Verdsettelse av Ocen Yield. Revurdering i 2018

Rederen
OCY 20.05.2018 kl 13:56 40154

Ocean Yield er i markedet for å øke ytterligere finansiering av selskapet. Investeringer vil komme ytterligere i 2018 og inntjeningen i selskapet vil bli betydelig bedre i år med det store investeringsprogrammet samt løsning for Dhirubai. Det bør vel komme oppgraderinger av kursmålet i dette året. Noen som tør å komme med forslag til nytt kursmål?
Redigert 21.01.2021 kl 01:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2018 kl 12:40 16009

Q3 kommer til å bli et superkvartal. Q2 ga 37 mill usd før skatt med 45 skip på vannet. I juli kom 5 nye skip på vannet, 1 suezmax og 4 containerskip. Det skal komme en suezmax til i august. Jeg gjetter 39 mill usd før skatt. Ocy får ytterligere 1 suezmax i oktober. Hvis Dhirubai fortsetter kontrakten med justert rate, vil det gi formidable 41 mill usd før skatt. La oss si at Dhirubai ikke får fornyet kontrakt og gir null inntekt i Q4. Da gjetter jeg et resultat i Q4 på 31 mill usd. Det er EPS på 19,5 usd cent. Dette er nedsiden slik jeg har regnet. I 2019 vil det gå oppover igjen med 4 VLCC tankere og de vil ha 55 (eller 54 uten Dhirubai) aktive skip. Jeg forventer resultater på linje med Q2 i slutten av 2019 selv uten Dhirubai.
Jeg holder fortsatt for mest sannsynlig at Ocy får kontrakt på Dhirubai i alle fall ut til de skal forbedre infrastrukturen i 2019. Da vil Ocy ha etablert inntjeningen på over 20 cent per aksje uten Dhirubai. Det blir mest oppside og lite nedside fra dagens kursnivåer.
milk
17.08.2018 kl 14:37 15870

Kursen siger opp på stort volum. Mange er på kjøperen nå ;-)
Slettet bruker
17.08.2018 kl 16:30 15754

Ja, men følgelig også mange som selger!
Sluttkurs: 62,600 -2,80%
milk
17.08.2018 kl 17:15 15689

Det er ikke meningen å "hause"... Dette er en flott tråd med saklig og god info. Jeg vet selvfølgelig ikke utfallet etter at kontrakten utgår. Men jeg vurderer selskapet som bunnsolid. Det gjør Kjell Inge også. Dere må se litt på eierstrukturen i selskapet og målsetningene. ;-)
all4one
17.08.2018 kl 20:29 15518

Ikke så mange som snakker om det lenger, men tidligere var det noe som het Røkke-rabatt.
Han er ikke en aksjonærvennlig eier, i likhet med en del andre kapitalister. Sleip som fy.
Brunstad sklei på en stein når hun som styrerep. for staten, tilleggspensjon, ikke klarte å følge med på hva som skjedde med statens eierskap i Aker. Så har man overtagelsen av Kvaer. Eller gullkjede til hun SP-dama.
Han gjør det som er lurt. For han selv.

Det er ikke mange år siden det ble gjort shorteraid i Ocy. Da, som nå, var det ikke mange store eiere shorterne kunne låne aksjer fra. Da falt kursen som en stein. Jeg var med på fallet, selv om det burde vært lett å forutse fremtiden underveis. Min feil, ingen andres.

Røkke er som andre kapitaleiere. Det er en grunn til hvorfor han er rik. Mange av verdiene har tilhørt andre tidligere, de generer videre verdier for han og mange andre. Han har kontroll gjennom et «morselskap.»
Alt er gjort legalt, han er bare flinkere til å beskytte egne eiendeler og skaffe seg mer enn hva de fleste andre er.

En annen kjip tilsvarende eier er Fred Olsen. Krysseierskap, kontroll over selskapene, minimere egen formuebeskatning. Full kontroll!
Føler Aker er Røkkes tilsvarende prosjekt.
Dermed Røkke-rabatt.
milk
17.08.2018 kl 20:50 15490

Skal vi synke inn i hvert selskap som spekulerer i utleieaksjer,så får vi en 7/24 jobb.... Vi som sitter helt i enden av kapitalen å skal tjene penger på at andre flytter papir,vi må ha tro på oss selv og egne vurderinger.... Skal jeg tjene penger ,må noen gå i tap....
all4one
17.08.2018 kl 21:07 15447

Mhm! Derfor DN investor er så fin. Oversiktelig og grei. Alt på en plass.
Håper du får en riktig god helg, Milk.
Jekk deg en pils og nyt fritiden. Det har jeg gjort.

Har selv tap i Axa og xxl, men når helgen kommer, så skal den nytes. Har investert for mye i Axa, bør vekte ned. Samme med xxl, selv om posten er mindre der. Fredriksen og Andresen er store aksjonærer. Lederen av Etikkrådet for oljefondet er ikke bare etisk.
Man slipper ikke unna de store ulvene på obx eller andre steder.
Så på sett og vis er det rabatter, eller burde vært det, uansett hvor man ser.
Hagen, eier i Orkla, ser derimot til å kaste mer penger inn om aksjen går ned.

Jeg synes Ocy har falt mye i det siste. For mye.
milk
17.08.2018 kl 21:20 15426

Blir tidlig natta for meg "all for one" Blir kanskje å jekke en Bayer i morgen.. Det krever sin mann å følge med i markedet,til stor fortvilelse for resten av familien ;-)
all4one
17.08.2018 kl 21:45 15395

Hehe:p høres ut som vi er fra samme by:p nyter en bjørnunge nå.

Selv om det er mye støy akkurat nå så tror jeg det vil roe seg om kort tid. Veldrevet selskap. En blant et par andre favoritter. Har egentlig bestemt meg for å akkumulere videre sparing i Ocy, asc og mest sannsynligvis intrum(dyrt priset). Pluss noen andre statsselskaper, de pleier å være bra, selv om ikke styrerep, slik overnevnte Brunstad, pleier å følge med.
Dog skeptisk til Hydro pga Brasil.

Hvorfor roter jeg med vekstselskaper og konsumentgreier? Bare rot hele greien, for volatilt.
Impulsiv handling, tar ikke tapet. Pleier å være dumt om man ikke tror på selskapet. Mer tro på Axa enn xxl, men tror siste vil reise seg også. Tapte på Ask forrige uke.

Traust pleier å være bra. Langsiktig formuevekst. Utbytter underveis. Veldrevet. Ocy er bra.
Følger man litt med forsvinner ikke kursen i dass. Sjekk foresten Orkla under finanskrisen. Mange gikk på en oljesmell for noen år siden også. STL og ork tjente fremdeles penger, men lånte penger gikk ut av markedet, dermed sank kursen. Så kommer det psykologiske.
Følg planen din og ikke la deg påvirke av hva andre mener. Mange mener mye for å profitere på det.
Blant annet jeg, men prøver i hvert fall å være saklig og objektiv.

Riktig god helg! Nyt bayeren i morgen!
Slettet bruker
18.08.2018 kl 13:54 15089

OCY kan ikke kutte utbytte. Ikke uten at kursen raseres. Hele "konseptet OCY" er å være en utbytteaksje. Kutter de utbyttet, er det ikke noen som helst grunn til å eie aksjen lenger. Da blir det grusing.
milk
18.08.2018 kl 14:17 12365

At OCY vil kutte i utbytte,er bare spekulasjoner uten rot i virkeligheten! Dhiru er gjeldfri og nye båter er kommet til. Butikken går etter forventning! Bare å jekke seg en bayer å lene seg tilbake,dette blir gull :-)
Slettet bruker
19.08.2018 kl 17:33 12135

FPSO Dhirubai kan sannsynligvis produsere på D1 og D3 feltene til høsten 2019. Det har vært en del forvirring på trådene (og fra Nordea) om hvilke felt som skal stenges ned. Jeg har lest begge de omdiskuterte artiklene og kvartalsrapporten til Reliance igjen og igjen og finner følgende mening: MA-feltet stenges ned i september. Dhirubai produserer ikke fra dette feltet. D1 og D3 - feltene holdes i live til fornyelse av infrastrukturen skal igangsettes høsten 2019. Dersom produksjonen stoppes nå, påstår man at infrastrukturen blir skadet ved å ligge brakk i et helt år på dypvannsfeltet. Dhirubai produserer fra D1 og D3. Det virker veldig kostbart hvis Reliance beordrer frakobling av Dhirubai og så inn med en annen installasjon for å gjøre haleproduksjon i et år. Derfor tror jeg Dhirubai fortsetter i minimum et år. Det vil gi høy inntjening og cash-flow til Ocy de neste kvartalene.
milk
19.08.2018 kl 18:17 12084

God å viktig info "Ekstra" :-)
ExpInvest
19.08.2018 kl 22:58 11917

Hvor har du det fra at Dhirubai-1 ikke produserer fra MA-feltet?

Sjekk Q1 presentasjonen fra OCY og f.eks. https://sysla.no/international/aker_solutions_cheers_ma-d6_field_oil/
Slettet bruker
20.08.2018 kl 06:40 11799

Expinvest
Du har rett og det er jeg som er forvirret. Forvirringen er at D1 og D3 flere ganger omtales i tillegg til MA-feltet. På meg virker det som om MA-feltet kan stenges samtidig som Dhirubai produserer fra D1 og D3. Jeg har hørt igjen på webcast både Q2, Q1 og 2017 Q4. Solbakken får hver gang spørsmål om Dhirubai og jeg sitter fortsatt med et inntrykk av at det er store muligheter for videre produksjon for å holde infrastrukturen intakt.
milk
22.08.2018 kl 19:12 11431

OCY siger opp! Noen begynne å se at dette går veien :-)
farmern
22.08.2018 kl 19:36 11382

Hvor mye soper den inn hvis den blir liggende ett år ekstra nå som den er nedbetalt?
ExpInvest
22.08.2018 kl 20:05 11338

Virker merkelig om de skal bytte ut eksisterende installasjoner for D1 og D3 med Dhirubai-1, dette har vel ikke blitt nevnt. Det er vel ikke noe tvil om at det er risiko knyttet til dette, i alle fall på kort sikt / mellomlangt sikt, men langsiktig går det forhåpentligvis bra.
milk
23.08.2018 kl 11:54 11135

"Connector" har fått forlenget kontrakt med opsjon på videre forlengelse. Det er da noe positivt,selv om det ikke er allverden ;-)
milk
23.08.2018 kl 17:13 10989

I morgen får vi reaksjonene på de positive nyhetene fra over dammen! Tipper på en liten kursoppgang i morgen..... Mulig jeg tar feil,men dette har jeg opplevd før. US har en tendens til å henge et døgn etter på Norske aksjer.
milk
24.08.2018 kl 10:32 10642

Ser ut som kursoppgangen kom i dag,hvis dette holder dagen ut! :-)
milk
24.08.2018 kl 14:19 10532

Når jeg nå først er inne i en god "gjette syklus" så tror jeg at nyheten om forlenget kontrakt for Dhiru kommer neste uke ;-) Da forlater vi 60 tallet!
inference
24.08.2018 kl 16:19 10447

Ja er den av en medium langsiktig karakter eller lengre så er jeg enig i det.

At den kommer neste uke er jeg derimot svært usikker på men selvfølgelig lov å håpe.

God helg!
milk
24.08.2018 kl 16:55 10406

Tommel opp ;-)
milk
31.08.2018 kl 09:24 9921

Stor interesse for dypvannsrigger i Brasil ;-)
breiflabb
31.08.2018 kl 09:45 9900

Leverans av ny suezmax tanker till NAT på 10 års charter

"Ocean Yield ASA is pleased to announce that it has taken delivery of the newbuilding suezmax crude tanker Nordic Cygnus from Samsung Heavy Industries’ shipyard in South Korea.

The vessel commenced a 10 years’ bareboat charter to Nordic American Tankers Limited (“NAT”) upon delivery."

http://news.cision.com/ocean-yield/r/delivery-of-newbuilding-suezmax-crude-tanker-with-10-year-charter,c2605414

Verdsettelsen av OCY blir ikke sämre av det här.
Ghostrider264
31.08.2018 kl 10:13 9856

Kunden er NAT. Det er vel ikke det beste caset om dagen... Men Lars Solbakken er ultradyktig og jeg holder fortsatt en knapp på han.

Går denne Suezmax´en på kontrakten med Equinor? Jfr: https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/06/Herbjoern-har-solgt-unna-for-650-mill
Redigert 31.08.2018 kl 10:14 Du må logge inn for å svare
Skrythals
31.08.2018 kl 10:32 9829

Det viktigste nå er løsning for Dhirubhai-1. Personlig tror jeg at Aker-systemet vil sikre fortsatt bruk av den nå gjeldsfrie enheten til en fornuftig rate dersom ingen ny kontrakt i India. Aker Energy/ Afrika: så at det skal startes boring i oktober. Det ville være en no-brainer for Aker å benytte FPSOen der fremfor å la den være ubenyttet. Jeg tror dette er plan B som ble omtalt på Q2-presentasjonen. Imidlertid tror jeg plan A er langsiktig engasjement i India - evt et kortvarig oppdrag i India på KG-D6 block inntil den kan flyttes til Afrika i 2020. Hovedpoenget er at den ikke blir liggende i opplag i lang tid. Jeg tror risikoen for dette er minimal og har økt min beholdning planmessig. Agering har vært konsistent med guiding over tid I OCY. De ville ødelegge all oppbygget tillit i markedet ved å kutte nevneverdig i utbyttet. Det tror jeg ikke på.
milk
02.09.2018 kl 17:57 9618

Det er nå klart at Dhirubhai er kontrollert og godkjent for videre drift. Mye tyder på at den enten blir flyttet eller går inn i videre drift på samme felt. :-)
inference
02.09.2018 kl 18:01 9610

Er det virkelig tilfelle Milk så er det jo gode nyheter. Kontrollert av Alliance?
Slettet bruker
02.09.2018 kl 20:08 9546

Milk, har du mulighet til å utdype litt hva du mener og hvor du har det fra?

Silberman
milk
03.09.2018 kl 13:25 9300

Molnes i Norne mener at Dihrubhai vil bli solgt. I og med at det er gjennomført en sertifisering,er det liten tvil om at skipet vil drifte videre. Hadde det vert en mulighet for at den ville gå i opplag,så hadde sertifiseringen blitt utsatt. Det er helt vanlig med kontroller minst en gang i året på alle skip,men det er ikke vanlig å ta kontroller for sertifisering på skip som muligens skal i opplag da dette er både arbeidskrevende og relativt kostbart..
milk
06.09.2018 kl 15:21 8847

Utrolig at aksjene omsettes på så lave nivåer! Om 10 dager går toget..... ;-)
Slettet bruker
07.09.2018 kl 00:45 8667

milk

Tog??
Jeg trodde dette var et selskap som investerte i skip! : ))
Jeg regner med du refererer til: "18. september 2018 utløper 10 års kontrakten på FPSOen Dhirubhai I."

Sluttkurs: 64,000 -0,31%
milk
07.09.2018 kl 06:06 8629

:-) Jepps! De som ikke er inne da,blir stående igjen på perrongen. Ny kontrakt eller salg vil gi næring til kursstigning ;-)
Ghostrider264
07.09.2018 kl 09:57 8519

Men kursen vil rase i tiden mellom ikke-forlengelse av kontrakt og et evt salg eller nytt oppdrag. Synes det er litt rart at det ikke er kommet en avklaring på kontrakten pr nå. Hvis Reliance ønsket forlengelse av Dhirubal1- kontrakten, ville det nok vært på plass allerede. Slike operasjoner som dette tilsier vel ikke at forhandlinger utsettes til siste dag, eller? Kontinuitet og forutsigbarhet. Evt er OCY «kostbare» fordi de har andre planer med Dhirubhai.
desirata
08.09.2018 kl 05:34 8341

Problemet med forlengelse av FPSO i India kan være:

Indiske selskaper, inkl Reliance er kjent som notorisk dårlege betalere. Troleg har OY fordringer på bortimot et år charterhyre pending. Dei har sikkert forlangt store deler av dette utbetalt innen en ny kontrakt kan medeles / inngås. Det kan derfor bli siste dag og gjerne 1 måned extension oppå der. Som sagt vil aksjekursen lide i mellomtida.
milk
08.09.2018 kl 07:36 8301

Dhiru kan bli solgt når som helst! Det er bestandig noen som vet mer en andre på et tidlig tidspunkt. Bare å følge med i svingene ;-)
milk
11.09.2018 kl 12:12 7945

Oceanteam stiger 65% på ny kontrakt! Uten sammenligning forøvrig,men verdt å ta med seg ;-)