Q3 Norwegian


Hva forventer vi? Holder vi spareplanen på 2mrd? Får vi oppdatering JV, RR og Boeing...
Forrige Q3-presentasjon ble det snakket positivt om IAG. Det blir spennende kommende uke!
Marianne
21.10.2019 kl 16:50 3022

Ja Tom så rettet jeg det opp et par hundre millioner etter at vi fikk september tallene som du vet

Enkelte er ettersigende så flinke og vet så mye at jeg ikke kan skjønne hvorfor de bruker dyrebar tid inne her. Når de i tillegg ikke eier aksjer i selskapet blir jeg litt matt. -)
Marianne
21.10.2019 kl 17:04 2983

Ja hva mener du da sjonkel Rolf om resultatet ? Spent
TomW
21.10.2019 kl 17:04 2986

Du har to innlegg etter tallene for september kom, ser ikke at du nevner noe der. Men nok om det

hmmm, tenker du iforhold til ving/Thomas cook?
Marianne
21.10.2019 kl 17:13 2937

du skrev vel selv at jeg økte det til 1200 Tom W så det er vi vel enige om. Da skrev jeg det nok litt før .Husker godt diskusjonen da noen her snakker om 2200 at du Tom så for deg høye tall rundt 2000 tolket jeg det som uten at du ville tallfeste det.
Redigert 21.10.2019 kl 17:19 Du må logge inn for å svare
TomW
21.10.2019 kl 17:31 2888

Ja men det hadde ikke noe med trafikktallene å gjøre.

Nope, aldri antydet noe som helst rundt tall. Jeg forholdt meg til trafikktallene for juli og august(siden september ikke var klart), som var sterkere enn 2018 og det faktum at oljen var ned 20% mens valuta offsettet det en del. Og basert på det sa jeg at alt tyder på at resultatet vil ble høyere enn fjor året.

Men kan si hva jeg tror nå etter alle tallene er på plass. Jeg tror de lander på 1,5-1,6 mrd. Da har jeg ikke tatt hensy til eventuell kompensasjon, om det skulle være på plass. Jokerene som kan trekke dette opp og ned er; effekten av fokus 19 og i motsatt ende RR problemene
Redigert 21.10.2019 kl 17:34 Du må logge inn for å svare
Marianne
21.10.2019 kl 17:45 2836

Det er alltid lettere å komme med tall etter at meglerhus har kommet med sine. Før det famler man mer i blinde. Når det er sagt har jeg stor respekt for deg og Frodon her På forumet. Synd han forsvant men følte seg drapstruet. Vi trenger alle stemmer. Jeg tror som jeg har sagt at det blir dårligere enn i fjor. Trodde overskuddet i fjor var 1500 og derfra tallet 1300 men det riktige blir da 1200 som er blant de laveste .
Redigert 21.10.2019 kl 17:48 Du må logge inn for å svare
pysaok
21.10.2019 kl 17:47 2864

Marianne skrev at flyprisene falt i august, og det har hun rett i. De falt sammenlignet med juli. Det er helt vanlig. De falt imidlertidig mindre i august 2019 enn i 2016, 2017 og 2018. Ser vi på 12-månedersendringen har flyprisene hatt en svært god utvikling i Norge i tredje kvartal. 8,2 % vekst i juli, 14,0 % i august, og hele 25,5 % i september. Det lover godt. kilde, SSB. https://www.ssb.no/statbank/sq/10027831

Jeg skrev et scenarie hvor Nas kunne gå 2-2.2 mrd i ebt etter oppfordring av Marianne om hvordan i alle dager dette kunne være mulig. Har senere justert dette ned et par hundre mill til rundt 1800 mill, og ble vel angrepet ganske kraftig for hvordan jeg kunne finne på å justere estimatet etter at trafikktallene rullet inn.

Får man litt løsere vilkår fra receivables blir det vel greit å komme seg gjennom vinteren med over 1 mrd i pluss etter skatt, 400 mill fra flysalg og nærmere 1 mrd fra nofi-salg.
Marianne
21.10.2019 kl 17:56 2901

Legger man til disse salgene Nofi og fly blir tallene annerledes for q4 men dette er engangs og gir bare et pust i bakken.Flypriser falt 21.1p i august og det mener jeg var mer enn vanlig for måneden.
Redigert 21.10.2019 kl 18:00 Du må logge inn for å svare

Tenker ikke resultatmessig. Jeg tenker på likviditetssituasjonen. Bør vel ha minst 4 mrd likviditet inn i vinteren.

Det må du jo bare mene, jeg vet ikke riktig.
Redigert 21.10.2019 kl 18:01 Du må logge inn for å svare
pysaok
21.10.2019 kl 18:03 2901

Les hva jeg skrev litt lenger opp. Flyprisene falt mindre enn vanlig i august. Det er bare kjapp journalistikk å skrive om det store prisfallet i august, uten å sjekke hva som er normalt. De tre foregående år har de falt enda mer. Flyprisene var høyere i august 2019 enn 2018. Det har vært god økning i flyprisene i Norge i Q3 2019 sammenlignet med Q3 2018, ifølge SSB. Man må se på 12-månedersendringen. https://www.ssb.no/statbank/sq/10027831
Redigert 21.10.2019 kl 18:05 Du må logge inn for å svare
TomW
21.10.2019 kl 18:25 2879

Ja det er nå så. Det er også litt meningsløst å spå noe når man kun kjenner 2/3 av inntektsgrunnlaget tenker nå ihvertfall jeg.
Godt å høre det da og ja det er velidg viktig at vi respekterer hverandres meninger så lenge disse har en viss rot i virkeligheten :)
TomW
21.10.2019 kl 18:29 2870

Takk pysaok. Denner har jeg ikke sett på tidligere. Er jo som du sier så har prisene faktisk falt mindre enn hva som er "normalen" Dette har naturligvis ikke media tatt hensyn til. Blir nesten like dumt som å sammenligne q4 mot q3 i flybransjen
Marianne
21.10.2019 kl 18:34 2891

Kan hende noe var for tidlig men etter at meglerhusene har kommet med sitt er vel litt sent Det har ingen verdi. Man vet mye på veien
Redigert 21.10.2019 kl 18:34 Du må logge inn for å svare

Takk, veldig interessant å følge debatten. Jeg har dessverre ikke noe å bidra med. Fasit får vi torsdag:-)
TomW
21.10.2019 kl 18:55 2829

For meg så er ikke dette en konkurranse om hvem som treffer best, dette er tall jeg har notert meg bak øret og utover dette så har de ingen stor verdi :)
pysaok
21.10.2019 kl 19:55 2688

Nå avslører jeg min inkompetanse, men håper dere er hyggelige og hjelper meg. NAS har jo allerede presentert ASK og RASK for alle måneder i Q3 2019 i månedstallene. Vet vi ikke da allerede hva inntjeningen ble? Jeg får 11 745 780 000 kr (11,746 milliarder kr). Hva er det ved inntjeningen vi ikke kjenner til da?
TomW
21.10.2019 kl 20:13 2633

Du må ta med Ancillary og Other revenue. I q3 18 var disse 17,4% av total inntekt
pysaok
21.10.2019 kl 21:03 2564

Flott, takk for oppklaringen.

Da blir fasit kanskje et sted mellom 14,15 og 14,68 milliarder. (Da har jeg beregnet at andre inntekter utgjør 17-20 % av totale inntekter.)
Redigert 21.10.2019 kl 21:13 Du må logge inn for å svare
clanz
21.10.2019 kl 23:57 2389

Det som er viktig ifm. q3 er to ting:

1. at den underliggende driften overbeviser - slik at DY kan vise til solide overskudd såsnart max-ene er på plass (helst før påske 2020) og RR motorene kommer iorden
2. at likviditeten er tilstrekkelig for vinteren

Er ikke så redd for engangsblaff som bedrer likviditeten, siden det vil komme mange sånne framover. Og fordi mye nå dreier seg om å overleve vinteren, til den underliggende driften kommer i solid pluss igjen. Det vil også komme flere engangsblaff i form av erstatninger fra Boeing og RR i 2020. Og JV vil definitivt løse likviditetsproblemene til driften er på plass.

Overbeviser NAS på begge disse punktene i q3, da ville ikke jeg vært redd for å kjøpe NAS til 40-50 kr.

Nå virker jeg kanskje litt positiv, men det er ikke en selvfølge at de overbeviser på torsdag på disse punktene.

