Kommentar: Axactor

Gullmine
AXA 25.10.2019 kl 15:44 5717

Tenkte det var på plass med en liten kommentar ang. situasjonen i Axactor per dags dato. I skrivende stund er aksjen nå på 17,90 kr ned 3,24% etter å ha doblet driftsresultatet. Jeg gikk for første gang inn i Axactor da aksjen enda het NMG, før de skiftet børsticker til AXA.
Gikk ut i 2017, og er nå inne igjen med en relativt god snittpris i min formening.

Har nå sømfart AIK (Aktiv Kapital) forumene, og samtlige historiske kurser (som er utrolig vanskelig å finne etter de gikk av børs).
Spetalen var som kjent den personen som endret NMG til Axactor og var med å starte opp dette selskapet. Så gikk Spetalen ut og i senere tid Fredriksen inn. Høres dette kjent ut? Er samme historien hos Aktiv Kapital.

Etter Fredriksen fant ut at han kan printe penger ved å kjøpe opp Aktiv Kapital for 735 millioner for så å selge det for 5,5 milliarder, vil han naturligvis gjenta suksessformelen igjen. Det er helt åpenbart at han skal ta Axactor av børs når eierandelen hos Geveran bikker budplikt.

Skal vi lære noe av Aktiv Kapital, er det at Fredriksen bryr seg null og niks om småaksjonærene. Han skal naturligvis ha minst kostnader og størst profitt. Et bud på 40-50 kroneren er bare å glemme. Et bud på 30 kroner er derimot veldig realistisk.

Vi vet alle at Axactor kursen er en svært rar aksje, og at kursen holdes unaturlig lav. Noe en viss forvalter hos DNB forklares med en "generell sektornedgang". Det er helt naturlig at Fredriksen ønsker å holde kursen så lav som mulig, koste hva det vil. Verdien i på børsen i dag gjenspeiler på ingen måte verdien til Axactor. Dette fikk Aktiv Kapital aksjonærene kjenne på, da de også vurderte søksmål da aksjene deres ble tvangssolgt til 30 kroner.

Spørsmålet vi må stille oss er hvor langt Fredriksen er villig å presse aksjen ned før han eventuelt kommer med et bud. Det må også nevnes da jeg så på historikken her på forumet ser vi at SS forventet en pris på 40-50 kroner så tidlig som mai i år. Siden den gang har fløyta fått en annen tone, hvorfor kan jeg bare stille spørsmål ved. At han driver på slikt på dette forumet er på grensen til ulovlig. Absolutt ingen her inne må ta noe han sier for god fisk, om han i ettertid fikk et jobbtilbud hos Geveran vet ingen.

Har du en snittpris under 20kroneren tror jeg du kan sitte ganske så stille i båten, men ferden mot oppkjøp kommer til å bli lang og volatil.
Redigert 20.01.2021 kl 18:00 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
25.10.2019 kl 16:00 5633

Godt skrevet Gullmine. Det er jo økonomien og fremtidsutsikter (det fundamentale) i et selskap på børs som er driver for nivået på aksjekursen. Dette ser ut til å være fraværende for AXA. Synd da AXA kursen slik jeg ser det skulle ligget på et noe annet nivå i dag om de ekte børskreftenen hadde fått virket slik hensikten er....
God helg :)
Gullmine
25.10.2019 kl 16:15 5567

Forresten, til Skipssjefen, siden du har gjort det klart at du sitter i shortposisjoner samt spammer ned forumet med negative meldinger, kan jeg bare minne deg på denne artikkelen:

https://e24.no/teknologi/i/vQlmvp/svensk-skoleungdom-tiltalt-for-aksjemanipulasjon
Record
25.10.2019 kl 16:42 5436

Hmm, Fredriksen holder fortsatt løpet med å bygge egen formue for småsparernes penger .
Har ikke eiet en Fredriksen aksje på 25 År akkurat pga fremgangsmåten til den fyren , kan nok ha tapt litt på det ,men den fyren er moralsk forkastelig når det gjelder penger å børs !
Lysholmlinje
25.10.2019 kl 16:47 5396

