Finansavisen i morgen

NEL 08.05.2018 kl 21:07 54730

Retter siktet mottungvekterne
INDUSTRI: Hydrogenmarkedet er i ferd med å modnes, mener NEL-ledelsen. Det blir lenger mellom kontraktene, men oppdragene blir større, ifølge toppsjef Jon André Løkke.
Hans Iver Odenrud
Tredoblet omsetningen i 1. kvartal

– Generelt så er det økende aktivitetsnivå i hydrogenmarkedet. Vi får flere forespørsler fra flere forskjellige områder, og forespørslene blir mer konkrete, sier Jon André Løkke, konsernsjef i NEL.

Aksjen til hydrogenselskapet NEL åpnet så vidt opp etter at selskapet la frem kvartalsrapporten tirsdag morgen. Både omsetningen og resultatet kom inn omtrent på linje med forventningene.

Konsernsjefen mener hydrogenmarkedet har modnet mye i løpet av de seneste årene.

– Bransjeaktørene har i mye større grad en formening om hva de konkret ønsker å gjøre, hva slags utstyr de trenger og hvor stort de vil satse, sier Løkke.

Større, men færre oppdrag

NEL har spesialisert seg på å levere utstyr til hydrogenbransjen. Selskapet produserer altså ikke hydrogenet, men selger produksjonsutstyr for grønt hydrogen, samt fyllestasjoner for hydrogenkjøretøy og andre løsninger tilknyttet hydrogenproduksjon.

Oppkjøpet av den amerikanske konkurrenten Proton On-Site var svært bidragsytende til at omsetningen mer enn tredoblet seg i kvartalet, men selskapet melder samtidig om en underliggende organisk vekst på rundt 58 prosent.

– Samtidig har ting hatt en tendens til å bli større. Det er ikke den samme frekvensen på nyhetsflyten, men forhåpentligvis blir det større nyheter når det først kommer nyheter, sier Løkke.

Kjempepotensial i USA

NEL har blant annet brukt mye tid og krefter på å få på plass de siste detaljene i avtalen med franske H2V Product – et arbeid som måtte legges på is tidligere i år fordi H2V ikke har lykkes med å få på plass finansieringen.

Til gjengjeld er det svært mye som skjer i USA, godt hjulpet av lastebilprodusenten Nikola Motor Company og gründeren Trevor Milton. Nikola har utviklet en egen hydrogenbasert lastebil og planlegger dessuten utbyggingen av flere hundre hydrogenstasjoner i USA på sikt.

Tidligere denne uken fikk Nikola en kjempeordre på 800 lastebiler fra bryggerikonsernet Anheuser-Busch.

Milton har selv vært flere ganger på Norge-besøk, og NEL er valgt som leverandør av to demofyllestasjoner til det amerikanske selskapet.

NEL ligger derfor etter alt å dømme svært godt an med tanke på å vinne nye kontrakter når Nikola trapper opp fra demo til storskala. Tre dager etter kvartalets slutt fikk NEL dessuten en ny kjøpsordre fra Nikola til en verdi av rundt 45 millioner kroner.

Analytiker Jonas Meyer sier inntektene kom inn på linje, mens lavere kostnader bidro til at EBITDA ble 14 prosent bedre enn SpareBank 1 Markets’ forventninger.

Han er én av tre analytikere som følger selskapet. Samtlige anbefaler kjøp av NEL-aksjen.

– Veksten i hydrogenmarkedet kommer fortere enn først antatt og vi tror 2018 blir et spennende år med potensielt flere store kontrakter til NEL, sier Meyer.

Ordreinntaket på 70 millioner var noe svakere enn ventet, ifølge analytikeren.

Løkke uttalte under presentasjonen tirsdag at han er «en stor fan» av Milton og Nikola, og at han mener det er viktig at selskapet lykkes for hele hydrogenbransjen.

NEL har tidligere guidet på at de har finansiering til planlagte prosjekter og at det ikke foreligger planer om innhenting av ny kapital. Det kan imidlertid endres hvis selskapet får nye, store kontrakter.

– Hvis man beslutter å gjøre ting enda raskere og større enn først planlagt, kan kabalen bli lagt på nytt, men dette får vi komme tilbake til når det blir relevant, sier Løkke.

NEL

NEL

Redigert 21.01.2021 kl 08:56 Du må logge inn for å svare
21.07.2018 kl 00:51 8862

Takk Elvo. En interessant og opplysende artikkel. Ut i fra de som følger utviklingen av elektrisk tungtransport tettest, viser artikkelen at Nikola har et forsprang og har desidert flest bestillinger (en mener også at Nikola har bedre forutsetninger for å levere innen fristene enn Tesla). Det er også av interesse å lese at Kina vil overta toppen fra 2021. Vil NEL kunne få en tilsvarende kontrakt i Kina som med Nikola i USA...? Markedsføringen kontrakten med Nikola gir vil i alle fall ikke være en ulempe for NEL...

Det vil skje en overgang til elektrisk tungtransport og som det står i artikkelen har 2018 vært et vendepunkt (også for NEL). NEL er markedsledende innen sitt område - og det blir veldig spennende å følge NEL. Jeg tror, i likhet med det mange andre også har bemerket, at dette kun er starten. Jeg tror NEL er på vei til å få et virkelig gjennombrudd - og at risikoen har blitt betraktelig lavere etter det som har skjedd de siste månedene. Jeg gleder meg til fortsettelsen:)

Ha en fin helg.

Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
2HB
21.07.2018 kl 00:55 8855

Det står mye bra i Finansavisen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
21.07.2018 kl 04:49 8778

Det er en stor mulighet for at rene batteribiler bli vinneren når batterier får samme fordeler som hydrogen har idag og hydrogen koster 6 ganger så mye mer enn strøm. En dag kommer vi dit. Sitat ref:
– Når det er sagt, så kan energitettheten til batterier forbedre seg de fem til ti neste årene, slik at batterialternativenes rekkevidde økes betraktelig, sier han.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare

For strømprisene kommer aldri til å stige??? Prisen på strøm er unormalt høy denne sommeren pga varmen som resulterer i økt bruk av aircondition og kuldepumper.
Pr. 30.06.18 var det registrert 251 342 el/hybridbiler i Norge. I Oslo gir folk opp å ha batteribil eller velger å la batteribilen stå og bruker bensinbilen pga vansker med å lade. Pr 31.12.16 var det registrert 2.662.910 personbiler i Norge. I tillegg kommer varebiler, lastebiler, busser osv. Å få alt dette over på batteri er en illusjon. Det kommer aldri til å skje. Husk at bilene må lades om vinteren også!
https://elbil.no/elbilstatistikk/elbilbestand/
https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/bilreg/aar/2017-03-28
https://e24.no/energi/stroem/nytt-prishopp-paa-stroem/24270638
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare

Du verden en saklig og dokumentert meningsytring hos oss!!?
Hjertelig velkommen, AksjeHaien! :-)
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare

Volvo er storst i velrden på lastbiler. Mercedes er nr 2. Geely eier straks deler av både Mercedes og Volvo.
Volvo og Mercedes kan sammen ta fram teknologi som får Nikola at se omdern ut på veldigt kort tid.

Husk at volvo har flere brands, Renault,Mack, dongfeng og mange fler. Nikola er kun et brand og de leverer forst i 2021 som tidligst.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Merik
21.07.2018 kl 16:10 8219

Å dæven, Hildur. Det har de seriøse samarbeidspartene til Nokola glemt. På vegne av dem så takker jeg for påminnelsen
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare

Hildur. Vennligst skriv kun om NEL på denne siden om du absolutt må skrive noe i det hele tatt. Helst ingenting.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
RSinvest
21.07.2018 kl 18:45 8070

Hildur kommer med et godt poeng. Det er mange aktører som leverer mot samme bransje. Dette er alle gode potensielle kunder til Nel. Sikkert det Hildur prøver å få frem. Og etter å ha jobbet med Nikola har de gode forutsetninger til å kunne levere til andre i samme segment.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Gobo
21.07.2018 kl 21:03 7889

Så er man i gang med diskusjonen batteri vs hydrogen. Jeg er overbevist om at det blir en miks innen transport. Ikke bare mtp små og store kjøretøy men husk også at el-nettet er rimelig sprengt i enkelte byer i verden og jeg leste et sted at bare nye airconditionanlegg i de siste årene setter press på nettet rundt om kring. Hydrogen vil løse et slikt problem mange steder hvor strømnettet ikke takler at alle skal lade bilene sine.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare

Som vi også kanske glemt så hade Nikola i konceptfas 1a batteri.

https://electrek.co/2016/08/30/nikola-motor-one-hydrogen/

Her er en risiko, at når (hvis) batteri inom 1-3 år, får bedre kapacitet, så skifter Nikola igen til Batteri. Det torde vare en svaert flexibel platform de tagit fram for både hydrogen og battery, hvis de beholdt mye fra koncept 1a.

