Arveavgiften gjeninnføres i 2021

Hvorfor er det blitt slik at noen vil ha denne skatten, mens andre ikke vil ha den
Hegnar skriver om denne skatten som etter alle solemerker vil bli et faktum igjen i 2021.
Hva er fornuft i en slik skatt? Det er jo som en kommune hvor politikere driver med forskjellsbehandling , da rømmer folk.
Pengene de har tjent er jo alt skattet av.
Jeg har tidligere overført betydelige summer til mine døtre og barnebarn
Men nå har jeg plutselig fått en betydelig likningsformue igjen , det er den det gjøres beregninger av.
Selv om man oppretter et AS og har alle aksjene i så gir ikke det mindre verdi i ligningen
Er det rart folk med penger rømmer dette landet

Dette var da partiet Høyre (med markedet sitt) som i sin tid som innførte!
Snusfall
20.10.2019 kl 15:59 2931

Og hva har det å si for uttalelsen over? Poenget jo at arveavgift er helt bak mål og ikke bør gjenninnføres.
Redigert 20.10.2019 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
rockpus
20.10.2019 kl 16:02 2913

Får ikke lest hva Hegnar skriver.
Men har Arbeiderpartiet sagt at de vil gjeninnføre arveavgiften? Det er i tilfelle nye toner.
Uansett kommer den ikke tilbake i gammel form, men vil bli et stort bunnfradrag.
Matmons
20.10.2019 kl 16:08 2901

Hadia Tajik har lovet den gjeninnført, det har og flere andre tatt til ordet for
Fagbevegelsen har fakta mye mere vett, der har flere topper pekt på kapitalflukten ut av landet dersom dette gjøres

Norges rikeste kvinne er i hvert fall ærlig når hun sier at hun ikke har gjort en dritt. Hadde det vært så ille om hun hadde betalt arveavgift?

Er det ikke bedre at man reduserer på inntektskatten ? Det er jo penger man har slitt og jobbet for.

https://www.dn.no/marked/ferd/alexandra-g-andresen/johan-h-andresen/ferd-arving-om-milliardformuen-jeg-har-ikke-gjort-en-dritt/2-1-421846

De aller fleste land i Europa har arveavgift

https://www.aftenposten.no/norge/i/p64Q6/Stjerneokonom-Thomas-Piketty-med-advarsel-til-Norge
Redigert 20.10.2019 kl 16:13 Du må logge inn for å svare

På 1800-tallet var gaver ikke omfattet av avgiftsplikten, og arv til livsarvinger falt stort sett utenfor. Dette var da allerede beskattet midler NB det er Netto vi alle lever av. Tullsnakk og vås gir levebrød for mange her i klovneriket vårt, men gir det dermed noe bidrag? https://no.wikipedia.org/wiki/Arveavgift
De som ha bestemt dette har liksom viktige offentlige jobber. De får lønn fra det offentlige, og betaler de samme pengene tilbake til det offentlige i skatt? Vi trenger ikke å være noe Einstein for å forstå at det neppe gir staten flere penger. Altså, pengene staten selv trykker, må de plyndre og hente alle andre for. Sivilisasjon heter denslags om jeg husker rett. Dyr som lar seg dressere ansees å være intelligente dyr...
Redigert 20.10.2019 kl 16:30 Du må logge inn for å svare
nordnes
20.10.2019 kl 16:30 2802

Noe annet er følgende; Når er ser på stortingspolitikere så tilhører de landets pensjonsadel, derfor burde de betale formueskatt av den verdien opptjent som stortingspensjon utgjør. Men det er vel greiest å plage andre -enn seg selv- med skatter og avgifter ?
Redigert 20.10.2019 kl 16:32 Du må logge inn for å svare

politikere oxo kalt luksus-parasitter er de verste skadedyra som finnes i samfunnet

molbolandet elsker å beskatte en inntektskilde flere ganger i form av div. skatt/avgifter eks formue, bolig, arve etc etc

typisk at ola dunk og kari treg ikke reagerer og gjør opprør mot tyrraniet!

Stjerneøkonom Thomas Piketty med advarsel til Norge

«Fjerningen av arveavgiften var en veldig dårlig idé, mener Thomas Piketty.»

