Saga Tankers - god som gull?

Slettet bruker
SAGA 15.05.2018 kl 22:50 2257

Omrokkerte fra SDSD til Saga tankers idag, etter å ha lest meg opp litt.
Saga Tankers er som kjent desidert største eier i SDSD, som også er en av Saga Tankers to klart største investeringer. (Den andre store er Pareto Bank ASA).

Mulig Saga Tankers heller skulle vært kategorisert under noe annet enn offshore, men SDSD er en stor del av porteføljen deres, og subjektivt sett den av investeringene til selskapet som interesserer meg mest, så håper det er ok.

Saga Tankers har ikke rapportert for Q1 2018 ennå. Kommer først 30. mai.
Har derfor sett på årsrapporten for 2017.

Mcap per idag: 442 mill. (markedsverdi av selskapet utifra aksjekurs og antall aksjer).
Egenkapital pr. 31.12.17: 437 mill

Her har det gått 4,5 mnd imellom, men hvis man som utgangspunkt tar dagens Mcap / egenkapital per 31.12.17,
gir dette pris/bok på 1,01. Som er veldig lavt. SDSD har også lav pris/bok men ikke helt ned på dette nivået.
Man kan begrunne den lave prisingen med at Saga Tankers er et investeringsselskap, og ikke er verd mer enn summen av investeringene, men jeg synes likevel det er lavt med tanke på historikk og inntjening.

Siden årsslutt har Pareto investeringen ikke endret seg noe særlig, ligger vel nå ca. 1 kr. lavere (-2,5 % endring fra 39,50 til 38,50 og dette fluktuerer jo litt).

Standard Drilling har derimot steget fra ca. 1,39 til 1,78 (+ ca. 28 %).

I tillegg har Saga Tankers en noe mindre investering i Vistin Pharma (25,3 mill), aksjekursen har her gått noe ned siden årsskiftet.

Endringen for SDSD er mye større enn for de øvrige, jeg kan derfor ikke forstå annet enn at pris/bok reelt sett må være ganske mye lavere enn 1 per idag, når man ihensyntar dette.

Saga Tankers er en langsiktig investering, men det har også hendt at den har gått veldig mye på kort tid.
Til kr. 1,66 syntes jeg den var utrolig billig.

Synspunkter? Noen som handler i denne?

Spesielt positivt hvis noen kan komme med gode innvendinger.
Det er verdifull info for meg hvis det er noe viktig jeg skulle ha oversett / misforstått ved aksjen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:42 Du må logge inn for å svare
Franklin Invest
16.05.2018 kl 14:45 2132

Enig med det du skriver. Kjøpte selv Saga aksjer i dag for første gang til 1,64 etter å ha fulgt med denne over et år. Har aldri vært lavere i den tiden (Spetalen skal ha tilbake penga sine;-)). Var jo også en emi kurs på denne til 1,65 fort kort tid siden. Det ble revet vekk samme kvelden:-)
Redigert 21.01.2021 kl 02:42 Du må logge inn for å svare