12 VLCC-SLUTNINGER FREDAG, RATE AG-ASIA +142%

Volf
FRO 14.10.2019 kl 08:53 15980

TANK:12 VLCC-SLUTNINGER FREDAG, RATE AG-ASIA +142%
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 12 VLCC-slutninger fredag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Fraktraten fra Midtøsten til Singapore lå fredag på om lag 322 worldscalepoeng, en økning på 142 prosent foregående handelsdag, ifølge Infront Data.

Fra AG ble det sluttet fire reiser, der en går til Østen-USA-gulfen-Storbritannia, en går til USA-gulfen/Storbritannia, en går til Kina og en går til Japan.

Videre ble det sluttet to reiser til Kina, der samtlige går fra Vest-Afrika.

Det ble også sluttet en reise fra Nederland til India, og en reise fra USA-gulfen til Japan.

Ellers ble det gjort fire reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 170 141.200
270 AG/Korea 290 269.000
260 V-Afr/Kina 240 218.100
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 319
Singapore - 349
Rotterdam - 307
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Oct'19 - 158
Sep'19 - 142
Aug'19 - 141
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 08:22 Du må logge inn for å svare
gunnarius
16.10.2019 kl 09:59 4905

Når dette shorte-sje er unnagjort, blir det nordover igjen. tror man på bra
gunnarius
16.10.2019 kl 10:03 4907

Når dette shorte-racet er unnagjort, bærer det nordover igjen. Sitter rolig i påvente av Q3.
Quepasa
16.10.2019 kl 10:03 4932

300+ kan ikke vare. Det er nok ingen tjent med over tid.
Men det er artig å spekulere litt i hvor grensen kan gå? Er det et tenkelig scenario at snittrater for 2020 kan havne over 100'$/d?

Slettet bruker
16.10.2019 kl 10:29 4838

Hva får deg å tro dette er et short race

Finnes da ingen store nye short i FRO
Redigert 16.10.2019 kl 10:31 Du må logge inn for å svare
gunnarius
16.10.2019 kl 10:47 4787

Min påstand får henge til vi vet mer i fortsettelsen.
Slettet bruker
16.10.2019 kl 10:52 4759

Det er feil
Her er siste store short
Den er fra 28. Juni i år
Finnes nok andre og bedre forklaringer på dette

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG3682E1921
gunnarius
16.10.2019 kl 11:18 4702

Legg merke til siste setning som nevnt av Finanstilsynet og deres short register.

Public disclosure of significant net short positions in shares

The table below displays the sum of current open short positions that are larger or equal to 0,5%. Any short position that are below this threshold is not included in any of the numbers presented here.

https://ssr.finanstilsynet.no/

La oss nå la dette ligge og glede oss over enormt potensial i Frontline. Men du kan absolutt ha rett i at bildet er langt mer nyansert enn som så.
Bullen
16.10.2019 kl 12:45 4880

Hvis Fredriksen vil bruke kursen i Frontline for å kjøpe selskaper, er det vel lite sannsynlig at han nå låner ut aksjer?
gunnarius
16.10.2019 kl 12:45 4880

Tror vi korrigerer videre opp og her er nok mye av forklaringen på det tidligere fallet:

Oslo (TDN Direkt): Oslo Børs handles moderat opp onsdag ledet an av oppgang for sjømataksjer. Shippingindeksen faller tilbake, spesielt tynget av Frontline.

Ifølge en liste fra Clarksons Platou onsdag var dagraten for VLCCer på 194.900 dollar tirsdag, tilsvarende en nedgang på 30,8 prosent fra foregående handelsdag.

Administrerende direktør Robert Macleod i Frontline sier at tankmarkedet korrigerte kraftig ned tirsdag da skip som ble sluttet fredag feilet i løpet av dagen, noe som ikke er uvanlig i situasjoner hvor frykten for å ikke finne tilgjengelig tonnasje tar markedet.

-De høye fraktratene har ført til at raffinerimarginer har blitt presset midlertidig, spesielt for enkelte asiatiske raffinerier som har mindre mulighet til å bringe den økte kostnaden videre til konsumenter, sier han til TDN Direkt onsdag.

Macleod sier videre at arbitrasjemuligheten også blir begrenset og tradernes aktivitet går ned.

-Lavere fraktrater vil reversere dette og skape et gulv på ratene, dette vil vi se over de neste ukene, sier han.

