Scatec Solar (SSO): - Et selskap med fremtiden foran seg

Merkur
SSO 25.10.2019 kl 14:56 33393

De siste dagene har fått meg til å utfordre meg selv: Hvorfor investerer jeg såpass mye i Scatec Solar?

Det korte svaret er enkelt: Fordi jeg tror jeg vil få særlig god avkastning.

Det lange svaret er også ganske enkelt.

Scatec Solar er et selskap med fremtiden foran seg.

Hvorfor? Fordi de selger bærekraftig energi i et marked som etterspør stadig mer av det. Det gjør de ved å utvikle og drifte solcelleparker, på lange kontrakter, med langsiktige motparter.

Scatec bygger, drifter og vedlikeholder parkene selv, og bygger stor kompetanse. De er også med som eier av parkene, og eiermodellen sikrer langsiktig inntjening for både selskapet og aksjonærene.

Scatec Solar er derfor, som flere har påpekt, en «one-stop-shop» for produksjon av energi. Dess flere solscelleparker de bygger, dess høyere blir den løpende kontantstrømmen. Det er årsaken til at flere peker på at Scatec Solar kan bli en utbyttemaskin.

Et godt selskap er imidlertid ikke verdt noe om det de driver med ikke har et marked. Og et solid selskap har ikke en fremtid om det de driver med er på nedadgående trend.

Ifølge Delloittes energirapport av i år, er det flere fundamentale drivere for veksten i solenergi. Det koster stadig mindre å produsere energi fra sola. Det er en sterk etterspørsel fra flere sektorer i markedet. Siste årene har vist forbedringer i batterilagring. Ekspertisen øker i driftere av store solcelleparker.

Capital.com spurte tidligere i høst om sol-akser er en god investering. Dere konklusjon er et ubetinget ja. Først og fremst handler det om vekstmulighetene. Sektoren har gått fra å være et perifert alternativ, til å bli en solid leverandør av energi. (Capital.com løfter frem nettopp Scatec Solar som ett av de tre beste selskapene å investere i – i det samlede verdensmarkedet.)

Trendbildet underbygges også av IEA (Det internasjonale energibyrået), som sier at fornybarproduksjonen i verden kan øke med 50 prosent de neste årene. Av dette står solkraft for 60 prosent, ifølge byrået.

Når det gjelder solkraft peker rapporten på at det meste av veksten vil komme som følge av industrielle parker, slik Scatec er verdensledende på.
Scatec Solar er altså et solid selskap, med en langsiktig forretningsmodell, som er på riktig side av en overordnet megatrend. En tsunami av smarte penger, små og store, ingeniør-talent og politisk vilje er allerede på full fart inn solide bærekraft-selskaper.

Min langsiktige bet er altså at Scatec Solar er et selskap som vil skape betydelig avkastning i årene som kommer. Naturligvis finnes risiko, som for alt i livet. Vi kan alle falle død om i morgen. Om jeg så gjorde, ville jeg i det minste vært glad over at ungene kunne arve aksjekontoen.

Her er noen av kildene jeg refererer til:

* Capital.com: Scatec Solar én av tre solaksjer å investere i
https://capital.com/top-3-solar-stocks-to-invest-in-2019

* IEA: Solmarkedet klar for spektakulær vekst neste fem år
https://www.iea.org/newsroom/news/2019/october/global-solar-pv-market-set-for-spectacular-growth-over-next-5-years.html

* Solenergiselskapet Scatec Solar vokser på alle fronter. Nå vil de bli enda større.
https://www.tu.no/artikler/scatec-solar-har-mer-enn-tredoblet-effektkapasiteten-pa-ett-ar-br/476836

* Deloitte:Strong fundamentals
https://www2.deloitte.com/us/en/pages/energy-and-resources/articles/renewable-energy-outlook.html

* Mads Johannesens analyse: En «lysende» fremtid
https://blogg.nordnet.no/interessant-aksje-scatec-solar/

