Står vi foran en sterk oppgang?

Furuen
NEL 18.05.2018 kl 14:21 27756

NEL nærmer seg et Golden Cross om en ser på teknisk analyse.
14-dagers - og 50-dagers glidende snitt har vendt oppover, og 100-dagers - har flatet ut.

Det tekniske minner om situasjonen i fjor sommer.
Da gikk 14-dagers opp gjennom 50 dagers 20.06.
26.6. gikk 14-dagers opp gjennom 100-dagers.
Og 10.7. gikk også 50-dagers opp gjennom 100-dagers og dannet et solid Golden Cross. Kursen var da på 2,55 og gikk videre til ca 3,70.
50-dagers snittet holdt seg over 100-dagers helt til rundt 20.2.18, da det ble dannet et Death Cross. Kursen var da ca 3,17 og ble dratt ned til ca 2,70.

Får vi en reprise?
15.5.18 gikk 14-dagers opp gjennom 50-dagers, og 50-dagers har snudd opp.
Mitt (alltid optimistiske) tips er at 14-dagers går opp gjennom 100-dagers i neste uke og at 50-dagers følger etter og danner et Golden Cross første uken i juni.

Hører gjerne hva andre mener.

Ha en fin pinsehelg!
(",)

Mange tror vi står foran en sterk oppgang inklusive meg selv, men ikke en oppgang basert på TA (tror ikke vi kommer lenger enn der vi er nå).
Oppgangen vil komme i form av 1 eller flere større kontrakter, da med størst sjanse for siste alternativ.
I mellomtiden skal vi være glade hvis vi holder oss rundt 3, og det er ikke sikkert fordi tålmodigheten hos mange er tøyd til det ytterste.
Personlig mener jeg vi har sterk støtte på rundt 2,85, og jeg både tror og håper at NEL lander noen gullkorn før vi er der.
Koreakontrakt på 4-500 millioner vil sannsynligvis ta oss forbi relativt sterk motstand på 3,7 og opp mot 4,2, og kanskje bryte 4,2.
Furuen
18.05.2018 kl 18:26 18529

Status etter 18. mai:

Kurs 3,038
Vektet 14-dagers snitt 2,91
Vektet 50-dagers snitt 2,85
Vektet 100-dagers snitt 2,93

Volum 3 867 921

Det er bra Furuen

Fortsett med denne oppdateringen inntil kontraktene begynner å komme. Da vil vi ha nok med krigsdans når den ene store av disse avløser den andre osv..
Reserven
18.05.2018 kl 22:11 17966

Artikkel i Lørdagseksjonen av morgendagens FA (19.05) med overskriften  «All in» på hydrogen:
http://bit.ly/2018-05-19__Lørdag_26-27__«All-in»_på-hydrogen
Jono
18.05.2018 kl 22:42 17870

Sukk, og bare å tenke på et tall -- og det kan like så godt være 2 som 4-fire kroner, og som jeg ikke ønsker å drømme om en gang.

Angrer bare for at jeg ikke lastet opp med mer i NEL framfor THIN, men som også kan vise seg å være et godt "lodd", og slik jeg ser det, kan være av og på i noen dager,men ikke bryr meg som noen ting andre dager!

Ja, vi kan alle drømme om dette -- at NEL får en stor ordre, eller om hvorfor Shell og nå et nytt og latterlig navn på gamle Statoil, og som jeg ikke klarer å skrive navnet på en gang, men sitt nye "image" buker noen av sine krefter/kapital på å kjøpe opp NEL før Shell eller andre.

Bare synsing fra min side, men om jeg ikke stemmer på FrP, så ER jeg for alt som har med veiutbygging å gjøre, og før nye veier er ferdig utbygget, nesten all tungtransport vil gå på EL eller hydrogen, levert med stajoner i nåværende infrastruktur, som kommer til å kjøre på våre nye veier, om dette er Hordfast, eller andre, så er det bare å raberrere alle med miiljøvennelig bil med en tilpasset bomavgift!
Pjolter
18.05.2018 kl 22:48 17853

Hva vil en realistisk pris på et oppkjøp være?

Kanskje vanskelig å summere for øyeblikket da det er en eller flere store ordre rett rundt "svingen".
Jono
18.05.2018 kl 22:50 17835

Sukk, og bare å tenke på et tall -- og det kan like så godt være 2 som 4-fire kroner, og som jeg ikke ønsker å drømme om en gang.,men og som gjør alt så spennende på OB, at jeg og andre bare kan kjøpe et lodd, og at det er trekning hver dag!

