NEL - Mye på gang

Furuen
NEL 25.10.2019 kl 10:40 17896

«Grønt» CO2 + hydrogen: Elektrobrensel kan overta som drivstoff

«Infrastrukturer på startstreken
Verdt å merke seg er det nye løpet mellom norske Nordic Blue Crude (med tyske Audi og Sunfire i ryggen) og den svenske konkurrenten Liquid Wind (med RISE og norske NEL som partnere). De står nå på startstreken med store planer på å bygge opp hele infrastrukturer av elektrolyseanlegg for produksjon av elektrodrivstoff til transportsektoren.»

https://energiogklima.no/nyhet/gront-co2-hydrogen-elektrobrensel-kan-overta-som-drivstoff/
Redigert 21.01.2021 kl 04:38 Du må logge inn for å svare
OZZY
05.01.2020 kl 19:52 2357

ja Putter det regner vel jeg også med men vi har med politikere å gjøre så om ikke Hydrogen i bilsektoren ikke blir nevnt så blir jeg ikke overrasket. Politikerne liker å slå seg på brystet og si at «vi» er i førersetet med Hydrogen til havs. Hadde det vært noe tak i dem hadde Hydrogenmeldingen vært lakt ut for lenge siden med en plan for utrulling av stasjoner i Hele Norge. Dette går fryktelig tregt og politikere er ikke til å stole på. DET er hvertfall HELT sikkert.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
NOKIA1
04.01.2020 kl 23:14 2596

Offshore platform would convert wind energy to hydrogen.
Tractebel Engineering and Tractebel Overdick, both part of energy major Engie, have unveiled a power-to-gas offshore platform that would convert wind energy to green hydrogen
https://www.rivieramm.com/news-content-hub/news-content-hub/offshore-platform-would-convert-offshore-wind-to-hydrogen-56371
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
omans
03.01.2020 kl 12:47 2868

As told. De trenger hydrogenstasjoner like mye som flere ladestasjoner, der det er langt mellom ladestasjonene.

Det diskuteres hva som kommer først, høne eller egget.
Kan ikke kjøpe hydrogenbiler dersom ikke fyllestasjoner, og kan ikke bygge fyllestasjoner dersom ikke hydrogenbiler.
Så personer som Elvestuen kan gjøre et tiltak med å kjøre på med begge deler i en starfase, en kampanje som monner i sammen med Erna & Co,
derav nyttårstalen
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Furuen
03.01.2020 kl 12:28 2916

Fra Twitter:
Ola Elvestuen
@olaelvestuen
16t
Enig med Toyota Norge. Hydrogendrevne personbiler er en nødvendig del av løsningen for å få ned verdens klimagassutslipp.
@hydrogenno

@nelhydrogen

@UnoX_Hydrogen
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
MrPutter
02.01.2020 kl 16:16 3232

Jeg hørte på NRK's Dax18 i romjulen hvor Venstres Guri Melbye sa at regjeringens "klimakur" skal presenteres i februar. Jeg "regner" med at hydrogenmeldingen inngår der.

MrPutter
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.01.2020 kl 12:21 3414

Regjeringen driver konsekvent å utsetter aksjonspunker ang. miljø. De to siste var at selve FRP oljeministeren (ikke Elvestuen som burde) opplyste en utsettelse av "Hydrogenmeldingen" til "før snøen smeltet i 2020". = Flåsesvar. I nyttårstalen uttalte statsministeren at de fra 2021 skulle lage en plan for måling av resultatene fot miljøtiltakene= flere år etter mange andre land. Forstår heller ikke helt dette med at hun igjen gjentok at Norge sitter i førersetet, når det gjelder tiltak til sjøs.
ER selv etter hvert blitt noe grønnere og grønnere, slik at dette sannsynligvis påvirker forståelsen av utsagn.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
omans
02.01.2020 kl 09:41 3636

Hun nevnte ikke el, vind eller sol.

Når hun nevner ladestasjoner, så betyr det at de trenger hydrogenstasjoner, you see?

