Grisebillig

mithra
JIN 12.10.2019 kl 17:30 20344

Sjekk rateutviklingen hittil i år og tenk at du får aksjen billigere enn i q1.
Redigert 21.01.2021 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
radioten
19.12.2019 kl 11:08 4030

Kjekt at det fremdeles finnes poitive mennesker som villig kjøper JIN! Billigere dag for dag. Snur det snart mon tro?
tankardjr
18.12.2019 kl 20:06 4116

Vel dette selskapet er like sikkert som banken kanskje enda sikrere. De har ikke ranet til seg noe mer enn hva andre shipping eiere har ranet av småaksjonærer. Ta Fredriksen hvor mange småaksjonærer har han ikke tømt lommene til? Nei takke seg heller til dette selskapet som har tæring etter næring. Men vi må vente litt til for en reprising....
Superoptimist
18.12.2019 kl 13:59 4191

Er det ikke snart på tide at Oslo Børs ber Jinhuikjeltringene ryke og reise????

Og, hold for Vårherres skyld Huawei og andre kinesere langt unna Norge!
Redigert 18.12.2019 kl 14:01 Du må logge inn for å svare
ruda
17.12.2019 kl 16:46 4326

Ikke rart dette selskapet synker. Ledelsen raner et vanskjøttet selskap
arsi
17.12.2019 kl 14:58 4381

Denne aksjen bør man holde seg langt unna.
De som regner å finner at selskapet er er verdt mange ganger aksjeverdien glemmer at dette er drevet som ett "bakgårdsverksted" hvor de to toppsjefene Ng Siu Fai og Ng Kam Wah Thomas gjør akkurat som de vill helt uten tanke for andre aksjonærer. At det som nå skjer er styrt er trolig, da de ønsker å ta selskapet av børs.
mithra
17.12.2019 kl 14:27 4389

Artig aksje dette.
Supramaxratene har steget 14% siste måned.
Aksjekursen har stupt over 20% i samme periode.
mithra
15.12.2019 kl 21:05 4678

Sorry.
10 % avkastning på usd 4 mill selgerkreditt,med god sikkerhet
1,6 mill usd tilført likviditet.
Validerer at markedsverdi av skip svarer godt til bokførte verdier. Tenk P/B.
Bedrer flåteprofilen mht alder.
Alt i alt , veldig bra for jinhui som investerings case

mithra
15.12.2019 kl 20:58 4684

Fin avtale.
Validerer markedsverdien på skipene
Gir 10 avkastning på oss 4 mill i selgerkreditt
dalglish
15.12.2019 kl 16:42 4769

Da har de ikke gjort god nok jobb ved inspeksjon før kjøp. På kjøpstidspunktet skrøt de av hvor god vedlikeholdt skipene (det var jo opprinnelig inngått avtale om to skip) var. Bygget i Japan før bulk-boomen på midten av 2000-tallet som førte til en voldsom bygge-aktivitet , noe som gikk ut over kvaliteten. Når det er sagt så er jeg enig med å selge de eldste skipene. Alt bygget før 2005 (ihvertfall) bør selges.
tankardjr
15.12.2019 kl 15:07 4811

Ikke noe å tenke over. Dette var nok et skip de ikke var fornøyd med. Et dårlig bruktbilkjøp og det er godt de kvitter seg med det.
dalglish
15.12.2019 kl 12:21 4876

Men det er vel strengt tatt et tap å kjøpe et skip for USD 5750000 og selge det for USD 5460000 etter 7 måneder....særlig kjøp-/salgskostnader tatt i betraktning....
Svend1
15.12.2019 kl 12:01 4893

Så sælger JIN endnu et skib...denne gang et skib de købte i maj 2019. Det er jo snart en joke hvad de laver. 38000 USD i fortjeneste. Tja det er vel bedre end minus..

The Vessel has been owned by the Group since May 2019. Based on the unaudited net book value of the Vessel of approximately US$5,419,000 as at 31 October 2019, the Group would realize a book gain of approximately US$38,000 on disposal of the Vessel.
ruda
08.12.2019 kl 11:21 5258

Dette er etter min vurdering, en aksje alle burde hode seg unna
coccoman
08.12.2019 kl 09:39 5297

Tråden viser hvorfor aksjen er upopuær og daglig omsettes til under halve prises et selskap med andre enn kinesisk ledelse ville blitt. Småaksjonærene har så stor avstand til beslutninger og strategi at de ikke aner hva som skjer av dårlige finansielle krumspring og bommer grovt med sine kvartalsestimater. Vi ser få triggere framover utenom BDI. JIN framstår per i dag som en uinteressant aksje uten framtid på OSE.

