Spillet om gullkalven

Slettet bruker
AXA 11.05.2018 kl 12:40 13171

Dette innlegget er vinklet for å skape diskusjon.
Jeg tror jeg kan få AXA billigere med utvannet rabatt senere.
Det er helt utenkelig at Axa hadde stoppet etter brudd 200 snitt og alle andre indikatorer pekende opp om den ikke ble holdt nede.
Det er ingen vilje til å ta Axa videre opp selv om alt lå til rette for det.
Så det tydelig på onsdag og vi ser det i dag.
I lang tid har vi også sett at AXA lever sitt eget liv helt utenfor USA, Asia,Oslo Børs osv. osv.

AXA TILBUD/ETTERSPØRSEL/VERDI
*Jeg snakker med flere banker og analytikere om AXA med jevne mellomrom,
men det er vanskelig å få ut noe brukbar informasjon og det er vanskelig å verdsette AXA på nåværende tidspunkt med så mange usikre faktorer.
AXA kommer og risikoen minsker er gjennomgangsmelodien.
Jeg kjenner flere analytikere som jeg vet følger med på diverse forum.
Kanskje noen av de kan uttale seg anonymt her i denne tråden?
Det vil kanskje være enklere enn å stikke frem hodet.

*Axa er shortet og en favoritt for tradere som kjører den opp og ned.
Personlig tror jeg ikke shorting er noe særlig problem i AXA.
Det vil det selvfølgelig bli igjen om den skal kjøres ned.
Vil Geveran låne ut aksjer? Jeg tror det.
Når det gjelder traderne ville ikke de klart å stå imot og de ville ikke ha interesse av å stå imot en opptur heller.
De tjener pengene sine uansett underliggende kurs.
For meg tyder alt på at det er andre krefter som holder AXA nede.

*Det er veldig vanskelig å plassere Geveran sine intensjoner.
Hvordan vil det se ut for meg i fremtiden som investor?
Etterhvert så blinker det stadig flere varsellamper for meg som privatinvestor.
Jeg frykter at AXA ikke kommer til å bevege seg før de "store gutta" sitter med en mye større del på bekostning av oss.
Her kjøpes det med en hånd og selges med en hånd for å kontrollere kursen.

GEVERAN/FREDRIKSEN
Han er den udiskutable kongen på børs i Norge og jeg har enorm respekt for det han har fått til.
Ser flere mener han kjøper seg opp og etterhvert skal ta AXA av børs...
Ser også at de samme mener Fredriksen nå skal ta shorterne og drive opp kursen.
Spennende tanker, og det har han bevist at han klarer om han vil, men...
Hvis Fredriksen har intensjoner om å kjøpe seg opp for å få kontroll på selskapet
vil han ikke da holde kursen nede istedenfor å jage shortere?
Vil ikke shorting være det perfekte verktøy for han i lang tid fremover?
Jeg er 100% sikker på at han betaler minst mulig for aksjene han skal ha til han er ferdig. Så kommer neste trekk.
I en perfekt AXA verden hadde han kjeppjaget shorterne og kjøpt seg opp i takt med AXA sin vekst for å gjøre oss fornøyd,
men det fungerer selvfølgelig ikke sånn. Da hadde han ikke vært der han er i dag.
Spørsmålet blir da hva er hans intensjoner i AXA?

AXA POTENSIALE
*Ser fortsatt på AXA som en av aksjene med best potensiale på Oslo Børs.

*Ledelsen i AXA med Endre i spissen er best i klassen.
Ledelsen i AXA var en av hovedgrunnene til at jeg så AXA som et "safe" bet
og er det aller første jeg ser på når jeg investerer i et selskap.
Nå er jeg langtfra like sikker på om de jobber for aksjonærene noe jeg stiller som et minstekrav ved mine investeringer.

*Fredriksen og Geverans inntreden så jeg også på som noe veldig positivt.
Økonomiske muskler er alfa og omega i denne fasen, men....
Jeg tror det vil komme flere emisjoner hvor vi blir utvannet,
og som vil sette press på kursen.
Dette vil begrunnes med oppkjøp selv om samarbeidet med Geveran, lån med høy rente, vekst osv. var ment for dette.
Nå er det AXA som gir lån til Reolux. Spillet er snudd på hodet og nye faktorer legges til.
Endre sa det ikke vil være behov for noen emisjoner,
men nå ble det åpnet for nettopp det på generalforsamling.
Vil AXA vokse så fort som følge av nye emisjoner at det forsvarer at min andel aksjer blir utvannet?

