Avance i 100

Slettet bruker
AVANCE 17.10.2019 kl 09:10 96261

Hva tenker dere om Q4 og resten av 2020?
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
kodenavn
18.11.2019 kl 11:49 5533

Her tuller vel Tradewinds.
Avance har ikke noen slike skip fra 2003.
Det har derimot BWLPG

(Singapore, 5 November 2019)

BW LPG Limited (“BW LPG”, the “Company”, OSE ticker code: “BWLPG.OL”) has entered into a Memorandum of Agreement (MOA) to sell the remaining two Large Gas Carriers (LGCs) in the fleet. BW Nantes and BW Nice, both built in 2003 and with a carrying capacity of 59,400 cbm each, will be delivered within Q1 2020. The sale is expected to generate approximately US$31 million in liquidity and an expected net book gain of US$9 million.

The remaining owned and operating fleet is 47 VLGCs, including 2 newbuildings which are scheduled to be delivered in Q4 2019 and Q1 2020. The average age of the fleet, excluding the India JV and the storage vessel, is 7.5 years.
Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
OB
18.11.2019 kl 12:36 5428


VESSEL SIZE CBM YARD BUILT OWNERSHIP
Avance 82,500 Kawasaki, Japan 2003 100%
Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
kodenavn
18.11.2019 kl 13:28 5287

Takk ::)
Jeg mente Avance hadde 14 nyere VLGCere, men da var det bare 13, og en liten gamling fra 2003.
Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
zedyz
18.11.2019 kl 14:33 5184

Merkelig nedsalg i Avance nå plutselig
Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
OB
18.11.2019 kl 14:39 5179

Må vara gammal, men en VLGC byggd i Japan torde vara den längsta livslängd man kan tänka sig i branschen. Förvånad att den inte sålts, kanske såg Avance det som ett bra marknadsföringstrick att få TW skriva om det. Personligen undrar jag mest varför de säljer överhuvudtaget. En vild gissning är ett köp av toppmoderna dual fuel skepp från Trafigura.
Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
kodenavn
18.11.2019 kl 14:43 5180

Til Stolt er ferdigsolgt og shortene er dekket, må man regne med litt ruglete utvikling.
Men det gir muligheter for de som tenker langsiktig og kan og vil akkumulere på dippene.
Uansett er den langsiktige retningen gitt med denne inntjeningen.
Redigert 21.01.2021 kl 01:52 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
18.11.2019 kl 14:48 5173

Kan umulig være lenge til Stolt-N er ferdigsolgt.
Redigert 21.01.2021 kl 01:53 Du må logge inn for å svare
Siphlonurus
18.11.2019 kl 15:30 5069

Da ble det enda 5000 aksjer, kurs 42,00. Totalt 20.000 nå :)
Redigert 21.01.2021 kl 01:53 Du må logge inn for å svare
Frantzen
18.11.2019 kl 15:30 5133

Stolt-N solgte ingen aksjer i forrige uke , Kun små forandring blant 20 på topp i forrige uke
Redigert 21.01.2021 kl 01:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.11.2019 kl 15:32 5132

Snart ned i dag på økende rater langt over 70 000 dollar. Hinsides!
Redigert 21.01.2021 kl 01:53 Du må logge inn for å svare
Siphlonurus
18.11.2019 kl 15:35 5115

Og enda 5000.. også til 42.00 :)
Redigert 21.01.2021 kl 01:53 Du må logge inn for å svare
Superoptimist
18.11.2019 kl 16:52 4967

Som vanlig. Rett opp og rett ned! Begynner å bli kjedelig nå!
Redigert 21.01.2021 kl 01:53 Du må logge inn for å svare
Springer
18.11.2019 kl 16:58 4945

La det holde på ei stund til.
Får snart mer penger mellom fingrene.
Redigert 21.01.2021 kl 01:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.11.2019 kl 20:06 4634

Dorian ny årsbeste igjen
Fytti katta nå begynner det bli irriterende.
Redigert 21.01.2021 kl 01:53 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
18.11.2019 kl 20:28 4579

Irriterende ja, men la der ikke resultere i at du selger deg ut. For jeg tror nok situasjonen vil bære snudd på hodet når Q3 19 er presentert, om ikke før.
Redigert 21.01.2021 kl 01:53 Du må logge inn for å svare
Tota
18.11.2019 kl 22:28 4365

Pussig at ingen av meglerhusene har Avance i sine anbefalte porteføljer??? De har jo nokså mye annet der. Leser de ikke HO??
Redigert 21.01.2021 kl 01:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.11.2019 kl 23:29 4236