Angrer bare for at jeg ikke lastet opp med mer i NEL framfor THIN, men som også kan vise seg å være et godt "lodd", og slik jeg ser det, kan være av og på i noen dager, men har også redusert mine tap -- ved at jeg har interesser i flere enn 10 selskaper.

Ja, vi kan alle drømme om dette -- at NEL får en stor ordre, eller om hvorfor Shell og nå et nytt og latterlig navn på gamle Statoil, og som jeg ikke klarer å skrive navnet på en gang, men sitt nye "image" buker noen av sine krefter/kapital på å kjøpe opp NEL før Shell eller andre.

Bare synsing fra min side, men om jeg ikke stemmer på FrP, så ER jeg for alt som har med veiutbygging å gjøre, og før nye veier er ferdig utbygget, nesten all tungtransport vil gå på EL eller hydrogen, levert med stasjoner i nåværende infrastruktur, som kommer til å kjøre på våre nye veier, om dette er Hordfast, eller andre, så er det bare å gi alle med EL eller hydrogen trailer, en tilpasset bomavgift!
Redigert 18.05.2018 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
18.05.2018 kl 23:07 17763

Normalt vil en få 30-60% premie ved et bud.
Så for min del håper jeg ikke på noe bud på disse lave kurser. Når Nikola setter igang med milliard bestillingene sine og kursen går 2-300% kan det passe bedre
Redigert 18.05.2018 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Jono
18.05.2018 kl 23:17 17696

Enig med deg, og kommer ikke til å selger før jeg får med meg en 10 kroning pr. aksjer, og ferdig snakka, men også sant, og som jeg tror på! -:)
johnsen50
18.05.2018 kl 23:20 17665

magefølelsen er kursdrivende NEL nyheter neste uke, takker gud for nas aksjene på 297 ble solgtog erstattet med flere billige NEL aksjer på 2,79,,hærlig,,, nu e vi klar for oppgang
Yieldmaker
18.05.2018 kl 23:28 17612


Svært merkelig at ingen av energiselskapene legger en klam hånd på NEL med f eks 30 % eierandel i det minste. Budplikten løses ved å ikke gi høyere pris.

Det er ikke sikkert Shell ville kjøpt fra Nel om Statoil f eks var den største eier, og visa versa. Vil egentlig tro det er grunn nok til å ta en klam hånd om selskapet men ikke kjøpt hele. For å sikre leveranser til seg og ta del i det fulle markedet.

Vil også anta at Nel utvikler seg mest fritt dersom det styres som i dag med ledere som også er eiere som da er sultne på å close dealer og utvikle selskapet hurtig 24/7. Annet enn at ledelsen er ansatt som ledere i et lite datterselskap....

Men hadde jeg styrt et større energiselskap med bensinstasjoner hadde jeg tatt kontrollen, og styrt infrastrukturen for å bli fremtidig selger av hydrogen på dagens bensinstasjoner, annet enn at det markedet tas over av private transportselskapet og matbutikkkjeder o.l.

Det er ikke til å begripe at bensinstasjontilbydere ikke er mer i front. Nel er en billig inngangsbillett.....
Framtia
19.05.2018 kl 08:36 17178

Når vi snakker om eierinteresser og ymse investerings barrierer som kan oppstå i kjølvannet...Noen som har tenkt noe rundt selskapet Hyop? Er Nel helt ute her bare pga bindingen med UnoX og Praxair? Hvem leverer deres stasjoner?? Hadde Nel vært bedre tjent med KUN å være en teknologileveandør??Når dette er sagt, så begrenses vel JV'ene til Nel å kun være utstyrsleverandør, eller...?
Redigert 19.05.2018 kl 09:08 Du må logge inn for å svare
zool
19.05.2018 kl 20:42 16576

Er selv en liten aksjonær i Hyop. Synes at det er hyggelig å kunne investere i et selskap som hjelper miljøet. Sjekk Hyop.no for mer detaljert info rundt selskapet. De har åpnet igjen for nye investorer akkurat nå, skal være informasjon om dette i siste versjon av Teknisk Ukeblad samt på websiden.
Redigert 19.05.2018 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
JosefK
19.05.2018 kl 22:06 16410

Hadde du giddet å lese litt, hadde du sett at formålet i Nel IKKE er å produsere gass men å utvikle teknologi. For å få fart på det er de med i en rekke JVs.
Framtia
19.05.2018 kl 23:03 16261

Du trenger ikke å være belærende! Jo, jeg har lest rimelig mye i snart tre å nå...Jeg deler forøvrig din forståelse av NEL som teknologileverandør. Spørsmålet var egentlig hvem som leverer utstyr til Hyop? Jeg "tenkte" at Nel var ekskludert av Hyop, men vet ikke...Noen som vet?
Pjolter
20.05.2018 kl 01:24 16032

https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/05/Nye-regler-for-lading-av-elbil

ELbil sin "hype" blir bare mindre og mindre, Politikere burde øke satsingen på hydrogen nettet i Norge fort som F..

