NANO: Uten ny CEO og styreleder på oppsigelse

Slettet bruker
NANO 09.05.2018 kl 11:48 35228

Dagens melding (inkludert angitte årsaker til at Sandnes går ut som styreleder) signaliserer så tydelig man kan tillate seg (her: v/styrets inngripen først mot CEO og nå styreleder) at dagens ledelse ikke har mestret å dra gjennom et nødvendig kommersialiseringsløp, jfr. registrert svikt i evne til å imøtekomme kravene til bl.a. effektiv rekruttering, godkjennelsesprosesser og strategiske prioriteringer (bare dosesplitten har for eksempel gitt minst ett års forsinkelser m/tilhørende ekstrakostnader og ser fremdeles ikke ut til å få en tilfredsstillende løsning).

Dagens melding sier derfor:

NANO:SANDNES VIL GÅ AV SOM STYRELEDER, BOEHM FORESLÅTT SOM NYTT STYREMEDLEM

Oslo (TDN Direkt): Ludvig Sandnes har informert nominasjonskomiteen i Nordic Nanovector om at han ønsker å gå av som styreleder i selskapet. Nominasjonskomiteen foreslår at Sandnes gjenvelges som styreleder frem til en erstatter er funnet.
Det fremgår av selskapets innkalling til generalforsamling publisert tirsdag.
Sandnes ønsker å tre av slik at "selskapet kan rekruttere en ny styreleder med internasjonal erfaring og nettverk fra biotec-industrien som kan lede selskapet inn i neste fase av utvikling".
Nominasjonskomiteen vil starte søket etter kandidater umiddelbart.
Nominasjonskomiteen foreslår også at Rainer Boehm velges som et nytt og syvende styremedlem i selskapet.
"Boehm har bred erfaring, både fra å utvikle små selskaper så vel som å lede store organisasjoner, forretningsutvikling og kommersialisering av kreftprodukter. Nominasjonskomiteen tror Boehm vil gi viktig erfaring og komplementere de øvrige styremedlemmene", heter det.

BNS, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
__________________________________________

Man får håpe at selskapet med dette klarer å finne erstattere som er i stand til å løse floken av opphopede gjennomføringsproblemer.
Vi får se etter hvert hvordan markedet reagerer på dette.
Redigert 21.01.2021 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.05.2018 kl 16:35 7875

Det er ikke umulig at børstilsynet må inn her:
- Meldingen kom 15:28
- Men allerede drøyt 15:03 begynte imidlertid en aktør å bøtte inn store poster
- Jeg antar børstilsynet vet hva de skal se etter her...

PS: Jeg har lenger oppe i tråden skrevet at man kunne holde åpent for at man kunne få REK-godkjennelse i nåværende mellomfase før ny godkjenningsrunde begynner. Mye tyder dessverre på en lekkasje her. Jeg så dette skje akkurat da de overraskende handlene kom fra 15:03 og tenkte at "nå er det noen som har fått et tips". Jeg er imidlertid p.t. så loaded i andre aksjer at jeg valgte å ikke spekulere i at det begynte å ta av uten innkommet melding.

Samtidig skal man være litt edru om denne sårt tiltrengte oppgangen (bl.a. vurdere om det kan være noe overkjøp nå, med tilhørende korreksjon i morra).
Her er stoda den senere tid (inkludert dagens oppgang), så foreløpig er det ikke all verdens reparasjon for dem som har sittet på nedover

Utvikling:
Siden i går: 46,98 23,99%
1 uke: 50,90 14,44%
1 måned: 50,15 16,15%
3 måneder: 69,50 -16,19%
6 måneder: 79,00 -26,27%
1 år: 103,50 -43,72%

Hvis kursen begynner å gå en runde til, begynner det å monne :-)

Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Odeven
29.05.2018 kl 19:15 7613

Du helgarderer som vanlig, Korsar?