Kanskje på tide at noen i aksjehandelsystemet reagerer på hva som skjer....
htveranger
25.10.2019 kl 16:57 5341

Tenk om noen i Noreg også kunne hatt augene åpne. Det hadde bare vært drit kult om det hadde kome anmeldelse av "noen" om aksjemanipulasjon av AXA.
Popcorn
25.10.2019 kl 17:02 5310

Det er bare å sende mail til stockwatch@oslobors.no
Bertelli
25.10.2019 kl 17:06 5286

Dere legger til grunn ser jeg at det foregår en aksjemanipulasjon siden kursen er lavere enn dere ønsker.
Popcorn
25.10.2019 kl 17:09 5263

Ikke korrekt, men det skader aldri at ting blir sett på
SjonkelRolf
25.10.2019 kl 17:12 5248

At aksjen havner på taperlisten idag er absolutt en tankevekker
Slettet bruker
25.10.2019 kl 17:38 5168

Fikk nesten følelsen av at Statoil! og Lakserfremtiden er tilbake!

Elsker å se at jeg fikk rett i alt sammen. Oppsumert i andre tråder.

Merkelig at dere en dag skriver at SS ikke kan påvirke kurser, men i dag mener dere det? Jeg ser det blir bevegelse når jeg sier kjøp eller selg 😄

Jeg snakker opp aksjen når jeg er inne, motsatt når short. Ikke ulovlig det.

SS
Skalleknarp
25.10.2019 kl 17:51 5103

Her er det ikke snakk som får aksjen opp eller ned. Heller noe mer raffinert enn det.... dette blir som om det en vakker sommerdag med 30 grader pluss skulle vært 2 grader Celsius i sjøen på Sørlandet.... Ja, ja slik går no dagan…..
Slettet bruker
25.10.2019 kl 18:15 5042

Dette har eg gått i DYBDEN på før og forklart i detalj.

Stikkordet er DNB som jobber på standing order fra Fredriksen

SS
Slettet bruker
25.10.2019 kl 18:35 4960

SS skulle ha vært anmeldt for lengst.
Slettet bruker
25.10.2019 kl 18:49 4928

😂😂😂 SS gjør da ikke noe ulovlig.

Å sitte short er da likeverdig som long, eller?

Aksjemarkedet var jo hjertens enig med SS i dag.

SS
Varsom
25.10.2019 kl 19:12 4849

Merkelig at ikke folk tar litt lærdom her inne. Folk setter bare på seg skyggelapper og rakker ned på den/de som har hatt rett ganske så lenge nå mtp kursutviklingen. Er ikke rart folk taper penger i aksjemarkedet!
Bertelli
25.10.2019 kl 19:17 4822

Ja jeg kjøper og selger SS hver gang du sier kjøp eller selg. Alle vennene mine gjør det samme.
Slettet bruker
25.10.2019 kl 19:21 4791

Straks kursen fått urolig mye tynn, dukker baisserne opp. Merkelig dette. Og en ting her blir ingen aksjer rørt. Dere får kamp med Gevran.
Varsom
25.10.2019 kl 19:27 4768

men baisserne som du kaller dem har hatt rett hver bidige gang! Skulle man fulgt rådet til de/deg som er bull axa, så hadde man tapt en formue... Det er et eller annet råttent spill med denne aksjen Iog de som biter seg fast... taper penger så det griner etter! Jeg kondolerer med de som er bull og gratulerer de såkalte baisserne!
Slettet bruker
25.10.2019 kl 19:52 4703

Varsom enig i ditt resonnement, aksjen er pinrotten .trist er det. Men det er en årsak til denne kraftige manipulerte enkel tanke gang. Så spørs det om hvor mange denne gang Fredriksen får billige aksjer verso småsparere. Uansett denne herjing selge kommer ikke på tale.
Redigert 25.10.2019 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
25.10.2019 kl 20:04 4664

Jeg har også sett litt på historikken til Aktiv Kapital. De som hadde aksjer i selskapet fikk en avkastning for
AK, men det er også klart at aksjonærene burde fått langt mer. Hvordan kan det så tenkes at Geveran opererer
for å presse kursen ned, dersom det er det som skjer? En åpenbar måte er selvsagt ved å låne ut aksjer til short.
Short aktiviteten synes imidlertid begrenset, synlig short har stått uendret fra juli i år (utgjør under 1% av utestående
aksjer). Eventuell aktivitet under 0,5% vises ikke. Har Geveran så stor markedsmakt, at det faktum at de har en stor
eierpost i Axa, holder mulige andre investorer ute? Selvsagt en mulighet, men synes ikke å gjelde andre selskaper
de er tungt inne i, f.eks Frontline.Det som taler for at andre investorer holder seg ute, er det faktum at omsetningen i
aksjen, med unntak av dagersom i dag, omtrent har opphørt i forhold til glansdagene. Dette gjør det også betydelig
lettere om noen vil drive"aktiv kurspleie". At kursen synes på ett eller annet vis å bli "pleiet" er jeg faktisk enig i.
Det er ikke naturlig ataksjen idag f.eks. gikk kraftig ned, med tanke på at selskapet mer enn innfridde i q3.
Det er heller ikke naturlig at aksjen omtrent har stått på stedet hvil over år, og er verdsatt betydelig under
innbetalt/opptjent EK.Til tross for flere kjøp har imidlertid Geveran ikke klart å øke eierandelen med mer enn vel 10% siste to år.
Kanskje de må betale mer for aksjen fremover, for å skaffe seg kontrollerende eierskap innen rimelig tid?
Det avhenger av til hvilken pris de øvrige større aksjonærer vil selge for, Geveran vil ikke kunne skaffe seg
nok aksjer ved å kjøpe av deg og meg, oss såkalte småaksjonærer, til det er ordinær omsetning i aksjen for lav.
Dersom andre har en begrunnet oppfatning av hva som skjer med handelen i aksjen, så håper jeg dette kan
deles med oss andre på forumet. Å beskylde noen for manipulering, som er en kriminell handling, er ikke noe,
ihvertfall undertegnede, har noe som helst grunnlag for å gjøre. Utviklingen i aksjen bør imidlertid være interessant
for tilsynsmyndighetene.
Viser ellers til artikkel i Finansavisen idag, der utviklingen i aksjen tilskrives at bransjen har vært noe "ute" siste år.
Tilsvarende selskaper i Sverige har imidlertid hatt en langt bedre utvikling i aksjekursen. Kanskje turen også kommer
til oss etterhvert?
santana1
25.10.2019 kl 20:06 4652

Takk SS / Gullmine dette forklarer alt. 30 kr Nov 2017 til 17 kr i dag. merkelig at ingen reaksjon fra større aksjonærer
Redigert 25.10.2019 kl 20:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.10.2019 kl 20:13 4633

Kan også ha vært short inndekkningen i dag, for fallet henger ellers ikke på greip. Dersom Gevran har lånt ut enda mer aksjer i dag så blir det
Særdeles vanskelig å få kjøpt mye, alle så hvor minimal handel nede på 15.50.Om dette er tanke gangen til Fredriksen må jeg si kynisk måte dette spillet forgår. Skittent spill.
Redigert 25.10.2019 kl 20:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.10.2019 kl 20:38 4569

Karius er gode gamle hanibal! bjørn72

Har du enda ikke solgt?
Takk for hyggelige ord, Varsom. Du og kan axa og børstraderfaget.


SS
Redigert 25.10.2019 kl 20:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.10.2019 kl 20:45 4546

Folk her vet ikke hvordan man skjuler ser for SSR lista. Dette har eg forklart i detalj også. Nominees kontoer, mange. Man ser jo siste ukene at fredriksen låner ut og får igjen, uten at man ser noe på SSR lista, eller børsmeldinger om kjøp/salg. Altså utlån.

SS
Slettet bruker
25.10.2019 kl 20:49 4515

Hvor er Captain når kursen sank som en stein?

Han var høy på pæra i dag tidlig. Ikke nå?

