NAS & Boeing Kompensasjon

shokosta
NAS 13.10.2019 kl 21:23 2639

Fant interessant info om Icelandairs forhold til Boeing og erstatning i check-in-dk - der det står: "

Tab på op imod en milliard kroner
Icelandair har allerede opgivet af få MAX´erne i drift i 2019, og produktionen med disse fly er taget ud af trafikprogrammet. Det var ellers hensigten, at op til ni MAX-fly i 2019 skulle have dækket 27 procent af produktionen hos Icelandair, der i sommertrafikprogrammet har været nødt til at leje eksterne fly.
Indtil videre har MAX-groundingen kostet Icelandair omkring 135 millioner dollars, eller hvad der svarer til 915 millioner kroner. Det er nettobeløbet efter at en foreløbig kompensation fra Boeing er blevet fratrukket."

Dersom de har fått aksept fra Boeing på at deres økønomiske tap så langt er på nesten 1 milliard, etter at den foreløpige kompensasjon fra Boeing er fratrukket, hva kan da NAS vente seg i forhold?

For det må da vel være relativt like beregningsnøkler som ligger til grunn for en slik vurdering?

Hele artikkelen her: https://check-in.dk/icelandairs-max-fly-skal-overvintre-i-sydfrankrig/
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
13.10.2019 kl 21:29 2600

Jeg er ingen matematiker, men så langt 2 mrd minimum da...
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
solb
13.10.2019 kl 21:52 2527

Som gullkunde og med fremtidige større kontrakter hos Boeing, vil Norwegian med tilsvarende erstatninger stå frem som en VINNER. Noen få måneder frem i tid så....
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
Herman*
13.10.2019 kl 22:08 2467

Jeg er ikke kompetent til å regne meg frem til en erstatning, men jeg ønsker å poengtere at tapet til Icelandair er beregnet frem til datoen for den midlertidige avtalen, og ikke helt frem til flyene er tilbake i luften. I tillegg har NAS flere fly. Dette skulle tilsi en betydelig erstatning. Har forresten NAS eller andre troverdige kilder antydet nivået på kompensasjon fra RR?
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
13.10.2019 kl 23:12 2313

6,8 mrd. Ikke rart ting har sett stygt ut. Håper dette kommer inn i år!
https://www.nrk.no/norge/ma-bytte-motorer-pa-alle-dreamliner-flyene-1.13859142
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
Herman*
13.10.2019 kl 23:38 2247

Nja... Er det virkelig det som står i artikkelen? Flymotorene har en listepris på totalt 6.8 milliarder, men regningen sendes til RR. Har det fremkommet noe sted at NAS har lagt ut beløp i denne størrelsesorden? Kan det ikke hende at kompensasjonen fra RR bare skal dekke merkostnader knyttet til problemene og ikke kostnadene for selve motorene?
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
Hammers
14.10.2019 kl 00:36 2164

Som vanlig snakkes det bare SVADA om NAS.
Dere vet; når fattigfolket har tom lommebok og når sulten gnager......så diktet man opp eventyrhistorier om Soria Moria - og slikt.

Ser man på CHARTET er det ikke noe som helst som tyder på store kompensasjoner.
Chartet som viser hva de (primært) tyngre aktørene (de som vet mer enn deg og meg) foretar seg.
De selger til stadig lavere kurser......helt til 30 atter står for tur!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
Kantarell
14.10.2019 kl 06:51 2008

Det du sier om jeg leser riktig er at Boeing ikke vil betale noe kompensasjon for Max-fly?
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
Restplassno
14.10.2019 kl 09:37 1684

Shit, står det ikke noe som tyder om kompensasjon i CHARTET?? Da tar CHARTET feil, er jeg redd.
Er det charter du mener kanskje? Der utbetalte man vel ikke kompensasjon etter at TC gikk konkurs, til primært tyngre personer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
ksandal
14.10.2019 kl 09:53 1618

Tror du har rett som vanlig. har selv en long posisjon i NAS da jeg trodde bunn var nådd, men ser jo at dette fort kan gå enda lengre ned, så må vurdere og ta tapet nå og gå short igjen. Selv om de får erstatning for max flyene, så er det likevel mye som taler for at NAS ikke tjener mer en såvidt nok til og dekke gjeld.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
Epona
14.10.2019 kl 10:20 1545

Hammers forsøker å hamre løs på Norwegian mest mulig for å få selskapet i kne, helt i stil med Sisseners plan.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
tradingstock
14.10.2019 kl 12:30 1322

Hadde heller vært arbeidsløs enn å være løpe-bikkja til Sissener.
Er man god nok trader trenger man ikke ha en sjef over seg.
Er en grunn til at du har en sjef hammers.
Du er for dårlig ;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare