Oljepris og Akerbp

Nordea Marked ser inn i spåkulen

https://aksjelive.e24.no/instrument/C%3APBROUSDBR%5CSP.IDCENE

Redigert 07.11.2019 kl 17:35 Du må logge inn for å svare
jadden
14.02.2020 kl 07:34 2693

ENERGITILLEGG er ordet, som musikk i mine ører. Akersjef Eriksen har skjønt hva det dreier seg om, måtte de klare å stå imot presset:

Eriksen: Aker BP forblir olje og gass
Oljeselskapet Aker BP leverte nylig resultater og overrasket positivt. Aksjekursen ble sendt oppover på Oslo Børs. Akers børsverdi er i stor grad avhengig av børsutviklingen for dette ene selskapet.
I sitt brev til aksjonærene skriver Aker-sjef Eriksen at fakta og tall viser at verden vil trenge mer olje og gass, samt mer ren energi. Han er klinkende klar på at Aker BP skal forbli et rent olje og gass-selskap.

– «Energitillegg» er etter vår mening enn mer passende beskrivelse av oppgaven vi står overfor enn «energiovergang», sier Eriksen, som mener realiteten passer godt Akers portefølje av ulike selskaper som fokuserer på hvert sitt segment.

Jeg "forskutterte"utbytte som kommer 24,og kjøpte 200 lodd til i dag. Ved neste utbytte,er jeg oppe i mitt mål på 10000.Om jeg klarer å vente med å kjøpe før neste utbytte tikker inn.
jadden
14.02.2020 kl 16:00 2473

Solid oljeprisoppgang i dag, men både AkerBp og Equinor lagger, Equinor er fortsatt i minus. Det er vanskelig å peke på årsaken, men olje er definitivt ikke i skuddet for tiden. Utbytte skal reinvesteres i nye aksjer, ingen grunn til å selge før 2023. Økning i demand vil fortsette i 10-20 år ennå, det er vanskelig å se at dette skulle presse kursene på lang tid ennå. Jeg legger også til grunn at skiferoljeproduksjon ser ut til å peake mye tidligere enn de såkalte ekspertene har spådd.
mekker
14.02.2020 kl 20:00 2376

Ja, oljeprisen gikk fra 56,20 $ ved børsslutt i går til 57,20 $ ved børsslutt i dag. Årsaken til at oljeaksjer holder igjen skjønner en ikke. Men tror vi får en skikkelig rekyl når Kinamannen får bukt med sitt coronavirus. PS: Tror jeg skal kjøpe NEL for utbytte. Litt risk må en da ta :-)
Redigert 14.02.2020 kl 20:12 Du må logge inn for å svare

Ekstrem nedsiderisiko i oljeprisen hvis covid først manifesterer seg i resesjoner og videre nedstengninger av produksjon rundt i verden.

Ikke nødvendigvis sannsynlig, men muligheten for det er reell enn så lenge.
ynot
14.02.2020 kl 21:36 2318

Har du tro på det så kom deg ut!
gunlove
15.02.2020 kl 01:17 2248

Verden trenger olje og energi uansett. Dette viruset, som mye annet går over. Ønsker en av verdens største oljeprodusenter, Aramco som nettopp er kommet på børs, at oljepris skal synke? Jeg tror ikke det, prisen gikk opp idag, tipper den er over 60 $ om ikke lenge. Denne er grei å lese for å mer forstå hvorfor Aker BP signaliserer økt utbytte frem mot 2023: https://e24.no/energi/i/mRd3Xq/aker-bp-setter-oljerekord-med-sverdrup

Det er farlig å tro at alt ender med et virusutbrudd i Kina av en influensa lignende sykdom. Sammenlignet med folketall sier jo eksperter at antall døde i Kina ville tilsvart 5-6 døde i Norge utifra folketall. Folk dør i hopetall av influensa hvert år og legen, som oppdaget viruset og rapporterte, flere tror myndighetene i Kina står bak hans dødsfall. Jeg sier ikke noe mer enn det, folk med lavt immunforsvar, gamle/svake dør av influensa hvert år.
jadden
15.02.2020 kl 11:40 2119