* Trygve Hegnar: - En av de få grønne selskapene jeg virkelig tror på
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2019/09/25/6963490/trygve-hegnar-om-scatec-solar-en-av-de-fa-gronne-selskapene-jeg-virkelig-tror-pa
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
COHO
06.12.2019 kl 13:30 7362

Ja, men stillheten fra selskapet er virkelig påfallende.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
ruda
07.12.2019 kl 10:43 7149

Tror ledelsen vil komme med nyheter før jul som vil løfte selskapet over gamle høyder
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Max Payne
07.12.2019 kl 11:54 7098

Kanskje det kommer et resultatvarsel? PPA tariffene for solkraft har sunket sterkt og flere land ønsker å reforhandle allerede inngåtte avtaler. Dette gjelder bl.a. Ukraina og Sør-Afrika. Kostnadene ved de eldre solparkene legger er sterkt økonomisk press på nasjonale kraftselskap og noen risikerer konkurs (av flere årsaker).

Den ferske analysen på SA av SSO anfører at ca 50% av den totale porteføljen/backlog/pipeline til SSO står i fare for å bli nedgradert. Hvis den analysen blir kjent blant norske medier og f.eks. E24 skulle velge å skrive en kritisk artikkel om SSO, så vil det kunne bli en katastrofe for selskapet på kort sikt. Jeg er usikker på om Folketrygdfondet og markedet generelt, er kjent med nedsiden i porteføljen til SSO, slik det kommer fram på SA.

Problemene med synkende PPA tariffer/subsidier kan nok være en sentral årsak til det svake tekniske bildet med en mulig hode og skulder under utvikling, med kursmål mot 85 kroner ifølge Hammers. Det kan imidlertid komme rekyl hvis kursen går ned mot 85 kroner, men det kommer særlig an på den videre utviklingen i Vietnam, Sør-Afrika og Ukraina. SSO har 7 solparker under bygging og hvis det skulle vise seg at flere av disse blir ytterligere forsinket eller inngåtte avtaler blir krevd reforhandlet, så kan det legge et lokk på kursen, selv om den skulle falle vesentlig mer fra dagens nivåer. Dette er selvfølgelig svært alvorlig for aksjeeierne og jeg valgte selv å ta et stort tap i går, etter det nye tekniske bildet og analysen på Seeking Alpha.

Max

Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
DRUGGER123
07.12.2019 kl 14:08 6984

Ingen tvil om at Scatec er priset høyt. Hittil i år er fortjenesten per aksje negativ. De store inntektene ligger langt frem i tid - større inntekter grunnet mindre lån mot slutten av en PPA-avtaler eller salg av anlegg/andeler av anlegg. Andelen Equinor kjøpte i Apodi Brasil Q3 2017 ga en fortjeneste på 3,71 per aksje for kvartalet - sier noe om verdi av et anlegg.

Ukraina satte høye tariffer for å tiltrekke seg utenlandske investorer. Tviler på at statlige myndigheter vil prøve å reforhandle avtalene. Ingen som vil gå inn i Ukraina med investeringer senere hvis avtales raskt brytes. I Sør-Afrika sliter Eskom økonomi. Upington, som nå er under bygging, inngikk avtale i 2015 med mye høyere tariffer. Siden 2015 har prisen på solceller falt kraftig. Mulig Scatec lar seg presse til å reforhandle i Sør-Afrika.

I Tunisia, hvor Scatec med stor sannsynlighet lander avtaler på anlegg på flere 100 MW snart, er PPA-tariffen snart subsidiefri. Store anlegg, faste leverandører og lave priser på mer effektive solcellepaneler viser at solparker klarer seg uten subsidier (der det er gode solforhold).

Det som er avgjørende for å forsvare en høy pris på aksjen er antall anlegg som kommer inn i backlog og raskt kommer til konstruksjonsstart. I 2019 bare Boguslav som har gått fra backlog til anleggsstart. Et anlegg holder ikke til å forsvare 100 kr.

