Der kom ikke uventet nok en profittwarning

Fra Sidelinjen
MSEIS 14.10.2019 kl 07:48 10693

Så da får vi høre hva sjefshausserne har å si....

Dette har vært mitt scenario en god stund nå.

* Først ber de om lempelser i lånet
* Deretter får CFO fyken
* Den elleville guidingen blir nedjustert
* CEO får fyken
* Ny nedjustering av guiding i dag

Synd for de som lar seg lokke inn på tom haussing, håper de er i fåtall.

Som også nevnt har innsiderne totalt uteblitt fra å handle, de har sett det samme komme.

MSEIS: NEDJUSTERER 2019-GUIDING, SER OMS. USD 455-465M OG EBITDA USD 45-55M

Oslo (TDN Direkt): Magseis Fairfield nedjusterer omsetningsestimatet for 2019 til 455-465 millioner dollar, og nedjusterer ebidta for hele året til 45-55 millioner dollar, ifølge en melding mandag.

Justeringer for visse ikke-kontantelementer kan svekke ebitda ytterligere, samtidig som at kostnader relatert til reorganisering og restruktureringsprosesser som den nye ledelsen og styret vil implementere vil forbedre lønnsomheten i fremtiden, opplyses det.

I forbindelse med førstekvartalsrapporten i mai opprettholdt selskapet en omsetningsguiding på 500 millioner dollar og en ebitda på 100 millioner dollar for helåret.

Endringen i guidingen reflekterer utsettelsen av en rekke prosjekter inn i 2020 og selskapet ser lavere enn gjennomsnittlige marginer på prosjekter og et generelt overflødig kostnadsnivå gitt det nåværende aktivitetsnivået og kapasitetsutnyttelsen, opplyses det i meldingen.

Magseis Fairfield vil forbli i overholdelse med alle lånebetingelser for 2019, selv med svakere enn ventet finansiell utviklingen, opplyses det.
Redigert 21.01.2021 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
14.10.2019 kl 13:26 3967

Q319 har vært tilnærmet fullbooket og nodesalg. 100 millioner dollar i kvartalet vil ikkke føre til minus tall men 60-70 millioner NOKi netto cash for Q3.
Odi.1
14.10.2019 kl 13:36 3935

Tjener godt med penger, men marginene blir mindre, hard konkurranse ,og det må større spare kluter til på prosjektene.

Helt mikroskopisk volum , står ikke i stil til børs verdiens fall, av den grunn øker topp 20 hele veien.
Short er desperat nå, kommer long på banen etter tlf møte i dag og hanker inn alle aksjen de leker med, kr 11,10 , da skal dere se på rakett...
En melding om flere års arbeid kan komme når som helst i Brasil. Mseis er med å regner der. Det som sto i varselet har vert kjent lenge nå.
Dublinmannen
14.10.2019 kl 13:38 3923

Hør, hør, odi.1 har sett inn i krystallkula! kjøp tvert, spis hummer til kvelds :D
Fra Sidelinjen
14.10.2019 kl 13:39 3917

Så aksjen faller 30 % på kjente ting Odi? Du mener dette i fullt alvor så vidt jeg har skjønt. Håper ikke du har altfor mange tusenlapper på børs.

For oss med peiling på investeringer og børs så var ikke dette uventet, og derfor har vi posisjonert oss deretter. Denne profitwarningen kom som bestilt og var uunngåelig, men majoriteten av markedet ble tatt på senga. Derfor faller aksjen, og som sagt før; mange ønsker seg ut men det er klin umulig fordi det ikke finnes kjøpere.

I dag kommer det noen nye luringer til bordet som gjerne kjøper på 6.80. Vel, da får noen selgere anledning til å kvitte seg med aksjer, men fortsatt er det mengder av mengder som skal ut, så her blir det en lang seigpining frem til lyset slås av.
Redigert 14.10.2019 kl 13:43 Du må logge inn for å svare
sveno
14.10.2019 kl 13:42 3906

Dette er straffa når de dårlige nyhetene porsjoneres ut. Hadde man fått alt ut på en gang hadde ikke fallet blitt så stort. Nå har aksjen falt med 15-30 % ved hver melding. Oppdateringa senere i dag kan imidlertid roe ned nervene. Er nok mange av de større aksjonærene som avventer denne.
Odi.1
14.10.2019 kl 13:43 3905