Jeg hater DNB søppla og har tatt vekk alt jeg hadde hos dem etter at de nedjusterte aksjen i sommer!
Den falt jo pinadø også i etterkant, da det er for mange sauer her i landet. Meg lurer de faen ikke til å selge. Her sitter jeg lenge men de jukker opp og ned hele tiden.
Redigert 21.01.2021 kl 01:53 Du må logge inn for å svare
Tota
19.11.2019 kl 09:16 3880

Det virker som en saklig grunn til å hate DnB :), men heller ikke SpBank 1 Markets, Arctic eller Alfred Berg har sett lyset, hvertfall ikke det samme lyset som Vi ser her på HO. Lurer på hvorfor det?
Redigert 21.01.2021 kl 01:53 Du må logge inn for å svare
Drowsy
19.11.2019 kl 09:36 3805

Det er ganske enkelt tror jeg.

Avance Gas er og forblir en høyrisiko aksje. Den er omringet av både positive og negative triggere i forbindelse med rater som plutselig kan falle markant eller stige markant. Legg til hvor mye prisforskjellen mellom øst og vest har å si samt ikke minst produksjon, forbruk og pris på propan i USA og det fundamentale vil daglig kunne endre bilde totalt.

Når Avance Gas da faktisk har steget så kraftig som den har det siste året mener de nok at risk/reward ikke er sunn for en "trygg" portefølje. Kan ikke forstå at det er vanskeligere enn det. Det ligger ingen åpenbare skjær i sjøen, men for disse LPG-selskapene så kan det alltids dukke opp nye skjær. IMO2020 er man vel også usikker på hva kommer til å føre til.

Det betyr ikke likevel at dette fortsatt er en god investering. Ser noen opererer med en estimert inntjening pr aksje på 16 kr i året ved en gj.snittsrate på 45K. Selv har jeg "tippet" at resultatet for 2019 ender på 7,5 kr pr.aksje. Vi skal huske på at Q1 var dårlig og selskapet gikk i minus. For tiden renner det inn penger, men selskapet trenger gode tall å vise til i Q3. Det mest spennende tallet der blir hva slags rater flåten er fixed til i Q4 - burde vel strengt tatt være godt over 50K. Flyr den ikke videre opp mot 60 kr etter kvartallsraporten vil jeg tro dette er en aksje som kommer til å fly videre etter fremleggelse av Q4 eller kanskje så sent som ved fremleggelse av Q1 2020.

Er det noen som aner hva som er en "decent" P/E for selskaper i denne bransjen?
Redigert 21.01.2021 kl 01:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.11.2019 kl 09:56 7620

Aksjer blir ofte priset for fremtiden og utsikter.Markedet er bedre enn på lenge beste rater på over 4 år da kurser og utbytte var solide, det vil det og bli nå. Få nybygg i vente og så IMO20 som fører til enda mer press i rater.

Spot er i dag 73 121 dollar. Det er himmelhøyt over estimater. Aksjen er lav selv med spot på 45000 dollar. Børs er idioti og shorting burde være forbudt. Møkkabanker og meglere som flytter penger uten substans. Om ikke dette er en aksje for fremtiden er 90 % av aksjene på OSE rent søppel. (Noe de faktisk er.)

Registrerer at Avance ikke blir priset på gode utsikter! Når rapporten kommer kan den ikke holdes mer nede!
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
Drowsy
19.11.2019 kl 10:13 7631

Ikke uenig med deg i det hele tatt pasoc.

Og det er mye man kan være kritisk til, som f.eks short. Har selv aldri forstått verdien av det produktet. Å vedde "imot" en aksje. Det ironiske er at det er et insentiv for store aksjonærer som har et så langsiktig perspektiv at de driter fullstendig i kursen fra mnd til mnd. Da kan man eie masse aksjer og leie dem ut til folk som skal ha kortsiktig gevinst. Så kommer selvfølgelig argumentet om likviditet og volum i aksjene osv osv. Men det er et ekstremt destruktivt produkt.

Også enig med deg i dette med fremtiden og utsikter, men det er her shippingaksjer skiller seg litt ut for den mer forsiktige investoren. Dettte er sykluser og både små hendelser og makrobilder kan endre fremtidsutsikene radikalt på veldig kort tid. Det er umulig å spå 6 mnd frem i tid. Plutselig faller disse ratene og da raser de fundamentale analysene sammnen med dem. Så prøvde bare å svare på hvorfor jeg tror meglerhusene ikke har Avance Gas i sine porteføljer.

