SDRL: Totalt avslørende om analytikernes kompetanse?

Slettet bruker
SDRL 18.05.2018 kl 14:22 4227

Vi har tidligere sett det ifm. prising av FOE: For eksempel DnB tviholdt på 10 kroner (deretter 5) som kursmål mens aksjen gikk mangeganger'n til 70-80. Like pilkastpreget har det vært siden, nå har DnB 3 kroner på aksjen. Uten at jeg kan se at de forstår verken selskapet eller sektoren noe bedre av den grunn. I dag er for eksempel FOE opp over 7%, til kurs 14,11.

Men når det gjelder SDRL så synes ikke DnB (største analysehuset) å sette kursmål i det hele tatt (på sektorens største selskap). I tillegg er det HELT meningsløst hvordan estimatene fra andre sentrale analytikermiljøer spriker: Ingen har vist tegn til å kunne vurdere om aksjen skal falle mye, eller stige mye - med troverdige argumenter. De bare slår rundt seg med noen intetsigende floskler som i beste fall kan skjule at de ikke kjenner verken bransje eller de mest realistiske utfallsrom.

Når noen risikerer å tape milliarder er det altså ikke sporbare tegn til at noen av husene klarer å regne profesjonelt på caset i det hele tatt. Som gammel oljemann ser jeg imidlertid at flere av dem trekker fram både driftsmessige og kontraktsmessige forhold de ikke forstår noe av, men like fullt bruker som input til "prising". ikke en gang konkurslovgivningene i hhv. USA og Norge synes å ha vært pensum hos noen.

En rekke av "stimfiskene" har imidlertid hengt seg på et tips om 25 øre når alle aksjer er mikset inn. Andre tør ikke å si noe, osv.
I mellomtiden lå det i kortene for en drøy uke siden at aksjen ville fortsette å bli handlet av mer eller mindre informerte aktører, og at man kunne prøve et midlertidig klipp selv om "25 øre" var et tippet utfallsrom. Så jeg så litt på oljeprisbildet/potensialet, det oppdaterte kontraktsbildet for rigger, osv. og tok penger jeg tåler å tape og kjøpte en pott for en drøy uke siden. Selvsagt med fingeren på selg-knappen om det rutsjet utfor. Men, uavhengig av min forstand eller ikke, aksjen har siden mer enn doblet seg. I dag har jeg akkurat solgt meg ut - siden ingen, inkludert meg, synes å ha peiling på når utvanningsfrykten slår inn, og aksjen hadde dratt over 40% bare i dag. Moralen min er at når man ikke vet hvorfor man klart et klipp, skal man ta pengene og prøve å se mer klok ut enn man faktisk er. Herved tilstått :-)

Men er det ikke pussig at ingen analytikere viser tegn til å kunne rådgi om den videre kurs?
Er det ikke slikt man skal ha analytikere til?!


Redigert 19.01.2021 kl 05:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2018 kl 06:16 3953

Jeg tror jeg gjorde riktig i å sikre meg ut før helgen?
I dag kan man frykte en smell i kjølvannet av over 14% fall i USA.
Cern
24.05.2018 kl 22:18 3364

Henger ikke helt med på hva du mener her Korsar, er ikke dette enkelt å forstå?

Tilførsel av nytrykte penger siste 10 år har endret markedet. Aksjer har gått fra å være en verdi-investering, til en vare det er mangel av. Penger flyttes rundt etter hva som er trendy, uavhengig av fundamentale forhold. Derav absurde priser. I et fungerende marked ville FOE vært konkurs og SDRL ligget på 25-30 øre. (Jeg har ingen posisjoner i noen av disse)

Et marked frikoblet virkeligheten kan ingen spå.

Men, om man skal foreta vurderinger for sine kunder, må man legge fundamentale og økonomiske prinsipper i bunn. Noe annet vil være galskap.
Trader'n
08.06.2018 kl 11:05 2994

Det som er interessant er hvordan Storeulv har klart å unnslippe gjelden på 180 milliarder. Har ikke fulgt med på re-builden, men her har nok noen blitt rævkjørt
Redigert 08.06.2018 kl 11:05 Du må logge inn for å svare
Trader'n
08.06.2018 kl 11:10 2982

Derfor er krakk så viktig. Får rensket ut dritten for å si det på en pen måte.. neste år OSE til 250?

https://e24.no/kommentarer/seadrill/kommentar-tulipanfeber-i-seadrill-aksjen/24305687
deadcatbt
08.06.2018 kl 11:18 2965

Aksjonærene vil jeg anta :D

Jeg kan forstå at husene er veldig restriktive når det kommer til kursmål. Meglerhusene har jo et konstant juridisk overheng, enten at en megler har anbefalt noe eller analyser som ikke reflekterer underliggende risiko.

Det DNB har gjort er vel at de ikke tar standpunkt til caset i det hele tatt, da kan man med god sannsynlighet også anta at de ikke har noe engasjement på corporate mot hverken Foe eller SDRL.

Det at de bare løfter kursmålene her og der er bare for at analytikeren ikke skal avvike for mye fra kursen. Alle analytikere blir rangert basert på avvik fra aksjekursen.

pipsoe
08.06.2018 kl 11:38 2923

Seadrill(SDRL.OL) - 7. jun 2018. Siste sluttkurs: 3.74 (0.06)

En tilnærmet horisontal trendkanal er brutt opp på mellomlang sikt. En fortsatt sterk utvikling indikeres, og Seadrill har nå støtte ved eventuelle reaksjoner ned mot trendlinjene. Aksjen tester støtten ved cirka 3.70 kroner, noe som kan gi en reaksjon opp. Volumet har tidligere vært høyt rundt kurstopper og lavt rundt kursbunner. Dette styrker trendbruddet. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/06/Anbefaler-ti-aksjer2
Slettet bruker
09.06.2018 kl 18:30 2718

Vel, jeg skrev at jeg solgte meg ut den 18. mai.
Når vi ser tilbake på kursen etter det, så var det en klarere - og mer vellykket - handling enn det ullpratet husene kom med samtidig :-)