800 k aksjer av 185 000 000 Aksjer, topp 20 øker. Shortere her viser seg mer og mer desperate...
Short vrir seg i krampe hvordan de skal lure ut småsparere, en så lenge må de ofre seg selv. Dårlig butikk for short, og det kan bli helsvart om de feite avtalene begynner å tikke inn.
Håper du får med deg konferansen i dag :))
Fra Sidelinjen
14.10.2019 kl 13:44 3902

En shorter som opplever 30 % verdistigning på sin posisjon på noen få timer er ikke desperat. Han er særdeles fornøyd. Såpass må du vel ha skjønt?
Redigert 14.10.2019 kl 13:45 Du må logge inn for å svare
sveno
14.10.2019 kl 13:49 3877

Med fasit i hånd burde jeg ha luktet lunta når Grytnes gikk. Trøsta får være at en ringrev som Støle kjøpte for millioner etter en slik nyhet.
Skulle ha vært artig å vite om problemene ligger enten hos gamle Fairfield eller Magseis, eller om det kun er en markedsbasert sak.
Redigert 14.10.2019 kl 13:51 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
14.10.2019 kl 13:52 3887

Dette startet lenge før CEO gikk, det startet i Q1 når de måtte be om lempelser i covenants. Det er ALDRI et bra tegn. Da var kursen 16 - 17 kroner.
elderlywoman2
14.10.2019 kl 13:56 3887

Tror shorterne har sprettet champagnen, dessverre. Nå må du slutte å lire av deg tull Odi1, aksjen ender ikke i pluss i dag og shorterne leder 2-0. Jeg har tro på Magseis, men fremover blir det nok kvikksand her, jeg avventer til 5 kr.
Odi.1
14.10.2019 kl 13:58 4143

Sidelinjen er helt desperat, flere ganger påstår han at de er i ubalanse med låne fasiliteter, direkte løgner.

" Magseis Fairfield vil forbli i samsvar med alle lånekrav for 2019 til tross for den svakere økonomiske utviklingen enn forventet. "

Ledelsen har hver gang gitt klar beskjed at dette er under full kontroll, cash kassen til MSEIS er meget solid , og ASSET bare Øker og øker for hvert q som går.
TOPP 20 ØKER og ØKER.
Odi.1
14.10.2019 kl 14:00 4131

tja, jeg vil nå ha morgen dagen på meg også, eldrywomman

Volumet her er helt katastrofalt i forhold til % for Short Nissene. De må dumpe den med egne aksjer. Dårlig butikk.
Redigert 14.10.2019 kl 14:02 Du må logge inn for å svare
Odi.1
14.10.2019 kl 14:09 4114

Dere Short Nisser er så gjennomskuelige, håper ingen lar seg lure av disse gangsterne !

Se gamle tråder, 11,10 overføringer på 1,5 Mill MSEIS aksjer, lugubre overføringer også.
ODI 1 Varsler minst 7 kr en kan få MSEIS til etter at Short har jobbet febrilsk med å dumpe aksjen.

hehehe.. det neste nå fra Short Nissen : " MEN DET STÅR JO IKKE PÅ SHORT REGISTERET " HAHAHA.... Dere Er så eid!
Redigert 14.10.2019 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2019 kl 14:10 4107

Det med drømmerier kan jeg være enig i. Kursen du refererer til er tilbake i 2007, da EMGS ble notert på OSE. Ikke unaturlig med hype og hausing i ny teknololgi. Investering i ny teknologi er alltid dyrt og risikofylt. Timing vanskelig. Året etter kom krakket. Makroen ga ikke noe løft for en nykommer akkurat. Slike blir gjerne hardest straffet når alt rakner. Ellers har oljebransjen vært konservativ når det kommer til leteteknologi. Men det er i ferd med å endre seg. At forventningene ikke innfrir umiddelbart betyr ikke at de aldri vil innfri. Seismikkmarkedet har slitt i mange år. Nå er utsiktene bedre enn på lenge. De som kan tilby de-risking på letesiden tror jeg vil være blant fremtidens vinnerne. EMGS er et nisjefirma innen havbunnsteknologi. Det har vært tøft å komme seg inn i markedet. Men nå er det i ferd med å løsne. Stadig flere velger å supplere med EMGS sin teknologi. Derfor kan man ikke sammenligne de to, annet enn at begge har vært hauset kraftig tidligere og opererer i det samme markedet.
Slettet bruker
14.10.2019 kl 14:19 4080

Men enda er de ikke konk;) Q2 inneholdt en god del utviklingskostnader. Samt at enkelte inntekter trolig ikke kom med i Q2. Det interessante nå er Q3. Men det får man ta på denne tråden, https://finansavisen.no/forum/thread/48191/view.

