Får vi avklaring innen fristen?

kuka
SOFF 14.10.2019 kl 10:05 1143

Solstadledelsen har i et år forhandlet med sine "motparter" om løsninger som kan gjøre videre drift bærekraftig. I mellomtiden har krisen innen offshorebransjen forsterket seg. Samtidig er de tjenesteytelsene offshore representerer uunnværlig for at oljenæringen i det hele skal fungere. Dette er partene smertelig klar over mens de forhåpentlig nærmer seg en konklusjon. Solstad offshore har i kraft av størrelse en dominerende rolle i bransjen. At selskapet skal "falle" er derfor en umulig tanke både for selskapsledelse, banker og ansvarlige obligasjonseiere. Tapene for disse ville ikke bare være knyttet til Solstad, men også til følgende for annen virksomhet knyttet opp mot selskap og bransje forøvrig. Jeg tar det for gitt at det vil komme en løsning som vil være attraktiv i forhold til dagens verdisetting av selskapet. Ser imidlertid ikke bort fra at en må ha et forholdsmessig beløp å bidra med for en eventuell emisjon.
Redigert 19.01.2021 kl 21:36 Du må logge inn for å svare
Met1976
14.10.2019 kl 11:20 1092

Jeg håpe rjo på en løsning men tror ikke den kommer. Stygt redd de "kick the can" nedover veien en gang til og håpe rpå mirakler-hva nå de skulle være.
Anser verdien av mine resterende SOFF aksjer som tilnærmet null, har solgt ut det aller meste med tap dessverre. Sitte rpå en liten pott nesten bare av nysgjerrighet for endelig løsning.
drekkapilsen
14.10.2019 kl 11:49 1068

Hvor lenge får de lov til å holde på med negativ egenkapital? Merkelig opplegg. Blir vel bare skjøvet til over nyttår igjen, er ingen som vil ta tapet.
kuka
15.10.2019 kl 08:50 929

Soff-ledelsen antydet nokså tydelig, i forbindelsen med forrige utsettelse av en avklaring, at alternativet til en løsning ville være verre for motpartene. Det bør være liten tvil om at dette vil være tilfelle om selskapet "skulle falle".

Det ble videre uttalt at aksjonærene må forvente en betydelig utvanning av aksjonærverdiene dersom en løsning oppnås. Jeg tviler på at ledelsen tenkte på utvanning på dagens aksjekurs, med derimot i forhold til den kurs Røkke, Fredriksen og en rekke andre industrielle aktører i sin tid I dag "verdisettes" selskapet til +/-1/20-del av verdien ved Røkkes/Fredriksen involvering.

Jeg er rimelig sikker på at disse to herres utgangspunkt i de pågående "forhandlinger" er å forsvare både sine og deres industrielle brødre interesser så langt det lar seg gjøre. Og så er det også slik at; "når det regner på presten, så drypper det på klokkeren".