Finansavisen i morgen
Retter siktet mottungvekterne
INDUSTRI: Hydrogenmarkedet er i ferd med å modnes, mener NEL-ledelsen. Det blir lenger mellom kontraktene, men oppdragene blir større, ifølge toppsjef Jon André Løkke.
Hans Iver Odenrud
Tredoblet omsetningen i 1. kvartal
– Generelt så er det økende aktivitetsnivå i hydrogenmarkedet. Vi får flere forespørsler fra flere forskjellige områder, og forespørslene blir mer konkrete, sier Jon André Løkke, konsernsjef i NEL.
Aksjen til hydrogenselskapet NEL åpnet så vidt opp etter at selskapet la frem kvartalsrapporten tirsdag morgen. Både omsetningen og resultatet kom inn omtrent på linje med forventningene.
Konsernsjefen mener hydrogenmarkedet har modnet mye i løpet av de seneste årene.
– Bransjeaktørene har i mye større grad en formening om hva de konkret ønsker å gjøre, hva slags utstyr de trenger og hvor stort de vil satse, sier Løkke.
Større, men færre oppdrag
NEL har spesialisert seg på å levere utstyr til hydrogenbransjen. Selskapet produserer altså ikke hydrogenet, men selger produksjonsutstyr for grønt hydrogen, samt fyllestasjoner for hydrogenkjøretøy og andre løsninger tilknyttet hydrogenproduksjon.
Oppkjøpet av den amerikanske konkurrenten Proton On-Site var svært bidragsytende til at omsetningen mer enn tredoblet seg i kvartalet, men selskapet melder samtidig om en underliggende organisk vekst på rundt 58 prosent.
– Samtidig har ting hatt en tendens til å bli større. Det er ikke den samme frekvensen på nyhetsflyten, men forhåpentligvis blir det større nyheter når det først kommer nyheter, sier Løkke.
Kjempepotensial i USA
NEL har blant annet brukt mye tid og krefter på å få på plass de siste detaljene i avtalen med franske H2V Product – et arbeid som måtte legges på is tidligere i år fordi H2V ikke har lykkes med å få på plass finansieringen.
Til gjengjeld er det svært mye som skjer i USA, godt hjulpet av lastebilprodusenten Nikola Motor Company og gründeren Trevor Milton. Nikola har utviklet en egen hydrogenbasert lastebil og planlegger dessuten utbyggingen av flere hundre hydrogenstasjoner i USA på sikt.
Tidligere denne uken fikk Nikola en kjempeordre på 800 lastebiler fra bryggerikonsernet Anheuser-Busch.
Milton har selv vært flere ganger på Norge-besøk, og NEL er valgt som leverandør av to demofyllestasjoner til det amerikanske selskapet.
NEL ligger derfor etter alt å dømme svært godt an med tanke på å vinne nye kontrakter når Nikola trapper opp fra demo til storskala. Tre dager etter kvartalets slutt fikk NEL dessuten en ny kjøpsordre fra Nikola til en verdi av rundt 45 millioner kroner.
Analytiker Jonas Meyer sier inntektene kom inn på linje, mens lavere kostnader bidro til at EBITDA ble 14 prosent bedre enn SpareBank 1 Markets’ forventninger.
Han er én av tre analytikere som følger selskapet. Samtlige anbefaler kjøp av NEL-aksjen.
– Veksten i hydrogenmarkedet kommer fortere enn først antatt og vi tror 2018 blir et spennende år med potensielt flere store kontrakter til NEL, sier Meyer.
Ordreinntaket på 70 millioner var noe svakere enn ventet, ifølge analytikeren.
Løkke uttalte under presentasjonen tirsdag at han er «en stor fan» av Milton og Nikola, og at han mener det er viktig at selskapet lykkes for hele hydrogenbransjen.
NEL har tidligere guidet på at de har finansiering til planlagte prosjekter og at det ikke foreligger planer om innhenting av ny kapital. Det kan imidlertid endres hvis selskapet får nye, store kontrakter.
– Hvis man beslutter å gjøre ting enda raskere og større enn først planlagt, kan kabalen bli lagt på nytt, men dette får vi komme tilbake til når det blir relevant, sier Løkke.
NEL
NEL
INDUSTRI: Hydrogenmarkedet er i ferd med å modnes, mener NEL-ledelsen. Det blir lenger mellom kontraktene, men oppdragene blir større, ifølge toppsjef Jon André Løkke.
Hans Iver Odenrud
Tredoblet omsetningen i 1. kvartal
– Generelt så er det økende aktivitetsnivå i hydrogenmarkedet. Vi får flere forespørsler fra flere forskjellige områder, og forespørslene blir mer konkrete, sier Jon André Løkke, konsernsjef i NEL.
Aksjen til hydrogenselskapet NEL åpnet så vidt opp etter at selskapet la frem kvartalsrapporten tirsdag morgen. Både omsetningen og resultatet kom inn omtrent på linje med forventningene.
Konsernsjefen mener hydrogenmarkedet har modnet mye i løpet av de seneste årene.
– Bransjeaktørene har i mye større grad en formening om hva de konkret ønsker å gjøre, hva slags utstyr de trenger og hvor stort de vil satse, sier Løkke.
Større, men færre oppdrag
NEL har spesialisert seg på å levere utstyr til hydrogenbransjen. Selskapet produserer altså ikke hydrogenet, men selger produksjonsutstyr for grønt hydrogen, samt fyllestasjoner for hydrogenkjøretøy og andre løsninger tilknyttet hydrogenproduksjon.
Oppkjøpet av den amerikanske konkurrenten Proton On-Site var svært bidragsytende til at omsetningen mer enn tredoblet seg i kvartalet, men selskapet melder samtidig om en underliggende organisk vekst på rundt 58 prosent.
– Samtidig har ting hatt en tendens til å bli større. Det er ikke den samme frekvensen på nyhetsflyten, men forhåpentligvis blir det større nyheter når det først kommer nyheter, sier Løkke.
Kjempepotensial i USA
NEL har blant annet brukt mye tid og krefter på å få på plass de siste detaljene i avtalen med franske H2V Product – et arbeid som måtte legges på is tidligere i år fordi H2V ikke har lykkes med å få på plass finansieringen.
Til gjengjeld er det svært mye som skjer i USA, godt hjulpet av lastebilprodusenten Nikola Motor Company og gründeren Trevor Milton. Nikola har utviklet en egen hydrogenbasert lastebil og planlegger dessuten utbyggingen av flere hundre hydrogenstasjoner i USA på sikt.
Tidligere denne uken fikk Nikola en kjempeordre på 800 lastebiler fra bryggerikonsernet Anheuser-Busch.
Milton har selv vært flere ganger på Norge-besøk, og NEL er valgt som leverandør av to demofyllestasjoner til det amerikanske selskapet.
NEL ligger derfor etter alt å dømme svært godt an med tanke på å vinne nye kontrakter når Nikola trapper opp fra demo til storskala. Tre dager etter kvartalets slutt fikk NEL dessuten en ny kjøpsordre fra Nikola til en verdi av rundt 45 millioner kroner.
Analytiker Jonas Meyer sier inntektene kom inn på linje, mens lavere kostnader bidro til at EBITDA ble 14 prosent bedre enn SpareBank 1 Markets’ forventninger.
Han er én av tre analytikere som følger selskapet. Samtlige anbefaler kjøp av NEL-aksjen.