«Du har sagt at den nordiske modellen er mer sårbar enn vi tror og at skatteendringer som gjøres nå, kan få betydelige konsekvenser i fremtiden. I løpet av de siste årene har Norge fjernet arveavgiften og kuttet kraftig i formuesskatten. Var det feil?

– Vel, det eneste store landet i Europa som har gjort dette før, er Italia under Berlusconi. Land som Tyskland, Storbritannia og USA har skatt på arv — for de største formuene er den faktisk på over 40 prosent. For meg er det merkelig at en person som tjener 100.000 euro (900.000 kr) på å jobbe, skal betale masse skatt, mens en person som mottar én eller ti millioner fra familien, ikke skal betale noen ting i skatt. Dette er jo stikk i strid med de nordiske verdiene om at arbeid og prestasjoner skal belønnes.»

https://www.aftenposten.no/norge/i/p64Q6/Stjerneokonom-Thomas-Piketty-med-advarsel-til-Norge

Arveavgift vil enkelte ganger gi noen skikkelige utfordringer i forholdet mellom verdier og likviditet.
Det kan oppleves urimelig å måtte realisere arv (hus, hytte, aksjer i familiebedrift etc etc) bare fordi du ikke har tilgjengelig likviditet for å betale arveavgiften.

"med de nordiske verdiene om at arbeid og prestasjoner skal belønnes"
Derimot Moms og bompenger og diverse øvrige avgifter (flat skatt)som slår grusomt ned i den lommebok, der det er desidert minst, det er som de skal være.... Om man ikke fått lån i banken, hadde man ikke hatt råd til bil, eller fylle bensin på tanken.

Dette er det eksempler på i fine verneverdige sommerlige sørlandsbyer. Ved arveoppgjør blir dette realiseres og de som hører til stedet må fraflytte etter oppkjøp av EØS rike fremmedfolk. Som bruker stedet en måned 2 og resten av året ligge det hele øde. FRP Listhaug har ivret for det hele med endring av konsesjonslovgivningen. Mafiaen, spekulantene og finansbaronene gleder seg, og pusser allerede champagneglassene. https://www.riksavisen.no/god-natt-da-mor-norge/
nordnes
20.10.2019 kl 17:11 2651

Det som mange glemmer er at næringsdrivende har en spesiell driv i seg (som andre ikke har) og får ting til.
Som et eksempel vil jeg nevne; det som skjedde i Vest-Tyskland etter krigen, som viser at vi trenger kapitalismen.

Alfried Krupp ble i Nürnbergprosessen fradømt eiendomsretten til Kuppkonsernet samt 12 års fengsel for bruk av fanger i sin bedrift Kruppkonsernet under krigen.

Når den Vest Tyske stat etter krigsoppgjøret skulle drive videre gikke det ikke så bra. Resutatene uteble. Så etter noen år ble dommen ble omgjort og han fikk konsernet tilbakelevert, samt gjeninsatt i direktørstolen og konsernet begynte å levere gode resultater. (Litt raskt og unøyaktig gjenfortalt).

link;

https://snl.no/Krupp
nordnes
20.10.2019 kl 17:19 2636

Når bedrifter tappes for likviditet siden eierne ofte må betale formueskatt, så øker det utfordringene i forholdet mellom verdier og likviditet den dagen generasjonsskifte skjer og arveavgift skal betales.

Fra linken din fra 2007

"Det er ingen risikofyllt gjetning at om bare ti år er det mer enn 50 prosent sjanse for at Norge har opphørt å eksistere som selvstendig stat."

10 år senere eksisterte jo Norge allikevel. Tror faktisk vi kan eksistere ennå noen år. Sier vel det meste om både avisen og skribenten.

nordnes
20.10.2019 kl 17:25 2609

@fluefiskeren
Det har eg aldri skrevet. Så spar deg dette.

Har jeg sagt at du har skrevet det? Jeg skrev jo tvert om at det var tatt fra linken din.Spar deg dette.

Se 17:19

Sorry. det var Stonheg som kom med den.
Redigert 20.10.2019 kl 17:37 Du må logge inn for å svare

Før under og etter denne krigen, fremsto Kongeriket som en dum dårlig vits. Etter rettsoppgjøret og Liland Moensaken en enda større dum dårlig vits. Så var det denne Bankkrisen "nu går alt så mye bedre sa idioten. Bæærekraftig breket fjolset, hva var det? Hva gjødsel detonasjonen til AB Breivik representerte, det er en sak for seg, slik denne fregatten som fikk "landkjenning" uten for Stureterminalen for noen måneder siden. Ord bli fattig i den anledning. Det siste er at denne sjamanen til Martha går offentlig ut og forteller hva hun og han bedriver i ledige stunder.
nordnes
20.10.2019 kl 17:37 2597

Dette skjønte jeg ingenting av...
Redigert 20.10.2019 kl 17:38 Du må logge inn for å svare
Matmons
20.10.2019 kl 20:49 2395

Skrekk eksemplene på denne arveavgiften fører til har vi fått demonstrert i Grimstad , og hadde ikke avgiften blitt fjernet så hadde nesten de samme skjedd i Vrådal med hele Straand konsernet
I Grimstad døde gamle Ugland i Mars 2010, det var da avtalt at barnebarnet skulle overta siden hans sønn en gang tidligere hadde vert inne som dir og nesten satt selskapet over styr
Siden man hopper over et ledd så ble da denne dødskatten på hele 15%
I Vik kilen hadde de mange ansatte hos Nymo verket
Verdiene av selskapet var på + 2 milliarder og de måtte derfor betale + 300 mill i arveavgift
Så mye likvider hadde ikke selskapet for hånden
Løsningen ble at den store flytedokka ble solgt , 15-20 mann ble sagt opp
Man kan argumentere med at hele verden har denne skatten og at den er bra for staten inntekt, men den ødelegger mye mer enn den gavner samfunnet
Man kan heller ikke trekke inn hverken Tysk eller Italiensk industri i dette
I Italia kjøres halve økonomien svart, I Tyskland kjører de verdiene ut av landet skattefritt i slike tilfeller
Det er kun historieløse nolduser som argumenterer slik
De største formuene i USA og England betaler aldri et øre i slike tilfeller
Har vert på Cruise sammen med mange rike Amerikanere og spurt etter dette med arveavgiften , da bare ler de.
There is always a way out of it sier de
Teorien og lovverket sier det er slik Fluefiskeren hevder, virkeligheten er en helt annen
Karybdis
20.10.2019 kl 23:15 2234

Ja, Hegner har et godt poeng der.
Etter valget blir det nok knallrødt og 2020 blir en siste frist; gjerne for en lengre tid.
Formueskatten og øvrige skatter vil også øke; «gapet» på tapte inntekter (skattelette) skal minst tas inn. Det blir nok enda mer gunstig å være investert i Norge fra utlandet/være utlending. Småkapital(eiere) i Norge vil bli tapere. Men Hadjik, Lan, Lysebakken og Mosknes må nok forholde seg til det at kapital også i Norge søker avkastning. Tviler på at de tør bruke oljefondet i risikoprosjekter, gründervirksomhet osv; lite arveavgift og formueskatt vil det også bli av det.
Det er forøvrig særs krevende å forvalte velstand; nordmenn vet bedre å forvalte fattigdom.
Men først skal det jo stemmes da.
nordnes
20.10.2019 kl 23:34 2201

Jeg tror Hegnar har rett, men personlig håper jeg det blir økt fokus på hvordan politikere bruker felleskapets skatter og avgifter. De pålegger borgerne en rekke skatter og avgifter som brukes på flere pr.rådgivere (Les; påvirknigs agenter) i regjering, sammen med en idiotisk pressestøtte, og alt toppes med søknad en norsk plass i FNs sikkerhetsråd. Dette koster.
Redigert 21.10.2019 kl 00:17 Du må logge inn for å svare
Matmons
21.10.2019 kl 00:18 2139

Et annet poeng med idiot politikken som ser ut til å vinne frem er følgende (folk stemmer frem MDG, SV og helvetes oldemor) gale nok med Siv og Erna
Krona svekkes hele tiden
Krona er snart ikke verdt noen ting lenger pga forhold i landet og strutsepolitikken som føres.
Restriksjoner og idiotpolitikk sender nå på ny mange bedrifter ut av Norge
Ingen utafor Norge som har noe som helst tro på Krona og på norske politikere
Vi burde innført $ i dette landet
Redigert 21.10.2019 kl 00:24 Du må logge inn for å svare
oivindl
21.10.2019 kl 09:25 1893

Et nyansert og reflektert innlegg med sterke argumenter.
Kan nevne:
Idiot politikken...
Krona snart ikke verdt noen ting...
Idiotpolitikk
Strutsepolitikken...
Ingen utenfor Norge har tro på krona eller norske politikere...

Og alt selvfølgelig grundig dokumentert.
Matmons
21.10.2019 kl 11:27 1820

Krona er på sitt svakeste noen sinne mot flere valuta
Selv Filippinsk valuta klarer seg meget bedre
Kjøpte et ferie hus utafor Bacolod på Øya Negros for 2 år siden
I dag måtte jeg ha gitt 20% mer i Norske kroner uten at summen i Pesos hadde økt
En ferietur til syden koster i dag 4 ukers arbeid , for 1 år siden 3 ukers arbeid
Oljefondet er i $ og har nesten ikke beveget seg, men øker i kroneverdi og folk blir fortalt disse er kanon dyktig

Det er ikke udelt negativt med svak krone. Eksportsbedriftene tjener på det. Alt i alt er det positivt for Norge at kronen er svak. Så får man heller la være å ustanselig reise på sydenferier og heller legge igjen pengene i Norge når man har ferie.

Eksportbedriftene tjener på det....

Nå skal da strømmen bli så kostbar, at de eksportbedriftene som er igjen, kommer å flykte de også.
Matmons
21.10.2019 kl 11:57 1752

I det lange løp så er det svært negativt med svak krone
Se dere rundt på de landene der valutaen har kollapset
Hvordan står det til der .
Laksegriseriet tjener på å eksportere , men foret kommer fra et sted og det er i større og større grad utafor Norge
Alt av varer vi bruker i dette landet produseres utaskjærs .
Jo det er svært negativt med denne krone kollapsen
Forstår man ikke det så kan man ikke makro økonomi

Alt er ikke svart/hvitt Matmons. Dette sier valutastrateg Magne Østnor i DNB Markets.

«Forbrukervinklingen har vært litt feilaktig i mine øyne, for det blir fort fokus på at sydenturene blir dyrere og hvor man skal legge juleshoppingen. Men det at utenlandsk valuta blir dyrere er prisen man betaler for å få den svake kronen som i sum er positivt for norsk økonomi, sier Østnor.»

https://e24.no/boers-og-finans/i/XgnBr7/kronen-paa-sitt-svakeste-paa-30-aar-vi-skal-ha-en-svak-krone

oivindl
21.10.2019 kl 13:11 1660

Du høres ut til å ha det ille, Matmons, forstår godt at du klager på alt;-)
rockpus
21.10.2019 kl 13:12 1659

"Krona svekkes hele tiden
Krona er snart ikke verdt noen ting lenger pga forhold i landet og strutsepolitikken som føres.
Restriksjoner og idiotpolitikk sender nå på ny mange bedrifter ut av Norge"

Eksportindustrien tjener jo grovt på den svake krona!

I tillegg bidrar det til at handel innenlands øker på bekostning av å kjøpe varer utenlands.
Redigert 21.10.2019 kl 13:14 Du må logge inn for å svare
rockpus
21.10.2019 kl 13:17 1641

Jeg har uansett ingen tro på arveavgiften etter gammel modell gjeninnføres.
Til og med partiet Rødt har programfestet et bunnfradrag på 5 mill. kr.
Det er de store formuene hos landets milliardærer som venstresiden ønsker å¨melke når de videreføres til bortskjemte barn ;-).
Matmons
21.10.2019 kl 13:25 1625

Jeg har det utmerket
Jobber i utlandet for tiden og har betalt i $ kurser , har plassert mye av min kapital utafor Norge
Se på de landene der valutaen har kollapset
Gjør de det bra
Italia og Hellas har euro, men sitter med gjeld oppetter ørene fordi deres intern valuta er kollapset
Russland et annet eksempel
Venezuela
Brasil
Argentina
Ukraina
Alle disse landene har valutaen kollapset
Skjønner nå hvor lite dere egentlig forstår av det store bildet
Jeg var nylig på en eksport samling i Singapore hvor just DNB var en av de som holdt foredrag og sto som medarrangør
Deres største bekymring var den Norske valuta svake posisjon og det hadde de en lang utgreiing om hvorfor det ville gå galt til slutt om dette ikke stoppet opp
wave
21.10.2019 kl 13:27 1617

Det tror jeg du har rett i, Rockpus.
Skulle Ap ønske gammel modell innført, vil det kanskje være den gavepakken av et mirakel som Erna trenger for et gjenvalg. Det er langt flere som vil havne i arveavgiftsposisjon i dag enn i 2013.

Men trolig holder heller ikke skremsler om arveavgift for dagens regjering. Solberg-regjeringen har helt klart suicidale trekk - på toppen av sitt utmattelsessyndrom.

Banan-monarki og idiotstat.
Avhengig av at foreldre gir økonomisk etableringsstøtte til ungdommen?
Nepotisme, oligarki, plutokrati og Kleptokrati https://nn.wikipedia.org/wiki/Kleptokrati
Som alle nye aristokrater er Klassepampen og Marte Gerhardsen veldig opptatt av kampen mot fattigdom i Europa? Begge synes det er en god start at mangemilliardær Trond Mohn gir Marte G. en årslønn på 1,5 mill. for og preike noe dritt i oppkjøpte medier som veit at det lønner seg å kolportere sprøytet. Et utmerket eksempel på ekte norsk korrupt strukturfascisme.
http://www.klassekampen.no/article/20150724/ARTICLE/150729906
Det er ikke det menneskelige intellekt eller arbeidsinnsats som har gjort, eller gjør den norske staten rik. NB ikke nordmannen rik. De er noen forgjeldet fattiglus både kvinne og mann. Olje og gass rikdom er det under havet opp hentet/omsatte fossil beliggende møkk, som blir vakkert fremstilt og bekrefter via Skatteyter Marte Gerhardsen der hun ivrig gestikulerer med sin salmonella infiserte kleptomanfingre og forklarer det fortreffelige med innslaget i denne formue -beskatningen. Oppgjøret etter selve møkkesalget nevner hun ikke. http://no.wikipedia.org/wiki/Marte_Gerhardsen
Ikke mindre vakkert blir det når man samtidig får formueskatt problematikken, servert sammen med pose-avgift, og skatt-pjattet til H- FRP Erna og Siv.
Karybdis
21.10.2019 kl 17:21 1473

Interessant, Matmons.
Jeg har lagt merke til at du tenker selv / har selvstendige tanker.
Har du noen tanker/synspunkt på hvilken «medisin» som her eventuelt burde vært foreskrevet?? eller hadde DnB noen forslag å presentere langt hjemmefra på den konferansen du henviser til??
Matmons
21.10.2019 kl 20:48 1345

De hadde mange momenter for at svak krone var positiv
men også masse eksempler på det negative
I og med at jeg driver og selger sjømat nå så var jo dette et sjømat fokus treff jeg var på.
Eks de trakk frem var følgende
Stort sett alle underleverandørene til sjømatnæringa kjøper store kvanta varer fra utlandet , de selger så dette stort sett i Norge til folk og bedrifter innen laksenæring, de må ha mye høyere priser innlands når vår valuta er så svak. Laks næringa kan ikke automatisk velte dette videre over på kundene .
Akkurat nå er det veldig skvis på pris i næringa.
Fortsetter dette videre så får vi et ras av konkurser laks.
De hadde også lignende eksempler innen vanlig hvitfisk .
Stabil valuta er det beste og den bør ligge mye høyere enn dette når det gjelder krona mente de i DNB. Tror ikke man trenger være rakett forsker for å forstå at om dette reset nedover for vår valuta fortsetter, så stopper hele karusellen opp.
Regner med det er samme forhold inne olje og gas, de kan heller ikke automatisk velte kostnader over på kunden.
Fisk og Olje er de 2 største eksport varene vi har og vi er prisgitt høy internasjonale priser, hvis ikke så skjærer hele drittet seg