10 VLCC-SLUTNINGER.

Volf
FRO 23.10.2019 kl 09:04 9574

TANK:10 VLCC-SLUTNINGER TIRSDAG
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 10 VLCC-slutninger tirsdag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet tre reiser fra AG, der en går til USAs Vestkyst, en går til Malaysia og en går til India.

Videre ble det sluttet to reiser til Østen, der en går fra Brasil og en går fra Nordsjøen. Det ble også sluttet en reise fra USA-gulfen til Sør-Korea.

Ellers ble det gjort fire slutninger der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 65 37.500
270 AG/Korea 110 83.400
260 V-Afr/Kina 105 78.500
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 315
Singapore - 364
Rotterdam - 270
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 50
Oct'19 - 144
Sep'19 - 142
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.11.2019 kl 16:35 3997

Der blir stor manko på tonnasje i januar når resten tvinges inn for å skifte
Her blir det Texas snart
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.11.2019 kl 14:19 4120

En interessant artikkel om gasser i skipseksos, av forskere ved Sintef. Visste ikke at svovelen i skipseksos kjøler ned kloden:
https://www.dn.no/forskningviser-at-/teknologi/skipsfart/klima/stivbente-rensekrav-kan-gjore-skip-mindre-klimavennlige/2-1-698124
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Black Peter
01.11.2019 kl 12:48 4206

Volf,

er det noen mulighet for å fortsette å ta laster uten scrubbere inn i 2020 for de VLCC som har utsatt montering? De kan vel ikke bruke annen blend uten å modifisere skip?
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Volf
01.11.2019 kl 09:00 4370

TANK:7 VLCC-SLUTNINGER TORSDAG
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 7 VLCC-slutninger torsdag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet tre reiser til Kina, der to går fra Vest-Afrika og en går fra AG.

Det ble også sluttet en reise fra AG til Taiwan, og en reise fra Nordsjøen til Østen.

Ellers ble det sluttet to reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 58 30.300
270 AG/Korea 93 65.400
260 V-Afr/Kina 97 69.700
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 311
Singapore - 392
Rotterdam - 268
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 93
Oct'19 - 146
Sep'19 - 143
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Volf
31.10.2019 kl 09:00 4655

TANK:21 VLCC-SLUTNINGER ONSDAG
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 21 VLCC-slutninger onsdag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet 12 reiser til Kina, der seks går fra AG, tre går fra USA-gulfen, to går fra Vest-Afrika og en går fra Brasil.

Videre ble det sluttet tre reiser fra AG, der en går til Taiwan, en går til Østen og en går til Japan.

Det ble også sluttet en reise fra Nordsjøen til Østen, og en reise fra Vest-Afrika til India.

Ellers ble det sluttet fire reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 55 28.000
270 AG/Korea 90 62.800
260 V-Afr/Kina 94 67.100
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 309
Singapore - 388
Rotterdam - 267
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 90
Oct'19 - 146
Sep'19 - 143
==============================================================
LK finans@tdn.no
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Volf
30.10.2019 kl 10:12 4968

FRO:KEPLER CHEUVREUX OPPJUSTERER KURSMÅL TIL 160 FRA 125
Oslo (TDN Direkt): Kepler Cheuvreux oppjusterer kursmål på flere tankaksjer, inkludert Frontline, som heves til 160 kroner fra 125 kroner.

Det fremgår av en oppdatering onsdag.

Kursmålet på Euronav-aksjen oppjusteres til 17 euro fra 15 euro, mens kursmålet på DHT tas opp til 12 dollar fra 11 dollar.

TDN Direkt finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Volf
30.10.2019 kl 09:10 5051

Angående IMO 2020 gjelder det bare internt i Russland og deres satellittstater og der er det svært lite $ å hente for vestlige redere.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Volf
30.10.2019 kl 09:05 5073

TANK:13 VLCC-SLUTNINGER TIRSDAG
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 13 VLCC-slutninger tirsdag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet fem reiser fra AG, der tre går til Kina, en går til Sør-Korea og en går til Vest-Afrika.