– Veksten i hydrogenmarkedet kommer fortere enn først antatt og vi tror 2018 blir et spennende år med potensielt flere store kontrakter til NEL, sier Meyer.
Ordreinntaket på 70 millioner var noe svakere enn ventet, ifølge analytikeren.
Løkke uttalte under presentasjonen tirsdag at han er «en stor fan» av Milton og Nikola, og at han mener det er viktig at selskapet lykkes for hele hydrogenbransjen.
NEL har tidligere guidet på at de har finansiering til planlagte prosjekter og at det ikke foreligger planer om innhenting av ny kapital. Det kan imidlertid endres hvis selskapet får nye, store kontrakter.
– Hvis man beslutter å gjøre ting enda raskere og større enn først planlagt, kan kabalen bli lagt på nytt, men dette får vi komme tilbake til når det blir relevant, sier Løkke.
NEL
NEL
Redigert 21.01.2021 kl 08:56
Du må logge inn for å svare
trump_vinner
13.07.2018 kl 10:07
14159
Helt enig med OK.
Veldig mange skryte innlegg gjennom Finansavisen er aldri bra, det er heller mistenksomt vil jeg si.
Veldig mange skryte innlegg gjennom Finansavisen er aldri bra, det er heller mistenksomt vil jeg si.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Oppgang kommer - forskjellen nå sml med tidligere er at nå har NEL rent faktisk fått en svær kontrakt (samt noen flere mindre kontrakter) og det er flere firmaer enn Norne som nå gir anbefaling. Når det gjelder innsidesalgene, husk at veldig mange av de ansatte har fått aksjene gjennom opsjonsprogammet til NEL (ikke betalt for aksjene). Selvfølgelig vil det være noen som vil innløse disse + selge (er en del av lønnen). For min del er det heller overraskende at ikke flere har solgt, særlig dersom NEL hadde vært et luftslott... Enig i at de store aktørene som nå har valgt å gå inn i aksjen har ulik agenda - jeg synes det i alle fall ikke er negativt at First (Mølseter) velger å gå inn igjen med 63 mill rett etter at en har solgt seg ut, pga Nikola kontrskten.Hver får gjøre sine egne vurderinger basert på tilgjengelige opplysninger - jeg mener at det fundamentale i NEL har endret seg betraktelig og at situasjonen er en helt annen i dag enn for 6 mnd. Men det er kun min personlige oppfatning:)
Lykke til!
Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Ecotricity
13.07.2018 kl 11:57
13951
450 000 aksjer på kjøp mellom 3,29 og 3,302 og likevel forer noen aksjer nedover....
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Ser ut til å bli en tung dag også for NEL - er i minus. Selv om det er få selgere som vil ut, er det tilsvarende få kjøpere på banen i dag.
Ønsker dere alle en fin helg.
Ønsker dere alle en fin helg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Jeg ser att powercell er kraftig ned efter sin kontrakt med Nikola som er mer reel en det nel har. Jeg tror markedet saknar tron på Nikola. En sund instilling Kan vara at med sannsynlighet for at Nikola lykkes, vurdere kontraktpriset og ta 10% av det. Sen må vi diskontera då betaling kommer 2020 så blir ikke mye igen.
Jeg tror mer på de små kontrakt kann få Fra tyskland, Sverige , Norge. Her det press på marginer men enklare att beregne.
Jeg tror mer på de små kontrakt kann få Fra tyskland, Sverige , Norge. Her det press på marginer men enklare att beregne.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Ranudo
13.07.2018 kl 14:07
13668
Hildur NOK: Powercell er "kun" på prøve hos Nikola. I modsætning til NEL er der ingen kontrakt på noget som helst! Nu må du følge med eller droppe ud - tak!
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Collo
13.07.2018 kl 14:15
13629
Bare småsummer som selges. Enhver ny kontrakt kommer antagelig til å spise opp nedgangen i ett jafs.
Folk selger fordi de tror nedsiden er større enn oppsiden... skulle gjerne sett den analysen.
Folk selger fordi de tror nedsiden er større enn oppsiden... skulle gjerne sett den analysen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
abroker
13.07.2018 kl 14:57
13502
NEL siger sakte men sikkert nedover på nytt, akkurat som det ble antydet?
uff
uff
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
abroker
13.07.2018 kl 14:58
13496
NEL har vært i minus lenge nå - lenge!
dessverre
dessverre
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Riktig at aksjekursen har falt fra 3.42 tidlig i uken til nå 3.248 på veldig lav omsetning. På en dag hvor kvartalstallene ikke helt har innfridd for flere tunge aktører, har børsen falt over 1 prosent i dag. Dette tynger også NEL, som faktisk faller mer enn dette, selv med en ytterligere positiv kjøpsanbefaling.
Dette er et selskap uten gjeld, over 500 mill i EK, teknoligi/patenter/know how (som er verdensledende) og med flere kontrakter (herunder Nikola). Hva er nedsiden på dagens kursnivå?
Dette er et selskap uten gjeld, over 500 mill i EK, teknoligi/patenter/know how (som er verdensledende) og med flere kontrakter (herunder Nikola). Hva er nedsiden på dagens kursnivå?
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Furuen
13.07.2018 kl 15:17
13431
NEL er nå ned mot 14-dagers glidende snitt.
Den vender da ofte opp igjen derfra.
La oss se om ikke det same skjer i dag.
Forøvrig er det positivt at omsetningen har gått stadig ned i takt med kursnedgangen.
Optimist som jeg er, tror jeg vi skal oppover herfra.
Den vender da ofte opp igjen derfra.
La oss se om ikke det same skjer i dag.
Forøvrig er det positivt at omsetningen har gått stadig ned i takt med kursnedgangen.
Optimist som jeg er, tror jeg vi skal oppover herfra.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Kun en ubetydelig nedgang på Nel idag.
OSE ned 1,2%, da faller de fleste noe tilbake, ikke uventet.
OSE ned 1,2%, da faller de fleste noe tilbake, ikke uventet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
2,5 år med nesten konstant salgspress. De store bankene ser NEL som høyrisiko og låner ikke ut et øre på aksjen.
Markedet ser noe som Norne og enkelte andre ikke ser.
Skal bli spennende å følge NEL i årene som kommer og se om de overlever.
Gjør de det, så kan det bli veldig bra på lang sikt.
Markedet ser noe som Norne og enkelte andre ikke ser.
Skal bli spennende å følge NEL i årene som kommer og se om de overlever.
Gjør de det, så kan det bli veldig bra på lang sikt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
kreinh
13.07.2018 kl 17:27
13018
Hvorfor på lang sikt din sopp. Oppgang kommer, bare vent. :-) NEL vil etter hvert gå med overskudd. Ingen gjeld, villige investorer. Er du ikke vel pessimistisk?
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
really
13.07.2018 kl 18:43
12838
Siden midten av 2016 da NEL var ned på ca 2 kr. har NEL hatt en fin stigende trend. Tyder det på salgspress?
Det som skjedde før midten av 16 var Spetalens pump and dump.
Så vær en smule etterrettelig og realistiske, det skader ikke.
Og å få lån basert på teknologi og tro på fremtiden er ikke enkelt for noen. Det er først etter Nikola kontrakten det kan bli mulig, men antagelig er risikoen fortsatt for stor for bankene. Årsaken er at Nikola er i samme situasjon som NEL, de skaper fremtiden basert på ny teknologi.
Husk at bankenes margin skjelden overstiger 10% mens aksjonærer venter seg minst å doble pengene på 2-3 år. Det gir et annet perspektiv på risiko.
Det som skjedde før midten av 16 var Spetalens pump and dump.
Så vær en smule etterrettelig og realistiske, det skader ikke.
Og å få lån basert på teknologi og tro på fremtiden er ikke enkelt for noen. Det er først etter Nikola kontrakten det kan bli mulig, men antagelig er risikoen fortsatt for stor for bankene. Årsaken er at Nikola er i samme situasjon som NEL, de skaper fremtiden basert på ny teknologi.
Husk at bankenes margin skjelden overstiger 10% mens aksjonærer venter seg minst å doble pengene på 2-3 år. Det gir et annet perspektiv på risiko.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Siden den store oppgangen de siste dagene før vi gikk inn i 2016, så har det vært salgspress (flere som har indikert salg enn kjøp) i ca 85% av dagene hvor børsen har vært åpen. Et godt eksempel i så måte er dagens handel hvor 34% av kjøpene ble gjort til beste selger, og 66% ble solgt til beste kjøper.
Kjøp/salg-ratio iflg Netfonds i dagens handel i NEL
34% 66%
Kjøp/salg-ratio iflg Netfonds i dagens handel i NEL
34% 66%
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
23. august
Så vidt jeg husker har Løkke lovt et positivt kvartalsresultat i løpet av året.
Så vidt jeg husker har Løkke lovt et positivt kvartalsresultat i løpet av året.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
stockpicker
13.07.2018 kl 20:10
12628
23.08.2018
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Når en ser på alle selskapene som la frem resultatet i dag, og så mange som krakket, hva forventer vi av NEL?
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
FA onsdag 18.juli.
Mulig trendskiftepåOslo børs
BØRSINTERVJUET:Nornes analysesjef påpeker at nye kvartalsrapporter endrer kursene for aksjer som DNB, Orkla, Schibsted og Yara med 5-15 prosent.
Thomas Hilmersen
– Starten på denne resultatsesongen har vært spesiell, hevder analysesjef Karl-Johan Molnes i Norne Securities.
– Det er første gang på mange år at norske aksjer beveger seg 5-15 prosent på rapporteringsdagen.
Molnes påpeker at dette skjedde med Orkla, Gjensidige, Europris, Aker BP, DNB, Schibsted, Borregaard og Yara.
Resultatene skaper risiko
Ifølge analysesjefen tyder de kraftige utslagene for en rekke norske aksjer på at én eller flere store institusjoner er i ferd med å vekte seg ned eller gjennomføre en sektorrotasjon.
– Risikoen for dem som rapporterer i de neste to ukene er størst på nedsiden, sier han.
– Men når Yara kan stige med over 5 prosent på dårlige tall, virker det som om rotasjonsbeslutninger er uavhengige av kvartalsrapportene.
Molnes viser dessuten til systemiske faktorer som en eskalerende handelskrig og lavere økonomisk vekst i Europa.
– På dette tidspunktet er det er riktig å redusere risiko ved å vekte over fra aksjer til kortsiktige rentepapirer og kontanter, hevder han.
Lavt institusjonelt eierskap
– De midlene man har igjen i markedet bør være i aksjer som har godt potensial i forhold til risikoen, fortsetter analysesjefen.
Ideelt burde selskapene kunne klare seg godt gjennom en svakere økonomisk periode og være lite eid av institusjonelle investorer.
Molnes styrer helst unna store, likvide aksjer hvor regnskapene for andre kvartal ennå ikke er offentliggjort, samt selskaper som i de seneste årene har fokusert mer på vekst enn inntjening.
NEL dominerer markedet
NEL er en av Nornes favoritter. Selskapet har nå fått sin første ordre på over en milliard dollar fra Nikola Motor Company.
– NEL vil fortsette å dominere markedet for hydrogenfyllestasjoner, ettersom det er den eneste aktøren som har utviklet modulbaserte løsninger, mener Molnes.
– Denne typen stasjoner er både større og billigere enn alternativene.
Aksje nummer to er Fjord1, som er i ferd med å knytte sammen Norge med nye, elektriske ferger.
– Vi liker også ContextVision, ettersom bildediagnostikk har stort potensial, opplyser Molnes.
Medisin og derivathandel
Vistin Pharma er en annen spennende aksje. Norne estimerer at medisinvirksomheten er verdt rundt 200 millioner kroner, og på toppen kommer den nystartede derivathandelen.
Oljeanalytikeren Torbjørn Kjus og oljetraderen Kenneth Tveter skal forsøke å tjene penger for datterselskapet Vistin Energi, og Molnes regner med at satsingen vil gi god avkastning.
Til slutt nevner analysesjefen lite likvide og lavt prisede egenkapitalbevis, som Sparebanken Sør og Sandnes Sparebank. Mer risikovillige investorer kan satse en del av kapitalen på norske seismikkaksjer, mener Molnes.
NEL
Fjord1
ContextVision
Vistin Pharma
Sparebanken Sør
Sandnes Sparebank
Seismikkaksjer
Mulig trendskiftepåOslo børs
BØRSINTERVJUET:Nornes analysesjef påpeker at nye kvartalsrapporter endrer kursene for aksjer som DNB, Orkla, Schibsted og Yara med 5-15 prosent.
Thomas Hilmersen
– Starten på denne resultatsesongen har vært spesiell, hevder analysesjef Karl-Johan Molnes i Norne Securities.
– Det er første gang på mange år at norske aksjer beveger seg 5-15 prosent på rapporteringsdagen.
Molnes påpeker at dette skjedde med Orkla, Gjensidige, Europris, Aker BP, DNB, Schibsted, Borregaard og Yara.
Resultatene skaper risiko
Ifølge analysesjefen tyder de kraftige utslagene for en rekke norske aksjer på at én eller flere store institusjoner er i ferd med å vekte seg ned eller gjennomføre en sektorrotasjon.
– Risikoen for dem som rapporterer i de neste to ukene er størst på nedsiden, sier han.
– Men når Yara kan stige med over 5 prosent på dårlige tall, virker det som om rotasjonsbeslutninger er uavhengige av kvartalsrapportene.
Molnes viser dessuten til systemiske faktorer som en eskalerende handelskrig og lavere økonomisk vekst i Europa.
– På dette tidspunktet er det er riktig å redusere risiko ved å vekte over fra aksjer til kortsiktige rentepapirer og kontanter, hevder han.
Lavt institusjonelt eierskap
– De midlene man har igjen i markedet bør være i aksjer som har godt potensial i forhold til risikoen, fortsetter analysesjefen.
Ideelt burde selskapene kunne klare seg godt gjennom en svakere økonomisk periode og være lite eid av institusjonelle investorer.
Molnes styrer helst unna store, likvide aksjer hvor regnskapene for andre kvartal ennå ikke er offentliggjort, samt selskaper som i de seneste årene har fokusert mer på vekst enn inntjening.
NEL dominerer markedet
NEL er en av Nornes favoritter. Selskapet har nå fått sin første ordre på over en milliard dollar fra Nikola Motor Company.
– NEL vil fortsette å dominere markedet for hydrogenfyllestasjoner, ettersom det er den eneste aktøren som har utviklet modulbaserte løsninger, mener Molnes.
– Denne typen stasjoner er både større og billigere enn alternativene.
