Brann i el.ferge. Dekket bulet ut.


BRANN I BATTERIFERGE
Eksplosjon i el-ferge: Ber rederier vurdere faren for gassutvikling i batteri-installasjoner.
Sjøfartsdirektoratet legger ut en sikkerhetsmelding etter brannen i batterirommet på MF Ytterøyningen. Utdrag fra Tu.No
---------
Utdrag fra NRK.No Ferjebatteriet var kopla frå då det tok fyr. No åtvarar batteriprodusenten
MF «Ytterøyningen» køyrde på diesel og hadde kopla frå batteripakka då det begynte å brenne i batteriet. Utan å vere kopla til kan brua gå glipp av viktige feilmeldingar, seier batteriprodusenten
---------
Utdrag fra Dagbladet.No. Brann i elferje: - Kan bli mer av det
På fredag eksploderte det i batterirommet på ferja MF «Ytterøyningen». Nå advarer brannvesenet om at det kan bli mer av liknende hendelser i elferjer. - Det var en helt ny situasjon, sier brannsjef.
----------
Er El. ferger en kortsiktig usikker flopp??? Ja... Klima og miljøvernminister Ola Hydrogen Elvestuen vil nå satse tungt på Hydrogen. FuelCell ferger, raskt sikker fylletid. Store fyllestasjoner på kaia fra Nel er fremtiden. Den helhetlige nasjonale hydrogenstrategi kommer nå. Vi aksjonærer kan glede oss. Dette med en sterkt økt hydrogen satsing i Norge blir offensivt fra staten.
Redigert 23.10.2019 kl 09:02 Du må logge inn for å svare

bare vent når hydrogen tanken med 900 bar av verdens mest farlige brennbare gass eksploderer. Denne saken (som jeg kjenner svært godt til), vil være peanuts i forhold til en hydrogen eksplosjon på ferge, dersom tank ligger innomhus, f.eks i bunn av skip.

SS
Dennis10
23.10.2019 kl 11:44 1827

Om du er litt smart «SS» så forstår sikkert du også at hydrogen tank på ferjer/skip blir plassert utomhus, altså på dekk. Sikrerer kan det ikke bli, om uhellet er ute vil all den lette hydrogen stige raskt til værs.
Derimot vil batteriferjer / batteriskip måtte ha sine batterier på flere 10-talls tonn under dekk grunnet stabiliteten til ferja.
Batterier på ferjer er livsfarlige, siden eksplosjonen og gassutviklingen ikke har annen utvei enn inn i skroget med de følger dette gir.
Neste gang går det kanskje ikke så bra, da går menneskeliv tapt, eller ferja går ned med mann og mus.

Batterier er absolutt en tikkende bombe i ferjer og skip.
Redigert 23.10.2019 kl 15:31 Du må logge inn for å svare
Odi.1
23.10.2019 kl 11:51 1795

" flyr raskt til værs "

hahaha,,, omg… Ferjer må få vest med fallskjermer :)

Miljø Galskapen har ingen ende, mennesker blir brukt som prøvekaniner !

Store batterier på El ferger Ja, men vi må også ha batterier på hydrogen ferger, vel å merke mindre da..
nima
23.10.2019 kl 12:05 1709

Miljøidioter : lykke til med klimautviklingen som er skapt av idioter. Når kommer de første døds ulykkene som klimaidiotene er årsak til ? Hvem kan da stilles til ansvar og betale for det ?
Baren
23.10.2019 kl 12:11 1674

-de eda itj polletikkeran so vælg utveklinga de måda vårrå nån annja deada åddassjøø...foskerann holle da på å dæm ada?
Sann
23.10.2019 kl 12:15 1655

Sitter du i baren å drikker midt på formiddagen? Hold deg unna aksjetrading, ikke bra det der...

Alle som synes hydrogen virker veldig farlig,prøv for moro skyld å google "gasoline tank explosion",så skal dere se noe rart!

https://www.google.com/search?q=gasoline+tank+explosion&safe=off&client=firefox-b-d&ei=qyewXbqdKYuQmwX3zIPwDg&start=10&sa=N&ved=0ahUKEwj6ns3KkrLlAhULyKYKHXfmAO4Q8NMDCN8B&biw=1920&bih=944

64 døde i Tazania,45 døde i Nigeria.Og det er bare første side på søket.
Vi kan vel konstatere at bensin er minst like farlig.
Redigert 23.10.2019 kl 13:00 Du må logge inn for å svare
Tigeren
23.10.2019 kl 14:12 1391

Bensin er farlig. Og det er farlig å jobbe som dekksgutt på en ubåt? Ikke sant SS?
Redigert 23.10.2019 kl 14:15 Du må logge inn for å svare
Tigeren
23.10.2019 kl 14:14 1377

Hehe. Jeg og flere ler av dekksgutten. En H2 tank fra Hex kan du skyte på med en Magnum 44. Kula spretter ut igjen. Tanken er like hel. Meget høy kvalitet. Kan ikke si det samme om dekksgutten/SS.
oophus
23.10.2019 kl 14:47 1303

Man kan plassere batteriene i en hybridferge på en helt annerledes måte, enn på en komplett batteri-elektrisk ferge, som tross alt trenger mye større batterier, og som dermed må bruke dem til ballast.

Haha, nå må jeg le. Den maritime erfaring deres er i beste fall baren på Color Magic 😂

Man så i Sandvika hva en eksplosjon fører med seg. Dette her på båt er galskap. Tipper SDIR og flere andre etater tenker seg godt om. Batterier på båter er og livsfarlig, men heller det enn hydrogen.

SS
D1 SJØKAPTEIN
Britax
23.10.2019 kl 19:01 1007

Dagens batterikjemi er snart på vei ut.
Sikrere batterier med høyere kapasitet kommer sannsynligvis neste år. Da kan man punktere de uten å få thermal runaway.
OZZY
26.10.2019 kl 15:10 534

For å være ærlig hadde det vel vært mer praktisk med en lite batteri og Hydrogendrift.
Disse enorme batteriene er en fare for publikum på grunn av enorme energimengder som lett lar seg ikke kontrolere. det være seg i båter eller lastebiler. Det tryggeste blir Hydrogendrift uten tvil.

https://www.tu.no/artikler/mf-ytteroyningen-tar-ut-batterier-neste-uke/477404?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2019-10-26
Redigert 26.10.2019 kl 15:12 Du må logge inn for å svare