Tomra - Tomra på 1 - 2 - 3 til lunsj

Kommentatoren
TOM 21.10.2019 kl 12:20 1156

Etter at dagens Q3 2019 rapport er fremlagt, kan vi i kortform slutte følgende:

Etter at dagens Q3 2019 rapport er fremlagt, kan vi i kortform slutte følgende:

1. TOMRA SORTING RECYCLING går så det suser. Alt tyder på at veksten fortsetter (innen dette segmentet sitter også Tomra med en joker på hånden: TOMRA SORTING MINING. Tomra rapporterer nemlig ikke tallene for TOMRA SORTING MINING særskilt, men som en del av tallene for TOMRA SORTING RECYCLING. Ettersom mange gruveselskaper (særlig innen diamant- og gullgruvebransjen) har rapportert om oppsiktsvekkende testresultater og effektivisering samt redusert klimaavtrykk ved hjelp av Tomras sorteringsteknologi, tror jeg vi fremover kan vente mange positive bidrag fra nettopp denne jokeren!)

2. TOMRA SORTING FOOD går så det suser. Alt tyder på at veksten fortsetter.

3. TOMRA COLLECTION SOLUTIONS (PANTESYSTEMER). Stabil utvikling et drøyt års tid. Deretter tyder alt på eksplosiv vekst i årevis fremover.


Etter kraftig oppgang på høyt volum tidligere i dag, trades Tomra-aksjen akkurat nå nedover på et mye lavere volum. Slik nedtrading på lave volum har vi sett kontinuerlig siden Tomra gikk inn i OBX-indeksen 24.,juni i år frem til "skrekkaksjehistorien" ble sluppet, med ytterligere kursfall som følge. Min feeling er at dette kommer til å fortsette så lenge Norges superselskap forbigås i stillhet på hjemmebane. Når Tomra plutselig ble heftig omtalt her hjemme for et par uker siden, var det altså som "skrekkaksjen". Bare trist å bevitne. Personlig er jeg ikke i tvil om at den langsiktige trenden er opp. Sier nesten seg selv når man er klar global markedsleder innen fire megatrender som samtlige i praksis egentlig bare er i startgropa og blir heitere og heitere for hver dag som går.


Med ønsker om en god og velsmakende lunsj!! :)


Redigert: Bare rettet en liten skrivefeil og pusset litt på et par formuleringer så nei, Ikke løfting. ;)
Redigert 20.01.2021 kl 01:05 Du må logge inn for å svare
Rufuss07
21.10.2019 kl 12:52 1092

Flotte ord og sikkert vel fortjent. Allikevel, ingen tvil om dette er en for dyr aksje for markedet her hjemme. Så får vi se om noen år om dette endrer seg. Troen er der👍.
Slettet bruker
21.10.2019 kl 13:15 1054

Ja, hyggelig nok er det riktig mange som har både troen og evnen til å handle Tomra aksjer.
Over 70% høyere omsetning i Tomra kontra Equinor er et sjeldent syn uansett hvilket selskap Equinor sammenlignes med. Ja, og så er Tomra opp med over7% fremdeles.
Mest omsatt i dag Omsatt Siste +/-%
Tomra Systems 283,1 mill 234,00 7,83%
Yara International 149,1 mill 365,30 -1,62%
Equinor 148,1 mill 166,90 -0,06%
PGS 130,7 mill 16,36 1,80%
Mowi 104,7 mill 236,10
Kommentatoren
21.10.2019 kl 13:39 1022

Rufuss07, jeg så presentasjonen direkte på webcast, og kommer til å se den igjen så snart jeg har anledning, for å fordøye.Tomra-ledelsen er jo nøktern og overbyr aldri, og ære være dem for det, men inntrykket jeg sitter igjen med etter første gjennomsyn, er at her kan store nyheter smelle i markedet når som helst. Når det gjelder Sorting Recycling sa man jo rett ut at det nå kommer initiativer fra "alle kanter". Det er altså ikke bare myndigheter som er på banen, i forstand tradisjonell avfallssortering og resirkulering. Nei, nå snakker vi ikke minst om "big consumer companies" som kjemper en mer og mer desperat kamp for sitt gode navn og rykte og verdiene av sine brands under det stadig økende presset mot plastforurenserne fra opinionen, over absolutt hele kloden. Innen Collection Solutions/pantesystemer sitter man igjen med inntrykket at det snart kommer til å smelle i Kina. :)

Du skriver "Så får vi se om noen år om dette endrer seg" Rufuss07. Jeg har tippet kurs 1 000 innen utgangen 2022. Kunne jo tippet innen utgangen av 2023, men synes det er for defensivt og i feigeste laget. Så ja, vi får se om noen år. :) Foreløpig er det helt opplagt at veldig mange ikke skjønner caset, men jeg tror altså store nyheter suksessivt vil endre på dette. F.eks. er ikke Tomra et tradisjonelt industrikonsern som flertallet synes å hevde når konsernsjefen sier "Tomra is a technology company". Så la oss kalle en spade for en spade: "Industriselskapet" Tomra er et teknologiselskap med ekstremt vekstpotensial som betaler ut suksessivt økende utbytte til sine aksjonærer, år etter år. Hørte jeg pose og sekk? ;)

Redigert 21.10.2019 kl 13:54 Du må logge inn for å svare
Kommentatoren
21.10.2019 kl 14:02 977

Dette er verdt å merke seg, i kjølvannet av dagens knallsterke og bejublede presentasjon. For stemmer disse opplysningene fra Sparebanken Markets, ble det shortet intenst (millioner av aksjer) i kursintervallet 205 - 220 for under to uker siden...



Samtidig øker veddemålene i markedet på aksjen skal falle, såkalt shortsalg, i høy fart, ifølge Sparebank 1 Markets’ ferske oversikt over nordiske shortposisjoner tirsdag.

– Svært sjeldent

Ifølge meglerhusets finansanalytiker Odd Weidel økte antallet Tomra-aksjer lånt ut til shorting til 2,2 prosent sist uke.

– Det er svært sjeldent at man ser at shortinteressen på kort tid øker så mye i et såpass stort selskap som Tomra, som har vært børsnotert lenge, understreker han.

...

Tomras eventyrlige børsoppgang har i flere år bidratt til å gjøre den til et toppvalg blant de såkalte ESG-aksjene (Environmental, Social and Governance) på Oslo Børs.

Sparebank 1 Markets’ analytiker innen fornybar energi, Jonas Meyer, mener det ikke er noe ESG-sektoren, som tilsier at shortinteressen i Tomra skal øke nå.


https://e24.no/boers-og-finans/i/0nOq3o/veddemaalene-mot-tomra-aksjen-oeker-i-hoey-fart-svaert-sjeldent

Redigert 21.10.2019 kl 14:04 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
21.10.2019 kl 14:21 922

Endelig får vi litt betalt for hvilket fantastisk selskap Tomra er. Ser ut som forståelsen sakte begynner å sige litt inn hos norske analytikerere. Men toget går snart skikkelig fra stasjonen. For meg ser det i tillegg ut som Tomra er for internasjonale for den norske børsen. Er sikker på vi hadde hatt en prising som var 1-2 ganger høyere ved en notering i feks. USA.

Investor