12 VLCC-SLUTNINGER FREDAG, RATE AG-ASIA +142%

Volf
FRO 14.10.2019 kl 08:53 10333

TANK:12 VLCC-SLUTNINGER FREDAG, RATE AG-ASIA +142%
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 12 VLCC-slutninger fredag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Fraktraten fra Midtøsten til Singapore lå fredag på om lag 322 worldscalepoeng, en økning på 142 prosent foregående handelsdag, ifølge Infront Data.

Fra AG ble det sluttet fire reiser, der en går til Østen-USA-gulfen-Storbritannia, en går til USA-gulfen/Storbritannia, en går til Kina og en går til Japan.

Videre ble det sluttet to reiser til Kina, der samtlige går fra Vest-Afrika.

Det ble også sluttet en reise fra Nederland til India, og en reise fra USA-gulfen til Japan.

Ellers ble det gjort fire reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 170 141.200
270 AG/Korea 290 269.000
260 V-Afr/Kina 240 218.100
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 319
Singapore - 349
Rotterdam - 307
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Oct'19 - 158
Sep'19 - 142
Aug'19 - 141
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Flipper
14.10.2019 kl 12:29 7239

Fra venn i Uniten - So much for scrubbers .....

I just read an article on going through the Panama Canal.

The Panama government has a new law that allows ships with open-loop scrubbers to go through the canal,

BUT the ships must hold, on board, all the water that goes through the scrubbing equipment and NOT discharge
that water in to the Panama Canal or the fresh water lakes that provide water to the canal system.

@@@@@@ The article says that Panama uses the water in these two fresh-water, man-made lakes to ALSO provide drinking water to its population, and they view discharge from an open-loop scrubber system as something that would hurt their drinking water.@@@@@@

Article said there is a way to monitor the ships that pass through, to test and make sure they did not discharge during the transit.
OK to discharge when outside of the Panama Canal.

My guess is there are some penalties if a ship does discharge.

Published in The Economist a couple weeks ago.
fleken
14.10.2019 kl 14:05 7053

Ser at Maran Libra ble sluttet i dag, men jeg forstår ikke helt hva dette betyr er det noen som kan forklare? On subs 14 okt 2019 kl 1245. Rate WS 400,00 (2019) -270000 mts - Actual TCE / Day including idle day USD 294719 @17,36 day. RV TCE / day Excluding idle days USD 358047 @14,33 day. Betyr dette at Maren Libra er sluttet til 358047 USD pr dag uten ligge dager og 294719 USD med ligge dager? Hva betyr da Rate WS 400,00 (2019) -270000 mts
Reserven
14.10.2019 kl 14:47 6897

Er ingen ekspert på dette, men WS er den vanlige forkortelsen for WorldScale:
https://www.balticexchange.com/dyn/_assets/_pdfs/media/New_York_2008/McQ%20Worldscale.pdf
Worldwide Tanker Nominal Freight Scale
En årlig oppdatert referanse tabell - kalt WS100 - for alle mulige kombinasjoner av en tankfrakt fra A til B.

Se også:
https://www.clarksons.com/glossary
http://bulklogisticstrends.com/abbreviations_definitions.html


Min forståelse av WS400 (2019) er at det er 4x (muligens 5x) WS100 raten i årets 2019 WS100 tabell.

----- ----- ----- ----- ----- -----

USD 294719 @ 17,36 day (med idle dager)
USD 358047 @ 14,33 day (uten idle dager)

358047 / 294719  =  1,2148758648068159840390337915099
17,36 / 14,33       =  1,2114445219818562456385205861828

294719 * 17,36 / 14,33  =  357 036
358047 * 14,33 / 17,36  =  295 554

Med et par desimale mer i oppgitte dager (med og uten idle), hadde forholdet mellom ratene (1,21488) og dagene (1,21144) samt omregningene mellom med og uten "idle days" sannsynligvis vært like.

