Grisebillig

mithra
JIN 12.10.2019 kl 17:30 19677

Sjekk rateutviklingen hittil i år og tenk at du får aksjen billigere enn i q1.
Redigert 21.01.2021 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
tankardjr
05.12.2019 kl 11:03 5639

Vel tror de tjente litt penger men på grunn av IFRS regler om renskapskikk så må de justere eiendelene også ved vært kvartal. Det ble et urealisert tap på Jins portefølje på Asia børsene på 4 millioner dollar. Dette er ikke reellle penger som rammer kontantstrømmen i selskapet
tankardjr
05.12.2019 kl 11:05 5633

Men når det gjelder skipsverdier så kan jeg ikke se at de har justert disse opp. Og det har vi fått bevist at de er for lave i bøkene siden de får stor fortjeneste ved skipssalg i forhold til bokført verdi.
Svend1
05.12.2019 kl 12:51 5611

Fuldstændig enig!
Alle skibe burde sælges og provenuet udlodes til aktionærerne. Så kan selskabet lukkes - kina-ledelsen kan så køre deres nye udlånings-virksomhed videre for deres andel, hvis de har lyst til det.
Superoptimist
05.12.2019 kl 13:36 5638

Er det ingen som kan stille krav til dem? Hva med Oslo Børs?
tankardjr
05.12.2019 kl 14:02 5622

Stille hvilke krav da. De tjente inn penger på båtene men de asiatisk ratene var litt lavere en BDI. Mye på grunn av svakt nikkel marked. Dessuten sier CEO at 80 % av lastene blir lastet i Asia og først og fremst Kina. Og slik har det vært i årevis. Ergo de har et helt klart kundemønster og har tydelig faste kunder i spotmarkedet. Tror vi må roe ned konspirasjonsteorier her. Jeg syns de virker åpne nok...
skvisen
05.12.2019 kl 14:14 5616

Det er greit det er store verdier i selskapet og synes også det er rart skipsverdiene ikke er oppjustert slik andre selskap har gjort. I tilfelle de ønsker å ta Jin av børs slik enkelte her hevder så gjøres det på riktig måte. Mange trøtte aksjonærer her nå som gir bort aksjene sine til ledelsens innsidekjøp. Tror ikke det er en overdrivelse å hevde att de som kjøper nå får underliggende verdier på 1 kr for 25 øre.
tankardjr
06.12.2019 kl 00:43 5508

Det er kun ville spekulasjoner at Jin blir tatt av børs. Men det er klart at familien Jin også blir slitne av den lave kursen.
tankardjr
06.12.2019 kl 13:59 5398

For det første eier ikke familien hele Jinhui holding heller som er registrert på Hong kong børsen. Jinhui holding består også av masse små aksjonærer i Asia også. Jinhui holding består igjen kun av aksjer igjen i Jinhui transport på OSE. Sånn har familien ordnet seg mest mulig makt i Jinhui men er også avhengig av småaksjonærer. Det blir dermed heller nok ikke kjøpt opp slik noen tror.
tankardjr
07.12.2019 kl 15:03 5306

Men det er klart de kan også kjøpe egne aksjer altså Jinhui shipping som selskap kjøper egne aksjer. Men her ser jeg et par problemer. For det første så binder det kapital i selskapet. Og for det andre hva skal de gjøre med aksjene. De kan selvfølgelig slette de aksjene som de kjøper og det blir dermed færre aksjer. Problemet med det er at pris bok blir enda lavere enn i dag som er på 0.2 og jeg tror ledelsen nå har fått med seg at folk driter i hva hver enkelt aksje er verdt. Ergo de kommer ikke til å gjøre dette. De kan også bare sitte på aksjene og så selge de senere i markedet. Problemet med det er at de da kan rasere kursen når kursen endelig har kommet seg litt opp. Nei mulig jeg er negativ her men som jeg ser det tror jeg Jinhui vil muligens bruke penger på enda et skip hvis de får det billig og ikke kjøpe egne aksjer.
coccoman
08.12.2019 kl 09:39 5180

Tråden viser hvorfor aksjen er upopuær og daglig omsettes til under halve prises et selskap med andre enn kinesisk ledelse ville blitt. Småaksjonærene har så stor avstand til beslutninger og strategi at de ikke aner hva som skjer av dårlige finansielle krumspring og bommer grovt med sine kvartalsestimater. Vi ser få triggere framover utenom BDI. JIN framstår per i dag som en uinteressant aksje uten framtid på OSE.

Motforestillinger mottas med takk. Hau, hau.
ruda
08.12.2019 kl 11:21 5141

Dette er etter min vurdering, en aksje alle burde hode seg unna
Svend1
15.12.2019 kl 12:01 4776

Så sælger JIN endnu et skib...denne gang et skib de købte i maj 2019. Det er jo snart en joke hvad de laver. 38000 USD i fortjeneste. Tja det er vel bedre end minus..

The Vessel has been owned by the Group since May 2019. Based on the unaudited net book value of the Vessel of approximately US$5,419,000 as at 31 October 2019, the Group would realize a book gain of approximately US$38,000 on disposal of the Vessel.
Empire
15.12.2019 kl 12:16 4766

Da blir det julebonus til ledelsen i år også.
dalglish
15.12.2019 kl 12:21 4759

Men det er vel strengt tatt et tap å kjøpe et skip for USD 5750000 og selge det for USD 5460000 etter 7 måneder....særlig kjøp-/salgskostnader tatt i betraktning....
tankardjr
15.12.2019 kl 15:07 4694

Ikke noe å tenke over. Dette var nok et skip de ikke var fornøyd med. Et dårlig bruktbilkjøp og det er godt de kvitter seg med det.
dalglish
15.12.2019 kl 16:42 4652

Da har de ikke gjort god nok jobb ved inspeksjon før kjøp. På kjøpstidspunktet skrøt de av hvor god vedlikeholdt skipene (det var jo opprinnelig inngått avtale om to skip) var. Bygget i Japan før bulk-boomen på midten av 2000-tallet som førte til en voldsom bygge-aktivitet , noe som gikk ut over kvaliteten. Når det er sagt så er jeg enig med å selge de eldste skipene. Alt bygget før 2005 (ihvertfall) bør selges.
mithra
15.12.2019 kl 20:58 4567

Fin avtale.
Validerer markedsverdien på skipene
Gir 10 avkastning på oss 4 mill i selgerkreditt
mithra
15.12.2019 kl 21:05 4561

Sorry.
10 % avkastning på usd 4 mill selgerkreditt,med god sikkerhet
1,6 mill usd tilført likviditet.
Validerer at markedsverdi av skip svarer godt til bokførte verdier. Tenk P/B.
Bedrer flåteprofilen mht alder.
Alt i alt , veldig bra for jinhui som investerings case

Superoptimist
16.12.2019 kl 11:50 4410

Rett og slett på vei utfor stupet??????
mithra
17.12.2019 kl 14:27 4272

Artig aksje dette.
Supramaxratene har steget 14% siste måned.
Aksjekursen har stupt over 20% i samme periode.
arsi
17.12.2019 kl 14:58 4264

Denne aksjen bør man holde seg langt unna.
De som regner å finner at selskapet er er verdt mange ganger aksjeverdien glemmer at dette er drevet som ett "bakgårdsverksted" hvor de to toppsjefene Ng Siu Fai og Ng Kam Wah Thomas gjør akkurat som de vill helt uten tanke for andre aksjonærer. At det som nå skjer er styrt er trolig, da de ønsker å ta selskapet av børs.
ruda
17.12.2019 kl 16:46 4209

Ikke rart dette selskapet synker. Ledelsen raner et vanskjøttet selskap
Superoptimist
18.12.2019 kl 13:59 4074

Er det ikke snart på tide at Oslo Børs ber Jinhuikjeltringene ryke og reise????

Og, hold for Vårherres skyld Huawei og andre kinesere langt unna Norge!
Redigert 18.12.2019 kl 14:01 Du må logge inn for å svare
tankardjr
18.12.2019 kl 20:06 3999

Vel dette selskapet er like sikkert som banken kanskje enda sikrere. De har ikke ranet til seg noe mer enn hva andre shipping eiere har ranet av småaksjonærer. Ta Fredriksen hvor mange småaksjonærer har han ikke tømt lommene til? Nei takke seg heller til dette selskapet som har tæring etter næring. Men vi må vente litt til for en reprising....
radioten
19.12.2019 kl 11:08 3913

Kjekt at det fremdeles finnes poitive mennesker som villig kjøper JIN! Billigere dag for dag. Snur det snart mon tro?
tankardjr
19.12.2019 kl 11:24 4003

Jin har kommet helskinnet igjennom mange stormer og på alle disse årene med finanskrisen med mer har de gått kun fra 88 millioner aksjer til 120 millioner aksjer en minimal utvidelse av egenkapitalen. Gogl derimot har blitt utvannet over 90 prosent.
tankardjr
19.12.2019 kl 11:26 3995

Golden Ocean har gjennomført en rettet emisjon på ca. 200 millioner dollar, og vil utstede 343.684.000 nye aksjer til kurs 5,00 kroner, går det frem av en børsmelding fredag.Dermed oppfyller selskapet egenkapitalkravet i sine nye låneavtaler.Selskapet skriver i en annen melding at det også vil gjennomføre en reparasjonsemisjon på 34.368.400 aksjer, tilsvarende et bruttoproveny på ca. 20 millioner dollar til samme kurs.John Fredriksen-kontrollerte Hemen Holding har blitt tildelt 158 millioner nye aksjer i emisjonen, og er nå oppe i 232.436.122 aksjer, tilsvarende 45 prosent av selskapet.

19 feb 2016
Redigert 19.12.2019 kl 11:42 Du må logge inn for å svare
tankardjr
19.12.2019 kl 11:29 3986

Golden Ocean Group har utstedt 11.764.705 aksjer i en emisjon til kurs 8,50 dollar, går det frem av en børsmelding tirsdag.Emisjonen med 100 millioner dollar i bruttoproveny fant sted i kjølvannet av de to capesize-kjøpene som ble annonsert mandag kveld.66 millioner dollar ble hentet ved utstedelse av 7.764.705 aksjer på vanlig måte i en åpen emisjon. Denne delen av emisjonen var betydelig overtegnet, med sterk interesse fra store institusjonelle investorer.Resten ble hentet gjennom en rettet emisjon på fire millioner aksjer mot John Fredriksens Hemen Holding, hvis eierandel vil være 34,2 prosent etter emisjonen.100 millioner dollar tilsvarer for øvrig rundt 792 millioner kroner målt i dagens valutakurser.Les mer her.

17 okt 2017
Redigert 19.12.2019 kl 11:39 Du må logge inn for å svare
tankardjr
19.12.2019 kl 11:33 3977

Golden Ocean har fullført en rettet emisjon på 22,4 millioner aksjer til 4,23 kroner pr aksje.
Publisert: 18.07.05 — 10.31 Oppdatert: 6 år siden


null TDN Finans

Del
Det opplyses i en børsmelding mandag.

Provenyet på rundt 14 millioner dollar vil hovedsakelig bli brukt til å finansiere egenkapitalandelen i kjøpet av panamax-skipet "Golden Dena".

John Fredriksen-selskapet Hemen Holding er tildelt 11,2 millioner aksjer i emisjonen, og etter tildelingen har selskapet 92,9 millioner Golden Ocean-aksjer, tilsvarende 37,6 prosent.

Enskilda Securities var tilrettelegger i
tankardjr
19.12.2019 kl 11:35 3969

Rederiet har så gjennomført en rettet emisjon på 8,6 millioner aksjer til kurs 60 kroner.

