Oljepris og Akerbp

mekker
AKERBP 18.10.2019 kl 08:25 92674

Nordea Marked ser inn i spåkulen

https://aksjelive.e24.no/instrument/C%3APBROUSDBR%5CSP.IDCENE

Redigert 21.01.2021 kl 09:11 Du må logge inn for å svare
jadden
14.02.2020 kl 07:34 7881

ENERGITILLEGG er ordet, som musikk i mine ører. Akersjef Eriksen har skjønt hva det dreier seg om, måtte de klare å stå imot presset:

Eriksen: Aker BP forblir olje og gass
Oljeselskapet Aker BP leverte nylig resultater og overrasket positivt. Aksjekursen ble sendt oppover på Oslo Børs. Akers børsverdi er i stor grad avhengig av børsutviklingen for dette ene selskapet.
I sitt brev til aksjonærene skriver Aker-sjef Eriksen at fakta og tall viser at verden vil trenge mer olje og gass, samt mer ren energi. Han er klinkende klar på at Aker BP skal forbli et rent olje og gass-selskap.

– «Energitillegg» er etter vår mening enn mer passende beskrivelse av oppgaven vi står overfor enn «energiovergang», sier Eriksen, som mener realiteten passer godt Akers portefølje av ulike selskaper som fokuserer på hvert sitt segment.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2020 kl 13:35 7747

Jeg "forskutterte"utbytte som kommer 24,og kjøpte 200 lodd til i dag. Ved neste utbytte,er jeg oppe i mitt mål på 10000.Om jeg klarer å vente med å kjøpe før neste utbytte tikker inn.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
jadden
14.02.2020 kl 16:00 7694

Solid oljeprisoppgang i dag, men både AkerBp og Equinor lagger, Equinor er fortsatt i minus. Det er vanskelig å peke på årsaken, men olje er definitivt ikke i skuddet for tiden. Utbytte skal reinvesteres i nye aksjer, ingen grunn til å selge før 2023. Økning i demand vil fortsette i 10-20 år ennå, det er vanskelig å se at dette skulle presse kursene på lang tid ennå. Jeg legger også til grunn at skiferoljeproduksjon ser ut til å peake mye tidligere enn de såkalte ekspertene har spådd.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
mekker
14.02.2020 kl 20:00 7623

Ja, oljeprisen gikk fra 56,20 $ ved børsslutt i går til 57,20 $ ved børsslutt i dag. Årsaken til at oljeaksjer holder igjen skjønner en ikke. Men tror vi får en skikkelig rekyl når Kinamannen får bukt med sitt coronavirus. PS: Tror jeg skal kjøpe NEL for utbytte. Litt risk må en da ta :-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
14.02.2020 kl 20:07 7617

Ekstrem nedsiderisiko i oljeprisen hvis covid først manifesterer seg i resesjoner og videre nedstengninger av produksjon rundt i verden.

Ikke nødvendigvis sannsynlig, men muligheten for det er reell enn så lenge.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2020 kl 21:36 7581

Har du tro på det så kom deg ut!
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.02.2020 kl 01:17 7227

Verden trenger olje og energi uansett. Dette viruset, som mye annet går over. Ønsker en av verdens største oljeprodusenter, Aramco som nettopp er kommet på børs, at oljepris skal synke? Jeg tror ikke det, prisen gikk opp idag, tipper den er over 60 $ om ikke lenge. Denne er grei å lese for å mer forstå hvorfor Aker BP signaliserer økt utbytte frem mot 2023: https://e24.no/energi/i/mRd3Xq/aker-bp-setter-oljerekord-med-sverdrup

Det er farlig å tro at alt ender med et virusutbrudd i Kina av en influensa lignende sykdom. Sammenlignet med folketall sier jo eksperter at antall døde i Kina ville tilsvart 5-6 døde i Norge utifra folketall. Folk dør i hopetall av influensa hvert år og legen, som oppdaget viruset og rapporterte, flere tror myndighetene i Kina står bak hans dødsfall. Jeg sier ikke noe mer enn det, folk med lavt immunforsvar, gamle/svake dør av influensa hvert år.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
jadden
15.02.2020 kl 11:40 7114

