Stille før stormen

kongkveite
REC 24.10.2019 kl 23:44 9321

Stille her nå før oppgangen kommer... ser shortpakket gikk på en milliardsmell i TESLA.
Måtte det samme skje i REC.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.10.2019 kl 11:17 6646

Når 3 Kvt fremlægges vil det ikke undre mig om der kommer er stort angreb fra Short... Psykologisk vil de nok prøve at overbevise markedet om at resultatet er negativ og konkurs er muligt ... Strong buy
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
25.10.2019 kl 12:51 6508

Jeg registrerer bare at solen skinner fortsatt - Så at Tesla hadde enorm økning på sine solcelletak 43% om jeg ikke husker feil (Hvem er leverandør til de?) Det grønne skiftet er kommet til point of no return som etterhvert garantert vil medføre enormt mye mer etter etterspørsel etter solceller som trenger råstoff... REC Konkurs ? - neppe... Kurs opp og bedre EBIT fremover er heller mer sannsynlig... Time will show.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
kongkveite
25.10.2019 kl 13:55 6405

Kan hende TESLA Har stor interesse i både Butte og ML.
Shortpakket sitter nå stille i båten og håper det negative psykologiske overtaket fortsetter. Jeg tror nå NOK er NOK! Måtte de brenne veeeldig sakte en viss plass ☠️
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.10.2019 kl 14:03 6381

20 store interesser har vært i kontakt med Rec. Tesla er nok en av dem.
https://aksjelive.e24.no/article/Ondavl
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
Odi.1
25.10.2019 kl 14:06 6366

vaker på "32-34 øre" , positiv Dial kina-usa, 10-20 kroner
Salg Butte 15-25 kroner
ingen av delene … blubb..blubb.blubb--->>>
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
milk
25.10.2019 kl 16:14 6190

Ørkenvandrere opplever ikke så rent sjelden sandstormer!!
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
25.10.2019 kl 18:13 6037

Hvis ikke det blir salg av Butte er det fordi framtiden ser så mye bedre ut at ledelsen i REC ser at de klarer forpliktelsene uten å selge, så et fravær av salg derfor ikke negativt. Må man selge Butte så får man solgt. Spørsmålet er pris. Det skal ekstremt mye til at man ikke får en pris som gjør at man sitter igjen med mer cash enn selskapet er priset til å dag, samtidig som de er gjeldfrie. Da må ML og JV prises til negativ verdi dersom kursen skal falle videre.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
milk
25.10.2019 kl 18:21 6021

Enkel retorikk " fattig.. Men dog riktig! Hvorfor skal enkelte brodere ut masse argumenter som ikke er reelle?? Jeg sitter på min post i REC fordi jeg øyner en sjanse for at konsernet kan komme frem til de "kreative" løsningene som eierne vil dvele ved.. It is hope in a henging snor.. :-D
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
25.10.2019 kl 18:27 5994

Amerikanske børser stiger på nye positive signaler fra forhandlingene om handelsavtale. Selvfølgelig kom oppgangen rett etter at OSE stengte. Håper noen benyttet muligheten til å kjøpe i dag da det var mulig på 3,30
https://www.cnbc.com/2019/10/25/us-trade-representative-says-us-and-china-are-close-to-finalizing-some-sections-of-trade-deal.html
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
nemi's
25.10.2019 kl 20:01 5864

Enn om ingen vil betale det REC kaller en akseptabel pris? Og at REC derfor må fortsette å tape penger på driften. Nei, du tar helt feil. Et fravær av salg vil bli oppfattet negativt i markedet. To mislykkede forsøk på å selge Butte på to år, og det er netopp derfor dere betaler uhyrlige 11.5% på REC04. Selvfølgelig påvirkes arbeidsstokken i Butte også av denne usikkerheten. Og dere kan ikke lenger fantasere om de 300MUSD som ingen noensinne har villet betale, faktisk. Uansett hva Tore Tafatt ev. måtte oppgi som årsak til at REC ikke solgte Butte, vil ikke markedet tro ham. Han har null tillit. Og markedet vil dessuten umiddelbart prise inn ny emisjon ila et halvt år.

