Slettet bruker
19.10.2019 kl 09:49 5347

Redigert 10.12.2019 kl 17:35 Du må logge inn for å svare
Sofafilosof
19.10.2019 kl 11:12 4511

Regn med at oppdateringer og nyheter på Q3 vil revidere din pessimisme...
milk
19.10.2019 kl 11:19 4493

At REC skulle vert solgt,stykkevis å delt eller i sin helhet,har jeg hevdet lenge.... Jeg er redd du er inne på noe vesentlig "Knotten" Dessverre!!
Sofafilosof
19.10.2019 kl 11:24 4482

Anbefaler alle å lese om igjen følgende post fra MorganKane 11.10.2019 kl 09:59 (under tråden Several buyers keen on REC)
- Flott og innsiktsfull oppsummering av situasjonen!
Slettet bruker
19.10.2019 kl 11:46 4442

Når gjelda er større enn realverdier så blir det konken. Kom deg ut av aksjen før tapene er/blir uhåndterlig
rukmini
19.10.2019 kl 11:59 4419

Når man har null kunnskap men likevel kommenterer, la være. Evt les deg opp på forhånd.
milk
19.10.2019 kl 17:21 4199

Jeg har lest meg både opp og ned! jeg har samlet kunnskap gjennom flere år,men jeg har ikke blitt klokere på kasuset REC. Konklusjonen min er at ledelsen har tatt mange feilvurderinger og valg. REC er i ferd med å dvele ved en teknologi som var unik for to år siden.. Men verden går videre å REC er ikke med.
fattigstakkar
19.10.2019 kl 18:00 4149

For noe vås. Teknologien er like riktig som for to år siden. Du kan jo legge ved dokumentasjon på at ikke RECs fbr er verdensledende på pris om du mener det. Hvilken teknologi er det REC ikke er med på som skulle ha overtatt?
Redigert 19.10.2019 kl 18:01 Du må logge inn for å svare
milk
19.10.2019 kl 19:14 4112

"Legge ved dokumentasjon" Halleluja for en jeng... Det flyter jo av dokumentasjoner fra alle verdens hjørner. Men ikke ett ord om drift og vedlikehold av selskapet og hva det koster å drive REC....
tran5
19.10.2019 kl 19:40 4133

Fremstille jum som idiot som ikke har peiling på bedriftsøkonomi blir for dumt han har jobbet seg opp fra ingenting til å bli millionær.Han er rikere en ALLE på ho til sammen og myyyyyye mer .....
fattigstakkar
19.10.2019 kl 19:49 4108

Har du fått med deg at REC har blitt pålagt straffetoll? Trodde du ML var stengt fordi teknologien var avlegs?
milk
19.10.2019 kl 20:12 4075

Jeg har aldri sagt at teknologien var utdatert.. Men yeilin og Kina sitter på samme teknologien ... 15% av utviklingen,er jo bare en vits.
Slettet bruker
19.10.2019 kl 21:22 3990

Bøtteknotten, her er du ikke helt på jordet. Jummen har nok avskrevet dette prosjektet på tapskontoen allerede. Når han ikke klarte å redde verden med sine 🍟 og chunks, så er satsingsområde dreiet over på veggis 🍕 og 🍔
Celsius
19.10.2019 kl 21:24 3979

Hvor i milkeveien ligger yeilin....
Forresten, helst IKKE kom med detaljert beskrivelse....
Slettet bruker
19.10.2019 kl 21:39 3947

At vi sitter på 15% og ikke 49% av Yulin kan delvis tilskrives at shorterne kjørte kursen så langt ned (fra 40 kr omregnet etter spleis) pga frykt for at finansieringen skulle skje gjennom emisjon. Som igjen gjorde at selskapet ikke følte de kunne foreta en emisjon, da kursen plutselig var rundt 20 kr (igjen omregnet etter spleis) som man trodde var en bunn. Som igjen gjorde at man landet på å beholde 15%, noe som skulle være midlertidig. Og forhåpentligvis fortsatt er det.

Problemer oppstår når markedet skaper selvoppfyllende profetier, kjører kursen ned pga frykt, hvorpå selskapet som egentlig ville klart seg bra plutselig ser verdiene, og dermed også forhandlingskortene hva gjelder å ta opp obligasjonslån til en akseptabel rente, forvitre.

Jeg synes REC har vist god handlingskraft i vanskelige tider, uten investeringsvillige aksjonærer som andre teknologiselskap har. Der andre i teknologisektoren blåses opp på børs går det omvendt vei med REC. De reelle verdiene er mye høyere enn børsverdien.

Jeg tror fortsatt mye kunne vært løst med bedre kommunikasjon ut til markedet. Komme seg på Twitter, lage litt fandenskap. Lære av folk som Musk. Eller Stordalen, for den saks skyld. Spesielt når man sitter på så bra teknologi, burde man kunne være litt «cocky». Ja, det er unorsk å drite på janteloven, men faen heller. Gi oss litt «spicy meatballs»!
Redigert 19.10.2019 kl 21:40 Du må logge inn for å svare
milk
20.10.2019 kl 06:20 3749

Men jobber tiden for REC? Jeg tror ikke det! Det er som du sier,de har mye å lære. Ting må skje NÅ... Før alt renner ut i sand.
rischioso
20.10.2019 kl 07:47 3704

Ok, så det shorternes feil at selskapet kun eier 15% og ikke 49% av Yilin - en feil som ble mulig fordi de største eierne låner ut rubbel og bit av sine aksjer til nettopp short - ja, det er visst flere måter å se det samme på... ;)
Slettet bruker
20.10.2019 kl 08:19 3665

Gråstein, når du har en ledelse som ikke veit hva Twitter er for noe, så sier det seg vel selv at vi ikke kan ytre oss der.
Så ble det plutselig short sin feil at vi ikke allerede nå sitter på 49% av Tian rec i Yulin?
Litt spesielt er det jo at det Yulin er mest kjent for, det er den årlige hunde festivalen! Der blir disse kjæledyrene slaktet, solgt og spist med god appetitt.
Regner med at ledelsen i REC er der borte ved hver "mat" festival og forsyner seg av matfatet, måske Jumme`n sper på med litt hundekjøtt på sine Pizza/burgere?
Nei, når sjappa går med store underskudd hvert kvartal, så er dette årsaken til at kursen ligger der den i dag gjør.
Skulle de klare å snu dette til +, så vil den bli priset deretter, men nå har jo May utalt at Butte ikke klarer dette med kostnadene til ML på slep, noe jeg har hevdet hele tiden, men da blitt latterliggjort ved hver anledning.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/ng7Gj5/i-dag-starter-hundekjoettfestival-i-kina-tusenvis-av-hunder-slaktes
Celsius
20.10.2019 kl 09:53 3573

Risky Bedekker holder det som sagt gående 24/7 med saklig prat om hvilken type frossen pizza og billigøl som står høyest i kurs for dem.

Som sagt er det viktig for disse å hindre alle andre fra å kunne nyte indrefilet og åregangsvin som de to bare kan fantasere om.

Dropp prat med disse folka. Tror dere Magnus Carlsen spiller sjakk med snørrunger i det lange løp....

Etter salg av Butte på USD 400.000 vil gjeldfrie REC posisjonere seg for 49 % av Yulin med billigste og beste produksjon i Kina, og med Moses Lake for billigste og beste produksjon utenfor Kina.

Skalleknarp
20.10.2019 kl 10:18 3517

Short sin feil at aksjekurs daler og daler og for REC sin del at den er på et historisk lavt nivå…?
Jeg vet nok for lite til å begi meg inn på en detaljert debatt om dette men jeg synes det er besynderlig at short synes å styre hele showet.
Slik jeg oppfatter shorting så er dette at man låner aksjer og «satser» på at kursen vil synke.
Det som da normalt skjer i alle selskap er at shorterne synes å disponere store midler og tilsynelatende klarer å maipulere - styrer kursen nedover til ønsket nivå før man så innløser – venter til kursen stiger litt og så er det på’n igjen. (Ref. alle innlegg om dette).
Det var vel egentlig ikke slik man ønsket at mulighet for å shorte en aksje skulle være eller..? Jeg skal ikke påstå noe men spør heller om det sunt eller ødeleggende for børsene at det er slik.
Noen synspunkter – kommentarer på dette?
Slettet bruker
20.10.2019 kl 10:57 3446

2 gradersmålet er nådd, skjønner jeg, Celcius... Når selv økonomidirektøren i REC sier at de ikke har mulighet til å få 400 000 USD i dagens marked, og du fortsetter og legge dette til grunn, så skjønner de fleste at dette ikke bære seg, og at du fortsatt er REC aksjonær.
Anbefaler deg videre å selge så kan du benytte det ikke ubetydelige skattefradraget til å reise på "hot dog" food festival i Yulin, der kan du kose deg med indrefilet av kjæledyr toppet med risbrennevin.
rischioso
20.10.2019 kl 10:57 3445

.... ikke annet enn at Celcius virker å være veldig short og jeg tenker da ikke på aksjer .... ;)
milk
20.10.2019 kl 14:54 3213

En ting er bombesikkert! Kommer det ikke positive og konstruktive nyheter ved Q3 rapporten,er løpet kjørt..... Da blir det å selge seg ut å ta tapet som en mann. Og jeg blir garantert ikke den eneste!!!
hill
20.10.2019 kl 15:54 3144

@ Skalleknarp

"Jeg skal ikke påstå noe men spør heller om det er sunt eller ødeleggende for børsene at det er slik."

Har stillet meg selv det samme spørsmålet ganske mange ganger.
Når det sies, at hovedformålet med en børs skal være, å gjøre det lettere for et selskap å innhente nødvendig kapital.
Da spriker det litt, i forhold til hovedformålet, når den samme børsen tillater aktører å shorte en aksje (et selskap).

Det skal være lettere å få en aksjekurs ned, enn oppover, ifølge de som skal være ekspertene.
Det kan se ut som, at store aktører kynisk, benytter seg av dette i ganske mange selskaper, også på Oslo Børs.

Når en ser på det store antallet selskaper, som idag, kursmessig, ligger på mindre enn 90 % under ATH,
virker dette ganske skremmende med tanke hva dette gjør for det enkelte selskapets muligheter for å innhente kapital,
når aksjekursene (selskapsverdien) kan falle til slike nivåer, etter lenger tids intens/kynisk shorting fra store aktører.

Mitt svar på ditt spørsmål må bli, at det, på sikt, kan være både svært usunt og direkte ødeleggende, for både børsen
og ikke minst for hele samfunnet, om selskaper må slås konkurs, grunnet manglende muligheter til å skaffe
seg nødvendig, tiltrengt kapital, etter at shorting har "hjulpet" dem godt på veien til skifteretten.
Er i liten tvil om, at at et selskap som kanskje sliter i en fase og i tillegg blir utsatt for intens shorting, får redusert sine muligheter
til å innhente nødvendig kapital.

Når det gjelder REC'n, mener jeg, at ledelsen har gjort en utmerket jobb, med tanke på all den shorting selskapet
har vært utsatt for i løpet av ganske mange år.
All honnør til dem og lykke til for alle som holder på sine REC-aksjer :)

Redigert 20.10.2019 kl 15:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.10.2019 kl 16:53 3085

Utroligt at kapital fondene er så grådige og i den grad minipulere med Rec kursen .... Jeg syntes det burde stoppes
Celsius
20.10.2019 kl 17:44 3021

Risky Bedekker aka Knoll og Tott fornekter seg ikke 24/7.

De går for alt som er billig ettersom annet vareutvalg er dem fullstendig ukjent. Og eier man ikke nåla i veggen må man jo hamstre døgnet rundt. Minner egentlig ganske så mye om dumpsterdivers som lever på avfall til alle døgnets tider.

Risky koser seg med oljeslamaksjen sin sjødrill i fallende folder som gir minimalt av sjømat, men en og annen smule rogn.
Bedekker derimot.... Han er overstimulert av Risky her på forum og tyr til laksen ved hver bidige anledning.
Slå deres pjalter sammen Knoll og Tott, så gir det kanskje mer enn 1 rece.

For oss andre som skiller gull fra gråstein, ler vi hele veien til banken.

Husk at REC snart er GJELDFRI, "eier 49 % av Kina", og mesteparten av silangass i Rest of World.

Ps. Om noen skulle ha translatørutdannelse på laveste nivå så gis det håp om å få Knoll eller Tott til å forstå fremmedorda ovafor.
Redigert 20.10.2019 kl 18:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.10.2019 kl 18:04 2985

igjen Rec Solar.
REC tar i bruk ny teknologi i solceller (18,10.2019)
Redigert 20.10.2019 kl 18:06 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
20.10.2019 kl 18:10 2971

Det høres ikke helt ut som du har satt deg inn i verdien på det du som aksjonær er deleier av. Hvis du håper på nyheter den 30. som antyder at REC blir en pengemaskin i løpet av få måneder kommer du til å bli skuffet. At REC har vært en elendig investering er det ingen som er uenige i, og ingen ville nok kjøpt på kurser over 20 kroner de siste årene om de hadde visst hvor ødeleggende straffetollen ville bli. Men det at nedgangen fra 30 kroner var høyst fortjent, betyr ikke at det er fornuftig å kaste inn håndkleet til 3 kr. Så lenge vi vet at en avvikling av selskapet vil gi aksjonærene langt mer enn 3 kr per aksje, stoler ihvertfall jeg på at styreleder og største aksjonær har en berettiget tro på at videre satsing på ML er langt mer lønnsomt enn å legge den ned. Men om det frister å selge for halvparten av vrakpanten er det opp til deg.
nemi's
20.10.2019 kl 18:14 2953

Slutt å fantasere om "de underliggende verdiene" som kun dere på HO mener å se. Ledelsen har en viktig oppgave ved å synliggjøre selskapets verdier og opplyse markedet. Og derfor sørge for at REC-aksjen er riktig priset. Har du tillitt til ledelsen, så regner jeg med du synes de gjør jobben bra. Og at kursen derfor er riktig.

Jeg og verden utenfor HO synes REC-prisen er fair.

Det er ingen grunn til å klage på shorterne, hvis dere er misfornøyde med kursutviklingen. Det er ikke aksjen REC det er noe galt med i så fall, det skyldes nok heller at ledelsen deres ikke har så mye positivt å fomidle om selskapet REC.

ML og Butte har hatt bygge- og prosjekteringskost på 30MRD NOK. Legg til investeringer i JV-andel og IP-rettigheter (mottok198MUSD fra JV-partner).

Tore Tafatt forteller oss at company group er verdt 1 MRD NOK. Ellers så kan han jo når som helst velge å fortellle oss en helt annen hisotorie. Skjønt i REC kan alt skje fra kvartal til neste, som i disse tider. Så ting kan godt bli verre. Noen tror faktisk det, og har tp lik 1.0NOK.

Slutt å klage. Gjør noe med det! Eller dere kan sitte og håpe på at ledelsen gjør det. Vel... kursen er ned 95% siden CEO overtok.

Jeg har valgt å ha pengene. Fremfor å ha tillitt til ledelsen. Men det var nå mitt valg.
stockwalker
20.10.2019 kl 18:15 2947

Poenget er vel kinesere og det de sikkert vil avle videre med i JV der JUM, Tore Trestakk og andre sitter med kun 15% .
Celsius
20.10.2019 kl 18:30 2923

Nemis

Du er en av mange. Av "den gamle skole". Som har vært baby som fulgte med badevannet down the drain. Andre karakterer i samme dragsug er Knoll og Tott.

Aksjemarkedet er dynamisk, nemis.
Kjenn din besøkelsestid, om det faktisk skulle være sant at du (av nevnte 3), har penger igjen på bok. Dette er rock bottom. Veien videre er OPP.
MorganKane
20.10.2019 kl 19:57 2817

Vi får forhåpentlig vite hva omtrent REC kan få for Butte den 30 oktober. Hvilke valg man har videre fremover og hva strategien er. For meg er det uforståelig at kursen nesten har halvert seg siden q2 til tross for at REC sendte ut en melding den 3 okt for å korrigere markedets feiloppfatning. May sier faktisk rett ut i pv-tech at REC publiserte meldingen nettopp for å korrigere markedets oppfatning av tingenes tilstand. Jeg tror q3 vil bli en stor opptur i så måte og at dette vil gjenspeiles i kursutviklinge frem mot q3. Eventuelt rett etterpå. Mitt råd; ikke selg, i hvert fall ikke på 3 tallet.

May uttaler seg desverre generelt sett klønete i pv-tech intervjuet. Det gjør at noen (les; blækkings og rotterumpa) gjør alt de kan for å skape usikkerhet. Greit nok at May sier Butte nå tjener mindre pga handelssituasjonen, men hva betyr for eksempel 'We’re in a cash burn situation until we understand exactly the impact of the trade war and what the change in sales is.'? Setningen gir ikke mening. Hva menes med 'until we understand'...? Er det slik at rec nå bygger lager, men at dette (og dermed kostnadene) kan justeres når REC forstår bedre hvordan salget blir påvirket av handelskrigen på litt lenger sikt? Snakker han om 2020? Rec er jo beviselig ikke i en' burn situation' i q3. Vi vet at cash økte med 8 mill USD. Videre sier han om et potensielt salg av Butte 'The offer will be somewhat less than it would have been two years ago, simply because of the conditions in the market.' Dette er en ekstremt defensiv holdning. Enten så vil han holde forventningene lave (for alle vet jo hvordan markedet reagerer hvis Rec skuffer om så bare en smule) eller så vet han ikke hva han snakker om. Greit at markedet er vanskeligere, kortsiktig, men semiconductor industri indexene er helt opp mot ATH. Det er billigere å låne penger enn noen gang og det er forventet kraftig vekst i 2020 og videre fremover. Det er også blitt vist på en rekke tråder, blant annet en startet av fattig, at prisingen i forhold til ebitda har økt de siste årene. Dessuten står vi kanskje fremfor et gjennombrudd i handelssamtalene, noe som øker potensialet for videre vekst, både for Butte og teknologi bransjen generelt sett ytterligere. Han sier til og med at det kan være strategiske valg inne i bildet. Det kan påvirke prisen kraftig, i positiv retning (hvem vet hva ebitda vil bli, for eksempel i 2022 hvis Li-Si batterimarkedet tar av). Enkelte aktører har til og med har kontaktet rec etter den 3 oktober, noe som tilsier at de ikke akkurat har kommet langt i forhandlingene og ikke minst at man kan få en 'budkrig'. Alt dette skulle tilsi at prisen burde bli høyere, ihvertfall like høy, som for et par år siden. Det eneste som trekker ned er hvis rec er nødt til å selge svært raskt. Det er de imidlertid ikke (May sier at de er ute i god tid for å vurdere alle alternativer skikkelig), eventuelt at man på nytt får fullt brudd på handelssamtalene mellom USA og Kina, noe som er svært lite sannsynlig. Uansett 'somewhat' tilsier at det uansett ikke er store nedgangen May snakker om. Og 'would have been' tilsier vel egentlig at han ikke vet hva Butte var verdt for et par år siden heller. Noe som egentlig gjør hele diskusjonen rundt hva May har sagt og ment om nåverdien av Butte helt meningsløs. Jeg mener fortsatt at minsteprisen bør være 400 mill USD.

Uansett, blant annet på bakgrunn av uttalelsen til May om at de ønsket å korrigere markedets oppfatning av situasjonen, øker kraftig i cash, har mange interessenter på Butte, handelssamtalene er på rett kurs, mener jeg man kan forvente innsidekjøp hvis kursen fortsatt er under 4-5 kroner den 30 okt. Husk også at Tøffe tore sa under q2 presentasjonen at han kunne sannsynligvis si mye mer om enkelte ting på q3 presentasjonen enn hva han kunne gjøre da. Husker ikke i farten om det var batterisamarbeid eller om det gjaldt ulike strategiske muligheter, men REC vet absolutt mer om tingenes tilstand enn hva markedet gjør og jeg tror ledelsen klør etter å fortelle det for deretter å kjøpe med begge henda. Hele sjappa, ML/Butte/JV, er per i dag kun verdsatt til litt under 100 mill USD. Bare privatjetten til tøffe tore er verdt mer..
Redigert 20.10.2019 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
20.10.2019 kl 20:34 2730

Ser at enkelte er aktive hele helgen. Også en del rare kommentarer, men den rareste er kanskje denne:

"Etter salg av Butte på USD 400.000......" Hvis man med det mener dette bokstavelig, ja da blir det ikke mye igjen når gjelden skal betales (110 MUSD pluss mulig avkortningsgebyr kun til obligasjonen). Regner med at man mener 400 MUSD, hvilket er ønsketenkning igjen av de som hevder dette.
milk
20.10.2019 kl 20:38 2712

Slutt å kom med pisspreik om hva ting høres ut som!! Jeg har ikke nevnt noe om en pengemaskin... Tiden går og Dere bruker tid på å kommentere en aksjonær som stiller hele selskapet i tvil.. Kom med matnyttig info som er relatert til fakta.. Har REC livets rett?
Celsius
20.10.2019 kl 20:55 2678

Vi andre tok det for gitt at du kjøpte enveisbillett til Saturnus for USD 400.000 (som du neppe eier).

Istedetfor kretser du nå rundt Knoll og Tott 24/7, på Tøyen ?

Les deg opp på caset REC. Ikke fest all verdens lit til Risky Bedekker med mindre du ønsker en underkastelse overfor dem.

Jeg anbefaler på det sakligste Morgan K, fattigstakkar (som snart er rikere enn hva du kan drømme om i sfæren), og Celsius som har dokumentert at REC kommer bedre ut av det ved fullomsetning i Moses Lake på dagens prisleie 7,6 USD/KG enn dagens 0produksjon med foreløpig tap.

Jeg utdyper mer enn gjerne også for de som ikke er i orbit, men også de andre som feilaktig antar å stå med bena på jorda.
rischioso
20.10.2019 kl 21:52 2579

Hva forventer du av q3?

Er det børssensitive opplysninger så glem det for de kan ikke samles opp, men må meldes så snart de oppstår ...
rischioso
20.10.2019 kl 21:54 2564

Det er nok ikke bare jeg som skjønner at tiden kan være moden for etterfylling av kvikksølv, bare synd at den det gjelder ikke virker å skjønne det - ikke det heller ... ;)
Redigert 20.10.2019 kl 21:55 Du må logge inn for å svare
Celsius
20.10.2019 kl 22:18 2500

Hører vi ynk fra oljeslammet...

Alle her har forstått at du tapte stort i Rec, og resten i oljeslamaksjen. Du kan ikke løpe, ei heller fra din fortid.

Det mest ynkelige med tapere er at de ikke unner andre oppgang. Faktisk kan det bli så pinlig at de bruker livstida si her på forum med fornektelse av eget nederlag, og late som et eller annet. Trøsten er at det er flere av dine likesinnede i samme båt som deg Risky.

For min del unner jeg deg hell og lykke, for all fremtid. Da må du RECe (morgen)dagen, eller fortsatt bli liggende dypt gravlagt i oljeslammet av SDRL og Archer under perrongen.

Husk at REC snart er GJELDFRI, blir eier av 49 % av gullgruven Yulin, og med Moses Lake som vil forsvare dens mangemilliardinvestering.
nemi's
21.10.2019 kl 09:58 2158

Folketrygdfondet har lempet ut REC-aksjer sist uke. Oppdatert i dag:

FOLKETRYGDFONDET 8,755,798 3.13% Comp. NOR
MorganKane
21.10.2019 kl 10:02 2138

Eventuelt lånt ut mer til shorterne. Jeg tror det er dette som er tilfelle, men ett fett. Folketrygdfondet har visse regler å forholde seg til og har neppe gjort noen analyse av selskapet.

Mitt råd; IKKE selg!