SSO ned til 80-70 kr slik mange sier?

Slettet bruker
SSO 22.10.2019 kl 10:05 3773

Kursutviklingen i Scatec Solar er deprimerende for å si det mildt og selv på dels oppløftende kvartalstall fortsetter aksjen sin tur ned. Mange storaksjonærer som har vært virkelig tungt inne har rømt selskapet, det kan vi ikke komme bort fra og heller ikke det faktum at kursen forsvinner ned i et tilsynelatende bunnløst mørkt hull hvor solen ikke synes å skinne. Selv om jeg har troen på selskapet, hjelper det lite når kursen går i en negativ trend som nå og markedet har som kjent alltid rett, og jeg angrer bittert på at jeg ikke solgte på rundt 125 kr. På mindre enn en måned er vi nede og roter på 107 kr. Det er mange penger tapt. Det jeg frykter er at kursen faktisk skal så langt ned som enkelte, ja flere, mener og har ment over lengre tid, nemlig at aksjekursen faktisk hører hjemme på et sted mellom 70-80 kr rent teknisk og at det er dit vi er på vei nå, dit de mest negative har påstått et års tid og som jeg før bare lo av. I så fall akter jeg ikke å være med ned, for da havner jeg langt ned på minussiden, men hopper heller av nå og får meg en mye bedre inngang kanskje om noen måneder allerede. Er det noen her med peiling på analyser som kan gi et ærlig svar, som hverken er preget av hausing eller baising eller egeninteresser? Meglerhusenes analyser stoler jeg ikke på lenger.
Redigert 21.01.2021 kl 09:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.10.2019 kl 19:05 2085

Takk til alle som har svart på posten min. Mange gode svar her og reflekterte og godt begrunnende meninger. Jeg fikk en smule panikk slik kursen gikk. Jeg har lest og lyttet til hva alle her inne har skrevet og jeg fulgte opp tipset ditt, Plutokrat, og sjekket ut diskusjonsforumet du tipset meg om og fant til slutt epostadressen til Alice som lovet å gi meg svar i løpet av et par dager i form av et foruminnlegg der. Hun holdt løftet sitt, og jeg ser at du i ettermiddag også har skrevet et langt innlegg der som belyser problemstillingen veldig godt. Det hjalp meg til å ta min beslutning i forhold til enten å bli sittende eller selge, og jeg har nå fullstendig ro i kroppen.

En spesiell takk og hilsen til drgnaz fordi vi kom litt skjevt ut med hverandre øverst i tråden her, men etter en oppklaring vil jeg understreke at jeg endte med stor respekt for ham for hans måte å takle situasjonen på som ellers lett kunne tilspisset seg. God helg til samtidlige!
Redigert 21.01.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
Villmarka
22.10.2019 kl 22:37 2503

Slik jeg ser det, har miljfondene, i mangel av andre gode alternativer, drevet prisen på SSO langt over det forsvarlige. Alle indikatorer tilsier at SSO er overpriset. PE er på 83, gjennomsinittet at meglernes kursmål er 113,-, enterprice value er 12 ganger omsetninger (for eksempel er den på 0,5 for Norsk Hydro. En enkel tommelfingerregel tilsier en faktor på 2 - 4 avhengig av veksttakten), EPS er på 1,31 (da blir prisen per aksje på over 100,- dyrt), Nå er riktignok prisen for en aksje bestemt av forventninger til fremtiden og ikke historien, men gjennomsnittet av anlytikernes forventede PE for 2020 ligger på 33. Fremdeles høyt.
Så min konklusjon - markedet har drevet prisene for høyt i sin iver etter å finne miljøaksjer. Nå har vi en korreksjon - noe som bare kan betraktes som sunt - og midlertidig - selv om det kan ta sin tid før det går opp gjen til gamle høyder
Redigert 21.01.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
optimist68
22.10.2019 kl 22:34 2519

Litt kjipt den har gått så langt ned. Satser på den stopper men ofte får signaler fra DnB som tok den ut av porteføljen mandag følger for kursen. Noen få hus har lavere kurs men de fleste er på 120 + . Men DnB har fortsatt anbefaling og kjøp med kursmål 125 på sine sider de daglig tilbyr sine kunder.
Redigert 21.01.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.10.2019 kl 22:11 2585

Geitebukken. Ta gevinst eller vent på en større gevinst. Det er mitt råd. Vær tålmodig. Ikke vær redd for å trykke på salgsknappen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
Investor 33
22.10.2019 kl 21:56 2633

Enig med deg Muggost, men forstår ikke at SSO skal ned når de viser gode resultater og gode fremtidsutsikter. Forstår det ikke........... Tror det er noen av de større aksjonærene/investorer som vil inn billigere for større fortjeneste. Slik fungerer aksjemarkedet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
Muggost
22.10.2019 kl 21:17 2716

Med den kvartalsrapporten som ble lagt fram kan jeg vanskelig se at dette er noe annet enn gevinstsikring etter en vanvittig oppgang de siste årene. Hvem skulle tro det liksom - det er solenergi. Se på de andre solenergi aktørene her, hva får de til? Men det er klart, hvis mange her inne tenker det samme, at faller den under 100 så selger jeg og - da blir det jo en selvoppfyllende profeti :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.10.2019 kl 19:50 2863

Denne kjempeemisjonen nylig var vel kanskje ikke så positiv?
Redigert 21.01.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
Investor 33
22.10.2019 kl 18:04 2980

Mulig vi ser en nedtur, men forstår ikke helt det med energi aksjer og miljøfokus som er i tiden. Da ville man tro at slike selskaper som SSO er noe man ønsker å investere i og som dessuten tjener penger. Mulig det er en illusjon det med miljøforutrensing. Selv tenkte jeg at SSO hadde fremtiden foran seg, og ville være en god investering. Men nå ser det ikke ut som dette. Mulig våre store investorer her i Norge påvirker selskapet negativt når de selger seg ut. Er virkelig irritert over meg selv at jeg gikk inn rundt 111 kr og ikke så at selskapet var priset vell mye.
Redigert 21.01.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.10.2019 kl 17:36 3044

Takk for svar, Croft. Jeg synes kronene renner alt for fort ut i sanden her. Dagens bunn-notering var kr 102,70. Jeg valgte i dag å bli sittende etter å ha tenkt meg om, men dupper aksjen under 100 kr, selger jeg meg ut tvert, for jeg tror det vil ha stor psykisk effekt om den gjør det, en negativ en, og at det dessverre nok vil være mange andre som tenker som meg og vil gjøre det samme, men jeg har bestemt meg for å gi det hele en sjanse, men ryker 100 kr, tror jeg kursen vil fortsette å rase, og hvor langt ned tør jeg ikke ha noen formening om, men det vil ikke bli hyggelig, og jeg vil ikke være med på det, men heller kjøpe tilbake senere.
Redigert 21.01.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
Croft
22.10.2019 kl 13:15 3345

Rent teknisk bude kursen helst tatt i mot 105-106. Tok et bet der i går og kom greit i fra det med kort utgang 108.2. Liker ikke helt at den trekker ned under støtte for 3. dag, og sålenge den ikke overbeviser på volumbalansen er det foreløbig ikke gitt noe kjøpesignal. En ny støtte ca 101 og aksjen er noe strukket nedover sitste dager så korte rekyler opp er ikke usannsynlig,
Redigert 21.01.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.10.2019 kl 11:30 3524

Takk for konstruktivt innlegg fra Plutokrat, jeg skal følge rådet ditt.

Takk til drgnaz for hyggelig innlegg og oppklaring, veldig hyggelig!
Redigert 21.01.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
drgnaz
22.10.2019 kl 11:25 3549

Får bare legge meg flat. Har vært på dette forumet i svært kort tid og har bare erfart at det aller meste er hausing/skitkasting om aksjer - og derfor blitt skeptisk til det aller meste. Og jeg deler inntrykket av at alle sitter i hver sin skyttergrav og har skylapper. Jeg har ihvertfall selv veldig tro på SSO, som selskap og teknoligi - men sitter selv særs LONG ettersom det er en form for pensjonssparing og jeg selv er 34 - så det er utifra egne premisser at jeg har tro på at vi skal videre oppover. På kort sikt har jeg hverken peiling eller kompetanse til å si noe. Beklager igjen hvis det ble oppfattet som useriøst.
Redigert 21.01.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
Plutokrat
22.10.2019 kl 11:16 3586

Er du ute etter konstruktive tilbakemeldinger, Geitebukken, og ærlighet og oppriktighet, kan du glemme å vanke på Hegnarforumet; her sitter hver i sin skyttergrav med skylapper og er skeptisk til alt og alle. Problemet er at folk oppfører seg som beskyttende mødre for sine aksjer og hater alle som stiller det aller minste kritiske spørsmål. Det er patetisk og man skulle ikke tro man hadde med voksne menn hvorav mange igjen lever av investeringer. Å påstå at et innlegg her er skrevet for å sende kursen ned, slik drgnaz, gjør er så fullstendig urimelig og naivt og totalt bak mål som man kan komme.

Jeg sitter for tiden ikke i Scatec Solar, jeg dreit meg ut, og solgte på 70+, men hadde da sittet mange år og hadde inngang på 30+ så jeg tjente masse penger uansett. Grunnen til salget var at jeg trodde aksjen skulle ned i en ny kursdal, slik den hadde vært utallige mange ganger før og som jeg kunne tjent mye penger på å la være å bli med ned i. Men det gikk annerledes den gang selvsagt, og aksjen steg fort og mye.

Jeg var i Avance Gas, mange advarte mot at den skulle fra 146 kr eller der omkring og langt ned, men jeg trodde ikke på dem. På 1-2 år var vi nede i 11 kr !!! Og jeg var med hele veien med flere millioner kroner inne. Heldigvis går aksjen opp igjen nå.

Det jeg prøver å si er at jeg har klart å drite meg ut både ved å selge og å bli sittende, og at jeg både har prøvd å tenke selv og å lytte til andre. Det er ikke alltid at de så spår en aksje langt ned gjør det av andre grunner enn at de ser signalene og de kan også ende med å ha rett.

Jeg har også lest her og andre steder om analyser og spåing om en kurs på mellom 70 kr og 90 kr, enkelte har også snakket om mellom 30 kr og 40 kr er rett verdi på aksjene i Scatec Solar. Kanskje har de rett, kanskje er de helt på jordet. Fremtiden vil gi det historiske svaret om hvem som er tåper og hvem som er genier. Mest sannsynlig ligger sannheten et sted midt i mellom. Uansett er det som du sier markedet som bestemmer kursen, men jeg er ikke enig i at markedet har rett, men det avgjør likevel hva du får solgt til og hva du får kjøpt til.

Jeg synes du selv skal tenke nøye gjennom hvor smertegrensen din er for hvor lavt du er villig til å se kursen gå før du selger deg ut, sette den som stop loss, og stå for den og leve med avgjørelsen senere, enten det går sånn eller slik. Jeg forstår deg slik at du synes du allerede har tapt nok på ikke å komme deg ut, og somler du mer nå og kursen skulle falle ytterligere, vil du angre enda mer på at du brukte tiden til å være usikker i stedet for å selge og samtidig vil den lille gevinsten du allerede har fått deg bli spist opp og er du plutselig på minussiden er det i hvert fall idiotisk å selge. Aksjer er ikke lett...

Lykke til.

PS: Bare mens jeg har skrevet dette innlegget, har du tapt enda 1 kr år. aksje for nå er den nede i 106 kr.

Og enda et råd: Ta kontakt med A.L.I.C.E., for hun har skikkelig innsikt i Scatec Solar og svarer deg som det er, hun driver diskusjonsforumet på https://www.NoNamed.Network
Redigert 21.01.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.10.2019 kl 10:50 3658

Typisk at når man er redd for pengene sine og kritisk til det som faktisk skjer og stiller et åpent og ærlig spørsmål og ber om et like åpent og ærlig svar, så blir man beskyldt for trolling og å sitte short. Stol på meg, jeg hadde ikke ant hvordan jeg skulle havne short i et selskap. Jeg investerer i selskaper jeg har tro på, ikke dem jeg tror går til helvete, og som sagt aner jeg ikke hvilke kontakter jeg måtte hatt for å foreta slik handel uansett. Hva er det neste du skal gi meg skylden for? At aksjekursen har stupt? For den har stupt! Og du kan gjerne påstå at jeg tror feil o.s.v., men det må ganske mange til for å sende kursen så kraftig ned som vi har sett, folk som ikke tror kursen skal videre opp, men enda mer ned, og du kan ikke komme her å si det skyldes gevinstsikring på grunn av fantastiske kvartalstall, det er i hvert fall det DUMMESTE jeg har hørt. Slutt å forsvare en aksje du sikkert elsker, det er det farligste av alt, å forelske seg i en aksje. Åpne øynene, se hva som faktisk skjer. Vi er vel alle ute etter å tjene penger og ikke gå ned med flagget til tops ombord i en synkende skute? Nå mener jeg selvsagt ikke at SSO er DET, jeg har som sagt tro på forretningsideen, men kursen, den går kraftig ned, enten du liker det eller ikke. Å fornekte det er bare dumt. Jeg spør fordi jeg er usikker på om man bør komme seg ut og kjøpe igjen mye lengre ned, fordi jeg har mye penger i SSO jeg ikke vil like å se havne på minussiden, og nå nærmer det seg med stormskritt. Jeg vet at de fleste her inne har aksjer i SSO, men seriøst, vær nå ikke et barn som niholder på aksjene om en bastant holdning når fakta og utviklingen viser deg feil. En aksjekurs på 70-80 kr har av flere vært nevnt, som sagt, av langt mer seriøse personer enn deg, men du bare lukker øynene for både dem og kursen. Du leker som dette kursfallet er helt naturlig, det er bullshit, hadde du ment det, hadde du selvsagt også selv solgt deg ut på rundt 125 kr og kjøpt deg inn igjen nå på 107 kr. Jeg angrer som sagt på at jeg ikke gjorde det, og prøver nå å gjøre det rette, enten bli sittende eller selge meg ut nå og komme meg inn igjen på 70-80 kr. Det er et hav av penger å tjene på det dersom det går den veien. Ta nå spørsmålet som det er stilt og ta det ikke personlig fordi du er blind av kjærlighet til selskapet eller tror at alle som ønsker å gjøre det rette og tjene penger troller for å ødelegge for deg. Hva jeg skriver her får ikke slike storkarer som allerede har rømt aksjen til å selge og sende kursen ned, så det er helt uten av betydning for kursen med en smule ærlighet rundt skepsis her inne. Eller er du bare her for at vi alle skal slikke hverandre oppetter ryggen og fortelle hverandre det alle vil like å høre at alt er fantastisk og at kursen fortsetter til himmelen mens den i sannhet synker som en mellomtung stein?
Redigert 21.01.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare
drgnaz
22.10.2019 kl 10:31 3708

Hvorfor frykter du at kursen skal ned til 70-80?! At Q3-tallene (som forøvrig var fantastiske) allerede var priset inn og at mange tok gevinst på Q3-presentasjonen gjorde at vi gikk fra 118 til 107, men det finnes ingen grunn til at den skal rase til 70-80. Alle meglerhusene har kursmål på 130++ og alle nyhetene SSO har kommet med har vært positive. Jeg ser på innlegget ditt som et forsøk på trolling eller å prøve å påvirke kursen nedover fordi du sitter short.
Redigert 21.01.2021 kl 07:20 Du må logge inn for å svare