JUM er lei. Han har omsider forstått at han aldri kommer til å tjene på polysil fra ML eller Butte. REC er, eller blir utkonkurrert i alle markeder. Nå vil han selge Butte, fremfor å se verdiene der falle enda mer enn de har gjort siste år - ref. May's vurdering av oppnåelig salgspris per 2019 vs. 2018. Det nye nå, er at CFO skylder på handelskrigen også i semi-markedet/ ROW, der REC selger uten tariffer.

Dere bør juble hvis Butte nå blir solgt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
25.10.2019 kl 20:44 5800

Du vet det ble bekreftet at det var budgivere forrige gang de testet muligheten. Hvorfor mener du at de ikke lyktes med å selge? Ledelsen sa at plan A var å refinansiere, Plan B var å selge Butte, Plan C var emisjon. Når de klarte å få gjennom Plan A, hvorfor skulle de velge Plan B? Noe i nærheten av de prisene de den gang kunne fått solgt for vil gi REC en solid cashbalanse etter å ha kvittet seg med all gjeld.

Det er selvfølgelig en stor forskjell på om de melder at de har valgt å ikke selge fordi de ser at de klarer å klare å bli cashnøytrale unten å selge og å ikke selge fordi de ikke har funnet interessenter.

Du påstår JUM har innsett at han aldri vil tjene på polysilicon fra ML. Da er det merkelig at han foretrekker å selge Butte for å ha cash til å starte opp ML. Hadde han gitt opp ML hadde den blitt lagt ned, og han hadde ikke trengt å selge Butte.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
25.10.2019 kl 20:50 5794

Du får lese deg litt opp før du lirer av deg sånt tull.

"REC Silicon vurderer å hente inn rundt 100 millioner dollar i det norske markedet for å møte selskapets gjeldsforpliktelser, eller selge sin silangass-fabrikk i Butte. Konsernsjef Tore Torvund sier ifølge TDN Direkt at selskapet utelukker å hente inn penger fra selskapets aksjonærer. Selskapet har et konvertibelt obligasjonslån på 110 millioner dollar som forfaller i september 2018. Det er for å betale dette lånet vil selskapet må hente inn kapital.- Norge er naturlig- Det er nok mest naturlig å hente pengene i Norge, det er jo blant annet her vi er børsnotert. Vi har ikke vært ute og sondert markedet ennå. Men vi ser for eksempel i dag at klientellet på presentasjonen er litt annerledes enn til vanlig, sier Torvund.Ifølge nyhetsbyrået vil det mest sannsynlig bli utstedt et obligasjonslån, som er det foretrukne alternativet. Hvis selskapet ikke oppnår gode nok betingelser i en refinansiering, vil de vurdere å selge hele eller deler av gassfabrikken i Butte i USA. Torvund sier at siden et salg må representere noen håndfaste verdier i fabrikken vil ikke nødvendigvis et salg treffe nøyaktig de 110 millioner dollarene de trenger, men kanskje bli noe høyere.- Vi vil vurdere å selge hele eller deler av Butte-fabrikken. Vi har fått indikative bud, som har overgått hva vi hadde ventet. Noe av grunnen er at halvleder-markedet er veldig sterkt fortiden. Vi er veldig trygg på at dersom vi ikke får gode betingelser i refinansieringen så har vi et godt alternativ, sier Torvund, ifølge nyhetsbyrået. Skinner på børsenREC Silicon er dagens solstråle, og stiger 8,03 prosent til 1,06 kroner etter å ha klart seg bedre enn fryktet i 4. kvartal.Selskapet fikk et resultat etter skatt på minus 153,1 millioner dollar i 4. kvartal 2017, mot pluss 34,6 millioner dollar i samme periode året før.Analytikerne hadde på forhånd fryktet mer, hvor konsensus lå på minus 15,7 millioner dollar."

https://finansavisen.no/nyheter/boers-finans/2018/02/rec-silicon-vurderer-fabrikksalg
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
Celsius
25.10.2019 kl 21:02 5757

Bruk ikke tid og krefter på nem(es)is, fattigstakkar.

Han forstår trolig like mye som deg og meg til sammen.

Hans problem er dermot en trolig avskjed fra REC og tap av enhver finansiell posisjon etter sin dyrekjøpte investering. Han er simpelthen langt mer fattigstakkar blitt enn noen av oss andre, og innser nok aldri å kunne komme i noen økonomisk posisjon.

Hevgjerrigheten (fra han og likesinnede) er derfor like dyrebart for baisserne som RECaksjonærenes kommende økonomiske fremgang.

Vi hører aldri fra ham, eller de andre taperne, når REC tar 10 % oppgang dag om dag.

REC, med Butte verdt USD 400 MILL, skal man ikke kimse av.

Men gullgruven er Moses Lake og Yulin, i tidens fylde.

REC i 30 kroner før 2025.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
nemi's
25.10.2019 kl 21:47 5670

Å, var det budgivere i 2018 sier du? Hvilke bud ga disse budgiverne? Kan ikke huske at jeg har sett noe på newsweb om dette.

Det var ikke slik at de "klarte å få gjennom plan A". REC måtte akseptere 2% høyere rente på REC04 enn de 9.5% May annonserte da prospektet ble lansert i London i mars 2018. Det viste seg å være umulig å finansiere REC04 med sikkerhet i deler av Butte, og til investorer i norden. REC klarte altså ikke å selge ut 110MUSD som deler av Butte for å unngå enda høyere rente. REC04 ble dessverre finansiert til skyhøy rente hos asiatiske investorer, noe May og TT beklaget sterkt. De gjorde en elendig jobb med REC04. Trodde dere visste dette.

Det beste dere håpe på er at REC har grunn til å ville produsere silangass i ML i fremtiden. At batteriprodusenter ser ML som en mer aktuell lokasjon enn Montana. FBR-produksjonen i ML er ikke konkurransedyktig mot noen Tier I produsenter i ROW eller Kina, og blir aldri restartet. Helt uavhengig av solar-polysil tariffer i Kina. Dere bør skjønne det hvis dere leser CFO's uttalelser i pv-tech nylig om hvilken konkurranse REC sliter med i semi-markedet, der de allerede selger uten tariffer.

Du virker stressa, sliten, energiløs og rådvill, Fatigue. Men jeg skjønner. Livet uten Anton, og å stå på egne bein kan ikke være greit for noen av dere som ikke har klart å tenke REC selv.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
abc1
25.10.2019 kl 22:00 5629

Dersom det blir en løsning på handelskrigen/eller krav om amerikansk poly innen noen måneder mangedobler Rec seg lenge før 2025
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
Celsius
25.10.2019 kl 22:10 5602

Du bekrefter alle mine mistanker nem(es)is.

Reis deg opp fra gategrøfta mann.

Det er en ny tid. Som vil preges av solar gjennom alle fremtidige generasjoner.

REC er i førersete ww, som verdens beste og billigste polysilprodusent både i Kina og ROW.

Det gjenstår å se om Butte må selges for å la REC bli gjeldfri og samtidig igangsette Moses Lake og 49 % Yulin.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
Xx2
25.10.2019 kl 22:35 5554

utsiktene for rec ser bedre ut en noen gang, og noen her inne tror at kursen skal ned?? jeg tror det er mange som kommer til å prøve å kjøpe rec etter q rapporten er kommet.. sitt long i rec dette blir bra
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
25.10.2019 kl 22:45 5532

TT sa aldri at 9,5% rente var en forutsetning for å velge refinansiering framfor salg av Butte. Han sa at det var et alternativ å selge hele eller deler av Butte om de mot formodning ikke fikk refinansiert. Og som du ser sier han at de fikk indikative bud da de sonderte. Siden de landet Plan A gikk de jo heller ikke videre med å hente inn formelle bud. Ting blir ikke riktig av at du gjentar det hundre ganger.
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.10.2019 kl 02:48 5355

