Q3 Norwegian

ToffeeMan
NAS 19.10.2019 kl 08:30 24663

Hva forventer vi? Holder vi spareplanen på 2mrd? Får vi oppdatering JV, RR og Boeing...
Forrige Q3-presentasjon ble det snakket positivt om IAG. Det blir spennende kommende uke!
Redigert 21.01.2021 kl 08:22 Du må logge inn for å svare
EXTrader
20.10.2019 kl 11:16 5131

Godt resonert 🙌💸💸💸
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Strategi
20.10.2019 kl 11:51 5067

Legger inn dette fra Norwegians hjemmesider, dette er jo ingen nyhet men allikevel viktig informasjon til de som er opptatt av aksjen og som ikke sitter på denne informasjonen i dag.

NORWEGIAN

På vei mot en mer bærekraftig luftfart
Mindre drivstoff
Vi er kåret til det mest drivstoffeffektive flyselskapet på flygninger mellom Europa og USA.

Lettere fly
Våre fly bygges med lettere materialer. Det reduserer vekten og sparer drivstoff.

Nytt vær- og vindsystem
Gir smartere rutevalg, mindre drivstoff og lavere CO2-utslipp.

Moderne flyflåte
Vi investerer i ny teknologi og har en av verdens mest moderne flyflåter.

30% mindre CO2
På ti år har vi redusert våre CO2-utslipp med 30 prosent per passasjer.

Flere direkteruter
Resultatet er færre avganger og landinger og en betydelig utslippsreduksjon.

Mer miljøvennlig vask
Reduserer CO2-utslipp med 16 000 tonn per år.

Winglets
Winglets på alle våre 737 fly reduserer luftmotstanden og sparer to prosent drivstoff per tur.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Marianne
20.10.2019 kl 12:22 5024

Her er usikkerhet på hva som er bakt inn i tallene. Salg av NOFI og salg av fly som ikke jeg har tatt hensyn til som i hvertfall kortsiktig bedrer likvidtetssituasjonen. Kronene smeller mer enn forventet. Tror kostnadene til MAX blir høyere enn forventet. Oljen er lavere.Tror kvartalet vil skuffe men time will show.
Redigert 21.01.2021 kl 06:52 Du må logge inn for å svare
Kantarell
20.10.2019 kl 13:18 5116

Det er godt å se både positive og negative perspektiver på Nas. Men det er også tydelig at noe nettaviser konsekvent er kritiske til selskapet.
Selv om journalister kan skrive noe positive nyheter ber redaksjon om å henvise kun til negative nyheter om Nas.
Eksempel:
https://e24.no/boers-og-finans/i/EWEAAa/boerskommentar-den-viktigste-linjen-i-norwegian-regnskapet-som-kommer-paa-torsdag

Det er godt mulig at Q3 viser bedre tall enn 2018 Q3 MEN husk at selskapet sliter ekstremt...

Hvordan kan man bli medlem av en avis som kun skriver for egne interesser?
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Kantarell
20.10.2019 kl 13:21 5113

Det samme med denne artikkelen:
https://www.dn.no/luftfart/sas/norwegian/sas-bekrefter-vant-milliardkontrakt-med-forsvaret/2-1-691484

Snu det litt til en positivt nyhet: Hvordan kan Sas få bedre pris enn Nas og tjene noe penger i det hele tatt ;)
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
TomW
20.10.2019 kl 13:21 5112

Hva får deg til å tro at Max kostnadene blir høyere enn forventet? De har ikke wetleaset flere fly enn hva som ble lagt til grunn ved cask guidingen ved q2.
Eneste jokeren ved dette er om det har påløpt mye forsinkelser som generere mer kompensasjon til passasjerene. I følge trafikktallene er punktligheten faktisk 0,2% bedre, men dette kan skyldes at LH går bedre. Blir spennende å se fasit.
Jeg tror RR problemene kan være det som eventuelt ødelegger for q3. Her har vi ikke noen særlig oversikt, men GK utalte vel at max og RR ga en ekstrakostnad på 1,5 mrd for 2019. 0,7 av dette er maxene så da har RR kostet 0,8 mrd. Dette fordeler seg ikke jenvt over kvartalene, men for enkelhetsskyld så kan man nok anta at max og RR har kostet minst 400 mill i q3.

Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
TomW
20.10.2019 kl 13:29 5093

Det er ganske opplagt at når SAS slår Nas på pris, i et anbud som vektes 90% på pris, med 70% høyere kostbase så er de dømt til å tape penger på disse rutene. Sas ønsket nok disse rutene av andre grunner enn lønnsomhet. Uansett så blåses denne avtalen opp i skyene. 250 millioner i året er mye penger, men for selskaper som omsetter for 45 mrd(trolig) i året er dette smuler.
Argentina er også en bitteliten del av Nas sin produksjon og den tilsvarer vel nesten det dobbelte av hva denne kontrakten gjør. Folk ser ut til å glemme at Nas ikke er en liten pølsebod på fornebu, men Europas 3 største flyselskap målt på ASK( 4 største i passasjer etter Wizz har vokst stort)
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
20.10.2019 kl 14:09 5041

Hvor er økonomijournalistene i det her..? Hvorfor stilles ikke de kritiske spørsmålene (hvordan kan SAS tjene penger på dette)? Journalistene (i den grad man kan kalle dem det) opptrer jo bare som mikrofonstativer...
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
EliotS
20.10.2019 kl 14:32 4997

TomW - I forhold til din kommentar om Argentina. Jeg er helt enig i at NAS IKKE er en liten pølsebod på Fornebu men husk at det er ofte de siste 5 % af din omsætning som går galt eller godt som gør forskellen imellem et virkeligt godt resultat eller et halvdårligt resultat. Her i vinter-sæsonen kan Argentina blive en positiv overraskelse, hvis NAS har evnet at spiller deres kort rigtigt.

Men det centrale i casen for øjeblikket er:

- Opkøb av NAS: Det ligger i kortene at før eller siden må europæiske luftfart komme igennem en konsolidering

- Joint Venture: Vil Airbus flyene (incl. nye order) blive flyttet ud af NAS i et JV selskabet? eller vil endnu flere fly blive flytte (og sker dette kun hvis der ikke kommer et opkøb

- Lav-pris alliance: I feb 2019 prospektet står der at strategien at NAS jobber frem imod at blive et globalt flyselskab. Samarbejdet med med BlueJet er helt klart et skridt i rigtige retning. Der er også samarbejdsavtaler med både Britisk Airways og EasyJet, der bliver overset lidt i dette billede. Men jeg regner med at Kjos også taler med nogen i Asien. Hvis der i sommeren 2020 er en alliance mellem BlueJet og eksempelvis AirAsian så er NAS noget der ligner et fuldt globalt flyselskab.

- Kompensation fra Roll Royce og Boeing: Hele den historie kender de fleste men det vil være fint at Karlsen gør det tydligt i Q3, hvor beløb selskabet estimerer er tabt i dag og at der kommer lidt signal på hvor en kompensation kan komme.

Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Marianne
20.10.2019 kl 14:52 4958

Grunnen til det er kostnadene ved q2 og Max beregnet til 450 mill mens det bare er guidet 250 mill på dette kvartalet. På tidspunkt for q2 var det en helt annen forventning til når flyene ville være i luften. I tillegg synes jeg at selskapet som regel guider mer positivt på dårlige nyheter. Priser på flyreiser falt mer enn forventet i august som er den beste måneden. September tallene var jo gode men ikke gode nok. Så har kronekursen falt mer den siste måneden mens oljen har vel vært omtrent lik . Dette er viktig kvartal . De reduserer kostnader men de reduserer også inntekter. Kronesmell for norwegian blir det overskriften ?
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
EliotS
20.10.2019 kl 15:12 4923

Marianne - Det er vanskeligt for Norwegian at guide når Boeing's ledelse konstant komme med oplysninger som senere viser sig at være nærmest utroværdige. Dennis Muilenburg er nu kun CEO, hvor han tidligere også var Chairman. Der er ingen tvivl om at der er en managment krise i Boeing i tilleg til den regulatoriske krise. Så jeg syntes det er vanskeligt at skyde på Norwegian når problemene ligger hos Boeing med hensyn til Max-flyene.

https://www.businessinsider.com/boeing-ceo-dennis-muilenburg-stripped-chairman-role-737-max-crash-2019-10?r=US&IR=T
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Marianne
20.10.2019 kl 15:15 4917

Ja men det er også derfor jeg tenker at kostnadene blir høyere enn de guidet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
TomW
20.10.2019 kl 15:27 4891

Enn så lenge så bør nok Argentina satsingen anses som et prøveprosjekt. Både oppsiden og nesiden er enn så lenge veldig begrenset. Pr nå har de 3 fly der nede.det tilsvarer <2% av produksjonen. Men ja tanken er at Argentina offsetter våres høysesong og om det fungerer vil dette være positivt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
TomW
20.10.2019 kl 15:45 4853

Ser at de skriver "result impact in Q2 2019 of NOK 400 million" og FY 2019 of approximately NOK 700 million. Det var vel i q2 de måtte inngå wetlease kontraktene. Vet at GK har uttalt at det blir "billigere" pr måned når avtalene forlenges. I q4 har de nok ikke planlagt mye wetlease da dette er lavsesong. Så de 300 millionene er tiltenkt q3. Vet ikke om det er riktig med er nok ikke utenkelig at man betaler en viss startup fee og det er derfor at q2 blir dyrere enn q3.

At priser på innlandsreiser har falt mer enn vanlig ( spesielt i Sverige og Danmark) er ganske uvesentlig i denne sammenhengen. Nas har tatt ut mer på inntektsiden i q3 og det er det man burde fokusere på. Om de har tatt ut nok gjenstår å se. Nå snakker vi om q3 og ikke q4 så at kronen har falt mer i Oktober vil først slå ut i q4. For q3 påvirker usd negativt med 7,5% sammenlignet med q3 18. Som sagt tidligere så offsetter fuel dette, så sammelignet med q3 18 så ligger de bedre ann.

De store jokerne er eventuelle kostnadskuttene gjennom focus 19 og hvor mye merkostnad de har hatt med RR. Er heller ikke utenkelig at de kan ha fått noe kompensasjon fra RR i q3. Dette vil ihvertfall ta ned casken, men det blir bare spekulasjon.
Men dette kan utvilsomt slå begge veier, men slik jeg ser det så leverer de bra på hva de selv har kontroll over. RR og max kan de ikke klandres over, men det de kan klandres for er at de har kjørt balansen for tynn slik at de ikke har rom for slike hendelser.
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Marianne
20.10.2019 kl 16:30 4784

Det er som du sier at den siste valutaeffekten kommer neste kvartal. Fra vekst til lønnsomhet heter det nå. Bransjen ligger nede. Tidligere var overskuddet basert på vekst. En pyramide som stoppet opp. Tror de skal slite for overskudd uten at flyprisene økes kraftig. Når det koster mer å kjøre til Gardemoen eller å parkere enn å fly til Spania er noe fundamentalt feil. Det er det største problemet. Prisene er for lave. Stiger prisene så flyr vi også mindre. Den svake kronekursen og flyskam kan også påvirke oss til å fly mindre.
De som har stått trofast ved selskapets side har stort sett tapt penger. Skjønner godt at Ferd takket for seg.Kursen er knapt høyere i dag enn da de gikk på børs ingen av styremedlemmene har kjøpt egne aksjer. Det har vært emisjon etter emisjon. Når i tillegg eierene selv kjører kursen ned ved shorting er jo de selv med på å ha bidratt til ustabilitet. Det gjelder mange av selskapene på Oslo børs at vanlige folk ikke tjener penger.Uansett krysser vi fingrene for de som tror på og har aksjer i selskapet
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Kantarell
20.10.2019 kl 16:50 4761

Oversikt over Q2:
http://doc.morningstar.com/document/3b932bb989fed88fac76f5f03ed7b167.msdoc/?clientid=euretailsite&key=9ab7c1c01e51bcec
Man kan også tjene penger ved å shorte Marianne ;)
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
solb
20.10.2019 kl 16:55 4753

Skal du begynne å "shorte Marianne" nå? Det ville jaggu vært noe.
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Marianne
20.10.2019 kl 16:59 4743

Ja det ville ha vært noe dust
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.10.2019 kl 17:08 4728

Nas ledelsen har tatt en rekke grep, som vi vil se resultater av nå på torsdag. Over 2,5 kr mrd i forbedret egenkapital bør sende kursen rett opp denne uken.
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Epona
21.10.2019 kl 10:20 4347

Oslo (TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle ventes å legge frem en justert ebitda på 3.949 millioner kroner for tredje kvartal 2019, mot 1.868 millioner kroner i samme kvartal året før.

Det viser gjennomsnittet av estimater Infront Data har hentet inn for TDN Direkt blant fire analytikere.

Anslaget for justert ebitda i kvartalet varierer mellom 3.636 og 4.456 millioner kroner. Omsetningen ventes til 14.428 millioner kroner (13.387).

To analytikere anbefaler kjøp av Norwegian Air Shuttle-aksjen, mens to anbefaler hold.

Deltagere DNB Markets, Nordea Markets, Pareto Securities og Sparebank 1 Markets

NS, finans@tdn.no TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
solb
21.10.2019 kl 10:27 4335

Lekkasjer fra Q3 ute og går nå? Noen har fått vite?
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Marianne
21.10.2019 kl 10:37 4307

Nettoresultat 1300 millioner ca ikke dårlig
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Epona
21.10.2019 kl 14:51 4031

Q3; det beste kvartalet til Norwegian noensinne?
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
solb
21.10.2019 kl 15:30 3940

Tror vi kan se 40+ til torsdag. Med et drivende godt Q3 er det meget sannsynlig.
Tok konsekvensen og handlet litt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
21.10.2019 kl 15:32 3960

Det kan bli dyrt å ikke være aksjonær i NAS framover ❗️
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Strategi
21.10.2019 kl 15:38 3962

Er tallene bra og også guidingen vil denne gå til 60 ++
Jeg tror tallene blir sånn passe og guidingen veldig bra.
Uansett kan det være lurt og sitte i NAS et par år nå, selskapet kommer til å levere fantastisk på sikt.
Vent og se.
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Marianne
21.10.2019 kl 15:49 3938

Nei på ingen måte. Q3 i fjor var vel 1500 mill etter skatt. Mange her mente resultatet ville ligge på 2000 millioner pluss. Jeg sa ca 1300 mill. Så er det MAX som får skylden. Vi vil se et kraftig underskudd for året med dette.Fra vekst til lønnsomheten? Q1 minus 1700 mill ( mener å huske)q2pluss 300 mill. Q3 pluss 1300 mill q4 minus 1000mill
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
21.10.2019 kl 15:58 3897

Hehe, det er jo ingen som har sett den enda, men det hadde du vel heller ikle ventet? Det er fremover det vil skje. Man snur ikke slikt på 2 timer.
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Marianne
21.10.2019 kl 16:02 3908

Det har gått et år. Det som folk ikke skjønner her at flyselskapet må tjene penger. Det greier de ikke uten en ny emisjon og høyere priser .Et resultat på 1300 mill etter skatt er ikke bra nok
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Strategi
21.10.2019 kl 16:05 3908

Marianne skrev Innlegget er slettet
Tar man en kurs på 60 kr som kortsiktig mål og legger deretter på 200% når man 180.- på sikt.

Det er vel et greit bilde sånn frem i tid tror jeg, realistisk,
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
21.10.2019 kl 16:05 3906

Dette virker i bunn og grunn som synsing. Og det er jo helt OK, mange som gjør det. Men du mener altså ting er likt som for et år siden? Hvilke beregninger har du lagt til grunn?
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
TomW
21.10.2019 kl 16:10 3897

Q3 i fjor var ikke 1,5 mrd etter skatt. Det var 1,3 mrd og du så vidt jeg husker så har du antydet at årets q3 ville være dårligere enn fjoråret.
Det sagt så er anslagene fra husene fra lavest (1.153) til høyest (1.798) så får vi se i hvilken ende det lander.

Nas har en net profitt (H1) på - 1,4mrd. Om q3 kommer inn på +- det samme så er de i null. Q4 blir natruligvis også et tapskvartal, men neppe i nærheten av hva vi så i fjor. Ren spekulasjon fra min side, men jeg blir ikke overrakset om dette kommer inn et stykke under mrd`en. Gitt at max og RR har kostet 1,5 mrd, noe vi alle kan være enige om at ikke nas kan klandres for, så er driften på meget god vei til å være lønnsom og helt i trå med hva de guidet FØR max ble groundet og nye RR problemer dukket opp
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Marianne
21.10.2019 kl 16:19 3875

Jeg sa først 1300 mill og du og andre mente det ville bli mye høyere . Så har jeg riktig nok rettet det til mellom 1100 og 1300. Vi får se resultatet er ikke før torsdag. Lånene er i euro og Sek og det er heller ikke veldig positivt for q4. De siste månedene av året faller som regel kronen kraftig. Jeg mener du er for optimistisk Tom W.
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Strategi
21.10.2019 kl 16:20 3883

Marianne, oppriktig tror jeg du er engasjert i et av selskapene som sitter SHORT.

Dette kommer tydeligere og tydeligere frem når man går igjennom innleggene dine.

Men det er vel slik at alle har sin agenda, det er jo ytringsfrihet i Norge.

Tar man et gruset kursmål på 30 som norwegian (er klar over at det har vært en dipp under) og legger til 25 % + på denne slaktekursen er man på 37,50.

Dette er peanøtter og % regning på lave kurser teller vel nærmest ikke her.
Selskapet vil klare seg uten emisjon og dagens prising er helt tullete etter siste ukers oppdateringer.

Så lykke til med nedsalget.
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Marianne
21.10.2019 kl 16:29 3848

Har som jeg har sagt før ingen aksjer i selskapet. Jeg krysser fingrene for dere som sitter long men etter min mening er ikke resultatet godt nok men jeg kan også bomme.
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
TomW
21.10.2019 kl 16:33 3838

Den 23.09 sa du at du trodde på 1mrd for så å justere deg noe opp senere, til 1,2 mrd. Og ja jeg mente det kom til å bli høyere, men spørs hva du mener med "mye" for jeg gikk aldri ut med noen tall da vi ikke hadde fått september tallene ennå. Men ja vi får se hvor det ender. Flere faktorer som kan vippe begge veier her.
Euro utgør bare noen få millioner pr % endring så det utgjør ikke rare greiene. USD/NOK er det som eventuellt slår ut for q4. Om det holder seg på ca samme nivå som nå så slår dette negativt ut med ca 8% eller 330 milloner
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
Marianne
21.10.2019 kl 16:34 3838

Jeg sa vel mellom 1100 og 1300. Husker at flere mente den ville hå over 2000-2200. Du kan godt kverulere men mine tall ligger godt innenfor av hva flere meglerhus mener
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
gbkvinlog
21.10.2019 kl 16:41 3813

Det vi kan slå fast - ingen av oss vet:)
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare
TomW
21.10.2019 kl 16:45 3804

Rett skal være rett:

Marianne
23.09.2019 kl 15:39757
________________________________________
Nei restplass det er ikke riktig selskapet har lovet et overskudd for året tross Max . Jeg tror ikke de går et overskudd .Det har jeg sagt og skrevet siden selskapet skrev dette i rapporten sin. Før du belærer meg hvordan beregne et overskudd eller underskudd synes jeg vi skal vente til resultatet av q3 før vi sier mer. Du mener at selskapet vil tjene mellom 2000 og 2200 millioner. Jeg tror på et over skudd rundt 1000 millioner( fortsetter at ingen erstatninger er tatt med) Jeg tror også Nas vil skrive av tap på Thomas Cook dette kvartalet . Vi får se hva resultatet blir om ikke så lenge. Foreløpig er det ikke kommet kommentarer hvilke konsekvenser dette får for norwegian . Hvor mye utestående vil de ha fra allerede utestående flyvninger gjennom ving. Ikke en på tråden har stilt et spørsmål engang.
Redigert 21.01.2021 kl 02:39 Du må logge inn for å svare