Gi_Fan
13.10.2019 kl 15:11 1828

Neppe Idemia's første biometriske ID kort deployment. Mange land har biometri i ID kortene og jeg vil tro at Idemia (Oberthur/Morpho) er i en del av dem. Gemalto er større, men ikke alene. Det som er litt spesielt i Guinea tilfellet er at idemia også er med på enrolment siden og " with a local Guinean partner for the registration operations in the field". Slik jeg leser det er prisen på $2.60 per individ for kort og enrol.
Viktig for slike løsninger i fattige land at prisen holdes det nede og kort med fingersensor virker helt meningsløst. Det blir mye billigere total løsning med med stand alone lesere (I betalings-kort tilfellet kan sensor på kortet bli billigere fordi bare en liten andel av brukerne faktisk vil bruke fingerprint og da er det billigere å betale mye per bruker og slippe oppgradering av terminaler)

Eller synes jeg Stan leverer en sterk artikkel som viser hvor stort moment biometri har nå. Han tar opp Alipay med 870 mill brukere (i tillegg har Wechat noe 100 mill) som alle bruker biometri for godkjenning av betalingstransaksjoner. Men de bruker mobilen og QR koder. Stan siterer NYT på "Cash Is Rapidly Becoming Obsolete" (i Kina). I følge mine "kilder" fra "mainland" så blir plastkortene også obsolete i samme rate (i den grad de har vært akseptert i det hele tatt - mange steder har gå rett fra cash only til mobile only).
Han nevner også ID prosjekter. Det er riktig at disse fortsatt pågår, selv om de fleste store land er ferdi, så er det noen folkerike land i Afrika igjen. Men de vil vel gjøre som de andre å gå for billige kort. Kina tok det lengst ved å bruke forrige generasjon kort for å komme under $1, men de skulle jo ha endel kort...
Det eneste landet som jeg kan tenke meg kunne gå for "BSC" til dette formålet var Norge. Litt sånn DAB aktig - vi gjør noe annerledes enn alle andre og velter den svære regninga over på innbyggerne. Dog så tror jeg vel at Norge vil velge samme løsning som for passet (som vi har hatt siden 2005) om plastikk ID'en noen gang kommer, forsinkes den mye lenger nå så vil den bare komme på telefoner ... (førerkortet er på vei dit selv om ikke de har sluttet med plast enda)

Men hva med Biometric Smart Card?
Det nevner ikke Stan i det hele tatt! Der er han nok i godt selskap for det er det ganske tyst om overalt unntatt i presentasjonene til noen skandinaviske fingerselskaper.
Redigert 13.10.2019 kl 18:53 Du må logge inn for å svare

Prisen på IDEX sine biometri kort er godt over 50kr/stk, så da vet man de er ekskludert fra dette markedet også, i lang tid fremover..
Redigert 13.10.2019 kl 19:19 Du må logge inn for å svare
Sente
13.10.2019 kl 20:44 1620

Slik jeg leser Idemia's avtale, er det kun snakk om biometric enrollment koster 2,6$
Men så er ikke google translate alltid like treffsikker:
https://mosaiqueguinee.com/recensement-biometrique-des-couches-vulnerables-lanies-sengage-avec-le-leader-mondial-idemia/
Men prosjektet virker til å være kort uten sensor, nærmere bestemt ID kort med biometri data i seg.
Reserven
13.10.2019 kl 21:15 1579

If it looks like a 𝙥𝙤𝙠𝙞, it is a 𝙥𝙤𝙠𝙞.
If it looks like a 𝙫𝙤𝙞𝙘𝙚𝙤𝙛𝙧𝙚𝙖𝙨𝙤𝙣, it is a 𝙫𝙤𝙞𝙘𝙚𝙤𝙛𝙧𝙚𝙖𝙨𝙤𝙣.

----- ----- ----- ----- ----- -----

Minner om hva nye CFO Derek D’Antilio sier i Kapital artikkelen:
"Mitt viktigste fokus er at vi kommersialiserer teknologien vår neste år."