Motforestillinger mottas med takk. Hau, hau.
tankardjr
07.12.2019 kl 15:03 5423

Men det er klart de kan også kjøpe egne aksjer altså Jinhui shipping som selskap kjøper egne aksjer. Men her ser jeg et par problemer. For det første så binder det kapital i selskapet. Og for det andre hva skal de gjøre med aksjene. De kan selvfølgelig slette de aksjene som de kjøper og det blir dermed færre aksjer. Problemet med det er at pris bok blir enda lavere enn i dag som er på 0.2 og jeg tror ledelsen nå har fått med seg at folk driter i hva hver enkelt aksje er verdt. Ergo de kommer ikke til å gjøre dette. De kan også bare sitte på aksjene og så selge de senere i markedet. Problemet med det er at de da kan rasere kursen når kursen endelig har kommet seg litt opp. Nei mulig jeg er negativ her men som jeg ser det tror jeg Jinhui vil muligens bruke penger på enda et skip hvis de får det billig og ikke kjøpe egne aksjer.
tankardjr
06.12.2019 kl 13:59 5515

For det første eier ikke familien hele Jinhui holding heller som er registrert på Hong kong børsen. Jinhui holding består også av masse små aksjonærer i Asia også. Jinhui holding består igjen kun av aksjer igjen i Jinhui transport på OSE. Sånn har familien ordnet seg mest mulig makt i Jinhui men er også avhengig av småaksjonærer. Det blir dermed heller nok ikke kjøpt opp slik noen tror.
tankardjr
06.12.2019 kl 00:43 5625

Det er kun ville spekulasjoner at Jin blir tatt av børs. Men det er klart at familien Jin også blir slitne av den lave kursen.
skvisen
05.12.2019 kl 14:14 5733

Det er greit det er store verdier i selskapet og synes også det er rart skipsverdiene ikke er oppjustert slik andre selskap har gjort. I tilfelle de ønsker å ta Jin av børs slik enkelte her hevder så gjøres det på riktig måte. Mange trøtte aksjonærer her nå som gir bort aksjene sine til ledelsens innsidekjøp. Tror ikke det er en overdrivelse å hevde att de som kjøper nå får underliggende verdier på 1 kr for 25 øre.
tankardjr
05.12.2019 kl 14:02 5739

Stille hvilke krav da. De tjente inn penger på båtene men de asiatisk ratene var litt lavere en BDI. Mye på grunn av svakt nikkel marked. Dessuten sier CEO at 80 % av lastene blir lastet i Asia og først og fremst Kina. Og slik har det vært i årevis. Ergo de har et helt klart kundemønster og har tydelig faste kunder i spotmarkedet. Tror vi må roe ned konspirasjonsteorier her. Jeg syns de virker åpne nok...
Svend1
05.12.2019 kl 12:51 5728

Fuldstændig enig!
Alle skibe burde sælges og provenuet udlodes til aktionærerne. Så kan selskabet lukkes - kina-ledelsen kan så køre deres nye udlånings-virksomhed videre for deres andel, hvis de har lyst til det.
tankardjr
05.12.2019 kl 11:05 5750

Men når det gjelder skipsverdier så kan jeg ikke se at de har justert disse opp. Og det har vi fått bevist at de er for lave i bøkene siden de får stor fortjeneste ved skipssalg i forhold til bokført verdi.
tankardjr
05.12.2019 kl 11:03 5756

Vel tror de tjente litt penger men på grunn av IFRS regler om renskapskikk så må de justere eiendelene også ved vært kvartal. Det ble et urealisert tap på Jins portefølje på Asia børsene på 4 millioner dollar. Dette er ikke reellle penger som rammer kontantstrømmen i selskapet
Ikaros200
04.12.2019 kl 13:51 7451

Det er vel også grunn til å spørre seg (uten at jeg har registrert at noen har gjort det) hvorfor i alle dager selskapet ikke kom med en profit-warning.
At man klarer å tape penger i Q3 er jo en skandale sett ut fra de forventningene man kunne ha - ut fra oppnådde rater i markedet. Dette selskapet burde strengt tatt selges i sine enkelte deler, slik at aksjonærene kan få realisert sine verdier. Ledelsen evner åpenbart ikke å synliggjøre verdiene i markedet, noe som medfører at vi i dag har den begredelige kursutviklingen. I et vanlig selskap ville slike resultater i slikt marked medført hoderulling.
Redigert 21.01.2021 kl 02:33 Du må logge inn for å svare
tankardjr
03.12.2019 kl 23:11 7617

Jepp ifølge analytikere så skal tørrbulk ned 10 prosent og fram til sommeren skal de igjen stige 20 prosent. Så ut i 2021 så ventes en økning på 50 til 60 prosent til. Sagt med andre ord tørrbulk aksjene skal opp 100 prosent i verdi fra nå av. Siden de allerede har falt over 10 prosent. Så å selge nå er nok å selge på bunn.
Redigert 21.01.2021 kl 02:33 Du må logge inn for å svare
hepe66
03.12.2019 kl 14:26 7726

Vet i vertfall en ting, når/hvis denne aksjen igjen skulle komme opp i rundt 8 kr så selger jeg meg ut i +/- 0. Aldri mer Jinhui. Sorry for min negativitet men det er bare trist den kursutviklingen på Jinhui å slik de gutta styrer dette for oss aksjonærer.
Redigert 21.01.2021 kl 02:33 Du må logge inn for å svare
dalglish
02.12.2019 kl 09:42 7970

Tja, selskapet er vel alltid på utkikk etter en "bargain" eller to på skipsfronten, og har hatt en heldig hånd med dette tidligere- det være seg kjøp eller salg.
Innsidekjøp og/eller kjøp av egne aksjer er vel også rimelig sannsynlig.
Redigert 21.01.2021 kl 02:33 Du må logge inn for å svare
coccoman
02.12.2019 kl 08:56 8013

Dalglish og tankardjr, takk for god informasjon etter det svært skuffende q3-resultatet. 12% fall fredag i en allerede grisebillig aksje er fortjent reaksjon fra markedet. Antar at de registrerer den fullstendig manglende tillit til JIN-aksjen på OSE.