OMVENDT SPLIT
*Veldig positivt da dette bør gjøre det mye vanskeligere å kjøre aksjen opp og ned.
*Eller er omvendt split en genial plan for å gjøre plass til flere emisjonsaksjer og opsjoner for noen få?
I såfall er det en brilliant måte å avkle den vanlige aksjonær på og få flyttet inntil 90% av aksjene.

SPILLET OM GULLKALVEN
*Dessverre for oss vanlig dødelige er det en del som mister tålmodigheten og gir bort aksjene sine.
På Oslo Børs har man nesten kunnet plukket aksjer i blinde og fortsatt tjent gode penger de siste årene.
Likevel står AXA som et av de mest spennende selskapene på stedet hvil kursmessig
Nå er ikke AXA verdt særlig mer enn aksjekurs p.t, men skal etterhvert prises på forventninger.
Jeg ser sammenligningen med hvor B2H stod selvfølgelig.

*Det opprettes joint ventures sånn at de fleste private investorer mister oversikten.
Nå har vi LuxCo Invest og Reolux.
Jeg ser det blir tolket positivt på Shareville,
men er det positivt at Axactor gir et lån på 126 millioner euro til Reolux som er 50/50 AXA/Geveran?
Var det ikke musklene til Geveran vi var ute etter?
Reolux betaler tilbake 80 millioner på lån fra LuxCo Invest til et selskap tilknyttet Geveran.
Det gjelder å holde tungen rett i munnen etterhvert her når verdier skal beregnes.
*Dette kan selvfølgelig bety at REO investeringene er så bra at penger flyttes fra AXA og til Reolux.
Det er sikkert profesjonelt og riktig og skille ut Reolux.
Uansett er det nå to selskaper som kun 50% av inntektene går tilbake til AXA.
Det siste finansiert av lån fra AXA.
Var det hele tiden bestemt at dette lånet skulle betales tilbake til selskap tilknyttet Geveran så raskt og til hvilken rente?
Hvis ikke burde ikke disse 80 millioner euro blitt investert i Reolux istedenfor lån fra AXA i denne vekstfasen?

*AXA er i ferd med å bli veldig uoversiktlig og det kommer til å sirkle mange gribber rundt AXA når/hvis den begynner å bevege seg opp.
En ting er sikkert.
Axactor kommer til å bli en av de gjenværende debt management selskapene i Europa.
Enten ved å fortsette å kapre andeler eller ved å bli kjøpt opp.
I hvilken form vi får ta del av det er et åpent spørsmål.


OSLO BØRS
Det har blitt mye vanskeligere for private investorer.
*Alt legges mer og mer til rette for robothandel, emisjoner for utvalgte investorer og andre akrobatiske navigasjoner.
*Det virker som alt er tillatt og det blir vanskeligere å holde oversikt over de forskjellige aktørene.
*Shortregisteret er ubrukelig når alt under 0.5% er usynlig og short plasseres hos mange forskjellige.
*Kjøp/salg id er satt usynlig sånn at robotene kan kjøre kurser opp eller ned uten noe innsyn.
*Det legges til desimaler sånn at robotene kan kjøre mer effektivt.
*Husene brukes stort sett kun til å fremme interessene til store investorer når de trenger å komme seg ut på en høy kurs
eller når de vil inn billig.
*I tillegg kommer korreksjonen i markedene nærmere for hver dag.
*Oslo Børs beveger seg i ukjent høyt terreng,
og vi har Trump som har endret spillereglene totalt.
Summert så velger jeg å ta en større del av risikoen på utsiden denne gang
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2018 kl 18:58 9296

Gode og grundige refleksjoner. Det er kjedelig med AXA "på stedet hvil", men jeg nekter å gi opp AXA. Ja, det er ikke det enkleste å holde oversikt på, men jeg velger å tro og satse på at de som styrer skuta gjør det til AXAs beste.

Det er trist og irriterende at søppelselskap har mer enn dobla seg på noen måneder, mens AXA ligger og vaker på ei lang flate, stort sett. Med noe galgenhumor kan man si det slik at det hadde da vært gøy å tjene noen penger før neste finanskrise slår inn, men jeg nekter å gi opp. AXA skal jeg ha, og jeg skal faktisk kjøpe mer. Risiko er det i mange plasseringer, og jeg ser langt større risiko i en rekke andre selskaper på børs enn i AXA, som hos FOE f.eks.
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Varsom
11.05.2018 kl 20:57 9153

Denne kan vell få en liten reaksjon opp igjen, men kommer etter det til å sige sakte og sikkert ned mot 2,50 - 2.65.
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2018 kl 21:02 9137

Hallo Stockholm.
Jeg er egentlig enig med deg i alt bortsett fra at jeg ikke helt vet hvor jeg har Geveran og ledelsen lenger.
Som du sier hadde det vært gøy å tjene noen penger i AXA før neste finanskrise slår til. :-)
Jeg håper absolutt at du får betalt for å kjøpe mer og være tålmodig.
Tross alt pleier den tålmodige få betalt til slutt.
Jeg er absolutt ikke ferdig med AXA.
Foreløpig har jeg bare en dårlig følelse.
Kommer til å følge med like tett og så fort jeg evt. får avkreftet mine bekymringer skal jeg inn igjen.

Jeg håper at de som styrer AXA gjør det også med tanke på aksjekurs og ikke bare til sitt eget beste,
men 100 millioner aksjer til kurs 2 er nå engang mer verdt enn 10 millioner til kurs 5.
Bryr de seg om aksjekursen så lenge egen beholdning vokser?

Før Geverans inntreden så hadde vi DNB bla. som stod imot når det skulle kjøres ned.
Så kom Geveran inn og listen er lang over positive nyheter etterpå.
Geveran så jeg på som en game changer. REO med bra avkastning kom osv.
AXA vokser videre, men kursen følger ikke med.
Absolutt alt er på plass i AXA og risikoen er som du sier liten sammenlignet med mye.
Da må en spørre hva det er som bremser aksjekursen.

En annen ting er at det har blitt veldig stille rundt AXA.
Før Geveran kom inn så var den i ukesporteføljer.
Det kom positive analyser osv.
Hvorfor avtok interessen når AXA ble mer attraktiv?

Etter i dag ser det veldig sørgelig ut også teknisk.
Nå er vi tilbake nede i den lange negative trenden og den korte stigende trenden som så nydelig ut er også brutt uten kamp.
Neste nå er 200 dagers som ryker på mandag og så er vi i gang igjen.
Da klamrer vi oss til Q2. Igjen.
God helg!
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2018 kl 21:07 9132

Om JF er interessert i billige aksjer, hvorfor ventet han da ikke på den "annonserte" nedturen i markedet før han kjøpte 16,6 mill aksjer? Tror han noe annet?
Spekulasjoner blir det uansett.
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2018 kl 21:11 9124

Håper alle skjønner hvem denne «nye» skribenten er. Tre linjer så forstod jeg det.

SS
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2018 kl 21:14 9086

Varsom skrev Innlegget er slettet
Varsom;

TS!

SS
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Varsom
11.05.2018 kl 21:53 8987

Er vell ikke noe tvil om at dette er mr Macfly..
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2018 kl 21:56 8967

Slettet bruker skrev Varsom; TS! SS
Klatremusa.
Enig. Det er kun spekulasjoner,
men jeg kan garantere at Storeulv ikke kjøper en aksje han ikke anser som billig.
Det kan tale for at han anså det som billig i området han kjøpte nå.
Er veldig spent på om han fortsetter kjøpene når vi kommer ned dit igjen.

God kveld SS.
Hr du noen synspunkter på det jeg skrev?
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2018 kl 22:48 8876

MayFly;

Har ingen mening om dette, AXA får gå der den vil. Har omrokert en del i portisen min, og klar for mye morro fremmover.

For øvrig AXA nevnt i lørdagens finansavis vedr innsideportisen.
Hva får dere finne utav selv, jeg gidder ikke bidra med noe mer på disse sidene her.

SS
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2018 kl 23:02 9189

Den er grei SS

Takker for tips angående lørdagens finansavis.

Jeg er for øvrig helt ny på Hegnar Forum.
Det oppdager du nok bare jeg blir varm i trøya.

Det er synd du ikke gidder mer her.
Du har bidratt med mye .

Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2018 kl 23:19 9142

Den er god, jeg tar i allefall en liten pause, og roer litt ned.
Blir for mye idioti her, og det er lite konstruktivt.

Du er ny ja, men vet jeg har bidratt mye. Det er godt.

Blir spennende å se hvor axa skal videre i 2018, også OSE!
Kan være lurt å ha litt cash, trur eg!

SS
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Tomkald
12.05.2018 kl 00:15 9017

Eg vil skrive ett lengre svar om min mening her, men i kveld nøyer eg meg med dette : Ledelsen i AXA er lastet med mer aksjer enn det privatøkonomien deres tilsier, dette er klinkende klar fakta - så at de ønsker å løfte AXA kursmessig er det liten tvil om. Det er ett rimelig ok innlegg Mayfly7 - men eg sliter med folk som kommer med «kritiske innlegg» når de har solgt seg ut, AXA har vel rundt 11 000 aksjonærer med 1-1000 000 aksjer, klarer en å påvirke 200 stk på HO, som sitter på gjerdet, kan det være nok til å starte ett press nedover, og SLer ryker osv.

Eg håper folk er oppegående nok til å se på tallene fra hver Q, det er en bedring hver eneste gang. Q2 blir intet unntak, det kan fort bli Qen som endrer mye. Ser også for meg at JF begynner å handle om AXA siger litt nedover fra dagens nivå, om JF begynner å kjøpe igjen spiller TA liten rolle.

God kveld :-)
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Tomkald
12.05.2018 kl 00:20 8993

Btw, vært aksjonær i AXA siden 1,7. Tenkt mange ganger på å selge meg ut,men vil ikke gå glipp av oppgangen som snart kommer, for når AXA dobler omsetningen ila 2018 så skal eg være med på turen...
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Varsom
12.05.2018 kl 00:30 8963

Du sliter med folk som kommer med «kritiske innlegg» når de har solgt seg ut, men det er vell ikke noe forskjell fra folk som sitter i aksjen og hausser...?
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2018 kl 00:52 8933

Hei Mayfly7..:)-

Det koker ned til at jeg tror at når de jobber for selskapets beste, så vil aksjekursen komme også. Jeg har ikke kjøpt alt jeg skal ha i AXA ennå, og det er bevisst. Bare 55-60% av det jeg skal ha er kjøpt. Holder igjen for gradvis kjøp opp til 100%. Nedturer kan komme. En emisjon kan komme når kursen endelig har begynt å gå bra opp, og vil kanskje skape en midlertidig nedtur og utvanning, men jeg tror at de alt i alt vil jobbe for mest mulig verdi per aksje. Poenget er at man kan kjøpe på slike situasjoner/perioder, selv om de måtte dukke opp på høyere kursnivå enn dagens. De har nok i siktet at AXA skal kjøpes opp en dag, og det blir vel en periode med mer konsolidering innen bransjen. Den dagen AXA blir kjøpt opp, for den dagen skal nok komme, så må selskapet ha prestert optimalt. Det vil gagne alle, alle med aksjer i AXA, inkludert både John og Endre og flere andre i selskapet.

Når ting har blitt som de har blitt med den kursen, og jeg har ommøblert litt på planene, så hjelper shorterne meg med å holde kursen nede. Det samme gjelder tvil som råder her og der, usikkerhet rundt diverse faktorer osv., samt en del analytikere som ikke tør å konkludere, knegg...

Hva sier så tallene..? Tallene sier at AXA gjør det stadig bedre, og guidingen er god. Forholder meg til det. Om det jobbes med å holde kursen nede blant store aktører for å kjøpe mest mulig rimelige aksjer, så er det i så fall et godt tegn.

Ja ja, vi får se hvordan det går utover våren og sommeren.

Utover AXA har jeg noen andre poster også, som egenkapitalbevis i banken på gamle tomter. Det er en traust og stødig plassering med utbytter hvert år, som reinvesteres kun i nye egenkapitalbevis. Faktisk går det bare bedre og bedre med banken.

God helg!
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2018 kl 01:11 8907

Takker for innlegg Tomkald.

Jeg er på vei i seng,
men du påpeker noe viktig som jeg skal svare på før jeg sover.
Jeg håper ingen selger seg ut mandag morgen pga. innlegget mitt.
Innlegget mitt er skrevet for å starte en diskusjon.
Jeg sitter IKKE med svarene.
Bare spørsmålene.
At jeg står på utsiden av AXA akkurat nå betyr ingenting.
Jeg kan være inne igjen til uka hvis det skjer noe som tilsier det.
AXA er fortsatt mitt klare førstevalg og jeg håper fortsatt på den reisen i AXA jeg så for meg.
Kanskje Geveran allerede til uka viser at de skal ha mer aksjer på dette nivået.
Ingenting ville vært bedre enn det.
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Tomkald
12.05.2018 kl 08:13 8758

Varsom : Sier ikke at mayfly er sånn - men ja, har sett det x antall ganger her, en person har klokkertro på AXA - men dagen etterpå er plutselig AXA drit. Så om 1-2 mnd så er AXA bra igjen...Har null respekt for de som snur synet sitt på ett selskap ift om de er inne/ute.
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2018 kl 09:29 8667

Mayfly7
"Jeg håper ingen selger seg ut mandag morgen pga. innlegget mitt" ??????
Takk for at du presiserte dette, ellers tror jeg jammen at jeg hadde solgt. Nå ble jeg glad!? (noen har litt tungt for det, men dette var altså ironi)?
For meg holder det at JF kjøpte 16.6 mill. Aksjer i forrige uke, jeg registrerer hva folk gjør, ikke hva de sier at de gjør. ?
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
bokaj70
12.05.2018 kl 09:42 8640

Der er ingen problemer med kursen i AXA. Det her handler kun om utålmodige småaktionærer.

Man køber aktier i AXA pga forventninger om stærkt forbedring af indtjeningen i fremtiden. Hvorfor så ikke glæde sig over sin gode indgang som vil give et stort afkast den dag AXA for alvor begynder at tjene penge? Det gør de ikke endnu.
90% af indlæggene her på Hegnar er fra frustrerede småaktionærer, som ikke kan forstå, at kursen ikke går i himlen efter at DE har købt sig ind. Det MÅ være pga manipulering, shortere og alt muligt andet.

John Frederiksen køber aktier når han ser en god indgang og afventer så at selskabet udvikler sig og potentialet realiseres.

Man taber ikke penge på aktiemarkedet pga. shortere og manipulation med mindre det er disse faktorer man baserer sin handler på. Man taber penge når man fejlvurderer de selskaber man køber sig ind i eller sælger sig ud af.

Edit: grunden til at jeg skriver dette er fordi jeg læser det samme om alle selskaber jeg har aktier i. Bedste case på Oslo børs, kursen burde afspejle forventninger til indtjening og marginer langt højere en sidste regnskab. Årsagen må være shortere, manipulation osv. Det er amatørens ræsonnement og bliver virkeligt trættende i længden.
Redigert 20.01.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2018 kl 10:10 8738

Merkelig så mye man snakker om emisjonen.
Skulle tro alle her var ny på børs.

De fleste selskaper jeg har handlet i, har jo alltid denne fullmakten liggende, eller sovende om du vil.
De fleste børsnoterte selskaper har vedtatt en emisjonsfullmakt som kan brukes på kort varsel, uten å hasteinkalle til EGF om noe skulle skje.

Er dette nytt for de av dere som har solgt, og som skal snakke ned AXA ?

En annen ting, dere forstår vel at det er forskjell på VEKSTEMISJONER, og emisjoner for å overleve?
AXA sine emisjoner har vert vekstemisjoner, på linje med BORR DRILLING, SDSD, og disse tørrlastgreiene til Trøym.
Aldri feil med vekstemisjoner sett fra mitt ståsted. De som ikke forstår dette, forstår heller ikke seg på AXA. Man må jo handle inn portiser, og eiendom for å skape avkastning og inntekter.

Endre sier at det ikke ventes ny emisjon med det første, men det gjelder jo bare til det ikke gjelder lengre. Men kommer det, så er det jo for å kjøpe mer, noe man er avhengig av for å vokse og tjene penger.

Igjen, stusser veldig over denne TS`en. Han er ny på forumet, men han er i allefall ikke ny i AXA. Han har fått med seg SS sin innsats her, og trolig de fleste andre her. Spørsmålet er om han bare har blitt deaktivert, og står opp i ny drakt.

SS
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2018 kl 10:57 8659

Mayfly7
"Vil Geveran låne ut aksjer? Jeg tror det."
Kan du utdype dette mer?
Geveran med JF entret AXA i slutten av 2017, gikk inn i et ungt vekstselskap. Han sitter nå som største eier. Hvorfor i hule h...skulle han låne ut aksjer nå? Ja, om han var tenkt å selge da så, men som ganske ny inn i et vekstselskap. Nope!
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2018 kl 13:12 8555

Helt korrekt, SS. Det er forskjell på emisjoner, og slik jeg tolker det, ser det ut til at frykten for en emisjon i AXA er for høy. Om/når den kommer, så blir det en vekstemisjon, og jeg tenker den vil ha utvannende virkning i kun nokså kort tid. Den kan også bli satt på vesentlig høyere nivå enn hvor dagens kurs er, mest trolig.
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Volf
12.05.2018 kl 14:02 8485

Klatremusa har du prøv å låne aksjer av Geveran ? hvis ikke så må du prøve før du uttaler deg.
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2018 kl 16:33 8347

Geveran har 195 mill aksjer. Kun 20 mill er utlånt som er registrert. Og der kan det meste stamme fra Mohn jamfør aksjelister over tid.

SS
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2018 kl 17:22 8272

Volf
Ja
Geveran låner ikke ut i AXA, basta!
Geveran har ikke behov for å tjene småpenger.
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Volf
12.05.2018 kl 18:12 8216

Klatremusa hvor har du den skrøna fra ?
Låne ut aksjer er ikke småpenger, Grevean får inn nesten like nye i utlån av div aksjer som de får i totalt utbytte fra diverse aksjer.
Ja her skal en lese mye rart før en dør.
Ha en fin kveld.
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Tomkald
12.05.2018 kl 22:43 7995

Volf : kan du bevise at Geveran låner ut aksjer? Om ikke er det du kommer med like mye skrøne!
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Varsom
12.05.2018 kl 23:04 7960

Alle meler sin egen kake og det er helt naturlig enten du sitter lastet med aksjer eller ei. Det ville jo bli helt merkelig hvis en som ikke eier aksjer i selskapet skal klare å se masse positivt. Er jo en grunn til at man selger liksom, akkurat som det er en grunn til at man kjøper. Jeg synes axa er et spennende selskap, men pr nå synes jeg det ser litt svakt ut. På sikt har jeg troa. Noen bruker argumentet at Fredriksen har jo kjøpt så da må jo kursen gå opp. Vell... Fredriksen har akkurat gjort noen kjøp i avance Gas også, selv om den nærmeste fremtid ikke ser veldig lyst ut. Mulig man kan kalle disse kjøpene for et støttekjøp. Axa kommer på sikt, men jeg trur du får kjøpt axa til godt lavere kurs de nærmeste mnd en du gjør nå!
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2018 kl 23:09 7946

Da burde du sette en short. Om du tror kursen skal ned er det jo like rett å shortere som å kjøpe når du tror det skal opp.

Jeg tror heller du burde bruke setningen, ‘jeg håper AXA skal ned de nærmeste mnd’.
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
bålfreak
12.05.2018 kl 23:11 7940

Mye vrøvl fra denne Mayfly. Fredriksen er en særdeles aksjonær vennlig investor. Han benytter børsen aktivt i alle sine selskaper. De fleste selskapene hans betaler utbytte til aksjonærene så snart dette er forsvarlig. Meg bekjent har han svært sjelden tatt noen av sine selskaper av børs. Det bygges verdier i Axa...., store verdier, men markedet vil gjerne se sorte tall på bunnlinjen før kursen tar heisen opp. Det vil fjerne mye risiko og forbedre risk/reward. Så enkelt er det faktisk. Det enkle er ofte det beste var det en som sa......
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Varsom
12.05.2018 kl 23:14 7930

Statoil,

Du har jo hevdet at axa skal til himmels siste 1 1/2 året, så jeg skjønner du er frustrert. Dette blir vell egentlig mere sannsynlighetsberegning ut i fra et resultat som tydeligvis ikke var kjempe overbevisende og tidligere kursbevegelser.

Men Statoil... Jeg håper det snart går din vei!
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2018 kl 23:23 7915

Hehe! Finnes ikke frustrert. Jeg har trolig flere handler i AXA enn du har totalt aksjer gutt. Jeg står selvfølgelig fast på at AXA skal laaangt opp
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
bålfreak
12.05.2018 kl 23:28 7902

Aksjespleisen i Axa blir veldig bra. Det er jo en grunn til at det gjøres, bruk hue..... Shorting forekommer i mange aksjer, litt uheldig for Axa at Herr Mohn har lånt ut så mye. Men vær klar over at det koster mye å shorte. Renter må betales og ikke minst må det stilles mye sikkerhet.
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2018 kl 01:24 7795


Jeg håpet på en diskusjon og fikk det.

KLATREMUSA:
Godt du presiserte det var ironi.
Noen av oss har litt tyngre for det. :-)
Jeg er naiv nok til å tro at det sitter personer der ute som handler aksjer på lykke og fromme,
og lar seg påvirke av kommentarer rundt omkring som Tomkald påpekte.
Enten i media eller på forum.

Så det ikke skal være noen tvil.
Jeg investerer i aksjer kun for meg selv og min familie.
Jeg innrømmer at jeg ikke bryr meg en dritt om Ola, Kari eller Klatremusa på Hegnar forum tjener penger i AXA eller andre aksjer.
Dere er alle kun et anonymt nick for meg.
Sånn jeg ser det tjener jeg penger hvis jeg er dyktigere enn de fleste av dere.
Enkelt og greit.
Hadde dere vært bekjente i det virkelige liv hadde det selvfølgelig vært noe helt annet.
Og tanken var å alliere meg med dere sånn at vi kan dra nytte av hverandres kunnskap.
Det er aldri feil og jeg er overbevist om at det sitter like mye kunnskap samlet her som hos noen AXA analytiker.
Jeg tar heller ikke ansvar for om noen selger sine AXA aksjer basert på mitt innlegg på Hegnar

STOCK-HOLM:
Takker for gode saklige svar. :-)

KLATREMUSA:
Hvis du skulle kjøpt opp aksjer sånn at du fikk kontroll over AXA.
Ville du kjøpt aksjer til 2.7 eller 5?
I et scenario hvor Geveran skal ha mye aksjer av en eller annen grunn så ser jeg ikke bort fra at de låner ut aksjer,
eller i det minste holder igjen kursen.
Du sier Geveran ikke er ute etter småpenger.
Da har du vel svart deg selv på hvorfor Geveran kan ha interesse av å holde kursen nede?

BOKAJ70:
Har sett en god del av innleggene dine på GIG forum og du er en av de jeg stopper opp og leser innleggene til.
Har vært veldig enig med deg i det du har skrevet når du som den eneste påpekte det med bunnlinjen,
når ingen forstod hvorfor aksjen ikke gikk rett til himmelen på resultater.
GIG har vært et eventyr og jeg skal kjøpe meg inn igjen når stop loss ryker under 4.60.
Derfra går det fort opp igjen. Nok om det.

Jeg er overhodet ingen utålmodig aksjonær i AXA så der misforsto du meg dessverre.

Hva mener du er riktig kurs og retning i AXA nå?

Syns du ikke AXA burde stige litt på alle nyheter, og burde ikke AXA begynne å prises litt på fremtiden etterhvert?

Eller mener du AXA allerede er priset høyt?

Hva mener du om lån fra AXA på 128 mill euro til Reolux og nedbetaling 80 mill av de til Geveran istedenfor å investere de i vekstfasen vi er inne i?

Utelukker du at det kan ha sammenheng med fremtidig emisjon?

Jeg er nok langt over gjennomsnittet paranoid i mine investeringer og det har aldri vært feil for meg å se det utenkelige før det kommer,
men mener du helt seriøst at det ikke forekommer kursmanipulasjon på Oslo Børs?

Interessant å høre hva du synes bortsett fra at du mener jeg er en utålmodig tulling. :-)

SS:
Hvis det kommer en emisjon ala det B2H nettopp hadde så er det stålbull for meg,
men kommer det en emisjon for å trykke aksjer så er det noe annet.
Dessuten syns jeg det er meningsløst å si jamen vi vokser så da tåler jeg å tape store summer midlertidig.
Det som utgjør forskjellen er å komme seg ut i tide.
Selg knappen virker like bra som kjøp knappen hos meg.
Det er mange som putter hodet ned i sanden.
Det tror jeg du vet alt om SS.
Er vel sånn du har bygget deg en formue på aksjer.
Selv B2H ble presset ned etter en vekstemisjon,
og det ga en kjøpsanledning der nå.
Kjører AXA emisjoner ala det så skal jeg smile,
men jeg husker hva som skjedde i AXA forrige emisjon.
Til og med, med støtte insidekjøp osv.
Da ble det natta lenge etterpå.

STATOIL:
Jeg kommer aldri til å shorte AXA.
Så tungt har jeg ikke for det :-)
Jeg er bare interessert i å få mest mulig ut av investeringene mine underveis.

OPSJONER OG WARRANTS:
The foregoing calculations are based on 1,544,481,019 outstanding shares in Axactor.

Har noen noe informasjon om opsjonene og warrants løper videre med riktig kurs og antall etter aksjesplit?
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2018 kl 08:26 7658


Tipper Storeulv kjøper med den ene hånda og selger med den andre (les selskaper), den ene låner av den andre.

Oppgjør skjer ved inndekning ved neste emisjon. Saueflokken blir skremt og fyller hoven mens han kjøper seg opp. Det er ikke mye som skal selges for å skremme flokken i innheininga.
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2018 kl 10:01 7553

May;

Når jeg leser og studerer linjene til meg, så er jeg ikke i tvil - stikke hode i sanden, og selge i tide, ikke bli med.
Rystende rett og slett...........!

I AXA er det så enkelt, enn så lenge, kjøp ned mot 2,4-2,5,2,6 - selg før Q tall. Eller news.
Det har gitt god avkastning lenge, noe jeg har praktisert lenge. Men pr nå skal jeg uansett ha en minimumsstamme i AXA, også når den bikker 3kr.

Tradingen er allerede i gang igjen her! Uten at jeg har noen planer om å kline det jeg gjør ut på HO i samme grad.
Over og ut!

SS
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2018 kl 11:03 7472

STATOIL:
Jeg kommer aldri til å shorte AXA.
Så tungt har jeg ikke for det :-)
Jeg er bare interessert i å få mest mulig ut av investeringene mine underveis.


Sitat: ‘jeg er bare interessert i å få mest mulig ut av investeringene mine underveis.’

Du vil altså ha mest mulig, men du vil ikke shorte. Tror du sitter i samme båt som Varsom.

Tror det viktigste er å ikke ha alt i en aksje på børsen generelt. Da blir man fort utolmodig når alt annet beveger seg og din aksje står fast. Til uken følger jeg Gjensidige. Jeg legger selvfølgelig inn noen ordrer for å prøve å fange SL-aksjer, og de blir solgt 3-4øre opp.

I mitt hode er når man tror den skal ned = short. Når man håper den skal ned = ikke short
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
bokaj70
13.05.2018 kl 14:18 7361

Mayfly7:
Det var ikke rettet specielt mod dig. Mere en generel kommentar efter at have læst diverse tråde om selskaber jeg har aktier i.

Jeg mener ikke at AXA er priset specielt højt. Men heller ingen tvivl om at der er allerede er indregnet forventninger til fremtiden. Det glemmer man måske lidt fordi den allerede steg til dette niveau for 1,5-2 år siden og har ligget rimeligt stabilt siden. Egentligt imponerende og det er et udtryk for at AXA har leveret på deres strategi, og at ledelsen og JF har vist deres tro/støtte ved talrige insiderkøb omkring dagens niveau i samme periode. Det var en af grundende til, at jeg holdt efter en hurtig stigning fra 1.7 til 2,7 i selskabets spæde start.
Jeg tror vi skal frem til 2019 før AXA leverer resultater der retfærdiggør en højere kurs. Jeg forventer, at de kommende regnskaber vil vise, at det er den vej, det går, og at markedet så vil kvittere med en højere kurs.

Jeg har selv et forsigtigt kursmål på 3,5 som er baseret på forventede nøgletal 2 år frem. Da jeg hele tiden ser 2 år frem og forventer at AXA vokser i årene, der kommer, vil jeg opjustere dette kursmål løbende, såfremt AXA leverer som jeg forventer.
I praksis er det naturligvis håbløst at lave et nøjagtigt estimat af den karakter, og der vil være mange op- og nedjusteringer på de enkelte poster, når nye informationer bliver tilgængelige. Jeg håber naturligvis det overordnet bliver i positiv retning og at AXA, nu de forhåbentligt for alvor begynder at tjene penge, vil blive en investering med stigende kurs og til stadighed uforløst potentiale i mange år frem.

Mht. kursmanipulation mener jeg det er lidt misforstået. F.eks. har nogle de økonomiske muskler til at presse kursen ned ved at shorte og stille og roligt købe aktierne tilbage med god gevinst i et nervøst markedet. Det virker også den anden vej rundt. Du kan kalde det manipulation - jeg ser det mere som en fornuftig handelsstrategi, som vi småaktionærer så ikke har tilgang til. Eller som en naturlig og helt reel mekanisme på børsen, som man som investor bør acceptere og forholde sig til i stedet for at bruge det som en undskyldning for tab eller mangel på gevinst. Det giver til gengæld os mindre aktører nogle muligheder for gode indgange eller udgange, hvis vi har en klar holdning til det fundamentale.

Det (short) vil heller aldrig ske i et selskab med vækst, udbyttebetaling og P/E på 9. Det sker typisk i selskaber, der ikke rigtigt "tjener" penge, og hvor der er noget usikkerhed - NAS er et glimrende eksempel. En storinvestor kan sagtens have stor tro på NAS på længere sigt men samtidigt gå short og udnytte et nervøst markedet, hvis de mener at der går et par år før resultaterne følger med.
Ofte ender shorterne jo også med at "få ret", fordi selskaberne i sidste ende ikke leverer som forventet af de håbefulde aktionærer. Så er det pludseligt ikke manipulation alligevel - så har shorterne bare været dygtigere i deres vurdering.

Men det korte og det lange er at hvis man vælger at gå ind i et selskab med kæmpe potentiale men som endnu ikke leverer på bundlinjen - så er det meget muligt at kursen ikke stiger før det potentiale realiseres eller bliver umuligt at overse. Indtil da kan investeringen i bedste fald være døde penge.
Alternativt er risikoen, at kursen løber fra en, hvis man er for sen ude, så det er det valg man må tage.
Selv foretrækker jeg at være tidligt inde hvis jeg tror på casen og så trade på svingningerne undervejs.

Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2018 kl 16:14 7257

Spillet om gullkalven er et spill som jeg deltar på, og fortsatt skal delta på, og jeg blir ikke blant dem som blir spilt utover sidelinja. Disse blir det etter hvert mange av. Om et par år er det mange som har aksjer i AXA nå som har gitt opp, det er vel meget sannsynlig.
Redigert 20.01.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare