Fondshandel - Treghet

Leoparden1
09.05.2018 kl 20:01 4308

Når jeg kjøper fond, lar jeg meg alltid forundre over at det går så forferdelig sent å kjøpe og selge. Her er tiden Netfonds har, og de er på ingen måte spesielt trege, jeg vil tro at DNB er enda tregere da jeg enda venter på å få se transaksjoner gjort den 4 mai hos DNB...

Forvalter Handelsdato kjøp Handelsdato salg Synlig på konto og transaksjonsoversikt
Nordiske fondsforvaltere 0-2 dager 0-2 dager 1-5 dager
Øvrige fondsforvaltere 0-4 dager. 0-4 dager 2-6 dager

Nå er jeg i utgangspunktet vant å handle i aksjer, derfor blir jeg rett og slett paff når jeg da ender opp med å vente i dagevis på et kjøp. Egentlig mister jeg hele lysten på å kjøpe fondsproduktet.

Hvorfor er det slik? Og må det være slik, eller er dette noe som «henger igjen» og som bankene ikke vil endre?
Redigert 20.01.2021 kl 19:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.05.2018 kl 20:05 4287

Jeg har kjøpt Holberg Rurik to ganger siste 6 mnd, en gang med Sbanken, og en gang med DNB.
Sbanken brukte 7 virkedager, DNB 9 virkedager.

Ringte å spurte Holberg hvordan dette er mulig, og de skjønner det heller ikke. Det virker som om disse aktørene samler opp en gruppebestilling over dager, som så handles. Ifølge Holberg skal de sende bestillingen inn med det samme, og Holberg kjøper / selger neste virkedag, for da skal kursen settes.

Det virker som mye humbug og overbetalte ansatte som tar dette innimellom.

SS
Redigert 20.01.2021 kl 19:32 Du må logge inn for å svare
Leoparden1
09.05.2018 kl 23:02 4236

Takk SS, ikke bare jeg som finner det både plagsomt og merkelig da.
Sitter med en følelse av at alle de pengene som er 4-9 dager eller så «in limbo» gir bankene/fondsforhandlerene noe som de ikke snakker høyt om. Ett eller annet sted er jo pengene, dog ikke hos eier.
Redigert 20.01.2021 kl 19:32 Du må logge inn for å svare
Aksjesparer
14.05.2018 kl 10:13 4105

Jeg skjønner ikke helt hva dere snakker om her.
Men, så bruker jeg kun Sbanken til kjøp/salg av fond.
Der har jeg (alltid) fått kursen ved virkedagens slutt, neste dag. Altså dagen etter ordren er lagt inn.
(Dette står også på Sbanken sine sider)
Så er det litt forskjellig når de synes på min konto. Noen kommer tidlig dagen etter kjøp og noen maks 1-2 dager etter.
Men kursen....er altså dagen etter ordre.

"aksjesparer"
Redigert 20.01.2021 kl 19:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.05.2018 kl 10:23 4097

Godt mulig dette fungerer på fond som finnes i norge.
Men prøv deg på RURIK - vekstfond for ASIA og AFRIKA, bl.a. Der skal det kjøpes neste dag, og ja, jeg har gjort dette med SBANKEN, det tok omtrent en uke - har og fått beskjed fra SBANK om 5-7 virkedager på akkurat den type fond.
Det gikk og så lang tid.
Samme med Netfonds.

SS
Redigert 20.01.2021 kl 19:32 Du må logge inn for å svare