Husk EMGS fremdeles er en ren vekstaksje.
Odi.1
14.10.2019 kl 14:34 4037

" har vært hauset kraftig " ?

Asset mseis er over 28 kr i end q2 , Inngang de aller fleste ,og topp 20 , 16,90 , Fairfield,s verdi i sammenslåingen, kr 21,00
( priser ved sammenslåingen )

Topp 20 øker og øker.

Er det noen en burde si er en tabbe, er at den sparkede økonomisjefen gikk alt for høyt ut med tall, uten å ha dekning for dette.
Men det kan også være på grunnlag av informasjon dem satt på den gangen. Uansett er det lurest å holde seg litt på matta når dem gaider på så lang tid i markedet.
Og det enda mer pussige her, er at dette er "kun" flyttet til 2020 , arbeidet og inntektene er ikke forduftet, slik Short Nissene later til å tro.
Det er åpenbart bedre med positive overraskelser .

Q3 , JUST SAY,,,
Redigert 14.10.2019 kl 14:48 Du må logge inn for å svare
Fra Sidelinjen
14.10.2019 kl 14:51 3990

Styreformannen i Norske Skog kjøpte også aksjer for 15 millioner kroner på 95 kroner. Tre år etter var verdien 0.00 kroner, eks skattefradrag.

Hjelper ikke hva inngangsverdien til eierne i MSEIS er når selskapet skuffer på alle parametre og ikke holder det de lover til markedet. De har kommet med 2 stk profitwarninger på 3 måneder. Hvor mange selskaper på Oslo Børs holder på slik?
Odi.1
14.10.2019 kl 15:22 3940


Topp 20 øker og øker Sidelinjen, 14.10.2019, dem hører ikke på deg.
Dem kommer til å hanke inn denne lille duppen her også, short må lete desperat etter aksjer de har bare lånt dem, eventyr på eventyr må publiseres, les topp 20 lista 21.10 :-)
Lutter ører i dag KL 17.00
Jæims Bånn
14.10.2019 kl 15:59 3878

Selv om dette er negativt ifht guiding, så er det jo verdt å tenke på at de forventer 450 mnok i + før avskrivninger og nå handles med en markedsverdi på 1250 mnok.

Som vanlig er det de ekstra jobbene på utstyr som skaper de store overskudd. Her glipper de noen mnd fram i tid.
Slettet bruker
14.10.2019 kl 16:05 3856

Imponerende av MSEIS, på den negative siden. Nå er nok det mange sinte investorer rundt omkring, og mer sinne enn ubegrunna redsel, tror jeg.

Nobrainer når det kommer til stay way / salg, det er jaggu MSEIS det. Nobrainer, i særdeleshet fordi alt er grundig forklart av selskapet selv.
sveno
14.10.2019 kl 16:07 3838

https://magseisfairfield.com/pareto-conference-2019/
Var dette bare bløff? Jeg tror ikke det. Hadde jeg hatt fri kapital hadde jeg kjøpt med begge hender nå. Det er tross alt et selskap som pr nå har en markedsverdi på
1,3 milliard og som melder om en EBITDA på 500 millioner. Ikke mange sånne.
Fra Sidelinjen
14.10.2019 kl 16:16 3800

Hvis du velger å høre på en som forventer at MSEIS skal slutte i pluss i dag, så er det bare til å kjøpe med begge hender.

Dagens lav nå selvsagt, og vi skriver 6.16 og - 38%.

I sommer skrev sjefshausser Matsern at Otello skulle i 5 kroner. Da stod både MSEIS og Otello i 12 kroner.

Jeg sa at Otello skulle stige til 16 - 18 kroner høsten 2019, men at MSEIS raskt kunne se 5-tallet. Nå er vi 14 øre unna.

Noen som har hørt om karma?
Redigert 14.10.2019 kl 16:16 Du må logge inn for å svare
Odi.1
14.10.2019 kl 16:17 3791

Tror ikke det, når en ser hvem som har handlet etter det.
cash 30.06 ca 495 mil , da er det brukt mye cash til oppstart av 3 større prosjekter også.
sveno
14.10.2019 kl 16:23 3767

Matserns innlegg har virket mot sin hensikt. Det har jeg forsøkt å antyde overfor han, uten hell. Men selskapet får nå alt for mye juling, om enn mye selvforskyldt. Slik er markedet. Nå skal jeg høre telekonfen, så tenker jeg ting roer seg ned. Ikke uventet en rabiat sluttauksjon, og LOD.
Redigert 14.10.2019 kl 16:26 Du må logge inn for å svare
dotcom
14.10.2019 kl 16:46 3679

Jeg kan ikke fatte at noen klarer å være positive til dette.
Omsetning justert ned fra 500 til 455-465 MUSD, litt under 10%. EBITDA ned fra 100 til 45-55 MUSD, en halvering. Ingen meldinger om økning av ordrebøkene så man kan jo bare frykte hva første halvår 2020 vil bringe.
Om dagen i dag var en overreaksjon eller bare begynnelsen får vi se i morgen, men selv om den skulle hente seg noe inn igjen blir det nok en ørkenvandring til selskapet klarer å vise at de kan tjene penger.
sveno
14.10.2019 kl 16:53 3652

Jeg ser ikke positivt på dagens melding hvis du fikk inntrykk av det. Et fall på 38 % er imidlertid langt unna realitetene. Husk at selskapet var rævkjørt kursmessig før dagens melding.
Fra Sidelinjen
14.10.2019 kl 17:05 3609

Det må i så fall bero på at du mener at selskapet var riktig priset før realitetene kom for en dag.

For investorer som solgte og shortet på 16 kroner var holdningene det motsatte. Man så en kraftig feilprising av ordrebok, marginer og generelle fremtidsutsikter, og la dette til grunn for sin investeringsstrategi.

En aksje som faller 70 % på et år er ikke automatisk blitt billig eller mer attraktiv. Når halvparten av forventet nettoresultat plutselig blir borte og tidligere inntekter kommer som følge av at man har solgt utstyr til verdens verste konkurrent på pris, da har man synliggjort at selskapet var kraftig overvurdert.

Om 6 nye måneder vil man få se hvorvidt 6 kroner var forsvarlig, eller om det kommer en AGS her også til 66% discount.

Innsiderne må minimum bla opp aksjer for fire - fem mill skal de plugge dette sluket kursmessig.
dotcom
14.10.2019 kl 17:07 3603

Når kursen faller 38% uten noe tegn til rekyl, så var den åpenbart ikke rævkjørt nok. ;)
Uten store nye ordre med gode marginer så styres det nå rett mot emisjon i 2020.
Volumet var riktig nok ikke all verden i dag, men hva hadde skjedd hvis en større aktør hadde kastet kortene?
De som ikke kastet kortene i dag kan håpe at en større aktør oppfatter dagens kurs som billig, men det ser ikke veldig lyst ut etter dagens blodbad.
Davinci_me
14.10.2019 kl 17:29 3529

Flere kontrakter er klare til å signeres! sitat CEO!!!!! Er live på conference call nå. KOntraktene tilfaller i Q4..

I morgen skal det lastes!
Redigert 14.10.2019 kl 17:30 Du må logge inn for å svare
dotcom
14.10.2019 kl 17:41 3478

Hvis det er riktig så åpner den nok opp i morgen, men da er det jo rimelig åndssvakt av ledelsen å sende profit warning før åpning og ta dette på conferece call etter stengetid. Dette selskapet skal jeg holde meg unna i overskuelig fremtid uansett hvor mye gull og grønne skoger det loves.
Slettet bruker
14.10.2019 kl 17:53 3428

Om det er sånn - så er jo hele dagen idag rigget for at noen skal ha billig inngang.... og maaange småsparere er lurt for endel kroner ?
Fra Sidelinjen
14.10.2019 kl 17:54 3423

Ikke bare åndsvakt, de kommer til å bli straffeforfulgt herfra til evigheten hvis de sier en ting kl 07:00 og noe helt annet kl 17:00.

Dette må nok tolkes som alt annet som kommer fra drømmerne i MSEIS; de nekter å innse realitetene og ser pengestrømmer, kontrakter og gigaoverskudd der hvor andre leser nedjustering av resultat, fallende marginer og stor usikkerhet for 2020.
Redigert 14.10.2019 kl 17:55 Du må logge inn for å svare
lynx
14.10.2019 kl 18:08 3364

Kan ikke forstå at det ble sagt så mye annerledes på telefonkonferansen enn det som ble formidlet i meldingen.
Slettet bruker
14.10.2019 kl 18:13 3351

De har nok sitt på det tørre. Selv med kontrakter under signering forventer de lavere omsetning. Som vanlig er det overreaksjon og krisemaksimering.
Davinci_me
14.10.2019 kl 18:44 3248

CC handlet ikke så mye om PW - det handlet i all hovedsak at de ikke var fornøyd med 10% pofittmargin. De ønsket ikke å gå ut med eksakte tall, da de ikke ville skuffe aksjonærene, men de skulle kutte og effektivisere. Og 10% margin var altfor dårlig. CEO forklarte at han hadde gått inn i lignende selskaper før og gjort nettopp dette med suksess.