Vi er nå halvveis i Q1/20. Oljeprisen hittil i kvartalet ligger på ca USD 60 i snitt, for Q4/19 var snittprisen ca USD 63. Vi så et lite løft i prisen i slutten av uken som gikk. Hvis vi tenker oss at prisen vil klare snitt 60 i resterende del av kvartalet, vil AkerBp teoretisk oppnå noenlunde samme kvartalsresultat i Q1 som for Q4. Lavere oljepris kompenseres med større produksjon. Johan Sverdrup og Vallhall bidrar nå hele kvartalet. Ut av dette kan vi trekke at det neppe blir en diskusjon om reduksjon i utbytter ved neste utbyttebetaling i mai. Nordea snakker allerede nå om en kraftig rekyl når røyken etter corona legger seg, det skal lite til før oljeprissnittet kommer over 60 USD for Q1.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
trek
15.02.2020 kl 12:56 7086

Prisen for Natural Gas i USA har de siste ukene ligget rundt USD 1.800 hvilket er det laveste på mange år. Det har slått inn på bunnlinjen til EQNR for 2019, og vil gjøre det i enda større grad 2020.
Er AkerBP like eksponert mot gassprisen som EQNR, eller har de en større andel olje i porteføljen?
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
jadden
15.02.2020 kl 14:59 7035

AkerBp er først og fremst et spill på olje, relativt marginal på gass. Ved å gå inn på norskpetroleum.no og søke AkerBp får du frem et oversiktlig stolpediagram over reservene av ulike kategorier. Selskapet er lite sårbar for lave gasspriser.

https://www.norskpetroleum.no/fakta/selskap-utvinningstillatelse/aker-bp-asa/
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
mekker
16.02.2020 kl 20:48 6867

Coronaviruset er litt på retur. Blir spennende å se utvikling på Asiabørsene i morgen tidlig. Vi anta om viruset holdes i sjakk/ på retur får vi en skikkelig rekyl på børsene rundt omkring. Det samme gjelder oljeprisen. Tror Aker Bp har vært på bunnivå og står foran en oppgang --
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
uvitende
16.02.2020 kl 21:34 6815

Veksten i antall smittede avtar kraftig, satser på at det fortsetter
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-cases/
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
jadden
17.02.2020 kl 07:01 6672

Olje har fortsatt verdi, vi har ikke mistet troen, men greit å få det bekreftet:

https://e24.no/energi/i/pLvA86/finansgiganten-pimco-om-groenn-boelge-olje-er-langt-unna-aa-bli-verdiloese-eiendeler
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2020 kl 03:44 6429

Investeringer i olje trenger en regjering som faktisk forstår hvor viktig olje og gass er for Norge og verden. Vi kan ikke leve av galningene i SV og MDG, de bringer ingenting på banen for Norge. https://resett.no/2020/02/18/samfunnsokonom-levestandarden-ville-vaert-betydelig-lavere-uten-olja/ Vi kan knapt leve uten inntekter fra olje i Norge, flere må forstå hvor viktig denne inntekts kilden er for Norge. Den er helt avgjørende for de fleste innen bl.a. offentlig sektor, skole, helse etc. Når jeg leser om banker/finans som krever at næringer skal følge miljøkrav: https://e24.no/boers-og-finans/i/opQKoR/storbank-krever-klimaplan-for-aa-finansiere-olje-og-gass
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2020 kl 11:27 6301

Må nok innrømme at jeg kjenner på en viss usikkerhet ifht min inv i akerbp nå. Det jo kun "grønt" som gjelder,og er det mange nok som tror og agerer på dette så svinger pendelen over fra olje til alt mulig annet.So what to do?
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
jadden
18.02.2020 kl 11:58 6266

Ja, uten tvil krevende å være investert i oljeproduksjon om dagen. I en tid der alt skal være grønt og klimavennlig er det lett å tro at verdiene i oljeproduksjon vil gå tapt og sparepengene går samme veien. Men verden må ha energi nærmest til alle mulige formål, ellers blir det en jammerdal. Den pågående debatten er slitende og der fakta er nærmest fraværende, det fortelles bare det som passer inn i den enkeltes overbevisning, dvs religion.
Det som slår meg er at det snakkes som om energitilgangen er løst, det er bare å ta den i bruk. Slik er det definitivt ikke. Det underslås først og fremst om de enorme mengder energi som må erstattes dersom man tar bort olje og gass. I tillegg brukes ca en tredjedel av oljen i petrokjemisk industri til produkter som vi er totalt avhengige av i vår sivilisasjon, antall produkter er over 30 000. Og mange av de finnes ikke alternativer. Spør en MDG-er hvordan elektriske biler eller motorer skal fungere uten kabler når kabelisolasjonen er tatt bort. Isolasjonen er et oljeprodukt, det finnes ingen alternativ. Likeledes kan det spørres om hva som skal smøre motorer og alt annet som går rundt i vår teknologiske hverdag, alternativ til smøroljer basert på olje eksisterer ikke og er så godt som umulig å fremstille i det omfang som verden forbruker.
Jeg har tro på at det pågående grønne skiftet en dag sprekker, det er en boble uten innhold og slettes ikke bærekraftig. Når avkastningen uteblir faller den til jorden av seg selv. Oljen vil for alltid bli det sorte gullet, over tid vil prisen bare gå en vei, men jeg innrømmer at ventetiden er tøff.

