PLT - Q3 2019 - meget positiv utvikling!

Londonmannen
PLT 24.10.2019 kl 09:45 5028

Det var meget oppløftende å høre på poLight sin Q3 19 presentasjon.
CEO fremholder at dersom smartklokkeprodusenten kun skulle hatt linser til PVT ville han klart seg med noen få tusen. Mesteparten av linsene som nå blir levert skal benyttes ifm lansering av smartklokken. Konklusjonen må altså bli at poLight har fast fisk mhp en smartklokke som blir lansert i 2019. "I 2019" vil for alle praktiske hensyn si sansynligvis i november, senest 6-8 uker frem i tid. Men jeg holder en knapp på november pga julesalget som begynner å yta seg opp i midten av november.

CEO fremholdt også at selskapet har levert linser til en smartphone som blir lansert i mid 2020. Han uttaler sågar noe slikt som at "det er mye som må gå galt dersom produsenten nå skal skifte fra poLight linse til en annen løsning!"
I den grad smartphonen skal lanseres mid 2020 må masseproduksjon av linser starte langt tidligere, trolig i løpet av Q1 2020. Ordre for levering av linser til PVT og lansering bør derfor løpe inn til poLight enda tidligere. Kan vi forvente en slik ordre i slutten av 2019? Detter er det andre som kan gi langt bedre svar på enn meg.

Men det viktigste jeg fikk ut av dagens presentasjon er altså at poLight så godt som har fast fisk på smartklokken og er i ferd med å fa fast fisk på levering til en smartphone med lanseringstidspunkt mid 2020.
Noe som skulle tilsi masseproduksjon av linser fra 1H 2020, noe selskapet nå forbereder seg på.

Så kan man jo begynne å spekulere i hvordan kursutviklingen vil utvikle seg i løpet av de kommende 12 månedene. men at en krone satt inn i poLight i dag vil være mer verdt enn to kroner neste år, burde være bankers. Personlig tror jeg vi vil se en helt annen og langt brattere opptur. Men jeg utsteder ingen garantier for at så skjer. For i aksjemarkedet finnes det ingen garantier og man er ene og alene ansvarlig for de investeringer man gjør. Aldri glem det!!
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
focuss
24.10.2019 kl 10:08 4901

Det Isaksen presenterte i dag var i overkant av hva jeg hadde forventet. Anvendelse området for linsen synes å vokse med tiden. Den våte drømmen her er jo smartphone og der var de kommet lengre enn hva jeg trodde. Det var lite spørsmål og det viser vel at PoLight fortsatt går under radaren for mange. Jeg tok meg råd til å øke beholdningen med 25%. Det store løftet kommer kanskje ikke før den første ordren til ren masseproduksjon kommer inn, men nå synes det jo svært sannsynlig at den kommer allerede i år. På den annen side, så med 8 mill aksjer prises selskapet til drøye 300 mill. Høres veldig lite ut for et selskap som er teknologi leder i et globalt høyvolum marked. Og uten konkurrenter i den forstand at ingen andre kan levere tilsvarende linser.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
Kraamz
24.10.2019 kl 10:27 4765

Tror vi kommer til å stå godt i det innen 1 år med denne aksjen😃
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
24.10.2019 kl 10:27 4759

Enig i at prisingen av selskapet viser med all tydelighet at denne godbiten fortsatt ikke er kommet på radaren til majoriteten av aktørene. Men tenker at det vil endre seg raskt når poLight offentliggjør smartklokke-produsenten innen noen uker.
Det er jo også forunderlig at enkelte aksjonærer velger å selge aksjer nede på 43-tallet i dag etter den presentasjonen vi fikk. Dette er tydeligvis aksjonærer som hadde forventet at Isakesen skulle komme med info på Q3 presentasjonen som krever børsmeldinger, eller så er det aksjonærer som ikke skjønte hva Isakesen egentlig fortalte oss i dag.