- klarer selskapet feks 25% margin så vil de tjene inn dagens prising på 1 år, just sayin..

Og så presterer CEO å si at flere kontrakter er klar til signering og at de kommer nå i Q4. Er dette lov? Tja... Uansett takker og bukker. Jeg skal ha mer aksjer i morgen ihvertfall.
Redigert 14.10.2019 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2019 kl 18:58 3195

Dette var skumle greier rett og slett og kostnader uten kontroll og marginene spises jo bort.Vet ikke hvor mye cash og utestående med forfall men sånn kan de ikke leve med eller holde på,dette ligger jo både på kort og lang sikt fremover.Dette er en brannfakkel mener jeg så får en vurdere selv hva som er billig.

Estimatene for driftsresultat før avskrivninger (ebitda) nedjusteres til 45-55 millioner dollar.
Justeringen for enkelte non-cash-elementer kan påvirke ebitda ytterligere, melder selskapet.

Årsaken til nedjusteringen er at flere prosjekter er forsinket inn i 2020. Det ble trukket frem som en risikofaktor i andrekvartalsrapporten. I tillegg ser Magseis i snitt lavere marginer på prosjekter og generelt et overflødig kostnadsnivå gitt det nåværende aktivitetesnivået og kapasitetsutnyttelsen, heter det i meldingen.
Slettet bruker
14.10.2019 kl 19:04 3169

Lov? Ikke noe forskjell på det og at ledelsen i PGS, forteller at de skal refinansiere uten emisjon, når de ikke har signerte papirer fra bankene (som i såfall skulle verdt børsmeldt hvis det skjedde)

«Han kunne ifølge TDN Direkt fortelle at selskapet er rede til å gå til markedet for å refinansiere i 4. kvartal - etter at tallene for 3. kvartal er lagt frem.
Refinansieringen skal skje uten å hente inn egenkapital.»

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2019/09/11/6955949/pgs-vil-refinansiere-uten-emisjon
Slettet bruker
14.10.2019 kl 19:08 3149

Jeg antar du også satt på CC - er det noe mer å fortelle ?
Fra Sidelinjen
14.10.2019 kl 19:16 3116

Du mener for alvor at noen bør høre på hva du har å si om MSEIS og PGS etter dette enorme mageplasket?

Tell over hvor mange MSEIS og PGS-tråder du har startet og spammet de siste to årene, og se på utfallet av de «tunge» analysene du har kommet med.

«MSEIS er derisk nr 1 for alle oljeselskaper og ingen skal lengre kjøpe seismikk»

Nå er fasiten endelig ute for alle, og jeg skjønner at den er tung å svelge når mine forventninger og analyser har slått inn 100 %. Så hva angår MSEIS er alle ting krysset av for, og endelig status ble fullstendig skivebom for en av oss...

Gjenstående er skråsikkerheten om at PGS-sjefen bløffer, at fremtidige tall blir katastrofe og at refinansiering vil komme med massiv utvanning på 5 kroner aksjen. (Det var visst ikke bare Otello som skulle til 5 kroner, det gjaldt PGS også).
Foreløpig er det kun MSEIS som flørter med 5-tallet.

Som en vis mann en gang sa; skomaker, bli ved din lest (hva det en gang måtte være. Det kan umulig ha noe med finans og regnskap å gjøre)
Redigert 14.10.2019 kl 19:17 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
14.10.2019 kl 19:57 3025

Likte det jeg hørte av CEO i CC - han var meget selvsikker og var klar på at Magseis tjener penger, 10%, men at de burde kunne tjene mye mer hvis man tok enkle kostnadsreduserende grep. Dette kommer nå. Mer bli presentert på Q3.

Ellers så snakket de mye om tillit og det å være en transparent organization med god kommunikasjon i markedet. Noe hadde vært fraværende til nå.

Og så kommer det kontraktsdryss i Q4 og Q4 er vi i nå!

Magseis er ekkelt billige nå! Nå tenker jeg oppkjøp! TGS kan kjøpe hele selskapet for under en tidel av deres børsverdi... Jeg frykter et oppkjøp på disse nivåene. Krysser fingere for at det ikke skjer. Et skambud på 12-13 kr.