Nobelkomiteen deler ut i strid med testamentet.

Slettet bruker
14.10.2019 kl 12:10 318

Alfred Nobels testamente for fredsprisen går ut på :
Tildelingen skal skje til den som har OPPNÅDD best RESULTATER DET SISTE ÅRET innen :

1. Nedrustning.
2. Fredskongresser.
3. Forbrødring.

Komiteens oppgave er å sørge for å ha et innrapporteringssystem for aktuelle kandidater som
har resultater å vise til her det siste året. Så er det komiteens oppgave å evaluere DISSE kandidatene.

Prisen er ikke en motivasjonspris, men en resultatpris.

Hvis det ikke snart blir slutt på saboteringen av Alfred Nobels testamente, bør Norge fratas utdelingen av prisen.
Det er også feil at stortingsrepresentantene har abonnement på setene i komiteen. Stortinget er bare tildelt rollen
som utpekere. De er ikke gitt eierkrav på setene i komiteen. Det har ikke vært Nobels vilje at stortingsrepresentanter
skulle eie setene. Hadde dette vært meningen hadde han skrevet det. Det har han ikke gjort.

I år var det til og med mulig komiteen dro opp plan B. Simpelthen fordi man ikke tok sjensen på å gå for plan A.
Redigert 14.10.2019 kl 12:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2019 kl 12:21 306

Ved å innføre en motivasjonspris praksis, så sklir hele poenget med prisen ut.
Det er oppnådde resultater Alfred Nobel er ute etter å honorere, ikke å motivere noen til kanskje å oppnå resultater.
Utfallet av å motivere er diffust, usikkert og manipulerbart. Dette var ikke dette som var hans hensikt. Tvert om.

Gis det bare motivasjonsutdelinger, vil det i teorien aldri oppnås fredsresultater. Det har aldri vært Nobels
hensikt. Det var en tjekkisk kvinnes bok : Legg ned våpnene. Som inspirerte Nobel til å lage en fredspris.
Ideen om fredsprisen er inspirert av nedrustning, fredskongresser og forbrødring.
Redigert 14.10.2019 kl 12:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2019 kl 12:26 299

Økonomipris?
Det er ikke nordmennene fortjeneste å funnet opp hjulet eller kruttet/dynamitten, men de sto veldig” nært” når det smalt! Stifteren av Nobelprisen Alfred Nobel var svensk han hadde et ambivalent forhold til økonomi. "Det finnes ikke en eneste grunn til at jeg, som ikke har noen utdannelse innen forretningsdrift og som hater det av hele mitt hjerte, skal pines med slike saker som jeg har like god greie på som det mannen i månen har", heter det i brevet.
https://www.aftenposten.no/norge/i/vVpm/alfred-nobels-familie-tar-avstand-fra-oekonomiprisen
http://www.aftenposten.no/fakta/nobel/article235455.ece
Fondet vokser, men prispengene er blitt mindre. Spist opp av inflasjonen?
http://www.aftenposten.no/okonomi/Nobelprisene-Fondet-vokser_-men-prispengene-er-blitt-mindre--7814460.html
Redigert 14.10.2019 kl 12:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2019 kl 12:39 284

Den første linken din er ikke tilgjengelig.
Prisen burde vært på 12 - 14 mill. SEK nå.
Pga. svak SEK burde den vært på ca 14 mill. SEK. Og ikke 8.
Bra påpekning Oliver.
Beløpet har selvfølgelig betydning for prisens standing.
Alt dette fredskonsert greiene har ikke Nobel bedt om. Og ikke at det
skal tas fra fondet til sånt. Det blir også hult med fredskonsert for
en motivasjonspris praksis. Dette sklir ut på alle kanter.
Slettet bruker
14.10.2019 kl 13:25 269

Jeg viste at dette var omtalt, men så at linken var fjernet? Jeg fant igjen det som var omtalt, men nå med ny link. Nb jeg forstår ikke hvorfor slike ting gjøres.

https://www.aftenposten.no/norge/i/vVpm/alfred-nobels-familie-tar-avstand-fra-oekonomiprisen
Redigert 14.10.2019 kl 13:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2019 kl 13:29 262

Økonomiprisen, som blant annet er vunnet av nordmennene Ragnar Frisch og Trygve Haavelmo, ble først opprettet av den svenske sentralbanken i forbindelse med markeringen av bankens 300-årsjubileum i 1968.— Hadde Alfred Nobel virkelig ønsket noen slik pris, så ville han ha opprettet den selv i sitt testamente. Det gjorde han ikke, og derfor må Riksbankens pris heller ikke bli sett på som noen nobelpris, skriver de fire representantene for familien.De viser til at Nobel til tross for sin store suksess som industrimann, først og fremst takket være oppfinnelsen av dynamitt i 1866, sterkt mislikte både forretningslivet og økonomi.Dette underbygger de ved å sitere fra et brev Nobel selv skrev."Det finnes ikke en eneste grunn til at jeg, som ikke har noen utdannelse innen forretningsdrift og som hater det av hele mitt hjerte, skal pines med slike saker som jeg har like god greie på som det mannen i månen har", heter det i brevet.
Slettet bruker
14.10.2019 kl 13:38 250

Alfred Nobel, Einstein, Churchill som Henry Ford forsto hvilken møkk såkalt økonomi er bestående av. "It is well enough that people of the nation do not understand our banking and monetary system, for if they did, I believe there would be a revolution before tomorrow morning." Henry Ford
Hvordan kan skattelette gi økte milliarder til staten? Mikke-Mus staten her i museviseland må da ha inntekter? Og hvor henter musevise folket "folkevalgte" sine egne inntekter, om ikke via skatter og avgifter som de "folkevalgte med kongedømmet sitt" plyndrer sitt eget folk for?
“The hardest thing to understand in the world is the income tax” Albert Einstein
“We contend that for a nation to try to tax itself into prosperity is like a man standing in a bucket and trying to lift himself up by the handle.” - Winston Churchill