Frontline-sjefen mener fortsatt at det er sterke fundamentale drivere på plass for tankmarkedet.

-Det er også viktig å nevne at fraktmarkedet for produkt steg mer enn 40 prosent i går for de store skipene, og er forventet å styrke seg videre i dag, sier han til TDN Direkt.

Analytikerne Espen Landmark Fjermestad og Peder Nicolai Jarlsby i Fearnleys sier at det er flere årsaker til nedgangen, og at rater på 300.000 dollar pr dag ikke er bærekraftig over tid.

-Vi tror den største bidragsyteren til fallet er press på raffineriene når fraktelementet blir såpass stort som 15 prosent av verdien på lasten på en reise fra USA til Østen. Når marginene ikke øker tilsvarende velger flere raffinerier i stedet å kutte importen og dermed etterspørselen etter frakt, sier analytikerne til TDN Direkt onsdag.

Videre tror Fjermestad og Jarlsby at fallet kan fortsette gjennom uken, men sier at de fortsatt ser et sterkt marked i fjerde kvartal. Analytikerne peker blant annet på skip som tas ut for scrubberinstallasjon og mer olje som skal igjennom raffineriene inn mot vinteren.

-Når det er sagt er det veldig mange X-faktorer som kan spille inn her, både med sanksjonene mot kinesiske redere og Venezuela, understreker Fjermestad og Jarlsby til TDN Direkt.


Volf
16.10.2019 kl 13:34 4765

slo (TDN Direkt): Oslo Børs handles moderat opp onsdag ledet an av oppgang for sjømataksjer. Shippingindeksen faller tilbake, spesielt tynget av Frontline.

Ifølge en liste fra Clarksons Platou onsdag var dagraten for VLCCer på 194.900 dollar tirsdag, tilsvarende en nedgang på 30,8 prosent fra foregående handelsdag.

Administrerende direktør Robert Macleod i Frontline sier at tankmarkedet korrigerte kraftig ned tirsdag da skip som ble sluttet fredag feilet i løpet av dagen, noe som ikke er uvanlig i situasjoner hvor frykten for å ikke finne tilgjengelig tonnasje tar markedet.

-De høye fraktratene har ført til at raffinerimarginer har blitt presset midlertidig, spesielt for enkelte asiatiske raffinerier som har mindre mulighet til å bringe den økte kostnaden videre til konsumenter, sier han til TDN Direkt onsdag.

Macleod sier videre at arbitrasjemuligheten også blir begrenset og tradernes aktivitet går ned.

-Lavere fraktrater vil reversere dette og skape et gulv på ratene, dette vil vi se over de neste ukene, sier han.

Frontline-sjefen mener fortsatt at det er sterke fundamentale drivere på plass for tankmarkedet.

-Det er også viktig å nevne at fraktmarkedet for produkt steg mer enn 40 prosent i går for de store skipene, og er forventet å styrke seg videre i dag, sier han til TDN Direkt.

Analytikerne Espen Landmark Fjermestad og Peder Nicolai Jarlsby i Fearnleys sier at det er flere årsaker til nedgangen, og at rater på 300.000 dollar pr dag ikke er bærekraftig over tid.

-Vi tror den største bidragsyteren til fallet er press på raffineriene når fraktelementet blir såpass stort som 15 prosent av verdien på lasten på en reise fra USA til Østen. Når marginene ikke øker tilsvarende velger flere raffinerier i stedet å kutte importen og dermed etterspørselen etter frakt, sier analytikerne til TDN Direkt onsdag.

Videre tror Fjermestad og Jarlsby at fallet kan fortsette gjennom uken, men sier at de fortsatt ser et sterkt marked i fjerde kvartal. Analytikerne peker blant annet på skip som tas ut for scrubberinstallasjon og mer olje som skal igjennom raffineriene inn mot vinteren.

-Når det er sagt er det veldig mange X-faktorer som kan spille inn her, både med sanksjonene mot kinesiske redere og Venezuela, understreker Fjermestad og Jarlsby til TDN Direkt.

Frontline er ned 2,2 prosent til 98,50 kroner.

