Milliardkontrakt. Nel bygger hydrogentog for Alstom.

oppvigår
13.10.2019 kl 21:58 2802

Hva kan du fortelle ifølge Telen?
Redigert 21.01.2021 kl 01:17 Du må logge inn for å svare
Nikko
13.10.2019 kl 22:05 2731

Nel skal lage hydrogentog?

Av Håkon Rusten - Publisert:13. oktober 2019, kl. 08:00

Både Høyre, Venstre, Ap, SV og MDG vil prøve ut hydrogentog på norske skinner, etter at Alstom satte de første hydrogentogene i ordinær passasjerdrift i Tyskland for et par uker siden. Ved en norsk hydrogensatsing på skinner vil driftsenheten bli produsert hos suksessbedriften Nel her på Notodden.

Etter det Telen erfarer, er det Nordlandsbanen som er den mest aktuelle å kjøre hydrogentog på, siden man fortsatt har dieseldrift mellom Trondheim og Bodø. Sannsynligvis prioriterer politikerne banestrekninger som i dag ikke er elektrifisert, skriver Jernbanemagasinet i en artikkel. Og da er det Raumabanen (Dombås-Åndalsnes) og Nordlandsbanen som er det mest nærliggende, hvor man kan hente største miljøgevinsten.

Tyskland på sporet
I Tyskland er hydrogentog allerede en realitet. De to første utslippsfrie togene av denne typen ble satt i trafikk i Niedersachsen 17. september. – Dette er en stor dag for både togreisende og miljøet, sier Alstom Norge-sjef, Carl Åge Bjørgan, om interessen for hydrogentog på Stortinget.
– I dag kjøres 20 prosent av togavgangene i Norge med dieseltog. Hydrogentog er prøvd teknologi som er satt i ordinær trafikk i Tyskland, samtidig som Norge har alle naturlige forutsetninger for å ta i bruk hydrogen. Med hydrogentog kan Norge fjerne forurensende, støyende og gamle dieseltog og ta et stort skritt mot en moderne og framtidsrettet jernbane, utdyper Bjørgan.

Kontakter departementet
Transport- og kommunikasjonskomiteen var i forrige uke i Berlin og besøkte «InnoTrans». Der fikk de både prøvd selvkjørende trikk, batterielektrisk tog, og informasjon om hydrogentog. – Ny teknologi kan gi nye og mer kostnadseffektive måter å elektrifisere jernbanen på. Hydrogen-tog kan være en slik mulighet. Det kan også tenkes hybridtog som kombinerer forskjellige teknologier, fortsetter han. Høyre vil nå kontakte Samferdselsdepartementet om dette, sier Høyres Helge Orten.
– Vi vil ta dette opp med Samferdselsdepartementet for å få en vurdering av hvordan vi best kan få testet ut ny teknologi for elektrifisering av jernbanen, sier Orten. I dag kjører det forurensende dieseltog på både Nordlandsbanen, Rørosbanen og Raumabanen.

IKKE HER: Siden Bratsbergbanen er elektrifisert er det ikke politisk vilje for å bruke hydrogentog mellom Notodden og Porsgrunn. Foto: René Frampe

– Gode forutsetninger
SV, på sin side, fremmet nylig et forslag om at regjeringen tar et initiativ til et pilotprosjekt med hydrogentog på en av jernbanestrekningene som ennå ikke er elektrifisert. – Norge har i enda større grad enn Tyskland gode forutsetninger for å teste ut og ta i bruk hydrogen som energi til togtransport, først og fremst fordi vi har rikelig med ren energi i form av vannkraft til å produsere hydrogen, påpeker SVs Arne Nævra.
– Vi har dessuten hele produksjonskjeden allerede på plass i Norge, utviklet gjennom en lang historie for gjødselproduksjon. Vi lager utstyret for elektrolyse ved Nel på Notodden, også for eksport, og store anlegg for selve produksjonen finnes blant annet i Glomfjord, fortsetter han.

AP støtter
– Arbeiderpartiet vil støtte et slikt forslag fra SV, sier Aps Sverre Myrli. – Norge bør prøve både hydrogentog og batteritog. Skal vi lykkes med denne nye typen tog, må myndighetene spille en langt mer aktiv rolle, tilføyer han. Gunnes peker også på økonomien i en satsing på hydrogentog. – Elektrifisering ved hjelp av master og ledninger langs lange togstrekninger er dyrt og mye arbeid. Man får kjøpt hydrogentog med 1.000 kilometer rekkevidde i dag. Høyre, Venstre, Ap, SV og MDG har til sammen 114 av de 169 stortingsrepresentantene.

Telen har forsøkt å få en kommentar fra Bjørn Simonsen i NEL, uten å lykkes.

Kilde: Jernbanemagasinet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2019 kl 22:10 2705

Dette ble kjent 4 oktober i fjor, og er en gammel nyhet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2019 kl 10:03 2167

@Gos9X twittrer at H2 tog skal nå testes i Norge. Gratulerer alle aksjonærer. Dette kan bli et solid løft.
Both @Hoyre, @Venstre, @Arbeiderpartiet, SV and MDG will test hydrogen trains on Norwegian rails, after Alstom put the first hydrogen trains in ordinary passenger operation in Germany a few weeks ago.
https://t.co/I5ROH2CRhF
Redigert 21.01.2021 kl 01:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2019 kl 10:26 2044

Slik ser aksjeanbefalingene til deltagerne i DNs porteføljekonkurranse ut denne uken:

Alfred Berg Kapitalforvaltning: DNB, Protector, Axactor, Tomra, Lerøy Seafood Group, Subsea 7, Hexagon, Equinor, Nel og Yara

Ingen endringer
Redigert 21.01.2021 kl 01:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.10.2019 kl 16:18 1419

La Løkke servere oss en fet børsmelding imorgen tidlig🤑 Alstom H2 drivlinjen og Alstom H2 tog Fueling stations produseres på Notodden🤑
Redigert 21.01.2021 kl 01:17 Du må logge inn for å svare