Boeing - Max i luften i Q4


På Boeing's Q3 call oplyste Boeings CEO Mullenburg at "The FAA certification flight will occur soon" og at flyene vil være tilbage på vingerne i Q4.

https://leehamnews.com/2019/10/23/boeing-earnings-call-still-hopes-for-4q-recertification/
Herman*
23.10.2019 kl 21:53 2239

Har vi overvurdert kompensasjon fra Boeing? De skriver i sin q3 rapport at de ikke tror på høyere kompensasjon enn det som er avsatt/varslet. 370 fly ble satt på bakken umiddelbart, så var det vel flere hundre som skulle ha blitt levert i ettertid. Så spørs det vel hvile fordelingsnøkler som legges til grunn.
TomW
23.10.2019 kl 22:38 2123

Helt klart at en del her inne har overdrevet kompensasjonen vel mye. Nas har selv anslått tapet til 700 millioner, ut året, får de 18 flyene de har.
De skulle også fått levert en god del i år, samt 2020. Nas sitt kompensasjons grunnlag vil da være 700 mill+X kroner for de utsatte flyene.
Hvordan dette ligger ann og eventuelt ender er det kun Nas og Boeing vet

Mitt utgangspunkt er det du beskriver tom - erstatning for kostnadene man påføres. Ikke mer, ikke mindre. Boeing har absolutt all skyld her og må regne med å betale det det koster. Disse anslagene om 2-3 mrd har jeg ikke tro på.

Jeg vil tro at erstatningsbeløpet blir langt større enn 700 mill. Etter godkjenning vil 18 nesten nye fly ha stått og blitt ca 1 år eldre. Bare avskrivingskostaden/ verdiforringelsen må vel overstige milliarden.
Herman*
24.10.2019 kl 07:27 1688

NAS antyder at tapet beløper seg til ca. 1 milliard kroner per 31.12, men om de har tatt med avskriving er ikke godt å si. Litt rart at de ikke nevner status i rapporten. De vil vel kanskje spare noen gladnyhter til senere i høst.
Epona
24.10.2019 kl 08:41 1562

Nettavisen fokuserer kun på MAX tapene og intet annet: https://www.nettavisen.no/
Epona
27.10.2019 kl 21:23 1009

Tar MAX av før nyttår? Det er masse spekulasjoner om når, her er det enda mer av samme slaget: https://aksjelive.e24.no/article/OpXbk1
minsin
28.10.2019 kl 00:12 791

Enig ... har ingen problemer med å regne meg frem til 2 mrd i erstatning for de 18 flyene som allerede står på bakken.
Rett skal være rett ... Boeing har forpliktet seg til å levere 16 MAX til NAS i 2019 , Boeing har innrømmet erstatning også for forsinket levering av fly

Slik som det ser ut nå så kanskje klarer de å få godkjent flyene hos FAA inneværende år , Easa vil neppe godkjenne flyene før Jan..
Ergo Boeing må dekke erstatning for 34 MAX - som skal leveres til NAS

NAS var smart å signere "boeing gold care membership" i 2016 - de vil få særbehandling i forhold til andre flyselskap mht både erstatning , oppfølging og levering :-)



Redigert 28.10.2019 kl 00:15 Du må logge inn for å svare

Max-regningen til Norwegian øker til en milliard:
"Norwegian har tidligere estimert at regningen for å ha flyene på bakken ville komme på 700 millioner, hvis flyene kom tilbake i trafikk i løpet av høsten.
Nå regner Norwegian ikke med å få flyene i luften igjen før i 2020, noe som de fleste andre flyselskapene med flytypen også har lagt inn i sine prognoser.
Dette gjør at Norwegian nå regner med en «Max-regning» på rundt 1,0 milliard kroner i år, i form at redusert resultat før skatt."