EXTrader
22.10.2019 kl 09:23 2164

I dag leverer JetBlue Q3 tallene ! Og det skal bli spennende å lese 🧾 analytikerene har sterk kjøp på aksjen 📊📈
EXTrader
22.10.2019 kl 10:16 2083

NAS:JUSTERT EBITDA 3.949M VENTES I 3.KV 2019
ESTIMATER FOR TREDJE KVARTAL 2019, TALL I MILLIONER KRONER:

=============================================================
Norwegian Air Shuttle offentliggjør sin rapport for tredje kvartal 2019 torsdag 24. oktober klokken 07:00.
==============================================================
3.KV, MNOK Snitt Median Lav Høy 2018
==============================================================
Omsetning 14.428 14.422 14.107 14.760 13.387
--------------------------------------------------------------
Engangsposter -3 -5 -10 10 398
--------------------------------------------------------------
Ebitdar 3.961 3.857 3.676 4.456 3.358
--------------------------------------------------------------
Ebitda 3.946 3.852 3.626 4.456 2.266
--------------------------------------------------------------
Driftsresultat 2.420 2.352 1.971 3.005 1.815
--------------------------------------------------------------
Resultat før skatt 1.878 1.807 1.534 2.366 1.600
--------------------------------------------------------------
Nettoresultat 1.429 1.382 1.153 1.798 1.301
--------------------------------------------------------------
Resultat/aksje (NOK) 10,50 10,15 8,48 13,20 28,60
==============================================================
==============================================================
MNOK 2019 2020 2021 2018
==============================================================
Omsetning 43.705 46.957 48.763 40.266
--------------------------------------------------------------
Engangsposter 673 0 0 -994
--------------------------------------------------------------
Ebitdar 6.694 8.796 9.598 2.171
--------------------------------------------------------------
Ebitda 6.654 8.731 9.533 -2.183
--------------------------------------------------------------
Driftsresultat 465 2.554 3.192 -3.851
--------------------------------------------------------------
Resultat før skatt -1.725 -91 406 -2.490
--------------------------------------------------------------
Nettoresultat -1.297 -57 318 -1.461
--------------------------------------------------------------
Resultat/aksje (NOK) -9,55 -0,42 2,32 -19,50
==============================================================
Oslo (TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle ventes å legge frem en justert ebitda på 3.949 millioner kroner for tredje kvartal 2019, mot 1.868 millioner kroner i samme kvartal året før.

Det viser gjennomsnittet av estimater Infront Data har hentet inn for TDN Direkt blant fire analytikere.

Anslaget for justert ebitda i kvartalet varierer mellom 3.636 og 4.456 millioner kroner. Omsetningen ventes til 14.428 millioner kroner (13.387).

To analytikere anbefaler kjøp av Norwegian Air Shuttle-aksjen, mens to anbefaler hold.

Deltagere DNB Markets, Nordea Markets, Pareto Securities og Sparebank 1 Markets

NS, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Hektar
22.10.2019 kl 10:23 2064

Om Norwegian så tjente 10 milliarder i Q3 vil E24 ha overskriften klar: "Norwegian flydde færre passasjerer i tredje kvartal"
Epona
22.10.2019 kl 11:31 1953

Enig. Finanspressen i Norge prater heller ned den norske Askeladden og prater heller positivt om det selskapet Norge ikke lenger har eierinteresser i. Nå jobber de og shorterne på harde livet for å presse ned aksjekursen.
Redigert 22.10.2019 kl 11:32 Du må logge inn for å svare
Herman*
22.10.2019 kl 11:42 1919

Hvorfor tror dere kursen faller i dag?
Epona
22.10.2019 kl 11:57 1871

Antar kursen i dag faller fordi shorterne jobber på harde live for å hente seg inn og unngå for store tap, idet markedet har tro på positive meldinger fra Norwegian framover.
abban
22.10.2019 kl 11:58 1894

Shortere trader kanskje kursen ned i full fart før de løsner ut 0.5% til 1% short.

Foruten de direkte finansielle postene i regnskapet, så er det spennende å se hvordan veksten er i de andre markedene utenfor Norge. Dette forteller gjerne noe om potensialet for fremtidig vekst og økt omsetning.
EXTrader
22.10.2019 kl 13:16 1760

JetBlue Airways : Announces Third Quarter 2019 Results
Envoyer par e-mail
10/22/2019 | 01:00 pm
JetBlue Airways Corporation (NASDAQ: JBLU) today reported its results for the third quarter 2019:

Reported diluted earnings per share of $0.63 in the third quarter of 2019 compared to a diluted earnings per share of $0.16 in the third quarter of 2018. Adjusted diluted earnings per share was $0.59(1) in the third quarter of 2019 versus $0.42(1) in the third quarter of 2018. Note A to this earnings release includes the GAAP to Non-GAAP reconciliation between reported and adjusted diluted earnings per share.
GAAP pre-tax income of $254 million in the third quarter of 2019, compared to a pre-tax income of $68 million in the third quarter of 2018. Excluding the one-time items, adjusted pre-tax income of $239 million(1), up 32% from an adjusted pre-tax income of $180 million(1) in the third quarter of 2018.


Pre-tax margin of 12.2%, up from a pre-tax margin of 3.4% in the third quarter of 2018. Adjusted pre-tax margin of 11.4%(1), a 2.4 percentage point increase year over year from an adjusted pre-tax margin of 9.0%(1), exclusive of the one-time items.




Highlights from the Third Quarter 2019

Third quarter 2019 revenue per available seat mile (RASM) declined (0.9)% year over year. This decline is slightly better than the mid-point of our updated guidance range of (2.0)% to 0.0%.
Operating expenses per available seat mile, excluding fuel (CASM ex-fuel)(1) increased 0.3%, better than the low end of our initial guidance range of 0.5% to 2.5%. This improvement is driven by the compounding benefits of the Structural Cost Program, and the favorable timing of expenses from the third into the fourth quarter of 2019.


Key Guidance for the Fourth Quarter and Full Year 2019:

Capacity is expected to increase between 4.5% and 6.5% year over year in the fourth quarter 2019. For the full year 2019, JetBlue expects capacity to increase between 6.0% and 7.0%.
RASM growth is expected to range between (3.5)% and (0.5)% for the fourth quarter 2019 compared to the same period in 2018.
CASM ex-fuel is expected to range between (1.0)% and 1.0% for the fourth quarter of 2019. For the full year 2019, JetBlue expects year over year CASM ex-fuel growth between 0.5% and 1.0%.
For further details see the latest Investor Update and the Third Quarter 2019 Earnings Presentation available via the internet at http://investor.jetblue.com.

JetBlue will conduct a conference call to discuss its quarterly earnings today, October 22, 2019 at 10:00 a.m. Eastern Time. A live broadcast of the conference call will also be available via the internet at http://investor.jetblue.com.

Executing our Plan to Reach our EPS Commitments

“I want to thank all the teams at JetBlue for executing our plan to create long-term value for our customers and owners. We are gaining traction on all of the strategic ‘Building Blocks’ we laid out in our last Investor Day. We are just beginning to see the benefits of our revenue, cost, fleet and capital allocation efforts, with additional opportunities ahead of us. Despite some near-term pressures on revenue in our international markets and NEO delays, we believe we are on track to deliver on our goal of $2.50 to 3.00 dollars EPS in 2020,” said Robin Hayes, JetBlue’s Chief Executive Officer.

“I’m particularly pleased with the progress we are making to improve our unit costs as we deliver on our commitments. In the third quarter, we beat the low end of our CASM ex-Fuel guidance, despite over a half point of capacity lost due to Hurricane Dorian. Our improved completion factor more than offset any storm impact.”

“In our commercial building blocks, we believe that our plan to strengthen our unit revenues into 2020 can return us to positive RASM growth. Our efforts into 2020 include a second year of network reallocation and ancillary initiatives, innovations from JetBlue Travel Products, our ongoing work in Loyalty, as well as the contribution from Fare Options 2.0 launching this quarter.”

Revenue Performance and Outlook

“During the third quarter our capacity grew 4.8 percent, near the high end of our guidance range of 3 to 5 percent. Higher capacity growth was the result of solid improvement in our completion factor. Our operational initiatives more than offset the impact of hurricane Dorian and runway construction in Fort Lauderdale and JFK,” said Joanna Geraghty, JetBlue’s President and Chief Operating Officer.

“Our Latin and Caribbean franchise was impacted by disruption in multiple markets. We saw challenges begin earlier this year, but ramped significantly through the summer. We’ve taken quick action and are redeploying capacity to manage demand in the impacted markets.

For the fourth quarter, we expect RASM to decline between (3.5) and (0.5) percent year over year. We anticipate steady demand in the domestic market, led by transcon and business travel, and see a broadly decelerating domestic yield environment for JetBlue and the industry. In our international markets, we expect capacity and demand challenges to continue into the fourth quarter. We expect ongoing capacity adjustments, combined with demand recovery, to further improve our international RASM trends into next year.”

Cost Performance, Outlook and Balance Sheet

“During the third quarter, CASM ex‐fuel increased 0.3 percent year over year, beating the low end of our guidance range of 0.5 to 2.5 percent. CASM ex-fuel growth was driven by ongoing Structural Cost Program benefits, but also benefited by a half point of timing as expenses shift to the fourth quarter,” said Steve Priest, JetBlue’s EVP Chief Financial Officer.

“I’m thrilled with the progress we are making on better controlling our cost growth. We entered the fourth quarter ahead of plan for the year, and are well on pace to beat the mid-point of our original full year 2019 cost guidance of 1.0 percent. We now estimate our CASM ex-Fuel guide for 2019 should range between 0.5 and 1.0 percent.

I’m proud of the efforts of our team to overcome lower scheduled capacity growth, manage through runway construction in Fort Lauderdale and JFK, and manage the impact of NEO delays and hurricane Dorian. This is the result of relentless execution of our Structural Cost Program, and an outstanding focus on costs by the entire JetBlue team.”

Capital Allocation and Liquidity

JetBlue ended the quarter with approximately $994 million in unrestricted cash, cash equivalents, and short term investments, or 12.4% of trailing twelve month revenue. JetBlue repaid $76 million in regularly scheduled debt and capital lease obligations for the third quarter.

Fuel Expense and Hedging

The realized fuel price in the quarter was $2.06 per gallon, an 11% decline versus third quarter 2018 realized fuel price of $2.32.

JetBlue has entered into forward fuel derivative contracts to hedge its fuel consumption for the fourth quarter of 2019. Based on the forward curve as of October 11th, JetBlue expects an average all-in price per gallon of fuel of $2.07 in the fourth quarter of 2019.
Strategi
22.10.2019 kl 13:38 1715

Det er mye øretrilling her blandt tradere og også selfølgelig av de som sitter short.
Selv sitter jeg Long og erveldig komfortabel med det.
For og være helt ærlig tror jeg ikke det er mye å hente på disse småtradene og jeg tror også risikoen er høy.
Sitter man stille har man krontroll dersom vurderingen av fundamentet har vært riktig.

😎
Flaxx
22.10.2019 kl 14:07 1640

JetBlue hadde steget 3,3% i går i forkant av resultatfremleggelsen.
Tallene for 3Q var gode ... med guidingen for 4Q noe svakere.
I forhåndshandelen i USA akkurat nå er JetBlue opp nye 0,6%:
https://www.marketwatch.com/investing/stock/jblu?mod=MW_story_quote

Så alt i alt en bra melding fra NAS sine nye samarbeidpartner.
EXTrader
22.10.2019 kl 14:22 1596

Du kan ta en kikk på denne Herman ! Så ser du tegningen 😂😂😂😂📉 de er livredde ....

http://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=NORWEGIAN%20AIR%20SHUTTLE&land=norway

EXtrader
Kan du gi en litt nærmere forklaring og mulige konsekvenser ut fra posisjonene shorterne har?
EXTrader
22.10.2019 kl 14:49 1527

Dette vet du jo selv ?! De vil ende opp Store tap så sine short posisjoner og mange av disse sitter på store tap allerede 💸 det kan du se her.

http://shortnordic.com/history_company.php?player=X&selskapsnavn=Norwegian%20Air%20Shuttle&land=norway


Takk skal du ha. Måtte bare ha det bekreftet ... hehe ... (ikke lett å taste på iPad med vin og pluss 25)
Redigert 22.10.2019 kl 14:55 Du må logge inn for å svare
EXTrader
22.10.2019 kl 15:06 1496

For de som er interessert i web cast Q3 presentationen for JetBlue kan se den her.

https://services.choruscall.com/links/jblu191022Kqx3T2Jt.html