Dagens kommentar 14.05.18

AntonBerg
REC 14.05.2018 kl 10:08 9243

Da aksjen traff 1,55 for n'te gang falt traderne i samme mønster for n'te gang... de gevinstsikret som de gjør i 9 av 10 ganger. At aksjen skulle ned mot 1,35 for at traderne skulle tilbakekjøpe var da vanlig spill. Men samtig kom nyheten om NAS og da lokket det til seg mange tradere som konverterte fra REC til NAS. Dermed ble tradere som stod igjen i REC stående med skjegget i postkassa. Aksjen gikk ikke umiddelbart opp igjen, men vaket omkring 1,35. Dette ble selvfølgelig ikke avhjulpet av at hausserne baisset. Ja, hvorfor skulle vi spille ballen til traderne... Isteden presset vi på ned til 1,30. Dermed falt kursen under årsgjennomsnittet. Det handler selvfølgelig om å få en bedre deal enn det alle andre har fått. JUM begynte å trikse med sine 53 mill aksjer også. De gikk ikke direkte tilbake i potten, men ble hengende i omløp. Og nå vet vi hvorfor. En ny kjøper(e) har nå 53 mill aksjer. Det er bra fordi det betyr at en stor andel aksjer nå fikk kostpris omlag årssnittet. Disse aksjene skal kjøper tjene penger på og da må man etterhvert styre oppover. Mindre innflytelse på JUM til å spille med TRS.

Selv kjøpte jeg litt på fredag. Bare så det er nevnt. Jeg skal derfor ikke hausse aksjen slik tradere gjør annenhver dag. Dessuten, kan jeg jo kjøpe mer om det faller mer. Det er jo der hovedinteressen ligger. En god deal. Når traderne spiller nedover må man spille med dem. Det er alltid hyggelig å kjøpe aksjer når traderne har rotet seg vekk og du finner dem på bunnen av bakken uten ork og krefter til å ta fatt på oppoverbakken. Det fantastiske er jo at de forsatt strutter av selvtillit og tror de er verdensmestre i aksjeforståelse... ja det er de helt sikkert når de selger aksjer betydelig under verdipapirets underliggende verdier. Da skal de få ha sin aksjeforståelse så mye de bare vil. Det er traderne som skal ha færre aksjer med salg på bunn til folk som har litt lengre perspektiver og ikke bryr seg stort om hva kursen er akkurat nå. Da er det fint at traderne er sensitive og har hastverk og ikke tør sitte med aksjer for lang tid av gangen eller må bytte inn i andre aksjer de tror går raskere. Tradere er kanonføde! Det er dem vi skal tjene penger på når de ligger strødd på slagmarken.

50 aksjonærer kontrollerer over 60 % av selskapet, mens resten sitter med under 40 %. Tradere spiller hver dag med en stadig mindre chip-beholdning på sin hånd.

Så nå kan aksjen gå opp eller ned... jeg vinner litt om det går opp og kan vinne mer om det går ned.


Siden 53 mill aksjer er omsatt til kurs 1,345 ville jeg nok ikke brukt tid på å selge aksjer under et slikt nivå... men vi har jo sett tradere gjøre rarere ting før. Selger du under 1,35 så er du ikke garantert å få plass når det stiger igjen. Vi kan være tilbake på 1,55 som vi falt til 1,35. Det er nok med en børsdag eller to.


............................................

May 14 (Renewables Now) - Chinese solar manufacturer JinkoSolar Holding Co Ltd (NYSE:JKS) said on Friday it has set a new world record by achieving conversion efficiency of 23.95% on a p-type monocrystalline (mono c-Si) solar cell.
Redigert 21.01.2021 kl 02:59 Du må logge inn for å svare
Solguden
14.05.2018 kl 20:17 5014

Daim antaglivis ligger det en avtale på at salg skulle skje på dette antallet. Du er vel klar over at vi nå vil se en kjøper som kommer langt opp på topp 20. Hvorfor tror du du de vil det?. Rec har levert fine resultater siste tiden dette burde du vite. Løsning Kina tollen er kun en kraftig bonus i mine øyne. Moses lake er oppe og går 100% neste år. Kan også bli splitt av Rec noe jeg tror er veldig sannsynlig. Skydde Rec før, men det er mange av osss som skjønner at de leverer og er et solid selskap som kan gjøre det veldig stort fremover. Ja jeg har tid til og vente på NYE REC. Sitter long.
Redigert 14.05.2018 kl 20:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.05.2018 kl 22:35 4718

Jeg leser det du skriver.. Men kan ikke si meg enig, at du tolker det positivt at styrelederen selger aksjer, ja det for stå for din regning. Klinkende likegyldig hvem som kjøper... MR. «Jeg får rett til slutt» har insett at dette ikke lønner seg.
La det være sagt, jeg håper du får rett men JEG svelger ikke alt rått (lenger)....
Slettet bruker
14.05.2018 kl 23:21 4601

Det snakkes om oppkjøp, men det må vel godkjennes av de største aksjonærene ? Vet ikke hva f.eks Folketrygdefondet har i snitt, men de vil vel ikke godta en pris som for de betyr store tap.
Redigert 14.05.2018 kl 23:23 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
15.05.2018 kl 08:14 4281

Ved et oppkjøp må tilbudet være bra nok til at hovedaksjonærer får avkastning. Det er først-inn, først-ut på aksjer og JUM har innganger på ulike steder og transaksjoner på de 53 mill. Han kan ha snittet ned. UMOEs årsrapport for 2016 viser at det både er bokverdi og tap som skal dekkes ved et eventuelt salg.

Nå er det da også slik at bunnen i REC er passert. For dem som ikke merker det ennå, så vokser selskapet under panseret. Vi har en serie med EBITDA-overskudd som vokser, EBIT nærmer seg break-even, store nedskrivninger er tatt og blir dermed ikke så store fremover og man kan begynne å se assets vokse, anleggsmidler nedskrevet legger økt vekt på omløpsmidler (mer asset light). Det er jo nettopp dette UMOE er opptatt av... sykliske aksjer hvor man har vært igjennom en bunn hvor alle andre er mugne og sure og aksjen er dårlig priset. Så snur det oppover igjen. Det fundamentale i REC-aksjen er nå sterk.

At aksjen sliter med 1,55 og returnerer ned til 1,30 har med med traderne å gjøre som lever på gamle linjalgrafer. Før eller siden blir det brutt. Det er jo utdatert data traderne trekker linjer på.
Redigert 15.05.2018 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
Solguden
15.05.2018 kl 09:34 4125

Jepp på tide og se at Rec har skiftet navn til NYE REC.
Redigert 15.05.2018 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
Odi.1
15.05.2018 kl 12:56 3965

Noen Stadfesting på Hva Renten ble på det "NYE" Lånet ?