Vel, de får bare styre på, det bekymrer meg ikke. Her er det bare å lene seg tilbake, smøre seg med tålmodighet. Jeg er ikke i tvil om at denne vil smelle noe skikkelig opp i løpet av rimelig kort tid. .
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
olje
24.10.2019 kl 10:35 4702

Uten konkurrenter?? Vi er jo naive her på berget men å si de er uten konkurrenter kan vel diskuteres. Når det er sagt, dette tar fortsatt tid så jeg forventer at vi får gleden av å handle langt nede på 30 tallet i ukene som kommer, lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
focuss
24.10.2019 kl 10:48 4647

Olje
Hva er naivt med dette?

"Og uten konkurrenter i den forstand at ingen andre kan levere tilsvarende linser." Vet du i det hele tatt hva Tlens er?
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
provence
24.10.2019 kl 10:52 4612

Kveilen som ligger rundt aksjen nå er Nordea fond. Meldingen om nedsalg fra Nordea kom på fredag .. under 5%, ingen som har lagt merke til det ?

Jeg har bare syrlige kommentarer til fondsfovaltere .. Artic Funds skulle absolutt ut på lave 7,4 og jeg fikk til gode kjøp der :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
rockpus
24.10.2019 kl 10:57 4565

focuss / Londonmannen

Har dere noen ide om hvorfor denne linsen kun skal være aktuell som frontlinse på mobiler? Det er i alle fall slik jeg har forstått det.
Frontlinsen er jo den som stort sett bare brukes til selfies og dermed den linsen som er minst viktig m.h.t. avanserte funksjoner.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
provence
24.10.2019 kl 10:59 4544

Hmm.. nå kommer uvitenheten inn igjen .. dette er på ingen måte begrenset til noe som helst.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
focuss
24.10.2019 kl 11:01 4541

rockpus
Tror vel andre her kan svare på det. Jeg vet ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
rockpus
24.10.2019 kl 11:06 4497

Det er jo "uvitenhet" som er grunnlaget for at jeg spør..
Er det ikke riktig at det som har vært informert hittil om mulig leveranse til mobiltelefon har kun dreid seg om frontlinsen?
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
24.10.2019 kl 11:12 4455

Er den kun aktuell som frontlinse? Hvor står det at linsen har slike begrensninger? Nå er det vel ikke akkurat begrensninger ledelesen i poLight fremholder. Det er vel snarere et produkt som kan benyttes i en rekke produkter og derigjennom bidra til å trekke volumet opp.

I løpet av noen uker så får vi bekreftet hvilke smartklokkeprodusent poLight leverer til. Smartphoneaktøren får vi nok neppe kjennskap til før uti 2020, men det er rimelig sikkert at der kommer bestillinger på linser til smartphonene lenge før det. Masseproduksjon må trolig være på plass i løpet av Q1 2020.

Og når poLight sitt produkt er tatt i bruk av en smatklokke og en smartphone tenker jeg demningen brister og poLight får en langt lettere hverdag med å selge inn TLens til andreaktører. Men forventningene til poLight vil nok drive kursen til nye høyder lange før det skjer.

Og til deg olje, som ser for deg å handle flere poLight aksjer nede på 30-tallet; jeg håper du får rett for da er det ikke bare du som skal ha flere. ;-)) For meg betyr det ikke noe om kursen blir liggende på dette nivået i flere uker fremover. Det vil bare gi meg muligheter til å laste opp mer. Men jeg stoler ikke på at det skjer og derfor velger jeg å sitte stille i båten. Dette er rett nok en type aksjer der vi må regne med brutale opp og nedturer, men dersom en eller flere stæørre aktører får ferten av denne kan det bli surt å sitte på utsiden og erkjenne hvor denne skal på litt sikt. Man skal heller ikke utelukke at der kan komme bud på poLight når tid som helst. Derfor holder jeg min posisjon og sover godt om natten.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
provence
24.10.2019 kl 11:15 4439

Ok. Jeg vet ikke hvor du har lest om at dette dreier seg kun til 'selfie' camera.

Kjernebusiness'en til poLight er selve linsesystemet. Hittil har man snakket om bildeoppløsning i antall pixels, altså sensoren (CCD) med oppløsning 10-20 Mpx. Denne del kjøpes fra underleverandører og er ikke en del i kjernevirksomheten til poLight. For å møte behovet til hva et bakkamera krever ( i motsetning til front camera) så snakker man om oppløsninger i størrelsesorden 100Mpx. Og da kjøper man dette fra 3dje part og TLens kan match hva som er standarden for bakkamera.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
Gimmick
24.10.2019 kl 11:25 4390

The TLens Silver and Silver Premium are considered more suitable for a smartphone front-facing camera, wearables and for barcode readers. The TLens Platinum product is more suitable for rear-facing smartphone cameras due to wider front aperture diameters allowing for more light to reach the camera sensor.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
24.10.2019 kl 11:32 4361

Egentlig interessant å tenke på at vi nå er ett år etter at poLight ble introdusert på OSE. Da var IPO kurs kr 50,-. I dag får man kjøpt poLight aksjer til under kr 45,-, altså en rabatt på 10% i forhold til IPO kursen. Forskjellen fra oktober 2018 og i dag er at selskapet nå står på terskelen til masseproduksjon av sine linser. En smartklokkeaktør er så godt som fast fisk og en smartphoneaktør er i ferd med å bli det. Hva er det aktørene på OSE ikke evner å få med seg?

Vel, det skal bli artig å se hvor kursen står 24 okt 2020. Veldig artig!!
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
rockpus
24.10.2019 kl 12:02 4280

Det jeg så langt har lest av kommentarer til dette markedet for telefoner, har jeg så langt kun lest om frontkamera. F.eks. i Q2 rapporten. Det kan selvsagt skyldes at de har en mulig konflikt med at de ikke må ta for mye av skjermplass å gjøre og da hvordan de har jobbet med å løse dette. Men uansett forstår jeg ikke i tilfelle hvorfor det legges så mye vekt på det kamera som betyr minst når det gjelder avanserte funksjoner?
Det bør være sannsynlig at denne teknologien er like interessant for hovedkameraet også i en mobil. I den grad man ønsker å manipulere et bilde med å velge f.eks. uskarpe deler i bakgrunnen, gjøres vel det i den programvare som kameraet kombineres med.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
Computum
24.10.2019 kl 12:18 4224

"hvorfor det legges så mye vekt på det kamera som betyr minst når det gjelder avanserte funksjoner?"

Det er vel kanskje fordi det kameraet som brukes til selfi fotografering med polight's linse kan ha full skarphet fra forgrunn til bakgrunn. Og det er jo absolutt et poeng for alle som fotograferer seg selv foran diverse kjennte motiver etc.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
provence
24.10.2019 kl 12:19 4207

Ja, du er inne på noe her. Som 'selfie' kamera så er utfordringen her å ikke ta opp for mye plass fordi en mobiltelefonprodusent vil gjerne dekke hele overflaten med en skjerm. Og når man må gjøre linsen så liten som mulig så er det en begrensning mtp. høykvalitet bilder og oppløsning. Slik er også problemstillingen for VCM produsenter. Men se på dette som en 'entry level' for poLight og ballen begynner å rulle. Gimmick presiserer dette med innlegget her. Produktet som er klargjort er TLens Silver.

Kommende versjon TLens Platinum vil ikke ha disse begrensingene som et bakkamera mht. areal og man får inn mye mer lys som blir digitalisert i en sensor (100Mpx) poLight har klart å takle selve modellen med et polymermateriale (selve linsen) og en øyemuskel i form av et piezo element som deformerer linsen uten at denne må forflyttes langs en akse i å oppnå fokus (treghet med masseforflytning VCM og i TLens modellen og massen er stasjonær => raskere fokuseringstid). Å utvikle varianter rundt denne grunnleggende modellen vil være en lettere oppgave for poLight i å få dette til.

Verden ligger åpen for poLight i å utfordre et gedigent marked med VCM linsesystemer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
Nugatti
24.10.2019 kl 12:41 4139

Synes dette virker meget lovende.

Hvem selger denne aksjen nå?

- Kommer melding om design win og mass production på wearables anytime

- Kan komme melding om innkjøp til PVT på smartphones anytime.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
24.10.2019 kl 13:20 4060

Provence
Du som er ingeniør og har god greie på dette, kunne du si noe om i hvilke grad poLight sin teknologi kan ansees å være disruptive? Det høres jo nesten slik ut. Vi sitter jo allerede på et gullegg men dersom teknologien er disruptive tør jeg nesten ikke tenke på hvilke oppside denne kan ha.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
provence
24.10.2019 kl 17:51 3848

Deg og andre .. se mitt innlegg 'provence I går kl 13:22' her https://finansavisen.no/forum/thread/55106/view/1068383 Det er verdt å lese dette IPO Prospectus dokumentet. Mye står godt forklart der og mht. andre teknologier.

Ja, jeg tror jeg skjønner dette bra. Ingen andre har noe i nærheten enn hva poLight bringer til torgs. For å ta VCM baserte linesystemer, i tillegg til en spole 'coil' som lager et magnetisk felt som forflytter en rigid linse så må det også være en fjær som motkraft for uten denne fjæren, har man ingen kontroll på en stabil linseposisjon og fokusering. Det gjør at man hele tiden må tilføre strøm i spolen ('AF pumping') for å holde linsen i fokusposisjon med resultat høyt strømforbruk. Så det er noen krefter som må til her (kraft vs. motkraft) for å overstyre forstyrrelser fordi bruker av kamera ikke er i stand til å holde kamera stabilt (g-kraft). Når det gjelder TLens, så er det en spenning som tilføres piezo elementet og man oppnår en kontrollerbar deformasjon av linsen uten å forflytte denne og minimalt strømforbruk.

Forøvrig la jeg merke til at poLight i webcast'en og under øknomi, har et skattekrav mht. momsrefusjon på varer (om jeg forsto saken rett) som ikke er godkjent for refusjon. Kravet er på 18 mill. kr. Selskapet er i disputt med skattemyndigheter rundt dette.

EDIT: Hva poLight gjør er at man benytter samme mekanismer som i vårt menneskelige øye. Tenk over dette, vi kan umiddelbart se på et objekt på nær avstand for i neste øyeblikk rette blikket på objekt som legger noe lengre unna. Fokuseringstid ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
24.10.2019 kl 19:49 3635

Takker! Gleder meg til fortsettelsen!
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
provence
24.10.2019 kl 20:02 3602

Får skrive litt mer her :)

Fordi TLens systemet baserer seg på en linse som er spikret fast og avstand til sensoren er konstant og fokus oppnås i å endre konveksitet til linsen så unngår man det ballistiske element i å kontrollere selve masseelementet (linsen) som en bevegelig greie og g-krefter introdusert av brukeren som skal holde kamera med ustødig hånd.

Disruptive, yess !
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.10.2019 kl 20:05 3590

Dette er den nærmeste konkurrenten så vidt jeg kan se. https://www.digitalcameraworld.com/news/electronic-lens-inspired-by-the-human-eye-could-revolutionize-phone-cameras

De ligger mange år etter Polight. Dermed er de ingen reell konkurrent ennå. Jeg tipset artikkelforfatteren om at her på berget har vi allerede en sånn linse på vei ut i markedet:) Og at Tim Cook kanskje allerede har snakket med Polight...

Polight trenger publisitet. De er litt usynlige.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
provence
24.10.2019 kl 21:10 3443

Jeg leser denne linken
Back to the Future territory. A team of researchers at the Harvard John A. Paulson School of Engineering and Applied Sciences (SEAS) have created a flat, electronically controlled lens that functions like the human eye by combining recent developments in artificial muscle and flat lens technologies.

På akademisk nivå, mange ideer springer ut derfra.

Jeg kom over en annen link og på universitetsnivå i Singapore. Tanken dreide seg rundt ideen om å kombinere polymers med ulik utvidelseskoeffisient og temperatureffekt. Lime disse materialene sammen og med hjelp av temperaturøkning få til endring i konveksitet. Høye temperaturer i å få dette til og med det en utilsiktig effekt fordampning og begrenset levetid. Fokuseringstid, som konsept temmelig ubrukelig.

poLight har fått patent på dette med å bruke piezo elementet i å deformere en linse. Ingen har noe tilsvarende. Piezo er rask i å endre struktur ut fra volt pådrag og er umiddelbart responsiv. Piezo som element produserer ultralyd i 50Mhz båndet fordi selve strukturen er i stand til å endre seg så raskt. For å ta den vinklingen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.10.2019 kl 22:40 3323

Provence, jeg setter stor pris på dine tekniske forklaringer. Tusen takk. :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
24.10.2019 kl 23:10 3263

Provence
Må bare få stemme i med onuk og takke for dine innsiktsfulle bidrag i en teknologi de færreste av oss har kompetanse på.
At en med din innsikt bekrefter at poLight sin linseteknologi er disruptive er meget betryggende. Det er nok de færreste av oss som i dag skjønner hvor gedigent dette kan bli. Samtidig vil nok beilerne strømme til så snart poLight får økt oppmerksomhet gjennom kontrakter der Tlens blir del av smartklokker og smartphones. Så spørs det hvor mye penger som må legges i bordet for å få kontroll på poLight, men det blir neppe billig å kapre poLight.

La oss krysse fingrene og håpe at vi får være med på denne spennende reisen lengst mulig.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
Kratos
25.10.2019 kl 22:46 2902

Hvor langt ned skal PHO på mandag? :(
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.10.2019 kl 22:50 2883

Og hvorfor skal det så veldig ned?? Baserer du den voldsomme frykten på en smarttelefon kunde som har kansellert p.g.a eksterne årsaker også kan design-win på smartklokke komme når som helst?🙈 Mange andre spennende kunder på gang også👏🏻
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
Nugatti
25.10.2019 kl 23:07 2849

De har prosesser med mange smartphoneselskaper. Her trekker en aktør seg av eksterne årsaker. Dette vil ikke ha mye å si på sikt. Men kan bli kjøpsmuligheter på mandag.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.10.2019 kl 23:26 2786

Tja, jeg vet ikke hvor langt ned Photocure skal ned på mandag pga en interessent i Polight sin lense har trukket seg. Men jeg regner med at en skikkelig smarting som du Kratos har svaret.
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
Kratos
26.10.2019 kl 14:38 2462

Du vet jeg mente POlight. Ingen tvil om at den skal ned, spørsmålet er hvor mye..
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare
rosgun
28.10.2019 kl 05:10 2211

Nå kommer det melding om designwin på klokke hvert øyeblikk- dumt å selge da. Hvorfor selge egentlig rett før gjennombruddsordren?

Er det ikke den alle har ventet på. Med 25 produkter i testfasen vil det være naturlig at et og annet prosjekt blir utsatt . Mobiltelefoner er vel der det er mest konkurranse av alle produkter som finnes. Men det er flere å ta av. En klokkeordre har heller aldri vært innpriset i Polight aksjen.

Nå må Polight aksjonærer vise at de er smartere enn baissere og villedende overskrift i Finansavisen.

Oslo Børs er en innsidebørs og journalister er med på dette løpet. Men Polight er annerledes landet med svært få aksjer i omløp. Derfor anses aksjene som gull, og særlig det å få ut høyt volum til aksjefond og nye aksjonærer.
Så en oppfording til alle i dag: IKKE SELG!!

Når som helst kommer ordren på 1.klokke til å bli MASSEPRODUSERT ...... Det kan skje i dag, i kveld etter at børsen stenger...
Dette spillet er igang og absolutt alle midler tas i bruk.
Igjen- ikke la deg lure utpå- det har du absolutt alt å tape på og ingenting å vinne på. Husk at så lenge noen også kjøper aksjene også, så er det alltid noen som vil mene det motsatte av deg. Alle som sverter Polight og oppfordrer til salg, er selvsagt de som vil kjøpe aksjene dine. De har ingen annen interesse enn det, hvorfor skulle de ellers engasjere seg i forum ? Regner med de kunne brukt tiden sin på noe helt annet natt og dag og helg...

Hvis dem og alle andre som tror de kan lure oss i dag fingeren

:IKKE SELG!!!
Redigert 21.01.2021 kl 06:48 Du må logge inn for å svare