Videre ble det sluttet en reise fra Vrasul til Østen, og en reise fra USA-gulfen til Storbritannia.

Ellers ble det sluttet seks reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 58 30.200
270 AG/Korea 93 65.400
260 V-Afr/Kina 97 69.700
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 317
Singapore - 393
Rotterdam - 275
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 76
Oct'19 - 146
Sep'19 - 143
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Quepasa
30.10.2019 kl 08:33 5156

"Mindre halvparten av de planlagte..."
Hmm. Kan se ut som de rederiene som har spekulert på denne fuel spreaden kan treffe bra da.
Det må vel bety at etterspørselen etter lav sulfur diesel går opp, og ditto lav etterspørsel etter tradisjonell bunkers.
Bull for FRO HUNT OET
Så noe om at Russland velger å utsette innføringen av IMO2020. ???. Noen som har formening betyningen dette ventuelt kan få? Shipes det mye russisk olje, eller går det i rør?
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.10.2019 kl 23:40 5378

Et utdrag fra en artikkel på side 46 i FA 30.10:

Store scrubberforsinkelser

«Mindre enn halvparten av de planlagte installeringene av scrubbere på store tankskip er så langt gjennomført.

– Slik det ser ut nå, vil installeringen av denne typen renseanordninger komme til å fortsette langt inn i andre halvår 2020, sier Anoop Singh, analytiker hos Singapore-baserte Braemar ACM, til TradeWinds.

Tall fra Braemar ACM viser at hele 80 VLCC-er som planlegger å ettermontere scrubbere fortsatt ikke har gått inn til et skipsverft for å få jobben gjort. ettermonteringene har dessuten vært plaget av store forsinkelser. Fire uker var det meningene har ettermontering av scrubbere skulle ta. Tall fra Braemar ACM viser at det har tatt mer enn fire uker for 90 prosent av de skipene som til nå har fått de installert.

Den kraftige oppgangen i tankratene har naturlig nok ført til at flere redere har prioritert å ta last fremfor å installere scrubbere. – Vår spot-desk antyder at minst to VLCC-er nylig har skrinlagt scrubbermontering og tatt en last istedenfor, sier Anoop Singh til TradeWinds.»
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Volf
29.10.2019 kl 08:44 5636

EURONAV:PROPORSJONAL EBITDA USD 97M I 3.KV 2019 (51M)
Oslo (TDN Direkt): Det belgiske rederiet Euronav fikk en proporsjonal ebitda på 97 millioner dollar i tredje kvartal 2019, mot 51 millioner dollar i samsvarende kvartal i fjor, ifølge selskapets kvartalsrapport tirsdag.

Selskapet hadde en omsetning på 175 millioner dollar i kvartalet, mot 169 millioner dollar foregående kvartal.

Euronav har hatt en spot-inntjening på sine VLCCer i Tankers International-poolen på 25.036 dollar pr dag i snitt i kvartalet, mot 17.773 samme periode året før.

Gjennomsnittlig time charter-rate var på 32.790 dollar pr dag i kvartalet for VLCC-skip, mot 31.374 dollar samme periode året før.

Så langt i fjerde kvartal 2019 har Euronavs VLCCer i Tankers International-poolen hatt en inntjening på rundt 60.900 dollar pr dag, og 60 prosent av tilgjengelige dager er blitt sluttet.

"Det nåværende kvartalet har startet veldig sterkt med noen handelsruter som har notert seg for nesten rekordhøye fraktrater. Selv om noen kortsiktige faktorer uten tvil har hjulpet å drive ratene til slike nivåer, så er robuste underliggende fundamenter av skipstilbud og -etterspørsel støttende for et sterkere fraktmarked i en periode. Effektene av IMO 2020 bør være positive i løpet av kvartalet og i de kommende kvartalene", skriver selskapet.

LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Volf
29.10.2019 kl 08:42 5649

TANK:15 VLCC-SLUTNINGER MANDAG
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 15 VLCC-slutninger mandag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet to reiser fra AG, der en går til Kina og en går til USA-gulfen.

Det ble også sluttet to reiser fra Vest-Afrika, der en går til Kina og en går til Østen.

Ellers ble det sluttet 11 reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 58 30.200
270 AG/Korea 93 65.400
260 V-Afr/Kina 98 70.800
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 317
Singapore - 393
Rotterdam - 275
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 71
Oct'19 - 144
Sep'19 - 143
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Volf
28.10.2019 kl 09:31 5906

ANK:12 VLCC-SLUTNINGER FREDAG
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 12 VLCC-slutninger fredag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet fem reiser fra Vest-Afrika, der to går til Kina, to går til India og en går til Østen.

Videre ble det sluttet fire reiser fra AG, der en går til India, en går til Østen, en går til Kina og en går til Sør-Korea.

Det ble også sluttet to reiser fra Brasil, der samtlige går til Kina. Fra USA-gulfen ble det sluttet en reise til Østen.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 60 32.800
270 AG/Korea 95 68.000
260 V-Afr/Kina 99 72.700
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 317
Singapore - 393
Rotterdam - 275
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 56
Oct'19 - 144
Sep'19 - 143
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Volf
28.10.2019 kl 08:45 6022

BRIEF-Frontline: FMSI Business Combined
Innkommet 25.10.2019 13:59

Oct 25 (Reuters) - Frontline Ltd :
* REG-FRO - FMSI BUSINESS COMBINED
* REFERS TO ANNOUNCEMENT MADE BY CLEAN MARINE AS WHERE FMSI AND CLEAN MARINE AS HAVE ENTERED
INTO
TERM SHEET
* ENETERS INTO TERM SHEET PURSUANT TO WHICH ENTITIES WILL EFFECT BUSINESS COMBINATION TO
CREATE
LEADING PROVIDER OF EXHAUST GAS CLEANING SYSTEMS
* FOLLOWING TRANSACTION, FRONTLINE WILL OWN A 14.45% INTEREST IN COMBINED COMPANY
* COMBINED ENTITY, WHICH WILL OPERATE UNDER NAME CLEAN MARINE, WILL PROVIDE A FULLY
INTEGRATED
OFFERING, INCLUDING OEM EXPERTISE, SIGNIFICANT CAPACITY, FAST PRODUCTION TIMES, PROJECT
MANAGEMENT AND GLOBAL AFTER-SALES SERVICES AS WELL AS OFFER FINANCING ARRANGEMENTS FOR ITS
CUSTOMERS

Source text for Eikon:
Further company coverage:

(Gdansk Newsroom)
((gdansk.newsroom@thomsonreuters.com; +48 58 778 51 10;))

© Thomson Reuters. Click for restrictions
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Flipper
25.10.2019 kl 20:39 6568

Vært borte hos barnebarn i kveld.

Interesting NEWS:

Attack on Alas oil field highlights ongoing insurgent threat

Deadly operation targets the defenses of an oil field once controlled by the Islamic State militant group, reinforcing fears of an energized insurgency.

By ARAZ MOHAMMED, RAWAZ TAHIR, AMIR ALI AND CATHY OTTEN of Iraq Oil Report,

Published Friday, October 25th, 2019

At least four Oil Police officers died in an insurgent attack on the Alas oil field Tuesday, highlighting the ongoing security vacuum in rural parts of northern Iraq's Kirkuk, Diyala and Salahaddin provinces.

The attack comes after the U.S. military withdrew troops from northern Syria, raising fears in Iraq that the self-proclaimed Islamic State (IS) militant group could gain momentum. IS militants controlled much of the Alas field between 2014 and 2017, using rudimentary techniques to extract crude and help fund its war.

raq Oil Report Attribution Policy
All sources quoted or referenced spoke to Iraq Oil Report directly and exclusively, unless stated otherwise. Iraq Oil Report typically grants anonymity to sources that can't speak without risking their personal safety or job security. We only publish information from anonymous sources that we independently corroborate and are important to core elements of the story. We do not provide anonymity to sources whose purpose is to further personal or political agendas.

Iraq Oil Report Commitment to Independence
Iraq Oil Report strives to provide thoroughly vetted reporting and fair-minded analysis that enables readers to understand the dynamic events of Iraq. To meet this goal, we always seek to gather first-hand information on the ground, verify facts from multiple angles, and solicit input from every stakeholder involved in a given story.

We view our independence as an integral piece of our competitive advantage. Whereas many media entities in Iraq are owned or heavily influenced by political parties, Iraq Oil Report is wholly owned by several of its employees. In a landscape that is often polarized and politicized, we are able to gather and corroborate information from an unusually wide array of sources because we can speak with all of them in good faith.

To fund this enterprise, Iraq Oil Report depends on revenue from both advertising and subscriptions. Some of our advertisers and subscribers ‐ including companies, governments, and NGOs ‐ are also subjects of our reporting. Consistent with journalistic best practices, Iraq Oil Report maintains a strict firewall that removes business considerations from editorial decision-making. When we are choosing which stories to report and how to write them, our readers always come first.

https://www.iraqoilreport.com/news/attack-on-alas-oil-field-highlights-ongoing-insurgent-threat-42208/
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Flipper
25.10.2019 kl 20:29 6594

My A$$ - Worthless IMO

China gives on key US trade-war demand

Jonathan Garber,Fox Business•October 24, 2019

“China has passed a new law that it says will protect the intellectual property rights of foreign businesses operating in the country. ”

"Beijing will not discriminate between domestic and foreign enterprises when enforcing its IP laws,” said Ning Jizhe, the vice chairman of China’s National Development and Reform Commission, at a press conference in Beijing. ”

"Under the new regulations, which take effect on Jan. 1, China will "ensure better protection for trade secrets and never allow forced technology transfer," Ning said. "Further, China will strengthen and speed up improvements made to standards for patents, trademarks, copyright infringement, counterfeiting judgments, inspection and identification."”

Full article, with details, at: https://finance.yahoo.com/news/china-takes-big-step-toward-102814888.html

Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.10.2019 kl 12:02 6880

Så dette var forklaringen på gårsdagens fall
Dette er nesten som å spille lotto med Trump som president , du vet aldri hvor og når den haren hopper.
Risikerer vi at han til slutt legger bort hele forbudet mot disse tankskipene fra Cosco
Dersom han skulle bli avsatt i denne pågående riksrett prosessen , hva vil det ha og si.
Vil etterfølgeren ha samme strenge holdning mot Iran og mot Kina ?
Mye usikkerhet og mye kan skje begge veier her både opp og ned

Med rater som angitt i den rapporten 76.000$ pr dag kan utbyttene her bli astronomiske
De sitter vel igjen med 50.000$ pr dag , og hvis det varer kan tidligere topp utbytter bli kopiert .
1,5 mill $ i overskudd pr skip pr mnd og de har 70 båter
I beste fall rundt 1 milliard $ i overskudd på et år med disse ratene , men alle er vel ikke i spot markedet . Noen går vel på lange kontrakter
Måtte det bare vare
Spennende tider fremover
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Volf
25.10.2019 kl 10:03 7045

Sakset fra DNB morgenrapport

.CRUDE TANKERS
Two-months Cosco waiver
US Treasury Department gave a two-month waiver for
Cosco ships before sanctions return on 20 December,
which should reduce the past week’s panic, but 2020
supply should still be affected. We recommend buying
tanker stocks on next-days potential weakness.
US Treasury Department gives two-month waiver before sanctions return.
According to Reuters, at 17.30 CET yesterday evening the US Treasury Department
issued a near-two-month waiver for companies to wind down transactions with a
Chinese tanker company it sanctioned just a month ago for allegedly transporting Iranian
oil. The waiver goes through 20 December to allow offloading of non-Iranian crude oil.
US tanker stocks fell 2.5% on the announcement. DHT, Euronav and Frontline fell on
average 2.5% from the time of the announcement until close of US market yesterday on
the back of the announcement.
As we wrote on 7 October, “US Treasury ban triples VLCC rates”, although the US
Treasury Department only banned Cosco subsidiaries owning 25 VLCCs (3.2% of VLCC
fleet), the Cosco ownership structure was complicated, which made 50 VLCCs (6.3% of
the VLCC fleet) initially not acceptable to charters as they feared the risk of being
sanctioned. VLCC rates rose from USD40k/day to USD325k (today USD76k/day).
Refineries stopped buying as imported oil price rose by USD6/bbl. The strength of
the tanker market in a bull market is that the cost of freight at USD40k/day incl. fuel cost
only makes up USD1.1/barrel or 1.9% of the value of the cargo at USD60 oil price. But
when rates popped to USD300k/day, the cost of shipping went to USD7.0/barrel or 12%
of the value of the cargo which was too high for refineries to defend the purchases
based on refinery margins, hence the initial panic settled in the tanker market and rates
fell back down.
Two-month waiver reduces concern, but 2020 fleet supply should be affected. As
the waiver only last for two months before sanctions come back, this means 25 VLCCs
would still be less flexible in trade reducing supply growth in tankers into 2020. We
calculate that 9% of crude tanker supply (107 out of 1260 VLCC equivalents) is currently
tied up in: 42 VLCC equivalents Iranian floating storage, 25 Cosco subsidiary VLCCs
being banned by US Treasury Department, 20 VLCCs used for IMO fuel storage, 20
VLCC equivalents tied up in scrubber installations in 2019. Further, we calculate that
crude runs would increase by 1mbpd in Q4 2019/2020, increasing crude tanker demand
by 2.5%, so totalling11–12% impact crude tanker utilisation.
DHT postponed ~40% of its scrubber installations. Several VLCCs made U-turns at
the scrubber yards to re-enter the strong tanker market. DHT announced yesterday at its
earnings call that it would put on hold the installation of six scrubber retrofits due to the
current strong market, which means that once market turns weaker, more supply would
be taken out of the market (again) leading to a prolonged supply disruption.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Volf
25.10.2019 kl 08:59 7170

TANK:USA GITT FRIST TIL 20. DES FOR Å TA NED TRANSAKSJONER MED COSCO
Oslo (TDN Direkt): Det amerikanske finansdepartementet ved Office of Foreign Assets Control (OFAC) har gitt selskaper en frist til 20. desember for "vedlikehold eller å ta ned transaksjoner" med COSCO Shipping Tanker (Dalian), som USA sanksjonerte mot forrige måned for å angivelig ha fraktet iransk råolje.

Det fremgår av en kunngjøring fra finansdepartementet torsdag kveld.

Den utsatte fristen for å overholde sanksjonene gjelder COSCO Shipping Tanker eller alle andre foretak som eies med 50 prosent eller mer av selskapet.

LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Volf
25.10.2019 kl 08:56 7193

TANK:7 VLCC-SLUTNINGER TORSDAG
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om syv VLCC-slutninger torsdag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet en reise fra AG til Sør-Korea, en reise fra Nederland til India, og en reise fra Brasil til Østen.

Ellers ble det gjort fire slutninger der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 60 32.800
270 AG/Korea 98 70.600
260 V-Afr/Kina 98 71.300
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 310
Singapore - 375
Rotterdam - 267
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 56
Oct'19 - 144
Sep'19 - 142
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Flipper
24.10.2019 kl 22:28 7481

Ja ja, Uniten investorer tror på mye rart, men, shipping kan de ikke '' Wait and See '' Rafenier etc. LOL

FRO, jeg sitter stille i båten, og gleder meg til Julemat etc.

Etter nyttår blir det morro igjen JMHO

Sitat

One more interesting article on IMO 2020

Carl Ellett, the chief economist at independent U.S. refiner PBF, was probably closer to the diesel market than any other speaker; his company’s refineries make a lot of it. And he told the audience that they might need to come to the Argus fuel oil conference in 2021 to find out how things work out with the implementation.

“Not really knowing what the other side of the fence is doing is a big problem,” Ellett said in the conference’s opening remarks. “So the outlook is that we’re going to miss the mark and adjust to it. We’ll know more when we get together next year.”

And as a further suggestion that the transition has barely begun and has a long way to go, Ellett expressed confidence that “macroscopically, we’re going to be able to meet demand.” But the road there won’t be easy; additionally, his comments were about meeting the demands of the shipping industry, not what might happen to over-the-road diesel.

“The challenge is going to be what areas are those sources coming from,” he said, citing “new crudes, new blendstocks and new challenges.”

Ellet said, “The rebalancing needs time to happen.” Reports of storage building in Singapore, the world’s largest market for marine fuels, is a positive sign, he said. And if enforcement on IMO 2020’s launch data on January 1 is somewhat soft, “that provides a little bit of hope that the transition won’t be quite as onerous as maybe fundamentals might suggest.”

Despite the fuel oil focus, diesel was never far from the conversation. The oil industry is creating a new product called very low sulfur fuel oil (VLSFO), made primarily by blending a diesel intermediate product called vacuum gasoil (VGO). Previously, before the advent of VLSFO provided another outlet, VGO would be fed into a refining unit called a hydrotreater to make diesel or a unit known as a cat cracker or FCC unit to make gasoline.

Beyond VLSFO, an alternative to using HSFO in ships is an existing product compliant with IMO 2020, marine gasoil (MGO). Shifting VGO into the production of VLSFO or MGO and away from the ultra low sulfur diesel (ULSD) now being used by trucks is the scenario that concerns the trucking industry.

One thing that became clear in Ellett’s address is that some refiners are still waiting to make possibly necessary investments to produce the additional diesel products likely to be needed for IMO 2020. He suggested a “wait-and-see” approach is being pursued by some companies that will look to see if higher margins for making VLSFO justify more investment into making VGO and other diesel products.

“Capital resources are stretched,” Ellett said. “Is the investment affordable? Wall Street doesn’t reward companies with big capital investments.” (He noted that his company, PBF, is strongly positioned to produce compliant fuels for IMO 2020.)

https://www.freightwaves.com/news/a-conference-on-imo-2020-impact-shows-how-many-questions-remain-as-new-rule-approaches

Sitat Slutt
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Flipper
24.10.2019 kl 21:05 7677

BOY

Oil traders told to wind down deals with Cosco by Dec. 20

Oct. 24, 2019 2:46 PM ET|

Frontline Ltd. (FRO)|

By: Carl Surran, SA News Editor
The U.S. Treasury Department issues a sanctions waiver until Dec. 20 to China's Cosco Shipping Tanker to wind down all transactions related to Iranian oil under U.S. sanctions.

The Trump administration imposed sanctions in late September on Cosco affiliates for allegedly transporting oil from Iran, a move that caused huge increases in shipping costs for oil and liquefied natural gas as traders that had booked Cosco tankers immediately dropped their charters and rushed to find alternate tonnage.

Freight rates for Very Large Crude Carriers have dropped sharply since the initial post-sanctions spike, as charterers booked different ships and the market digested which Costco vessels were off limits.

The cost of booking a VLCC sailing out of the U.S. Gulf Coast has plunged 45% since Oct. 14, when freight reached a peak of $21M for ships discharging in China, according to S&P Global Platts.

https://seekingalpha.com/news/3509260-oil-traders-told-wind-deals-cosco-dec-20

Normalt STOLER JEG ALDRI PÅ SEEKING ALPHA, men dette er FACKs, og da
er det noe helt annet.

Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Flipper
24.10.2019 kl 20:12 7825

Volf - Takk for veldig god forklaring på World Scale.

Kan alt om dette, MEN, vanskelig som ex skipsmegler å forklare, siden jeg ender
opp i ALT FOR MYE detaljer.

Din, er Short and Sweet,

Takker
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Flipper
24.10.2019 kl 20:10 7838

Greit og ha EN TRÅD å forholde seg til.

Plukket opp denne artikkelen:

China’s Declared Imports of Iranian Oil Hit a (Deceptive) New Low

New data from China’s customs administration show a significant drop in purchases of Iranian oil. The declared value of September imports was just USD 254 million, down 34 percent from August and down 80 percent from the same month last year.

The September data appears to end a period of relative stability for Chinese imports of Iranian oil following the Trump administration’s revocation of a key sanctions waiver in May, since when China has continued to purchase Iranian oil in direct violation of U.S. sanctions.

But the decline in purchases of Iranian oil was not matched by a decline in Chinese purchases of non-oil goods. Non-oil imports from Iran exceeded USD 500 million in September, a level of monthly trade that has remained stable since April of this year and which is consistent with the monthly average observed over the last two years.

This suggests that the fluctuation in oil purchases is not related to a system-wide disruption in China-Iran trade such as the banking difficulties that stymied commerce late last year. Additionally, Chinese exports to Iran did not decline month-on-month in September.

https://www.bourseandbazaar.com/articles/2019/10/23/chinas-declared-imports-of-iranian-oil-hit-new-low-but-dont-believe-it

Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
OKNilsen
24.10.2019 kl 18:08 8036

*TANKER STOCKS EURONAV, DHT, TEEKAY DROP ON COSCO WAIVER
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Volf
24.10.2019 kl 15:29 8237

DHT HOLDINGS:SANNSYNLIG Å UTSETTE SCRUBBER-INSTALLERINGER -HARFJELD
Oslo (TDN Direkt): Det er sannsynlig at DHT Holdings utsetter installeringen av scrubbere på seks VLCCer på grunn av ratenivåene i spotmarkedet.

Det sier med-konsernsjef Svein Moxnes Harfjeld i DHT Holdings på tredjekvartalspresentasjonen torsdag.

Konsernsjefen sier de har stor fleksibilitet hos verftene uten noen finansielle konsekvenser.

-Vi er en stor kunde hos verftet, men verftet er også eksepsjonelt travel på denne tiden. Det er mange skip som presser på for å få disse installeringene gjort så fort som mulig. Å utsette installeringen kan bli en vinn-vinn-situasjon for begge parter med tanke på planlegging, sier han.

DHT Holdings har brukt 37 dager i gjennomsnitt på sine scrubber-installeringer, fremgår det av presentasjonsmateriellet.

Videre sier med-konsernsjef Trygve P. Munthe i DHT Holdings at "spreaden" mellom HSFO og "compliant fuel" øker igjen.

-En "spread" på 250 dollar pr tonn oversettes til omtrent 12.500 dollar pr dag i ytterligere timecharter-inntjening for skip med scrubbere. Det kan virke som en liten premie på en relativ basis i det nåværende markedet, men det resulterer i 4,5 millioner dollar pr skip pr år, noe som betyr at vi vil gjenvinne investeringene på 12 måneder, sier han.

Analytiker Frode Mørkedal i Clarksons Platou skriver at tredjekvartalsrapporten var noe bedre enn ventet.

"Basert på guidingen for fjerde kvartal 2019 og at man antar de nåværende markedsforventingene for forward-fraktavtaler (FFA), så vi at utbyttet kan hoppe til 0,36 dollar pr aksje fra annonserte 0,05 dollar pr aksje i tredje kvartal", skriver han i en oppdatering torsdag.

LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Bullen
24.10.2019 kl 12:48 8396

Hei dere med forklaringer fra i går
Takk for info
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Volf
24.10.2019 kl 08:44 8624

DHT HOLDINGS:JUSTERT EBITDA USD 36M I 3.KV 2019 (25)
Oslo (TDN Direkt): DHT Holdings fikk en justert ebitda på 36 millioner dollar i tredje kvartal 2019, mot 25,1 millioner dollar samme periode året før, ifølge rederiets seneste kvartalsrapport.

Resultat pr aksje ble -0,07 dollar, mot -0,15 dollar pr aksje i samme periode året før.

Ifølge estimater innhentet av Refinitiv var det på forhånd ventet et resultat på -0,07 dollar pr aksje.

Justert omsetning for perioden var 58,9 millioner dollar (48,2), mot ventet 54,7 millioner dollar.

For tredje kvartal vil selskapet betale et kontantutbytte på 0,05 dollar pr aksje.

LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Volf
24.10.2019 kl 08:42 8652

TANK:7 VLCC-SLUTNINGER ONSDAG
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om syv VLCC-slutninger onsdag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Det ble sluttet tre reiser fra AG, der en går til Kina, en går til Sør-Korea og en går til India.

Ellers ble det gjort fire slutninger der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 65 37.500
270 AG/Korea 105 78.300
260 V-Afr/Kina 105 78.500
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST):
==============================================================
Fujairah - 308
Singapore - 376
Rotterdam - 247
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Nov'19 - 50
Oct'19 - 144
Sep'19 - 142
==============================================================
LK finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.10.2019 kl 13:38 9044

AG = Arabiske Gulf , eller Persiske Gulf om du vil
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Quepasa
23.10.2019 kl 13:33 9072

Hei
260 V-Afr/Kina 105 78.500
260 - tonn last (VLCC)
V-Afr/Kina - fra v.afrika til Kina
105 - WS, dvs 5% over "normal" pris på befraktning. normal WS er 100
78.500 - TCE, faktisk dagrate på leie av fartøyet, til formålet, på distansen, i dollar, ser ser du av TCE($), alternativet kan være f.eks TCE(€)

Slik tror jeg det er :)
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Bullen
23.10.2019 kl 12:55 9160

Takk for svar, men litt til
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 65 37.500
270 AG/Korea 110 83.400
260 V-Afr/Kina 105 78.500

De tallene vi ser her er dollar?
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Volf
23.10.2019 kl 12:29 9238

Limer inn et innlegg av skribenten Kosar som han skrev for noen år siden,synes at den var meget bra forklar derfor tok jeg vare på den.,

Ser at flere lurer på hva de ulike fraktratekodene egentlig betyr. Vel, her er litt basisinfo man må ha kontroll på for å se det bildet, der jeg forklarer det "mystiske" WS-systemet helt til slutt:

Fraktraten for et charter (tanker charter party) spesifiseres på en av disse fire måtene:

1) "lump sum rate"
Et såkalt "lump sum rate arrangement" er en framforhandlet fastpris for levering av en spesifisert last der skipets eier (operatør) er ansvarlig for å dekke alle havnekostnader og andre reiseutgifter

2) "rate per ton"
Et såkalt "rate per ton arrangement" brukes mest for kjemikalietankere, og skiller seg fra lump sum rates ved at havnekostnader og reiseutgifter normalt betales av chartrer.

3) "time charter equivalent rate",
Et såkalt "time charter arrangement" spesifiserer en dagrate, og havnekostnader og reiseutgifter er normalt betalt av chartrer.

Men til det som de fleste av dere sikkert lurer mest på:

4) "Worldscale rate" (WS)
Den såkalte Worldwide Tanker Normal Freight Scale angis ofte som Worldscale (WS), og drives i fellesskap av Worldscale Associations i hhv London og New York. Worldscale baseres på en "baseline" pris for frakt av et metrisk tonn mellom to havner. I slike WS-forhandlinger vil operatør og chartrer avtale en pris som er basert på en prosent av Worldscale rate (WS). Baseline-raten angis som WS 100.
Hvis et gitt charter parti fastsettes til 85% av Worldscale rate, blir det dermed uttrykt som WS 85.

Tilvarende vil et charter parti satt til 125% av Worldscale raten bli uttrykt som WS 125.
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
fleken
23.10.2019 kl 12:22 9268

Med det samme vi driver med opplæring. Jeg lurer på hva AG betyr i alle slutninger står det at reisen er sluttet fra AG.
Det ble sluttet tre reiser fra AG, der en går til USAs Vestkyst, en går til Malaysia og en går til India. Noen som vet?
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Quepasa
23.10.2019 kl 12:05 9340

TCE (time charter equivalent) er det tallet vi amatører ofte refererer til som dagrate.
WS-rate, er vel prosent av utregnet median/snitt rate.
Så hvis WS=110, og TCE 80, betyr det vel at dagraten er 80'$, som (på WS110) er ca 10% over forventet kost, som en da kan regne ut bør ligge rundt 72'$ skip/dag i den størrelsen, på den fraktruten - og med den bunkerskosten.

fint om noen som kan dette bekrefter / avkrefter dette :)
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare
Bullen
23.10.2019 kl 11:31 9420

Hei Volf
Hva betyr disse ratene i dollar?
Redigert 21.01.2021 kl 03:26 Du må logge inn for å svare