Ærlig talt Nemi nå er innleggene dine på et så veldig lavt nivå og tyder på at du sliter .
Blir du aldri lei vridning og vending på ord fra selskapet som du tolker som du vil?
Ta deg en pause sammen med Anton, trenger verken deg elller han her inne som bare gjentar dere selv
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
26.10.2019 kl 13:36 5366

Nemi 2019:
"Nei, du tar helt feil. Et fravær av salg vil bli oppfattet negativt i markedet. To mislykkede forsøk på å selge Butte på to år, og det er netopp derfor dere betaler uhyrlige 11.5% på REC04. Det var ikke slik at de "klarte å få gjennom plan A". REC måtte akseptere 2% høyere rente på REC04 enn de 9.5% May annonserte da prospektet ble lansert i London i mars 2018. Det viste seg å være umulig å finansiere REC04 med sikkerhet i deler av Butte, og til investorer i norden. REC klarte altså ikke å selge ut 110MUSD som deler av Butte for å unngå enda høyere rente. REC04 ble dessverre finansiert til skyhøy rente hos asiatiske investorer, noe May og TT beklaget sterkt. De gjorde en elendig jobb med REC04. Trodde dere visste dette.."

Nemi 2018:
"TT har sagt at bitene faller på plass i 2018. Vi får snart får melding om at REC er finansiert til 2023 allerede nå i Q1. Ja, bitene faller virkelig på plass.
Og tenk det, REC utsteder et sikret lån.
Ingen emisjon, eller salg av Butte-eiendeler.
Er det virkelig noen som tror at REC ikke lever videre etter SEP18?"

"Jeg er sjeleglad for at Butte består intakt som del av company group.
Og vi kan nå se fremover med våre andeler av REC intakt, og uten at det skrikes om nye emisjonsveddeemål neste kvartal.
110MUSD er også 10MUSD mer enn 4Q presentasjonen annonserte som refinansieringsbehov.
Alt dette avklart 1/2 år før bond sep2018 utløper. Kanon.
Og deilig at bond2023 er ikke convertible."
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
26.10.2019 kl 13:43 5347

"Å, var det budgivere i 2018 sier du? Hvilke bud ga disse budgiverne? Kan ikke huske at jeg har sett noe på newsweb om dette."

Du får spørre Nemi 2018:
"REC har i år søkt, og fått indikative bud på deler av virksomheten. Det vet dere, jo. Rimelig opplagt at TT tjener REC ved å bruke tid utenfor Norge."
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
milk
26.10.2019 kl 14:03 5305

Dette er en av de bedre REC trådene på lang tid! Jeg har prøvd å sjekke litt fakta,og det er mye riktig i "fattig" sin retorikk... Kan vi få en positiv nyhet ved Q3?
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.10.2019 kl 14:28 5281

Hehe han vil nok vri og vende på dette med et eller annet svada, om han tør svare på dette her. Snakk om og bli tatt på senga.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
MorganKane
26.10.2019 kl 15:46 5189

Meget bra jobba fattig.

Imponerende at du gidder. Ikke bare Nemis, men ikke minst AB borte på nachspiel. Håper for øvrig at AB har bitt i det sure eplet og kommet seg inn igjen...
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
nemi's
26.10.2019 kl 16:47 5119

Ser her, ja. Muppet-gjengen har full REC fest i dag igjen!

Fattig, selv har jeg blitt uforskammet rik på å forstå at en et indikativt bud etterfølges alltid av både forhandlinger og en periode med due dilligence.

Husk på at jeg er her til deres hjelp! Som da jeg nylig advarte dere om å sitte gjennom fallet dere hadde i vente da Meyer ga ut den skarpe analysen sin. Dere ble med ned 27% påfølgende dag. Ærlig talt, det var vel ikke nødvendig?

Husk også at markedet er dynamisk. Her får dere en påminnelse om hva som har skjedd ila. 18 måneder siden det indikative budet ble formidlet (muntlig):

-solar polysil pris har falt fra 145.000 til 65.000 RMB/kg

-solar wafer kapasitet i ROW har falt fra 20% til 2%. Her brukte REC tallet 6% på Q4, mens Energytrend brukte 3% ved årsskiftet. Uansett spiller forskjellen ingen rolle, fordi kun Norsun (Norge) og REC Solar (Singapore) finnes igjen i ROW. Og ingen av dem kjøper noe som helst av sine tidligere kollegaer i REC Silicon. Og har heller aldri gjort det

-den eneste med industrierfaring i REC-styret sa opp i april. Terje Osmundsen, Scatec mannen dere kjenner

-det er trykt 10% flere REC-aksjer i 2019. Reellt sett har REC-kursen falt fra gamle 150 øre til under 30 øre på 18 måneder. Og reparasjonsemisjon ble avlyst

-dere har hevdet at alle andre polysil-produsenter enn REC ville måtte innstille produksjon markedet. Vel, det endte i sommer med at ML produserer 0% og ga 100 mann sparken

-til og med Folketrygdfonet og Anton Berg har solgt nylig, og selger fortsatt

-shortandelen i REC er for tiden supersunn. REC kursen også

-JV produserer ikke i hht. planlagt kapasitet, ett år etter at full kapasitetsutnyttelse skulle vært oppnådd. Sist Q-rapport er et eneste rot om dette

-nå i oktober sier CFO at REC er nødt til å selge assets for å klare sine betalingsforpliktelser, raskt ("got to"). Bare et halvt år etter sist emisjon. Emisjons- og lånemarkedet er i praksis stengt for REC for ever. Så klart må Butte selges

-revisors note i sist årsrapport advarte om selskapets fremtid som "going concern" pga. store uteståeende gjeldsforpliktelser som REC dessuten vedkjenner seg. Og som er årsaken til CFO's melding i oktober om "retire debt"

-SpareBank1 Markeds som har corporate for REC og følger selskapet tettest av analytikerne, og hvor Tore Tafatt og May frekventerer, har nylig oppdatert kursmål på REC = 1.0NOK


Eller sagt på en annen måte: i dag er verdien av REC 1mrd NOK. Mens investert kapital har oversteget 30mrd NOK.

Dagen før Q2 var REC-kursen 4.88. Nå er den 3.32. Eller 32% ned. Og der dere satt etter Q2 og var storfornøyd med Tafatt. Det beste han noensinne hadde levert, i følge Fattig.

Håper for deres skyld at ikke skattekravet kommer (og må betales ila 2 uker), før Butte er solgt. Håper dere rekker det i tide! Ellers blir dette ille.

Men dere har fortsatt full fest.

Klart det.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.10.2019 kl 16:52 5104

Årets bortforklaring fra årets klovn gratulerer mer tid er bortkastet og bruke på meningsløse innlegg som du spytter ut.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
26.10.2019 kl 17:09 5074

Skjønner det er enklest å snakke seg bort med stråmannsdiskusjon når man blir tatt med buksene nede. Her har jeg vist at du selv argumenterte stikk motsatt av det du nå gjør, og likevel presterer du å skrive en skolestil om alt mulig annet enn det diskusjonen handlet om. Goddagmannøkseskaft pleier vi å kalle sånt.

Du er ikke noe galt med å skifte mening, men når man idiotforklarer andre for å si det samme som du sa for et år siden kan det jo være lurt å se seg i speiltet en gang i blant.

Og selv om du har endret mening om både TT og REC kan du ikke endre på historien for å få det passe til det synet du har i dag. Det var alltid plan A å refinansiere gjelden, noe du selv bekreftet. Da blir det idiotisk å nå presentere det som en katastrofe at man ikke "klarte" å selge Butte, når ledelsen hele tiden sa at det var plan B hvis IKKE man klarte å refinansiere. Og hvorfor var du så overlykkelig over at REC refinansierte i stedet for å selge Butte hvis refinansieringen vår en sånn katastrofe? Og alle her vet at det ikke var relle bud som ble innhentet, simpelthen fordi de ikke ønsket og trengte å selge Butte. Men det var likefullt indikative bud, som du så godt understreket selv.

Du har også en fantastisk evne til å se alt rosenrødt når du er aksjonær, og alt beksvart når du har solgt. Jeg stusset over alt du liret av deg nå fordi jeg mente å huske at du var ganske positiv tidligere, men da jeg sjekket hva du skrev i forbindelse med refinansieringen var du jo enda mer euforisk enn jeg kunne huske. Da var det heller ingen kritikk av AB, som du nå idiotforklarer og later som du har vært uenig med i alle år.

Det går an å mene at REC har vært en katastrofe og at TT ikke fortjener lønna si, samtidig som man erkjenner at det verdier i selskapet og at selv ved en avvikling vil det tilfalle aksjonærene mer enn selskapet er priset til i dag.

Nå er du også veldig opptatt av skattekravet. Risikoen der var minst like stor da du var aksjonær, og i tillegg var kursen tre ganger så høy. Også da hadde REC måttet gjennomføre en emisjon hvis skattekravet mot formodning ble endelig. Jo lengre tid det går, jo dårligere sak tyder det på at skatteetaten har, så jeg vil si at risikoen er mindre i dag enn den gang.

Fint om du kan vise meg hvor jeg har sagt dette:
"Dagen før Q2 var REC-kursen 4.88. Nå er den 3.32. Eller 32% ned. Og der dere satt etter Q2 og var storfornøyd med Tafatt. Det beste han noensinne hadde levert, i følge Fattig."

Jeg kan ikke huske jeg mente noen verdens ting om TTs prestasjon den dagen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
26.10.2019 kl 17:33 5037

I følge Nemi 2018 var Butte verdt tilsvarende kurs 11,5 (kursen den dagen han skrev dette innlegget.), og vi får til og med vite at REC har mottatt indikative bud til den prisen.

nemi's
04.06.2018 kl 10:53
REC prises nå par med verdien av semi-conductor delen av company group. Og hvor det foreligger tilsvarende indikativt bud. Verdien av polysil eksporten til solar, med eller uten tariff, anses å være verdiløs.

Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.10.2019 kl 19:54 4889

All ære til deg fattig for at du har giddet å fortsette å konfrontere denne idioten. Vi andre som har prøvd har gitt opp for det har ikke vært mye fornuftig å høre fra den kanten. Håper alle nå skjønner agendaen til nemi og kameratene. Det er overhode ingen interesse for å debatere REC. Det eneste målet de har er å sværte denne aksjen og aksjonærene mest mulig.

Som alltid, tenkt sjæl og gjør deg opp din egen mening. Alltid lurt å starte med å høre hva selskapet selv sier.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
26.10.2019 kl 23:24 4677

Her var det fart i "folket". Hva hvis man gjør en vurdering av realitetene. Først fikk man et (eller fler) indikative bud (i følge tilretteleggerne) i størrelsesorden ca. 330 MUSD. REC solgte ikke, men valgte andre løsninger (dyrt lån, emisjon osv). Nå ønsker selskapet å selge Butte igjen (uklart til hvilken pris).

Spørsmålet blir da: Hva gjør tidligere budgiver gitt en slik situasjon? Jo, da blir budet betydelig lavere enn sist gang (indikativt bud).

Hvis REC får et bud på Butte på 250 MUSD bør alle være fornøyde, så får de med "regnestav" finne ut hva dette betyr for selskapet, og kursen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
tran5
27.10.2019 kl 00:09 4614

Ha ha Sa2ri Butte blir aldri solgt for 250 milioner kun en som sitter short klarer å lirke ut av seg noe sånn du får snakke med kompisen din i Sparebank1 .....
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
27.10.2019 kl 01:25 4546

REC lot ikke være å selge Butte fordi de ikke fikk høyt nok bud, men fordi de aldri ønsket å selge Butte. Det var kun Plan B om de ikke fikk refinansiert lånet. Jeg påstår ikke at heg har fasit på hva Butte blir solgt for. Jeg tror det blir over 300MUSD, men kan ikke utelukke at det blir 250. Men selv ved et salg på 250 tilsier det at vi er underpriset på 3,32. Du har vært aksjonær i REC før. Hvor lavt skal kursen falle før du ville kjøpt igjen? Jeg ser ikke at ting var så veldig mye mer rosenrødt den gangen du var aksjonær, særlig om man jurstere for hvor mye kursen har falt siden det.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
bokaj70
27.10.2019 kl 11:19 4236

@Sa2ri

Jeg forstår ikke hvorfor du begynder at stille tvivl om værdien af Butte. REC vil ikke få problemer med at finde købere til en attraktiv pris og det ved du godt tror jeg. Det er på alle måder en sund fabrik med en teknologi som mange er interesserede i.

Nemi er jo fuldstændigt til grin. Hatten af for Fattig at han gider at diskuterer med ham. Selv har jeg nu valgt at blokere ham, hvilket egentligt er en skam. Mange gode pointer og det er godt med fokus på de mange udfordringer og risici som absolut er i REC.
Det blev bare for dumt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
27.10.2019 kl 11:29 4206

Hvorfor bruke side opp og side ned på HO til å synse og kaste dritt på hverandre. Vi får sikkert det meste av svarene på både evt. salg Butte, batterier, JV mm ved Q3. Har vel aldri vært viktigere for REC å være tydelig - gi gode svar på en kvartalspresentasjon. Hvis de fortsatt reklamerer for "Eeeee"-Golf i presentasjonen går det nok bare videre nedover eller sidelengs... Det er viktig å ha troen. Ha en fin søndag -bare to børsdager til vi får status.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
27.10.2019 kl 14:48 4040

"Hvor lavt skal kursen falle før du ville kjøpt igjen?"

Som nevnt tidligere, det handler ikke alltid om hvor lav kursen er men hvilke nyheter/signaler som kommer (bekreftes) og som er kursdrivende. Jeg kan godt miste noen prosenter i en aksje mot redusert risiko og er derfor enkelte ganger avventende i aksjer hvor jeg mener risikoen for stor. Andre får gjøre egne valg og ta den risikoen de mener er riktig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
27.10.2019 kl 15:14 4005

Fair enough.jeg har en litt annen innfallsvinkel. I en aksje man mener er fair priset er det fornuftig å avvente en inngang i til man får nyheter som tilsier at det er en oppside. Men en aksje kan bli attraktiv også fordi aksjekursen synker, selv om det ikke kommer gode nyheter, så sant man mener det er underliggende verdier i selskapet. Nå har jeg og mange andre vært for optimistiske i REC tidligere, og det er flere ting vi har undervurdert. Det første er hvor lenge handelstollen skulle fortsette. Det andre er hvor lav etterspørselen utenfor Kina skulle blir. Det tredje er hvor lavt polysiliconprisene skulle falle. Men nå har alle de tre faktorene blitt så negative at ML (og JV) for lengst er priset til null. Nemi mente de var priset til null allerede på kurs 11,5. For at et ytterligere kursfall skal forsvares må også Butte begynne å skuffe på samme måte som ML har skuffet. En viss nedgang har vi sett pga at semiconductormarkedet har fått seg en trøkk av handelskrigen, men at det skulle forsvare en nedgang i fair pris fra 11,5 til 3,3 har jeg vondt for å se. Så må enhver vurdere hvor mye rabatt man krever pga selskapets dårlige historiske track record og usikkerheten knyttet til skattekravet. Selv mener jeg vi er underpriset selv om det blir worst case i alle usikkerhetsområdene. Skulle man mot formodning få et nytt kursfall mener jeg det er en kjøpsmuliget. Det som skiller de proffe markedsaktørene fra amatørene er at de ligger i forkant og forutser den negative utviklingen. Når den negative utviklingen de forutså materialiseres, selger amatørene som tidligere var positive, seg ut (som den tidligere aktive skribenten på HO og Shareville). De proffe har ligget i forkant og vet at det negative alt er priset inn, og dekker short eller kjøper når amatørene selger. Jeg tror vi er i denne fasen nå, men jeg har tatt feil før :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
nemi's
27.10.2019 kl 16:42 3914

Du sliter fælt med denne investeringen din nå. Det er tydelig. Men så har du jo på helt tullete vis vært med nedover, og sitter nå igjen med under halvparten av investert REC-kapital, i følge deg selv.

NEI, du trenger ikke være "proff markedsaktør" for å forutse negativ utvikling i REC. Jeg har gitt deg all kunnskap du trenger her på HO. Helt gratis.

NEI, ikke regn med at REC er underpriset uansett worst case scenarier som kan inntreffe "i alle usikkehetsområdene" du nevner ( les: historisk sett mest sannsynlig vil inntreffe). Skattekravet revisor har gått god for i regnskapet utgjør 1kr/aksje. Og skal betales med to ukers frist etter kall fra CET. Du er i så fall en av få som mener at markedet vil ta meldingen nøytralt. Beløpet utgjør 1/3 av markedsverdien til selskapet, og kan i praksis kun finansieres ved Butte-salg ("retire debt"). Den dagen gjelder for REC å ha penga på bok.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
27.10.2019 kl 16:58 3883

Det var da voldsomt til furting. Ikke ta det så personlig. Er vi ikke her for å diskutere REC? Du var også for optimistisk lenge, men snudde tidligere enn mange andre. Jeg regner deg med blant de relativt proffe. Det betyr ikke at du kan lire av deg svada uten å få motforestillinger, og jeg har skjønt at du (i likhet med veldig mange andre) rosemaler framtidsutsiktene når du er inn og svartmaler når du er ute. Jeg er ganske sikker på at din interesse for REC nå er at du ønsker lavest mulig inngang. Har null tro på at du ser REC som en fristende shortkandidat på dette nivået, og siden du kun skriver om REC på HO må du syne at den er verdt å bruke tid på av en grunn.

Ja, bombe, jeg har tapt i REC. Har stort sett sittet long siden gamle 17 kr, så skulle godt gjøres å unngå det. Det er særlig våren 2018 som har bidratt til at jeg er i minus totalt. Da var jeg naiv og burde tatt advarslen da JUM solgte seg ned. På den tiden var du også positiv, men du skjønte tegninga før meg. Det hindret deg likevel ikke å argumentere for at REC var et godt kjøp helt til du selv solgte og begynte å shorte.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
MorganKane
27.10.2019 kl 17:03 3866

Uff, aldri en frihelg å få.

Hva for noe svada er det her nemis? Rec sin oppfatning av saken er at de skylder den nette sum av null dollar. Enkelt og greit. Regnskapsreglene er imidlertid slik at man må synliggjøre kravet (selv om man altså er uenig). Og det er det de 30 mill USD gjør. Men rec og rec sin revisor sin oppfatning er altså at kravet frafalles. I worst case scenario så opprettholder skattemyndighetene kravet og så blir det en rettsak. Og den kommer ikke til å gå særlig raskere enn saken frem til nå. Uansett hva som skjer vil altså ingenting betales de nærmeste årene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.10.2019 kl 17:09 3847

Skjønner godt du har blokkert Nemi, er vel snart på tide og blokkere Sa2ri også.
Vridning og vending på alt selskapet sier og gjør er kjennetegnet de gjentar og lager sine egne tolkninger på alt. Samme gnålet om og om igjen .Så enig blokkering er nok greia her.
Redigert 21.01.2021 kl 07:58 Du må logge inn for å svare