Jeg er selv tungt inne i Avance og om aksjene mine blir mer verdt i form av en hinsides direkteavkastning eller økt aksjekurs er egentlig likegyldig, det endrer bare strategien. Om kursen holder seg på disse nivåene tar jeg gjerne i mot en direkteavkastning på 10-40 prosent og beholder aksjene. Om den kommer til å fly før utbytter blir betalt vil min investeringshorisont bli noe kortere, men samtidig vanskeligere. Da må man prøve å finne ut når man skal ta gevinsten. Om aksjekursen holder seg noenlunde på disse nivåer kan man bare cashe inn utbytte på utbytte de neste 12 mnd og ikke bry seg om aksjekursen lenger, den kan komme til å bli tjent inn fort på disse nivåene vi har i dag.

Tenk på Fredriksen som gikk tungt inn på 12-17 kr i denne aksjen. Han trenger to kvartaler med utbytte for å tjene inn hele investeringen. Da bryr du deg ikke særlig mye om det trengs en ny emisjon eller to i tyngre tider.
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
Nanoq
19.11.2019 kl 10:18 7602

Fint med konservative estimater

selv ligger jeg midt imellom de mest optimistiske og mest konservative

EPS i Q3: ca. 4 NOK
EPS i Q4: ca. 7 NOK.

Og til ditt avsluttende spørsmål: En "decent" P/E i (LPG) shipping i et sterkt marked er etter min mening minst 7 i denne tid med ekstremt lave renter på bankinnskudd og statsobligasjoner, men dette avhenger bl.a. av selskapets NAV og størrelse.
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
Icaria
19.11.2019 kl 10:56 7456

Estimater for Q3 og Q4 kvartal. Pr .30/6 hadde de§ 57 mill i cash. pr 20/8 §91 mill. dvs. de hadde et overskudd på §24 mill.
I perioden fra 20/8 til 30/9 - et rate gjennomsnitt et på ca §49.000,- som gir et overskudd på ca §16 mill. dvs. ca 40 mil i overskudd som gir EPS i Q3 kvartal på 0.62 usd.
En kontant beholdning på §105-107 mill. minus betaling av lån ca. §10-11 mill.
I Q4 kvartal rater §65.000. (rater frem til i dag, og stipulert resten av året på §72.000- .Litt optimistisk,men med futures på §78-80.000 tror jeg dette en innenfor. Som gir ca§ 56-58 mill. of hire ca 2%. som gir ca 8,5 usd i EPS.
En kontantbeholdning på ca. §150.mill.. dvs ca 2.35 usd pr aksje eller kr. 20-22 kr i kontanter. Og vi har i dag en kurs på ca kr 42. Er skipene nesten verdiløse? Korreksjoner av regnestykket mottas!
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
Salbei
19.11.2019 kl 11:05 7409

Lurer paa om largest shareholders er oppdatert paa hjemmesidene deres enda..SN er enda paa 2 %. Ser at freight rates ikke er oppdatert siden 11. nov.
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
Icaria
19.11.2019 kl 11:23 7342

Largest sharholder blir oppdatert en gang i uken, Mandag morgen. Freight ratene er pr. 18 nov §77.403 Des §78.000, og Jan §76.000,-
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
Frontman
19.11.2019 kl 13:37 7165

Der var vi igjennom 70 for BWLPG. For de som ikke forstod skrivefeilen i kommentaren. Avance fortsatt litt igjen til 50..kommer på fredag senest. Fortsatt god uke til dere som tjener store penger på LPG fraktboomen
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
kodenavn
19.11.2019 kl 15:40 6994

PDT har dekket litt short, og kommet seg under radaren, dvs under 0,5 %
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
Springer
19.11.2019 kl 16:52 6855

Ingen korreksjoner på regnestykket, men Avance får ikke "Baltic" rater. Det er også litt "etterslep" i ratene de får. Derfor tror jeg du er opptil $10K for høy i rateestimatene. Likevel: mega inntjening som ikke ser ut til å slutte med det første.
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
Icaria
19.11.2019 kl 18:29 6697

Greit med tilbakemelding; Når det gjelder etterslep, så vi dette tydelig når Avanse hadde inntekt på § 24mill på 50 dg (1/7-til 20/8 -19 mens ratene fra 1/7 til 20/8 skulle gitt; ca §21 mill . dvs de hadde med seg et etterslep fra Q2 kvartal, der de siste ukene var ratene på ca §70K pr dg. Disse ratene drar de med seg inn i 3Qkvartal. For å få § 24mill i denne perioden må de ha hatt §56K pr dg
Reisene tar fra ca 30-35 til 60 dg alt ettersom de går fra midt østen til østen. Eller fra sør eller vestkysten av USA. Dette gir ca 45 dg pr tur.
Dette har jeg tatt med i mine utregninger, men som du skriver det er vanskelig å vite hvor skipene har gått. Men jeg tror jeg bommer med maks §5k .
Med med de ratene som er i dg gir det en fantastisk fortjeneste.
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
Sopranos
19.11.2019 kl 18:40 6671

Icaria:
Hvorfor regner du gjennomsnittsrater i Q3 på 49. 000 USD/ day på Avance og 57.000 USD/day på BW LPG?
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.11.2019 kl 18:51 6624

Dorian på ny årsbeste notering.
det er faen meg helt utrolig at de kan herje så her i Avance.

https://finance.yahoo.com/quote/LPG?p=LPG

Men ser at shorten er minket med omlag 500 K og det uten særlig kursoppgang.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG067231032
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
Icaria
19.11.2019 kl 18:56 6614

Er på tur svarer når jeg er tilbake (snart).
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
Ramleren
19.11.2019 kl 22:24 6344

Skal selvfølgelig ikke sammenligne selskaper, selv i samme marked, men likevel:
Dorian leverte tall for 3. kvartal 19: EPS 0,75 (annualisert 3,0) med oppnådde rater 47,623 pr dag. Ny årlig høy kurs i dag på 13,32. Gir en P/E takt på 4,5.
Avance: Sannsynlig med sammme rater 3.kvartal som Dorian (48.000), gir en EPS på kr 4,5 (annualisert 18). Kurs i dag 41,85 som blir en P/E takt på 2,3. Ved samme P/E takt som Dorian (4,5) ville det gitt en Avance kurs på kr 80.
Det må være lov å si at forskjellen i prising er stor pr dato.
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
Frontman
19.11.2019 kl 22:30 6340

Ja da sier det seg selv hvor man skal sitte
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
kodenavn
19.11.2019 kl 22:40 6300

Pasoc:
Du skriver:
Men ser at shorten er minket med omlag 500 K og det uten særlig kursoppgang.

Det vet vi ikke. Det er bare shorter på mer enn 0,5 % som skal føres i shortregisteret.
Forrige dagen var PDCs short 382.000 aksjer eller 0,59 % I går var den under 0,5 %, dvs max. 323.000 aksjer.
Så det vi vet sikkert er at shorten er redusert med minst 59.000 aksjer.
Shorten deres er nå mellom null og 323.000 aksjer. Som jeg skrev lenger opp er de nå under radaren, 0,5 %
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
nordnes
19.11.2019 kl 23:29 6180

@kodenavn
hva er fordeler / ulemper med at en short ligger evner eller under radaren ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
19.11.2019 kl 23:33 6168

Nå spurte du ikke meg, men: informasjon tilgjengelig for alle i markedet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
kodenavn
20.11.2019 kl 00:18 6097

Nordnes:
Ingen fordeler.
Ulempen er at ingen har oversikt over hvor mange de har igjen.
Det kan teoretisk være mange shorter med mindre enn 323.000 aksjer, da dette ikke er meldepliktig
Og vi vil følgelig aldri få vite om det har vært det, eller når eller om de blir dekket.
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
Drowsy
20.11.2019 kl 09:30 5804

Ok - et noe naivt, enkelt og sikkert feil (påpek dem gjerne) premiss for utregning:

De hadde 80 prosent låst til rater på 45K pr dag da Q2 ble sluppet. Det er sannsynlig at det totalt blir 47K da for Q3.
Break-even er 22,5K pr dag
Det betyr 24,5K pr dag rett i lomma.
14 skip

Men hvor mange dager seiler skipene på disse ratene? 14 skip a hvor mange dager, noen som vet hva slags dekning de har?

Blir ikke da regnestykket som følger:
24,5K x antall dager x antall skip
- 22,5K x antall dager x antall skip de seiler uten kontrakt
= Overskudd
Overskudd/antall aksjer
=EPS i kvartalet

Så til en annen ting. I glansdagene for 4-5 år siden hadde vi rater på 100K, halvparten så mange aksjer og en kurs på opp til 150kr. Nå husker jeg ikke i farten hva som var EPS på den tiden eller hvor mange skip de hadde da. Men om det var omtrent det samme burde jo en aksjekurs på 80kr tilsvare en kurs på 160 kr på den tiden - høres ikke det litt høyt ut? Samtidig - i litt mer kompliserte regnestykker jeg har gjort (enn jeg legger opp til her) syns jeg ikke 80 kr virker feil om ratene holder seg slik i 1 år eller 2.