Aksje nummer to er Fjord1, som er i ferd med å knytte sammen Norge med nye, elektriske ferger.
– Vi liker også ContextVision, ettersom bildediagnostikk har stort potensial, opplyser Molnes.
Medisin og derivathandel
Vistin Pharma er en annen spennende aksje. Norne estimerer at medisinvirksomheten er verdt rundt 200 millioner kroner, og på toppen kommer den nystartede derivathandelen.
Oljeanalytikeren Torbjørn Kjus og oljetraderen Kenneth Tveter skal forsøke å tjene penger for datterselskapet Vistin Energi, og Molnes regner med at satsingen vil gi god avkastning.
Til slutt nevner analysesjefen lite likvide og lavt prisede egenkapitalbevis, som Sparebanken Sør og Sandnes Sparebank. Mer risikovillige investorer kan satse en del av kapitalen på norske seismikkaksjer, mener Molnes.
NEL
Fjord1
ContextVision
Vistin Pharma
Sparebanken Sør
Sandnes Sparebank
Seismikkaksjer
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Takk Elvo. Det er for så vidt kjent at Norne er positiv, samtidig er det greit å få en bekreftelse på at han ikke har mistet troa:) For meg er ikke kjøpsanbefalingen i seg selv en god grunn til å kjøpe en aksje - men det viktigste er begrunnelsen for anbefalingen. NEL er på vei til virkelig slå igjennom på et område som er "i vinden" - har etter mitt syn tatt mange viktige steg i år (nye store kontrakter, kapital for å øke produksjonen) og vi vil nok allerede i år se en dobling i omsetningen. For meg er det ingenting som har fremkommet i det siste som tilsier at NEL ikke vil lykkes - snarere tvert i mot. Jeg gleder meg virkelig til presentasjonen av Q2 - tror vi der vil få flere signaler som er med på å styrke antagelsen om at NEL er på rett vei, kan være vi får det også før den tid gjennom en ny stor nyhet. Spørsmålet en bør stille seg er følgende: hva er det som tilsier at NEL skal ligge lavere nå i 2018 enn 2017? NEL har falt de siste 4 dagene på veldig lavt volum... Vi får se hva som skjer med kursen frem til 23. aug (presentasjon av Q2) - og ikke minst etter:).
Lykke til!
Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
5 dager med tropevarme og fall i Nel innebærer at FA og Norne sin kjøpsanbefaling imorgen får Nel oppover igjen fra i morgen tidlig. Håper omsetningen bikker kr 15 mill imorgen. Men Nel har vært noe overraskende sommerslapp selv etter at Nikola er landet. Dette er litt typisk Nel sitt aksjemønster etter en emisjon. Men pilen peker ofte uventet raskt opp igjen. Så det var hyggelig å kjøpe mere av Nel i dag til kurser under litt overraskende lave kr 3.17 - kr 3.20,- All in Nel.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
det er et dåligt tegn når vi får artikler om NEL i FA. då faller kursen. Det er 2 ting som vi vet i NEL;
Nyhet + nyhet = Emisjon, alternativt nyhet + nyhet = insidersalg
samt
Artikel i NEL = noen er redd at kursen skal ned => artikel i FA, men kursen faller oavsett.
Nyhet + nyhet = Emisjon, alternativt nyhet + nyhet = insidersalg
samt
Artikel i NEL = noen er redd at kursen skal ned => artikel i FA, men kursen faller oavsett.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
anca
18.07.2018 kl 08:05
11227
Ruter får støtte til ti nye hydrogenbusser i Oslo
Sammendrag laget av Mail redaktion Eirik Amb Nysveen, minE24
Publisert: Idag 07.49.07 CEST
FREMTIDENS KJØRETØY Enova bidrar med 38,2 millioner kroner til Ruters ti nye hydrogenbusser i Oslo, mens EU bidrar med 14 millioner, skriver Dagsavisen. Bussene skal være på plass om to år.
Totalbudsjettet for de nye bussene er 134 millioner kroner, noe som betyr at Ruter selv må ut med drøyt 80 millioner kroner.
Selskapet har i dag fem hydrogenbusser og seks batterielektriske busser i ordinær drift. Selskapet mener elektriske busser egner seg godt for lokale ruter i bynære områder, mens lengre, regionale ruter vil kreve hydrogenbusser.
På spørsmål om vi vil få se lignende prosjekter andre steder enn i Oslo, svarer klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) at det pågår flere prosjekter der hydrogen testes som drivstoff.
– Vi har blant annet støttet ASKO Midt-Norge i uttesting av hydrogenlastebiler og gaffeltrucker med lokal produksjon av hydrogen, sier han til Dagsavisen.
Elvestuen ser prosjektet i Oslo som et viktig steg på veien mot målet om å kutte utslippene med 50 prosent innen 2025 (for abonnenter)
Sammendrag laget av Mail redaktion Eirik Amb Nysveen, minE24
Publisert: Idag 07.49.07 CEST
FREMTIDENS KJØRETØY Enova bidrar med 38,2 millioner kroner til Ruters ti nye hydrogenbusser i Oslo, mens EU bidrar med 14 millioner, skriver Dagsavisen. Bussene skal være på plass om to år.
Totalbudsjettet for de nye bussene er 134 millioner kroner, noe som betyr at Ruter selv må ut med drøyt 80 millioner kroner.
Selskapet har i dag fem hydrogenbusser og seks batterielektriske busser i ordinær drift. Selskapet mener elektriske busser egner seg godt for lokale ruter i bynære områder, mens lengre, regionale ruter vil kreve hydrogenbusser.
På spørsmål om vi vil få se lignende prosjekter andre steder enn i Oslo, svarer klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) at det pågår flere prosjekter der hydrogen testes som drivstoff.
– Vi har blant annet støttet ASKO Midt-Norge i uttesting av hydrogenlastebiler og gaffeltrucker med lokal produksjon av hydrogen, sier han til Dagsavisen.
Elvestuen ser prosjektet i Oslo som et viktig steg på veien mot målet om å kutte utslippene med 50 prosent innen 2025 (for abonnenter)
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
kreinh
18.07.2018 kl 12:23
10895
Venter bare på at de store husa til Nordea og DNB kommer med analyser og kursmål. Det blir vel ikke noe før de har kjøpt seg opp først.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Toretunell
18.07.2018 kl 12:30
10901
Nordea AB er på topp 10 med 2,8%
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
DNB har ingen planer om å ta dekning på NEL. Kun en uke siden jeg fikk det bekreftet på spørsmål til dem.
Når det gjelder omtale i FA angående NEL er det bare tull at dette fører til kursnedgang. Idag var det Norne sin tur å komme med anbefaling og da anbefaler de Nel fordi de har hatt, har og har tro på selskapet framover.
Nel får omtale i FA etter kontraktsinngåelse og det gjør 90% av alle de andre selskapene på OSE også. Så vennligst gi faen i at dette er negativt og at det foreligger vikariende motiv for at NEL får spalteplass.
Og jeg leser FA hver dag så dette vet jeg, men poster naturlig nok kun det som gjelder NEL siden det opptar meg mest.
Når det gjelder omtale i FA angående NEL er det bare tull at dette fører til kursnedgang. Idag var det Norne sin tur å komme med anbefaling og da anbefaler de Nel fordi de har hatt, har og har tro på selskapet framover.