Desember måned pleier å være en måned hvor Scatec ofte drar i land avtaler. Kanskje kommer det noen positive nyheter snart? Kjøper meg inn igjen når prisen har falt betraktelig.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
DRUGGER123
07.12.2019 kl 14:12 6989

Hovedauksjonen for 2024 er gjennomført
Polskie Sieci Elektroenergetyczne opplyser at hovedauksjonen for året 2024 ble avsluttet i runde 5.
I følge art. 38 i loven 8. desember 2017 om kapasitetsmarkedet (Journal of Laws of 2018, item 9, as modified), vil de foreløpige resultatene av auksjonen bli publisert innen 3 virkedager etter at den er gjennomført.

Da bør det komme en offentliggjøring tidlig neste uke på auksjonen sol og vind i Polen.

https://www.pse.pl/biuro-prasowe/aktualnosci
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Max Payne
07.12.2019 kl 15:05 6949

Ikke helt bra at kursen dupper ned til 96,85 intradag dagen etter at auksjonen er holdt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
geoinvestor
07.12.2019 kl 15:27 6941

Viste styrke når den hentet seg inn igjen fra 96,85. Var det shortinndekning vi var vitne til? Tror vi skal videre opp på mandag.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
COHO
07.12.2019 kl 15:32 6936

Det er lett å bli overbevist av en forretningsmodell som bygger på 20-25 års PPA kontrakter, særlig hvis de er basert på subsidierte FiTs som ligger høyt over det som er utviklingen i markedet. Det kan synes som en «no-brainer» Når dette blir kommunisert gang på gang kan det bli en sannhet. 15% IRR ble kommunisert som en absolutt cut-off grense for inngåelse av kontrakt.

Vi lever nå en gang ikke i en uforanderlig verden, alt forandrer seg også cut-off grenser på IRR for inngåelse av PPAer. Nå er den ikke bare blitt nedjustert, men også flytende og omtrentlig, 12–14%

Solkraftmarkedet er i sterk endring, som alt annet i en verden som er preget av det grønne skiftet. Prisene på innsatsfaktorene har vært sterkt fallende over lang tid, noe som etterhvert har ført til at sol nå har blitt konkurransedyktig med alle andre energiformer. Kanskje til og med nå den billigste elektrisiteten etter vannkraft. Det har ført til en økt konkurranse på prisene på solceller. Konkurransen fører til økt press på marginer og derfor en økt behov for å produsere etter «economies of scale.». Volum har blitt avgjørende for overlevelsen til solcelleprodusentene. Flere konkurser har dessverre vært resultatet og fulgt i kjølvannet av denne utviklingen.

At dette prispresset blir overført til nedstrømsledd i verdikjeden synes logisk og naturlig, slik det har skjedd i utallige andre industrier før. Også her vil volum bli avgjørende.

Store viktige kontraktspartnere vil ikke lenger betale priser som ligger høyt over det som er utviklingen i markedet. Det viser da også utviklingen i større grad å gå over til et auksjonsbasert system for inngåelse av PPAer. Slik utviklingen ser ut til å være i SSOs uttalte vekstmarkeder Vietnam, Ukraina og Tunis.

Hvis kontraktspartnerene samtidig sliter med overhengende konkursfare, vil det fremtvinge reforhandlinger av allerede inngåtte avtaler. Dette vil kunne påvirke rentabiliteten til prosjekter i drift og fremtidig planlagte anlegg, dette er situasjonen for SSO i Sør-Afrika og Honduras, antagelig også i andre markeder.

Vi er nok alle enige om at solkraft skal vokse stort, men til hvilken pris? Hvem skal betale og hvem skal tjene på utviklingen. Verden forblir kompleks og i mange henseende uforutsigbar. Er det noe investorer skyr er det uforutsigbarhet.

Dette var bare noen tanker i forhold til SSO og fremtiden, og noen forhold som jeg mener blir underkommunisert. Kom gjerne med dine tanker.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Max Payne
07.12.2019 kl 15:53 6928

Godt oppsummert. Jeg er i tvil om Nordea Markets og andre analytikere har vært flinke nok til å drøfte nedsiden til SSOs portefølje eller om de har innsett hvordan prisfallet i tariffene truer gamle kontrakter.

Esplanade Capital LLC har gjort en mye grundigere jobb i sin analyse av SSO enn noen annen norsk analytiker. Man kan lure på om den samme informasjonen når ut til hele markedet. Jeg er i sterk tvil om det, gitt at emisjonen i høst ble satt til 116 kroner og kursen nå ligger i 100.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
COHO
07.12.2019 kl 16:14 6959

Takk Max, jeg kan ikke si om kursen skal til 140 eller 70. Vi må alke gjøre våre vurderinger. Jeg har selv lenge vært overbevist om at SSO har vært et safe bet og vært tungt inne. Har nå solgt meg helt ut. Nå ser jeg en utvikling som tyder på mere volatilitet. Volatilitet kommer alltid av usikkerhet og mangel på informasjon. Dessverre har selskapet i den siste tiden vært meget tause og jeg kan ikke tyde det som noe annet enn at de ikke har noe positivt å melde.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
ruda
08.12.2019 kl 11:36 6633

Innlegget er slettet
Morsom du. Bare hold deg borte, slik at andre kan være med på den videre oppturen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
COHO
08.12.2019 kl 13:42 6759

Vi vil så gjerne tro og håpe at SSO gjør alt riktig. Noen ganger kan vi gjøre alt riktig, men de avgjørende faktorene ligger bare utenfor vår kontroll. https://www.politico.eu/article/ukraines-green-oligarchs-energy-subsidies-electricity-tariffs/

Her er en beskrivelse av det nye auksjonssystemet som trår i kraft fra 01.01.2020
https://balkangreenenergynews.com/ukraine-launches-renewable-auction-system/

Hvis du vil vite mer om renewables i Ukraina og stoler på KPMG:
https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/ua/pdf/2019/07/Renewables-in-Ukraine-Report_2019.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
OldNick
08.12.2019 kl 15:51 6649

Innlegget er slettet
Banarepublikker?

Ja, noen av dem, het klart.

Det som Scatec's aksjeieiere bør stille seg, er:

Hvorfor skal de fattigste landene i verden investere i den dyreste energien?

Billig energi er en forutsetning for å klatre på levestandard-stigen.

Og når man ser på noen av de kontraktene Scatec har, betyr det rådyr energi for forbrukerne i de landene som Scatec har fått kontrakter i.

Og husk; fornybare energiformer som PV-sol og vind alltid må ha 100% backup (eller nær 100%). Det er alltid en tid på døgnet (og flere døgn i strekk) hvor solen ikke skinner eller vinden ikke blåser. Hvis ikke står kundene uten strøm.

Når de økonomiske realitetene i noen av disse landene blir klar, har de nok ikke noe valg enn å resette subsidiene til lavere nivåer. De har vel ingen problemer med argumentasjonen heller. De har ikke råd.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Sundancer
08.12.2019 kl 16:24 6605

Når det er en pause i nyheter fra Scatec prøver shorterne seg med FUD for å få kjøpt billige akjser. Sannheten er at solenergi, i motsetning til fossil energi, blir billigere og billigere hvert år. Selvsagt får land som går for solenergi glede av kostnadsreduksjonen. Det nye nå er at solenergi ikke bare er billigere enn nye kullkraftverk -- den er også billigere enn eksisterende kullkraftverk. Dermed vil det lønne seg for operatørene å stenge ned kullkraftverkene og heller sette opp solcelleparker.

Jeg anbefaler folk å se videone til Ramez Naam fra Singularity University på Youtube. Han vet hva han snakker om. https://www.youtube.com/watch?v=MzmMDAnzPiI
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Darabia
08.12.2019 kl 16:30 6588

Men nå må vi ikke alle få helt panikk heller. Selskapet er bra, det kan ingen si noe på. Selskapet vil vokse videre og bli et viktig selskap i skiftet til fornybar energi. Har du kjøpt deg inn på emisjonskurs til 116, så se er det dumt. Skjønner man kan bli stresset nå da. Men selg deg ut om du er så redd for selskapet ikke skal vokse videre eller du mener potensialet ikke er der. Merkelig hvordan en artikkel kan endre så mye og gi så mye angst. Da burde man kanskje ikke være i aksjemarkedet. For de som har satt alle sparepengene sine i en aksje som Scatec, så har du allerede her gjort en stor feil. Scatec er en viktig post i min portofølje, men jeg har aldri vektet mer en 20 prosent av min kapital i selskapet. På denne måten er man godt rustet for slike nyheter og kan evt bare selge seg ut med et lite tap. Kjøp deg inn på 70-80 kr igjen, og bli med på reisen videre. Ser egentlig ikke helt problemet? Scatec er et bra selskap, og utfordringer på veien hører med for absolutt alle aksjer... Husk hvorfor du først kjøpte deg inn i Scatec. Subsidier er selvfølgelig viktig å ta hensyn til, men selskapet går ikke konkurs, det høres nesten sånn ut. Ønsker alle en riktig god søndag :) Jeg sitter forresten long og baserer synspunktet mitt på det.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
OldNick
08.12.2019 kl 16:31 6586

Den økonomiske situasjonen til Ukraina er såpass svak at de trenger store lån fra IMF.

Ikke særlig lurt å låne penger for å skyfle dem inn i fornybar-subsidier.

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/Jowmd8/ukraina-og-imf-enige-om-nye-milliarder-i-bistand
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
COHO
08.12.2019 kl 17:17 6534

Darabia, du har helt rett i det du sier, panikk og angst tar alltid feil. Det er likevel viktig å være så godt informert og opplyst som mulig. Vi tar alle beslutninger på den informasjonen og erfaringen vi sitter med. Historien har en tendens til å gjenta seg, og det gjelder også i aksjemarkedet. Det kan derfor ikke skade å ha denne historien i bakhodet. https://www.investopedia.com/investing/sunedison-classic-wall-street-boom-and-bust-story/
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
COHO
08.12.2019 kl 18:24 6436

Det som er avgjørende er at SunEdison, finansierte seg hovedsakelig på kredit. (75-80%) Det må være klart at dette er den kapitalen med høyest prioritet. De verdiene solparkene representerer vil i et vanskelig marked akkurat representere det selskapet har i gjeld, aksjekursen vil derfor stupe. I SunEdison sitt tilfelle -99% mot 0.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
08.12.2019 kl 19:06 6367

«Kjøp deg inn på 70-80 kr igjen,
og bli med på reisen videre»

Hvordan kan du vite at den skal korrigere ned på
dette nivået ? Fredag traff den et tydelig gulv 97-98
og sluttet på 100 blank, ned kun 0,30% for dagen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Darabia
08.12.2019 kl 19:48 6302

Fuhrmeister. Poenget mitt var aldri at den skulle ned dit, var bare for å illustrerer den frykten enkelte har hatt for at dette evt skulle skje. Jeg tror ikke den vil ned på 70-80, men om det skulle skje, er det ikke noe jeg frykter. Jeg har troen på Scatec, jeg er investert i Scatec. Men alt kan skje, og man burde ikke spille alt på et kort. På denne måten kan man stå imot nyheter og spekulasjoner bedre, uten å få panikk. Noe jeg har følt det har blitt, etter at folk har sett litt mer på nedsidene Scatec evt har. Alt har vært veldig positivt så langt, det eneste negative jeg har lest er at aksjen har vært overpriset. Men det har ikke vært noe angst eller frykt for det, nå føler jeg enkelte har mistet troen på selskapet pga en artikkel om subsidier og noen nye synspunkter på selskapet som ikke enkelte mener ikke er positivt. Men for meg er det helt normalt, ingen selskap har kun positive utsikter. Jeg har troen og gleder meg til veien videre :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
08.12.2019 kl 20:08 6264

Glimrende Darabia ! Da fikk vi avklart det.
Sso er også etter mitt syn et av de beste
objekter innen det grønne segmentet, sammen
med Sship. Besitter selv hhv. 16 og 20 prosent.
Ønsker deg lykke til videre med dine investeringer!
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
08.12.2019 kl 20:37 6201

Svært så negativ du ble til aksjen etter at du solgte. Dette er jo et selskap med høy kompetanse,
verdensledende i installasjon av solparker, i en verden som skriker etter fornybar energi.
Selskapet har opparbeidet en fremtidig kontantstrøm på allerede installerte parker som gjør at
de er godt finansielt rustet til å delta på en rekke lurative prosjekter fremover. De som så det skremmende
innslaget på dagsrevyen idag om permafrosten som smelter i nord, forstår at noe må gjøres, og det raskt.
Fremtiden ligger i fornybart, ikke fossilt, undertegnede må innrømme at jeg har sett dette litt sent,
og tapt en god del på særlig oljeservise. Scatec som er investert i flere land med politisk risiko, vil helt sikkert
få noen dårlige nyheter, trenden over tid er imidlertid opp, dersom selskapet fortsetter å utnytte de gode mulighetene som finnes.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Darabia
08.12.2019 kl 20:46 6185

Takk det samme :) Syns forumet er veldig bra og lærerikt. Håper vi kan fortsette i det samme sporet!
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
COHO
08.12.2019 kl 21:05 6142

Marketwatch, jeg er ikke negativ. Jeg stiller kun noen berettiget spørsmål og prøver å opplyse meg selv og deler det med forumet. Jeg er helt enig i at verden trenger Scatec Solar og at verden raskest mulig må over til 0 utslipp. Jeg har i flere år kjøpt meg opp i SSO. Begynte da den sto i 20 kr. Jeg ser nå at volatiliteten tiltar, om det skyldes generelle makroøkonomiske forhold eller forhold knyttet mer direkte til selskapet, vet jeg ikke sikkert. Antageligvis er det begge deler. I allefall ble eksponeringen for høy og jeg valgte å ta gevinst. Det er dermed ikke sagt at jeg ikke kommer til å gå inn igjen.

Jeg må få lov til å kommentere utsagnet ditt om at selskapet allerede har opparbeidet en fremtidig kontantstrøm. Det er ikke mulig å opparbeide noe som ligger i fremtiden. Det ligger i ordet opparbeidet og refererer til et faktum i fortiden.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
JosefK
09.12.2019 kl 01:48 5929


Jeg kan ikke begripe hva escon skulle ha å vinne på å redusere tariffen. Det vil redusere investeringsviljen til null. Jeg ser de snakker om en kompensasjon i form av lengre løpetid, noe til og med escon må skjønne blir et lite helvete når nye betingelser må tilpasses avdrag.

Min situasjonsforståelse sier det ikke er så ille som seeking alpha skal ha det til og at i værste fall dreier det seg om en forskyvelse ut i tid eller en kompensasjon ved at mer kapasitet kan legges til.

Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
oivindl
09.12.2019 kl 08:34 5786

"Det er ikke mulig å opparbeide noe som ligger i fremtiden. Det ligger i ordet opparbeidet og refererer til et faktum i fortiden."

Det var et merkelig resonnement. Om man har inngått/opparbeidet langsiktige avtaler om salg, produksjon eller hva det måtte være, så er det uten betydning for fremtidig kontantstrøm?
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
COHO
09.12.2019 kl 08:48 5744

Nei oivindl, jeg sier ikke at det ikke har betydning. Det eneste jeg sier er at man planlegger og har modeller for fremtidig utvikling av kontantstrøm, men hva som virkelig kommer til å skje er det ingen som vet. Vi vet at verden er kompleks og foranderlig og kan ikke fastslå et faktum før det har skjedd. Det er mange som prøver å se inn i fremtiden med ulike verktøy. Noen bruker glasskuler andre bruker Excel.