Sjømataksjer stiger på Oslo Børs onsdag, blant annet hjulpet av en høyere euro mot norske kroner, samt en oppgang i forwardprisene for 2020.
fleken
16.10.2019 kl 13:40 4737

Hva skjer med en slutning som blir kansellert? vil reder få en kompensasjon eller har befrakter all rett til å bare kansellere?
Slettet bruker
16.10.2019 kl 15:03 4592

Hvis noe er for godt til å være sant .....

https://twitter.com/JHannisdahl/status/1184413078991056896
"Ok, so that didn't happen... Stellar #VLCC fixtures from last week are being cancelled left, right & center. What a chaotic market. Our 4Q19E forecast of $97k/d is still looking good #oil #tanker #shipping #OOTT $FRO $DHT $EURN $TNK $OET $HUNT $NAT $STNG $INSW $TNP
@TankersInt"
Slettet bruker
16.10.2019 kl 15:07 4567

Min forståelse, som kan være feil, av TDN artikkelen til Volf, er at slutningene ALDRI virkelig fant sted, men var trader-luftslott. Dvs mellommenn/tradere som tilbød frakt til fantasirater, hadde korte uforpliktende avtaler med redere/skip som de meldte, men ikke fant kunder/befraktere til fantasiratene.

Redigert 16.10.2019 kl 15:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.10.2019 kl 15:23 4511

Det var en ballong som sprakk
Hele greiene var en
Fake News igjen
Media er veldig mye å stole på , det samme kan man si om folkene som bærer dette til media
Eks Meglere og analytikere

En av de største bløffmakerne som har blitt løftet frem her som en guro type er jo denne Joakim Hannisdhal
Løgnhals med stor L

https://twitter.com/JHannisdahl

Sånne folk burde vert satt skikkelig på plass for å spre falsk informasjon
Redigert 16.10.2019 kl 15:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.10.2019 kl 15:39 4455

Hannisdahl har bare twittret info fra Bloomberg og screenshot fra Bloomberg terminalen sin, så det Bloomberg du skal kalle for løgner, IKKE Hannisdahl.
Slettet bruker
16.10.2019 kl 15:41 4435

Jobber han i et megler foretak

Han jobber jo her jo
Et firma med tidligere godt renomme

Nytter neppe å skylde på Bloomberg for dette når Økokrim og børsen banker på døra og vil vite hva han holder på med

https://www.cleaves.no/
Redigert 16.10.2019 kl 15:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.10.2019 kl 15:51 4394

Fokusèr på imo 2020.
Rater på 300/døgn er jo reinspikka galskap.Jeg beholder mine lodd i HUNT.
Slettet bruker
16.10.2019 kl 15:57 4376

Tror ikke Hannisdahl har mer å frykte enn en avis som siterer er person/politiker som lyver.

De reelle løgnerne er mellommennene som meldte frakt-slutninger hvor de BARE hadde EN part, SKIP, men ingen BEFRAKTER. Bevisst haussing for å prøve å skremme befraktere til å inngå avtaler til fantasirater? Minner mye om haussingen/basingen på HO (med forbanna dikt og løgn) for å prøve å skremme andre til å kjøpe/selge.
Slettet bruker
16.10.2019 kl 16:30 4296

Hadde SL på både HUNT og FRO og røyk ut på begge to
finansakrobat-
16.10.2019 kl 17:20 4200

Takk for at du servere oss Hunter aksjer til P/NAV 0.7.ish.
Redigert 16.10.2019 kl 17:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.10.2019 kl 17:37 4156

Røyk ut tidligere
Har alltid SL på 8% som jeg drar med opp , i alle fall bruker jeg dette verktøyet til aksjen har satt seg og jeg ser om det er noe å ha langsiktig
Slettet bruker
16.10.2019 kl 17:41 4139

Hvis du eller jeg gjør det, så er det mulig slik at vi ikke kan tas for det.
Han derimot har stor kundegruppe som følger han sine råd, han kan ikke holde på som Donald Trump . Vi har regler for slikt her hjemme på bjerget , det har de også andre steder når det gjelder aksjer
Jeg tipper han alt har fått spørsmål fra Børsen hva han holder på med
Slettet bruker
16.10.2019 kl 18:14 4059

Hvilke råd har Hannisdahl gitt?
Slettet bruker
16.10.2019 kl 18:15 4052

https://twitter.com/JHannisdahl/status/1184488381469868032
https://pbs.twimg.com/media/EHAl5wPXkAEYouy?format=jpg&name=large

"A collapse in refinery margins is the major reason behind all the cancellations. #Oil #tanker freight is correcting, but the other side of the equation could change as well, w product tanker rates surging & a potential cost pass-through to end-consumers #shipping #OOTT"
Slettet bruker
16.10.2019 kl 20:14 3899

Dundrer videre ned i USA i kveld
Den som ikke er ute nå skal stå

Han har plassert falske opplysninger i markedet
Så kallet marked manipulasjon
Han har videreformidlet rater over 300.000$ pr dag uten å sjekke om dette var fakta
Hvem som i utgangspunktet fabrikkerte disse opplysningene er ikke så viktig
Hannisdhal er en som jobber profesjonelt og skal ikke videreformidle falske opplysninger.
I Sverige fikk to unge gutter dom i går for å ha sendt ut falske meldinger og falske analyser, de var 18 og 19 år og kun amatører
Han her er proff og derfor bør straffen være tilsvarende mye høyere
Redigert 16.10.2019 kl 20:48 Du må logge inn for å svare
spurswild
16.10.2019 kl 20:42 3833

Sitter rolig med mine aksjer og føler meg veldig sikker på den investeringen. Er mye oppside igjen i selskapet. Hvorfor så hissig? Smil, alt går veien :)Aksjen har gått over 100% i år. Ratene er på vei opp og TCE for 1 år har steget betraktelig Nå ligger de over konsensus som ligger inne i verdivurderingene. Utbytter kommer og skipsverdiene er på vei opp. Lite ny tonnasje de neste 18 mnd. Må si at eg er veldig fornøyd. Kursen gikk rask opp og det er da vanlig med en korreksjon før videre oppgang. Tror du kommer til å angre veldig på salget av hunt og Fro, men andre vil bli meget fornøyd med billige aksjer du har solgt dem
Slettet bruker
16.10.2019 kl 20:56 3785

Jeg liker ikke folk som juger om aksjer . utbytter, rater eller andre ting som innvirker på markedet
Det være seg oss som investorer og har drevet med dette en stund
Men spesielt ille er det når slike proffe meglere , analytikere og proffe investorer gjør det
Slike som https://twitter.com/JHannisdahl sprer falske opplysninger bør få en smekk
Slikt har vi lovverk mot og må bli straffet etter mine begrep
spurswild
16.10.2019 kl 21:09 3738

Gjør egne vurderinger er viktig. Likevel er verdivurderingen til Hannisdahl, som mest sannsynlig gjelder for 12 mnd har en lavere rater på VLCC enn hva du kan få TCE 1 år nå. Noe som igjen betyr at vurderingene hans i alle fall ikke bygger på løgn. Hvis du trodde at ratene skal fortsette himmelferden fra sist uke, har du ikke vært kritisk nok. Som investor burde du være glad at ratene har godt fort opp og før enn forventet. Dette betyr at meglere må bruke nye anslag for inntjening det neste året og 2021. De siste hendelser viser at det begynner å bli knapphet på tonnasje. (Cosco hendelsen) Dette er jo en fantastisk bekreftelse på at det ser veldig lyst ut i fremtiden. Slik jeg ser det kommer jeg ikke til å vurdere case FRO før vår 2021. Går veldig bra hvordan jeg har vurdert caset :)
Slettet bruker
16.10.2019 kl 21:24 3694

Jeg hadde SL på den og gikk ut på kurs 99 her og på 4,95 på HUNT
Normalt kjøper jeg og sitter long , men venter alltid til jeg ser om aksjen setter seg
Tjente jo bra ettersom jeg kjøpte på 82 og 86 i FRO og 4,51 i HUNT
Men jeg håper jo noe rapporterer mr https://twitter.com/JHannisdahl for markedsmanipulasjon
Å plante opplysninger i markedet som sier at Ratene er 100.000$ til 200.000$ høyere enn virkeligheten , det er ulovlig
Rapporter ingen andre han kommer jeg til å gjøre det
spurswild
16.10.2019 kl 21:34 3652

Da har du jo grunn til å flire. Disse rapportene har jo da gitt deg en gevinst veldig fort. Easy money :) Sikker på at du ikke har plantet noe fake News selv? :)
Slettet bruker
16.10.2019 kl 21:44 3618

Jeg kom inn før disse opplysningene ble sluppet ut i markedet
kaliber
16.10.2019 kl 21:50 3591

Hvor har du det fra at fro dundrer ned,1,5 % er kun korrigering!
finansakrobat-
16.10.2019 kl 21:57 3563

Hannisdahl har kun rapportert om det han observerer i markedet via sin Bloomberg Terminal. Han gjør også en helt utmerket jobb!