Nel får omtale i FA etter kontraktsinngåelse og det gjør 90% av alle de andre selskapene på OSE også. Så vennligst gi faen i at dette er negativt og at det foreligger vikariende motiv for at NEL får spalteplass.
Og jeg leser FA hver dag så dette vet jeg, men poster naturlig nok kun det som gjelder NEL siden det opptar meg mest.
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
FA lørdag 21.juli.
Ukens selskap: Nikola
El-giganter i rotterace
Norske NELs amerikanske kjempekunde Nikola Motor Company ser ut til å ha sikret seg et forsprang ut av startgropen for elektriske lastebiler. Men det skorter ikke på konkurranse.
Hans Iver Odenrud
– På bare et års tid har nær sagt alle lastebilprodusenter gått ut med planer om å lansere elektriske lastebiler, sier Alastair Hayfield, forskningsdirektør i Interact Analysis.
Både Elon Musk og Trevor Milton har latt seg inspirere av den serbiskfødte vitenskapsmannen Nikola Tesla i sine respektive forsøk på å revolusjonere transportbransjen.
Oppfinneren regnes av mange som vekselsstrømteknologien far – teknologien som i 1890-årene viste seg foretrukken fremfor likestrøm for overføring av elektrisk energi over store avstander.
Milton presenterte sin første utgave av den hydrogenelektriske lastebilen "Nikola One" i desember 2016.
Et knapt år senere kom Musk, som fra før er godt i gang med masseproduksjon av batteribaserte kjøretøy, på banen med Tesla Semi.
Både Milton og Musk planlegger å levere de første lastebilene fra rundt 2020, men mens Musk sverger til batterier som energilagring, holder Milton fast ved å bruke hydrogengass på tanken.
Norske NEL er også involvert, og skal levere produksjonsutstyret for hydrogen og fyllestasjoner til Milton & co.
Hayfield i Interact Analysis følger blant annet de to megatrendene autonome og elektriske kjøretøy tett.
Han beskriver 2018 som et vendepunkt for kommersielle, elektriske kjøretøy, og mener først og fremst utviklingen er drevet av kostnadsbildet, og sekundært lavere utslipp. Også i Norge skjer det ting, og statlige Enova varslet på nyåret i 2017 at grønnere nærings- og tungtransport skulle være et av satsingområdene frem mot 2020. Kollektivselskapet Ruter fikk senest denne uken Enova-støtte til ti nye hydrogenbusser i Oslo.
– Kostnaden av å eie og drifte en elektrisk lastebil vil være lavere enn for dagens fossile alternativ. I tillegg kommer det stadig flere krav til utslippsreduksjon, sier Hayfield, og fortsetter:
– For aktørene som lever av langtransport og har store bilflåter, så er nullutslipp det eneste reelle alternativet for å overleve på sikt. Dette gjelder spesielt for aktører som leverer varer og tjenester til og fra bykjerner, hvor lav- og nullutslippssoner vil tvinge frem grønnere flåter.
En fersk undersøkelse fra analyseselskapet viser at det i perioden 2018 til 2021 foreløpig er flest bekreftede ordrer for hydrogenbaserte lastebiler og busser tilknyttet elektrifiseringen av tungtransporten i verden (se grafikk). Nikola vil dessuten ha desidert flest ordrer i perioden, hvis Interact Analysis får rett.
Nikola skal foreløpig ha rundt 10.000 lastebilordrer, mens Tesla meldte om tilsammen 2.000 forhåndsbestilte Tesla Semi på kvartalsrapporteringen tidligere i år.
Tre fjerdedeler av el-lastebilene som skal leveres innen 2021 kommer til å være hydrogenbaserte, ifølge undersøkelsen, før leveransene av batteridrevne lastebiler og busser er ventet å ta seg opp de påfølgende årene.
– Det kommer flere batterielektriske løsninger, blant annet fra Volvo, Daimler, Navistar og Paccar, understreker Hayfield.
Undersøkelsen er ikke altomfattende, men tar utgangspunkt i ordrer med kjent leveringsdato. I de tilfellene hvor ordrene er kjent, men ikke leveringsdatoen, har analyseselskapet anslått leveringstidspunktet.
Det amerikanske markedet er ventet å være størst og viktigst frem til 2021, før leveranser i Kina er anslått å overta toppen.
Siden Nikola er hjemmehørende i USA og ikke er børsnotert, er det, i motsetning til norske bedrifter, begrenset tilgang på finansiell informasjon om selskapet.
Nikola-gründer Milton har tidligere sagt til Finansavisen at hydrogenlastebilene først og fremst skal leases inkludert vedlikehold, garantier og ubegrenset drivstoff, slik at kostnaden for kunden forblir stabil.
Prisen blir omtrent det dobbelte av hva det koster å lease en dieselbasert lastebil i dag, men siden man slipper både drivstoff- og servicekostnader, skal kundene komme langt bedre ut samlet sett, sa Milton til Finansavisen i oktober i fjor.
– De elektriske lastebilene består av færre komponenter enn dagens dieselalternativer, slik at behovet for vedlikehold trolig reduseres. Nikolas forretningsmodell går ut på å redusere kostnaden av eierskapet for kunden, men man har jo naturligvis ingen garantier for at selskapet faktisk lykkes. I tillegg er det jo snakk om utvikling av et helt nytt produkt, utbygging av fyllestasjoner og et vedlikeholdsnettverket, så man kan aldri utelukke forsinkelser, sier Hayfield.
Tesla-gründer Musk er for eksempel blitt nærmest notorisk for å ikke overholde varslede deadliner.
Hayfield tror på sin side at Nikola Motor Company ligger bedre an med tanke på å ha lastebilene i produksjon i tråd med planene enn konkurrenten Tesla.
– Tesla har veldig mange baller i luften, mens Nikola bare har én ting å fokusere på. Partnerskapet med solide aktører som Bosch og Anheuser-Busch skaper samtidig trygghet. Jeg tror Nikola vil møte færre problemer på veien mot markedslansering enn Tesla, mener Hayfield.
Milton sa i fjor høst at Nikola skal tjene penger allerede fra 2021, når serieproduksjonen ved fabrikken i Phoenix i Arizona starter.
Også Wabco tror på prosjektet til Las Vegas-fødte Milton.
Det globale bildeleselskapet bladde opp 10 millioner dollar for 1 prosent av Nikola Motor Company i desember, noe som verdsetter selskapet til 1 milliard dollar.
«Det er ikke spesielt vanskelig å få tak i penger, men det er krevende å få tak i de «riktige pengene», sa Milton til Finansavisen i oktober.
I Norge har blant annet meieriet Tine bestilt lastebiler fra både Nikola og Tesla, fordi det er vanskelig å vite hva som vil bli den teknologiske vinneren på sikt, ifølge kommunikasjonsdirektør Lars Galtung.
I tillegg til satsingen på batteri- og hydrogenbasert transport, satser meieriet tungt på biodrivstoff.
– Vi har 600 tunge kjøretøy og kjører flere tusen kilometer i året over hele landet. Dessuten blir miljøkravene strengere, sier han, og legger til:
– Uavhengig av om det er hydrogen, batterier eller biodrivstoff som blir dominerende, er vi uansett avhengige av forutsigbare rammebetingelser for alle løsninger. Skiftet til grønnere transport er en langsiktig overgang, og er ikke unnagjort på ett år.
Bruksområdet vil avgjøre hva slags energilagringsløsning som vil bli brukt, men valget vil trolig variere avhengig av blant annet geografiske forhold og bransje, mener Hayfield.
Rekkevidden trekkes blant annet frem som et argument som gjør hydrogenalternativet å foretrekke. Mens Tesla Semi har en oppgitt rekkevidde på inntil 800 kilometer, skal Nikolas lastebiler kunne kjøre inntil 1.600 kilometer på én tank.
Rekkeviddefordelen, samt den korte fylletiden, er blitt trukket frem som fordeler også for hydrogenbiler, men de fleste bilprodusenter ser i dag ut til å satse på batteribasert elektrifisering, riktignok med noen unntak.
I Norge var det for eksempel registrert et titalls hydrogenelektriske biler i fjor, mot over 160.000 batterielektriske biler.
– Hvorfor kan det bli annerledes innen tungtransport?
– Valget vil avhenge av mye, blant annet driftssyklus på lastebilene og den fremtidige batteriutviklingen. Samtidig er en lastebil dyrere enn en vanlig bil, slik at kostnaden av å bytte til hydrogendrivverk blir relativt lavere målt mot den samlede prisen på kjøretøyet. Selv om investeringen er høyere i starten, kan det lønne seg på sikt, sier Hayfield, og legger til:
– I dag vil batterilastebiler være ideelle i urbane omgivelser og kortdistansebruk. Der hvor det er behov for lengre rekkevidde, for eksempel på transport av varer fra kyst til kyst i USA, vil Nikolas hydrogenlastebiler trolig gi mening. I tillegg kan produksjon av grønt hydrogen ved lokale anlegg forbedre energisikkerheten og drivstoffkostnaden på lang sikt.
– Når det er sagt, så kan energitettheten til batterier forbedre seg de fem til ti neste årene, slik at batterialternativenes rekkevidde økes betraktelig, sier han.
Nikola Motor Company
Ukens selskap: Nikola
El-giganter i rotterace
Norske NELs amerikanske kjempekunde Nikola Motor Company ser ut til å ha sikret seg et forsprang ut av startgropen for elektriske lastebiler. Men det skorter ikke på konkurranse.
Hans Iver Odenrud
– På bare et års tid har nær sagt alle lastebilprodusenter gått ut med planer om å lansere elektriske lastebiler, sier Alastair Hayfield, forskningsdirektør i Interact Analysis.
Både Elon Musk og Trevor Milton har latt seg inspirere av den serbiskfødte vitenskapsmannen Nikola Tesla i sine respektive forsøk på å revolusjonere transportbransjen.
Oppfinneren regnes av mange som vekselsstrømteknologien far – teknologien som i 1890-årene viste seg foretrukken fremfor likestrøm for overføring av elektrisk energi over store avstander.
Milton presenterte sin første utgave av den hydrogenelektriske lastebilen "Nikola One" i desember 2016.
Et knapt år senere kom Musk, som fra før er godt i gang med masseproduksjon av batteribaserte kjøretøy, på banen med Tesla Semi.
Både Milton og Musk planlegger å levere de første lastebilene fra rundt 2020, men mens Musk sverger til batterier som energilagring, holder Milton fast ved å bruke hydrogengass på tanken.
Norske NEL er også involvert, og skal levere produksjonsutstyret for hydrogen og fyllestasjoner til Milton & co.
Hayfield i Interact Analysis følger blant annet de to megatrendene autonome og elektriske kjøretøy tett.
Han beskriver 2018 som et vendepunkt for kommersielle, elektriske kjøretøy, og mener først og fremst utviklingen er drevet av kostnadsbildet, og sekundært lavere utslipp. Også i Norge skjer det ting, og statlige Enova varslet på nyåret i 2017 at grønnere nærings- og tungtransport skulle være et av satsingområdene frem mot 2020. Kollektivselskapet Ruter fikk senest denne uken Enova-støtte til ti nye hydrogenbusser i Oslo.
– Kostnaden av å eie og drifte en elektrisk lastebil vil være lavere enn for dagens fossile alternativ. I tillegg kommer det stadig flere krav til utslippsreduksjon, sier Hayfield, og fortsetter:
– For aktørene som lever av langtransport og har store bilflåter, så er nullutslipp det eneste reelle alternativet for å overleve på sikt. Dette gjelder spesielt for aktører som leverer varer og tjenester til og fra bykjerner, hvor lav- og nullutslippssoner vil tvinge frem grønnere flåter.
En fersk undersøkelse fra analyseselskapet viser at det i perioden 2018 til 2021 foreløpig er flest bekreftede ordrer for hydrogenbaserte lastebiler og busser tilknyttet elektrifiseringen av tungtransporten i verden (se grafikk). Nikola vil dessuten ha desidert flest ordrer i perioden, hvis Interact Analysis får rett.
Nikola skal foreløpig ha rundt 10.000 lastebilordrer, mens Tesla meldte om tilsammen 2.000 forhåndsbestilte Tesla Semi på kvartalsrapporteringen tidligere i år.
Tre fjerdedeler av el-lastebilene som skal leveres innen 2021 kommer til å være hydrogenbaserte, ifølge undersøkelsen, før leveransene av batteridrevne lastebiler og busser er ventet å ta seg opp de påfølgende årene.
– Det kommer flere batterielektriske løsninger, blant annet fra Volvo, Daimler, Navistar og Paccar, understreker Hayfield.
Undersøkelsen er ikke altomfattende, men tar utgangspunkt i ordrer med kjent leveringsdato. I de tilfellene hvor ordrene er kjent, men ikke leveringsdatoen, har analyseselskapet anslått leveringstidspunktet.
Det amerikanske markedet er ventet å være størst og viktigst frem til 2021, før leveranser i Kina er anslått å overta toppen.
Siden Nikola er hjemmehørende i USA og ikke er børsnotert, er det, i motsetning til norske bedrifter, begrenset tilgang på finansiell informasjon om selskapet.
Nikola-gründer Milton har tidligere sagt til Finansavisen at hydrogenlastebilene først og fremst skal leases inkludert vedlikehold, garantier og ubegrenset drivstoff, slik at kostnaden for kunden forblir stabil.
Prisen blir omtrent det dobbelte av hva det koster å lease en dieselbasert lastebil i dag, men siden man slipper både drivstoff- og servicekostnader, skal kundene komme langt bedre ut samlet sett, sa Milton til Finansavisen i oktober i fjor.
– De elektriske lastebilene består av færre komponenter enn dagens dieselalternativer, slik at behovet for vedlikehold trolig reduseres. Nikolas forretningsmodell går ut på å redusere kostnaden av eierskapet for kunden, men man har jo naturligvis ingen garantier for at selskapet faktisk lykkes. I tillegg er det jo snakk om utvikling av et helt nytt produkt, utbygging av fyllestasjoner og et vedlikeholdsnettverket, så man kan aldri utelukke forsinkelser, sier Hayfield.
Tesla-gründer Musk er for eksempel blitt nærmest notorisk for å ikke overholde varslede deadliner.
Hayfield tror på sin side at Nikola Motor Company ligger bedre an med tanke på å ha lastebilene i produksjon i tråd med planene enn konkurrenten Tesla.
– Tesla har veldig mange baller i luften, mens Nikola bare har én ting å fokusere på. Partnerskapet med solide aktører som Bosch og Anheuser-Busch skaper samtidig trygghet. Jeg tror Nikola vil møte færre problemer på veien mot markedslansering enn Tesla, mener Hayfield.
Milton sa i fjor høst at Nikola skal tjene penger allerede fra 2021, når serieproduksjonen ved fabrikken i Phoenix i Arizona starter.
Også Wabco tror på prosjektet til Las Vegas-fødte Milton.
Det globale bildeleselskapet bladde opp 10 millioner dollar for 1 prosent av Nikola Motor Company i desember, noe som verdsetter selskapet til 1 milliard dollar.
«Det er ikke spesielt vanskelig å få tak i penger, men det er krevende å få tak i de «riktige pengene», sa Milton til Finansavisen i oktober.
I Norge har blant annet meieriet Tine bestilt lastebiler fra både Nikola og Tesla, fordi det er vanskelig å vite hva som vil bli den teknologiske vinneren på sikt, ifølge kommunikasjonsdirektør Lars Galtung.
I tillegg til satsingen på batteri- og hydrogenbasert transport, satser meieriet tungt på biodrivstoff.
– Vi har 600 tunge kjøretøy og kjører flere tusen kilometer i året over hele landet. Dessuten blir miljøkravene strengere, sier han, og legger til:
– Uavhengig av om det er hydrogen, batterier eller biodrivstoff som blir dominerende, er vi uansett avhengige av forutsigbare rammebetingelser for alle løsninger. Skiftet til grønnere transport er en langsiktig overgang, og er ikke unnagjort på ett år.
Bruksområdet vil avgjøre hva slags energilagringsløsning som vil bli brukt, men valget vil trolig variere avhengig av blant annet geografiske forhold og bransje, mener Hayfield.
Rekkevidden trekkes blant annet frem som et argument som gjør hydrogenalternativet å foretrekke. Mens Tesla Semi har en oppgitt rekkevidde på inntil 800 kilometer, skal Nikolas lastebiler kunne kjøre inntil 1.600 kilometer på én tank.
Rekkeviddefordelen, samt den korte fylletiden, er blitt trukket frem som fordeler også for hydrogenbiler, men de fleste bilprodusenter ser i dag ut til å satse på batteribasert elektrifisering, riktignok med noen unntak.
I Norge var det for eksempel registrert et titalls hydrogenelektriske biler i fjor, mot over 160.000 batterielektriske biler.
– Hvorfor kan det bli annerledes innen tungtransport?
– Valget vil avhenge av mye, blant annet driftssyklus på lastebilene og den fremtidige batteriutviklingen. Samtidig er en lastebil dyrere enn en vanlig bil, slik at kostnaden av å bytte til hydrogendrivverk blir relativt lavere målt mot den samlede prisen på kjøretøyet. Selv om investeringen er høyere i starten, kan det lønne seg på sikt, sier Hayfield, og legger til:
– I dag vil batterilastebiler være ideelle i urbane omgivelser og kortdistansebruk. Der hvor det er behov for lengre rekkevidde, for eksempel på transport av varer fra kyst til kyst i USA, vil Nikolas hydrogenlastebiler trolig gi mening. I tillegg kan produksjon av grønt hydrogen ved lokale anlegg forbedre energisikkerheten og drivstoffkostnaden på lang sikt.
– Når det er sagt, så kan energitettheten til batterier forbedre seg de fem til ti neste årene, slik at batterialternativenes rekkevidde økes betraktelig, sier han.
Nikola Motor Company
Redigert 21.01.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
Takk Elvo. En interessant og opplysende artikkel. Ut i fra de som følger utviklingen av elektrisk tungtransport tettest, viser artikkelen at Nikola har et forsprang og har desidert flest bestillinger (en mener også at Nikola har bedre forutsetninger for å levere innen fristene enn Tesla). Det er også av interesse å lese at Kina vil overta toppen fra 2021. Vil NEL kunne få en tilsvarende kontrakt i Kina som med Nikola i USA...? Markedsføringen kontrakten med Nikola gir vil i alle fall ikke være en ulempe for NEL...
Det vil skje en overgang til elektrisk tungtransport og som det står i artikkelen har 2018 vært et vendepunkt (også for NEL). NEL er markedsledende innen sitt område - og det blir veldig spennende å følge NEL. Jeg tror, i likhet med det mange andre også har bemerket, at dette kun er starten. Jeg tror NEL er på vei til å få et virkelig gjennombrudd - og at risikoen har blitt betraktelig lavere etter det som har skjedd de siste månedene. Jeg gleder meg til fortsettelsen:)
Ha en fin helg.
Det vil skje en overgang til elektrisk tungtransport og som det står i artikkelen har 2018 vært et vendepunkt (også for NEL). NEL er markedsledende innen sitt område - og det blir veldig spennende å følge NEL. Jeg tror, i likhet med det mange andre også har bemerket, at dette kun er starten. Jeg tror NEL er på vei til å få et virkelig gjennombrudd - og at risikoen har blitt betraktelig lavere etter det som har skjedd de siste månedene. Jeg gleder meg til fortsettelsen:)
Ha en fin helg.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29
Du må logge inn for å svare
2HB
21.07.2018 kl 00:55
9949
Det står mye bra i Finansavisen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29
Du må logge inn for å svare
Det er en stor mulighet for at rene batteribiler bli vinneren når batterier får samme fordeler som hydrogen har idag og hydrogen koster 6 ganger så mye mer enn strøm. En dag kommer vi dit. Sitat ref:
– Når det er sagt, så kan energitettheten til batterier forbedre seg de fem til ti neste årene, slik at batterialternativenes rekkevidde økes betraktelig, sier han.
– Når det er sagt, så kan energitettheten til batterier forbedre seg de fem til ti neste årene, slik at batterialternativenes rekkevidde økes betraktelig, sier han.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29
Du må logge inn for å svare
AksjeHaien
21.07.2018 kl 07:18
9811
For strømprisene kommer aldri til å stige??? Prisen på strøm er unormalt høy denne sommeren pga varmen som resulterer i økt bruk av aircondition og kuldepumper.
Pr. 30.06.18 var det registrert 251 342 el/hybridbiler i Norge. I Oslo gir folk opp å ha batteribil eller velger å la batteribilen stå og bruker bensinbilen pga vansker med å lade. Pr 31.12.16 var det registrert 2.662.910 personbiler i Norge. I tillegg kommer varebiler, lastebiler, busser osv. Å få alt dette over på batteri er en illusjon. Det kommer aldri til å skje. Husk at bilene må lades om vinteren også!
https://elbil.no/elbilstatistikk/elbilbestand/
https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/bilreg/aar/2017-03-28
https://e24.no/energi/stroem/nytt-prishopp-paa-stroem/24270638
Pr. 30.06.18 var det registrert 251 342 el/hybridbiler i Norge. I Oslo gir folk opp å ha batteribil eller velger å la batteribilen stå og bruker bensinbilen pga vansker med å lade. Pr 31.12.16 var det registrert 2.662.910 personbiler i Norge. I tillegg kommer varebiler, lastebiler, busser osv. Å få alt dette over på batteri er en illusjon. Det kommer aldri til å skje. Husk at bilene må lades om vinteren også!
https://elbil.no/elbilstatistikk/elbilbestand/
https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/bilreg/aar/2017-03-28
https://e24.no/energi/stroem/nytt-prishopp-paa-stroem/24270638
Redigert 20.01.2021 kl 23:29
Du må logge inn for å svare
Ponderosa
21.07.2018 kl 15:02
9406
Du verden en saklig og dokumentert meningsytring hos oss!!?
Hjertelig velkommen, AksjeHaien! :-)
Hjertelig velkommen, AksjeHaien! :-)
Redigert 20.01.2021 kl 23:29
Du må logge inn for å svare
Volvo er storst i velrden på lastbiler. Mercedes er nr 2. Geely eier straks deler av både Mercedes og Volvo.
Volvo og Mercedes kan sammen ta fram teknologi som får Nikola at se omdern ut på veldigt kort tid.
Husk at volvo har flere brands, Renault,Mack, dongfeng og mange fler. Nikola er kun et brand og de leverer forst i 2021 som tidligst.
Volvo og Mercedes kan sammen ta fram teknologi som får Nikola at se omdern ut på veldigt kort tid.
Husk at volvo har flere brands, Renault,Mack, dongfeng og mange fler. Nikola er kun et brand og de leverer forst i 2021 som tidligst.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29
Du må logge inn for å svare
Å dæven, Hildur. Det har de seriøse samarbeidspartene til Nokola glemt. På vegne av dem så takker jeg for påminnelsen
Redigert 20.01.2021 kl 23:29
Du må logge inn for å svare
White Hawk
21.07.2018 kl 18:36
9162
Hildur. Vennligst skriv kun om NEL på denne siden om du absolutt må skrive noe i det hele tatt. Helst ingenting.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29
Du må logge inn for å svare
Hildur kommer med et godt poeng. Det er mange aktører som leverer mot samme bransje. Dette er alle gode potensielle kunder til Nel. Sikkert det Hildur prøver å få frem. Og etter å ha jobbet med Nikola har de gode forutsetninger til å kunne levere til andre i samme segment.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29
Du må logge inn for å svare
Gobo
21.07.2018 kl 21:03
8974
Så er man i gang med diskusjonen batteri vs hydrogen. Jeg er overbevist om at det blir en miks innen transport. Ikke bare mtp små og store kjøretøy men husk også at el-nettet er rimelig sprengt i enkelte byer i verden og jeg leste et sted at bare nye airconditionanlegg i de siste årene setter press på nettet rundt om kring. Hydrogen vil løse et slikt problem mange steder hvor strømnettet ikke takler at alle skal lade bilene sine.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29
Du må logge inn for å svare
Som vi også kanske glemt så hade Nikola i konceptfas 1a batteri.
https://electrek.co/2016/08/30/nikola-motor-one-hydrogen/
Her er en risiko, at når (hvis) batteri inom 1-3 år, får bedre kapacitet, så skifter Nikola igen til Batteri. Det torde vare en svaert flexibel platform de tagit fram for både hydrogen og battery, hvis de beholdt mye fra koncept 1a.
Helt sikkert så har Nikola kvar en betydlig del av utviklingsavdelningen inom batteri.
Eventuellt får Nikola 2 kun batteri. Nikola er ikke låst til hydrogen, de er inom lastbil, de skulle egentligen kunna levere også med diesel.
NEL er mer låst til Hydrogen, de marknadsforer sig som "NEL Hydrogen". Jon burde vurdere om det ikke er på tiden at ta fram også laddestolper til el.
https://electrek.co/2016/08/30/nikola-motor-one-hydrogen/
Her er en risiko, at når (hvis) batteri inom 1-3 år, får bedre kapacitet, så skifter Nikola igen til Batteri. Det torde vare en svaert flexibel platform de tagit fram for både hydrogen og battery, hvis de beholdt mye fra koncept 1a.
Helt sikkert så har Nikola kvar en betydlig del av utviklingsavdelningen inom batteri.
Eventuellt får Nikola 2 kun batteri. Nikola er ikke låst til hydrogen, de er inom lastbil, de skulle egentligen kunna levere også med diesel.
NEL er mer låst til Hydrogen, de marknadsforer sig som "NEL Hydrogen". Jon burde vurdere om det ikke er på tiden at ta fram også laddestolper til el.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29
Du må logge inn for å svare
1-3 år ja.. Tror du burde lese deg litt opp på utvikling og R&D når det kommer til batterier. Så kalkulerer du sannsynligheten for at det du sier vil inntreffe innen tidsrammen du oppgir. I tillegg skal Nikola re-engineere til batteri. 1-3 år sier du... Ikke ingeniør du får man håpe.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29
Du må logge inn for å svare
Det tar tid og det gjeller også hydrogen. Nel snakker om levering 2022. Tror vi kan se på levering av betydelse 2027 til Nikola. Hvis de får det till. All order Fra Nikola kan vurderes till 5% pga all usikkerhet.
Se nel har ikke fått klart rotolyzer på mange år. Og de fikk ikke till tekniken till h2v.de har också snakket om att spare penger men inget sker. Samt att de ska bygga ut notodden men inget beslut på det. Nel ser mer och mer ut som en skrivbordsprodukt byggd på fria fantasier.
Se nel har ikke fått klart rotolyzer på mange år. Og de fikk ikke till tekniken till h2v.de har också snakket om att spare penger men inget sker. Samt att de ska bygga ut notodden men inget beslut på det. Nel ser mer och mer ut som en skrivbordsprodukt byggd på fria fantasier.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29
Du må logge inn for å svare
Nå er Nel's stasjoner allerede utviklet, testet og godkjent. Siden hydrogenstasjoner ikke er hyllevare, må disse bygges og installeres i en fastsatt tidsramme som de forhåpentligvis klarer å holde.
Rotolyzer er også oppe og går. Der pågår det arbeid med å optimalisere design mht. kost og servicevennlighet. Dette sa Løkke selv på en podcast han var med på.
Rotolyzer er også oppe og går. Der pågår det arbeid med å optimalisere design mht. kost og servicevennlighet. Dette sa Løkke selv på en podcast han var med på.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29
Du må logge inn for å svare
daffyduck
22.07.2018 kl 11:04
8384
Lastebileiere med Nikola-lastebiler vil dra stor fordel av rekkevidde og vektbesparelser i årene som kommer. Da spørs det om ikke konkurrentene også vil kopiere lønnsomheten.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29
Du må logge inn for å svare
nordnes
22.07.2018 kl 13:26
8205
Hydrogen lastebiler blir vel mer stillegående ? Ettersom jeg forstår kan trafikkstøy være et problem i mange land og byer spesielt med mye trafikk og/eller om natten.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29
Du må logge inn for å svare
nordnes du traff spikeren på hodet der. det er et kjempeproblem i alle byer og tettsteder og self. ellers i naturen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29
Du må logge inn for å svare
Dino
22.07.2018 kl 20:40
7839
Det er mange ting som vil bli stillegående, generatorer som everket bruker, motorsager, gressklippere og mye annet.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29
Du må logge inn for å svare
abroker
23.07.2018 kl 10:14
7447
Men - Spettet skjønte det han?
Redigert 20.01.2021 kl 23:29
Du må logge inn for å svare
abroker
23.07.2018 kl 10:41
7401
NEL aksjene ligger trygt forvart i nederste skuffen fremdeles.
Vi har i flere år håpet på en verdi på 5,- kr før vi henter dem frem igjen?
Men - dengang ei.
Vi har i flere år håpet på en verdi på 5,- kr før vi henter dem frem igjen?
Men - dengang ei.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29
Du må logge inn for å svare