Østfoldbanen

Slettet bruker
15.10.2019 kl 00:15 662

Selvfølgelig skal vi bygge om Østfoldbanen for fremtiden. Og med dobbeltspor.
Den må gå fra Ski til Svinesund. Og stasjonen i Moss må legges mye lenger vekk fra fjorden, og helst
under bakken i sin helhet. For Fredrikstad og Sarpsborgs del bør den legges i mellom et sted. Og
shuttleløsning til bysentrene, samt andre stasjoner før og etter langs shuttlelinjen. Det er dette som er
fremtidsrettet. I mellom F. og S. trengs ordentlig vei med god kapasitet på begge sider av Glomma.
Det er ikke noe som heter ekstraregning på "10 mrd." pga. kvikkleire. Og hvor skal angivelig omfang
av kvikkleire befinne seg ? Vi bygger der det ikke er kvikkleire og finner løsninger for eventuelle
begrensede områder med kvikkleire. Det er mange måter å løse dobbeltsporet togtrasé gjennom
begrensede områder med kvikkleire på.

Halden kan få sidespor eller shuttleløsning. Det er Oslo - Gtbrg 1.30 DET MÅ GÅES FOR.
DET ER DET SOM GJELDER ! Det er det som er fremtidsrettet, og som vi, Sverige og andre
land trenger.

Mye terreng mellom Ski og Svinesund er rimelig flatt. Det er ikke så dyrt å bygge dobbeltspor her.
Traseen fra Ski til Svinesund bør helst dimensjoneres for 320 km/t. Vi skal til Gøteborg, København,
Trelleborg, Hamburg og mesteparten av øvrige Europa i denne retningen. (Om vi dimensjonerer for 320,
så bortfaller høyhastighetstog Linköping - Malmø (og her forøvrig uten en eneste viktig stasjon i mellom).
Stockholm - Sjælland vil dermed gå via den såkalte Västra stambanan istede. Dvs. mellom de store innsjøene
og sydover langs vestkysten av Sverige fra syd av Gøteborg. Dette konseptet er en fordel for Norge også.
Gøteborg - Sjælland vil bli rustet opp. Og mye her har særlig vakker landskaps- og havutsikt. Dette har fått
oppmerksomhet fra hele verden.

Penger har vi. Dette blir ikke så dyrt. Og det må igangsettes bygging over hele strekningen Ski - Svinesund
samtidig, for å bli raskt ferdig. Dette er det nye nå etter viktig nordisk togmøte i Jönköping i forrige uke.

Glem småstasjonene for 270 - 300 km/t togene. For småstasjonene er det saktere innmatingstog mot
hovedstasjonene som gjelder. Eller bussløsninger, eller andre shuttleløsninger.
Vi bygger for fremtiden, ikke for 2019 !

Moss, Fredrikstad-Sarpsborg og Halden er fine byer i Norge med mange kvaliteter. Disse skal vi satse på.
Her produseres det verdier. Alle har kai og motorvei. Østfold har plass til industri, næringsliv og turistmottak.
Østfold har sin viktige plass og rolle i Norge. Hele Norge tjener på et godt fungerende Østfold.
Vi skal også ha en tverrforbindelse pr. vei under Oslofjorden sør av Moss - Horten. Norges viktigste samferdsels-
prosjekt. (40000 ÅDT 3 - 4 år etter åpning, og gigantiske tidsbesparelser kontra ferge eller via Drammen). Fra E 6
til E 18. Årvollsvingen - Undrumsdalkrysset. Mye av Østfold kan dermed ha Torp som et godt flyplassalternativ.

(Nå finner svenskene denne ytringen på google, og skjønner at sånn blir det).
Sverige har verken råd til, eller tid til å bygge 320 km/t Linköping - Malmø uten en eneste viktig stasjon i mellom.
De må kjøre Stockholmstogene via Gøteborgsområde isteden. Og der kobler Norge seg på i sydover retning.
Og Oslo - Sthlm 2.20 (Inkl. 4 stopp i mellom)(Nordens viktigste samferdselsprosjekt) er mye mye mye viktigere enn
Linköping - Malmø i uviktig ødemark. Og ligger på aksen Moskva - Bergen. Finnene vil bygge tog fra Helsinki til
Stockholm. Via Åbo og over Østersjøen. De vil også bygge tog Helsinki - Tallin under Finskebukta.

Jernbanen Oslo - Bergen er en turistbane. Høy fart er ikke poenget her. Fly og E 134 m.fl. er greia Bergen - Oslo.
Redigert 15.10.2019 kl 01:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.10.2019 kl 00:43 643

Reise til Moskva med tog fra Bergen?
Tipper jeg lander i Sydney med fly før Moskvatoget snur i Bergen.
Slettet bruker
15.10.2019 kl 00:58 635

For 4 år siden opplyste tollere ved riksgrensen ved E 18 Ørje at det kom busser østfra med folk fra India.
De hadde fløyet til Moskva og tatt buss derfra. De skulle se på Vestlandsfjordene.
Jeg sier ikke at togreise fra Moskva til Bergen eller motsatt vei er nært forestående. MEN at ØST-VEST AKSEN Bergen
- Moskva kommer til å bli en øst - vest akse gjennom Europa i fremtiden. Akkurat som andre slike øst-vest akser fins
lenger syd i Europa. Det er jeg som sier det. Dette står ikke noe sted fra før.

Så enn rart det kanskje kan høres ut, så kan aksen Bergen, Oslo, Stockholm, Helsinki, St. Petersburg og Moskva
etter hvert bli en form for realitet. Finnene vil som sagt bygge kontinuerlig toglinje fra Helsinki til Stockholm. Moskva har
for øvrig 7 gigantiske togstasjoner inn mot Moskva sentrum fra "alle" himmelretninger. Og nå 3 store flyplasser. Moskva
holder på å bli blant verdens største luftfartsbyer. Moskva, St. Petersburg, Helsinki, Stockholm, Oslo og Vestlandet kan få
mange turister inn østfra etter hvert, om disse byene og Vestlandet ønsker dette.

Folk og næringsliv kan komme til å reise på ulike deler av en sånn strekning.
En 87 mil lang baltisk bane skal også bygges Tallin - Warzawa. Og dette forbausende billig.



Redigert 15.10.2019 kl 01:36 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
15.10.2019 kl 10:39 546

Politikerne har sagt i mange år at det ikke finnes penger. De har sagt dette så lenge at de tror på det selv.
Og de vil ikke bruke penger fordi det kan skape press i økonomien, noe som kan føre til en uheldig renteoppgang.
Nå har jo Norge forsøkt seg med en renteoppgang, men må gi opp og snu snart. Penger kan ikke være dyrt lenger, det er alt for mange av dem og etterspørselen er for liten til at penger kan være dyrt.
De må skjønne at den sinnsykt store sparekassa vi har faktisk finnes og kan brukes. Ikke bruker OPP, men til å investere for fremtiden med. Det vil føre til økonomisk vekst. Det er nesten som historien med å gi en fattig en fisk eller å lære ham å fiske.
Slettet bruker
15.10.2019 kl 12:09 524

Intercitytrianglet har ligget i Norsk Transportplan en god stund. Hele Stortinget i sin helhet er enige om
at intercitytriangelet skal realiseres. Folk flest er også enige i dette. Og mye av intercitytriangelet er allerede
bygget eller under bygging eller under nært forestående bygging.
Spørsmålet er hvordan noen elementer av intercitytriangelet skal løses. Bl.a. stasjoner i noen byer. Det er
omlag 150 år siden stasjonene ble plassert. Og behovene for stasjonsløsning har endret seg på disse 150
år.

Og nå med klimagassutslippsproblematikk, har jernbanen igjen kommet i fokus. Den er miljøvennlig, og har
blitt rask og bekvem. Billettpriser behøver ikke å være så høye heller, gitt en høy trafikk. Og dette kan dessuten
bidra til verdifull avlastning av veier.

Penger har vi i massevis. Bare på Trump har det kommet inn 2 - 2,5 billioner uventet ekstra pga. stor NYSE oppgang
og dollarkursoppgang. Dette fordi noen sto på å hjalp Trump med å vinne presidentvalget. Men disse noen har i ettertid
måttet tåle en lang rekke gjentagne terrorhandlinger fra SVFZWO, for å ha ytt denne hjelpen. Som altså det norske folk har
tjent grovt på, uten at de har løftet noen finger i denne sammenheng. Snarere tvert imot i mange tilfelle. Media har delt ut
hat og daglig kritikk.

Vi skal investere i intercitytriangelet. Det er fornuftig, og vil gi mye tilbake. Oppgaven nå er å utforme dette best mulig. Det
er der oppgaven nå ligger. Og mht. selve byggingen, må den offentlige byggherren forberede seg på å kunne takle utbygging
av store traséstykker under ett. Det må bli slutt på å begynne å bygge i en ende. Hele strekninger bygges overalt samtidig.
Det må settes på ordentlig med maskiner og mannskaper på likt. Hele utbyggingssystemet må transformere seg i denne
retning.