Da er Polestar 2 bestilt - og avbestilt

Klodrik
14.10.2019 kl 11:05 3970

Den har jo alt en nordmann kan tenke seg - høy sittestilling, combi-utførelse, 4x4 og tilstrekkelig rekkevidde for de fleste. Dømt til å bli en salgsvinner bare fabrikken kan levere nok.
Redigert 23.10.2019 kl 18:03 Du må logge inn for å svare

ha ha men det er jo en elbil
Klodrik
14.10.2019 kl 11:24 3922

Ja, og det er en klokkeklar betingelse for å bli en salgsvinner PSI.
Gi_Fan
14.10.2019 kl 11:50 3881

Det stemmer i Norge. Mest sannsynlig det eneste stedet på jorda hvor en batteribil kan bli salgsvinner.
Kan det skyldes at nordmenn er så mye mer klarsynte enn alle andre og derfor har forstått at batteribil egentlig er best?
Eller kan det skyldes at norske politikere sponser leke-kjøretøy med milliarder av kroner i tillegg til en mengde andre fordeler?
Lurer på om noen av de gale "miljøpolitikerne" har tenkt på hva som skal skje med søppelberget som kommer når disse lekene ikke virker lenger, kanske en 4-5 år fra nå.
Dumpes i Afrika?
Redigert 14.10.2019 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
mishka
14.10.2019 kl 12:28 3827

Sikkert en fin bil om det er elbil man har behov for. Når det gjelder Polestar så hadde gammelredaktøren Winding Sørensen i bladet bil en helt herlig artikkel tidligere i år om blårussen hos Polestar og alt bullshit-preiket de hadde om design osv. De tar tydeligvis mål av seg til å bli bilverdenens Apple, men da skal det mer til enn å ansette en haug med folk fra "skravleklassen" til å skryte. Og det er ganske morsomt for en som har levd et langt liv tett på reklamebransjen å se disse unge urbane jyplingene i fri utfoldelse. Noen burde viske dem et ord i øret om at det kan bli "too much". Mange kjøpere som har noen flere år på baken enn disse kuule typene som lager markedsføringen løper bare skrikende vekk på grunn av skrytet uansett hvor fin bilen er.

Her er et par sitater fra hjemmesiden:

Hvitt eksteriør og interiør i mørk ask. Aksenter av svensk gull. Performance-pakke med Brembo-bremser og Öhlins-dempere.

Hva f... er "Aksenter av svensk gull"?

"Gullfargede sikkerhetsbelter stikker seg ut som femdoble utropstegn." "Berlin-pakken fikk navnet sitt fordi den viser skjønnheten i det brutale. Ensfarget og med blikket rettet mot fremtiden formulerer Berlin en ny definisjon av begrepet premium. En unik form for visuell kontinuitet som verden aldri har sett maken til".

Noe verden ikke har sett maken til ser folk selv hvis det er slik. Det behøver ikke å skrives i en bilbrosjyre for det støter bare oppegående kjøpere vekk som ser rett gjennom all bullshiten. Og noe verden ikke har sett maken til skjer sjelden i bilverden og det nærmeste jeg kommer på var da Citroens utviklingssjef Andre Lefebvre fikk styrets godkjennelse for å lage Citroen DS som kom i 1955. Og et slikt design-såpestykke som alle disse nye "elektriske-urban-suv-bilene" er rekker ikke slike øyeblikk som i 1955 til ankelen en gang.

Gammelt jungelord hos gutta på by,n: Den som skryter mest får seg minst. Nå bare MÅ de også levere varene. Hvis ikke blir dette bilbransjens største magaplask. Polestar og alle kinabilene som kommer mangler nemlig noe som andre fabrikker som f.eks. Porsche, BMW og
Benz har, og det er at de har en historie.

Det er defor vi ser alle de som har gamle penger her i Berlin kjøper Chanel parfyme på KaDeWe og ikke merker som Bobby Brown.

Bilen ser lekker ut og har nok nettopp det mange over 50 liker, nemlig litt høy sittestilling. Forresten, når blir de første av disse levert?

Ps. Hehe hva i huleste er "veganske interiømaterialer" ? Er det ny-ordet for plast i stedet for ekte skinn?
Redigert 14.10.2019 kl 12:45 Du må logge inn for å svare
Klodrik
14.10.2019 kl 13:06 3775

Slapp av mishka, ingen leser vel slik tekst. Les spesifikasjonene og fortell oss så hva du mener. Dette blir jo en Tesla med Volvo-kvalitet. Det lar seg høre. Levering starter i mai.
mishka
14.10.2019 kl 13:36 3726

Ja, spesifikasjonene er som alle de andre el-suvene som har kommet og kommer. Jeg ser at batteriet er på 78 Kw og da blir rekkevidden akkurat som på det meste annet. Hvis de klarer å få forbruket ned på på 15Kw pr. 100 km. så kan man komme 45 mil en vårdag uten varmapparat og ac med "egg på gasspedalen". Skal man kjøre normalt i europeiske hastigheter og lade når batteriet er mellom 20 og 80% som man jo må om man ikke skal bruke halve dagen på en lader så kommer man rundt 20 mil mellom hver lading. Det er akkurat som alle de andre, så hva som er så revolusjonerende eller noe verden ikke har sett før har jeg litt problemer med å se. Hvis forbruket blir ala Audi og Jag så er magaplasket der på rekkevidde.