Tankers International har rapportert disse fraktratene som "On Subs".

Dalian (2013) Fully Fixed @ $199.869 @ 43.50 days.
Ingrid (2012) Failed @ $301.219 and was able to look for biz. elsewhere.
-
The ‘Subjects’ or ‘subs’ for short, are the Charterers duly kept reservations to conclude the fixture. They
will present the ship, as the case may be, to Shippers/Sellers and/or to Consignees/ Buyers for approval of
the ship’s characteristics and will get the readiness of the cargo for loading.
The Owners will be advised in writing, within the mutual agreed specified time, of whether the fixture is
concluded and the ship is
• ‘fully fixed’
or if it has otherwise
• ‘failed on subs’ and it is free to look for other biz.
-
When all negotiations have been completed and the subjects are lifted, the fixture is concluded and the
Charter Party is issued.

Slettet bruker
16.10.2019 kl 22:07 3527

Spiller ingen rolle hvor han henter opplysningene.
https://twitter.com/JHannisdahl han har som proff et ansvar å sjekke fakta før han sender det ut i det Norske markedet
Han og flere tidsskrifter har begått samme handling , bla E24
Vil bli svært overrasket om ikke dette får en eller annen konsekvens
Slettet bruker
16.10.2019 kl 22:30 3454

Du virker veldig sugen på at Hannisdahl og andre skal straffes hard, men istedenfor å skrive en e-post til Finanstilsynet, bruker du mer tid på å gulpe dette opp og opp igjen på HO. Hvorfor skriver du ikke til Finanstilsynet?
Slettet bruker
16.10.2019 kl 22:34 3442

Dette sorterer ikke under Finanstilsynet
Men under markedsovervåkningen hos Oslo Børs og derifra videre til Økokrim
gunnarius
16.10.2019 kl 23:12 3344

Artikkel i E24 og analytikeren atter en gang. Les med kritisk blikk. Uansett, er ikke mye her som gir traderne noe å manipulere:

Shippinganalytiker venter kraftig verdihopp på tankskip

Verdiberegninger tyder at på at skipsverdiene stiger etter ratehoppet, men foreløpig er det stille i markedet for kjøp og salg av tankskip. Det vil endre seg, tror shippinganalytiker.

Dataleverandøren VesselsValue beregner at verdien i de forskjellige tankskipklassene har gått opp mellom fire og fem prosent i kjølvannet av at det analytikere kalte en «perfekt storm» traff markedet.

• VesselsValues algoritmer verdsetter nå en fem år gammel supertanker (VLCC) til rundt 74 millioner dollar, opp fire millioner dollar den siste måneden.
• Også de andre, mindre skipene av typen Suezmax og Aframax får en høyere verdsettelse i modellen som blant annet er basert på faktorer som inntjening, salg, alder, størrelse og skipstype.

Venter stort verdihopp

Tankratene i spotmarkedet korrigerte tirsdag ned fra rekordnivåene som ble nådd før helgen, men shippinganalytiker Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities tror fortsatt forholdene ligger til rette for at verdiene vil stige mye fremover.

Meglerhuset har en prognose om at skipsverdiene i tank vil stige med rundt 50 prosent de neste to årene, og tror verdioppgangen vil være en viktig driver for aksjekursene i sektoren.

– Vi tror annenhåndsverdiene skal opp, sier Hannisdahl til E24.

For alt:

https://e24.no/boers-og-finans/i/y3ypge/shippinganalytiker-venter-kraftig-verdihopp-paa-tankskip

Ref. Frontline og deres flåte. Tell opp og la kalkulatoren gå. Det tar tid før markedet skjønner Frontline´s samlede verdi både som flåte og øvrige underliggende verdier:

Se på denne samlede flåtelisten:

https://www.frontline.bm/fleet/

FRO og aksjen skal høyt opp fremover, til tross tendensiøs artikkel om massivt kaos i tankmarkedet etc. Traderne hadde en god dag og fikk max ut av denne artikkelen.
Redigert 16.10.2019 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.10.2019 kl 23:35 3281

Hvorfor skriver du da ikke til markedsovervåkningen hos Oslo Børs og/eller til Økokrim?
Min erfaring er at å skrive til OSE er bortkastet, ikke å skrive til Finanstilsynet og Økokrim.