Konstaterer at "the resolution as set out in the notice dated 6 November 2019 of the Special General Meeting of the Company were duly passed on 29 November 2019". Signaler om at lite vil skjer på denne siden av kinesisk nyttår, så da blir det vel bare å pine seg gjennom et par måneder med fullstendig stillhet fra øst? Ser dere noen mulige triggere framover, utover å plukke superbillige aksjer fra drittleie småaksjonærer?
Redigert 21.01.2021 kl 02:33 Du må logge inn for å svare
tankardjr
02.12.2019 kl 08:23 8061

Takk for linken. Det kom noe nyttig på slutten og det var at de skal selge ned egenkapitalen sin i finansielle instrumenter på Hong kong børsen og redusere risikoen på porteføljen. I tillegg så trenger de ikke ytterligere finansiering av de nye ballastvann systemene som skal installeres på hver båt. Det var greit å få bekreftet da dette koster 250 tusen dollar pr skip. Det blir heller ikke noe stopp i trafikken da skipene skal montere disse nye systemene ved vanlig tørrdokking når de uansett skal gjøre normal service.
Redigert 21.01.2021 kl 02:33 Du må logge inn for å svare
dalglish
02.12.2019 kl 07:42 8109

Jeg glemte vel å legge ut transkript av resultat-fremleggelsen. Egentlig ikke så mye å legge til bortsett fra at det opplyses de finansielle postene som tynget selskapet med 4mill usd i tredje kvartal har hatt en positiv utvikling siden.
https://finance.yahoo.com/news/edited-transcript-jin-ol-earnings-171449077.html
Redigert 21.01.2021 kl 02:33 Du må logge inn for å svare
dalglish
02.12.2019 kl 07:38 8112

Det har nok litt å gjøre med at ratene i Sør-øst Asia stort sett har vært betydelig lavere enn feks Europa, Amerikas. BDI regner ut et gjennomsnitt, og da vil selskap som stort sett driver i sør-øst (som Jinhui) komme dårligere ut.
Redigert 21.01.2021 kl 02:33 Du må logge inn for å svare
Akira99
01.12.2019 kl 23:48 8235

Ja Jin har liten tillit - den er grei.

Men hvorfor ble ratene så lave? BDI var da mye høyere i q3 19 mot q3 18 (hvis jeg leser grafen riktig). Jeg trodde disse var veldig korrelert.
Redigert 21.01.2021 kl 02:33 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
30.11.2019 kl 14:03 8579

Den kinesiske mafiaen "leverer" igjen!
At dere orker dette selskapet er for meg en gåte. Brødrene svindel & humbug har aldri gjort annet enn å tappe selskapet for penger, i all selskapets levetid.
Formidable bonuser, feilinvestering på feilinvestering og fest og basar.

Hovedproblemet til selskapet fremover er at prioriteringene alltid er å fylle i egne lommer, på bekostning av investering i en ny og mer moderne flåte.
Strategien er også aldeles tøvete. De kaster bort penger på tullete lån (sikkert til seg selv), eiendommer, aksjer etc. i stede for å fokusere på shipping.

Det beste rådet man kan gi, er å styre klar selskaper som har en bråkete ledelse, som kun fokuserer på hva de selv kan lure til seg.
Redigert 21.01.2021 kl 02:33 Du må logge inn for å svare
skvisen
29.11.2019 kl 18:40 8816

Kinesisk ledelse og selskap. Grunnen til Ose notering antar jeg var innhenting av risikovillig kapital. Når Jin ble notert var vel Kina helt i starten på sin vekst og langt nede på lista over verdens største økonomier, så sikkert vanskelig å hente kapital. Norge derimot var en stor aktør innen shipping selv på verdensbasis. I dag er det vel tvilsomt om de hadde sett mot Ose for notering.
Redigert 21.01.2021 kl 02:33 Du må logge inn for å svare
Superoptimist
29.11.2019 kl 16:23 8941

Kjenner lite til selskapet. Men selskapet må vel ha et styre? Og siden selskapet er notert på Oslo Børs må det vel være nordmenn involvert?
Nå har jeg lett meg frem på hjemmesidene og finner ikke ett eneste norsk navn. Hvordan kan et slikt selskap bli notert hos oss hvor vår børs ingen kontroll har.
Vi er jo idag omringet av internasjonale kjeltringer og milliardinvesterte algoritmemaskiner. Styrt av hvem? De samme eller tilsvarende kjeltringer?
Redigert 21.01.2021 kl 02:33 Du må logge inn for å svare