Helt sikkert så har Nikola kvar en betydlig del av utviklingsavdelningen inom batteri.
Eventuellt får Nikola 2 kun batteri. Nikola er ikke låst til hydrogen, de er inom lastbil, de skulle egentligen kunna levere også med diesel.

NEL er mer låst til Hydrogen, de marknadsforer sig som "NEL Hydrogen". Jon burde vurdere om det ikke er på tiden at ta fram også laddestolper til el.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
RSinvest
22.07.2018 kl 06:08 7510

1-3 år ja.. Tror du burde lese deg litt opp på utvikling og R&D når det kommer til batterier. Så kalkulerer du sannsynligheten for at det du sier vil inntreffe innen tidsrammen du oppgir. I tillegg skal Nikola re-engineere til batteri. 1-3 år sier du... Ikke ingeniør du får man håpe.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare

Det tar tid og det gjeller også hydrogen. Nel snakker om levering 2022. Tror vi kan se på levering av betydelse 2027 til Nikola. Hvis de får det till. All order Fra Nikola kan vurderes till 5% pga all usikkerhet.

Se nel har ikke fått klart rotolyzer på mange år. Og de fikk ikke till tekniken till h2v.de har också snakket om att spare penger men inget sker. Samt att de ska bygga ut notodden men inget beslut på det. Nel ser mer och mer ut som en skrivbordsprodukt byggd på fria fantasier.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
RSinvest
22.07.2018 kl 08:29 7539

Nå er Nel's stasjoner allerede utviklet, testet og godkjent. Siden hydrogenstasjoner ikke er hyllevare, må disse bygges og installeres i en fastsatt tidsramme som de forhåpentligvis klarer å holde.
Rotolyzer er også oppe og går. Der pågår det arbeid med å optimalisere design mht. kost og servicevennlighet. Dette sa Løkke selv på en podcast han var med på.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare

Lastebileiere med Nikola-lastebiler vil dra stor fordel av rekkevidde og vektbesparelser i årene som kommer. Da spørs det om ikke konkurrentene også vil kopiere lønnsomheten.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
nordnes
22.07.2018 kl 13:26 7126

Hydrogen lastebiler blir vel mer stillegående ? Ettersom jeg forstår kan trafikkstøy være et problem i mange land og byer spesielt med mye trafikk og/eller om natten.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
22.07.2018 kl 14:44 7034

nordnes du traff spikeren på hodet der. det er et kjempeproblem i alle byer og tettsteder og self. ellers i naturen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Dino
22.07.2018 kl 20:40 6758

Det er mange ting som vil bli stillegående, generatorer som everket bruker, motorsager, gressklippere og mye annet.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
abroker
23.07.2018 kl 10:41 6320

NEL aksjene ligger trygt forvart i nederste skuffen fremdeles.
Vi har i flere år håpet på en verdi på 5,- kr før vi henter dem frem igjen?
Men - dengang ei.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
really
23.07.2018 kl 11:15 13256

Hildur har et poeng re risiko rundt gjennomføringsevnen hos NEL. De opplyser at den nye fabrikken de bygger skal være helautomatisk og den skal være i drift om et par år. Ingeniører jeg snakker med sier ja, det er mulig den kan være i drift, men sannsynligvis med langt lavere kapasitet enn forespeilet. Det tar tid å bygge opp kapasiteten i helautomatiske anlegg, innkjøringen tar ofte flere år. Dette har NEL ingen erfaring med selv, så det er ikke umulig at de undervurderer tiden det vil ta.

I tillegg stiller jeg spørsmål ved om produktet de skal selge er ferdig utviklet. De har konseptet, teknologien og kunnskapen, men det er alltid utfordringer knyttet til overgangen fra tegnebrett og prototyper til full industrialisering. Disse utfordringene skal håndteres paralelt med at de designer og bygger ny fabrikk. Da er risikoen der for at deler av fabrikken må bygges om før den er innkjørt.

Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
22.08.2018 kl 20:59 12642

FA i morgen torsdag 23.8

Vi løper ifrakonkurrentene
INDUSTRI:NEL blir verdens klart største produsent av elektrolysører med investeringen på 150 millioner kroner på Notodden.
SIGURD SVEEN
NEL sikret seg i slutten av juni en gigantkontrakt med Nikola Motor om å levere 448 elektrolysører, som er produksjonsutstyr for hydrogen, og tilhørende fylleutstyr. De første leveransene er ventet i 2020 og vil strekke seg over fem år. Analytikere har anslått at kontrakten har en verdi på minst 1 milliard dollar.

For å kunne levere så mye utstyr, kunngjorde NEL også at det var planer om å utvide produksjonskapasiteten på Notodden. På onsdag, under to måneder etter at gigantkontrakten med Nikola ble kjent, ga NEL-styret sitt godkjentstempel på investeringsplanene til 150 millioner kroner.

– Vi er allerede verdens største produsent av elektrolysører, så nå løper vi ifra konkurrentene, sier NEL-sjef Jon André Løkke.

– Solid forsprang

I dag har NEL en produksjonskapasitet på Notodden på rundt 40 megawatt (MW). Når den nye kapasitet står klar i begynnelsen av 2020, vil dette nidobles til 360 MW.

– Den nærmeste konkurrenten vår har bare en kapasitet på mellom 10 og 15 MW. Det er dessuten ingen andre aktører som foreløpig har tilsvarende investeringsplaner, sier Løkke, og legger til:

– Det gjelder å være først ute. Vi klarte å sikre oss den første store kontrakten, og dermed kan vi også bygge ut produksjonskapasiteten. Vi får nå et solid forsprang på våre konkurrenter.

NEL-sjefen har tidligere sagt at en slik utvidelse vil kunne redusere kostnadene med 40 prosent. Med den nye kapasiteten på plass, kan NEL også dekke bestillingen fra Nikola på under tre år.

– Nikola-leveransene skal etter planen gå over fem år, så vi tar høyde for at vi skal få på plass andre kunder også, sier Løkke.

Behov for mange anlegg

– Har dere noen nye, storekunder på ga ng?

– Det kan jeg ikke si noe om, men vi får nå et anlegg som vil kunne levere svært kostnadseffektive elektrolysører. Vi tror denne investeringen vil generere en del oppmerksomhet rundt omkring i verden, slik at vi tiltrekker oss nye kunder og konsepter.

Løkke frykter heller ikke at de har bygget for stor kapasitet gitt dagens nokså beskjedne marked.

– I det store bildet, med det pågående skifte til mer fornybar energi og global avkarbonisering, er ikke dette anlegget stort. Det er behov for mange slike anlegg hvis man skal løse de store utfordringer som finnes innenfor industri, transport og energilagring.

NEL har allerede sikret seg finansiering til ekspansjonen gjennom en kapitalutvidelse på nesten 300 millioner kroner i sommer. Onsdag endte NEL-aksjen ned 0,9 prosent til 3,50 kroner. Aksjen er opp 5 prosent hittil i år. Selskapet legger frem tall for andre kvartal torsdag.

Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
kreinh
22.08.2018 kl 21:47 12344

Klar og utfyllende artikkel.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
23.08.2018 kl 21:06 11703

Har som kjent solgt meg ut av Nel, men deler gjerne artikkelen i morgendagens FA, fredag 24.august for de mange flotte skribenter som fortsatt sitter i Nel.

Vi må unngå feilene REC gjorde
INDUSTRI:NEL-sjef Jon André Løkke, som var med på RECs vekst og fall, skal nå bygge opp NEL til å bli et verdens­ledende hydrogenselskap.
SIGURD SVEEN
Hydrogenselskapet NEL la frem kvartalstall på Hotel Continental i Oslo torsdag, og for alle som har fulgt selskapet en tid er det lett å registrere økt interesse. Lokalet var fullstappet av analytikere, investorer og noen få journalister. Til tross for lite oppmerksomhet i media, har antallet aksjonærer i selskapet vokst fra rundt 12.000 til 16.000 det seneste året.

– Vi har merket økt interesse, og neste gang må vi nok legge presentasjonen til et større lokale, sier NEL-sjef Jon André Løkke.

– Det seneste året har vi fått mange nye, entusiastiske småaksjonærer som stiller opp på investorpresentasjoner. Det liker vi. Da blir vi utfordret på en annen måte, både når det gjelder teknologi, strategi og forretningsidé.

Løkke overtok sjefsstolen i NEL i begynnelsen av 2016, etter å ha vært adm. direktør i Alf Bjørseth-selskapet Norsk Titanium i nesten tre år. Før det igjen hadde han forskjellige ledende stillinger i solselskapet REC fra 2002 til 2012. Han opplevde dermed først REC-eventyret, og deretter den brå nedturen, på nært hold.

Nå håper han å skape et hydrogeneventyr med NEL, men å unngå smellen.

Stor, global trend

– Selv om hydrogen og sol er to forskjellige verdener, er det viktig å ha med kunnskapen fra REC-tiden. Vi er faktisk en del personer i NEL som har erfaring fra REC, sier Løkke.

REC ble i årene før finanskrisen, og i solindustriens tidlige fase, omtalt som verdens største solenergiselskap. I dag er NEL verdens største hydrogenselskap. Onsdag ble det kjent at selskapet skal bygge ut fabrikken på Notodden slik at kapasiteten til å produsere elektrolysører, som er produksjonsutstyr for hydrogen, kommer opp i 360 megawatt (MW). Allerede i dag, med en kapasitet på rundt 40 MW, er NEL den største aktøren.

– Vi er et lite teknologiselskap som skal gjøre mye av det samme som REC gjorde. Vi skal ut i verden å bli store og bidra til en stor, global trend. Da er det en fordel at man har sett filmen før, og at vi har sett hva som fungerer og hva som ikke gjør det, sier Løkke.

– Da vi holdt på i REC, var det ingen som hadde produsert solceller i så stor skala som vi gjorde. Vi begynte nærmest på scratch og måtte selv designe maskinene vi skulle bruke. I NEL har vi ansatte som har holdt på med hydrogen i mellom 20 og 30 år. De har en enorm dybdekompetanse og vet hva som fungerer. Teknologiutviklingen i NEL går derfor mye raskere.

Stort potensial i Kina

Han påpeker at solenergi er veldig kapitalintensiv, og da finanskrisen kom i 2008, samtidig som kineserne hadde bestemt seg for å gå all in, gikk det fort nedover med selskapet. Den norske delen av konsernet gikk konkurs i 2012, med krav i boet på 1,7 milliarder.

– Vi forsto ikke hvor lave produksjonskostnader kineserne kunne oppnå. Når det er sagt, må man ikke glemme at to tredjedeler av gamle REC fortsatt lever. Og Singapore-fabrikken er fortsatt en av de mest kostnadseffektive fabrikkene i verden, sier han.

– Også innen hydrogen vil vi se økt konkurranse, trolig også fra Kina. Det er derfor vi er tidlig ute med å redusere kostnadene, slik vi gjør på Notodden gjennom å automatisere produksjonen og få opp skalafordelene. Vi har enorm respekt for at konkurransebildet vil endre seg i løpet av de neste fem til ti årene.

– Tror du kineserne også vil satse på hydrogen?

– Kina er ikke i dag veldig store i dette markedet. Men de vil komme fordi hydrogen har et veldig stort potensial.

– Landets strømnett er for dårlig til å satse på batteridrevne elektriske biler, og de har derfor uttrykt store ambisjoner om hydrogenelektriske biler og busser. I dag har Kina masse vind- og solkraft som de ikke får brukt på grunn av for dårlig infrastruktur. Denne vind- og solkraften kan i stedet brukes til å produsere hydrogen til transportsektoren.

– Vi var litt arrogante

I andre kvartal økte NELs inntekter fra 39 til 136 millioner kroner. Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) bedret seg svakt til minus 21 millioner kroner. Også her er det store forskjeller på NEL og REC. Sistnevnte skuffet inn penger samtidig som det skulle erobre verden i årene før finanskrisen.

– Vi var nok litt arrogante i REC fordi vi tjente så mye penger. Da blir man også litt lat. I NEL må vi passe på å være på ballen hele tiden.

– Når skal NEL gå i pluss?

– Det guider vi ikke på. Vi har allerede et underliggende positiv bidrag i flere av våre virksomheter, men vi ønsker å vokse og det koster penger, sier Løkke.

Ved utgangen andre kvartal hadde selskapet 479 millioner kroner i kontanter. Ekspansjonen på Notodden har en prislapp på 150 millioner kroner.

NEL

NEL

Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
23.08.2018 kl 21:13 11660

Det Løkke svarer her bør være en tankevekker......

Når skal NEL gå i pluss?