O.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.05.2018 kl 19:18 7610

Odeven,
her misforstår du trolig hva saklig aksjeanalyse er, som er det jeg bedriver. Jeg har akkurat skrevet et eget innlegg rundt (RSI) vurderinger ifm. rallies som forklarer litt mer om hvilke dataressurser man kan ty til i vurderingene av dette.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
skerptiker
29.05.2018 kl 20:40 7437

tixis skrev Innlegget er slettet
Hadde DnB innsideinformasjon i dag da de anbefalte NANO? Og er det ikke spesielt at det fredag kveld kom en intetsigende melding uten avklaring, når avklaringen kom i dag? Hva visste selskapet på fredag kveld?
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.05.2018 kl 20:46 7423

YNWA250505 skrev Innlegget er slettet
YNWA250505,
din bitterhet fører dessverre til en del stråmenn:
- jeg har ikke - slik du prøver å vri det til - hevdet at jeg har gått inn i NANO direkte i forkant av dagens oppgang - og heller ikke antydet det. Din uredelighet fornekter seg imidlertid ikke; blir du ikke lei av å bli slettet av admin for dette griseriet? Jeg har kun den gamle (mye kommenterte) posten min kjøpt på bunnfiske da aksjen falt under 40. Og den lar jeg rolig stå selv om aksjen kan falle flere ganger.
- jeg analyserer imidlertid om aksjen kan tenkes å gå mer på rappen (se min nye tråd om rallyanalyse), eller om vi får en snarlig korreksjon.
For i det samlede bildet står jo selskapet overfor en rekke gjenværende utfordringer:
- må få ny CEO
- må få ny styreleder
- må prøve på nytt for Archer1-godkjennelse mot REK
- min. 1 års forsinkelser i diverse prosesser som vil gi tynne likviditetsmarginer på dagens kapitalbase

Det er derfor slik at jeg ikke begynner å lage oppstyr rundt en intradag for et selskap som har et langt løp å gå herfra: Kliniske data fra Paradigme ventes f.eks. ikke før første halvår 2020, altså om 2 år. Men det er det nok en del som har glemt i dagens blodrus?

- min sønn kjøpte seg imidlertid mye opp både i går og særlig fra start i dag da han mente at noe lå i luften.
- Uten at jeg hadde noe med saken å gjøre. Jeg fokuserer på andre selskaper for tiden, i farma særlig på BGBIO som har levert over 130% siste halvåret. Da bruker jeg selvsagt ikke pengene på Nano, som fremdeles har denne triste track recorden for siste halvåret (INKLUDERT DAGENS OPPGANG):
siste 6 måneder: 79,00 -26,27%
siste 1 år: 103,50 -43,72%

Jeg sitter derfor velnært og fornøyd med hovedsits i BGBIO så lenge det er der den store fortjenesten ligger fremdeles.

Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.05.2018 kl 20:55 7402

Som alle kan se av nedenstående melding, var jeg kl 1635 ikke på ville veier om at børstilsynet burde se nærmere på dagens NANO-handler (dessverre blir resultatet alltid det samme, selv om jukset lyser helt til månen: "henlegges fordi man ikke fant noe å påpeke", bare vent og se):

Børsen ser på kursoppgang i Nordic Nanovector
4 timer siden · Eirik Amb Nysveen

Nordic Nanovector melder tirsdag ettermiddag at de har fått tillatelse til å gjennomføre Paradigme fase 2b-forsøkene med Betalutin i Norge.
Selskapet skriver at alle nødvendige tillatelser fra Regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK ) nå er på plass og at de vil starte testing umiddelbart, og med mål om å rekruttere pasienter så snart som mulig.
Nyheten sendte aksjen umiddelbart til toppen av vinnerlisten på Oslo Børs med en oppgang på 24 prosent ved stengetid.
Men kursstigningen startet lenge før meldingen kom klokken 15.28 tirsdag. Allerede i løpet av den første halvtimen steg aksjen ti prosent.
Kommunikasjonssjef Geir Harald Aase ved Oslo Børs bekrefter overfor Dagens Næringsliv at de når vil se nærmere på krusoppgangen i forkant av meldingen.
– Når vi ser den type kursbevegelser i forkant av en melding fra et selskap, ser vi rutinemessig på handel og informasjonsflyten i forkant av en slik melding, sier Aase

Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.05.2018 kl 22:16 7241

Her er mer om granskingens av dagens handler, fra DNs artikkel:

Oslo Børs bekrefter at den vil se nærmere på en kraftig kursoppgang i det norske bioteknologiselskapet Nordic Nanovector tirsdag. Aksjen steg kraftig fra start med ti prosent i løpet av den første halvtimen.
En time senere var aksjen steget ytterligere tre prosent. Da var aksjen handlet for i overkant av tre millioner kroner.
Først klokken 15.28 tirsdag ettermiddag kom en børsmelding fra selskapet.
Nå bekrefter kommunikasjonssjef Geir Harald Aase ved Oslo Børs at Børsen vil se nærmere på kursoppgangen i forkant av meldingen tirsdag ettermiddag.

Blodkreftmedisin
– Vi har besluttet å se på kursbevegelsen i forkant av denne meldingen. Når vi ser den type kursbevegelser i forkant av en melding fra et selskap, ser vi rutinemessig på handel og informasjonsflyten i forkant av en slik melding, bekrefter Aase.
Børsmeldingen tirsdag ettermiddag varslet om at det norske legemiddelselskapet Nordic Nanovector har fått tillatelse til å starte en ny pasientstudie med kreftmedisinen Betalutin. Medisinen skal virke mot en form for blodkreft, såkalt follikulær leukemi, ifølge børsmeldingen.
- Vi har også registrert kursoppgangen. Vi har ikke blitt kontaktet av Oslo Børs vedrørende denne børsmeldingen. Mer har jeg ikke å si om dette, skriver investorkontakt Malene Brondberg i Nordic Nanovector til DN tirsdag ettermiddag.

Fortsatte oppover
Etter meldingen har aksjen skutt ytterligere fart, og den totale økningen endte på rundt 24 prosent ved børsslutt tirsdag.
Selskapets andrekvartalsresultater skal presenteres onsdag

Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
directorx
29.05.2018 kl 23:54 7066

Slutt med klipp og lim. Det er ingen som tror på oppgulpet du kommer med om en sønn som har kjøpt. Flaut.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Pensjonsparer
30.05.2018 kl 00:19 7027

Kongen skrev Innlegget er slettet
Vel, jeg solgte på 104,50,- jeg da. Og doblet pengene mine i NANO ifht deg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
directorx
30.05.2018 kl 00:48 6998

Kan admin ta tak i løgner og fantasi historier. Disse personene har laget ett fantasiliv på forum for å påvirke kurser. På tide å gjøre noe. Drikker kaffe med venner, har en sønn som kjøper aksjer..... Hvor naive tror dere folk er?
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Pensjonsparer
30.05.2018 kl 00:50 6993

At du er direktør betyr ikke at du er god i aksjemarkedet. Slutt å kompensere med å ta det ut på oss :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
directorx
30.05.2018 kl 01:02 6985

Det som er viktig er at ingen tror på fantasi historiene deres. Heldigvis gjør svært få det :).
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.05.2018 kl 09:28 6551

Ikke uventet har vi fått en klassisk korreksjon etter gårsdagens tendens til overkjøp på litt for tynt grunnlag foreløpig. Jfr. at det gjenstår en rekke forhold å innfri på listen ennå (se mitt innlegg ovenfor). Tidshorisonten for Paradigme angis i dag av selskapet identisk med det jeg skrev i går:

NANO:FASTHOLDER UTSIKTER OM FØRSTE DATA FRA PARADIGME 1H 2020
Oslo (TDN Direkt): Nordic Nanovectors fastholder målet om å rapportere første data fra Paradigme-studien i løpet av første halvår 2020, med påfølgende søknad om markedsføringsgodkjennelse i 2020.
Det fremkommer i selskapets kvartalsrapport for første kvartal 2018 onsdag.
Selskapets kontantbeholdning er forventet å være tilstrekkelig frem til de kliniske dataene for PARADIGME-studien foreligger i første halvår 2020.
Nordic Nanovector meldte tirsdag at selskapet har fått alle nødvendige godkjenninger for å starte Paradigme-studien i Norge, og vil gjøre oppstartsaktiviteter umiddelbart, samt rekruttere pasienter så fort som mulig. Studien vil involvere 130 pasienter, på 80-85 steder i rundt 20 land, der første pasient ventes dosert i første halvdel av 2018. Dataavlesningen målsettes i første halvdel av 2020.
BNS, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
------------------------------------------------------

Det er viktig for kursen at NANO rykker ut med løfte om å rapportere første data fra Paradigme-studien i løpet av første halvår 2020.
Hvorfor er dette viktig?
Jo, fordi selskapet har (også tidligere) uttalt at det er så lenge foreliggende kapitalbase strekker seg. Nå gjenstår imidlertid litt avregning mot at dagens kvartalstall indikerer høyere burn rate enn tidligere estimert, slik at det neppe bør komme for høye burn rater de kommende kvartalene hvis det skal henge sammen. Hvis markedet etter hvert begynner å frykte at denne tidsplanen ikke holder, vil ny emisjon før første halvår 2020 selvsagt svekke kursen.

Dagens korreksjon trenger ikke å bety at noen har begynt å bekymre seg for dette ennå. Det kan like godt være en ren teknisk korreksjon som ofte følger etter en litt for ivrig intradag. Det som markedet derimot vil følge nøye med på er om selskapet har forbedret seg på rekruttering, der man har vist åpenbare svakheter så langt. Evt. forsinkelser i kjømda vil derfor trolig spores der først. Så det er der man må følge nøye med.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
30.05.2018 kl 09:36 6533

Og der kom den 30 min etter fasit. H-U-B. Min analyse ble slettet selv om den var spot on. Ikke nevnte jeg navn heller, men admin valgte å slette mitt innlegg etter påtrykk fra NN.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
even25
30.05.2018 kl 09:52 6499

Noen ble i alle fall tatt på senga i går. Sjeldent å se så heftige forsøk på å få kursen ned igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.05.2018 kl 13:02 6323

Dagens korreksjon reetablerer seg akkurat nå på 54-tallet, dvs. at aksjen faktisk er tilbake i "gammeltrenden" 49-55. Dermed er mye av gårsdagen spist opp allerede.
Som man ser igjen og igjen, det kreves nok mer enn det mange tror på gamleforumet, der man "garantert" var "raskt over 100" allerede i går :-)
For virkeligheten etter gårsdagens overkjøp er selvsagt at de større og mer erfarne aktørene har regnet litt over plusser og minuser en gang til - opp mot realistisk tidshorisont - og sett at man foreløpig ikke er så mye videre enn man var før gårsdagens melding. Det var jo bare tidspunktet for REK som ikke var helt settlet.

Som jeg skrev tidligere i denne tråden, det skal en del til for å bryte opp fra den tunge motstanden på 50-tallet.
Men aksjen er nå i et klart øket momentum, og bør derfor følges tett mtp mulige nye triggermeldinger.
Det kan selvsagt slå begge veier, men nå får vi bare gi selskapet litt mer tid og se om de klarer å følge opp (særlig) på rekrutteringssiden. Det er ikke hjelp i å få kjøre-godkjennelser hvis man ikke klarer neste steg (rekruttering) etter planen. Husk: Hver måned som går nå, uten klare meldinger om rekruttering iht plan, betyr at man roter og ligger på etterskudd igjen. Og da vil selv bestemora til Sophie-Elise skjønne at det brenner for kapitaldekningen til H1 2020.




Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
30.05.2018 kl 13:14 6300

For meg var det lite spenning knyttet til utfallet av REK-behandlingen, og det kan synes som om dette også har vært markedets holdning. Vi er nå tilbake der vi var etter at DNB flagget sin entusiasme for NANO. Nyansettelsene av ledelse og godkjennelse av Archer-studiet vil nok veie tyngre, men uansett tror jeg nå man kan anse risikoen for fall gjennom støtten på 48 kr som ytterst begrenset før det foreligger nyheter.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.05.2018 kl 13:37 6268

dr.,
må igjen si meg enig i noen av dine synspunkter:
- ad REK så var det mest usikkerhet knyttet til om NANO ville få OK før de måtte vente til neste formalrunde. Og det slapp de.
- jeg er også enig at det nå skal mer til (i det kortere bildet) for å dytte selskapet under det kritiske 48-nivået
- i det lengre bildet er det gjennomføringsevnen (rekruttering/testdistribusjon) herfra som vil bli observert av markedet. Les: Begynner det å skrangle der igjen, er ikke 48 rare støtten.
- går det derimot veldig greit med det som er tydeligst utestående nå, kan det begynne å bli grunnlag for en reprising. Men da skal man først være flink en stund :-)

Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.05.2018 kl 16:00 6144

NANO:LØNNSNIVÅET ER EN UTFORDRING I LETING ETTER NY STYRELEDER -SANDNES
Oslo (TDN Direkt): Styreleder Ludvig Sandnes i Nordic Nanovector sier lønnsnivået er en utfordring i rekrutteringen av en ny styreleder. Selskapet er fornøyd med kandidatene til ny konsernsjef, men sier prosessen kan ta litt tid.

-En av utfordringene med å rekruttere en ny styreleder er lønnsnivået i Norge. Vi skal ikke være lønnsledende, men vi ligger i den laveste kvartilen, selv om vi er blant de som lønner best i Norge.

En ny styreleder må godkjennes av en ny generalforsamling, hvor forslag om honorar samtidig vil bli fremlagt.

Sandnes har varslet at han ønsker å tre til side som styreleder til fordel for en person med bredere internasjonal erfaring og kontaktnett innen biotech-bransjen.

-I den perioden selskapet går inn i nå trenger vi en med et internasjonalt nettverk som kan etablere internasjonale partnerskap. Jeg innser at dette ikke er min sterkeste side, men ønsker å bli i styret som link til det norske aksjemarkedet, sier Sandnes.

Han sier det erfaringsmessig kan ta lang tid å rekruttere personer til styrer.

-Jeg er leder av valgkomiteen i et annet biotekselskap og har av erfaring sett at det kan ta opptil ett år å få på plass nye medlemmer. En utfordring er norske styrehonorar, sett opp mot at en må bruke ganske mye tid på arbeid i styret. I Nano hadde vi 18 møter i 2016 og 12 i 2017. Aksjonærene bør være forberedt på å betale bedre om de ønsker internasjonale medlemmer i styrene, sier Sandnes.

Sandnes sier letingen etter en ny konsernsjef går fremover, og at selskapet er fornøyd med kandidatene de har møtt så langt. Det vil likevel kunne gå noe tid før en ny sjef er på plass.

-Det tar tid å intervjue og deretter møte styret og ansatte, kandidatene har gjerne en oppsigelsestid i sin nåværende arbeidsplass, og skal i tillegg tenke seg godt om før de takker ja til et lite selskap i Norge, sier Sandnes.

På generalforsamlingen onsdag ble det fremmet tydelig motstand fra et mindretall av de tilstedeværende aksjonærene mot forslaget om å tildele prestasjonsbaserte aksjeenheter (PSUer) til ledelsen, noe styreleder Sandnes mener er nødvendig for å kunne rekruttere en kompetent leder. Analytiker Morten Larsen i ABG Sundal Collier mener selskapet tidligere har gikk for gode kompensasjonsordninger til ledelsen i selskapet og forstår aksjonærenes misnøye (Se børskommentar 14:31).

Sandnes sier selskapet kun vurderer internasjonale kandidater til konsernsjefstillingen.

bendik.storen@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.05.2018 kl 16:00 6141

De er altså for lavt lønnet de gutta der. Huffameg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.05.2018 kl 16:14 6118

Kursen falt rett til 52-tallet da disse geniale uttalelsene ble publisert. Har knapt sett makan til klossethet mht å svekke et selskaps estime i offentligheten.
Jaja. Det skal jaggu bli interessant å se hvilken Superman de kommer opp med til både CEO og styreleder. Men betalingsviljen er i alle fall stor :-)

Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
heilo888
30.05.2018 kl 16:17 6114

Merkelige uttalelser av styreleder Ludvig Sandnes!
Uttalelsene hans under GF. vitner om mangelfull vurderingsevne lite innsikt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.05.2018 kl 16:19 6111

Hvor mye var det Costa fikk med seg totalt egentlig? Sitter ikke han på flere millioner aksjer i tillegg til en årslønn på 7 millioner for å oppnå ingenting?
Redigert 21.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare