Glødepærer

Slettet bruker
13.10.2019 kl 14:42 1855

Hvilken ond person var det som bestemte at helt vanlige glødepærer skulle forbys?
Slettet bruker
13.10.2019 kl 14:44 1864

Du vil helst få sløse med strømmen? :)
Slettet bruker
13.10.2019 kl 15:53 1806

Jeg vil ha behagelig lys. Om jeg bruker noen xtra kroner på det må vel være min sak.
Slettet bruker
13.10.2019 kl 16:05 1791

Finner da mange moderne pærer som gir behagelig lys. De koster nok en del, men lever mye lengre.
Slettet bruker
13.10.2019 kl 16:07 1788

Det er opp til den administrative staten å avgjøre hva du skal få, og ikke skal få lov å sløse bort pengene dine på. Det er til det beste for kollektivet.

Tenk over de mulighetene som ligger i smarthus løsninger, og tenk deg sånne som A ansatt i statsapparatet for å finne på nye reguleringer og tiltak innfor de mulighetene.

Da snakker vi rasjonering ned på detaljnivå. Komfyren virker kun mellom kl 17-17:30, kl 23:00 er det natta osv. 1984 på hestedop.

Og så Støre da, med veiprisingen sin, og GPS tracker i alle bilene. Fartsbøtene og evt. innkallelse til soning vil komme månedlig i innboksen på altinn, samme dag som trygdeutbetalingen.
Slettet bruker
13.10.2019 kl 16:07 1782

Jeg har prøvd alle. De gir ikke det samme lyset.
ladaen7,30
13.10.2019 kl 16:10 1771

Enig med dirken, de gamle er nok best, billigere og varer lengre er min oppfatning.
Slettet bruker
13.10.2019 kl 16:12 1766

Det er som jeg har sagt tidligere:

Det ender med at vi får implantert chip i nakken på fødestua, og på pensjonsdagen blir det høytidelig utdeling av medalje som takk for innsatsen, deretter blir det transport til legen for å få sprøyte i ræva, og så begravelsesseremoni. Når vi kommer dit da er sosialiseringsprosessen fullendt og maksimalt optimalisert.
Slettet bruker
13.10.2019 kl 16:16 1758

PS: LED pærer lyser ikke konstant, de blinker så raskt at det menneskelige øyet ikke klarer å oppfatte det, hvis du ser på video av biler på YouTube så ser du at kameraet fanger opp blinkingen.

Noen mener at LED lys er skadelig.

PS ll: jeg har selv LED spotter hjemme.
Slettet bruker
13.10.2019 kl 16:20 1753

hahaha du må ikke gi mafiastaten ideen :P

ja og hvis man er for syk til å bidra så blir det en giftsprøyte i ræve hehe

så hvorfor ønsker mafiastaten å masseimportere navere?! kan de være fordi de er lett å kontrollere, men de bidrar jo ikke med en dritt av merverdi i fellesskapet
Slettet bruker
13.10.2019 kl 16:23 1748

LED er forferdelig. Og spotter er det absolutt verste jeg vet. Jeg godtar det såvidt på baderom.
Slettet bruker
13.10.2019 kl 16:45 1733

Du er over snittet opptatt av interiørdesign antar jeg?

Problemet med de første LED pærene var det kalde blåhvite lyset, ikke var de dimmbare heller da det er vanskelig å dimme en pære som blinker, men begge deler er løst nå. Jeg mener det finnes LED pærer nå som etterligner tradisjonelle spotpærer og blir gulere og varmere jo mer man dimmer ned lyset.

Når man ser lyset fra moderne premiumbiler med LED lyspakke sammenlignet med gammeldagse frontlyspærer så er det vel liten tvil om hva som er best i den sammenhengen, det er natt og dag bokstavelig talt.

Men jeg er litt usikker på om det er sunt med blinkende LED innendørs, selv om det blinker raskere enn øyet klarer å oppfatte, det høres litt stressende ut, og det er mulig at vi påvirkes av det?
Redigert 13.10.2019 kl 16:46 Du må logge inn for å svare
Dråpe
13.10.2019 kl 17:16 1716

I de lyse sommermånedene er det lite bruk av lyspærer generelt.
I de mørkere og kjølige/kalde månedene trenger vi lys,og da gir også glødepærene tilnærmet 100%
av sin effekt i varme.
Ikke bortkastet å få både lys og varme fra glødepærer.
Selvsagt må vi selv kunne avgjøre hvilke pærer vi vil bruke,så derfor sikret jeg meg et lager av pærer
som jeg vil bruke.
brahman
13.10.2019 kl 17:22 1711


Restkvantumet jeg kjøpte for en billig penge før det forsvant helt fra butikkhyllene, har allerede vart i mange år, og vil vare i flere år framover i tillegg.
Slettet bruker
13.10.2019 kl 18:01 1696

Enig med lødaen og derken se.