Det sympatiske er prisen som ser ut til å havne på drøyt 500 lapper. Men å kjøpe en bil jeg ikke har prøvekjørt er helt fjernt for meg. Og ikke minst prøvesittet. Det er sååååå innmari mye rart man støter på av feil ergonometri der ute. Sitter man i en Alfa så er det skarpe kanter som gnager leggen. I en Citroen har "Emanuel desperados" som kan knyte skolissa i oppreist stilling sittet modell og sånn går no dagan for oss litt autofile. Og nesten alltid er det slik at når man etter ymse leiebiler og kompisers biler prøvekjører en MB-E klasse så kan man si: aaah her er godstolen. Mange andre lager lignende grei ergonometri. Opel og VW er blant dem. Men å kjøpe en bil til over 500 lapper uprøvd....Nope.

Designet er lekkert, ingen tvil om det. Men hvorfor har bilen, som er en elbil bygd fra bunnen av en grill? Disse gutta er jo så opptatt av og skryter uhemmet av å være minimalistiske og kutte ut alt det unødvendige. Tesla er vel den eneste som er tøff nok i trynet til å kutte ut grillen som jo er der for å slippe inn luft til kjøling av motoren. Skal Polestar kjøle colaen i bagasjerommet foran?

Min konklusjon: Alt i alt ser bilen lekker ut og treffer nok markedet med innertier NB i Norge. Det store gross der ute i verden har slett ikke råd til elbil til 50-60K euro.
Her i Tyskland er nå den store snakkisen om VW får avsetning for den nye ID,en til rund 30K.euro. Ikke mange barnefamilier som kjøper bil her i den prisklassen. Men det er en helt annen debatt.
Klodrik
14.10.2019 kl 13:58 3696

Deilig akkurat nå på uterestauranten Reinhard i krysset Kudam/Fasanenstrasse. Utrolig varmt og fint Berlin i dag. Stikker du en tur bortom?😀
Redigert 14.10.2019 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
mishka
14.10.2019 kl 14:18 3673

Skal til Dresden til konas venninde om litt så det skjærer seg. Ja, det er det som er så fint med Berlin at sommeren ofte varer til langt ut i oktober og våren begynner i slutten av februar. Tips for middag. Hold dere unna Kudam. Bare en turistløype som koster 30% mer. Her skal du få et innside-tips som ikke så mange vet om. Gå til neste hjørne, utover Kudam, altså med Gedänchniskirche i ryggen, skrå ned Grollmannstrasse og tvers over Zavignyplatz til Grollmannstrasse 22. Der finner dere den italienske restauranten Bertolini. Dette er restauranten en del kjendiskokker fra bla. Adlon spiser på. Der smaker det ITALIA og ikke hermetikk som det gjør når det snakkes arabisk på kjøkkenet. Eller om du er litt bilfrelst så ta en taxi eller kjør til dette bilmekkaet i Wedding:

http://www.remise.de/Classic-Remise-Berlin.php

Da får du en feeling med bilmerker som har en historie. Der har de også god lunsj....
Redigert 14.10.2019 kl 14:24 Du må logge inn for å svare
Klodrik
14.10.2019 kl 15:30 3612

Var der nå mishka, men de hadde ikke åpnet enda. Kommer tilbake neste gang. Er forøvrig Berlin-veteran jeg også (Hermann). Berlin blir bare kulere og kulere.
Klodrik
14.10.2019 kl 16:35 3569

Beklager avsporingen. Det er nok slik at bare et par prosent av oss norske bilkjøpere har mishkas behov for langkjøring i Europa. For oss andre 98% vil en bil som Polestar 2 dekke behovet 100%. Langkjøringer gjør de fleste av oss nå med fly.
mishka
14.10.2019 kl 21:21 3453