SS
Varsom
25.10.2019 kl 20:53 4496

Takker Ss, etter lang tid så har jeg endelig lært, men langt fra ferdig utlært! Har tjent veldig gode penger den siste tiden. Kjøre heis er jeg ferdig med og man blir aldri fattig av å ta gevinst som du sier, men en kan bli fort fattigere av å være for tolmodige i mange tilfeller! Så mange her inne som burde ta imot rådene dine!
Slettet bruker
25.10.2019 kl 21:18 4450

V: som om jeg skulle skrevet det selv. I axa er alt så opplagt og mønster gitt, at man kan tjene godt 4 ganger i året der, vs å sitte i minus 2 år som andre her gjør, og liker 😂😂😂

SS
Marketwatch
25.10.2019 kl 22:10 4341

Vps oppgir til selskapene på Oslo børs de reelle eierne bak nomineekontoene (en tjeneste
innført for flere år siden for å bedre IR). Ifølge aksjonæroversikten 21/10-19 har Geveran,
etter det jeg kan se,lånt ut vel 1,4 mill. aksjer. Dette er litt mer, men ikke mye, enn det
som er meldt shortet på SSR lista. Det hadde vært interessant at SS i detalj forklarte oss
hvordan Dnb kan sjonglere med nomineekontiene for å skjule Geverans faktiske eierskap
og utlån av aksjer. Jeg har ihvertfall vansker med å forstå at Dnb bistår i noe shady
i denne sammenheng, til det er de vel for opptatt av å bevare sitt gode navn og rykte.
Varsom
25.10.2019 kl 22:19 4317

Dessverre noen som ikke vil lære😂 Er bedre å sitte med cash og vente på gode kjøpsmuligheter ut ifra mønstrene som viser seg og sannsynligheten for gjentagelse!!
Redigert 25.10.2019 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.10.2019 kl 22:23 4306

Å du tror dine egene løgner ditt dpy tryne
zedyz
27.10.2019 kl 11:58 3663

Falt mye på fredag, kommer tilbake igjen på mandag :)
Slettet bruker
27.10.2019 kl 12:14 3641

Trenden er ned. Og mange selger etter tall og kjøper igjen om 6 uker for 14-15 kr.

SS
zedyz
27.10.2019 kl 12:24 3619

Jaja, men spretter fort litt etter en dag som fredag da :) For en dag eller to i det minste.
Slettet bruker
27.10.2019 kl 14:09 3501

SS,

Jeg er her, men gidder ikke sitte i Weekenden å kjatte med deg.

Forøvrig eneste jeg er enig med deg at det er like legitimt å være short som long. Hadde blitt kjedelig og lite volum om en bare kunne sitte Long eller på hylla.
Slettet bruker
27.10.2019 kl 14:37 3460

Preike gang på gang om at shorternes vinner ofte er såre enkelt ,Axactor har vært offer for myndighetene krav om kommende gjelds register,høye gebyrer, vært i en lang konsolidering fase,aksjen falt til ekstremt lave nivåer mange mistet tolmodigheten underveis,folk må forstå Axactor gjør alt riktig tar tid å bygge solid butikk SP kommer tallene som vil gi meget bra avkastning for aksjonærene flere å frem over. Nå er det å få kontroll på kostnadene.
Slettet bruker
27.10.2019 kl 15:22 3414

Struts skrev Innlegget er slettet
S-kips
S-jefen

SkipsSjefen

Enkelte er rimelig «enkle» ser jeg. Tenke seg til å blande inn nazi historien når man ikke forstår SS signaturen.
Er det bare grunnskoleutdanna taxikusker i axa?

SS
Slettet bruker
27.10.2019 kl 15:58 3373

De som lager «feita» tall og utbytter innen finans nå, er sparebankene. Kjedelig med sparebank..? Bare se på slikt som AXA og KOMP. Er ikke det kjedelig, så vet ikke jeg. Gradvise men sikrere kursøkning og utbytter i sparebank er heller å foretrekke. Sjekk f.eks. talla i MING som kommer til uka, så vil de etter alle solemerker bekrefte hva jeg skriver om, så får kvartalsrapporten fungere som kilde for de av dere som behøver det.
Slettet bruker
27.10.2019 kl 16:30 3316

Rocktall veldig ening bånn i bøtta å sitte med. Inkasso aksjer men, det kan fort snu