Redigert 14.10.2019 kl 15:07 Du må logge inn for å svare
fleken
14.10.2019 kl 15:04 6796

Takk for svar og gode linker. Forstår jeg det rett da at dag raten for denne turen er 294719 usd for en må jo beregne hele turen med ligge dager og slikt.
Reserven
14.10.2019 kl 15:11 6752

Er slik jeg forstår det, USD 294719 per dag befrakter leier skipet, inkl idle dager (for lasting og lossing?). Må skipet returnere UTEN last, må raten i prinsippet omtrent halveres.

Hvor har du slutningen du referer fra?  Link?
fleken
14.10.2019 kl 15:21 6656

Slutningen fikk jeg fra en app med navn VLCC Fixtures.
Reserven
14.10.2019 kl 15:31 6602

Mer Twitter fra Joakim Hannisdahl med chart-screenshot - VLCC rater over USD 300.000 per dag:
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1182699495852822535
https://pbs.twimg.com/media/EGnK63pXUAEJoFo?format=png&name=large

"Words seem pointless when the numbers are record-high (#VLCC since '90). Ships scheduled for docking are now scrambled back into service, as the alternative is ~$15m in offhire "cost"

#oil #tanker #shipping #OOTT $FRO $ADSCME $DHT $EURN $TNK $OET $HUNT $NAT $STNG $INSW $TNP"


Redigert 14.10.2019 kl 15:32 Du må logge inn for å svare
Volf
15.10.2019 kl 08:44 6331

ANK:9 VLCC-SLUTNINGER MANDAG, RATE AG-ASIA -2,8%
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 9 VLCC-slutninger mandag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Fraktraten fra Midtøsten til Singapore lå fredag på om lag 313 worldscalepoeng, en nedgang på 2,8 prosent foregående handelsdag, ifølge Infront Data.

Fra AG ble det sluttet tre reiser, der to går til Kina og en går til India.

Det ble også sluttet en reise fra Brasil til Kina, og en reise fra USA-gulfen til Sør-Korea.

Ellers ble det gjort fire reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 170 140.600
270 AG/Korea 290 269.000
260 V-Afr/Kina 250 228.400
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 328
Singapore - 379
Rotterdam - 317
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Oct'19 - 145
Sep'19 - 142
Aug'19 - 141
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
golf`ern
15.10.2019 kl 14:28 6023

Hvorfor så slapp i dag?
Flipper
15.10.2019 kl 14:57 5930

Tanker Rates Trash Chinese Refining Margins
This reduced competition should be bullish for West Coast and East Coast refineries.

Oil Refining Margins Trashed as Tanker Rates Rise to Record
in International Shipping News 15/10/2019


The cost of hiring oil tankers is running out of control and the world’s refineries are feeling the pain.

It cost a record $8 a barrel to ship West African crude to Asia on Friday, according to data compiled by Bloomberg. That’s roughly four times the average for January through August, the month before rates began to rally. Ship brokers were reporting additional bullish charters on Monday.

The surge followed an attack on an Iranian oil tanker in the Red Sea on Friday, adding tension in a market that was already soaring because of U.S. sanctions on units of a giant Chinese shipping company.

“I have never seen freight at these levels,” said Jan-Jaap Verschoor, a director at Oil Analytics, which tracks hundreds of refining margins around the world.

A $2-a-barrel slump in Singapore margins on Friday was predominantly caused by the surge in freight and similar trends were seen in import-reliant refining locations, he said. The biggest losers from a prolonged surge in freight would be refineries that lack the ability to source crudes locally, making them dependent on long-distance supplies by sea, Verschoor said.

Rates surge after Iran tanker attack

Tanker owners were earning in excess of $300,000 a day on the industry’s benchmark route as of Friday, an unprecedented amount, according to data from the Baltic Exchange. Those same vessels, which can carry 2 million barrels of crude, were earning $25,000 a day about a month ago.

The impact of the freight surge on refining will hinge on how long it lasts. Friday’s incident in the Red Sea followed a series of attacks that hurt Saudi Arabia’s oil production and exports, and made traders eager to source crude from other regions.

The tanker market has been strengthened by U.S. sanctions on units of China COSCO Shipping Corp. that made traders wary of booking the company’s vessels. In addition, some ships have been removed from the market while they get fitted with equipment to eliminate sulfur to comply with environmental regulations that start next year.