Og det som Ø - den nye sier er feil, glødepærer varer faktisk ekstremt mye lengre enn nye moderne hømopærer. De fant en glødepære i en hytte på Sotra som hadde stått påskrudd siden krigen gett. Og den virket.
Slettet bruker
13.10.2019 kl 18:03 1691

Legg forresten merke tell hvordan Ø - den nye konstant er positiv til moderne «nyvinninger» og ekstremt skeptisk til alt gammelt som fungerer. Alt skal fornyes og byttes ut: norges industri, norges befolkning, mobilnettet osv osv.
Slettet bruker
14.10.2019 kl 12:43 1579

I kalde Norge med sin topografi og et sted på kloden hvor solen skinner desidert minst, her har folkestyre staten i lovs form forbudt den geniale oppfinnelse til Thomas A. Edison. «Glødepæren» som avgir både ”lys og varme”. Mesteparten av året går vi alle rundt i mørke, som vi i århundrer har gjort fra før. Som Kua i India er indernes store helligdom, har vi Landsmoder Gro. Jens og Jonas her hjemme for oss selv. Om ikke de hadde ankommet vår lille flekk på jord, da ville vår norske sol stått forgjeves opp i øst.
Slettet bruker
14.10.2019 kl 12:52 1567

En smule varme kilde. kan avhjelpe for så mye. Fag lektyre.

Duggpunkt. Den temperatur der vanndampen i luften ved avkjøling når metning og begynner å skille ut overskytende vann.

Kondens. Vann utskilt fra luftens vanndampinnhold ved avkjøling under duggpunktet.

Duggpunktet er den temperaturen vanndampen kondenserer ved. Si at bakketempen er 10 grader og duggpunkt 2 grader, da vil skyer så smått dannes når vanndampen når opp til den høyden hvor lufttempen er på 2 grader

Ved normale innendørs forhold vil den relative fuktighet vinterstid være fra 15 - 40 %, mens på sommeren er RF = 50 – 85 %.

Kondensering. Luftfuktighet vil kondensere når damptrykket blir større enn luftens metningstrykk ved den aktuelle temperatur. Kondensfare er til stede hovedsaklig i vinterhalvåret når spesielt temperaturbelastningen er stor.

Fuktmengdene vil normalt være små, slik at fukten tørker ut igjen når forholdene tillater det. Store mengder av kondensert fuktighet kombinert med langvarige ugunstige forhold vil imidlertid skape problemer.
Slettet bruker
14.10.2019 kl 13:23 1551

Ja, smutthullet i idiot forbudet er disse pyntepærene. Problemet er at de ikke gir det samme lyset som de gamle vanlige glødetråd pærene. Tro meg. I boden har jeg et lager av ett ex av alle faens pærer som selges i Bergen by, brukt én gang hver.
Redigert 14.10.2019 kl 13:25 Du må logge inn for å svare
Dråpe
14.10.2019 kl 13:46 1537

Kaldt og hvitt lys i de sparepærene jeg har sett.
Hvorfor ikke tilby varmere lys ved å farge glasset?
Å betale langt over kr 100,- for ei lyspære virker helt
sprøtt selv om de angivelig lyser i flere tusen timer.
ladaen7,30
14.10.2019 kl 13:57 1530

Spotter er kun brukbar til punktbelysning og ikke lyse opp hele rom, da må man ha såpass mange at man allikevel ikke sparer strøm.

Tidligere hadde vi 4-5 lamper for å lyse opp stuen, nå har vi 11 spotter for å få jevnt lys over hele stuen. Pussig måte å "spare" strøm på, og dessuten så går de sund i eininga. Gamle pærer lyste i årsvis.
Slettet bruker
14.10.2019 kl 14:08 1521

En lyspære skal jo vare i flere millioner timer. Alt annet er byhømo og juks.
Slettet bruker
15.10.2019 kl 05:55 1454

"Hvilken ond person var det som bestemte at helt vanlige glødepærer skulle forbys?"

------------

Noen onde personer som har en plan bak galskapen som påtvinges oss for å rive i stykker nasjonalstatene innenfra, samt en haug av nyttige idioter og fjols som iverksetter galskapen.
Stephen
15.10.2019 kl 08:37 1433

Sverger til gml. orginal Osram. Det gjelder baade juletrebelysning og resten i husholdningen.

Mvh. Stephen
Slettet bruker
15.10.2019 kl 09:32 1421

"Kaldt og hvitt lys i de sparepærene jeg har sett."

"Sparepærer eller lysrørspærer som de også kalles, er et lavenergi-alternativ til de gamle lyspærene - fem ganger så effektiv. Ofte har de et ytre skall som gjør at de ser ut som tradisjonelle lyspærer, men på innsiden er det et lite lysrør som er brettet flere ganger. Dette er selve lyskilden.

I sparepærens barndom klaget mange over at de ga et kaldt, nesten metallisk lys, men teknologien har avansert kraftig de siste årene, og i dag kan du få sparepærer med det lyset du ønsker. Det finnes rett og slett sparepærer i alle kategorier som passer til alle rom og også utendørs.

Sparepæren inneholder en liten mengde kvikksølv som er et farlig metall. Men fordi mengden er så liten og det totale forbruket av fossil kraftproduksjon reduseres etter hvert som vi erstatter lampene, går den samlede bruken av kvikksølv fortsatt ned. Men husk at pæren inneholder kvikksølv når du skal resirkulere den."

https://www.lysman.no/no/hva-er-hva-spareprer-halogen-og-gldeprer
Fluefiskeren
15.10.2019 kl 10:16 1411

Det var sikkert de som var imot lyspærer når de kom første gangen og. Noen savnet sikkert det duse fargen lyset og lukten fra parafinlampene og var forbannet disse nymotens tull.
Slettet bruker
15.10.2019 kl 16:24 1372

Idiot. Oppfinnelsen av lyspæren var et fremskritt. Forbud av glødetrådspærer og tvungen innføring av LED pærer er fascisme, nazisme, satanisme, voldtekt og folkemord.