NEL drømmen vil bli en virkelighet!
20.05.2018 kl 23:35 15210

Flott å se at livet handler om annet enn bare aksjer og Nel, stille og rolig disse dagene tyder på at mange nytter de flotte fridagene sammen med familie og venner. Grilling og avslapping hører med nå.
Tirsdag starter alvoret igjen og jeg tror vi kan stå ovenfor en oppgangsbølge igjen.
21.05.2018 kl 08:23 14848

NAF frykter EL-bil kø hvis ikke det blir flere ladepunkter skriver VG. Mangler 12.000 ladere står det.
Det lille det står om hydrogen er at det skal være markedstilpasset, og så tidlig som mulig uten statlig støtte. Hydrogen vil jo selvfølgelig som alle her er klar over ta bort hele flaskehals problematikken NAF varsler, men med en slik "vente-å-se-holdning" fra politikere som Elvestuen, blir det vel fossil brensel til Otta.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jPJO4z/naf-frykter-elbilkoe-hvis-det-ikke-bygges-flere-ladepunkter
abroker
21.05.2018 kl 09:39 14626

Det virker ikke slik når man følger med på kursen?
Men om den kommer over 5 ,- kr som for lenge siden, da
kan det bli intressant?
abroker
21.05.2018 kl 09:43 14910

Hydrogen blir alt for dyrt, sammenlignet med El-bil.
Så enkelt er det.
Prisen på Hydrogen ute i verdensmarkedet har stått på stedet vil etter
at man begynte å bruke cracking av LNG for lenge siden og da sank prisen på H2 drastisk
sammenlignet med elektrolyse-H2 - dessverre.
abroker
21.05.2018 kl 09:45 14875




NEL drømmen vil bli en virkelighet! vil bli en virkelighet!
En svinedyr virkelighet dessverre og det passer Ola Dunk heller dårlig?
kaliber
21.05.2018 kl 09:59 14804

Hvor er det blitt av den positive theBroker eller er han/hun konvertert til abroker?
Wanker
21.05.2018 kl 12:24 14550

abroker - det er vel en bot som periodevis sender meldinger om hvordan aksjen (NEL, DNO etc) DESSVERRE ikke kan slå igjennom nå på grunn av (en eller annen mindre relevant grunn) og den anbefaler derfor andre å legge aksjene nederst i skuffen.
Redigert 21.05.2018 kl 12:25 Du må logge inn for å svare
21.05.2018 kl 17:14 14155

Det meste taler hvertfall for at det blir en sterk OSE imorgen så får vi se hvordan det går med NEL. Det beste hadde jo vært å våknet til en kontrakts melding, men kan tenkes at vi må smøre oss med ytterligere tålmod.
Redigert 21.05.2018 kl 17:15 Du må logge inn for å svare
oppvigår
21.05.2018 kl 18:30 13938

Mye blått på Nasdaq i dag. Tesla nærmere 4 % opp.
Hva skal vi si om morgendagen ? Ser ikke bort fra at vi følger etter.

Ser ut til at kurs 3 er blitt sterkere befestet, og at vi vil holde oss rundt her til kursdrivende melding(er) kommer
protagoras
22.05.2018 kl 10:09 13143

Som sagt i en annen tråd - den går neppe over 3.07 uten en positiv trigger.
Furuen
22.05.2018 kl 11:13 12940

14-dagers snittet driver i dag og stanger i 100-dagers. Begge ligger på 2,93.
Furuen
22.05.2018 kl 16:46 12490

Status etter 22.05.18:

Kurs 3,018
14 d. snitt 2,93
50 d. snitt 2,85
100 d. snitt 2,93
Volum 3 547 087
Ecotricity
22.05.2018 kl 16:51 12454

Blekk på papir er triggeren, TA har ikke så mye å si nå, IMHO. Vi trenger en utløsende ordre fra Korea eller Nikola nå.
nordnes
22.05.2018 kl 18:21 12215

furuen
kan du forklare teknisk analyse av aksjen ?
Furuen
22.05.2018 kl 22:54 11531

nordnes,
er litt usikker på om du mener jeg skal forklare teknisk analyse, eller situasjonen slik den er i NEL akkurat nå.
Om du går inn på hegnar.no og skriver NEL i ticker-søket oppe til høyre får du opp NEL.
Klikk deretter på Teknisk analyse i feltet til venstre. Du ser da chartet for NEL. Til høyre står en rekke valg. Der kan du få frem flere visninger ved å krysse i rutene. Trykker du på selve navnet får du opp en forklaring på det enkelte valg.

Ellers finnes jo det meste på nettet. Det er bare å søke på «teknisk analyse».

Her forklares en god del på denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=uV58EmQpAIM
Furuen
23.05.2018 kl 16:56 11065

Status etter 23.05.:

Kurs 2,934
Vektet 14-d. snitt 2,94
Vektet 50-d. snitt 2,86
Vektet 100-d. snitt 2,93

Volum 3 473 463

14-dagers gikk opp gjennom 100-dagers.
oppvigår
23.05.2018 kl 19:08 10852

Beklager, men det blir nok til at den bryter ned. Ser ut til langvarig nyhetstørke om store kontrakter, og da vet vi at det bærer nedoverbakke. Hvor langt ned ? 2,75 i verste fall.

Har nok vært for optimistisk.

Det har vært langvarig tørke, men den tørken sier ikke noe om hva som skjer framover, eller kan tolkes som noen rettesnor for fortsatt langvarig tørke.
Denne aksjen har mangedoblet seg innen utgangen av 2019, hvis ikke er selskapet konkurs innen utgangen av 2020. Foreløpig er det ingen ting som tyder på det siste, tvert i mot.
NEL er nevnt som leverandør av h2-stasjoner til Korea sammen med sin samarbeidspartner Deokyang, men det er ikke nevnt hvor mange, og vi mangler signert kontrakt.
Personlig tror jeg det antallet som står angitt på Wikipedia er det riktige, eller så hadde det vært rettet eller tilbakevist.
Da vil i så fall denne kontrakten kunne komme opp mot 700 mill, men sannsynligvis 500-600 mill.

Jeg tenker heller NEL får et luksusproblem med hvor de skal begynne å nøste når storkontraktene kommer på plass, men det er all grunn til å tro at de har forpliktet seg til å prioritere Nikola først.
Gobo
23.05.2018 kl 19:52 10725

Når det gjelder Nikola er det også slik at Løkke har sagt at det jobbes med kontrakten og at NEL har forståelse for at Nikola har vært opptatt i det siste med saken mot Tesla. Dette sammen med at det haster for både NEL og Nikola å komme i gang med produksjonen, taler vel for at kontrakt ikke er veldig langt unna. NEL må også utvide kapasitet på Notodden, noe som taler for det samme. Nikola må jo også skjønne at NEL har flere interessante kjøpere og kan nok ikke være for sene til å kontraktfeste leveransene dersom NEL skal prioritere dem først. Se hva som skjedde med H2V, de fikk ikke fingeren ut og er satt på vent til de løser sin finansiering til prosjektet, og først da er NEL med igjen.
gunlove
23.05.2018 kl 21:36 10464

Løkke har jo bekreftet at kontrakter som forhandles nå er større, mer konkret, færre kontrakter. Det betyr jo at når det kommer noe så vil de være betydelige. Det jobbes med kontrakter, tenker dette ivertfall gjelder Nikola, men også Korea som du nevner. Det er jo kontrakter av størrelse vi alle ønsker slik at kursen kan begynne å løpe i riktig retning.

Når det gjelder H2V, som nevnt under, så tror jeg de klarer å få på plass finansiering til slutt pga forpliktelsen Frankrike har ift Paris avtalen. NEL vil da ganske sikkert være en foretrukken partner, også fordi H2V ikke kan benytte seg av teknologi som er kommet frem i tidligere forhandlinger.
Det er fortsatt tålmodighet som gjelder slik jeg ser det.
oppvigår
23.05.2018 kl 22:21 10295

Tålmodighet må man ha i denne aksjen. Men hvor lenge skal man vente. Kan jo tenkes at det blir høst før vi ser noe til store nyheter, og det er tross alt, noen måneder til.

Det er ikke for å baisse, som noen vil antyde, men vi ser jo hvor avventende markedet er. Vi har nå stanget rundt 3-tallet, og denne nedgangen vi ser i dag, vil nok fortsette ned. Markedet bestemmer dessverre, og håp og tro kommer man ikke langt med.

oppvigår

For noe sprøyt..
Du snakker som om du vet at kontrakter kommer først til høsten.
Selv om man blir sur av å vente, så er det mye bedre å holde det for seg selv, eller ta med med nærstående i stedet.