The attack on Friday added to risk premiums for shipping oil from the Persian Gulf, according to Burak Cetinok, head of research at Arrow Shipping.
Source: Bloomberg


Flipper
15.10.2019 kl 15:09 5869

Bloomberg reported that the Chinese say no deal
A couple of hours ago the Chinese said they want to see the USA reduce tariffs already in place before they will be buying the US agriculture products - and $50 Billion is far too much, in any case, they are too expensive....
Flipper
15.10.2019 kl 15:10 5854

Sasref Refinery explosion, Saudi Arabia

Gas Leak Triggers Sasref Refinery Blast
Summary
Several workers have died and others have been injured in a blast caused by a gas leak at Saudi Aramco's 305,000 b/d Sasref refinery.
Flipper
15.10.2019 kl 15:22 5777

RYSTAD

US CRUDE EXPORTS SET TO DOUBLE BY 2022
October 15, 2019

US crude exports could grow from current levels of 2.9 million barrels per day (bpd) to nearly 6 million bpd by 2022, according to a new forecast from Rystad Energy.

With US production expected to increase by 1.2 million bpd year-over-year (y/y) in 2020, and with domestic refineries already maxing out capacity to absorb shale growth, Rystad Energy expects exports to balloon and reach 4.7 million bpd by the end of 2020 and nearly 6 million bpd by the end of 2022.

“Crude exports will grow on the back of new infrastructure coming online in Corpus Christi, Texas, and as international crude buyers ramp up efforts to diversify their import sources after the attacks on oil facilities in Saudi Arabia and overall rising tensions in the Middle East,” says Paola Rodriguez-Masiu, a senior analyst on Rystad Energy’s oil market team.

Graphs etc. on this Link :

https://www.rystadenergy.com/newsevents/news/press-releases/US-crude-exports-set-to-double-by-2022

Flipper
15.10.2019 kl 15:57 5586

Washington — Venezuelan oil production, already averaging a historic low near 600,000 b/d, could quickly plummet below 300,000 b/d if the Trump administration allows a waiver for Chevron and four US oil services companies to expire next week, analysts told S&P Global Platts.

"I think you'd see it go certainly to under 300,000 b/d within a month," said Neil Bhatiya, an associate fellow with the Center for a New American Security. "The question after that is whether and how fast there is backfilling by Chinese, or, more likely, Russian state firms. It will take a while though, so a Chevron-less Venezuela will probably be in the [sub-300,000 b/d] zone for the remainder of the calendar year."

At issue is a general license issued by the US Treasury Department on January 28 as the administration unveiled its most punitive sanctions on Venezuela's oil sector. The waiver allowed Chevron, Halliburton, Schlumberger, Baker Hughes, and Weatherford International to continue certain work with PDVSA, Venezuela's state oil company, while those sanctions were in place. The waiver, which was granted a 90-day extension in July, expires on October 25.

https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/oil/101419-venezuelan-oil-output-could-be-halved-without-chevron-waiver-extension-analysts


Ja, hva skjer. Som førstegangskjøper er det greit nok, men får da inderlig håpe at dette ikke er symptomatisk i aksjen. Ser da vitterlig ut som et shorteangrep.

Synes selskapet synes å ha skjønt scrubber- og IMO 2020 problematikken. Absolutt et konkurransefortrinn som medførte at nettopp Frontline ble valgt. I tillegg til det fundamentale og markedet.

Ser siste oversikt viser at for shortposisjoner - større eller lik 0,5% - står Frontline oppført med 2,998,135 aksjer, 1,77%. Er kanskje ikke så underlig at det vi så i dag angår disse shortaksjene og/eller de <0,5%.

Kom iallefall ikke etter børsslutt noen melding, så her er det nok øretrilling an mass.

Matmons
15.10.2019 kl 17:02 5259

Ta det helt med ro om du har kjøpt i dag eller i går
Slike dager får vi fra tid til annet
Hør på dette som de snakker om hos CNBC økonomi nyheter
For 1 mnd siden var tank ratene 25-28.000$ , når er dag ratene for samme skip 105.000$ og det har vert slutninger på 300.000$ pr dag
Disse ratene er langt fra priset inn i aksjene enda, og slik han som kan dette av de to sier. Så vil dette bare stramme seg til ytterligere og vare lenge denne gangen
Det tar minst 2 år fra du bestiller og finansierer et skip til de har det på sjøen, det er lite skip i bestilling
Jo mer olje det blir i USA jo større behov for skip blir det, og det er enormt lange turer 20 til 60/70 dager
Prisen på olje går ned og da utjevner dette seg da det er befrakter som må betale for både frakt og oljen
Har journalisten har jo nesten helt dilla (komisk å høre på ), det er såvidt han som kan dette får komme til ordet

https://www.cnbc.com/video/2019/10/14/jefferies-on-whether-a-spike-in-shipping-rates-will-destroy-demand-in-the-oil-market.html
Redigert 15.10.2019 kl 17:05 Du må logge inn for å svare

Matmons, ja det ser godt ut. Det blir bare en anelse uoversiktelig når det kjøres ned slik man så i dag med flere NOK. Hvert selskap har sin profil, så dette bekymrer meg ikke særlig - gitt man er klar over ståda. Men kan du si meg: Har Frontline nedfelt vedtak ifm. tilbakekjøp av egne aksjer - kunne ikke kjapt se at dette var tilfelle i den senere tid?



Redigert 15.10.2019 kl 17:15 Du må logge inn for å svare
Matmons
15.10.2019 kl 17:31 5111

De har i alle fall kjøpt tilbake en god del aksjer
Vet ikke nøyaktig hvor mye
Tror de eier egne aksjer enda fra da de fusjonerte de to FRO selskapene
Lurer på om jeg så de eide ca 5 mill av sin egen aksjer

Geopolitical risks drive unprecedented hike in oil tanker rates

By Olivia Konotey-Ahulu and Firat Kayakiran on 10/15/2019

Utdrag:

Multiple forces, most of them geopolitical, are driving the rally in vessel earnings that reached a record on Friday. Probably the most important bull factor was U.S. sanctions on two units of a Chinese shipping company in September, placing a part of its fleet of oil carriers off-limits for traders. That fired up a freight market that had already gained due to increased Middle East tensions this year.

“This is an exciting dynamic that could create the foundation for a steady improvement in rates and a sustainable period of out-sized cash generation,” said Robert Hvide Macleod, the chief executive officer of Frontline’s management company. “Given the geopolitical climate, we wouldn’t be surprised to see episodic periods where rates spike in the future as well.”

Frontline’s Macleod says freight rates will settle in at significantly higher levels than seen earlier in the year as demand for vessels is exceeding supply.

For alt:

https://www.worldoil.com/news/2019/10/15/geopolitical-risks-drive-unprecedented-hike-in-oil-tanker-rates?utm_source=hootsuite&utm_medium=&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=

Matmons
15.10.2019 kl 18:24 4905

Den stuper i USA akkurat nå
Merkelige greier at folk på død og liv skal ut nå
Vikusen
15.10.2019 kl 19:11 4706

Hjelpes for en nedgang. 10% merkelig.
Torine
15.10.2019 kl 19:29 4624

Is Frontline (FRO) Stock Outpacing Its Transportation Peers This Year?
October 15, 2019, 09:30:12 AM EDT By Zacks.com

Investors focused on the Transportation space have likely heard of Frontline (FRO), but is the stock performing well in comparison to the rest of its sector peers? Let's take a closer look at the stock's year-to-date performance to find out.
Frontline is a member of our Transportation group, which includes 152 different companies and currently sits at #12 in the Zacks Sector Rank. The Zacks Sector Rank gauges the strength of our 16 individual sector groups by measuring the average Zacks Rank of the individual stocks within the groups.
The Zacks Rank is a successful stock-picking model that emphasizes earnings estimates and estimate revisions. The system highlights a number of different stocks that could be poised to outperform the broader market over the next one to three months. FRO is currently sporting a Zacks Rank of #1 (Strong Buy).
The Zacks Consensus Estimate for FRO's full-year earnings has moved 3.55% higher within the past quarter. This signals that analyst sentiment is improving and the stock's earnings outlook is more positive.
Based on the latest available data, FRO has gained about 111.75% so far this year. Meanwhile, stocks in the Transportation group have gained about 11.73% on average. This means that Frontline is performing better than its sector in terms of year-to-date returns.
To break things down more, FRO belongs to the Transportation - Shipping industry, a group that includes 46 individual companies and currently sits at #91 in the Zacks Industry Rank. On average, this group has gained an average of 25.59% so far this year, meaning that FRO is performing better in terms of year-to-date returns.
Investors with an interest in Transportation stocks should continue to track FRO. The stock will be looking to continue its solid performance.
Matmons
15.10.2019 kl 19:49 4527