– Det guider vi ikke på. Vi har allerede et underliggende positiv bidrag i flere av våre virksomheter, men vi ønsker å vokse og det koster penger, sier Løkke.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
23.08.2018 kl 21:35 11545

Takk for deling Elvoquest. Med andre ord risikere man at de kjører på med minus i mange flere kvartaler. Slags arroganse det også. Mulig de ser så sterk vekst og så mange muligheter nå at de tar seg råd til det. Så lenge ordreloggen vokser og inntektene øker er det greit nok tenker jeg. Bra han sier det som det er. Så slipper mange de store skuffelsene ved fremtidige kvartalsrapporter. Det er nok av andre parametere som gjør Nel til en attraktiv investering.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
23.08.2018 kl 22:19 11378

Takk Elvo. Det blir nok ikke overskudd noen av kvartalene i 2018 - slik det tidligere ble uttrykt. Klarer de derimot å fullføre ekspanderingen, få ned kostnadene, gjennomføre avtalen med Nikola, hanke inn noen flere store kontrakter er utsiktene veldig positive:) Det kan også nevnes at Løkke sa at en hadde finansieringen i iorden til å få alt det planlgte på plaass. For de som forventet at alt skulle være på plass i løpet av kort tid og overskudd i 2018, ble nok dagen i dag en skuffelse.

Lykke til!
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
23.08.2018 kl 22:44 11229

Collo - viktig presisering:) Ja - jeg forstod at det var positiv EBIDTA i minst ett Q2 som tidligere var guidet.

Lykke til!
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
kreinh
23.08.2018 kl 23:21 11073

Så gjenstår det bare å se hvem innsider som vil spe på lønna med salg av aksjer denne gangen da.....
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Reserven
24.08.2018 kl 00:04 10915

Screenshot av artikler i FA om NEL:
http://bit.ly/2018-08-24__FA_6-7__NEL-sjef_Jon-André-Løkke_Vi-må-unngå-feilene-REC-gjorde     (På den hvite flekken nederst til høyre var det en stillingsannonse)
http://bit.ly/2018-08-23__FA_28-29__NEL-nidobler-kapasiteten-på-Notodden
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare

Takk Reserven! Tok med den vide frihet til å legge denne også ut på Shareville. Virtuell blomster er sendt til dit depot.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
24.08.2018 kl 00:50 10775

Kreinh - jeg er usikker på hva du ønsker å oppnå med innlegget ditt, men jeg regner med at du vil gi uttrykk for at det vil være salgssignal derson en av de ansatte velger å innløse/selge? De ansatte har gjennom opsjonsprogammet fått opsjoner/aksjer som en del av lønna, dvs. en har ikke kjøpt aksjene. Det er ca. 90 ansatte i NEL? Jeg vet ikke om absolutt alle har opsjoner/aksjer - men det at en/noen av disse velger å selge har jeg vanskeligheter med å forstå skal ha noen betydning. Vil det at siden resten (flertallet) av de ansatte velger å beholde opsjonene/aksjene anses for å være et kjøpssignal?
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
rogneveien
24.08.2018 kl 07:54 10490

Innlegget er slettet
Gunnar 42. Re: 00:05
INNERTIER. Dette har jeg prøvd å få elbil fanatikerne til å skjønne i snart 3 år, men det går ikke inn. Har gitt opp. Bra noen skjønner det iallefall.

Løkke til
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Reserven
24.08.2018 kl 23:20 10172

Carlsberger:   "Takk Reserven! Tok med den vide frihet til å legge denne også ut på Shareville. Virtuell blomster er sendt til dit depot."

Carlsberger, helt i orden! Takk for de nydelige blomstene  ;-)

Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
really
24.08.2018 kl 23:50 10073

Gunnar42, det har skjedd mye siden REC ble utkonkurrert.
For det første vil en helautomatisk fabrikk ta bort mye av ulempen ved å produsere i et høykostland. I tillegg er produktene NEL produserer svært driftssikre. Det er ikke alle Kina produkter som har det ryktet. Og skal en elektrolyzer forsyne en fyllingsstasjon er ikke nedetid spesielt velkomment. Ser en i tillegg på lønnskostnadene i China er de ikke som de var. Forskjellen på kostnaden for kompetansepersoner har krympet kraftig ift vesten.

Til sammen gjør dette at det ikke er gitt at NEL kan utkonkurreres verken på første eller andre forsøk, selv om det kan skje.
Redigert 20.01.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare