PEN: Klar for 100% stigning

Trond.heim
PEN 19.05.2018 kl 21:47 52179

Pen: Doblingskandidat nr. 1:

100% opp hittil i år. Det tok mindre enn 5 mnd.

Muligheten for ny dobling innen 5 mnd er til stede.
To teoretiske triggere:
Salg av Aje: et olje/ gassfelt med enorme reserver. Salgspris 40-50 millioner USD gir ca 8-9 kroner pr. Aksje.

Trigger nr. 2:

Oljeproduksjonen starter ca 1. Oktober.
Det er bare å lese presentasjonen fra januar, på hjemmesiden, så ser en potensialet.( Jfr. Nabofeltet)

Jeg er noe mer i tvil om neste dobling:
Kanskje trengs 10 mnd fra oktober..
Vi snakker om Dussafu fase 2. Les dere opp.


Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
22.05.2018 kl 14:45 15787

Avventende holdning i dag og litt stillingskrig. Mange som er litt skeptisk til den raske kursstigningen den siste tiden og ønsker å sikre gevinst. Samtidig vet de aller fleste at denne skal videre opp så da blir spørsmålet om man tar sjansen på å gevinst sikre og gå glipp av potensielt ytterligere oppgang eller om man blir sittende og potensielt blir med noe ned før oppgangen fortsetter. Jeg sitter da jeg opplever optimismen i markedet generelt som høy, høy oljepris, initiativer på Dussafu til tid og kost samt potensielt plutselige hendelser på både på AJE og Dussafu, sist det jeg vil kalle forsering av fase 2 med test brønn i Ruche. AJE kan også plutselig få sin forløsning. Med riktig pris på 50 MUSD snakker vi plutselig om kurser på 20 kroner, nesten over natta.
Redigert 21.01.2021 kl 06:06 Du må logge inn for å svare
Spitzer
22.05.2018 kl 15:10 15739

re Juice
Strengt tatt var appraisal-brønnen hvor de fikk bekreftet funn det som skulle til for å kjøre videre vedr. fase 2. Fase 2 knytter seg fortsatt til Tortue-funnet og det vil da med fase 2 være 4 produksjonsbrønner herfra. Ruche tipper jeg egentlig utgjør fase 3 eller 4. Eller kanskje som FF antydet - en separat utbygning. Nå gjenstår det å se om de faktisk får et drivverdig funn i prospekt 6. Men COS skal være relativt høy så det må være lov å være optimistisk.

Iallefall tydelig at de kjører på i raskere tempo enn forventet på Dussafu.
Jeg blir også sittende. Tør ikke ta sjansen på at toget mens jeg forsøker på å trade noen ti-ører.
Redigert 21.01.2021 kl 06:06 Du må logge inn for å svare
piff
22.05.2018 kl 15:25 15705

Jeg har tittet i min glasskule . Den er blå med små sølv skyer som blafrer i vinden.
Kursens bane er mellom kr. 34-38 på mellomlang sikt. 6-12 mnd. Dette forutsetter at de første 3 brønnene fra Dussafu leverer etter forventning/gaiding.
I tillegg må Aje komme med sterke possetive signaler .
Så kan dette gå veien.

ps Piff bommer sjelden på Pen. :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:06 Du må logge inn for å svare
oto1
22.05.2018 kl 15:37 15668

Rent logisk, siden de borer denne letebrønnen nå på prospekt 6, så må det være fordi de lurer på å bygge ut Ruche separat.

Ved funn, så vil jeg da også anta at de borer Prospekt A og B for å finne ut om de evt klarer seg med en middels FPSO, eller om de trenger en med adskillig større kapasitet.
Ved funn på A eller B eller begge så vil jeg tro de trenger en med kapasitet på minst 100k fat/d.

Da bør PEN ha fått solgt Aje, for utbygging av Ruche vil da bli forsert.
Redigert 21.01.2021 kl 06:06 Du må logge inn for å svare
gunnarius
22.05.2018 kl 16:02 15622

Ja, det er denne timingen for Aje og utbygging, samt finansiering. Blir det mulighet for prosjektfinansiering av Aje lisensen, enklere for PEN å avhende sin eierandel. Kanskje farm down er mest tjenelig - carry?

Vil anta at Turonian oil rim bør klare 2000 fat per brønn. Det er to ledige slots (manifold), så her er det mulighet for kjapp ny prod., men finansiering må på plass. Det er litt rotete i øyeblikket hva lisensen velger å gjøre. Starte med olja oil rim virker fornuftig. Dersom for 2 brønner ca. 4.000 nye fat kan tillegges, bør opex ligge rundt $20 per fat. Dvs. >$50 netto per fat og inkl. 10% royalty med dagens oljepris. Veldig god økonomi, men så var dette her med funding da.
Redigert 21.01.2021 kl 06:06 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
22.05.2018 kl 16:18 15580

Gunnarius

Vet du hva Aje-5 produserer? Denne produserer jo fra oil-rim og kun det såvidt jeg vet. Kunne vært morsomt å vite fordelingen mellom denne og Aje-4
Redigert 21.01.2021 kl 06:06 Du må logge inn for å svare
gunnarius
22.05.2018 kl 17:12 15471

Jeg har ikke noe eksakt tall her, men mener å huske at Aje-4 nå produserer max 1.500, kanskje lavere. Skal finne det ut i løpet av uka, om ikke 24. mai.
Redigert 21.01.2021 kl 06:06 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
22.05.2018 kl 17:28 15419

Flott
Redigert 21.01.2021 kl 06:06 Du må logge inn for å svare
gunnarius
22.05.2018 kl 17:44 15370

Selv om to nye oil rim brønner tilkobles vil den samlede prod. være meget lav, men det gjør så himmelvid forskjell på opex. De faste kostnadene gjør susen ved å bli fordelt på flere fat. Og nå blir det neppe problem med manifold eller annet, for tidligere snakket man om mulige prod. problemer med 4 brønner Fase 1 og Fase 2 bli kjørt samtidig, blir betydelig mye lavere nå. Så systemet bør kunne takle Aje-4 og 3 stk. oil rim brønner. Kanon god økonomi. Og ja, jeg ser utfordringen med den tynne oljesonen (oil rim). Men lisensen taklet da oil rim Aje 5, så de har erfaring ifm. oil rim. Dette må de da kunne få til uten å forkludre hele greia. Finansiering først og jeg tror det var dette CEO i MXO hintet frempå i går ved sitt tilsvar til en aksjonær, at dette er neste potensielle mulighet (prosjektfinansiering). Vil nok bli meldt noe konkret ifm. Aje (oil rim) før sommeren er over.
Redigert 21.01.2021 kl 06:06 Du må logge inn for å svare
oto1
22.05.2018 kl 17:49 15349

Oil rim blir boret som en horisontalbrønn.

Så den bør kunne produsere adskillig mer enn 2k fat/d.

Vet ikke utstrekningen, men tror de kommer langt med en brønn.
Redigert 21.01.2021 kl 06:06 Du må logge inn for å svare
gunnarius
22.05.2018 kl 17:51 9132

Det høres bra ut. Tok utgangspunkt i den oil rim brønnen som nylig ble koblet til, Aje 5. Vi får se hva prod er på torsdag.
Redigert 21.01.2021 kl 06:06 Du må logge inn for å svare
helloween
22.05.2018 kl 17:56 9123

Blir deilig når olja er på dekk.over 80 usd igjen ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:06 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
22.05.2018 kl 18:21 9096

Hvorfor har Hegnar aldri kommentert eller referert SEB analysen?
Redigert 21.01.2021 kl 06:06 Du må logge inn for å svare
Alby
22.05.2018 kl 18:22 9097

Jeg håper på en analyse fra Artic ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:06 Du må logge inn for å svare
oto1
22.05.2018 kl 19:53 9014

Aje 5 var vel en vertikalbrønn, og det er noe helt annet å produsere fra en tynn sone fra en vertialbrønn (tilsig fta området rundt brønnen), til det å bore en kilometer horisontalt i laget og perforere mange steder.

Dussafu er vel egentlig noe av det samme, selv om Aje er vanskeligere.
Borer de for dypt produserer de vann, og borer de for grunt produserer de gass.

Hvis dette skal styres av en høvding fra bushen er jeg skeptisk.
Her bør lisensen få inn hjelp av noen som kan dette.
Redigert 21.01.2021 kl 06:06 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
22.05.2018 kl 20:23 8968

Selvsagt er de horisontale. Over er det gass og under er det vann. Det er virkelig en utfordring å bore lange horisontale i er oljelag på kanskje ti meter. Det må vi ikke glemme.

Hvis man ønsker å lære mer om oil rims:


Technical Challenges:
• Water/Gas Coning and Break-through
• Spread Out Resources
• Complicated Production Mechanism
• Transition and Invasion Zones
• Oil Smearing
• Low Recovery Factor (<18%)


http://www.spe.org/dl/docs/2012/masoudi.pdf

Anbefales. ikke spesielt vanskelig.


Redigert 21.01.2021 kl 06:06 Du må logge inn for å svare
oto1
22.05.2018 kl 20:47 8935

FF?

Meg bekjent er det ikke boret noen horisontalbrønner på Aje, og det var da også grunnen til at jeg svarte gunnarius på produksjonsestimat på 2k fat/d som Aje 5 produserer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:06 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
22.05.2018 kl 20:55 8904

Den ble boret som et sidesteg, men det vel ikke opplyst om den hadde noen horisontal.

Richart Morton snakket forøvrig en god del om dette under presentasjonen fra q4. Her er here alt som ble sagt. Vet ikke det er lagt ut tidligere. Ta også gjerne en titt på Q/A seksjonen til slutt. Dette omhandler selvsagt både Dussafu og Aje.

Beklager hvis det er lagt ut tidligere.


EDIT

Kan ikke se noe om horisontal brønn så du har nok rett, Oto
Redigert 21.01.2021 kl 06:06 Du må logge inn for å svare
Alby
23.05.2018 kl 09:26 8617


Fortsatt korrigering ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:06 Du må logge inn for å svare
helloween
23.05.2018 kl 09:48 8629

Alby

Nå er boringen på produksjonsbrønn nr 2 godt i gang.
Når meldingen tikker inn at den gikk som forventet er vi nok nærme 20 kroner tipper eg:)

Så er det testbrønn neste, slår den inn så er vi over 20 nok.
Aje(OML113) kan det dette ned en melding uten forvarsel som virkelig kan sette fart på PEN;)

Bare å lene seg tilbake å nyte turen.
Slettet bruker
23.05.2018 kl 09:54 8605

I det store bildet bare små svingninger underveis. Sett utviklingen i ett siste måneder er dette dette bare en krusning. Null bekymring sådan.
Fluefiskeren
23.05.2018 kl 11:00 8494

Enig.

Såpass må vi tåle uten å bli redde. Noen synes nok det er greit å selge før q1. Det kan fort ende med en liten nedgang som tar seg fort opp igjen
Redigert 23.05.2018 kl 11:05 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
23.05.2018 kl 11:11 8476

Helloween

Du kan da ikke regne med noe som ligner 67 prosent oppgang på en produksjonsbrønn hvis den er på linjen med preestimat.

Det er letebrønnen i prosjekt 6 som kan gi et virkelig løft. Håper vi får et anslag på ressurser og COS imorgen, skjønt vi i alle fall vet at COS er høy. Skal vi tippe et stykke over 50%? Denne blir kjempespennende rett og slett.


Edit

Ruche har så vidt jeg vet 2C ressurser på 33 mmboe. Ender vi opp minst der begynner det virkelig å ligne fugl.
Redigert 23.05.2018 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
helloween
23.05.2018 kl 11:18 8518

Fluefiskeren

Markedet ønsker bekreftelse, selv om det er mer uflaks en flaks om det skulle oppstå problemer.
Rent Psykologisk blir det en milepelen før olja er på dekk.

Mener selv at Aje har en verdi på ca 10 kroner pr aksje, så å forlange 20 kroner når prod brønnene er ok synes eg ikke er mye å forlange:)
Tiden vil vise.

Men enig at letebrønnen er den som blir spennende, og bør ved positivt resultat virkelig sette fart.
oto1
23.05.2018 kl 11:26 8481

Det er ingen bekreftelse om produksjonsbrønnen blir boret ferdig.

Det er fortsatt nesten 1/2 år til den begynner å produsere og bekreftelsen evt kommer.
helloween
23.05.2018 kl 11:38 8462

Vi får nå se.
Men etter hvert som det blir meldt/ferdigstilt mot first oil vil det påvirke kursen.
Det er nok ikke slik at dagen før olja er på dekk står den i 12 kroner, og dagen etter har den passert 20-30.

Har vært innom en del selskap på OSB i lignende situasjoner , og kursen pleier å følge takten mot ferdigstillelse.(psykologi og forventninger kan gjøre underverk på kursen;))

Men for oss som er langsiktig så er det helt klart letebrønnen som er mest spennende(og selvfølgelig flowèn på fase 1)
gunnarius
23.05.2018 kl 12:24 8408

Hittil har det forløpt bra på Dussafu.

Det er nå Aje som bør vise progress. Og i en slik situasjon gjelder det å tolke signaler.

Aksjekursen til MXO har lagget. Ligger nå et par prosent under siste emi kurs. Dette tror jeg i alt vesentlig skyldes at MXO eller Aje-lisensen ikke har meldt eller på annen måte gitt lyd fra seg angående Aje. Derfor var dette angivelige tilsvaret fra MXOs CEO, som gjengitt på MXO-forumet, en positiv tankevekker.

MXO har lovlig vedtak på at selskapet skal endre investeringsprofil - les lavere risk. Ettersom selskapet ikke har kapital til å investere, må slik iverksettelse/investering rimeligvis la vente på seg. Så den egentlig intensjonen til MXO kan være å selge Aje for å investere basert på ny investeringsprofil. For at dette skal kunne skje, samme som for PEN, må Aje opp og stå. Iallefall bli salgbar med fair verdi. Slik Aje nå fremstår er dette neppe mulig, gitt en god pris ønskes. Riktignok foreligger full settlement, ref. arbitration etc., men den substansielle verdien på Aje blir neppe synlig eller realiserbar, før Aje lisensen har fremskaffet funding for videre utbygging. Derfor var MXOs CEO tilbakemelding som gjengitt på MXO forumet så viktig, for her skisseres at lisensen synes vurdere prosjektfinanisering.

Hvordan dette kan bli løst eller om det er mulig, vites ikke. Men at det jobbes med saken hvor FDP allerede er myndighetene i hende, samt oil rim prosjektet synes bli forsert, må markedet avvente med å få endelig klarhet i. Det hefter fremdeles risk forbundet med at Aje lisensen vil få problemer med finansieringen av videre utbygging, men jeg tror faktisk at lisensen drar dette her i land. En årsak kan være at særlig MXO har meldt at oil rim brønnen Aje-5 produserer vesentlig over forventning og stabilt. MXO har skjøvet oil rim prosjektet frem i sine vurderinger og oljeprisen kan gjøre prosjektet mulig. Ref. også drastisk lavere opex ved å tilknytte prod. i størrelsesorden nye > 4.000 fat per dag. Som tidligere nevnt, da kommer mest trolig opex under $20. Og da snakker vi om virkelig god økonomi. Dette for en oljeproduksjon på Aje, som i praksis var oppgitt av lisensen og markedet. Ref. at Cenomanian reservoaret i praksis er oppgitt av lisensen. Man har ved Turonian Oil Rim Project fått en ”Troll-kloning”, hevder MXO.

Hva jeg forsøker å si: Se opp for Aje. Olja er kommet atter en gang i spill. Og gass kjenner vi til er ønsket både til innenlands forbruk og export, jf. WAGP. Man må få på plass garantier om sikker betaling for salg av gassen.

Selskapet er fra min side og som en reminder - anmodet om å redegjøre for finansiering relatert videre utbygging av Aje. Håper på at PEN løfter frem utbyggingsmuligheter/funding for gassen og olja i morgen. I alle fall tar dette her litt videre.
Redigert 23.05.2018 kl 12:44 Du må logge inn for å svare
oto1
23.05.2018 kl 14:49 8282

Helloween

Jeg er ikke uenig i at kursen kan stige frem mot first oil pga forventninger, men da er det trolig mer pga oljepris og snarlig cash flow.

At den skal stige mye pga at en borerigg har klart å bore et hull uten katastrofe stiller jeg meg mer tvilende til.
maxmelvin
23.05.2018 kl 16:09 8196

har et innspill her. se på kursen til BWO før oljen kom på catcher. alle trodde alt var priset inn, og wops gikk ferden fra 30 til 50 (ish) da de koblet på FPSOen og olja spruta. solgte for tidlig, det gjør jeg ikke nå
Fluefiskeren
24.05.2018 kl 11:08 7788

Oto

Se på side 26 i Januarpresentasjonen til BWO. Her står følgende under Tortue

FPSO mooring was pre-installed in Dec. 2017

På samme side synes jeg også det fremgår av tegningen ganske klart at FPSO ikke e beregnet på Ruche.

http://hugin.info/136844/R/2159874/843273.pdf
Redigert 24.05.2018 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
oto1
24.05.2018 kl 11:21 7762

FF

Ja, men PEN har altså i sin presentasjon samme mnd inkludert de andre 3 feltene til samme FPSO.

Det blir en avveining om det er billigere å legge rør på havbunnen kontra det å bruke en fpso nr 2 når de andre feltene skal begynne produksjon.
Fluefiskeren
24.05.2018 kl 11:28 7753

Oto

Det er nå engang BWO som er operatør. Tror Panoro har brukt et gammel fremstilling. Jeg husker det var den oppfinnelige skisse for deres del. Jeg stoler ihvertfall på operatøren.

Fluefiskeren
24.05.2018 kl 11:44 7734

Ser på MX Oil at det spekuleres på om Pacific Bora er på vei mot Aje for å bore Aje-6. Får ikke det til å stemme.
selaco
24.05.2018 kl 12:13 7676

(1) The Pacific Bora has been awarded a letter of intent from Eni for drilling services in Nigeria
addyfred
24.05.2018 kl 12:21 7659

Da kom omsider nedkjølingen i RSI. Veldig sunt for aksjen, men RSI er fortsatt rundt 70.

Jeg håper jeg får kjøpt tilbake traderposten på 10-tallet. Da får vi dekt hullet i grafen og hentet fart før et nytt drag opp. Det hadde passa ypperlig :)
Haussegutten
24.05.2018 kl 14:50 7504

Denne var litt interessant - noen som kan gjøre en vurdering av hva dette har for implikasjoner for AJE-verdi og potensielle beilere?
oto1
24.05.2018 kl 14:52 7498

FF.

Ja, som sagt så har ikke BWO kommet med noen plan for Ruche utbygging.

Jeg tror de trenger litt mer info om forventede produksjonsvolum, derfor borer de Prospekt 6 nå, og derfor tror jeg at de også kommer til å bore A eller B eller begge før de bestemmer seg.

Og så vil de sikkert se hva fase 1 faktisk produserer og om de basert på all info får problemer med kapasiteten på 40k og om de også bør forsere en eventuell separat utbygging på Ruche.

Med bom på Prospekt 6 så er det større sannsynlighet for at de legger rør fra Ruche, evt flytter FPSO noe ved en senere anledning.
gunnarius
24.05.2018 kl 16:04 7417

Ad den artikkelen som TyCooNy viste til:

And as a strategy to making this real, the state government under the reform will be looking to sign long term off-take contracts for gas found in any oil field in Lagos.

Already operational in Badagry, Lagos, is the Aje Oil Field operated by Yinka Folawiyo Petroleum Company while the Dangote Oil Refinery within the Lekki Free Trade Zone (LFTZ) is proposed to commence operation in 2021.

Utfordringer gjenstår for salg av gass i Nigeria, spesielt for export via WAGP. WAPCO har neppe problemer med å selge gassen, men da må det også forventes at betalingen kommer rettidig. Dette har ikke alltid vært tilfelle.

Den andre utfordringen ligger i at selv om Lagos:"sign long term off-take contracts for gas found in any oil field in Lagos.", så må det ligge betalingsgarantier i bånn. Kanskje dette nå kan være ivareattt.

Hva som imidlertid er det største spørsmålet: Hva er Lagos villig til å betale for gass. Dvs. tilsvarende export pris som WAGP eller regnet som til innenlands forbruk. Det sistnevnte kan fremdeles være interessant dersom det følger funding av Aje med, men dette vites som sagt ikke.

Aje-gass - man kan se for seg en splitt her mellom export og til innenlands forbruk.

Hva denne artikkelen forsterker, det arbeides med å få gassprosjektet på Aje opp og stå - inkl. funding. Og blir Aje en del av denne forsyningsavtalen med gass til Lagos, vil trolig Aje-gass med Lagos som off-taker bli meldt.

Tror vi nærmer oss med bra driv en endelig og samlet løsning for videre Aje utbygging. Både hva angår Turonian gass og Turonian oil rim.

Pris for gass og finansiering står sentralt.

Redigert 24.05.2018 kl 16:06 Du må logge inn for å svare