Ja ja, så du har byttet nick Hermann. Deg har jeg ingenting å lære om Berlin. Dette med rekkevidde er ikke fult så enkelt som du vil ha det til. Dette har jeg selv prøvd ut med bekjents Tesla her nede. Bare den samme turen vi har tatt i ettermiddag byr på utfordringer for en Tesla 85.
Vi er nå riktig nok vel innlosjert på hotel for kvelden og da ville de fleste premium elbiler greid disse 20 milene i autobahntempo greit. Det er i det øyeblikket man skal frem og tilbake på dagen man må begynne med ladestyret. Og de er aldri der den du skal besøke bor. Har kjørt trikk rundt i Dresden ifjor bare for å levere og hente en Tesla fra lading. Det er ikke noe problem, bare at det er det siste man har lyst til når man sitter i et hyggelig lag. Du som er stiv i tysk kan gå på YouTube-kanalen til Tysklands svar på Tesla-Bjørn. En fyr som kaller seg Blauzahn og legger ut YouTube-videoer når han kjører Europa rundt i en Hyundai Ioniq. Sympatisk fyr med mange gode tips for elbilister.

Forresten det viktigste med Polestar 2 har du kanskje ikke fått med deg: Dette er bilen som står for premieren på Android automotive. Alle de andre har jo sine egne systemer hvor MB har sitt MBUX og BMW med OS 7.0. Fremtiden blir muligens at på de fleste biler så blir infotainmenten ganske lik fra bil til bil, akkurat slik en Samsung telefon og en Huawei er ganske like. Premiummerkene vil nok tviholde på sine egne systemer. Android vil man etterhvert møte i alle Kina og Koreabilene og sannsynligvis også VAG. Blir spennende å se om premiummerkene også kutter kostnader ved å hive seg med. Fordelen med Android og Google er at oppdateringene kommer tett som hagl. Mens MB og BMW holder seg til 2-3 ganger i året. Den tradisjonelle bilindustrien er treige på slikt i forhold til de fremoverlente datagigantene som google.

Skal du lese mer om dette bør du ta turen ned i nærmeste kiosk i Berlin og kjøpe Auto Strassenverkehr nr. 22. Her er det en artikkel om dette og Polestar 2.
Men du bør kjappe deg for siste salgsdag er i morgen.

Og forresten. var det ikke du som kjøpte den el-suven til Jaguar i fjor? Var den ikke bra nok?
Redigert 14.10.2019 kl 21:40 Du må logge inn for å svare

Vilket nr ble det på ventelista ?
Klodrik
14.10.2019 kl 22:30 3355

Jaggen ble for brei for garasjenedkjørselen vår. Kona nektet å kjøre den. Solgte den kjapt. Hadde deretter en Tesla Model 3 i to måneder - super bil. Nå Berlins beste sushi hos Shi-Mai ved hotellet vårt Radisson Blu ved Alex.
Klodrik
14.10.2019 kl 22:32 3343

545142, men vet ikke hva det betyr. Spiller heller ingen rolle, kjører den jeg til den nye kommer.
Brande_n
19.10.2019 kl 17:08 2975

Jallapynt som er designet rundt bruk og kast
Klodrik
23.10.2019 kl 18:13 2616

Ja, jeg måtte dessverre avbestille den. Var og så på den i dag og og prøvesatt den. Egentlig ikke noe galt med bilen - det er meg dette går på. Jeg hadde håpet at den var litt høyere og mer SUV-aktig. Jeg er en godt voksen mann. Som åra går blir det viktigere og viktigere å sitte høyt og ha enkel inn- og utstigning. Samtidig er gulvet i bilen noe høyere en det som er komfortabelt for meg. Blir sittende med bena litt for mye rett frem. Ellers en rå bil som jeg beklageligvis må innse at jeg er for gammel til. Heldigvis kommer snart en Volvo XC 40 med samme motor og understell, det spørs om det ikke blir den.
mishka
23.10.2019 kl 18:35 2576

Dette du beskriver er nesten alle elbilers akilleshæl. Det er derfor man sitter "med knærne mellom øra" i baksetet på TM3. Alle elbiler har sandwich-gulv pga plass til batteriene og da får du dette. Lurt at du prøvesatt. Kjøpe bil uten gå prøve er helt i tåka.
Redigert 23.10.2019 kl 18:37 Du må logge inn for å svare
Matsern
23.10.2019 kl 18:50 2553

Kjøpe en dårlig tesla-kopi fra kina, kunne jeg aldri gjort, da hadde jeg heller levd med diesel-skammen
Redigert 23.10.2019 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Klodrik
23.10.2019 kl 20:54 2460

Mye tyder på at den kommende Volvoen løser dette med høyde på en fin måte og samtidig får du 408 kh og et fantastisk skyv. Jeg anta også at Volvo vil sørge for den kvalitetsfølelsen og det lave veistøynivået som Tesla M3 mangler.

Har ikke så mye erfaring med elbiler men var ute og kjørte Audi E-tron for en tid siden og ble imponert.
Redigert 25.10.2019 kl 12:05 Du må logge inn for å svare