Ned nesten 10% i USA nå
Skremmende

Aksjen har støtte rundt 80 kroner.

For fondsforvaltere som ser visibilitet som noe av det viktigste, er trolig ikke tankmarkedet riktig segment. Men for investorer som ser at det geopolitiske fyrer opp under tanker-behovet, at det ikke bygges tilstrekkelig med tankere i samme tempo som tidligere, at noen må ta transporten ifm. veksten i USAs shale og oljeproduksjon som samlet er forventet til 12,9 mill. f/d ultimo d.å. og videre økning i 2020,, at IMO 2020 og skrubbere vil bli en stor utfordring for de fleste, men Frontline har tatt grep, at flåtetilgang redusert pga. "maintnance driven off-hire off-hire" øker, at OPECs neste møte er 5 des. og det antas ikke videre økning i kuttene, at Trump stiller som garantist for rimelig bensin ved de amerikanske pumpene og samarbeid med saudiene medfører jevn og stabil oljepris osv.- ja så er Frontline en satsingskandidat.

Enkelte element kan bli endret, men det forandrer ikke grunnstillingen at markedet vil neppe etterspørre drastisk lavere volum som skal transporteres over natten. Her snakker man om et tidsscenario som i det minste angår H1 2020 og trolig for resten av 2020 innledningsvis.

Børs dreier seg om å få ferten av og realisere penger, enten dette gjelder å selv investere eller at shortemafian sprer død og elendighet via stråmenn og egen innsats.

Før eller siden: Money talks!

.
Redigert 15.10.2019 kl 21:04 Du må logge inn for å svare
JanH
15.10.2019 kl 21:50 4104

Er det noen som vet grunnen til den kraftige nedgangen i FRO nå i USA ? Har det kommet nyheter?
aklm
15.10.2019 kl 21:54 4076

NAT også ned ca 8% så det er ikke selskapsspesifikt. Ser ut til å bli en tung dag i morgen.
JanH
15.10.2019 kl 21:59 4050

Hva endte FRO ned på? Var det 10 prosent ? Da er vi i såfall ned til 94. Dette er uansett en korreksjon. Med utbytter på rundt 25 kr pr år, så er jeg ganske sikker på at vi skal opp til minst 150 kr.


Joakim Hannisdahl
‏ @JHannisdahl
8 t8 timer siden

A couple of #VLCC spot voyages reported today around the $200k/d mark. Expect broker quoted spot rates to come down significantly today, not that this is dramatic in any way. We forecast a 4Q19 avg at $97k/d... #OOTT $FRO $ADSCME $DHT $EURN $TNK $OET $HUNT $NAT $STNG $INSW $TNP
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Får pælme ut ADS på åpning imorra. Den gode børsdagen i USA vil muligens hjelpe på.

Frontline sluttet på $10,76 som er er 98,23 omregnet til kroner. Fin kjøpsanledning i morgen.
Matmons
15.10.2019 kl 22:27 3898

Ned nesten 1 $ i USA i dag 0,95
- 8,11%
Var ned 11,44% på det laveste
Derfor er dette ganske dårlig
Folk hadde forventet at selskap skulle legge frem dårlige tall i dag, slik ble det ikke
J.P. Morgan leverte bedre enn forventet og dermed flytter store aktører penger tilbake til disse selskapene igjen
Det rammer ofte shipping aksjer