Legger inn en link vedr en dame som har mange meninger om dette, mye positivt:

https://e24.no/energi/i/Jo2138/pareto-analytiker-nadia-martin-wiggen-mener-norge-har-gaatt-seg-litt-vill-i-oljedebatten
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
jadden
19.02.2020 kl 14:51 6111

Den pågående debatten om fornybar og grønn energi kan gjerne ende i at de som blir ved sin lest står seirende igjen, til syvende og sist er det avkastningen som avgjør hvem som blir vinneren. Her en artikkel om hvordan de ulike selskaper tenker:

https://e24.no/boers-og-finans/i/Wb17rQ/disse-oljeselskapene-er-best-posisjonert-for-aa-ri-den-groenne-boelgen
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
mekker
21.02.2020 kl 16:38 5719

En direkte svak dag for Akerbp. Ned 3,85%. Oljeprisen ved børsslutt USD 58,35 mot 59,6 USD i går ved børsslutt. I forhold til oljeprisen faller aksjen mye. EQNR ned 1,18% Usikkerheten og fall i oljeaksjer er nok utviklingen av "Kinaviruset" Vil det spre seg mer, vil en komme til kontroll over situasjonen. Dagens fall på OSE kan også tilskrives røde tall på DJ og Nasdag (pt 0,73% og 1,4% ned) Min konklusjon er at Akerbp viser svakhet opp mot oljepris - særlig i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
jadden
21.02.2020 kl 16:50 5723

Ja, AkerBp kjemper mot et negativt marked om dagen. I dag ligger oljeprisen på ca 57-58 USD og AkerBp slutter på 247. Ser vi tilbake til nedturen i oljepris ca 4. feb var prisen nede på USD 54, mens AkerBp-kursen var over 260. Vi presses altså stadig nedover relatert til oljeprisen. Det får være en trøst at vi får flere aksjer for utbyttepengene over helgen.

Oppi elendigheten tar vi med at Vitol Group mener at oljeprisen vil hente seg inn til området 60-70 USD de nærmeste månedene, måtte de få rett!

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2020/02/21/7499977/ravaretrader-oljeprisen-vil-hente-seg-inn-til-60-70-dollar
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
omans
21.02.2020 kl 17:45 5671

Røkke styrer akbp og Røkke styrer Rec.
For litt tilbake spekulerte noen...
Equinor har jo kastet seg på det grønne sliftet, Røkke også nå. Men akerbp har sagt at det ikke er nødvendig, det er business as usual. Mulig interessen ikke er 100%, selv om pengene renner inn. Blir vel en oppvåkning etter hvert.

28kr i utbytte om få år er jo guidet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
mekker
21.02.2020 kl 18:34 5617

Jeg føler meg mer trygg i Akerpb som rent oljeselskap enn om selskapet skal kaste seg på en "grønn bølge" Olje trenger verden og olje vil vi trenge i mange tiår. Hysteriet om at alt skal være "grønt" kommer kanskje på et tidspunkt til en anerkjennelse at alt kan ikke være "grønt". Blir spennende å se hva EQNR får til
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2020 kl 15:07 5383

Vel jeg er snart oppe til mitt mål om 10000 aksjer her.
Så blir det å hive pengene inn på fondet hver 4 mnd.
Skulle bli litt over 1mill hvert 4 år om utbyttene kommer som lovet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
mekker
24.02.2020 kl 15:34 5043

Noen som har fått utbytte på konto? Nå er det tid for å laste opp på en panikkdag på børsen der allmuen løper i flokk til salgsknappen
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
24.02.2020 kl 15:40 5032

Kan bli mange flere slike dager fremover. Ingen hast.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
jadden
24.02.2020 kl 17:22 4952

Ja, viktig å følge med på oljeprisen før utbytte blir reinvestert etter skrellet vi har hatt med coronaviruset. Å treffe bunnen er uansett vanskelig. Det må komme pålitelige meldinger om at viruset er på retur samt at farenivået synker før det kjøpes mer. Inngang på dette nivået er uansett billig.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
24.02.2020 kl 17:33 4935

Reaksjonene på viruset er det som er farlig.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.02.2020 kl 20:43 4820

Bare å kople ut, ta en tur i båten, når jeg så oljeprisen i morges.
Så slipper man å gjøre noe tåpelig.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
jadden
26.02.2020 kl 08:24 4604

Ikke alt dreier seg om coronaviruset i disse dager. Nedgang i amerikansk skiferoljeproduksjon er en soleklar forutsetning for at oljeprisen skal opp på akseptable høyder, det var den som startet oljekrisen i 2014. Jeg tar med en fersk oppdatering om stoda (google translate oversatt), uten tvil så sliter amerikanerne med shale. Når dette materialiserer seg og corona er historie er oljeprisen trolig nærmere 100 enn 50.

Skifernedgang uunngåelig etter hvert som oljeprisen krasjer
Av Nick Cunningham - 25. februar 2020, 19:00 CST

Den amerikanske skiferindustrien viser fortsatt tegn til å bremse, og produksjonen synker i store skiferbassenger utenfor Perm.


Finansieringsstress har plaget skifersektoren i ganske lang tid, men investorene fortsetter å kausjonere på olje- og gassaksjer. FT påpeker at energisektoren nå underpresterer S&P 500 "med den største margin siden det japanske angrepet på Pearl Harbor i desember 1941." Med andre ord, det har gått nesten 80 år siden amerikanske olje- og gassaksjer har prestert så dårlig relativt til resten av markedet.
Trykket begynner å ha innvirkning på boring og produksjon. Den siste EIA-boreproduktivitetsrapporten viser at produksjonen i alle større skiferbassenger utenfor Perm har begynt å avta, og til og med Permens forventede vekst for mars er en brøkdel av vekstratene som ble sett i løpet av de tøffe dagene i 2018.
Selv om effekten av koronaviruset ennå ikke er filtrert gjennom til produksjonsdataene. Endringer i boreaktivitet og riggtelling tar ofte flere måneder etter en stor prisendring, så det kan komme en ny dukkert i månedene fremover. Med WTI som driver tilbake til 50 dollar per fat, er mange skiferselskaper i ulønnsomt territorium.
Drillere er "svært utsatt for prissignaler", slik JBC Energy uttalte det i midten av februar. Selskapet kuttet prognosen for veksttilskudd til skifer til 760 000 bd per 2020, ned 120 000 bd per tidligere. "Det for øyeblikket undertrykte prismiljøet, som ikke forventes å forsvinne når som helst snart, gjør det vanskeligere for ferdigstillingsgraden å oppnå den tidligere forventede utvinningen," sier firmaet.
OPEC +s flerårige problem med å prøve å balansere oljemarkedet fortsetter, men etter mange års kamp mot amerikansk skifer handler problemet ikke lenger om permen eller Bakken. "I løpet av de siste fem årene har vekst i USAs oljeproduksjon vært den viktigste forstyrreren i OPECs markedsbalansering," skrev Standard Chartered i en note. “Det er ikke tilfelle i 2020; etterspørselen er den viktigste drivkraften for ubalanser, mens den amerikanske veksten i produksjonen avtar. "
Standard Chartered satte U.S.-skifervekst på 0,6 millioner fat per dag (mb / d) i år, og 0,55 mb / d i 2021, "begge mindre enn halvparten av 2019s vekst på 1.237 mb / d."
Investeringsbanken fortsatte: "Den største nedgangen forventes i Texas, der vi spådde en produksjonsvekst på 309 kb / d i 2020, ned fra 644 kb / d i 2019." Analytikere i banken sa at den kraftige nedgangen ikke lenger er et minoritetssyn blant analytikere og investorer, men at det nå er "konsensus" -synet, og at "indikatorene peker på ytterligere skuffelser i veksten."
Det er verdt å merke seg at disse vekststallene er årlige tall, så 2020-gjennomsnittet bør øke i forhold til 2019 selv om produksjonsveksten helt stopper fremover. Årstallene skjuver en betydelig nedgang som begynte for måneder siden og fortsetter å utfolde seg. Forhold: Coronavirus stanser hull i oljemarkedet som OPEC ikke kan fikse
Morgan Stanley påpekte at noen av de største skiferborerne hakket utbytte, noe investeringsbanken tok som et tegn på at oljeproduksjonen ville avta. I håp om å bløffe blødningen når investorer flykter fra energisektoren, økte store E & P-er som Devon Energy og Pioneer Natural Resources utbyttet. "Vi ser skiftet mot høyere utbytte og avkastning av kontanter som konstruktivt ikke bare for sektoren ... men også for makroen, da det bør begrense oppsiden til amerikansk produksjonsvekst dersom oljeprisene skulle stige," skrev investeringsbanken.
I mellomtiden kjennes noen av de verste smertene av gassborere. Amerikanske naturgasspriser er under $ 2 / MMBtu, hvor få gasselskaper kan gi overskudd. "Jeg har vanskelig for å rasjonalisere hvorfor industrien vokser ut i markedet i dag," sa styreleder og administrerende direktør i Cabot Oil & Gas, Dan Dinges, til analytikere på selskapets inntektssamtaler for fjerde kvartal 2019. "Jeg tror ... rasjonalisering er nødt til å seire i dette markedet som ikke er bærekraftig, og balansen er ikke bærekraftig der ute." Cabot planlegger å gå på tomgang en av riggene i mars og sier at produksjonen vil falle med 3 prosent i første kvartal, relativt til fjerde kvartal.
EIA forventer at appalachisk skifergassproduksjon vil fortsette å avta og falle med 200 millioner kubikkfot per dag i mars.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.02.2020 kl 13:59 4507

Vel,produksjonen i shale går ned etterhvert som prisen går ned.De har for høye kostnader og det har de hatt lenge nå. Når prisen en eller annen gang kommer opp, så starters produksjonen igjen.I mellomtiden konker de svakeste/blir kjøpt opp av de store.Så dette er vel svingprodusenter. De vil pøse på med olje når de tjener på det og drive prisene nedover igjen.

Og der var utbyttet,reinvestert.
Mangler 32stk på å nå mitt mål nå.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
mekker
27.02.2020 kl 07:41 4345

I dag frykter jeg at vi får en "stygg" dag. Ved børsslutt i går sto oljen i USD 54,70 - på morrakvisten nå er den USD 52,60. Virker som om nå slår corona viruset inn for fullt i aksjemarkedet og oljeprisen. Avventer med å kjøpe for utbytte -
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
kuka
27.02.2020 kl 08:44 4290

Vi får trøste oss med at oljeprisen skal langt ned før selskapet ikke blir i stand til å betale utbytte.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
jadden
27.02.2020 kl 08:48 4298

Oljeanalytiker Schøtt-Pedersen er helt på linje med våre betraktninger vedrørende AkerBp i dagens oppsummerende artikkel i FA, skulle nesten tro han hadde kikket oss i kortene. Siden den er bak abonnementsmur legger jeg inn kopi:

Oljeselskapene som gjør det de kan best
ABG-analytiker Karl Fredrik Schjøtt-Pedersen setter pris på at Aker BP fokuserer på det de kan best.

Oljeanalytiker Karl Fredrik Schjøtt-Pedersen i ABG Sundal Collier ser flere kjøpsmuligheter blant oljeselskapene, til tross for at oljeprisen har fått en usikker start på året med utbredelsen av coronaviruset.
– Coronaviruset er fortsatt en usikkerhetsfaktor, og det er umulig å vite hvordan dette blir seende ut, men forhåpentligvis blir etterspørselseffekten av coronaviruset kortvarig. Over tid mener vi dermed at økonomien for amerikanske skiferprodusenter vil være den viktigste driveren for oljeprisen.
– Blant de amerikanske skiferoljeselskapene vi følger ser vi klare tegn til lavere investeringsaktivitet, investeringsguidingen for 2020 er i snitt 12 prosent lavere enn 2019. Antallet brønner som bores viser også kraftig tilbakegang, ifølge Det internasjonale energibyrået (EIA). Eksempelvis ble det i desember 2019 boret 31 prosent færre brønner enn året før, sier ABG-analytikeren.
Meglerhuset venter dermed at oljeprisen vil styrke seg over tid, og har et langsiktig oljeprisanslag på 65 dollar fatet.

Rendyrket oljeselskap
Mens flere oljeselskaper den senere tiden har gått ut med planer om store investeringer i fornybart for å kunne trekke på synergiene mellom oljeproduksjon og havvind, har en av Schjøtt-Pedersens favoritter gått i motsatt retning.
Under kapitalmarkedsdagen 11. februar sa Aker BP-sjefen klart ifra om at selskapet ville fortsette å være et rent oljeselskap.

SETTER PRIS PÅ KLAR TALE FRA AKER BP: Oljeanalytiker Karl Fredrik Schjøtt-Pedersen i ABG Sundal Collier.
– Jeg setter pris på at Aker BP kommuniserer tydelig og har en krystallklar strategi når det gjelder hvordan de skal investere, sier Schjøtt-Pedersen og legger til:
– Å investere i fornybart kan være bra, men det gjelder å gjøre det man har best kompetanse til. At Aker BP velger å fokusere på sitt kjerneområde, synes jeg er positivt fra et investorperspektiv.
NOAKA-løsning

Det Schjøtt-Pedersen er mest spent på, er om det blir en enighet mellom Aker BP og Equinor rundt NOAKA-utbyggingen.
– Basert på kapitalmarkedsdagen ser det ut som en enighet er forholdsvis nært forestående. Med en avklaring kan man gå videre på det som blir et større utbyggingsprosjekt, og fra et verdsettelsesperspektiv bør man da kunne de-riske prosjektet noe.
At Aker BP fortsatt står ved de ambisiøse utbytteplanene som ble annonsert i fjor, mener han gjør det komfortabelt å investere i selskapet.
– Gitt Aker BPs nåværende kapitalstruktur, mener jeg det er positivt at man betaler ut et forholdsvis høyt utbytte med over 9 prosents direkteavkastning for 2020 i stedet for at vi må vente på et «utbytte-flush» om et par år, sier Schjøtt-Pedersen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
mekker
27.02.2020 kl 14:48 4193

Hva skal vi si ? Ned 12% på en uke - 19% på en mnd - opp 2,5% på 6 mnd - ned 20 % på ett år. Oljepris nede på USD 53. Jeg velger å ha is i magen, men dette corona viruset ryster virkelig verdens børser. Noen som vet når i mars OPEC+ skal ha sitt møte ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
sparegris
27.02.2020 kl 14:59 4163

Jeg velger å avvente. Meget sannsynlig at viruset blir påvist og sprer seg i USA også og da vil korreksjonen vedvare. Fristende å kjøpe se inn nå men på kort sikt så tror jeg aksjen vil falle videre ettersom oljeprisen vil gjøre det samme om scenarioet utspiller seg over dammen. Men aksjen er råbillig nå så det klør i kjøpsknappen. Tvinger meg selv til å være tålmodig.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2020 kl 16:37 4092

Kjøpte en del akerbp idag da.

Får se om det blir enda billigere imorgen 😀
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.02.2020 kl 09:42 3888

Brukte siste slant på åpning idag.

Nu har ungene gått med lett feber, snørr og litt hoste i en uke. De har fått matlysten tilbake osv..

Om de hadde Rhino eller Corona virus er ukjent.

Om få strakser er allt tilbake til normalen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
sparegris
28.02.2020 kl 10:34 3842

Klør her også, vurderte inngang ved børsåpning idag men historisk så lønner det seg å vente en halvtime/ times tid etter børsåpning. Nå gikk den jo godt opp en stund men ser at oljeprisen har krøpet under femti nå så toget for inngang er nok ikke kjørt. Jeg avventer litt til. Er jo gambling på disse lave nivåer men jeg tror den går lavere. Tiden vil vise. Å time inngang er jo overhodet ikke enkelt og jeg kommer heller ikke fra samme sted som snåsamannen så her må man ha en god porsjon flaks i tillegg.
Jeg frykter spredning i USA og da vil vi vel få et større fall antar jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.02.2020 kl 10:43 3841

Ja, forskjellen på Østen og Vesten er at her blir det business as usual. Litt antibak og hansker, og knalltilbud på Appleprodukter,nesespray og ibux.

Fri fra jobben, hell no!
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare