Okeanis Eco Tankers - noe å satse sparepengene på?

Struts
OET 22.10.2019 kl 13:30 5152

Selskapet er som kjent listet på Oslo Børs (Merkur) rundt juli 2018, kursen har vaket rundt 70 NOK (+/-) frem til rundt midten av september i år, da den (som andre tank-aksjer) steg markant, frem til dagens nivå rundt 95-100 NOK. Hvorfor er det så lite blest om aksjen i Norge, eller er det Fredriksen og Frontline for alle pengene i tanksegmentet (ser da bort fra LNG, LPG osv)?

OET ble etablert samme år som det kom på børs her oppe i steinrøysen. Men største aksjonærer (Alafouzos, Kyklades Maritime eller Glafki om man vil) har vært i shipping i årtier. De er ingen noviser. Da jeg arbeidet i shipping (tiår siden) var disse grekerne kjent og nevnt i samme åndedrag som Bergesen (nå vel kontrollert av Paos World-Wide i HKG), W. Wilhelmsen (da hadde også de VLCC’er som feks T/T «Tigre» og «Titus») osv. Mao. kjent for sin kvalitet/vedlikehold av skipene, Glafki hadde og har vel fremdeles første navn Nissos langs skutesiden. Nesten så man blir nostalgisk og tenker på Homer.
Uansett, i Norge følges selskapet av analytikere som Fearnley (Fjermestad), ABG Sundal Collier (Daul) og Cleaves (Hannisdahl). I en tosiders artikkel i Finansavisen forrige helg (19.10.2019) var anbefalingen krystallklar: KJØP (kursmål hhv 112, 115 og 169 NOK). Og de mener alle at OET er mye lavere priset enn FRO, begge med supermoderne flåter (scrubbere osv). Analytikere skal man kanskje høre like mye på som politikere, de lover mye og holder lite. Men allikevel?

De 20 største aksjonærene innehar 92.14% (!!) av aksjene. Øverst på listen kommer selvfølgelig Alafouzos-familien med 56,79%. De kontrollerer nok atskillig mer, for på listen over de fem største finner man i tillegg: State Bank and Trust Comp (6,34%), etablert i Boston i 1792 (!!), Brown Brothers Harriman (3,98», BB etablert NY i 1818, fusjonert med Harriman 1931), Richard Deitz hedgefond VR Global Partners etablert 1998 (med fokus på investeringer i nasjoner som Argentina, Russland og Hellas, og Euroclear Bank SA/NV (3,18%) i Belgia, som vel er å betrakte som en depotbank noe tilsvarende Clearstream i Tyskland.

Børsnoteringen i Norge har også fått noen norske investorer på banen. Mest kjent er bjellesauen Spray Spetalen (Tycoon Industrier har 1,66%) og Morten Mølsæters fond (First Generator med 1,28%. KLP og Delphi Norge er også på listen.

Så er spørsmålet, hvorfor går aksjen ned, og ikke opp?
Redigert 20.01.2021 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
d12m
22.10.2019 kl 13:56 5104

Ned? Den jo solid opp siste mnd. At den har reagert ned siste dagene er jo bare naturlig mtp at ratene roet seg igjen.

Men jeg har god tro på at kursutviklingen kan bli fin kommende tid da skipene nå bør tjene godt med penger og at dette kan bli til fine utbytter tilbake til oss aksjonærer,
Redigert 20.01.2021 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
Struts
22.10.2019 kl 14:07 5080

Ned siste dagene få dagene etter Finansavisens artikkel, burde jeg kanskje ha presisert. Eller flatet ut. Ja, det er vel det med tro, håp og kjærlighet da. Kanskje ikke det siste, men noe er det som får det til å gå både den ene eller den andre veien. Og at man skal være avhengig av ytre faktorer som man ikke har noen som helst kontroll over. Kaldere vintervær, bedre rater, og så har man hatt en løs kanon på dekk i Det hvite hus i tre år. Verden er underfundig.
Redigert 20.01.2021 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
Quepasa
22.10.2019 kl 16:06 5004

Ser ut som du vet litt om dette Struts, sikkert mer enn meg.
Sikkert mye som kan sies om tank om dagen, men for meg handler dette om syklusen. Må ha litt tid.
Hvis ratene tar seg opp, skal det gi utslag i økte utbytter, og så kommer høyere NAV, som gir høyere selskapspris.
- IMO2020, fuel spread / mange har avventet ombygging. Grønne ambisjoner hos kundene, ECO premie?
- Mange år med elendige rater, lite nybygg.
- Lang levering på nybygg, samt redusert vilje fra kapitaleiere til å investere i shipping (brent barn osv)
- USA stor eksportør, fra netto import for noen år siden/ (tonn/miles)

Dette er hoveddriverne slik jeg ser det. i tillegg er det muligheter for
- Spent i midtøsten, risiko på oppsiden for befraktere?
- Lavkonjunktur - politisk satsing på infrastruktur, bra for råvarer / etterspørsel blir høyere enn IEA 19/20/21 anslag?
- Hvis konjunkturen bekreftes og utsikter til høyre rater over lenger tid, kommer de konservative pengene som jakter avkastning? (Det er tidlig enda, fortsatt mye spekulasjon) Jeg har sett en del presentasjoner, og det som slår meg er CEO’er som melder om er lite og ingen interesse fra institusjonelle investorer, de har «gitt opp» sektoren. Når pengene ruller inn ett par kvartaler kommer de tilbake(?)

Kanskje en kan våge å håpe på en konsolidering i sektoren også, med færre og større aktører som klarer å beherske seg, slik at dette ikke blir bygget i hjel før det rekker å bli bra.

Når det gjelder Okeanis spesielt, så vet jeg ingen ting om denne Greske konstelasjonen, og hva en kan forvente av dem, men de har uttalt at hvis ikke kursen harmonerer med NAV, skal de begynne å selge unna skip.

Jeg er i tank, spredt på Okeanis, Frontline og Hunter. Har ikke prismål enda, mere et timing spørsmål. Må sitte til godt uti 2020, da vet vi mer om hvordan det gikk, inntjening, utsiktene, og ordrebøkene til verft osv. a) Så langt ser det jo bra ut i tank, og b) Hva er alternativene bortsett fra cash?
Redigert 20.01.2021 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
Struts
22.10.2019 kl 16:46 4959

Takk for respons! Jeg kan ikke si jeg vet så mye, jeg er vel undrende. Nærmest som Que pasa?. Jeg er også spredt (i tank) på FRO og OET. Av en eller annen stoler jeg ikke på folk som er opptatt av biler, klokker og penthouse i Monaco og Munkebakken. Kall meg gjerne forutinntatt, for han er mer enn sikkert dyktig.

Okeanis er etter min lille mening ekstremt dyktige, akkurat som Fredriksen. IMO 20 kommer ubønnhørlig nærmere. Noen konsolidering tror jeg derimot IKKE på. Redere har i alle tider kontrahert "en masse" når tidene er gode, og suget på labben motsatt. Hjelper heller ikke at Banknæringen gjør det motsatte, øser ut lån til kreti og pleti, og drar ut bunnpluggen under dårlige tider. Politisk risiko vil (dessverre) alltid være der, det nye årtusen har vel ikke akkurat bidratt med mange visjonære ledere (sukk). Men hvis man ser bort fra løse kanoner på dekk i USA er nok tonn/miles veldig positivt. Så er jo befraktere også (naturlig nok) ganske kyniske.

Cash er et dårlig alternativ ja. Pussige er at etter Norges bank har satt opp renten tre ganger siden i fjor, og bankene fulgte opp med lånerentene tilsvarende nesten øyeblikkelig, så har ikke INNSKUDDSRENTE blitt endret i det hele tatt! Verst er som vanlig DNB, der ligger vel "høyrente" på 1,2% (?). Kontra 2.25% for de "beste" tilbudene. Så her har vel bankene snakket seg i mellom. Media bryr seg ikke (selvfølgelig), men det er litt rart eksempelvis et konservativt medium som Finansavisen ikke tar det opp.

Beklager digresjon, men enig - alternativene syntes få! OG: Okeanis har sluttet ut 4 skip på lengre C/P-er (til 2023-24?), riktignok til lavere rater enn kan oppnås i spotmarkedet nå. Men alle husker Reksten og Bergesen på midten av 70-tallet, det var ikke så dumt å ha noe sikkerhet i bunn...
Redigert 20.01.2021 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
Quepasa
04.11.2019 kl 13:41 4422

Ser ut som det er flere som satser sparepengene sine på oppgang, og utbytter i OET.
https://e24.no/boers-og-finans/i/GGX50m/spetalen-med-nye-tankkjoep-oeker-kraftig-i-okeanis-eco-tankers

Samlet har spetalen nå ca 1.1 mill aksjer, som tilsvarer 3,23 prosent av selskapet, en verdi på 105 millioner kroner.
Redigert 20.01.2021 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.11.2019 kl 13:44 4412

Hvilken pris kjøpte spetalen de siste aksjene på?
Redigert 20.01.2021 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
Struts
04.11.2019 kl 13:45 4407

Ja, skrev om det i et separat innlegg under OET-tickerkoden. Men du har selvfølgelig rett, han er altså OGSÅ inne som privat person. Glafki (Alafouzos) er heller ingen amatører!
Redigert 20.01.2021 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.11.2019 kl 13:56 4383

115 denne uka lett
Redigert 20.01.2021 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
Struts
04.11.2019 kl 15:36 4301

Ingen konkret anelse. Men i starten av oktober lå vel kursen på rundt 82 NOK. Innbiller meg (og det er nettopp bare det) at siste oppkjøp er gjort til høyere kurser enn det. Så man kan vel ikke gå voldsomt feil dersom man tipper et sted mellom det og siste ukes kurs som lå i intervallet 92,5-95,5?
Redigert 20.01.2021 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
canarias
04.11.2019 kl 20:14 4181

Quepasa vi er inne i samme tre rederier, vi ser ikke dag for dag nå men det lange caset,minimum ut 2020 ser unektelig meget lovende ut og dividendene vil etter all sannsynlighet fylle våre kontoer bra.
Redigert 20.01.2021 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
Struts
03.01.2020 kl 11:30 3704

Smart taktisk av Glafki/Alafouzos)! Siste VLCC-nybygg Nissos Anafi 318,000 tdw ble levert i dag, kontra som tidligere annonsert i forrige måned. Mao, så har vi et skip som vil stå frem som bygget 2020 og ikke 2019. Det skulle bety et par millioner USD i forskjell for verdiansettelser av skuta. Snart blir vel flåtelisten på websiden oppdatert til å reflektere samme, samt oversikt over 20 største aksjonærer.
Redigert 20.01.2021 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
Quepasa
03.01.2020 kl 13:27 3595

Genialt!
Må si jeg er spent på jomfruturen til Nissos Anafi. Når kan vi forvente fasit mtp. rater?
Redigert 20.01.2021 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
Struts
03.01.2020 kl 14:37 3497

Plutselig kom nye data!: Siden sist oppdatering fra Glafki/Alafouzos/OET («same, same, but not so different») mht aksjonærene i begynnelsen av desember har det vært to større rokkeringer/endringer blant de 20 største aksjonærene. Men for å ta det viktigste først; trenden er oppadgående om enn minimal mht at de store blir større: Topp 20 kontrollerer nå 89,24% (29,351’ aksjer) kontra 89.18% (29,332’) av aksjene. Ut fra det jeg kan lese av tallene.

De som kommer inn blant større aksjonærer er Credit Suisse (5. plass) og Deutsche Bank (15. plass) med hhv 795’ og 250’ aksjer (2.42 vs 0.76% av totalen). Dette er muligens allokeringer i forbindelse med regnskap/skattedisposisjoner osv. Hva vet vel jeg. Men disse to går inn og det betyr to går ut av listen: Strawberry Capital og Six Sis AG.

Ellers små endringer, men Spetalen (privat) kjøper seg opp fra 517’ til 537’ aksjer, mens hans «Tycoon» er uforandret fra forrige måned. Ex Arctic forvalter Grunde Eriksen legger også til noe i Altitude (fra 204’ til 219’), i oktober 2019 var beholdningen på 179’ …

Av de på minussiden (som selger seg ned) kan nevnes Brown Brothers (fra 643 til 539’) og Titan (281’ til 253’).

De aller største (les innledning) = Alafouzos - selger ikke en eneste aksje.

Dersom jeg i det foregående skulle ha gått glipp av altfor mye - hvilket jeg ikke ser bort fra - så beklages det herved.
Redigert 20.01.2021 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
Struts
03.01.2020 kl 15:25 3434

Det siste vet jeg ikke. Muligens har det noe med "vetting" å gjøre, i "mine" dager var det viktig for å få godkjennelse/approbasjon fra de store oljeselskapene forut for "jomfruturen". Om det gjelder i dag kan sikkert andre svare på.
Redigert 20.01.2021 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
awkward
06.01.2020 kl 15:57 3052

Nissos Anafi rett i arbeid på WS 135!
USD 107 960 @ 55,75 days (idle)
Redigert 20.01.2021 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
awkward
07.01.2020 kl 09:59 2876

Yesterday as an example, Okeanis was reported to have placed on subs the ‘Nissos
Anafi’, which only was delivered a few days ago. Normally, a newbuilding would get a
discount, but the rate here equates to around USD 124,000/day on a standard voyage
calculation
To put things in perspective, the ‘Nissos Anafi’ will generate around USD 5.5m of
EBITDA on its first voyage, which is around 15% of the equity put into the ship.
Annualized (we are not going down that road but still…), including interest cost, this
means full equity payback during the first year of operations
Redigert 20.01.2021 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
Struts
07.01.2020 kl 10:12 2846

Ja, det være seg USD 107' eller 124' pr dagen er det uansett imponerende mtp jomfrutur (for Majors Approval osv). Og så har de jo 7 andre VLCCer bygget i 2019. Pluss Suezmaxer og Aframaxer, ingen av dem eldre enn 5 år!
Redigert 20.01.2021 kl 20:01 Du må logge inn for å svare