I en egen børsmelding skriver Golden Ocean at Folketrygdfondet har kjøpt 1.400.000 nye aksjer i emisjonen.

15 mars 2017
Redigert 19.12.2019 kl 11:38 Du må logge inn for å svare
Superoptimist
19.12.2019 kl 13:46 3890

Var vi på kanten av stupet idag? Eller fortsetter nedgangen?
tankardjr
19.12.2019 kl 20:35 3762

Og der fant jeg enda en gogl emisjon:

2 april 2009

Investorene lot seg friste da Golden Ocean

OSE

GOGL

skulle hente inn penger.

Tørrlastrederiet opplyser torsdag morgen at det har hentet 110 millioner dollar i ny egenkapital. John Fredriksen har gjennom Hemen Holding tegnet seg for omtrent 40 prosent av emisjonen, og beholder dermed sin eierandel i rederiet.

Dermed tar andre aksjonærer 60 prosent av emisjonen. Fredriksen hadde i utgangspunktet garantert for hele emisjonen.

Emisjonen var betydelig overtegnet, melder selskapet.

Emisjonen ble plassert på 4,1 kroner per aksje, og det ble utstedt 180 millioner nye aksjer. Onsdag sluttet aksjen på 4,13 kroner.
Redigert 19.12.2019 kl 20:38 Du må logge inn for å svare
tankardjr
19.12.2019 kl 20:47 3751

Ergo må du som investor regne med å dekke Fredriksen flere ganger eller bli sittende og dermed også tapt muligheten for noen gang å få igjen pengene dine. I tillegg så ordner Fredriksen alltid opp i sine egne selskaper det vil si han kan i enkelte selskaper omtrent kuppe selskapet billig etter å ha tapt egenkapitalen i selskapet.

På toppen av det hele er det slik folk setter pris på. Og vet vi hva det betyr når emisjonen blir overtegnet jo det vil si at det blir enda flere aksjer. Er ikke sikker på om alt er ikke gjort riktig for å unngå å berike majoritets eiere.

Jinhui ledelsen er faktisk litt naive de oppgir sine bonuser det kommer faktisk frem av regnskapene. Men så blir de upopulære og beskyldt for å drive et bakgårds verksted. Mens det egentlig er etter mine øyne drevet gammeldags og nøkternt. Ola dunk børsen slutter ikke å overraske..
bokaj70
19.12.2019 kl 22:07 3672

Problemet er vel at de skal betale 61 mill USD tilbage i lån over det næste år, har 35 mill USD i Cash og negativt cash flow set over året.

I 2020 bliver Daily Cost højere pga. dyrere brændstof

Emission eller salg af flere skibe og omlægning af lån...……..
tankardjr
20.12.2019 kl 09:51 3548

Det blir forlengelse av noen av lånene sikkert ja. Helt udramatisk da brorparten er innbakt i skipene. Ergo også da i daglig drift kostnader pr skip som er nede på 6000 dollar. Syns de har vært litt lave ergo de trekker litt lengre på skipslånene. Dette har nok vært en godvilje fra bankene under og etter finanskrisen. Disse blir bare videreført.
tankardjr
20.12.2019 kl 10:02 3531

Jinhui bør ha 0 problemer med gjeldsforpliktelser. De har en gjeldsgrad på under 30 prosent av egenkapitalen. Det blir det samme som å ha under 30 prosent på boliglånet. De har så god gjeldsgrad at de har lånt ut 28 millioner us dollar til andre redere med pant i skipene.
coccoman
20.12.2019 kl 10:36 3499

Joda, aksjekurs som fortjent ;O). Noen tanker om ny såkalt bye-laws fra EOG 29.11, retten til å kjøpe alle aksjene i selskapet?
Hau, hau
10PS
20.12.2019 kl 11:10 3479

Her hamstres og som tidligere ratene snur opp igjen, litt tålmodighet må en ha. Bare fint å få kjøpt på disse nivåer.