NAS sine fly er aktiva


NAS melder nettopp å ha solgt 5 fly ... med netto fortjeneste og positivt bidrag til likviditet:
https://newsweb.oslobors.no/message/487328

Krisen er i ferd med å gå over ...
Netto likviditetseffekt er 50 millioner dollar.
Redigert 18.10.2019 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
Flaxx
18.10.2019 kl 12:11 5216

Likviditetseffekten er tilsammen over 500 Mkr og kommer allerede i Q4 2019 og Q1 2020.
livecnn
18.10.2019 kl 12:12 5219

En krone her og 2 der.
solb
18.10.2019 kl 12:14 5203

$ 50 mill rett inn på bunnlinja. He, he.
Flaxx
18.10.2019 kl 12:15 5184

Ja, nå kommer SHORTERNE til å slite.
Flaxx
18.10.2019 kl 12:23 5094

Nå går det jo slik Sissener ønsket ... mer EGENKAPITAL og bedre LIKVIDITET.
Spørsmålet er vel mer nå om han kommer seg ut døra i tide.
wassa
18.10.2019 kl 12:33 5013

NAS har 118stk 737-800, 118*10mill dollar= 10 milliarder+ bare for 737-800.
Flaxx
18.10.2019 kl 12:37 4979

Det tragiske er jo alle de som BARE har sett på GJELD og ikke har hatt evne til å se verdiene i omsettbare AKTIVA.
Her må mange meglerhus ta selvkritikk.
Og alle baisserne ...
Og Sissener sr og jr ...

De må gjerne brenne penger hele uka for min del..-)

Men hva med de 5 Airbus-flyene som forsvant fra ordreboka, selv om Norwegian avkreftet dette?
Britax
18.10.2019 kl 15:38 4721

De trenger 30-40 Airbus til JV.
18.10.2019 kl 16:18 4604

Hold deg til fakta. Nas har 106 737-800 av dei eier dei 45
Herman*
18.10.2019 kl 16:25 4594

NAS gjør alt riktig. Et selskap uten likviditetsproblemer og med gradvis økende driftsmargin, burde prises i nærheten av NAV. (85 kroner). Selskapet leverer i henhold til plan, og bør gjennomføre transaksjoner/avtaler i 2H som tilfører selskapet 6-10 milliarder i frisk likviditet. Hva skal til for at selskapet friskmeldes og kursen går til himmels? De kunne ha solgt 25 fly i stedet for 5. Dette hadde tilført over 2 milliarder i likviditet, og kortselskapene ville ha sluppet opp mer-kanskje 3 milliarder sammenlignet med q2. En slik transaksjon ville ha friskmeldt selskapet alene, så kommer Boeing, RR osv. Grunnen til at de ikke gjør det må være at de har bedre løsninger på gang, samt at likviditeten ikke er spesielt kritisk.
Redigert 18.10.2019 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
Flaxx
18.10.2019 kl 16:35 4564

Det er helt utrolig at meglerhusene ikke har regnet på verdien av NAS sin flypark i egen eie.
NÅ må de revurdere sine kursmål og ta hensyn til mulighetene både til å styrke likviditet og egenkapital.

Man burde trekke alle husene ut på torget og stille dem spørsmål om dette.
Begynn gjerne med de to Sissener ....
Herman*
18.10.2019 kl 16:49 4507

NAS har et NAV på ca 12 milliarder. Et oppkjøp på 85 kroner ville vel i praksis bety at de betaler for flyene og andre assets, og får driften med på kjøpet. Eller?

Pareto har verdsatt nav til 85,-
Kun fly.
Så kommer slottene er verdsatt ti 342 mill £ og disse slottene er som årgangsvin , de stiger og stiger i pris, nå med en tredje rullebane blir det enda mer rift om Gatwick.
Så har man Fordelsprogrammet som det er helt stille om for tiden...
Som danske bank skrev ; fremover er det mye good News etter år med bad News.
Redigert 18.10.2019 kl 18:09 Du må logge inn for å svare
EliotS
18.10.2019 kl 17:27 4387

Er alle 118 ejet af NAS eller er en del på leasing kontrakt?
Redigert 18.10.2019 kl 17:34 Du må logge inn for å svare
pengex
18.10.2019 kl 20:00 4135

Dette skurrer litt i mine ører.
Hvis ek Nas er 85kr hvorfor la de da siste emi på 50 noe.
Problemet er at Nas skylder mer pr mnd. enn det de drar inn. Hvis man må begynne å selge verktøyet som du bruker for å tjene penger har man vel tapt i utgangspunktet.
omac
18.10.2019 kl 20:10 4105

Jeg tipper det er kalkulert gamble om når Max er i luften igjen, de vil fase inn Max der hvor 800 selges for å få ned kostnadene.

Nav anslås å være 85,- altså slakteverdien.
Ek er noe helt annet .
Hva man klarer å sette en emisjon på en helt annen ting.
pengex
19.10.2019 kl 08:50 3701

Ek egenkapital , cash pluss aktiva.
Du mener altså at ek er høyere enn 85kr aksjen inkl gjeld. Slakteverdien bør jo være lavere enn ett vanlig salg.

Bortsett om du selger utstyret dyrere enn det du kjøpte det for.
Mindre gjeld, mer kontant.
Slik jeg har oppfattet tidligere er Nas god avtale med Boeing hvor de fikk en kjempe order på mange fly med 10% rabatt for noen år tilbake. At de selger fly med overskudd de fikk med rabatt gir noe fordeler likevel. I hvert fall kortsiktig, lønner det seg for Q3-4.19 og Q1-2.20.
Flaxx
19.10.2019 kl 10:30 3556

Sissener og de andre shorterne fokuserte ensidig på NAS sin likviditet.
Men skjønte ikke at NAS hadde etterspurte og lett omsettbare aktiva som ved salg bedret både EK og likviditet sigifikant.

DET sier det meste om kvaliteten på meglerhusene.
19.10.2019 kl 12:32 3443

Om nas fikk10% rabatt, må det jo vere tidenes dårligste fly handel

Ja, såvidt jeg vet snakker vi om nærmere 50% rabatt
19.10.2019 kl 12:56 3396

Ja å kanskje mere. Var dårlige tider for flyprodusenten da + det var ein enorm ordre
Herman*
19.10.2019 kl 12:57 3384

NAS bør kunne prises til langt over NAS når inntjeningen etterhvert blir veldig bra. Hvis ikke kunne en jo bare slaktet selskapet. Håper vi ser slutten på den enorme «likviditetsrabatten» i løpet av meget kort tid.

Regner med at selskapet selger fly fordi de kan, og ikke fordi de må. Ergo vil dette være positivt for økonomien i selskapet .

? Hvis du ser igjen avtalen 10 prosent er gigantisk!!!
Du kjøper 100 fly og får 10 ekstra fly på kjøpet?
Marve?
19.10.2019 kl 15:38 3208

Bør lese deg litt opp du. Er vel ingen som får så lav rabatt som10% når dei kjøper 100 fly
19.10.2019 kl 18:22 3052

Kantarell skrev Innlegget er slettet
Ja du er jo spesialisten her inne. Utrolig merkligt da at du ikke klarer å Google noe så enkelt. Men ser jo nivået på diskusjonene her inne på forumet at det er vel ikke så mange som bestod 3 klasse på barne skolen

Det var vel i tredjeklasse man lærte om orddeling og rettskriving? Og det var vel også før tredjeklasse man skulle ha lært folkeskikk. Skjerpings. Snakk om Nas og ikke blott egoet mer enn nødvendig.

Nas-bestilling i 2012:
https://e24.no/boers-og-finans/i/ddAKXJ/norwegian-kjoeper-222-nye-fly

Nas-flåte i september 2019:
https://no.wikipedia.org/wiki/Norwegian_Air_Shuttles_flyfl%C3%A5te

Målet er/var å bli det 5. største flyselskapet i Europa målt etter flåte.

Hvis det skulle bli en aktuelt JV burde Air France KLM, International Airlines Gorup og Lufthansa og Ryanair konkurrere om å kjøpe Nas.

Men hvem er råd til dette nå?

Redigert 20.10.2019 kl 10:23 Du må logge inn for å svare
Strategi
20.10.2019 kl 10:20 2699


Jeg må bare si det i store ord; JEG ER MEKTIG IMPONERT AV GREPENE NORWEGIAN NÅ TAR ; DE HAR ET FANTASTISK FOKUS PÅ DE RIKTIGE TINGENE:

GRØNN TEKNOLOGI
Norwegian vil kutte 140.000 tonn i CO₂-utslipp med ny app.
Flyselskapet Norwegian vil gjøre flytrafikken grønnere ved å bruke den nye appen SkyBreathe, som de hevder vil kutte forbruket av drivstoff med to prosent per flyging ved å kjøre smartere og mer effektivt.

Camilla Knudsen
Publisert:Publisert 18. oktober 2019 20:49

https://e24.no/teknologi/i/qLEBzO/norwegian-vil-kutte-140000-tonn-i-co-utslipp-med-ny-app

GOD LESNING

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Redigert i dag kl 09:42
Flaxx
20.10.2019 kl 11:30 2614

Da har NAS i løpet av kun to dager tatt både KORTSIKTIGE og LANGSIKTIGE grep:
- Salg av 5 fly som gir høyere EK og 500 Mkr i likviditet
- Avtale med JeBlue om et sømløst samarbeid for flytrafikk USA-Europa

Dette viser at NAS har grep som kan tas ... og disse grepene understøtter virksomheten både kort og lang sikt.
Markedet setter pris på en ledelse som så elegant endrer kursen for selskapet.
Ilusion
20.10.2019 kl 18:45 2406

Ja..Markedet har nå latt vente på seg i forhold til å agere på disse siste nyheter.
Men burde vel bli litt liv her nå etterhvert
Flaxx
20.10.2019 kl 19:29 2357

Markedet HAR svart positivt på de to siste nyhetene fra NAS.
Og sentimentet har snudd.
Shorterne er nok urolige nå ...
Epona
20.10.2019 kl 21:54 2133

Shorterne er urolige og kortselskapene har lettet på tidsrammene.
Redigert 20.10.2019 kl 22:35 Du må logge inn for å svare
lektor79
21.10.2019 kl 01:37 1894

100 kommer snart, dvs 2020.