Nikola`s bekrefter milliardordre til Nel ASA

Slettet bruker
NEL 11.05.2018 kl 07:13 11998

Hei og god fredag
Det er med stor glede å lese innlegget til Roger Stene på Facebokgeuppen Nel Hydrogen Investors som sendte spm til Nikola tirsdag/onsdag kveld, Les her:
Hello, i read yesterday om Twitter that Trevor want to build 28 stations in 2019 and another 100 stations in 2020. Is this correct,and when can we see an order/confirmation of that you think?
Trevor, CEO i Nikola svarer: Yes. That is correct. We don`t have more information than that but stations are now in order and they are moving to increase the installs.
Så hvis de 28 stasjonene er i boks, som allerede skal installeres i 2019, så er de 100 neste stasjonene også i pipeline for installasjon i 2020. Da minner jeg markedet om at kontrakten på de første 28 stasjonene er iflg Norne Seq esitmaert til å ha omn kontraktsverdi på kr 3-6 milliarder. Dett kan innebærer folkens at omsetningen til Nel ASA vil skyte i været, på lik linje som aksjekursen vil skyte i være på forventninger og jeg tør ikke tenke på kursutviklingen såfremt Nikola og H2V Product blir pressemeldt fra Nel ASA.
Jeg forstår godt at Nel steg opp ca 5 % onsdag denne uken. Reisen opp fortsetter i dag. Vi kan jo håpe på en deilig morgenmedling fra toppledelsen i Nel ASA? Det ligger gode nyheter i luften.
Jeg er overbevist om at kursen til Nel vil vitterlig ta av mot nye høyder.
Redigert 21.01.2021 kl 05:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2018 kl 10:23 10226

Det er meget beroligende å lese Jon Andre Løkke,CEO i Nel ASA sine uttalelser i Finansavisen onsdag 9.mai då:
NEL har blant annet brukt mye tid og krefter på å få på plass de siste detaljene i avtalen med franske H2V Product. Jeg og finansmarkedet ser at det er en meget stor mulighet for at denne milliardavtalen kan tre i kraft såfort H2V har finansieringen på plass.
Nikola og H2V Product avtalene alene vil kunne generere saftige milliardbeløp i omsetningen til Nel ASA fremover. Spennende dager. Jon Andre Løkke jobber mot å lande storfiskene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2018 kl 10:29 10165

Du broker ...du broker
Redigert 21.01.2021 kl 05:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2018 kl 11:19 9925

FAKE NEWS!!!!!

Hvis det er sant hvor, er børsmeldingen som IKKE EKSISTERER?
Redigert 21.01.2021 kl 05:00 Du må logge inn for å svare
kaliber
11.05.2018 kl 11:34 9825

novice, ser du ikke at det er på twitter Trevor har svart på spørsmål?
Redigert 21.01.2021 kl 05:00 Du må logge inn for å svare
Framtia
11.05.2018 kl 11:39 9781

Man må være rimelig blind for ikke å klare å se at dette er BULL...Vi beveger oss mot en positiv kontantstrøm med stormskritt!
Redigert 21.01.2021 kl 05:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2018 kl 11:43 9750

Bull eller ikke, twitter eller ikke, ingen Børsmelding = fake news inntill videre

Det er dere tullinger som er blinde: "Nikola`s bekrefter milliardordre til Nel ASA",

Korreksjon: Dere kan ikke norsk :) gå tilbake på skole og lær hva ordet bekrefter betyr.
Redigert 21.01.2021 kl 05:00 Du må logge inn for å svare
kaliber
11.05.2018 kl 11:44 9728

Tulling kan du sjøl være!
Redigert 21.01.2021 kl 05:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2018 kl 11:53 9671

Idioter forblir idioter, min phrase : No cure for stupidity = True, er aldri satt feil på tullinger som deg :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:00 Du må logge inn for å svare
Sente
11.05.2018 kl 12:00 9617

Fake news, kanskje kanskje ikke.
At noen lyver på et investor forum er ikke noe nytt. Men det er vel kanskje bare baisere som kommer med usannheter?

Alle vet 28+16 stasjoner kommer, men det virker som noen her inne prøver konstant å gi et inntrykk at bestillingen kommer "snart". Er det noen her som er desperate etter å selge seg ut siden de må ha kursen opp nå? Faktum er at Nikola skal teste stasjonene først. Og de ble vel nettopp levert/installert.

Ta det med ro, NEL er en langsiktig investering, de som forventer stor gevinst i år bør kanskje vurdere andre mer risikofylt aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2018 kl 12:02 9598

Novice,

Det er virkelig en av de vise menn her på forumet. Du varslet tomatrødt resultat og kursskrell i forkant av Q1 presentasjonen.
Både Nel, Norne og SBM1 mener at både inntekter og resultat kom inn bedre enn forventet.
Hvordan føler du at du traff med din analyse?
Må snart slutte med det sludder du kaster ut her, det har faktisk talt ingen verdi.

Novice
07.05.2018 kl 10:10
3925
Del
Rapportér
Blir nok bare rødt, og Q1 blir nok blod rødt.

Mangel på kontrakter.
Redigert 21.01.2021 kl 05:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2018 kl 12:03 9787

Det som Sente sier stemmer.

Det er likevel Fake news hvis du leser overskriften
Redigert 11.05.2018 kl 12:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2018 kl 12:12 9710

Sente,
Det stemmer at Milton på telefonkonferansen hevdet at bestilling først ville komme etter at demostasjonene er testet, i samme konferansen hevdet han dog at bestillinger vil komme i månedene framover, dobbel kommunikasjon.
Løkke hevder i Podden at første demostasjon blir satt opp i H2, mens nummer to blir satt opp i slutten av 2018 eller i starten på 2019. Dersom Nikola setter i verk plan som uttalt på Twitter, 28 stasjoner i 2019 og 100 i 2020 mener Løkke at både Nel og Nikola er presset så det holder på tid.

Derfor tror jeg som kommunisert et dusinvis ganger tidligere at Nikola sender bestilling om ikke lenge på x-antall av de første 28 stasjonene. Dette for å ha satt de i bestilling og Nel må prioritere ift. det. Dersom demostasjonene ikke leverer etter Miltons krav og standard står fortsatt Nikola fritt til å terminere siste bestilling. Det er egentlig utenkelig av flere årsaker. Tiden er for knapp for Milton å finne ny leverandør og Nel vil etter alle solemerker ikke feile.
Flere her inne begriper ikke at fabrikken i Herning er lagt opp til ved en 3 skifts ordning å kunne levere 300 ordinære fyllestasjoner pr. år. Dette er ikke snakk om ordinære stasjoner og heller ikke produksjonslinjene er laget for disse. Produksjonen må endres for å tilpasses Nikola sine mega stasjoner. Fabrikken er heller ikke bemannet for 3 skift, den går nå på et skift.
Skal Nel levere 128 stasjoner av denne størrelsen som er skissert i løpet av 2år nytter det ikke å komme drassende med en neste bestilling i 2019, tror dere må innse det.
Et annet viktig moment er det at begge parter har uttalt at detaljer gjenstår, da er det vel å anta at det vil skje noe om ikke lenge. Er jo en grunn for at Miltons team jobbet sammen med Nel en uke her forleden. Det var spekket til mega stasjonene.
Redigert 11.05.2018 kl 12:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2018 kl 12:44 9526

Novice
Idioten her er nok deg selv. Har du noengang hørt om vanlig folkeskikk ? Sikkert ikke. Men nå finnes det mennesker med utdannelse til å passe på sånne som deg. Ellers må du prøve å ha en fin dag.
Slettet bruker
11.05.2018 kl 12:48 9494

Nikolastasjonene skal vel bygges på Notodden ikke i Danmark slik jeg forsto det.
Danmark er for mindre fyllestasjoner, ikke disse giga-stasjonene Nikola skal ha.
Det er vel derfor de har kjøpt opp nabolokalene fra Hydro.
Lokalene står klare, men tas ikke i bruk før kontrakt kommer.
Slettet bruker
11.05.2018 kl 12:48 9481

Den med utdannelse er 100% ikke deg :)

Hvis du har folkeskikk starter du for det første ikke å snakke stygt om andres meninger, og for det andre klarer du ikke å gi konstruktive kommentarer som backer det du sier. Så ikke prøv å etterligne noen som har utdanning, for det kler deg rett og slett ikke :)
Anders
11.05.2018 kl 12:56 9402

Rett meg om jeg tar feil, men dette tror jeg ikke er riktig. I Danmark produseres fyllestasjonene (les pumper). Her er det en maksimal årlig kapasitet på 300 stk, med dagens infrastruktur og økning i bemanning. I Norge produseres elektrolyse-rør. Her er nåværende kapasitet på 15 stk årlig, men dette kan utvides (både ved hjelp av bemanning og utvidelse av infrastruktur). Hvor mange elektrolyse-rør som kreves på en mega-stasjon vet jeg ikke. Men for meg virket det som om Løke sier at flaskehalsen per dags dato er på Notodden.
Wanker
11.05.2018 kl 12:58 9380

Notodden - elektrolysørdelen.
Er ikke noe opplegg der for produksjon av pumpeutstyr, meg bekjent. Men kanskje jeg lærer noe nytt i dag?

Hvor mange her er ute av stand til å skille mellom Stasjon - som i "Shell Espa", og fylleutstyr + pumpe, som Nikolas stasjoner skal ha MANGE av?

[Edit: Takk Anders! Men husk - ELEKTRO L Y S Ø R E R :-)
Redigert 11.05.2018 kl 12:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2018 kl 12:58 9372

Anders,
Riktig som du skriver, slik har jeg også oppfattet dette.
Anders
11.05.2018 kl 13:09 9321

Takk for korreksjonen, Wanker. Ingeniør blir jeg aldri.

Er det noen som har tall på hvor mange elektrolysører som kreves for en megastasjon, og hvor stor kapasitetsøking Notodden kan skape UTEN utvidelse av infrastruktur? Stemmer det at dagens kapasitet er 25MW som tilsvarer omtrentlig 15 stk.?
Slettet bruker
11.05.2018 kl 13:12 9289

Uansett,
H2 stasjonene produseres i Herning på fabrikken der.
JosefK
11.05.2018 kl 13:42 9125

Må dere få med dere at det er A 485 modellen som skal inn i nikola stasjonene. Den monteres på Notodden med deler fra Ungarn (mener jeg). Det er utsikten til å levere et stort antall av disse (nikola/h2v) som ligger bak utvidelsen på Notodden. Herning lager selvfølgelig resten av stasjonsutrustningen, pumper, tanker og slikt.

Og har jeg skjønt det riktig, skal det opp til 8 A 485 elektrolysører inn i cluster i hver stasjon for å møte spec på opp til 32 tonn h2.

Nikola er sammenlignbart med en månelanding. Det er et gigantisk prosjekt. Og det må det være for å få det til.
Slettet bruker
11.05.2018 kl 13:47 9098

Anbefaler å høre på https://blogg.nordnet.no/pengepodden-investor-dypdykk-i-nel-og-hydrogen-2/?autoplay=1&utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=always_on&utm_term=cm&utm_content=p-159

Der får du svar på mange av de spørsmålene som er ute (samme link med den pengepodden-investor-dypdykk-i-nel-og-hydrogen" Tråden)
Anbefaler å høre spesielt etter når de nevner om Demo stasjonene.
Slettet bruker
11.05.2018 kl 13:57 9044

Novice
Det er ikke den type utdannelse jeg har nei og folkeskikk har tydeligvis ikke du, som stadig kaller andre idioter. Men nok om det, vi andre er her ang NEL.
Slettet bruker
11.05.2018 kl 14:03 9000

Fakta: Det er neppe lenger noen hemmlighet at Nel ASA har mottatt bestillinger fra Nikola. Nikolasjefen har også i mail til Roger Stene bekreftet antall stasjoner de skal ha:
Totalt 28 stasjoner skal være installert i 2019,og 100 stasjoner skal være installert i 2020. Forøvrig sier Nikolasejefen Trevor Milton at de skal ha 700 stasjoner installert når alt er fullt oppe og går i år 2022/2023. Nel er Nikola sin partner på levering av det tekniske utstyret til de giga hydrogenstasjonene Nikola skal ha.
Nel leveres de tekniske komplette elektrolyseløsningene og Nikola tjener penger pr liter hydrogen de selger.
Når Nel velger å børsmelde størrelsen på dette, er helt opptil Nel ASA. Tirsdag 15.mai avholder Nel ASA sin AGM, og kan se ut som ledelsen av taktiske hensyn velger å melde svært gode nyheter så tettest opptil deres AGM, eller samme dagen. Kan vi forvente å se en millardordre fra Nikola i form av en børsmelding?
Redigert 11.05.2018 kl 14:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2018 kl 14:07 8959

Du må da vite at det er veldig lett for en person å utgi seg selv for å være mer enn det de er, mens andre vil adresserer denne personen for hva de faktisk er og ikke fra hva de utgir seg selv er. Sannheter er ikke alltid like lett å møte med fjes til fjes, men noen ganger må selv de arrogante møte dem.

Er her for Nel, og jeg never nok en gang Fake News. Dette er Fakta, Jeg er som nevnt her for å rette på alle usanne hausingene og baisingene som folk gjør basert på luft kontrakter. Liker du det ikke så liker du det ikke :) Jeg forholder meg fremdeles til sannheten og ikke luft kontrakter som IKKE er SIGNERT.
Anders
11.05.2018 kl 14:27 8867

Takk for oppklaring, JosefK. Det var dette poenget jeg også prøvde å få frem; NEL er avhengige av både Danmark og Notodden for å levere til Nikola, og det er Notodden som er flaskehals.
Slettet bruker
11.05.2018 kl 14:30 8842

Før du legger så mye vekt på at det er "Bekreftet" legger jeg til, Demo stasjonene er de opperative og slik Nikola ønsker? De er ikke en gang bygd sist jeg fikk med meg, og skal bygges 2018 og senest tidlig 2019, Nel kan bygge 300 stasjoner på 1 år sier Nel CEO, mens etterspørsel er på ca. 100- 150 stasjoner? (husker ikke i hele 2017). Sterke Tysk konkurrenter.

Altså... det er ikke umulig Nel ikke klarer å leve opp til teknologi og driter seg ut eller antall på grunn av kort tid. Hoved ansvaret kan da bli delt til de tyske konkurrentene isteden for Nel. Som sagt, hvis det skjer så er det heller ikke utenkelig at nel får kanskje 50% av den avtalen eller mindre.

Nikola har som mål til å bygge 800 stasjoner, De har IKKE offisielt sagt at NEL skal være de som bygger dette, Alt vi VET er at NEL skal bygge 2 demo stasjoner og ytterligere øke dette med den nye børsmeldingen. Hvis Nikola dermed sier NEL SKAL bygge de 800 da ville du hatt rett.

Likevel : Nikola`s bekrefter milliardordre til Nel ASA = FALSK for INGENTING er bekreftet.
Redigert 11.05.2018 kl 14:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2018 kl 14:33 8818

Novice

Jeg ser ikke noe annet i dine innlegg enn et tappert forsøk på å fremheve deg selv, foruten å anbefale folk du ikke kjenner til å selge på en god del lavere kurs enn den vi ser i dag.
Du kan fint trekke deg tilbake og bruke tiden på noe annet uten at det vil etterlate seg særlig dype spor.
Røkke har kun barneskolen og framhaldsskolen å vise til av utdannelse, det samme hadde Gerhardsen, og det er mange av disse. Noen kommer fra fattige hjem uten noen mulighet til utdannelse. Ikke dermed sagt at man ikke kan ha en IQ milevidt over gjennomsnittet med utdannelse av den grunn. Norges rikeste mann JF har heller ikke mye å vise til, bortsett fra en høy IQ og et godt forretningstalent.
Anders
11.05.2018 kl 14:35 8803

Novice: NEL er ikke i nærheten av å kunne levere 300 megastasjoner per år med dagens infrastruktur og bemanning. Som sagt er Notodden en stor flaskehals slik det er i dag, selv om Danmark kan levere sin del. Når det gjelder ordre er jeg forøvrig helt enig med deg i at ingenting er bekreftet før det børsmeldes. Man kan hevde at det er stor sannsynlig for at det kan komme en børsmelding på 1-28 stasjoner, men en tweet fra mr. Milton er ikke det samme som en børsmelding.
Redigert 11.05.2018 kl 14:37 Du må logge inn for å svare
Gobo
11.05.2018 kl 14:38 8787

Danmark, Herning, har god kapasitet ift fyllestasjoner. Notodden, som skal produsere elektrolysemaskiner, har for liten kapasitet pr i dag. NEL har kjøpt nabobygget (som visstnok er helt ideelt) allerede og er klar til å utvide kapasiteten når kontrakten er helt på plass. Løkke sier videre at det jobbes med å få avtalen på plass så fort de kan. Han sa også at Nikola har vært opptatt i det siste og viser til saken mot Tesla. Dette tolker jeg som at avalen ikke skal skives etter testing av demostasjoner, men helst nå. Både Nikola og NEL har dårlig med tid.
Slettet bruker
11.05.2018 kl 14:41 8763

Jeg har det fra det CEO Løkke sa på intervjue, klarer de ikke så er jeg ikke akkurat overrasket, men det kommer vel som en SHOCK støt for de optimist hodene her.
Slettet bruker
11.05.2018 kl 14:54 8685

Mot bevis det.
Slettet bruker
11.05.2018 kl 15:02 8634


Da er jeg inne i NEL. Det er utvilsomt mye spennende på gang her nå. Inngang under 3 kroner vil nok forhåpentligvis være meget bra på sikt.

Jeg liker at Nikola skal plassere den første stasjonen fra NEL utenfor sitt hovedkontor. NEL kan bli et nytt norsk industrieventyr de neste årene.



Gyrt
11.05.2018 kl 15:09 8571

Imponert over norskkunnskapene dine jeg. Du er sikkert bedre med tall....
Slettet bruker
11.05.2018 kl 15:10 8563

Innlegget er slettet
Novice
Som sagt, det finnes folk som kan passe på deg og det hjelper ikke med smile tegn. Ha en god helg nå.
Slettet bruker
11.05.2018 kl 15:24 8500

Ikke imponert av dere hausere som bare klarer å hause og bause, men å mot bevise, det klarer dere ikke :)

Noen føler seg nok truffet og må kommentere, men konstruktive meninger med fakta, som backer opp klarer de ikke å komme med :)

Newbie
Redigert 11.05.2018 kl 15:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2018 kl 15:46 8372

Novice,
Så du mener det er lite trolig at Nel skal bygge og levere de første 28 mega stasjonene, hvilken ape planet lever du på?

Her er et lite utdrag fra siste børsmelding på bestilling fra Nikola av 3.4.18

On November 15, 2017, Nikola and Nel announced the exclusive partnership and a
purchase order for two so-called demo hydrogen refueling stations for Nikola's
fleet of prototype hydrogen trucks. The partnership aims at developing low-cost,
renewable hydrogen production and fueling sites for the potential development of
14 large-scale sites, however, Nikola and Nel are now evaluating if the initial
station number should be doubled to 28 stations.

På dette tidspunkt visste Nikola og Nel om den store kontrakten Nikola skulle annonsere med ANHEUSER-BUSCH, derav fra 14 til 28 stasjoner.
I podden på Nordnet bekrefter Løkke at det gjenstår bare detaljer før signering av kontrakten, men han kan ikke garantere når dette blir. De pusher Nikola, men de har vært rimelig opptatt i det senere med den store annonseringen av ny kunde og søksmålet mot Tesla.
Men bestillingen kommer, enten du liker det eller ei.

Løkke har aldri sagt at ikke Nel har kapasitet til å produsere alle stasjonene for Nikola, men han har sagt at de begynner å bli presset på tid dersom bestillingen blir som uttalt fra Nikola på Twitter: 28 megastasjoner i 2019 og deretter 100 i 2020.

Til din opplysning ble det produsert worldwide i underkant av 100 H2 stasjoner. Det stemmer at Linde blir sett på som en konkurent av Løkke, men de er ikke der hvor Nel er hva gjelder kapasitet og teknologiske løsninger.