Vi er nå halvveis i Q1/20. Oljeprisen hittil i kvartalet ligger på ca USD 60 i snitt, for Q4/19 var snittprisen ca USD 63. Vi så et lite løft i prisen i slutten av uken som gikk. Hvis vi tenker oss at prisen vil klare snitt 60 i resterende del av kvartalet, vil AkerBp teoretisk oppnå noenlunde samme kvartalsresultat i Q1 som for Q4. Lavere oljepris kompenseres med større produksjon. Johan Sverdrup og Vallhall bidrar nå hele kvartalet. Ut av dette kan vi trekke at det neppe blir en diskusjon om reduksjon i utbytter ved neste utbyttebetaling i mai. Nordea snakker allerede nå om en kraftig rekyl når røyken etter corona legger seg, det skal lite til før oljeprissnittet kommer over 60 USD for Q1.
trek
15.02.2020 kl 12:56 2080

Prisen for Natural Gas i USA har de siste ukene ligget rundt USD 1.800 hvilket er det laveste på mange år. Det har slått inn på bunnlinjen til EQNR for 2019, og vil gjøre det i enda større grad 2020.
Er AkerBP like eksponert mot gassprisen som EQNR, eller har de en større andel olje i porteføljen?
jadden
15.02.2020 kl 14:59 2025

AkerBp er først og fremst et spill på olje, relativt marginal på gass. Ved å gå inn på norskpetroleum.no og søke AkerBp får du frem et oversiktlig stolpediagram over reservene av ulike kategorier. Selskapet er lite sårbar for lave gasspriser.

https://www.norskpetroleum.no/fakta/selskap-utvinningstillatelse/aker-bp-asa/
Redigert 15.02.2020 kl 18:29 Du må logge inn for å svare
mekker
16.02.2020 kl 20:48 1841

Coronaviruset er litt på retur. Blir spennende å se utvikling på Asiabørsene i morgen tidlig. Vi anta om viruset holdes i sjakk/ på retur får vi en skikkelig rekyl på børsene rundt omkring. Det samme gjelder oljeprisen. Tror Aker Bp har vært på bunnivå og står foran en oppgang --
Redigert 16.02.2020 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
uvitende
16.02.2020 kl 21:34 1787

Veksten i antall smittede avtar kraftig, satser på at det fortsetter
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-cases/
gunlove
18.02.2020 kl 03:44 1396

Investeringer i olje trenger en regjering som faktisk forstår hvor viktig olje og gass er for Norge og verden. Vi kan ikke leve av galningene i SV og MDG, de bringer ingenting på banen for Norge. https://resett.no/2020/02/18/samfunnsokonom-levestandarden-ville-vaert-betydelig-lavere-uten-olja/ Vi kan knapt leve uten inntekter fra olje i Norge, flere må forstå hvor viktig denne inntekts kilden er for Norge. Den er helt avgjørende for de fleste innen bl.a. offentlig sektor, skole, helse etc. Når jeg leser om banker/finans som krever at næringer skal følge miljøkrav: https://e24.no/boers-og-finans/i/opQKoR/storbank-krever-klimaplan-for-aa-finansiere-olje-og-gass

Må nok innrømme at jeg kjenner på en viss usikkerhet ifht min inv i akerbp nå. Det jo kun "grønt" som gjelder,og er det mange nok som tror og agerer på dette så svinger pendelen over fra olje til alt mulig annet.So what to do?
Redigert 18.02.2020 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
jadden
18.02.2020 kl 11:58 1226