Hvis vi går igjennom et kontantstrømregnskap så kan vi se hvor mange faktorer som påvirker kontantstrømmen. Hver og en av disse posisjonene avbilder noe som faktisk har skjedd i virkligheten. Noen ganger blir det gjort manipulasjoner, ikke lett å oppdage.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Sann
10.12.2019 kl 14:22 5361

Hvorfor lurer du andre med opptur når det hele tiden går nedover. Alle vet at aksjen er overpriset og bør ned til rundt 70. Ikke bra...
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
eplemost
10.12.2019 kl 15:15 5302

I nesten 3 måneder har SSO ligget i en nedadgående trendkanal.

Toppen i kanalen er nå ca 108 og bunn ca 96.

Kanalen synker med ca 5 kr pr mnd. Om 5-6 mnd blir det kjøp på 70 kr.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
DRUGGER123
10.12.2019 kl 18:19 5153

Scatec stopper arbeid Ukraina

Den norske Scatec Solar har stoppet prosjektet for bygging av et solkraftverk (SES) i Kherson-regionen med en kapasitet på 65 MW på grunn av en mulig reduksjon i vilkårene for pre-PPA.

Dette ble rapportert til Energy Reform Agency av sjefen for Scatec Solar om forretningsutvikling i Ukraina Alina Sviderskaya på slutten av møtet i komiteen for European Business Association (EBA) om drivstoff og energi.

"Selskapet investerte fra 2 til 3 millioner euro i dette prosjektet, og det er nå helt stoppet," sa hun.

http://reform.energy/news/norvezhskaya-scatec-solar-ostanovila-stroitelstvo-ses-v-khersonskoy-oblasti-moshchnostyu-65-mvt-iz-za-vozmozhnogo-sokrashcheniya-srokov-pre-ppa-13204
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
OldNick
11.12.2019 kl 12:16 4844

ESKOM, Sør-Afrika's største kraft-ptodusent og nett-operatør er i eksistensiell krise, skal vi tro denne artikkelen (og det finnes vel et utall andre som beskriver problemene selskapet har).

- Selskapet har lidd av enorm korrupsjon, etterat ANC, og spesielt etterat Nelson Mandela gikk av, så mange har stjålet penger av selskapet.
- Dårlig ledelse (antakeligvis, de har kanskje vært mest opptatt av å fylle egen lommebok?)
- Selskapet har dermed heller ikke greid å øke produksjons- og nett-kapasiteten tilstrekkelig til å fylle den store veksten som har kommet av at tidligere strømløse slum-kvarter i byene og deler av landsbygda som ikke hadde nett-tilkobling, nå etterhvert får det.
- Og det er sikkert vanskelig å få alle til å betale prisen for å kunne bruke strøm.
- Trenger de da fornybare kilder, som også må subsidieres?


https://www.washingtonpost.com/business/energy/why-eskoms-power-crisis-is-south-africas-top-risk/2019/12/11/f963b48c-1bfa-11ea-977a-15a6710ed6da_story.html
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
snoken
22.09.2020 kl 11:20 3194

snart rik,sola skinner!
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Mr Morgan
22.09.2020 kl 12:45 3153

Analytikere hever kursmålene i dag. Mtp tilbudet av ESG aksjer vil denne gå da den er en av få med virkelig business modell. Også brutt att og teknisk tilfredstillende.

https://finansavisen.no/nyheter/aksjeanalyse/2020/09/22/7569444/analytiker-venter-kraftig-kursoppgang-jekker-opp-kursmalet
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
snoken
22.09.2020 kl 13:21 3123

Som tidligere nevnt er mitt tips at Scatec står i 200,- innen utgangen av året.
300,- Iløpet av 2021 skal være mulig.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
snoken
22.09.2020 kl 16:26 3053

Abg med nytt kursmål idag 250,-
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
snoken
07.12.2020 kl 15:58 2630

Ser bra ut det her...
Passerer vi 300.- i år?????
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.12.2020 kl 18:02 2575

Det ser ut som BlackRock har fått det travelt den siste uka.. fra deres inntreden i aksjen har de kjøpt ca 200k pr uke, siste uka har de økt opplastingen til 700k 🤔🤔
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
optimist68
07.12.2020 kl 19:40 2516

Jeg tror vi ser 300 like etter nyttår når fond skal laste opp enda mer
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare