Værdier kommer frem i lyset - ser kurs over 20

Kvike11
REC 12.10.2019 kl 11:02 13919

Slut med manipulering af aktie kursen på REC. Aftale på vej mellem Kina og USA, det er bare et spørgsmål om de når det inden 1 december.
Kursen vil blive flyvende, kan se at der hverdag er en der sælger og køber 4900 aktier for at holde kursen nede.
Tænk når fabrikken kommer i gang igen eller det bliver meldt ud at de vil starte op igen, så ser vi hurtig kurs 20 - 30.
De er verdens største producent af Granular polysilicon og verdens største manufactur af Silane Gas og speciel silicon gases.
Snart kommer fabrik til en værdi af over 1 milliard dollar i gang igen, eller måske solgt til en værdi af over 10 kr pr aktie.
REC er og bliver igen en guldgrubbe .
Redigert 21.01.2021 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.10.2019 kl 21:47 7273

Rec er en guld gruppe
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
rischioso
15.10.2019 kl 22:55 7120

RE - De er verdens største producent af Granular polysilicon

* ML er stengt og eierandelen på 15% i Kina er nå kun 15% ...

RE - og verdens største manufactur af Silane Gas og speciel silicon gases

* Butte vurderes solgt, helt eller delvis alternativt ikke. Helt betyr at de ikke lengre er Silane produsent og delvis alternativt ikke betyr emisjon - regner med det siste akkurat som sist de vurderte det ...

Mao, det er ikke overraskende at kursen har falt. Det som er overraskende er at kursen fortsatt holder seg over 3 tallet - men ingenting varer evig for snart tar tyngekraften over og 2 tallet kommer til syne enten man vil eller ei for avtalen mellom USA og Kina vil med største sannsynlighet IKKE inkludere straffetollen på poly - dette fordi Trump vil prioritere saker som vil sanke stemmer - mitt bet er at jordbruksprodukter ol vil bli prioritert og dermed vil straffetollen fortsette på ubestemt tid - likeså nedstengingen av ML og de fleste skjønner hva det vil gjøre med kursen ...

Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
tran5
15.10.2019 kl 23:03 7059

rischioso hakkkkkk i plata du skriver samme dritten om og om igjen Finn no nytt da er du snill .......
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
15.10.2019 kl 23:11 7022

Vet du hvem som skrev dette?

"Det meste som går ned går også opp og motsatt og spesielt når det ikke er noe fundamentalt galt. Det var minimalt (om noe) som var innbakt i kursen på rundt 70 øre, men det ene tar det andre så blir det en negativ spiral hvor mange lemper ut uten og forstå spillet - mao, ingentig er endret som tilsier en slik nedgang og vil derfor veldig snart balansere seg ut."

"Shorterne leker seg og finter ut alle de som kom inn i påvente av at straffetollen skulle forsvinne helt eller delvis. Når dette får roet seg så er vi tilbake til start. Da ble jeg plutselig en aksjonær med et langt lengre perspektiv enn først planlagt og jeg er nok ikke alene om akkurat det...:)

Uansett så er dette en overreaksjon så får man heller kjøpe det man skal og legge disse i skuffen i påvente av at det snur og akkurat det kan skje når som helst spesielt i disse forhandlingstider."

"Det som er viktig å få med seg er at ingenting er skrevet i stein når det kommer til hva som vil skje med straffetollen fremover - det vi vet er at den vil være opprettholdt inntil annet blir sagt og det kan endres hvilken dag som helst fra i morgen og fremover avhengig av hva USA og Kina blir enige/ikke enige om. Faktisk så har man vel adri vært så nær en løsning som nå i og med at Kina nå åpner for en gjennomgang før en endelig avgjørelse foreligger.

Det som kanskje er vel så viktig er at ingenting vedrørende fjerning av straffetollen helt eller delvis ligger innbakt i dagens kurs så en eventuell nedside er for mikroskopisk å regne sett opp i mot oppsiden om straffetollen helt eller delvis forsvinner."

Forøvrig kan man lure på om rischioso og Garanja byttet nick en gang i vår :)
https://finansavisen.no/forum/thread/18580/view/304882/0
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
rischioso
15.10.2019 kl 23:33 6951

fattig,

jeg har da aldri lagt skjul på at jeg har vært REC aksjonær, MEN jeg er også ærlig på hvorfor jeg ikke lengre er REC aksjonær så skjønner ikke helt hva et nærmere året gammelt håp har med dagens situasjon å gjøre - eller er det slik at for deg så er alt konstant alltid uansett hva, hvem hvor ... ?? ...

Og svaret på det kjenner vi jo ... ;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
15.10.2019 kl 23:38 6920

Du får ta punkt for punkt av argumentasjonen din for 9 mnd siden og forklare hvorfor 7 kr var billig da når 3 kr er dyrt nå. REC tjente heller ikke penger på ML i Januar. Sett det gjerne opp i et regneark så kanskje vi andre også forstår hvorfor nedsiden var minimal da og at fallet kun skyldes shorting, mens REC nå ikke er liv laga med eller uten handelsavtale.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
rischioso
16.10.2019 kl 00:26 6865


Først av alt bør vi holde tunga rett i munnen og gjennom det kan vi holde oss til realitetene ...;)

Det er ikke mine, MEN dine ord som sier "ikke liv laga med eller uten handelsavtale".
For meg så er ikke en hvilken som helst handelsavtale løsningen for REC - det er heller hva det faktisk blir en enighet om og da må fjerning av straffetollen helt eller delvis være en del av avtalen noe som gjenstår og se.

Slik forhandlings klimaet har vært og fortsatt er og ikke minst hva som er kommet frem i media av hva som er blitt forhandlet om frem til i dag så ser jeg ikke helt at straffetollen har vært i fokus (ser vi bort i fra forumet) ...
Ei heller ser jeg at den vil være en prioritering med det første. Som tidligere nevnt så gir det minimalt med stemmer og det er nettopp stemmer Donald er ute etter og av samme grunn vil vi med største sannsynlighet se helt andre prioriteringer noe man allerede nå kan se konturene av og derfor vil jeg ikke satse surt oppsparte midler på akkurat det.

Mao, det handler om forventninger og skal man investere i dem så bør det også være hold i de - jeg forventer ingen fjerning av straffetollen med det første ei heller gjør majoriteten av markedet det noe vi ser av kursutviklingen. Det var andre forventninger for 8-12mdr siden, men dessverre så har landskapet endret seg siden den gang og våre forventninger bør også endres tilsvarende ...

Hva sitter så selskapet igjen med om straffetollen oppretthooldes på ubestemt tid noe den virker å gjøre og ikke minst så er selskapets ledelse av samme oppfatning derav vurderingen om salg av Bute helt eller delvis.
Akkurat det gjorde de også i forkant av siste emisjon noe som vi kjenner til ikke ble noe av og dermed endte det nettopp med emisjon og denne gangen virker ikke å bli annerledes for hvor lenge skal man vurdere?
Man vurderte tidligere og man vurderer igjen om det samme, tiden går og forfalla nærmer seg så med det i minnet så er sannsynligheten størst for at det vil bli gjennomført en kriseemisjons om sist.

Så kan vi jo spekulere i på hvilket nivå den blir satt denne gangen, men før det og ettersom tiden går og ledelsen bruker tiden på å vurdere som sist uten at det bidro til noe ser vi bort i fra kriseemisjonen så vil usikkerheten fortsette å råde også denne gang noe som igjen og naturlig nok trigger kurspress ...
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.10.2019 kl 05:43 6731

Hvis ikke du er aktionær længere... Hvorfor bruger du så tid på at skrive i dette forum..... Du har et lavt niveau..... eller hører du til de grådige Shortere , der har det godt ved at slagte et firma ... og har det godt med at bringe skræk og rædsel i dette forum...
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
questi
16.10.2019 kl 06:45 6673

For å gi ytterligere incentiv for Kina til å fjerne tariffen (i tillegg det eksisterende incentiv at de fjerner den i bytte mot nedtrappen av handelskrigen) kunne REC ha splittet ut MosesLake og notert den på Shanghai børsen :)

Kostnad til vedlikehold av MosesLake frem til en handelsløsning kunne da ha vært sponset av investeringsvillige kinesere :)
Kostnad for selve utskillelsen og børsnoteringen, kunne godt ha gått som en egen mini-emisjon. Jeg skulle ikke tro at det behøver å koste så mye å samle kapital nok til vedlikeholdskostnader for MosesLake i flere år :)

Fordelen med børsnotering fremfor råsalg, er at REC fortsatt kan eie andeler av fabrikken og ikke gi fullstendig slipp på fremtidige inntekter.. samtidig som man forholdsvis enkelt kan løse likviditetskriser.

-------------------------

Det koster 300.000 RMB (ca 387 tusen NOK) i engangsbeløp og 50.000 RMB (64 tusen NOK) årlig å børsnotere et selskap på Shanghai-børsen..
http://english.sse.com.cn/tradmembership/tradingfees/

(til sammenligning klarte REC å øke cashen sin i et eneste kvartal med 72 MILLIONER NOK gjennom drift)
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
MorganKane
16.10.2019 kl 09:10 6491

Riskokern,

Du tar helt feil når du påstår polysil ikke er prioritert. Hør på alle senatshøringene. USA vil absolutt sikre amerikansk polysil industri. Det handler mer om nasjonal sikkerhet en arbeidsplasser. Du vet like godt som meg at detaljer ikke er Trump sin sterke side. Hva som blir skrevet ned på papiret tar lightwiser og Mnuchin seg av. Og de har absolutt polysil helt i toppen av pri-lista.

Men, igjen, til dagens kurs er det helt uten interesse. Butte vurderes solgt til 400 mill USD, dvs 13-14 kr per aksje (semi og alle industrier som bruker semi/silisiumgass i produktene sine skyter i været både i USA og i Asia, noe som kan øke verdien på butte ytterligere). Likevel står du her og prater som om alt avhenger av rask tilgang til tollfritt kinesisk polysilmarkedet. Åpenbart at du ønsker deg inn før q3. Hvis ikke, hvorfor har du det så travelt med å slenge drit? Sannheten kommer jo uansett den 30 okt...
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
16.10.2019 kl 09:17 6454

"Butte vurderes solgt til 400 mill USD....."

At du gjentar en spekulasjon flere ganger betyr ikke at det blir sannhet. Dette beløpet har du ingen forutsetning til å hevde er korrekt, men du høres jo ut som du er en del av forhandlingsteamet til USA fra tid til annen også så da "vet" du vel hva ledelsen i REC tenker og
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
nemi's
16.10.2019 kl 09:33 6402

....72 MILLIONER NOK gjennom drift.

Du må vente til Q3 for å se hvor pengene kom fra. Forrige kvartal solgte REC parkeringsareal i ML for å berge regnskapet. Denne gang kan og bør det ha vært Tafatt-jet'en som er avhendet (og som gjør at Tafatt nå streiker på hjemmekontor). Tenk selv: May har nettopp sagt at de tjener mindre på semi enn før. Og det er de inntektene REC har. Og vi har har heller ingen opplysninger om at de har spaprt ytterligere inn på de -5MUSD/Q ML koster å drifte uten produksjon.

REC kan f.eks. ha fått kompensasjon for avviklet kontrakt eller kunde etter tvist i det fallende semi-markedet May refererer til. Og som gjør at REC ikke kan, elller vil kunne oppfylle sine betalingsforpliktelser. Som han også har refereret til i oktober.

Skjerpings Questi.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
MorganKane
16.10.2019 kl 09:33 6392

Safari,

Les hva Andreas sa i finansavisen forrige uke. Han sier at rec lett kunne fått 350-400 mill USD for butte for et par år siden. Hvor tror du han fikk tallet 400 mill USD fra? Rett fra lufta? Jeg mener fortsatt at 400 mill bør være mininumsprisen. Husk at det nå er høyere sannsynlighet at strategiske valg vil være inne i bildet hos kjøper. Dessuten er markedet, selv om enkelte ting fortsatt er usikkert, all time high. I et marked som beviselig er mer verdt nå, hvorfor skulle rec få mindre for bedriften? Butte blir berørt av handelskrigen, men ikke mer enn andre bedrifter i semi-industrien. Semi-industrien er opp ca 10% siste uken. Jeg har spurt deg tidligere om du har noen dokumentasjon pånoe annet, men da har du ikke svart.

Og til resten; spot on, jeg er/vet faktisk det👍
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.10.2019 kl 09:57 6327

Er vel ikke noen bombe at Sa2ri ikke svarer? Men alt ypperstepresten hans Meyer sier svelger han for god fisk og klipper og limer som han vil.
Alt selskapet sier blir vridd og snudd på av dette nicket ettersom det passer med om han er inne eller ute av aksjen. Tips igjen lytt på selskapet ikke hva gjøker her inne lager egne konspirasjonsteorier om.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
MorganKane
16.10.2019 kl 10:01 6308

Nemi,

Jeg er enig i at vi foreløpig ikke vet hvor de 8 mill USD kommer fra. Men les May sitt intervju i pv-tech. Der oppklarer han noe av uklarheter i gren tech-intervjuet. Det er for meg rimelig klart at usikkerheten er i forhold til fremtiden, ikke i forhold til q3. Med handelskrigen endelig på rett spor, semi-industrien uansett kraftig opp igjen, så er den usikkerheten (nesten) borte.

Og brorparten av inntekten, og klart størst bidrag til ebidta, har rec fra silisiumgass. Og der øker inntektene i q3. Det vet vi da det står svart på hvitt i meldingen til rec. Igjen, hvorfor så hastverk ved å konkludere at alt er dritt. Hvis du/dere er så sikre, horfor ikke bare slappe av og vente på q3?
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
MorganKane
16.10.2019 kl 10:27 6240

For øvrig råder jeg ingen til å kjøpe. Det får folk vurdere selv. Men ikke selg!!! May sa rett ut i pv-tech intervjuet at REC publiserte meldingen sin den 3 oktober fordi de ville korrigere markedets negative oppfatning av situasjonen. Da sier det seg selv at q3 blir mye bedre enn hva markedet fryktet. Og fremtiden... Med handelskrigen på rett spor og igjen guidet kraftig vekst hos Butte sine kunder, så den ser bedre ut enn noensinne. Nedgangen de siste ukene (og månedene for den saks skyld) har derfor ingenting med virkeligheten å gjøre. Det vil bli korrigert den 30 oktober.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
nemi's
16.10.2019 kl 10:30 6227

Ingen fare med meg, MK. Jeg slapper av og venter videre. For jeg sitter ikke i klisteret som dere andre. Med andre ord: jeg sitter ikke og ser at REC-posten nå er verdt godt under halvparten av investert beløp. Da hadde jeg jo vært dum! Men husk at gode råd slettes ikke er dyre - her inne får dere dem gratis!

Mange stressa folk her nå. Håper likevel at dere skriver for å opplyse oss om det noe blekt falmede industriselskapet REC. Og ikke at dere egentlig trøsteskriver om deres syke mor,

I så fall MK, du virker skråsikker om de påfunnede semi-teoriene dine. Vi andre har fått med oss at Samsung leverte elendige regnskapstall i forrige uke. Og vi har lest grundig om May's kommentarer om at REC tjener mindre på semi enn tidligere. Og at nettopp det gjør at selskapet MÅ gjøre noe NÅ for å kunne oppfylle sine betalingsforpliktelser ("got to"). Til dere andre som er interressert: ikke regn med at MK vet at Sør-Korea er REC's desidert største semi-marked. Men les årsrapporten sin geografiske markedsinndeling for semi-salg. Så får dere opplysteog kloke hoder, uten MK's fantasier og tankespinn.

Apropos pv-tech intervjuet du nevner, MK. Der refereres May som CTO. Men i greentech intervjuet du ikke liker, ref. dine nå påståtte "uklarheter" ovenfor, benevnes han som CFO. Men jeg tror mest på deg - May er nok blitt CTO og ikke lenger CFO. Jada... helt krystallklart, MK.

Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
MorganKane
16.10.2019 kl 10:47 6165

Nemis,

Jeg nevnte samsung spesifikt i en annen tråd for litt siden. Og samsung, I tillegg til å slå markedets forventninger for q3, hva gjør de? Jo, de har positiv guiding videre fremover. Sjekk kursen til dem siden 7 oktober. Uansett, er enig i at sør Korea, Taiwan og Japan er viktige markeder. Men det er jo nettopp dette som er poenget mitt. Sjekk nikkei de siste dagene. Dessuten, vi lever fortsatt i en global verden. Økt etterspørsel etter semi, uansett hvor det skjer henne i verden, vil være positivt for hele bransjen. Og etter de seneste dagers/ukers oppgang industrien så burde det fremstå klart for de fleste at etterspørselen etter semi og silisiumgass øker fremover.

I forhold til greentech og pv-tech så får hver og en lese begge og gjøre seg opp en vurdering av hvor grundige de er. Og ikke minst hvem som er nyest. I forskningen er det slik at nyere publikasjoner ofte legges mer vekt på enn eldre. Av åpenbare grunner. Jeg ville tro at de fleste er enig i at dette også gjelder for nyhetsartikler...

Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
nemi's
16.10.2019 kl 10:50 6150

En annen ting dere som sitter tungt i REC bør vite er at TianHong REC har erklært mål om å levere "Samsung-kvalitet" på semi-produksjonen fra Yulin. Laster dere ned artikler på kinesisk og oversetter, så vil dere se at ALT handler om å oppfylle de kvalitetsmål Samsung har stilt, og få produksjonen levert dit i kameratslig og kooperativ ånd, sikkert og raskt,.. osv. osv.. Så hva tror dere kommer til å skje etterhvert? Tror dere stats-subsidierte kinesere kan frakte og selge billigere semi til Samsung enn det Butte kan gjøre? Hæ? Jeg har tenkt det lenge. Og det burde dere også gjøre. Og så klart ser jeg det i sammenheng med uttalelsene REC gjør om Buttes fremtid.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
rischioso
16.10.2019 kl 11:48 6049

RE - Tips igjen lytt på selskapet ikke hva gjøker her inne lager egne konspirasjonsteorier om.

OK, og om vi så følger dette rådet og lytter til selskapet så sa de følgende sist:

LES - Vurderer å hente 100 millioner dollar for å møte gjeldsforpliktelsene.

* Mao, penger skulle hentes nettopp fordi man den gang som i dag ikke kunne innfri de nærstående forpliktelsene - Videre ble det sagt:

LES - REC Silicon vurderer å hente inn rundt 100 millioner dollar i det norske markedet for å møte selskapets gjeldsforpliktelser, eller selge sin silangass-fabrikk i Butte.

* Dette kunne jo ikke misforstås eller kunne det? - Man vurderer å låne ELLER selge fabrikken - så flott da dette ikke inkluderer emisjon noe som også fremgikk som en spesifikk lovnad direkte fra Konsernsjef Torvund

LES - Konsernsjef Tore Torvund sier ifølge TDN Direkt at selskapet utelukker å hente inn penger fra selskapets aksjonærer.

https://finansavisen.no/nyheter/boers-finans/2018/02/rec-silicon-vurderer-fabrikksalg

MEN - Så mye var altså den lovnaden verdt:

Rec Silicon hentet 170 millioner kroner i emisjon

https://aksjelive.e24.no/article/1n6LoB

Så er man igang igjen med nye vurderinger om det samme

LES - Vurderer å selge Butte-anlegget, og vil ikke øke kapasiteten ved Yulin i Kina.

* Mao, igjen kommer det klart frem at de ikke vurderer noen emisjon siden det ikke nevnes for nå er det heller ikke snakk om lån nettopp fordi de vanskelig får noe i den situasjonen de befinner seg. Og så til det punktet som kanskje er det viktigste av dem alle i denne settingen for menigheten virker å være overbevist om en høy pris for BUTTE så da kan vi gå tilbake og se hva de sa sist om akkurat BUTTE og det som kunne trigge en høyere pris

LES - Vi har fått indikative bud, som har overgått hva vi hadde ventet. Noe av grunnen er at halvleder-markedet er veldig sterkt fortiden.

* Mao, det var halvleder markedet som den gang var sterkt som da la grunnlaget for en god pris, men hva sier selskapet om halvleder markedet i dag?

LES - Nedgangen skyldes i hovedsak lavere direktesalg til Kina, men inkluderer også en innvirkning fra lavere enn ventet etterspørsel i halvledersektoren, opplyses det.

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2019/10/03/7444108/svakere-tall-fra-rec-vurderer-a-kvitte-seg-med-anlegg

* Mao, det som sist la grunnlaget for en god pris for BUTTE er altså ikke lengre til stede, men allikevel tviholder menigheten på det motsatte ...
Så at det denne gangen vil bli noe annerledes har man vel ingen garanti for på tross av gjentagende vurderinger om det samme og av samme grunn er sannsynligheten stor for at det igjen ikke blir noe salg og at det igjen ender opp med en kriseemisjon - faktisk ikke mer komplisert enn det med forbehold om at vi lytter og ikke minst er villige til å forstå hva ledelsen faktisk sier ... ;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.10.2019 kl 11:59 6012

Raketten flyver i dag.. . Rec er en guld gruppe...
Der er nogen der ved noget, der køber op ...
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
16.10.2019 kl 12:06 6280

Leser du linkene du selv deler? REC lovet selvfølgelig ikke at de aldri i selskapets levetid skulle gjennomføre en emisjon. Hvilket selskap kan love det? Det saken gjaldt var hvordan forfallet av obligasjonslånet skulle finansieres. Her lovet TT at det ikke skulle skje gjennom emisjon. Plan A var å refinansiere gjennom en ny obligasjon. Plan B var å selge Butte. Som vi vet klarte de å gjennomføre plan A. Dette hadde du nok skjønt om du leste din egen link, men mistenker at det er mer et forsøk på å konstruere konspirasjonsteorier enn reell misforståelse.

"REC Silicon vurderer å hente inn rundt 100 millioner dollar i det norske markedet for å møte selskapets gjeldsforpliktelser, eller selge sin silangass-fabrikk i Butte. Konsernsjef Tore Torvund sier ifølge TDN Direkt at selskapet utelukker å hente inn penger fra selskapets aksjonærer. Selskapet har et konvertibelt obligasjonslån på 110 millioner dollar som forfaller i september 2018. Det er for å betale dette lånet vil selskapet må hente inn kapital."

Grunnen til at de gjennomførte emisjonen i 2019 var for å finansiere nedstengningen av ML. Dette var ikke et tema over ett år tidligere. I tillegg gikk pengene til å betale for opsjonen på 34% i Yulin. Det er en ren investering, som REC heller aldri hadde sagt noe om at ikke skulle finansieres gjennom en emisjon.

Jeg skjønner det er surt å ha solgt seg ut med tap, men ta det som en mann og ikke forsøk å villede andre aksjonærer for å ta igjen det tapte ved å få en enda lavere inngang. Etter at du først gjorde alt du kunne for å bagatellisere utfordringen til REC da du var aksjonær og påsto at det ikke fantes nedside på 6 kr, begynte du å svartmale etter at du solgte deg ut et sted på 5-tallet. Da var det ikke måte på hvor lavt en eventuell emisjon ville måtte settes. Selv da emisjonen ble annonsert trodde du den ville føre til kraftig kursnedgang, og måtte innrømme at du aldri hadde trodd at de skulle klare å sette den så høyt som 6,70. Dagen etter var vi godt over 7 kr og altså høyere enn du kjøpte deg inn, og langt høyere enn da du gikk ut på stop loss. Skjønner at dette svir, men prøv å kom over det.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
rischioso
16.10.2019 kl 12:29 6226

Det er å anbefale at du leser igjennom innlegget ditt - gjerne ett par ganger før du trykker enter ...

Resten gjeldende ville spekulasjoner om mine posisjoner - innganger, utganger og sinnsstemning lar jeg ligge urørt for det forblir ikke annet enn spekulasjon og berører ikke alvoret i caset og en svært sannsynlig kriseemisjon ... ;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
16.10.2019 kl 12:58 6170

Du kan jo kanskje være vennlig å si hva i innlegget som var feil?
Når det gjelder dine posisjoner forholder jeg meg kun til deg du har skrevet selv., men mulig det er ville spekulasjoner å anta at det du skriver faktisk stemmer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
rischioso
16.10.2019 kl 14:08 6045

Jeg forteller aldri om spesifikke innganger og utganger ei heller størrelsen på posisjonene så ja - det er kun spekulasjoner fra din side ... ;)

Men vi kan i alle fall være enige om at det er visse ting vi ikke er enige om så får tiden vise hva som blir fasit.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
16.10.2019 kl 14:11 6018

Jo det gjør du. Du fortalte blant annet at du snittet ned på 0,64. Størrelsen på dine posisjoner har jeg aldri uttalt meg om, og det interesserer meg null og niks.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
rischioso
16.10.2019 kl 15:46 5884

Oi, oi, oi ...

Jeg gir opp og vi sier at du vinner diskusjonen så vi ikke ødelegger mer av tråden, men jeg står fortsatt fast ved at det er en høy risk for en ny kriseemi så får andre mene akkurat hva de vil ... ;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
milk
16.10.2019 kl 17:08 5745

REC blir og har blitt drevet fra skanse til skanse... De teoretiske verdiene er der,men alt koker ned til mindre inntjening og et ekstremt "tungdrevet" selskap med alt for mange baller i luften som ledelsen aldri greier å ta ned. Det er bare å håpe at selskapet blir solgt,helt eller i deler... La noen andre komme inn å rydde opp!!!
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
ergotamin
16.10.2019 kl 19:09 5596

Ganske sikker på at ledelsen har noe ess i ermet å trekke frem 30.10. Jeg tror det. Shorterne frykter det, hvilket kan gi en fin oppsving før det. Og en aldri så liten rakett etter fremleggelsen. Den som lever får se, jeg skal i alle fall ikke stå igjen på perrongen!
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
MorganKane
16.10.2019 kl 20:16 5495

Nemis,

Du er nesten like morsom som Meyers. Hvis Yulin klarer å oppnå målene sine og lykkes er dette liksom helt forferdelig for REC (selv om REC potensielt sett eier halvparten av Yulin). La meg ta Meyers først. Han mener at Yulin vil øke produksjonen av silisiumgass og pumpe dette ut i markedet. Han sier at lastekapasitet er null problem å øke. Ei heller å øke distribusjonen av selve gassen. Begge disse to tingene har REC tilbakevist. Enten i den siste meldingen, eventuelt i tidligere presentasjoner (silisiumgass tank/beholder flåten til REC er en svært viktig ressurs som Butte allerede har, men som vil være svært dyrt for andre å skaffe seg). Han mener videre at REC uansett har null påvirkningskraft i forhold til dette. Også dette er tilbakevist av REC (det sier seg selv egentlig. Rent teknologi- og knowhowmessig er Yulin fortsatt i lang tid helt avhengig av REC for å lykkes, da er det jo rimelig dumt å kjøre dem konkurs). Ei heller tar han innover seg at hvis Yulin pumper på, kjører REC konkurs og tar over REC sin markedsandel (og ingen av konkurrentene øker sin) , så kræsjer likevel markedet helt hvis de kjører på med mer enn 20 prosent av den teoretiske kapasiteten sin. Uansett så må Yulin altså lykkes i polysil markedet. Da virker det ekstra dumt å kjøre medeiere sin, som de altså er helt avhengige av, rett inn i døden. I realiteten er en overgang til salg av silisiumgass kun en teoretisk morsomhet (i hvert fall frem til batteriutviklingen tidobler markedet) . Det er imidlertid tragisk at Meyer ikke har vært i kontakt med REC for å høre hva de mener om saken (jeg har fått bekreftet av REC at han ikke har vært det). Det blir enda mer tragisk at Meyer samtidig verdivurderer hele Yulin til 100 mill USD (REC sin 15% er verdsatt til 15 mill USD) . Man skulle jo tro at hvis Meyer mener at Yulin vil ta over silisiumgass markedet så var det fordi Yulin da ville lykkes. Men neida.

Uansett, her er min egn vurdering av Yulin: Yulin produserer (vil produsere) topp kvalitet pv polysil, som de allerde i dagens marked kommer til å tjene penger på (tipper kostpris ved full produksjon er under 6 dollar/kg). Hør også tøffe tore under q2. Yulin har den klart mest avanserte og effektive teknologien i verden. De bruker halvparten av strømmen og 1/3 del av arbeidskraften sammenlignet andre fabrikker med tilsvarende polysil kapasitet. Hvis Yulin lykkes vil dette være fremtiden. Og flere fabrikker vil bygges over Yulin sin 'lest' . TT forklarer også at det parallelt med produksjonsøkningen jobbes det med kundene. TT nevnte i den forbindelse at de nå fintjuner kvaliteten i forhold til disse ulike potensielle kundene. Yulin vil definitivt forsøke å lykkes å få til den mest effektive polysil produksjonen verden har sett. Det ville være helt idiotisk å ikke forsøke å få dette til å fungere 100 %. Både økonomisk, strategisk, storpolitisk og ikke minst miljømessig sett (som Kina definitivt bryr seg om på lang sikt).

Nemis, når du sier at hvis Yulin lykkes med å lage polysil av topp kvalitet så er dette negativt for REC, så vet jeg ikke om jeg skal le eller grine. Det er nesten verre enn Meyer sine vurderinger. Hvis de klarer å lage semi-kvalitet, noe jeg trodde de egentlig ikke skulle gjøre, så er det liksom REC de vil konkurrere mot? Du må vel være enig i at denne påstanden faller på sin egen urimelighet? I tillegg til at REC er medeier og en samarbeidspartner som Yulin altså er helt avhengige av rent teknologimessig sett, så har REC selv sagt at i semi markedet er de en liten aktør (det er i silisiumgass markedet de er store) som satser på høy kvalitet isteden for volum. Dermed finnes det vel uansett nok av andre konkurrenter som selger dårligere semi til en relativt høy pris, spesielt internt i Kina, som er mer naturlig å konkurrere med. Men om ikke påstanden din var latterlig nok, antar jeg at du i tillegg, likevel, slik som Meyer, verdsetter REC sin andel av Yulin omtrent til null. Det er bare å ønske dere begge god jul...
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
16.10.2019 kl 20:35 5460

Nå påsto jo Meyer også at REC ikke hadde noen innflytelse i Yulin fordi de ikke hadde noen i styret. Han visste ikke at TT er nestleder i styret, så det sier vel det meste om troverdigheten fra den kanten.

Jeg har prøvd å finne ut om disilane er et nytt produkt fra REC siden jeg ikke finner det omtalt i kvartalsrapporten, eller om det er omtalt som noe annet. Ble nysgjerrig da jeg så denne:
https://statsflash.com/disilane-market-to-witness-remarkable-growth-voltaix-rec-silicon-air-products-and-chemicals-and-many-more/38494/
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
nemi's
16.10.2019 kl 21:59 5298

Du sitter visst skikkelig i klisteret du, MK. Makan til surr du lirer av deg.

REC solgte ikke Butte i 2018. Nå sier May om et salg : "expected to go quickly.... near the year-end if we find an acceptable offer".

Les hva jeg skrev om Yulin og semi-salg til en gang til.

Så nei, du bør ikke anta "at jeg verdsetter verdsetter REC sin andel av Yulin omtrent til null". For i så fall ville jeg også trodd at REC vil få overdratt ytterligere 34% i januar 2021 gratis. Nei, kineserne kommer til å sørge for at REC må betale +169MUSD i hht. JV-avtalen fra januar 2018. Og nettopp derfor skal også Butte selges (til hvem som helst) for å kunne finansiere den verdifulle andelen. REC har ikke råd til å la være å selge Butte nå. May sier "recent occurrences with the semiconductor market have pushed REC under cash neutral".

Butte er snart historie. Sånn må det bli. Og det må du også snart skjønne, MK. Selv om du skriver side opp og ned om semi-markedet som du mener å vite snart vil være på fote igjen, og alt det vil bety for Butte. Butte blir utkonkurrert, skjønner du! Det kan gå måneder, kanskje også et par år, men det vil skje. Utkonkurrert av kineserne. Ikke minst av Yulin anlegget. Slik det for lengst har gått for ML. Batterifabrikker i Montana... vel, det har ikke REC tid til å vente på.

Her er hva Wacker skriver i dag. Enda en PW på deres high purity polysil. Sånn er det i virkeligheten, skjønner du:

"The Chinese government is supporting China-based polysilicon producers in becoming 100% self-sufficient in polysilicon production."

https://www.pv-tech.org/news/wacker-forced-to-lower-2019-group-profits-as-polysilicon-price-declines-con
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
rischioso
16.10.2019 kl 23:43 5170

RE - Nå påsto jo Meyer også at REC ikke hadde noen innflytelse i Yulin fordi de ikke hadde noen i styret. Han visste ikke at TT er nestleder i styret, så det sier vel det meste om troverdigheten fra den kanten.

* Ikke lett å skulle være representert i et styre om man aldri er til stede og det er nettopp det det menes med at REC ikke har noen tilstede noe som er skremmende når vi kjenner til at det nettopp er på styrerommet viktige beslutninger tas. Legger vi den kinesiske JV historien til grunn så er det enda viktigere å ha noen permanent til stede da det har gått svært galt med langt større og smartere gutter enn TT ....

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=chinese+jv+failures
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Celsius
17.10.2019 kl 01:23 5100

Ikke lett å være fjols til fjells om man har tapt alt og fortrenger den kommende grønne revolusjon
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
MorganKane
17.10.2019 kl 07:54 4916

Fattig.

Rec produserer disiliane etter hva jeg husker (har ikke dobbeltsjekket det). Det er vekst, men usikker på fra hvilke nivåer. Jeg hadde imidlertid ikke lagt særlig vekt på slike rapporter. Vanskelig å vite om de vil du skal kjøpe noe (selve rapporten) eller om det de skriver i 'reklamen' er reelt.

Uansett, ser at du diskuterer med AB borte på nachspiel. Trist å se at AB har vektet seg ned på bånn. Spesielt siden han selv hele tiden har sagt at det er på bånn man skal kjøpe. Og argumentene hans holder ikke mål i det hele tatt (han motsier seg selv også iforhold til hva han sa for et par uker siden). AB vet like godt som meg  at rec IKKE kommer til å starte opp ML på lykke og fromme. Det vil ligge en grundig analyse bak, inkl ferdigforhandlete kontrakter i hvert fall for en periode på 1-2 år, før oppstart skjer. Det er jeg helt sikker på. De vil sikre, innen rimelighetens grenser, at de får positiv ebitda. Hvis de ikke får det så vil åpning av ML UTSETTES. At AB har mistet all tro på ledelsen tror jeg heller ingenting på. Igjen, hør hvor detaljert tøffe tore går igjennom Yulin og oppskalleringen der. At REC sier at de vurderer å selge Butte er for å vite hvilke alternativer de har og synliggjøre verdier (og ha en back up hvis semi- og elektronikkindustrien, kortsiktig, skulle gå til helvete). Enkelt og greit.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
peterdawn
17.10.2019 kl 07:55 4910

Det er jo solar grade silisium PV-tech skriver om. OG heldigvis er ML i dvale om dagen; mens lagrene bygger seg opp. Men dere har rett i at mye ser mørkt ut for REC nå. Det er jo nettopp derfor prisen er i dass. Blir spennende å se hva de får for Butte og om de selger?
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
MorganKane
17.10.2019 kl 08:23 4853

Hehe,

Hvis du klarer å tolke 'expected to go quickly.... near the year-end if we find an acceptable offer' negtivt så er du mer tilbakestående enn jeg trodde. Ok, jeg skal forklare; det James sier er at det er mange potensielle kjøpere som står klare og er villige til å kjøpe/betale raskt. Det aller meste av 'forarbeidet' er allerede gjort fra begge parter. Det er positiv informasjon.

Jeg leste innlegget dit en gang til, men fortsatt 'makes it no sence'. Av en eller annen grunn tror du at hvis Yulin lykkes så er dette negtivt for REC. Det er det selvfølgelig ikke. Men bra at du i hvertfall verdsetter REC sin andel av Yulin til 75 mill USD ++, da har man jo et gulv på nesten 3 kroner per aksje, bare for Yulin verdiene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
MorganKane
17.10.2019 kl 08:27 4842

Riskokern,

Hva er det du snakker om? Tøffe tore er i Kina en gang per måned, hør for eksempel på q2 presentasjonen (eller var det q1?). I tillegg har de 15 senior staff der kontinuerlig og jobber med de lokale. REC er absolutt til stede...

Hehe, litt morsomt at riskokern tror han finner opp kruttet fordi han klarer å Google 'Chinese jv failure'. Det er bare å gratulere og ønske god jul.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.10.2019 kl 08:30 4823

Ikke glem at krona er drit svak da, veldig bra for Rec . Bare et tips.
Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare