Nye kursmål for NAS

Flaxx
NAS 24.10.2019 kl 07:51 12121

Med JV og 3Q-resultatet er det blitt en helt ny situasjon for NAS.
Det må resultere i nye kursmål fra meglerhusene.
Da er det greit å ha en tråd hvor dette kan legges inn.

Metode:
Enkeltinnlegg ... ikke noe ajourføring av et åpningsinnlegg ... det skaper bare uorden.
Info om:
- Meglerhus,
- Kursmål (gjerne med angivelse av forrige kursmål), og
- Dato kursmålet er satt.

Hvilket meglerhus er først ute?
De første NYE kursmålene burde jo komme allerede idag.
Flaxx
24.10.2019 kl 07:56 8767

Ser helst at denne tråden kun blir info om KURSMÅL.
Og DISKUSJON av GITTE kursmål.
- Da blir det ryddigere ...
lektor79
24.10.2019 kl 07:58 8690

Bare ler av E24. De har alltid skrevet neg. Men ikke værst i dag da m sterke tall.
Herman*
24.10.2019 kl 09:46 8363

Når forventes det oppdaterte kursmål?
abban
24.10.2019 kl 10:24 8162

Et interessant faktum, Norwegian er nå større i USA enn i Norge.
Mer inntekter i $ enn i NOK.

Dette er sterkt.
livecnn
24.10.2019 kl 10:33 8038

Mulig bonusen til Sparebank 1 Markets "gutta" nå ryker.
Hadde mål på 35 kr
Flaxx
24.10.2019 kl 10:35 7984

Det kan gå noen dager.
Meglerhusene kommer til å HØYNE sine kursmål.
DET vil ha kurspåvirkning.
Derfor skal de først kjøpe seg inn ...
Flaxx
24.10.2019 kl 12:27 7778

Sparebank Markets må komme med nytt kursmål.
DNB hadde 60 som kursmål .... og var rådgiver ved refinansieringen av obligasjonslånene.
Derfor kunne DNB etter eget utsagn DA ikke rådgi eller sette nye kursmål.
Men nå er DNB fri til å komme med et nytt .....
Strategi
24.10.2019 kl 12:37 7687

Jeg ler hele veien til banken som LONG i Norwegian, her blir det fortsatt fine dager fremover.

Er jo fremdeles på kraftig billigsalg, om en stund ser vi lett 100.- her

😎

Må jo bare gratulere alle som turte å bli sittende når det så som mørkest ut. Nå er situasjonen en helt annen. Nas er fortsatt lavt priset. Tar nok litt tid før markedet tar dette innover seg.

Jeg slenger meg med og gratulerer også. Det har vært et trist halvår som NAS-aksjonær, og jeg må innrømme jeg noen netter har sovet dårlig. Vi er nok mange som nå vil ha belønning for strevet, og selv med en formidabel oppgang på over 20 % på en enkelt børsdag, er det likevel med en viss forventning om at det er mer der det kom fra. Husk at kursen akkurat nå er marginalt over der kursen lå FØR avklaring av obligasjonslånene. Da dette falt på plass tidligere i høst gikk kursen paradoksalt nok NED. Den burde gått opp til der vi er i dag. Etter dette har NAS levert gode septembertall. Fly er solgt. Fantastiske Q3-tall i dag. Dette alene burde gitt oss kurs på rundt femtilappen. JV på toppen av dette burde ført oss inn i nabolaget til noen av de mer forsiktige kursmålene, f.eks. 60 kroner. Det er masse potensiale igjen i denne aksjen, og dagens oppgang gir mye mediaomtale og gratisreklame for aksjen. Flere småsparere kommer inn. En trenger ikke lenger tolerere høy risiko for å være aksjonær i Norwegian. De driver lønnsomt. Finansene er på plass. Erstatning fra RR og Boeing står på trappene. Snart kommer stadig mer optimistiske kursmål som perler på en snor, og alle vil være drivere til økt kurs. Neste uke passerer vi 50-lappene, og i november er vi nok godt inne på 60-tallet. Tror jeg.
4info
24.10.2019 kl 13:47 7291

Egen analyse følger: Med de forutsetninger som er kommunisert av selskapet, med dagens markedspriser på fuel og valuta, og forutsatt 25% diskonteringsrente på fremtidig kontantstrøm (medium til høy pga volatil bransje og historikk) kommer jeg frem til en verdiindikasjon (NPV) på 68 kr per aksje nå, med stigning til 90 kr per aksje 1 år frem i tid (gitt lavere CASK og stabile energipriser). Ved nyheter om forbedret kontantsituasjon og balanse i resulatet for Q4 og Q1 vil jeg redusere diskonteringsrenten til 20%. Det gir estimert NPV på 87 kr per aksje, stigende til 110 kr per aksje om 1 år (samme forutsetninger som over). Noen kommentarer?
livecnn
24.10.2019 kl 14:13 7169

Så ikke presentasjonen i morges.
Ble det snakket om fuel hedge ?

BESPARELSER PÅ 14 MILLIARDER! DET ER 3 GANGER SÅ MYE SOM BØRSVERDIEN! KURS BØR RYKKE TIL MINST 50 - 60 KR PÅ DETTE!
Flaxx
24.10.2019 kl 15:12 6992

Det var et formidabelt regnestykke.
Du diskonterer fremtidig kontantstrøm ... og bruker 25% som diskonteringsrente.
Og da får du en NPV på 68 kroner pr aksje.

25% som rente ... da har du valgt i øverste skuffe.
Og allikevel får du så gode tall ...
Flaxx
25.10.2019 kl 09:08 6670

Nordea Markets
Kursmål 60
25. oktober 2019
EXTrader
25.10.2019 kl 09:16 6598

Dette kunne jo en med Downs Syndrom klart bedre 😂😂😂😂😂🤡 klovner 🤡

Nordea Markets oppgraderer sin anbefaling på Norwegian Air Shuttle til kjøp fra hold, med et kursmål på 60 kroner, ifølge en oppdatering fredag.

Etter år med eksepsjonell sterk vekst og svært rød bunnlinje er meglerhuset nå trygg på at strategien til den nye ledelsen vil «turn things around», skriver meglerhuset.

Ellers fastholder ABG Sundal Collier sin salgsanbefaling med et kursmål på 30 kroner. Danske Bank fastholder sin kjøpsanbefaling og kursmål 55 kroner, ifølge oppdateringer.

Hva er innholdet i ABG Sundal Collier sin analyse? Har de god historie på å treffe? Snodig med sånne som går til de grader mot strømmen.
merida1
25.10.2019 kl 09:26 6473

Selskapet mangler det en kan kalle næringsvett. Pøser ut billig-billetter som knapt dekker driftskostnader.
Men fint for oss som reiser med dem
Herman*
25.10.2019 kl 09:32 6384

Da venter vi på Pareto og DnB.
EXTrader
25.10.2019 kl 13:13 6170

HSBC kursmålet på aksjen fra 20 til 30 kroner.

Dagen etter at Norwegian meldte om sterke kvartalstall og en avtale om et felles flyeierskap, hever storbanken HSBC kursmålet på aksjen fra 20 til 30 kroner.

I tillegg har selskapet solgt seg ut av Bank Norwegian, kvittet seg med flere fly, og har fått utsatt forfallet av en milliardgjeld, bemerker banken.

– Sammen reduserer dette likviditetsbegrensningene og gjør det, etter vår mening, sannsynlig at Norwegian vil handles gjennom vinteren, skriver analytiker Andrew Lobbenberg, Achal Kumar og Edward Stanford i en analyse.

Likevel endte Norwegian september med en nettogjeld på 62 milliarder kroner, og en bokført egenkapital på 5 milliarder, skriver analytikerne.

De mener at Norwegian blir nødt til å hente mer penger på nyåret.

– Dette er rett og slett ikke en bærekraftig balanse. Ledelsen jobber veldig hardt for forsøke å sikre virksomheten. For at selskapet skal ha noen sjanse til å blomstre, tror vi det vil trenge en betydelig rekapitalisering, heter det i analysen.

Spådommen kommer etter at selskapet torsdag lanserte den nye strategiplanen «Next» med mål om å løfte resultatet over de neste to til tre årene, på toppen av effektene fra dagens kostnadsprogram Focus2019.
solb
25.10.2019 kl 13:26 6076

De øker kursmålet med 50%. Så flott. Analytikere med bare ungdomsskolen i bagasjen?
Flaxx
25.10.2019 kl 14:44 5936

DNB burde komme med sitt nye kursmål rett over helgen.
De har hatt 60 en stund ... også under refinansieringen av obl.lånene.
DA var de som rådgiver for NAS forhindret fra å sette kursmål/anbefalinger.
Men NÅ er der en ny situasjon ... og DNB bør komme på banen.
Håper på melding fra DNB på mandag.
Og at dette kan gi NAS et nytt løft da ...

Lobbenberg er sammen med Daniel Røska i Bernstein to levende katastrofer for sine kunder.
Men de har operert som leiesoldater for Marshall Wace i deres forsøk på å ødelegge nas .
lektor79
25.10.2019 kl 15:33 5699

Håper IKKE det tar tid til neste løft. Dupp ned på fredda er naturlig
Ticker
25.10.2019 kl 15:42 5650

Nå jobber robotene febrilsk på kjøp og salg side med 175 aksjer
Plukker shorterne i små mengder?
Strategi
25.10.2019 kl 15:44 5623

Slutter over 48 er mitt tips.

Vent og se.
Strategi
25.10.2019 kl 16:52 5484

Mitt tips holdt ikke mål i dag, men alikevel så var vi en tur over 48 og det blir ikke lenge til kursen er godt etablert oppe på 50 tallet.

Har noen oppdatert oversikt over short prosente så hadde det vært fint å få den lagt ut her.

God helg.

Og jeg gjettet på sluttkurs = 49. I optimismens tegn. Vi var i godt driv forbi 48 på et tidspunkt, men noen valgte å ta gevinst før helgen, ser det ut til. De bidro til nedgangen. Men greit nok, da får vi en ny opptur forbi 47 og 48 siden. Det er en risiko disse tar ved å IKKE sitte i NAS i helgen. Hva om flere triggere skjer før OSE åpner mandag - da går de glipp av oppgangen og må stille seg i kø med alle andre.Sjelden har oppsiden i NAS vært så stor.
lektor79
25.10.2019 kl 18:17 5186

Voldsom oppgang. Fortsetter dette til uka? Svært spennende. Go helg!
Gork
26.10.2019 kl 16:21 4718

Det er ikke ofte jeg skriver her inn lengre, men NAS har gitt meg noe å gruble på. Har fulgt selskapet lenge og startet å kjøpe i august, etter brukbart Q2 samt endring fra vekst fokus til inntjennings fokus. Jeg har seks sifret antall aksjer og en svært hyggelig pluss, men tanken min er ikke å baisse, men jeg lurer på om vi står foran det største turnaround caset på mange år.

Hvorfor

Fokus på inntjenning, ledelsen ser ut til å klare dette, ref Q2 og Q3.
Salg av 5 fly, med en gevinst på ca 450 mill, det er 3,30 kr pr aksje.
Jetblu avtalen, to lavpris selskaper som lager et mini Star Alliance, hva dette vil bety får vi se.
JV med verdens nest største bank i Kina. 27 fly skal selges, regner man 2 fly som NAS sitt innskudd, blir det igjen 25 fly som forsvinner fra balansen, det er vel ikke urimelig å forvente ca 2 milliarder i gevinst, det gir 14,70 kr pr aksje. Videre synker gjelden ca 14-15 milliarder.
De forventer en 10% reduksjon i inntektene for 2020, grunnet optimalisering for lønnsomhet, vanskelig å si hva det betyr men slanking av fly massene er på automatikk pga JV.
Videre kommer erstatning fra RR og Boing, har vel hørt ca 1,5 milliarder om de kommer i luften i mars/april. Det er 11,03 pr aksje. Kostnadene er allerede tatt i regnskapet.

Samlet konkrete gevinster/erstatninger gir 29,03 pr aksje eller 3,95 milliarder.

Om driften går i null i 2020, vil balansen for 2020 kunne slutte med 10 milliarder i EK og 48 milliarder i gjeld (4,8 til 1), i motsetning til 5 milliarder i EK og 62 milliarder i gjeld i 2019 (12,4 til 1). Det er en dramatisk endring, gjelden kan øke noe i 2020 avhengig av hvor mange nye fly de må kjøpe, men en 10% reduksjon pga ulønnsome ruter som sikkert bruker 12-15% av flykapasiteten, så behovet er ikke stort.

Børsverdien på NAS er 6,5 milliarder i skrivende stund.

Det jeg lurer på, HVOR/HVA er det jeg bommer på? Er det dagens voldsomme gjeld/gjeldsgrad som har utbombet kursen?
Jeg blir skeptisk, dette er for godt til å være sant.
Redigert 26.10.2019 kl 16:23 Du må logge inn for å svare
Herman*
26.10.2019 kl 17:10 4616

Jeg tror svaret på spørsmålet ditt er ganske enkelt: NAS har et NAV og en drift som tilsier en vesentlig høyere prising av selskapet, men det henger fortsatt igjen litt frykt knyttet til likviditeten gjennom vintersesongen. Fortsetter selskapet å levere de neste månedene, vil det bli helt «friskmeldt» innen q4 rapporten foreligger. Det vil jo legge grunnlaget for en helt annen prising. Rent logisk rundt NAV (85 nok), med kursmål på 120-130 på 12 mnd sikt. Jeg tror forresten ikke det er snakk om reduserte inntekter i 2020, bare 10% lavere kapasitet. Mener styreformannen nevnte i et intervju at de guider samme omsetning i 2020 som i 2019. Når det gjelder et eventuelt oppkjøp, tror jeg det enten kommer på mandag eller til en noe høyere kurs når selskapet har kommet seg helskinnet gjennom vintersesongen. Har selv en del DNB bull x3, og ser for meg en kurs over 2 kroner i løpet av seks mnd.

Det er tre ting som tynger kursen slik jeg ser det:

- noen er fortsatt bekymret for en svært utvannende emisjon.

- likviditet: var 2,9 mrd ved utgangen av Q3.

Og selv om det vil komme inn rundt 1 mrd fra nofi-salg og salg av 5 Airbus, samt at det vil komme 1 mrd i PDP fra JV (I tillegg til noe mer 5-10 mill dollar per fly fortløpende etter hva jeg forstår? Tom W har beskrevet dette på shareville, husker ikke riktig). Jeg mener at denne influxen er noe mange ikke har fått med seg, da alle økonomiske media melder om at likviditetssituasjonen ikke er bedret og på 2,9 mrd per utgangen av Q3. Tror dette vil vise seg å være nok ved utgangen av Q4 og at man vil få en god kursøkning tatt ut herfra. Det er selvsagt mulighet for askesky i 2-3 mnd som dreper hele likviditeten. Der ligger litt av risikoen i Nas per i dag. Driftsmessig er det ingen tvil om at 4-5 mrd i cash holder gjennom vinteren.

- MAX-grounding og videre usikkerhet rundt oppstartsdato og usikkerhet rundt erstatning.

Jeg er imidlertid ikke bekymret for disse faktorene, men jeg mener det er dette det fokuseres på av skeptikere og media. La oss si at Nas får null kompensasjon for Max, og de vil fortsatt ha nok likviditet til å snu skuta. Selv uten den usle milliarden fra et Boeing i fritt fall.

Det eneste som kan velte dette prosjektet og gi en grusom emisjon er askesky eller uhedget oljepris som flyr opp på 100+tallet gjennom vinteren. Uten dette er det svært få skjær igjen i sjøen.
tesch
26.10.2019 kl 17:31 4555


Si at China Construction Bank / NAS JV tar inn 10-20 flere fly når MAX problemet blir løst . Det skulle gi NAS usd 500 til 1000 millioner mindre i gjeld og usd 50- 100 mill mer i cash.?

Hvordan vil regnestykket se ut da ?


Pris på fuel er utrolig viktig for et flyselskap...
Kan Norwegian sikre seg god fastpris (hedging) for 2020 nå som oljeprisen er relativt lav, rundt 60 dollars fatet?

Må også si jeg har sansen for det kommende innsparing programmet NEXT. Norwegian Excelling Together!

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2019/10/26/7466254/niels-smedegaard-skal-spare-norwegian-for-ytterligere-4-milliarder-kroner.
Redigert 27.10.2019 kl 08:19 Du må logge inn for å svare
lektor79
27.10.2019 kl 08:56 3903

Nas får en dupp nå før jul. Tipper det kommer i 2020 etter voldsomt opp. Langt igjen før man er 100% safe men tålamod. Håper ik emisjon.

Du taler i tunger, Lektor! Er vi ikke i 100 før jul?

Herman, Dnb Bullx3 er en ETN med daglig rebalansering og egner seg derfor ikke som en langsiktig investering. Vær derfor svært forsiktig. Informasjonene er hentet fra Nøkkelinformasjonsdoumentet som Dnb utgir. Jeg har selv prøvd det som langsiktig investering og det fungerer dårlig