Dow Jones opp 0,89 prosent
Nasdaq Composite opp 1,24 prosent
S&P 500 opp 1,0 prosent
J.P. Morgan Chase markerer seg med en opptur på 3,06 prosent etter dagens kvartalsrapport, der de ifølge CNBC slo omsetningsrekord. Citigroup, som leverte litt over forventningene, klatret 1,44 prosent.
På den andre siden falt aksjene i Goldman Sachs og Wells Fargo i tidlig handel, etter svakere nøkkeltall enn ventet. Siden har utviklingen snudd, og aksjene endte opp henholdsvis 0,34 og 1,62 prosent.
Også kapitalforvalteren Blackrock (+2,43 prosent) og farmasigiganten Johnson & Johnson (+1,62 prosent), samt United Health (+8,15 prosent) har levert sine resultater i løpet av dagen.
– Alt kommer til å handle om resultater de neste par ukene, og det er en bra ting, sier sjefstrateg Oliver Pursche ved Bruderman Asset Management til Reuters.
– Disse tidlige signalene er et veldig positivt tegn, legger han til.
Ellers har også de fleste store europeiske børsene klatret tirsdag, etter at Bloomberg meldte at EU og Storbritannia skal nærme seg et utkast til en brexitavtale, med henvisning til EU-kilder.
Redigert 15.10.2019 kl 22:33 Du må logge inn for å svare
Reserven
16.10.2019 kl 00:28 3617

Topp-ratene kraftig ned i dag!

https://twitter.com/JHannisdahl/status/1184163004549652480
https://pbs.twimg.com/media/EG79-IRW4AEmXB5?format=jpg&name=large

"Very much in-line with expectations today, w #VLCC -42% to $181k/d & #oil #product #tanker surging 16-53%. #LR2 now at $79k/d, #LR1 $52k/d & #MR $13k/d on RV-basis #shipping #OOTT $FRO $ADSCME $DHT $EURN $TNK $OET $HUNT $NAT $STNG $INSW $TNP"
Volf
16.10.2019 kl 08:59 3243

TANK:5 VLCC-SLUTNINGER TIRSDAG, RATE AG-ASIA -28,6%
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 5 VLCC-slutninger mandag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Fraktraten fra Midtøsten til Singapore lå fredag på om lag 224 worldscalepoeng, en nedgang på rundt 28,6 prosent foregående handelsdag, ifølge Infront Data.

Til Østen ble det sluttet to reiser, der en går fra AG og en går fra Vest-Afrika.

Det ble også sluttet en reise fra Nederland til India.

Ellers ble det gjort to reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 145 117.700
270 AG/Korea 270 165.900
260 V-Afr/Kina 205 181.900
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 310
Singapore - 353
Rotterdam - 293
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 31
Oct'19 - 145
Sep'19 - 142
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Bonanzaen kan ikke vare evig. Dette sier seg selv. Poenget må være at dagratene vil ikke ligge kun vesentlig over for noen mnd. siden, men voldsomt mye over. Videre vil etterspørselen etter oljetankere opprettholdes - med økning vs. tidligere. Dvs. markedet for FROs tankere må forventes være til stede til langt inn i 2020 i første omgang. At dagratene er nedjustert litt, er kun et sunnhetstegn. Crude fra USA mot Asia kan ikke ha et kostnadselement på ca. $11 per fat. Da stopper export enkelt og greit opp. Det blir ikke regningssvarende å sende olja til østen fra USA. Derfor vil $8-9 - slik som nå - være mer konkurransedrivende. Er ikke særlig bekymret for at om dagratene roer seg en smule. Det er det samlede volumet og det geopolitiske som teller. Og dette ser meget lovende ut, dvs. i favør bl.a. FRO.
Redigert 16.10.2019 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
Frekstad
16.10.2019 kl 09:43 3084

Nivået på ratene kan ikke holdes over tid. Det som er spennende nå er om Iran gjengjelder angreptet på tankeren deres. Skjer det vil ratene øke igjen.
Quepasa
16.10.2019 kl 09:58 3010

Den grafen er rå. Hvis dette slår til, og "ikke sanksjonerte" i grafen kommer i handel, så vil det vel bety at tonn/mil går i taket?
Mao - hvis US øker fra 6 til 8Mb/d ila ca 12 mnd - og dette enten tas fra midtøsten, eller enda bedre, havner på toppen (etterspørselvekst) må det jo bli manko på befraktning???