TOMRA - GOLD MINING SUCCESS!!!

KanonBra5
TOM 17.10.2019 kl 20:05 1594

Nok en suksess historie om Tomra Sorting sin unike teknologi:

https://im-mining.com/2019/10/17/vista-gold-sorts-mt-todd-ore-processing-issues-tomras-xrt-technology/

Investor
Redigert 17.10.2019 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
milojack
17.10.2019 kl 20:32 1563

Utrolig hva en lavteknologisk overpriset bedrift fra lille Norge kan få til........ Jeg tipper det snart blir trangt i inngangsdøra :-)
KanonBra5
17.10.2019 kl 20:54 1519

Garantert!!! Hegnar og andre norske analytikere har overhode ikke forstått hvilket verdensledende og høyteknologisk selskap Tomra er. Svenske analytikere har heldigvis mer forståelse her. Siste analyse (16/10/19) fra Swedbank sier fremdeles en kurs på 300.- Og det med 10% rabatt!!!

https://www.swedbank-aktiellt.se/analyser/2019/10/16/tomra_systems_asa.csp

Investor
Redigert 17.10.2019 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
18.10.2019 kl 07:25 1337

Blir spennende å se utviklingen i dag og på mandag (Q3). Håper endelig markedet tar innover seg det utrolige 50 milliarders markedet som åpner seg for pantesystemer i Europa de neste årene (som Swedbank skriver i sin analyse). I tillegg har vi resten av verden som gir like mye gass for sirkulær økonomi (resirkulering, pant, osv) Det blir ekstremt fremover. Og dette kommer med lov. Det er ikke alle som har en så lys fremtid foran seg.

Investor
KanonBra5
18.10.2019 kl 08:38 1262

Og plutselig anbefaler (i dag) Handelsbanken Capital Markeds aksjen igjen ;-)

https://www.svd.se/bors/news_detail.php?newsid=1287f273-d69d-400f-83b2-457f1d08db3c

Investor
milojack
18.10.2019 kl 09:58 1175

Vi får nok flere anbefalinger rask, de skal bare in å handle litt først før de anbefaler...
Kommentatoren
18.10.2019 kl 12:21 1113

,"We're a small player in the big mining industry and the second quarter was a quiet quarter" sa CEO Stefan Ranstrand kledelig beskjedent under Q2 presentasjonen i juni. I rapportene opplyses det ikke noe særskilt om outlook for Sorting Mining som der slås sammen med Sorting Recycling hvis outlook ble opplyst til "Continued strong revenue growth in Recycling compared to 2Q18" og vedrørende ordreinntak i segmentet sa man dette "Order intake slightly up in Recycling and down in Mining from same quarter last year".

Vanskelig å vite spesifikt hva Sorting Mining bidrar med når det gjelder Q3-omsetningen altså, men neppe noe spektakulært. Ut fra det man finner av artikler på nettet når det gjelder suksesshistorier generert av Tomras sorteringsteknologi, og disse dreier seg mye om tester og -resultater, ikke minst innen diamant- og gullgruveindustrien, tror jeg imidlertid vi har mye å se frem til når det gjelder omsetning innen Tomra Sorting Mining. Artikkelen KanonBra5 linker i trådstart , er et godt blant mange eksempler den senere tid. Det er rett og slett fantastisk å lese dette som aksjonær.

Innslaget om Tomra på FaTV for et par dager siden, tror jeg har alle muligheter til å oppnå kultstatus om ikke så veldig lenge, men neppe på den måten FaTV selv ser for seg. I innslaget ble det for sikkerhets skyld sagt rett ut, jeg siterer: "Det skal vi ikke ha i Norge, det er høyteknologi det", angående "for høy Tomra-kurs". Vi får altså der vite at høyteknologi forsvarer (høy) prising, men at Tomra ikke representerer høyteknologi! Vel, vel... I mine øyne representerer iallefall Tomra høyteknologi så det rekker! Fantastisk høyteknologi, dokumentert gjennom at Tomra er klar, tildels soleklar, global markedsleder innen alle selskapets fire forretningsområder som på toppen av det hele alle er megatrender i dag! Når det gjelder analytikerne, husker nok den som har litt hukommelse at vi kunne bevitne en lignende "aksjon" mot slutten av fjoråret med stafettkjøring mot aksjekursen, retning ned. Disse virker å ha vært forbannet på "for høy Tomra-kurs" i årevis, for de sa det samme på denne tid for drøyt to år siden da kursen var 110 - 115. Altså at Tomra er for dyr. Det må nevnes at Carnegie som Swedbank distanserer seg fra "aksjonistene". Carnegie kaller "skrekkaksjehistorien" en storm i et vannglass. Det har heller ikke kommet noen utspill jeg har registrert fra Kepler Cheuvreuxs hvis siste kursmål jeg har sett er som Swedbanks, 300. Kepler Cheuvreux var forøvrig i sin tid første meglerhus som "gikk ut av rekken" og satte et kursmål på Tomra markant over real-time på den tiden de andre lå ute med kursmål under. I dag anbefaler Handelsbanken kjøp av Tomra.

Til slutt. Dette synes jeg er litt oppsiktsvekkende. Hvis det faktisk ble pøst ut short i stor stil på lavere kurser enn dagens, slik det her hevdes, kan man jo også spekulere i om noen befinner seg i en vanskelig posisjon. Hvem vet. Når det gjelder aksjekursen, er det eneste vi vet sikkert at den 218.80 akkurat nå.




Samtidig øker veddemålene i markedet på aksjen skal falle, såkalt shortsalg, i høy fart, ifølge Sparebank 1 Markets’ ferske oversikt over nordiske shortposisjoner tirsdag.

– Svært sjeldent

Ifølge meglerhusets finansanalytiker Odd Weidel økte antallet Tomra-aksjer lånt ut til shorting til 2,2 prosent sist uke.

– Det er svært sjeldent at man ser at shortinteressen på kort tid øker så mye i et såpass stort selskap som Tomra, som har vært børsnotert lenge, understreker han.

Weidel peker imidlertid på at veddemålene mot Tomra-aksjen har vært «kunstig lave» til nå. Det til tross for at den har skutt i været de siste årene og blitt omtalt av eksperter som en av de mest overprisede på Oslo Børs.

– Man kan argumentere for at det naturlig at et så stort konsern hvor det er mye trading i aksjen skal ha en viss shortinteresse, påpeker analytikeren.

Tomra har tirsdag en markedsverdi på 31,5 milliarder kroner.

Plassert i «skrekkportefølje»

Tomras eventyrlige børsoppgang har i flere år bidratt til å gjøre den til et toppvalg blant de såkalte ESG-aksjene (Environmental, Social and Governance) på Oslo Børs.

Sparebank 1 Markets’ analytiker innen fornybar energi, Jonas Meyer, mener det ikke er noe ESG-sektoren, som tilsier at shortinteressen i Tomra skal øke nå.

https://e24.no/boers-og-finans/i/0nOq3o/veddemaalene-mot-tomra-aksjen-oeker-i-hoey-fart-svaert-sjeldent


Redigert: Ikke rart innlegget ble "for langt" (se neste innlegg). Ser nemlig nå at jeg hadde postet alt jeg skrev dobbelt (2 ganger), før det jeg sakset fra E24 til slutt ble gjengitt.. Håper ikke dette gjorde at noen (som ikke allerede har lest det) ikke fikk med seg E24-saksingen som er interessant lesning.
Redigert 18.10.2019 kl 17:52 Du må logge inn for å svare
Kommentatoren
18.10.2019 kl 12:25 1101

Får ikke redigert forrige innlegg (sikkert fordi det ikke kan være lenger). Derfor denne lille tilføyelsen her: E24 artikkelen jeg linker er fra tirsdag (15.10) og shortsalget det refereres til skal ha funnet sted i forrige uke.
Redigert 18.10.2019 kl 12:26 Du må logge inn for å svare