Kitron: Q3 2019 – Sterk vekst fortsetter

Slettet bruker
KIT 24.10.2019 kl 07:36 14616

GlobeNewswire
(2019-10-24) Kitron kan i dag melde om sterk vekst i driftsinntekter og ordrebeholdning i tredje kvartal, ledet an av markedssektorene Forsvar/Luftfart og Offshore/Marine.
Kitrons driftsinntekter i tredje kvartal var 738 millioner kroner, en
økning på 31 prosent sammenlignet med fjoråret. Organisk vekst, utenom oppkjøpet av EMS-divisjonen til API Technologies Corp., var 21 prosent.

Ordrereserven endte på 1 572 millioner kroner, en økning på 40 prosent sammenlignet med fjoråret. Organisk vekst i ordrereserven, utenom API-oppkjøpet, var 27 prosent.

Lønnsomheten uttrykt som EBIT-margin var 5,4 prosent i tredje kvartal, mot 5,3 prosent i samme kvartal i fjor.

Peter Nilsson, Kitrons konsernsjef, kommenterer:
– Virksomheten vår viste robust vekst i tredje kvartal, og vi endte kvartalet med en svært sterk ordrereserve. Vi fullførte også byggingen av vår nye fabrikk i Polen, der produksjonen gradvis øker gjennom fjerde kvartal. Vi vil fokusere på arbeidskapitaleffektivitet og ytterligere marginforbedringer når vi går inn i 2020.

Sterk omsetningsvekst Kitrons driftsinntekter i tredje kvartal utgjorde 738 millioner kroner, sammenlignet med 563 millioner i samme kvartal i fjor. Alle markedssektorer vokste. I absolutte tall var omsetningsveksten i tredje kvartal i forhold til samme kvartal i fjor spesielt sterk i markedssektorene Forsvar/Luftfart og Offshore/Marine.

Sterk ordrereserve Ordrebeholdningen endte på 1 572 millioner kroner, sammenlignet med 1 122 millioner i fjor, og i likhet med utviklingen i driftsinntekter var veksten i ordrebeholdning spesielt sterk i markedssektorene Forsvar/Luftfart og Offshore/Marine.

Forbedret lønnsomhet Driftsresultatet i tredje kvartal (EBIT) var 39,6 millioner kroner, mot 30,0 millioner i fjor. EBITDA var 59,7 millioner kroner, mot 42,7 millioner i fjor. Effekten på EBITDA og EBIT i tredje kvartal fra innføring av regnskapsstandarden IFRS 16 utgjorde en effekt på henholdsvis 5,0 og 0,8 millioner kroner.

Resultat etter skatt utgjorde 24,6 millioner kroner, mot 21,8 millioner i samme kvartal året før. Dette tilsvarer et resultat per aksje på kr 0,14, opp fra kr 0,12 i fjor.

Lageroppbygging for å sikre leveranser og fremtidig vekst Netto arbeidskapital økte med 47 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor til 887 millioner kroner. Økningen er hovedsakelig knyttet til en bevisst og midlertidig lageroppbygging for å unngå leveranseforstyrrelser på grunn av den tidligere rapporterte mangelen på elektroniske komponenter som toppet seg sent i 2018. Som tidligere meldt forventer Kitron at en fortsatt gradvis forbedring i løpet av året vil føre til reduksjon av arbeidskapital, både i absolutte tall og i prosent av driftsinntektene.

Kontantstrøm fra driften var pluss 19,2 millioner kroner, sammenlignet med minus 41,0 millioner i tredje kvartal 2018.

Ny fabrikk i Polen I løpet av tredje kvartal ble byggingen av Kitrons nye fabrikk i Grudziądz i Polen fullført, og produksjonen økes gradvis i fjerde kvartal, som planlagt.

Oversvømmelse i USA Anlegget til Kitron Technologies i Windber, Pennsylvania, ble skadet av flom i juli, og produksjonen ble flyttet til midlertidige lokaler. Dette har ført til en del ineffektivitet i produksjonen og økning i netto arbeidskapital, men effekten på kunder har vært, og forventes å være, minimal. På konsernnivå forventer ikke Kitron finansielle effekter av betydning på grunn av hendelsen.

Utsikter For 2019 forventer Kitron at driftsinntektene vil øke til mellom 3 200 og 3 400 millioner kroner. Resultatet i kroner er høyere enn de tidligere utsiktene, men EBIT-marginen er ventet å være mellom 5,9 og 6,3 prosent.
Innfasing av nye kundeprogrammer grunnet sterk vekst resulterer midlertidig i lavere effektivitet ved eksisterende anlegg. Oppstarten ved det polske anlegget forventes også å påvirke marginene. Vi forventer at marginutfordringene blir løst når vi går inn i 2020. Veksten drives primært av oppkjøpet av EMS-divisjonen fra API Technologies Corp. og vekst for kunder innen sektorene Forsvar/Luftfart, Industri og Offshore/Marine.

Vedlagt i PDF er kvartalsrapport og presentasjon (kun på engelsk
Kvartalsrapporten presenteres i dag kl. 08.30. Presentasjonen blir holdt på engelsk av konsernsjef Peter Nilsson og finansdirektør Cathrin Nylander, og blir distribuert via webcast på følgende link:
https://webtv.hegnar.no/presentation.php?webcastId=98161578
Redigert 21.01.2021 kl 04:40 Du må logge inn for å svare
Yuri_Milner
17.12.2019 kl 20:08 2188

Rett og slett en solid aksje. Å hoppe på denne igjen er nok ikke så dumt du
bellx
21.12.2019 kl 21:55 2032

Lars Erik Moen i danske bank har Kitron som en av sine 3 top pick i 2020,han er kjent for å "knuse" markedet. Ref.dagens finansavis. Synes ikke synd på de som dumpet kit for vel en uke siden,uten det hadde vi kanskje sett 11 tallet??
Jono
21.12.2019 kl 22:00 2026

i motsetning til mange andre "tråder" på forumet.

selv angrer jeg bare nå -- for at jeg solgt de fleste aksjene mine i KIT. for noe år siden, ikke minst som hele tiden har gitt god aksjeutbytter.

ja, har ingen problemer med å føle meg som en stor dott, ikke minst at jeg brukte noen av min gevinst på THIN aksjer, for snakk å være dum!
Redigert 21.12.2019 kl 22:03 Du må logge inn for å svare
Yuri_Milner
21.12.2019 kl 22:34 2004

Interessant. Nøyaktig hvor aksjekursen skal synser jeg ikke så mye om. Alt jeg vet om Kitron er at selskapet er bunnsolid, de leverer så det holder, de er i vekst og de har (eller vil få) nok kontrakter i årevis fremover
Jono
23.12.2019 kl 19:04 1826

ja, du leste kanskje hva jeg skrev om?
siden jeg IKKE skriver om hvor mange jeg solgte for under 5 kroner, eller "bare" sitter igjen med i dag?
nei, så bør jeg ikke klage, men være fornøyd, tross alt, er lenge siden, flere år siden nå! :-)
Yuri, du har veldig rett!
hva jeg "sutrer" over kanskje -- ikke mottar like store utbytter lengre! -:)
Woody
27.12.2019 kl 12:49 1628

Jeg tror kursen vil gjøre det bra i 2020. Som flere andre her har jeg vært litt inn og ut fordi jeg har følt den har vært fullt priset i perioder, men etter den siste kontrakten ser selskapet mye mer spennende ut rett og slett. Man får lavere skuldre av å være aksjonær når man ser selskapet nå inntar det meget spennende som skjer i markedet for grønn energi. Og i havvind på toppen.

Kitron har en god CV som leverandør til Kongsberg Gruppen og leveranser av medisinsk utstyr osv. Innen energi vil store summer gå til grønn energi utover på 2020-tallet og mye omlegging til elektrisk. Kursutviklingen i Scatec Solar og Bonheur viser at markedet tror på dette. Også selskaper som er underleverandører til denne utviklingen kan bli sett på med nye øyne. Fra før har Kitron mange bein å stå på, så man tar egentlig liten risiko for muligheten til å bli med på en slik fest.

Prisingen av selskapet kan minne litt om Tomra for noen år tilbake. Tomra har alltid vært spennende og selskapet var priset deretter, på nivå med Kitron, men det var først da markedet så det store potensialet i det grønne skifte at kursen gikk amok. Nå er Tomra priset mangegangen av det Kitron er.

Si Kitron får enda en "havvindkontakt" som er enda større. Markedet kan plutselig prise selskapet mye høyere enn om kontraktene kom fra andre sektorer.

Ser man på hvilke sektorer Kitron leverer til ser fremtiden lys ut:

https://kitron.com/market-sectors

Robotteknologi, mer avansert forsvar, utvikling av nytt medisinsk utstyr, automatisering, industri basert på 3D-printing osv. er også fremtiden der Kitron har en rolle.

Legger til melding på siste ordre:

KIT: MOTTATT ENERGIORDRE, VERDI OVER 75M
13:55
Oslo (TDN Direkt): Kitron har mottatt ordrer til en verdi av over 75 millioner kroner for utvikling av testsystemer og produksjon av elektronikkmoduler som inngår i styringssystemer for høyspent likestrømsoverføring (HVDC) innen havvindkraft.

Det fremgår av en melding mandag.

Leveranser er planlagt i 2020 med oppstart i andre kvartal. Produksjonen vil skje ved Kitrons anlegg i Norge, opplyses det.

- Disse ordrene er strategisk viktige for Kitron siden de kommer fra et ledende selskap innen fornybar energi, en raskt voksende sektor. Dette bekrefter også vår evne til å levere avanserte tekniske tjenester, for eksempel testutvikling, sier Peter Nilsson, konsernsjef i Kitron ASA.

LK finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70