Slakt meg gjerne - men helst kom med konstruktive innspill og tanker rundt hvordan dere regner. Jeg er megabull på Avance, men liker å ha regnestykkene korrekt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
Frontman
20.11.2019 kl 10:22 5706

Det var 8 båter på den tiden ikke 14. Går du på hjemmesiden og presentasjonen fra Q2. Vil du på en av de første slidene se at for hver 10.000 USD i rateøkning gir 51 MUSD ekstra på bunnlinjen per år. Rundt 50.000 USD dagen tjener selskapet 30 MUSD i kvartalet. 100 000 USD dagen i raten gir da 250 MUSD ekstra i året eller 62,5 MUSD mer i kvartalet og kvartalsmessig resultat på totalt 92, MUSD. Med 63 mill akjser gir det ca 1,5 USD per aksje i res eller nok 13,5 per kvartal. For år 54 kr aksjen. Med PE 3 forsvarer det en kurs på 150.
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
Tøff
20.11.2019 kl 11:03 5605

Avance hadde først 6 båter. Gjennom 2014og 2015 fikk man levert 8 nye. De fleste av disse fikk med seg noen turer til bra rater i 2015. Mot slutten av 2015 så vi begynnelsen til kolapsen i ratene. I løpet av kort tid hadde verdensflåten for store LPG-skip gått fra ca. 160 til 260 i antall. Jeg var med på utbyttefesten i 2014-2015, men har holdt meg borte siden begynnelsen av 2016.
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
Frontman
20.11.2019 kl 11:07 5603

Var med i 2015 og er med nå. Denne gangen er det kursfest og blir utbyttefest. Kom for sent inn i 2015 til å være med på kursfesten men fikk med fine utbytter. Husker godt Q2 15 utbytte i august som vel var på 18 kroner ca.
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
Drowsy
20.11.2019 kl 13:28 5359

Interessant. Hvilken slide står det på?

Om det er korrekt så bommer jeg totalt på mitt estimat om et resultat på ca 7 kr aksjen i 2019. Jeg greier ikke helt å tro at Avance kommer til å legge frem et resultat på det dobbelte av dette. Pr Q2 har de vel tapt 0,82 kr pr. aksje og i Q3 styrer de mot et resultat på i beste fall 4 kr pr.aksje - men 7 kr for 2019 er helt sikkert konservativt med tanke på ratene som har vært de siste månedene.

Leser også at de fleste sier IMO2020 blir bra for selskapet. Jeg tror det gjenstår å se. Avance har allerede booket dokk for å sette inn skrubber på to av skipene tidlig i 2020. Hele IMO2020 blir veldig spennende. Hva lønner seg? Hvor dyrt blir det å ikke installere scrubber? Hvor mange seilingsdager mister man til gode rater ved å gjøre det? Osv, osv.

Jeg tipper det ikke blir sagt noe om utbytte i Q3, men at de ved neste rapport varsler usbyttestart fra Q1 2020. Virkelig et av de mest spennende selskapene å være investert i hvert fall.

Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
awkward
20.11.2019 kl 14:25 5235

"på den tiden" viser ikke til Q2. Men til 2015.
De hadde alle 14 båtene i drift i Q2
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.11.2019 kl 16:58 5060

Er godt å se på kontoen at den vokser :)
Trodde faktisk den skulle ned på 41 igjen i dag, men tok heldigvis feil. Fint å passerere 43 igjen.
Nå løfter Dorian seg igjen ganske kraftig i USA. Akkurat nå 13.66 USD. Nå bør Avance komme etter.
Tror vi nå skal opp mot 50 ganske hurtig. Folk bør skjønne at gass er stedet å være en stund nå.
Nå må vi få lukket gapet her!
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
Frontman
20.11.2019 kl 17:31 4974

50 passeres på fredag.
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
Frontman
20.11.2019 kl 17:32 4969

slide 5 dokumentet som heter Q2 presentation
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
Siphlonurus
21.11.2019 kl 09:36 4463

Skulle ikke forundre meg mye nå.
Jeg er så happy for at jeg tok 10.000 til på mandag til kurs 42. Med totalt 25.000 aksjer her + 3.000 i BW LPG så kommer det til å bli noen gode dager fremover :).
Redigert 21.01.2021 kl 05:32 Du må logge inn for å svare