Vår protest virker. Norwegian endrer håndbagasjereglene.

Thinky
18.10.2019 kl 12:28 1868

Dette var overskriften på tråden opprinnelig :
NAS har blitt rene Gestapo på håndbagasjekontrollen.


https://www.nettavisen.no/okonomi/ylva-thorsrud-og-medpassasjerene-fikk-gigantisk-ekstraregning-fra-norwegian/3423862162.html

Maks 10 kilo håndbagasje tilsammen fordelt på maks to kolli, er temmelig kjipt.
De kunne satt grensen til 12, 13 eller 14 kilo. 10 kilo er i kjipeste laget.
Og er vitsen at alt taxfreesalget skal foregå på Gardermoen etter ankomst fra
utlandet ?
NAS må finne en mer optimal balanse i konseptet sitt på dette området her.
For mye Gestapopreg kan jage vekk kunder. Og hva med å tillate 20 kilo om
kunden betaler x kr. ekstra. Som da for de 10 eller 8 eller 7 kilo ekstra, opp-
fattes å ha blitt gitt en pris det er litt logikk og balanse i. Noe sånt kan faktisk
være kundetiltrekkende. 120 kroner kiloen for ekstra bagasje er for mye.
Og 750 i straffegebyr for en ekstra kilo blir nok kundene forbanna på.
De kunne tatt 20 kr. kiloen, og tjent penger.
Redigert 08.11.2019 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
Thinky
18.10.2019 kl 12:36 1824

Det er egentlig sykt å belemre flyet med å frakte flasker med væske, når dette
kan unngås ved å legges til ankomstflyplassen istede. Her sparer man vekt om bord
i flyet, trengselsproblematikk i inn- og ut av flyet samt i hattehyllene, fare for at flyet
ikke går i tid.
Men for passasjerene hadde det vært attraktivt å kunne ha med seg litt mer vanlig
normal "tørr" bagasje. (Særlig på hjemturen). Sett grensen til 12 kilo, og ta 20 kr.
ekstra pr. kilo opp til 20 kilo. Og tjen rått på salg av de 8 kiloene ekstra. Og alle blir happy.

At man har forhåndsbetalt for så og så mange kilo ekstra på den og den flighten. Og så
stikkprøvekontroller på det. Da flytter man nesten all vektkontroll over på kunden.
Og hvilket kiloantall det er betalt for fremgår av billetten. Så ombordstigningspersonalet
raskt kan lese av det ved stikkprøvekontroller.
Redigert 18.10.2019 kl 12:43 Du må logge inn for å svare

Folk vil ha det sånn, derfor blir det sånn.-) hvem ønsker, og vil på død og liv ha med seg 15-20 kilo inn i kabinen?. Grunnen er vel at billetten som i utgangspunktet er billig, blir litt dyrere med innsjekket bagasje. Dersom du skal på en kort reise holder det i de fleste tilfeller med 10 kg. Noen har gjerne med seg flyttelasset inn i kabinen hvis de kan. Takk for at det blir slutt på dette!
Yngvis
18.10.2019 kl 12:46 1771

Har ikke tall på de gangene jeg har irritert meg over disse kjipingene som på død og liv skal ha med alt de trenger til en ukes tur inn i kabinen. Jeg har flere ganger rett å slett nektet å ha min lille sekk under setet når jeg har blitt anmodet om dette. Der skal jeg ha sko og føtter. 5-6 kilo og 2 kolli burde være grensen i kabinen.
oppturen
18.10.2019 kl 12:47 1762

Burde kuttet ut hele tax free ved flyreiser. Kvote skam burde enkelte hatt.
Hvorfor i alle dager skal man gi de som reiser utenlands skattelette (avgiftslette)? Og det attpåtil på varer som en forfekter øker utgiftene til helsevesenet ??


Thinky
18.10.2019 kl 12:50 1742

Å løse dette spørsmålet riktig ligger det mye kundetilfredshet og inntekter i.
Bygg litt større hattehyller, eller lag steder å sette litt ekstra bagasje.
Eller at innsjekket koffert blir billigere.
Sett 12 kilo istedenfor 10. Ellers må alt taxfreesalg legges til etter flighten.


Har forstått at det bidrar til å holde liv i flyplassene i distriktene. Kunne sikkert vært løst på en annen måte.
Thinky
18.10.2019 kl 12:59 1675

Overskuddsflyplassene har for mye penger. Flytoget det samme. Og disse easy comes pengene sløses bort
på all verdens tull og tøys. Sett ned prisene på flytoget og utnytt samtidig ledig kapasitet. Sett ned prisene på
Vinmonopolet. Få norsk kostnadsnivå ned. Og konkurranseevnen opp. Sjekk norsk drikkekultur, og få den riktig
om det er noe feil med den. Noe det antagelig ikke er så mye feil med lenger ?

Sikkert mager trøst men det koster deg kr. 950,- å snike på t-banen
solid1
18.10.2019 kl 13:10 1621


Det er da veldig enkelt å bestille med både en og to x20 kilos baggasje. Hvorfor ha med så mye håndbagasjen?
oppturen
18.10.2019 kl 13:27 1573

Er det ikke en smule dobbeltmoral i å holde liv i flyplasser ved å subsidiere alkohol og tobakk ?

Er ikke avholdsmann , men kjøper sjelden»kvoten» da jeg personlig synest det er plagsomt å drasse på flasker når jeg er ute å reiser.

Staten sier fra seg gjerne 100 vis av kroner pr flaske, mens forbrukerne «tjener» noen få kroner og resten går til selger.

Hadde en kuttet ut hele ordningen kunne en heller gitt en slant subsidier hentet fra salg på polet.
livecnn
18.10.2019 kl 13:34 1544

Tax Free handles ved ankomst.
Er dritt lei folk som stapper bagasjehyller fulle etter at de har sneket i boarding køen.
Ser at KLM og Air france slår hardt ned nå, for ikke å snakke om Delat fra USA.
For noen år siden smilte de hvis du hadde med noe pound ekstra, nå sjekkes du 2 ganger før innsjekking av bagasjen.
Det skal tjenes penger.

Bedrifter som Flytoget, Vinmonopolet, Norsk Tipping m.fl. har altfor mye penger mellom
hendene. Det ender med at mye penger brukes på mye tull og tøys.
oppturen
18.10.2019 kl 14:32 1477

Men hva er logikken ?

Skal man begynne å få selge Coca Cola uten «sukker avgift og mva» på bussen for å få billigere buss billetter ??

Så «mister» staten 10 nok pr. halvliter, så selger bussen brusen 2 nok billigere enn i butikken så sløser bussen bort 6 nok og billetten blir 2 nok billigere ??

Og alt dette fører til busser fulle i Coca Cola som opptar 4 ekstra seter i bussen som kunne vært brukt til reisende .

Endelig lærer nas av KLM og amerikanerne.
American Airlines tillater ikk håndbagasje og charger 30$ pr. bag ...uansett !
Detter kommer til Europa og , baggasje blir like dyrt som billett.
Redigert 18.10.2019 kl 18:08 Du må logge inn for å svare
Epona
18.10.2019 kl 18:09 1319

Ett sted må grensa gå. Kanskje 15 kilo? Da hadde det blitt helt ille for de som hadde «bare» én kilo over vekta. Men dette er jo irrelevant for de som har maksimert og alltid tar sjansen på at det går greit.
nordnes
18.10.2019 kl 18:15 1298

er møkk lei av å stå inne i flykabinen å vente på folk som skal ha med et helt flyttelass, hvor en i verste fall risikerer en at flyet mister slot tiden...
Epona
18.10.2019 kl 18:23 1286

Enig. Det er j... kjedelig når en selv prøver å være raskest mulig på plassen sin. Sånn er det bare, men de som ikke følger reglene får bare betale, okke som.
Redigert 18.10.2019 kl 18:23 Du må logge inn for å svare
Mr DT
19.10.2019 kl 09:53 1113

Maks 10 kilo håndbagasje er bra.
Strategi
19.10.2019 kl 12:38 1050

Hei dere, hva med å ta dette opp med kunde service.

😩😂😂😂😤
Redigert 19.10.2019 kl 12:39 Du må logge inn for å svare
Thinky
24.10.2019 kl 14:52 823

https://www.nettavisen.no/okonomi/sjokkregning-ga-rasende-passasjerer-na-gjor-norwegian-helomvending/3423867102.html

De gjør noe med dette nå. Reaksjon virker.
De får bli flinke til å opplyse hva det koster pr. strekning å innsjekke ekstra bagasje. Få flere til mentalt å ha det i mente, og få flere
til å konsentrere seg om det. Videre ha en fornuftig prising på dette, som ikke virker for vill i forhold til selve billettprisen. Vri kiloer
og kollier over dit. Er enig i at treg inn- og utstigning av flyet irriterer. Flytyper som har to eller fler utganger er å foretrekke. Noe av
poenget med å reise, er av og til, å kunne ha med seg litt bagasje. Særlig på hjemturen. Her kommer også folks tilgang på egnede
kofferter inn i bilde. Folk må mentalt penses inn på å skaffe seg og anvende rett koffert på gitt reise. Folk synes nok det gjerne er
nok med en koffert, og som kan trilles. Så kommer litt håndbagasje da i tillegg. Og være forsiktige med hva de legger av skjøre
gjenstander i innsjekket koffert. Eller pakke riktig, og ha solid koffert.
Redigert 24.10.2019 kl 14:54 Du må logge inn for å svare

Fatter rett og slett ikke problemet! Hvem har bruk for å ha tilgang til 10kg+ under reisen?! Gjerrige/egoistiske passasjerer som driter i sine medpassasjerer? Kanskje for å slippe å vente på bagasjen fra rullebrett, men det ønsker vel de fleste, ergo like langt. Dere for legge inn forslag om å fjerne lasterommet og konstruere en lasteplass ved hvert sete.... Toskeskap!
livecnn
24.10.2019 kl 15:47 766

Som sagt.
Sjekk Delta, BA, Air France og KLM. Skal si de kjører hardt på vekt og størrelse.
En uting dette med å la andre passasjerer lide for egen elendig planlegging.

Det er en brist i logikken et sted, når det koster det dobbelte av flybillettprisen å sjekke inn en koffert.
Og når Flytoget koster det samme som billettprisen, og toget har flusst av ledig kapasitet. Det
minner om å være et transportmiddel for pampene i det tidligere kommunistiske Øst-Europa.
Og politikerne lar Flytoget AS bade i driftsoverskuddspenger som kastes rundt på alt mulig tull.
Flytoget burde jo vært et rimeligst mulig hjelpeverktøy for folk og næringsliv. Dvs. inkl. for flyselskapene.

https://www.norwegian.no/booking/bestillingsinformasjon/tilleggstjenester/#Baggage_allowances

Før du skal fly noe sted, så må du huske å ha bestått mastereksamen i flybillettbestilling.
Det er så mye regler, at du må være professor i dette for ikke å bli spilt av banen før du
er ombord i noe fly.

Det advares på det sterkeste mot noe kinesisk involvement i Norwegian.
Se hva som skjedde med fergerederiet Norled. Og se hvilken katastrofe
MTR holder på å påføre Arlanda frem til 2046.

TomW
24.10.2019 kl 16:26 642

Selv Livets harde skole er tilstrekkelig for å forstå at 10 kg, betyr nettopp 10 kg

Her tjener de penger. Jeg ble faen så irritert når jeg fikk 100 dollar i ekstra straffegebyr pga mellomlanding når min egentlige rute var direkte.

Greia er tydeligvis å bestille et innsjekket kolli med maksvekt 20 kilo, senest 4 timer før flyavgang på nettet.
Det koster 405 kr. for midt på city-pair matrisen. Og gjelder for en vei på en strekning.
Redigert 24.10.2019 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
Thinky
08.11.2019 kl 23:57 231

Protest virker folkens.
Iflg. NRK kveldsnytt i kveld så endrer Norwegian praksis.
Det blir lov å ha med en normal taxfree pose og yttertøy, som ikke skal regnes
inn i håndbagasjevekten. Ellers blir reglene som før.

Fornøyd nå folkens ?
Jeg synes det var en grei regelendring.