Når det er langt mellom ladestasjonene, er behovet for noe mer langtrekkende som hydrogen større, da en fylling hydrogen når lengre enn en el lading.
Så alt blir hvordan man tolker det, og hvorfan man er farget av egne ønsker. Å fremheve det ene fremfor det andre i en slik tale, kan bety at man tråkket noen på tærne ved å ikke nevne alle. Ingen nevnt, ingen glemt.

--
Elvestuen har nok vært mer konkret mhp fremtidsvyer for hydrogen, på linje med vyer for verdenssamfunnet.
Kanskje de ønsker ennå mer referansegrunnlag, fra ute i verden. Eksplosjonen i Sandvika er fortsatt forholdsvis nært her hjemme, og kanskje de ikke er helt klare for å snakke for høyt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Furuen
02.01.2020 kl 09:10 3754

Jeg er enig med Ozzy.
Hva er det med hele denne regjeringen som gjør at se er livredde for å ta hydrogenordet i sin munn?
Ladestasjoner nevnte hun selvfølgelig!
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
omans
02.01.2020 kl 07:58 3973

Enig. Var en fin tale. Tror O er en grådig kar, som tenker profitt på sin invistering, altså hva blir best for "meg" og min satsning. En må lese mellom linjene, og har man fulgt med ellers vet man hvor ståa er. Statsministeren må tenke hva er best for "landet". Hydrogen er selvsagt på blokka.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Ray_m
02.01.2020 kl 04:11 4157

Hvorfor skulle hun spesifikt nevne det? Holder vel med det grønne skifter og miljøtiltak..
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
OZZY
02.01.2020 kl 04:04 4170

hvorfor i Helv.......nevner hun ikke Hydrogen. det nautet.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
omans
01.01.2020 kl 20:22 4604

Ja, det var mye på gang her, iflg Erna.

fra talen:
Men fremover må utslippene reduseres kraftig.
Virkemidlene vi allerede har innført vil kutte utslippene med mer enn 13 prosent.
Men heller ikke det er nok.
Vi har lovet å kutte utslippene med 45 prosent.
Fra 2021 vil vi lage et utslippsbudsjett.
Hvert år vil rammen for hva vi kan slippe ut bli mindre.
Dette vil kreve mye av oss.
Og jeg vet at det bekymrer mange.
De som er avhengig av bil lurer på hvordan de skal komme seg på jobb.
Særlig de som bor i distriktene hvor det fortsatt er langt mellom ladestasjonene.
For regjeringen er det viktig å føre en politikk som gjør at hverdagen henger sammen.
Mange er bekymret for arbeidsplassen sin.
Jeg kan ikke love at alt skal bli som før.
Tvert imot er det viktigere enn noensinne at vi klarer å omstille oss.
Endringene skaper også nye muligheter og nye jobber.
For eksempel innen grønne skip og ferger, hvor Norge ligger langt fremme.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
kaliber
01.01.2020 kl 18:39 4779

31. desember 2019 17:17 Eastern Standard Time
OSLO, Norge - ( BUSINESS WIRE ) - Nel Hydrogen, verdens største og mest erfarne vannelektrolyserselskap, inngått et samarbeid med Chemical Engineering Magazine for å produsere et live webinar. Elektrolyse Hydrogen vil revolusjonere tilgjengeligheten og fordelene med hydrogen som forklarer fordelene og økonomien til grønt hydrogen for fornybar energilagring og industrielle prosesser. Webinaret ble opprinnelig presentert av Nel Hydrogen David Wolff 19. november th på Chemical Engineering live webinar plattform. På grunn av den høye ytelsen til webinaret, gir Nel Hydrogen webinaret ut for allmennheten.

Grønt hydrogen, som er gjort økonomisk med rikelig, kostnadseffektiv fornybar energi, skaper nye muligheter for kjemisk syntese - drivstoff, mellomprodukter og polymerer.

Tweet dette
Interesserte kan se on-demand webinar her:

http://ww2.protononsite.com/BW/CEODWC . “Det direktesendte webinaret genererte registrering og oppmøte for Nel og var en av de mest vellykkede webinarene som Chemical Engineering har vært vertskap for. Vi tror at det grønne hydrogenemnet virkelig gjenoppretter publikasjonens lesertall. ”Sier Christopher Van Name, direktør for bedriftsmarkedsføring ved Nel Hydrogen .

Elektrolysehydrogen vil revolusjonere tilgjengeligheten og fordelene med hydrogen

De raske og revolusjonerende endringene som foregår i verdens elektriske forsyning har skapt spektakulære muligheter for vannelektrolyse-hydrogenproduksjon. Det raske dekarboniseringshastigheten i USA er overraskende fordi den er basert på markedsøkonomi, mens tidligere, lignende trender i Europa og Asia delvis var et resultat av karbonbegrensende regelverk. Fornybar energi og annen null-karbonproduksjon står nå for hoveddelen av energien som leveres til nettet i mange regioner og vokser som en brøkdel av hele den elektriske forsyningen. Fornybar energi er nå den billigste elektriske kilden i mange deler av verden.

Vannelektrolyse er en historisk viktig teknologi som har blitt forbedret markant de siste årene - forbedringer har inkludert lavere kapitalkostnader, høyere elektrisk effektivitet, mer kompakt design og sikrere systemer. Disse forbedrede vannelektrolysesystemene, ved bruk av fornybar energi og null-karbon elektrisk energi, kan lage praktisk talt ubegrensede mengder grønt hydrogen - noe som betyr hydrogen laget på en null-karbon måte.

Grønt hydrogen, som er gjort økonomisk med rikelig, kostnadseffektiv fornybar energi, skaper nye muligheter for kjemisk syntese - drivstoff, mellomprodukter og polymerer. Ettersom hydrogenlagring fortsetter å være en utfordring, muliggjør fleksibiliteten til å lage lagringsbare produkter fra hydrogen en mer effektiv bruk av hydrogen laget av fornybar energi.

Webinar vil introdusere utfordringene / mulighetene som skapes.

For mer informasjon om Nel Hydrogen og grønt hydrogen kan du registrere deg for å se on-demand webinar her: ww2.protononsite.com/BW/CEODWC eller besøk www.nelhydrogen.com .



Kontakt
Jon André Løkke, administrerende direktør, +47 907 44 949
Bjørn Simonsen, VP Markedsutvikling og PR, +47 971 79 821
www.nelhydrogen.com
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
omans
01.01.2020 kl 11:05 5188

Har en følelse av at det vil bli nevnt noe rundt grønt skifte under statsministerens nyttårstale ikveld. Usikker på om det går på hydrogen direkte, men at det er ifm endringer en står overfor fremover basert på alternativer til dagens transport situasjon og fossilt vs nye energikilder/bærere.
Men hvem vet...
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
OZZY
31.12.2019 kl 16:29 5445

pga mer ekstremvær rundt om i verden blir bølgene høyere når de slår inn over land med det som resultat at sand på strendene blir vasket bort. DETTE ER ET ØKENDE PROBLEM OVERALT I VERDEN PLUSS HØYERE VANNSTAND. MENNESKENE/POLITIKERNE PÅ KLODEN MÅ ENDRE MYE SKAL DETTE GÅ BRA.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
OZZY
31.12.2019 kl 15:11 5547

denne sirompa gjengen i nord. Hvorfor bygger man ikke bredere veier i nord-vest og andre deler av landet som har noen krøkkerstier av noen veier. BEGYNN Å BYGG.
hva med hydrogeninfrastruktur ? BEGYNN Å BYGG
Hydrogenjetfly. regjeringen må ha dialog med flyfabrikantene om dette OG FLERE REGJERINGER MÅ PRESSE PÅ. få ut fingern.
ecs etc
med hydrogen er det kun muligheter. BEGYNN Å BYGG
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.12.2019 kl 14:27 5615

Det sies fortsatt at Norge har en høy stjerne internasjonalt sett nå det gjelder miljø. (veldig snodig det der) Selv om vi er tilnærmet er det land som forbruker totalt sett mest av jordens ressurser pr. innbygger.
Med den voldsomme utviklingen som nå foregår internasjonalt, vil nok denne stjernen nå raskt slukkes, dersom regjeringen ikke girer om vesentlig.
Dersom ikke- vi vil nok mer og mer bli oppfattet som et arrogant og egoistisk land. 10 000 milliarder har vi i banken. Klart at vi burde investere for eksempel 5 % av disse midler til å satse på norsk grønn utvikling. Vi vil kunne få i titall tilbake.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Furuen
31.12.2019 kl 13:06 5752

Kanskje Erna bør begynne å tenke miljø også!

https://finansavisen.no/nyheter/politikk/2019/12/31/7485396/merkel-jeg-bruker-all-min-kraft-mot-klimaendringene

«– Derfor bruker jeg all min styrke på for å sikre at Tyskland gjør sitt bidrag, økologisk, økonomisk og sosialt for å vinne kontroll over klimaendringene.
Statsministeren sier det fremdeles er håp om å overvinne problemene og at alle må gjøre det de kan. Hun utfordrer Tysklands befolkning til å tenke utenfor vante rammer og til å prøve nye ting raskere.»
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.11.2019 kl 15:08 6005

Wind and solar energy is expected to provide the largest contribution to the EU renewable energy targets for 2030 and beyond. At least 32 per cent of total energy consumption in the sectors of electricity, heat and transport shall be covered by renewable energy - in ten years’ time.

Since renewable energy faces some challenges such as intermittence, curtailment due to overcapacity or difficulties in long transmission distances, Vattenfall sees in the use of hydrogen great potential to mitigate these challenges.
Redigert 20.01.2021 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Furuen
26.11.2019 kl 14:52 6465

Vattenfall Group
@VattenfallGroup
2t
Green hydrogen made from offshore wind can help decarbonise industry. Partnering to enable fossil free living within one generation. http://bit.ly/35t4VQe#hydrogen #windpower #Vattenfall

Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Furuen
26.11.2019 kl 14:50 6476

https://paper.li/HydrogenEnergy/1311853542#/

Hydrogen is ready to forge a zero emission economy
avatar
Shared by
Tadashi Ogitsu
h2-view.com - “The green energy transition is not an option but a necessity. I see a pivotal role for clean hydrogen… it is an area where Europe is still leading. Why not extend the lead on something that could be…
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Anders9ls1
16.11.2019 kl 17:21 6963

Elbiler utgjør om lag 80 prosent av salget av nye Hyundai. Likevel tror Bjørn Røsjordet at om noen år vil hydrogen ta over mer av salget på litt større biler som SUV.
Jeg føler meg ganske sikker på at når bl.a. trondheimsområdet i relativt nær fremtid får etablert flere fyllestasjoner for hydrogen, vil salget av hydrogendrevne biler skyte fart, sier markedssjefen ved Okkenhaug Bil i Trondheim.


https://www.adressa.no/pluss/magasin/2019/11/16/Har-stor-tro-p%C3%A5-hydrogenbiler-20384737.ece
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Nikko
12.11.2019 kl 16:20 7453

Hehe. Tror nok de er veldig forsiktige etter reprimanden de fikk sist...
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
12.11.2019 kl 16:11 7502

Ja Nikko det kommer vel melding snart at noen insidere ønsker å ta gevinst, er vel fornuftig å forvente.
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Nikko
12.11.2019 kl 16:02 7539

Det må vel snart komme noe nytt fra selskapet?
Ganske lenge siden de meldte om nye ordrer. De må jo få ganske mye mer ordrer enn de melder, ifølge backlogen ...
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Bullinvestor
12.11.2019 kl 14:51 7661

Er selv ute av aksjen. Men jeg skal prøve å være litt edruelig. Ikke tvil at Nel har stort potensiale her, men vi er enda tidlig i denne utviklingsfasen og har egentlig ikke begynt enda. Alle som kjenner Nel vet at det har vært en berg og dalbane fra 2015 og til i dag. Samtidig meget god avkastning for de som har truffet maks, jeg med flere er selvsagt også fornøyd med nesten 180% avkastning. Er bare sikkelig 4 mnd siden kursen var litt over 4 tallet, så dem som benyttet muligheten da har gjort det godt, samtidig var det surt for dem som var med på fallet fra 9 tallet. Tror de smarteste aksjonærene i Nel er dem som har sett trader potensialet og samtidig hadd en beholdning til langsiktig investering. Uansett hvor aksjen befinner seg så gjelder det å ha en beholdning til lavkost. Poenget ,det er muligheter å tjene mye penger selv om aksjen skulle falle til 2 tallet. End så lenge blir jeg sittende å se hvor haren hopper: )
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Noni
12.11.2019 kl 13:45 7829

Furuen, jeg må få lov å sende deg en privat email. det har skjedd noe.
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Furuen
12.11.2019 kl 10:48 8059

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-11-11/germany-plans-strategy-to-bolster-hydrogen-in-its-energy-market

The government is preparing an incentive program for early December that will help develop a local market for the technology, according to Stefan Rolle, an adviser in Germany’s Economy & Energy Ministry. The so-called hydrogen strategy will focus on the industrial, transport and heating sectors.
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.11.2019 kl 09:35 8378

Gledelig at se 8,5 er nådd :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Furuen
08.11.2019 kl 10:34 8810

Positivt fra Twitter:

Yara International
@yara
6. nov.
How can we make industrial use of #hydrogen more profitable? «#GreenAmmonia creates a world of possibilities in #renewableenergy» says Yara’s @bersto at #Zerokonferansen #YaraZero #KnowledgeGrows
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Framtia
07.11.2019 kl 22:53 9033

Nevner igjen paneldebatten på Bloomberg, der Løkke mf deltok. Engie snakket varmt om Nel og at de så for seg GW produksjonskapsitet av grønn hydrogen. Jeg anser det svært sannsynlig at dette utstyret leveres av Nel...

https://www.greenbiz.com/article/engies-renewables-chief-scaling-corporate-contracts-hydrogen-hopes-and-offshore-wind
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Furuen
07.11.2019 kl 20:13 9284

Ny NEL-stasjon åpnet i California.


Jon Andre Løkke
@jonandrelokke
6t
Great news, another Nel station in operation with our partner Shell

https://www.h2-view.com/story/san-franciscos-first-hydrogen-station-opens/
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Furuen
06.11.2019 kl 10:01 9607

Ferskt på Twitter:

Bjørn Simonsen
@bjornsimonsen
15m
Auke Lont, adm dir i
@Statnett
snakker varmt om fornybar hydrogen og grønt gjødsel på #Zerokonferansen
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Furuen
31.10.2019 kl 15:16 10122

Nel Hydrogen
@nelhydrogen
What role will #hydrogen play in the future of #mobility? We'll be attending the Liberum Future of E-mobility conference in London this December to give our input. Keep an eye out for more info!

«We are particularly excited about our lineup of presenters in fuel cell and hydrogen mobility including the CEO's of Ballard Power (BLDP US) Ceres Power (CWR LN) and Nel Hydrogen(NEL NO) and head of hydrogen energy at Air Liquide (AI FP). »

https://www.linkedin.com/pulse/liberum-2019-future-e-mobility-conference-adam-collins/
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Furuen
31.10.2019 kl 15:13 10140

Danmark og Slesvig-Holsten vil samarbejde om at køre brinttog

Den danske transportminister har indgået en aftale med sin kollega fra den tyske delstat om at undersøge, om der kan køre brinttog på strækningen mellem Esbjerg og tyske Nibøl.

https://ing.dk/artikel/danmark-slesvig-holsten-vil-samarbejde-at-koere-brinttog-229878
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Framtia
29.10.2019 kl 14:40 10787

I dag som ellers er de flesre kjøp/ salg utført av samme robot( 7500) Dette begynner å bli gørr kjedelig og kun for sære interesser...
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
JosefK
29.10.2019 kl 12:42 11017

Det er et utrolig skifte i alt av hydrogen nyheter. Det er faktisk mindre og mindre demonstrasjonsprosjekt og mer fokus på skala. Dette er et skifte som har skjedd det siste året.

Jeg blir mer og mer overbevist om at ordrebøkene kommer til å fylles opp etterhvert.
Redigert 20.01.2021 kl 22:34 Du må logge inn for å svare