Neste år er 2020, så IDEXs førsteprioritet nå er å hente mer penger, så de kan fortsette skuespillet i 2020.
AnnaLyst
14.10.2019 kl 00:00 1483

Iflg min kalender så er ikke 2020 mer enn et par måneder unna...
Reserven
14.10.2019 kl 00:38 1450

Hjelper det noe når kassen er tom "rett etter" at nyttårsrakettene er skutt opp.
Gi_Fan
14.10.2019 kl 02:54 1392

Ikke dumme de rådene der.
Det er en eller flere grunner til at et selskap taper penger. Ofte er ligger det feilslåtte strategier eller dårlig gjennomføring bak. Og det er ikke lett å rydde et selskap for det. Må bytte både styre og toppledelse, og de innkommende har bare en viss mulighet til å lykkes for det sitter mye i bedriftskulturen også. Jeg vil tro at etter 20 år med brenning av investorenes penger sitter nok den holdningen i ryggmargen.
Det kan være så fundamentalt at det ikke er hold i forretnings-ideen, men et godt styre vil ta aksjon før det har gått 20 år.
Men noen ganger er jo forretnings-ideen å kjøre emisjoner og da kan jo selskapet være "vellykket" selv om det taper penger hele tiden så lenge ikke investorene skrur igjen krana.
Reserven
14.10.2019 kl 12:31 1037

Datagrunnlaget til Robert Næss er godt. Han undersøkte 150 selskaper børsnotert i Norge, pluss 7.000 selskaper i de internasjonale markedene.

Nå er det endelig bevist at historien er det viktigste kriteriet for å vurdere et selskaps fremtid og mulighet til å tjene penger. Så når haussere sier at å se på historien er tull, en skal se fremover, så er det beviselig rent PISSPREIK!
AlexEri
14.10.2019 kl 13:59 949

Enligt min bedömning behöver Idex dra in omkring 240-260m NOK per år för break-even. Finns det någon som tror att idex når dit om 2-3 år?

Detta bolag är redo för konkurs

Nå ser jeg på to utfall som de mest sannsynlige. De kan kombineres, og rekkefølgen er nødvendigvis ikke bestemt.

1: Kraftig utvannende emisjon for i forsøk på å drifte fete lønninger og private forbruk videre i 6-12mnd til. Tipper her kan komme noen sultne finansakrobater som stiller som garantister om de får (i) shortet nok aksjer på forhånd, og/eller (ii) markedsverdien er lav nok(ved 30øre er mcap 200mill pre-money).

2: Belåne driften som thinfilm, potensielt med et konvertibelt lån som følgelig vil knuse kursen for eksisterende aksjonærer.

NEXT klarte å hente penger til noe rett under 200mcap pre-money

Selv om jeg ikke mener idex aksjene er verdt pixlene de vises på, har markedet vist flere ganger at det tar tid før kroken er på døra. Det er eneste grunn til jeg ikke tror idex går konkurs når cashen er tom i starten av januar. Dette gjelder da også selskap som ikke har produkt klart, til marked som ikke eksisterer.

Tro og håp hører ikke hjemme i aksjemarkedet så jeg anbefaler på nytt(som jeg har gjort siden April) å ta en objektiv vurdering av forretningsmodellen, og ikke bare ta ledelsens budskap(som har feilet i 23år) for god fisk. lykke

Ad 2:  Hva har IDEX (av utstyr) som kan belånes/pantsettes?
THIN hadde investert nesten USD 40 millioner i maskiner som de fikk belånt/pantsatt til 1/3. IDEX har ikke noe tilsvarende.

Hva beregner du det på? Det er jo ikke mer enn de taper i dag.

Skal de hente dette på kun royalties? Eller fra foredrag om biometri-influencing fra blogging?

Det er fordi idex ikke har noen eiendeler at jeg ser for meg et konvertibelt lån. Da får lånegiver på sett og vis sikkerhet i markedsverdien til selskapet på konverteringstidspunktet.
Se feks ABO løsningen i Element og Induct. De lånene blir omtalt som dødsspiral-lån da det skjer konvertering på lavere og lavere kurser.

Det ser ganske dårlig ut for Idex. Klarer de ikke få satt en emisjon?
oxion
14.10.2019 kl 22:02 536

Det forundrer meg at innsider Stephen A. Skaggs i løpet av aug/sept har kjøpt 400 000 aksjer. På kurset langt over dagens.
Har vi sett en Kraftig overreaksjon siste ukene???
Kan dette være en gyllen mulighet .. for produktet er jo potent!!
4info
14.10.2019 kl 22:04 527

Flere interessante teorier. For øyeblikket råder pessimismen på tross av enkelte positive nyheter. Lett å miste fokus når mange kaster kortene samtidig. Ingen vet mer enn selskapet selv. Det interessante blir kommunikasjon fra ledelsen ifm 3 kvartal. Jeg forventer at de vet hvor skoen trykker. Vi kan jo håpe at tiden blir vår venn på tross av utviklingen siste halvår.