I have a dream


Når Time Charter og skipsprise stiger (snart) kan Hunter inngå 5 års certepartier for alle 7 båter. (Kan selvsagt bli 3 eller 10 år) Da blir de neste 5 års overskudd bli faste og alle båtene kan selges til Ship Finance eller Ocean Yield. Da cashes både verdistigning og langsiktig gode rater inn nå. Det kan være Fredlys exit-strategi. Pr i dag er det spot som gir best effekt av scrubberne fordi reder betaler drivstoff. På TC mener jeg det er leietaker som betaler drivstoff. Drivstoffeffektene kan først tas ut for Hunter når markedet priser TC vesentlig høyere for båter med scrubbere. Det vil sannsynligvis først skje når spreaden mellom billig drivstoff som Hunter kan bruke og svovelfattig drivstoff blir mer stabilt.

50.000 USD i overskudd pr dag for 7 båter i 5 år blir ca. 5,5 mrd norske kroner.

Hvis skipsverdiene stiger til 130 mill USD gir det 4,4 mrd NOK i verdi basert på 60 USD i gjeld pr skip.

Total verdi blir da 9,9 mrd kr, Det gir aksjekurs på vel 17 kr. (Har ikke neddiskontert overskuddene eller tatt hensyn til lavere skipspris på skip med TC. Ei heller tatt med Fredlys opsjoner)

Måtte drømmen din bli virkelighet!
En fin analyse det der.
Utbytte i perioden?
;=)

Hva vet vi om kontrakten mellom Hunter og Ship Finance? Vet vi noe om hvilken rater Hunter får for skipene?
Redigert 12.10.2019 kl 17:55 Du må logge inn for å svare
Reserven
12.10.2019 kl 18:16 4811

HUNT bareboat leier skipene fra SFL for USD 11.500/dag + mannskap, forsikringer, administrasjon, etc, i sum USD 7.400/dag. Så HUNT har break-even på USD 18.900/dag, HUNT inngår selv, helt uavhengig av SFL, kontrakter med befraktere. I FA tirsdag denne uken stod det at Hunter Atla har en spot-kontrakt på ca USD 80.000/dag + drivstoff, havnegebyr, kanalgebyr, etc.betalt av befrakter.

Drømmeratene på + USD 200.000/dag er "enkelttilfeller", og du må ha ledig skip. Lest at mange befraktere NÅ vil ha skip for november og desember, så med litt flaks kan Hunter få høyere rater senere.

Atla, Saga og Laga vil handle i spotmarkedet, men de vil også være endel av scrubber poolen til International Tankers med blant annet Hartree.
Jeg antar det er en profit-share i denne poolen?

Her er det store muligheter ja så jeg kommer

til å kjøpe denne så snart det er penger på

konto.



Bybonden

Tenkt for en eventyrlig timing det kunne blitt om første skipet ble levert litt senere. Kan tenke meg ”high-five” ble gjort på kontoret til Hunter når første skipet ble fikset til 70.000 dollar, men lite viste man at noen uker senere hadde det vært 300.000 dollar.
alvor
12.10.2019 kl 20:59 4490

Når Hunter Saga blir sluttet i spotmarkedet om en uke eller to kan det bli svært høyt nivå. Kontrakter blir nå inngått for turer noe frem i tid, så melding om rate kan komme når som helst
Redigert 12.10.2019 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
Reserven
13.10.2019 kl 02:36 4266

Har null tro på at HUNT melder rater. Gjorde de ikke for den første kontrakten til Atla, og heller ingen andre rederier som gjør det.
alvor
13.10.2019 kl 08:50 4081

Kanskje det ikke kommer børsmelding, men tipper markedet får info. Ref. Finansavisen hvor det kom fram at Atla var sluttet til 75-80.000
alvor
13.10.2019 kl 15:30 3566

https://mb.cision.com/Main/1339/2901505/1104153.pdf

"Alle" snakker om at økt kontrahering av nybygg vil drepe tankfesten om 2-3 år.
Hvis Hunters forutsetninger slår til, vil det ikke skje. Foil 8 viser at det kan bli behov for 170 skip bare for å transportere økt eksport fra USA. Verftsindustrien har neppe kapasitet.
Fram til nå har det vært kapasitetsutfordringer i USA, men nå øker den sterkt pga nye rørledninger fra skiferfeltene til havnene. Tankfesten kan være i mange år!
canarias
13.10.2019 kl 15:53 3509

Og enorme dividender også i mange år fremover

Får ikke verftene inn flere byggeordrer, det trenger ikke være VLCCer, vil de måtte sette ned prisen på nybygg. Dette kan bety at nyprisen på en VLCC igjen blir 85 mill $. Skjer det vil mange kjøpe flere VLCCer. Og trolig vil de kjøpe for mange og lage ubalanse med for mange skip slik som historien om shipping viser. Dermed vil det aldri bli superrater i mange år...
Redigert 13.10.2019 kl 19:12 Du må logge inn for å svare

Vaga: Litt avhengig av verft, men byggekost ligger ca på $100m for en VLCC hos DSME og HHI. Nå har også disse to verftene slått seg sammen, hvilket taler for at prisen på nye VLCCer faktisk vil øke, fra sine bunn nivåer. Hunter bestilte noen på $82,5m som er all-time low inflasjonsjustert. Det får vi neppe se igjen, særlig om markedet blir stramt.

Vil markedet bli bygget ihjel? Ja, men det tar nå ca 2 år for å få levert en ny VLCC.
Redigert 13.10.2019 kl 19:23 Du må logge inn for å svare

Som du skriver,rederne,er sine egne verste fiender,og det er jo bare et spørsmål om tid før de har kontrahert seg til en dårligere rate.Tilbud og etterspørsel.Men det tar tid å bygge den tonnasjen som skal til for å få ratene ned igjen.
I mellomtiden.....tjener vi penger som gress på aksjene i tank.

;=)
fleken
13.10.2019 kl 19:56 3158

Reserven du skriver at Atla har en spot kontrakt på 80000 usd. Vet du hvor lang denne kontrakten er? Ser også att den danske bank skriver att de løfter kursmålet for Fro fra 95 kr til 164 kr. PGA de løfter rate estimatene for VLCC for neste år fra 45000 dollar til 56000 dollar pr dag. er ikke disse ratene på 56000 mye for lave ? hva viss ratene holder seg på 80000 eller høyere som vi leser om, hva vil da kursen på Hunter og Fro bli noen som tør og spå ?
Reserven
13.10.2019 kl 20:15 3102

Verftene som bygger VLCC, bygger også LNG-skip. Qatar har konkrete planer om å bygge ca 100 nye LNG-skip av VLCC-størrelse:
https://www.rivieramm.com/news-content-hub/want-to-build-up-to-100-new-lng-carriers-for-qatar-54958
http://vxz.eu/2019-05-06__FA_36-37__Stig-Myrseth_&_Dovre-Porteføljen_Tank-bonanza_i_emning
Redigert 13.10.2019 kl 20:15 Du må logge inn for å svare
Reserven
13.10.2019 kl 20:19 3073

Vet ikke mer enn det som står i en artikkel over dobbeltsiden 10+11 i FA 08.10:
"Arne Fredlys første tankskip, Hunter Atla, er nå sluttet til skyhøye 75–80.000 dollar pr. dag og innen utgangen av måneden kommer to nye skip."

Ganske enig med deg. Høres mye ut at byggekost er 100 mill nå, Cleaves bruker 93 mill, men det kan være et snitt mellom korea og Kina-verft. Det var jo nybyggslutninger under 100 mill $i uke som gikk om jeg husker rikitg.. Hvilken megler bruker du data fra som sier 100 mill $? At det kan være gode rater i 2 år er mulig men båten skal vare minst 15 år. Er selv investert i HUNT, og tror det beste man kan gjøre er bare å sitte i ro med hovedeier. Han er mye flinkere enn meg,. Det mest spennede er ikke tank-satsingen til HUNT men når den blir avsluttet hva som blir det neste for Hunter. Jeg tror det kan blir noe innen bank...
Redigert 13.10.2019 kl 20:24 Du må logge inn for å svare

Banker,er IKKE interesserte i å bli redere!
Spøk til side;det hørtes spennende ut,og ikke noe jeg hadde sett for meg i det hele tatt.
Om det blir mer spennende enn tanksatsingen,da er det veldig spennende.
Kan godt være jeg blir sittende også,har ikke bruk for pengene til noe som helst,har egentlig satt av noen kroner til reinspikka risiko.
Litt moro skal en jo unne seg.
Hvilken "type" bank ser du for deg,noe ala banknorwegian eller?

Ja spot on. Det var jo et rykte (FA) om registering av bank med tidligere sjef i NOFI Erik Jensen i Sverige. Hørte aldri mere om det. Men Fredy har tjent MYE penger i banksektoren. Kankje flest % i NOFI, men i penger kanskje i sparebankene. Men kankje invisterer han bare pengene sin i aksjer i feks svenske banker som har kommet ned til lave nivåer. Disse har historisk vært priset mye høyere enn norske (P/B) men nå er det snudd på hodet.
Redigert 13.10.2019 kl 21:08 Du må logge inn for å svare

Ja husker at han var/er tungt inne i sparebanker.Når det gjelder svenske banker,så tenker jeg med èn gang på valutarisiko.Den kan jo slå begge veier selvfølgelig. Men uansett ser det vel ut til at tank er "the place to be"de neste to årene?
Jeg må faktisk klype meg litt i armen for ikke å gå inn med mer penger i tank,men holde meg til opprinnelig strategi,som er 10000 lodd i akerbp,som kvartalsvis betaler ut utbytte som går rett inn i odin eiendom c.

Svenske kroner er veldig lav nå, men er man proff som hedger man valuta. Det trenger ikke koste så mye. Tilbake til tank, så har jeg tiltro at Hunter-styret greier å ta de riktige beslutninger for det beste for alle aksjonærer. Dette har de vært ivirige i kommunisere, at det ikke skal være noe tull slik som det er de fleste redierier (minus FRO). Blir det ikke en tung resesjon i USA så tror jeg også at tank-markedet kan holde en god stund. Men på et tidspunkt (2020/ 2021) reduserer nok HUNT sin eksponering mot tank.

Ok,to år altså.
Men vil de da skille ut et eget selskap til andre "muligheter",eller gå videre med samme selskap. Om de vil bruke et nytt selskap,vil det vel starte på unoterte-listen og jobbe seg videre derfra?
Om de bruker HUNT,så vil kanskje kursen dale,pga usikkerhet,og helt ny retning for selskapet?

Alt ligger allerede for oppdeling og salg etc. Husker jeg rett så heter hovedselskapet HUNTER ASA, under dette ligger HUNTER Tankers. dette kan selges og det som er igjen er et et "skall" som kan brukes til noe annet.
Reserven
14.10.2019 kl 00:32 2430

Hva med å tilegne seg litt fakta-kunnskap før en skriver, istedenfor å skrive bare surr?

Holdingselskapet henter Hunter Group ASA
https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/HUNT.OAX/overview
https://www.huntergroup.no


Denne siden fra siste presentasjon forteller hva Fredly ser for seg fremover:
http://vxz.eu/2019-09-11__HUNT_4__Investor-Presentation@Pareto_Oil-&-Offshore-Conference_2019

Redigert 14.10.2019 kl 00:33 Du må logge inn for å svare

the American Dream, because you have to be asleep to believe it.'
alvor
15.10.2019 kl 10:38 1853

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/41794

Denne eksportøkningen skal fraktes med VLCC.
Hovedgrunnen til at nykontraheringerr ikke blir noe problem
Reserven
16.10.2019 kl 00:28 1497

Topp-ratene kraftig ned i dag!

https://twitter.com/JHannisdahl/status/1184163004549652480
https://pbs.twimg.com/media/EG79-IRW4AEmXB5?format=jpg&name=large

"Very much in-line with expectations today, w #VLCC -42% to $181k/d & #oil #product #tanker surging 16-53%. #LR2 now at $79k/d, #LR1 $52k/d & #MR $13k/d on RV-basis #shipping #OOTT $FRO $ADSCME $DHT $EURN $TNK $OET $HUNT $NAT $STNG $INSW $TNP"
alvor
31.10.2019 kl 19:45 824

Drømmen nærmer seg. Skipsprisene stiger. Resalg av nybygg til 110 mill USD.
Da kan de neste nybyggenes sale/leaseback avtalene gjøres til 77 mill USD og frigjøre kapital til utbytter.
https://splash247.com/weekly-broker-vlccs-jump-in-price/

Verdistigningen på VLCC var kjent før 12 i dag.

Ny anbefaling av Pareto