Ja, uten tvil krevende å være investert i oljeproduksjon om dagen. I en tid der alt skal være grønt og klimavennlig er det lett å tro at verdiene i oljeproduksjon vil gå tapt og sparepengene går samme veien. Men verden må ha energi nærmest til alle mulige formål, ellers blir det en jammerdal. Den pågående debatten er slitende og der fakta er nærmest fraværende, det fortelles bare det som passer inn i den enkeltes overbevisning, dvs religion.
Det som slår meg er at det snakkes som om energitilgangen er løst, det er bare å ta den i bruk. Slik er det definitivt ikke. Det underslås først og fremst om de enorme mengder energi som må erstattes dersom man tar bort olje og gass. I tillegg brukes ca en tredjedel av oljen i petrokjemisk industri til produkter som vi er totalt avhengige av i vår sivilisasjon, antall produkter er over 30 000. Og mange av de finnes ikke alternativer. Spør en MDG-er hvordan elektriske biler eller motorer skal fungere uten kabler når kabelisolasjonen er tatt bort. Isolasjonen er et oljeprodukt, det finnes ingen alternativ. Likeledes kan det spørres om hva som skal smøre motorer og alt annet som går rundt i vår teknologiske hverdag, alternativ til smøroljer basert på olje eksisterer ikke og er så godt som umulig å fremstille i det omfang som verden forbruker.
Jeg har tro på at det pågående grønne skiftet en dag sprekker, det er en boble uten innhold og slettes ikke bærekraftig. Når avkastningen uteblir faller den til jorden av seg selv. Oljen vil for alltid bli det sorte gullet, over tid vil prisen bare gå en vei, men jeg innrømmer at ventetiden er tøff.

Legger inn en link vedr en dame som har mange meninger om dette, mye positivt:

https://e24.no/energi/i/Jo2138/pareto-analytiker-nadia-martin-wiggen-mener-norge-har-gaatt-seg-litt-vill-i-oljedebatten
Redigert 18.02.2020 kl 12:02 Du må logge inn for å svare
jadden
19.02.2020 kl 14:51 1071

Den pågående debatten om fornybar og grønn energi kan gjerne ende i at de som blir ved sin lest står seirende igjen, til syvende og sist er det avkastningen som avgjør hvem som blir vinneren. Her en artikkel om hvordan de ulike selskaper tenker:

https://e24.no/boers-og-finans/i/Wb17rQ/disse-oljeselskapene-er-best-posisjonert-for-aa-ri-den-groenne-boelgen
mekker
21.02.2020 kl 16:38 643

En direkte svak dag for Akerbp. Ned 3,85%. Oljeprisen ved børsslutt USD 58,35 mot 59,6 USD i går ved børsslutt. I forhold til oljeprisen faller aksjen mye. EQNR ned 1,18% Usikkerheten og fall i oljeaksjer er nok utviklingen av "Kinaviruset" Vil det spre seg mer, vil en komme til kontroll over situasjonen. Dagens fall på OSE kan også tilskrives røde tall på DJ og Nasdag (pt 0,73% og 1,4% ned) Min konklusjon er at Akerbp viser svakhet opp mot oljepris - særlig i dag.
jadden
21.02.2020 kl 16:50 628

Ja, AkerBp kjemper mot et negativt marked om dagen. I dag ligger oljeprisen på ca 57-58 USD og AkerBp slutter på 247. Ser vi tilbake til nedturen i oljepris ca 4. feb var prisen nede på USD 54, mens AkerBp-kursen var over 260. Vi presses altså stadig nedover relatert til oljeprisen. Det får være en trøst at vi får flere aksjer for utbyttepengene over helgen.

Oppi elendigheten tar vi med at Vitol Group mener at oljeprisen vil hente seg inn til området 60-70 USD de nærmeste månedene, måtte de få rett!

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2020/02/21/7499977/ravaretrader-oljeprisen-vil-hente-seg-inn-til-60-70-dollar
omans
21.02.2020 kl 17:45 575

Røkke styrer akbp og Røkke styrer Rec.
For litt tilbake spekulerte noen...
Equinor har jo kastet seg på det grønne sliftet, Røkke også nå. Men akerbp har sagt at det ikke er nødvendig, det er business as usual. Mulig interessen ikke er 100%, selv om pengene renner inn. Blir vel en oppvåkning etter hvert.

28kr i utbytte om få år er jo guidet.
mekker
21.02.2020 kl 18:34 516

Jeg føler meg mer trygg i Akerpb som rent oljeselskap enn om selskapet skal kaste seg på en "grønn bølge" Olje trenger verden og olje vil vi trenge i mange tiår. Hysteriet om at alt skal være "grønt" kommer kanskje på et tidspunkt til en anerkjennelse at alt kan ikke være "grønt". Blir spennende å se hva EQNR får til

Vel jeg er snart oppe til mitt mål om 10000 aksjer her.
Så blir det å hive pengene inn på fondet hver 4 mnd.
Skulle bli litt over 1mill hvert 4 år om utbyttene kommer som lovet.