Boeing - Max i luften i Q4

EliotS
NAS 23.10.2019 kl 19:02 3300

På Boeing's Q3 call oplyste Boeings CEO Mullenburg at "The FAA certification flight will occur soon" og at flyene vil være tilbage på vingerne i Q4.

https://leehamnews.com/2019/10/23/boeing-earnings-call-still-hopes-for-4q-recertification/
Redigert 21.01.2021 kl 01:28 Du må logge inn for å svare
Herman*
23.10.2019 kl 21:53 2993

Har vi overvurdert kompensasjon fra Boeing? De skriver i sin q3 rapport at de ikke tror på høyere kompensasjon enn det som er avsatt/varslet. 370 fly ble satt på bakken umiddelbart, så var det vel flere hundre som skulle ha blitt levert i ettertid. Så spørs det vel hvile fordelingsnøkler som legges til grunn.
Redigert 21.01.2021 kl 01:28 Du må logge inn for å svare
TomW
23.10.2019 kl 22:38 2877

Helt klart at en del her inne har overdrevet kompensasjonen vel mye. Nas har selv anslått tapet til 700 millioner, ut året, får de 18 flyene de har.
De skulle også fått levert en god del i år, samt 2020. Nas sitt kompensasjons grunnlag vil da være 700 mill+X kroner for de utsatte flyene.
Hvordan dette ligger ann og eventuelt ender er det kun Nas og Boeing vet
Redigert 21.01.2021 kl 01:28 Du må logge inn for å svare
Restplassno
23.10.2019 kl 23:34 2721

Mitt utgangspunkt er det du beskriver tom - erstatning for kostnadene man påføres. Ikke mer, ikke mindre. Boeing har absolutt all skyld her og må regne med å betale det det koster. Disse anslagene om 2-3 mrd har jeg ikke tro på.
Redigert 21.01.2021 kl 01:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.10.2019 kl 01:15 2623

Jeg vil tro at erstatningsbeløpet blir langt større enn 700 mill. Etter godkjenning vil 18 nesten nye fly ha stått og blitt ca 1 år eldre. Bare avskrivingskostaden/ verdiforringelsen må vel overstige milliarden.
Redigert 21.01.2021 kl 01:28 Du må logge inn for å svare
Herman*
24.10.2019 kl 07:27 2442

NAS antyder at tapet beløper seg til ca. 1 milliard kroner per 31.12, men om de har tatt med avskriving er ikke godt å si. Litt rart at de ikke nevner status i rapporten. De vil vel kanskje spare noen gladnyhter til senere i høst.
Redigert 21.01.2021 kl 01:28 Du må logge inn for å svare
Epona
24.10.2019 kl 08:41 2316

Nettavisen fokuserer kun på MAX tapene og intet annet: https://www.nettavisen.no/
Redigert 21.01.2021 kl 01:28 Du må logge inn for å svare
Epona
27.10.2019 kl 21:23 1763

Tar MAX av før nyttår? Det er masse spekulasjoner om når, her er det enda mer av samme slaget: https://aksjelive.e24.no/article/OpXbk1
Redigert 21.01.2021 kl 01:28 Du må logge inn for å svare
minsin
28.10.2019 kl 00:12 1545

Enig ... har ingen problemer med å regne meg frem til 2 mrd i erstatning for de 18 flyene som allerede står på bakken.
Rett skal være rett ... Boeing har forpliktet seg til å levere 16 MAX til NAS i 2019 , Boeing har innrømmet erstatning også for forsinket levering av fly

Slik som det ser ut nå så kanskje klarer de å få godkjent flyene hos FAA inneværende år , Easa vil neppe godkjenne flyene før Jan..
Ergo Boeing må dekke erstatning for 34 MAX - som skal leveres til NAS

NAS var smart å signere "boeing gold care membership" i 2016 - de vil få særbehandling i forhold til andre flyselskap mht både erstatning , oppfølging og levering :-)



Redigert 21.01.2021 kl 01:28 Du må logge inn for å svare
Kantarell
28.10.2019 kl 06:36 1383

Max-regningen til Norwegian øker til en milliard:
"Norwegian har tidligere estimert at regningen for å ha flyene på bakken ville komme på 700 millioner, hvis flyene kom tilbake i trafikk i løpet av høsten.
Nå regner Norwegian ikke med å få flyene i luften igjen før i 2020, noe som de fleste andre flyselskapene med flytypen også har lagt inn i sine prognoser.
Dette gjør at Norwegian nå regner med en «Max-regning» på rundt 1,0 milliard kroner i år, i form at redusert resultat før skatt."
Redigert 21.01.2021 kl 01:28 Du må logge inn for å svare